Jäitkö kiinni kaksoiselämästä. Omakohtaisia kokemuksia?

Anonyymi-ap

Kuten tiedämme, on vanhoillislestadiolaisia, jotka elävät kaksoiselämää. Jotku osaavat pitää kaksoiselämänsä salassa pitkäänkin. Jotku taas eivät välttämättä paljastu koskaan.

Nyt kysellään omakohtaisia kokemuksia siitä, kun jää kaksoiselämästä kiinni. Ja miten se vaikutti jatkon suhteen.

Kerron oman kokemuksen kymmenen vuoden takaa.
Olin Rauhanyhdistyksellä monissa vastuutehtävissä ja muutenkin suhteellisen tunnettu henkilö siionissamme. Samaan aikaan, kun hoitelin siionin tehtäviä (en luettele näitä tehtäviä sen tarkemmin), elin myös toisenlaista elämää, jonka olin salannut kaikilta läheisiltä. Nimittäin saatoin toisinaan etenkin työreissuilla ottaa vähän paukkuja. Samoin metsästysreissuilla tuli elettyä ihan toisenlaista elämää, mitä uskovaisten kuuluisi. Koska olin ”harrastanut” tätä kaksoiselämää jo vuosia, luulin, että kykenen menemään samalla loppuun asti jäämättä ikinä kiinni.

Olin täyttämässä pyöreitä vuosia. Ilmoitin, etten aio viettää synttäreitä, mutta haluan viettää tällöin vapaaviikonlopun (synttärit sattui viikonlopulle). Puolisoni vaikutti kunnioittavan päätöstäni. Hän sanoi, että menee lasten kanssa siksi aikaa mummolaan muutamaksi yöksi. Autoin lapsia pukemisessa. Kun auto lähti pois, odotin vielä vajaan tunnin siltä varalta, että saattavat tulla hakemaan kotiin unohtuneita tavaroita. Tämän jälkeen aloin toteuttaa salaisia suunnitelmiani. Nimittäin bileitä, jotka olin suunnitellut meidän kotiin pienellä porukalla. Korkkasin ensimmäisen pullon. Laitoin musat soimaan. Ensimmäinen vieras tupsahti sisään. Se oli työkaverini. Olin kertonut sille, että puolisoni ja perheeni eivät siksi ole nyt kotona, koska juhlistamme suvun kanssa erikseen. Kolmas ja neljäskin vieras saapui.
Nautiskeltiin juomia ja aloin olemaan jo hirmuisessa ”nosteessa”. Ruuvattiin musaa isommalle. Sitten tapahtui jotain, mitä en osannut odottaa ja joka oli VALTAVA SHOKKI!!!
Nimittäin automme kaarsi takaisin pihaan ollen reissussa vain parisen tuntia. Eikä pelkästään meidän automme. He toivat myös meidän sukua mukaan. Sekä minun puolelta, että vaimoni puolelta. He olivat päättäneetkin järjestää yhdessä minulle yllätyssynttärit!!!! Kakut ja kaikki. Toivat mummon ja papankin juhliin….
Meillä olikin kotona ihan erilaiset bileet.

Enempää en tästä episodista kerro, mutta on selvää, ettei tämän jälkeen enää onnistunut näytteleminen. Olin jo paljastunut. Millä minä perustelisin sen, mitä he olivat nähneet. Tuskin tällaista hetken mielijohteesta syntyy. Se, että ite retkahtaa juomaan, voi vielä yrittää selittää, mutta että siinä on työkavereita mukana. Sellainen ei voi tapahtua vahingossa!!! Tästä eteen päin olinkin sitten julkisesti uskosta osaton. Jätin siionin tehtävätkin sikseen. Tekoni oli niin raskauttava, etten olisi kyennyt edes esittämään aitoa parannuksen tekoa asiasta. Samalla ajauduin erittäin syvään kriisiin. Miksi olin kaikki viimeiset vuosikymmenet ”huijannut” läheisiäni esittämällä uskovaista? Mitä siitä sain? Entä jos minä mätänä kalana olen ollut siionin luottamustöissä mukana eikä kukaan huomannut ”tallin hajun” puutetta, entä jos siellä Rauhanyhdistyksellä on muitakin mätiä kaloja? Koska minä olen ollut tällainen mätäkala ja silti uskonut jotenkin jakomielisesti olevani silti yhtä aikaa myös uskovainen, onko seassa myös muita samalla tavalla kieroutuneita, kuin minä? Näiden ajatusten alla en enää mitenkään kyennyt ”palaamaan” uskovaiseksi. Oli siis rehellisempää jättää usko ja alkaa elämään aidosti rehellistä elämää.
Moni muukin yhä uskovainen sanoi, että parempi näin, kuin se, että olisin jatkanut uskovaisena, mutta sisimmältään en olisi pystynyt siihen.

Haluan kuulla muidenkin omakohtaisia kokemuksia kaksoiselämän paljastumisesta. Millaisen ratkaisun teitte uskomisen suhteen, kun totuus tuli ilmi? Jatkoitteko uskovaisena, vai päädyittekö kieltämään uskon?

57

1170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sepustukseni on hieman sekava, mutta en ole syntyjään ruuneperi.
      Tiivistettynä sama:
      Elin kaksoiselämää. Sukuni, eikä perheeni tiennyt siitä mitään.
      Kun jäin kiinni siitä, kaikki muuttui. Paluu entiseen oli mahdoton.
      Siitä seurasi kriisi. Minä olen ollut tällainen ja nauttinut silti luottamustoimista Rauhanyhdistyksellä. Epäilin, voisiko siionin luottamustoimissa olla myös muita teeskentelijöitä? Miksi olin ajautunut näin kieroon tilanteeseen? Onko muut ajautuneet? Voiko koko ”uskovaisuuteen” luottaa? Mistä tietää edes, kuka on oikeasti uskovainen. Onko kukaan? Näiden kysymysten jälkeen tulin siihen tulokseen, että en yksinkertaisesti enää kykene jatkamaan uskovaisena. Enhän ollut oikeastaan sellainen vuosi kymmeniin. Sellainen, jollainen uskovaisen pitäisi olla ainakin teoriassa.

      • Anonyymi

        Olihan todella selvä ja rehellinen ulostulo. Sitä kyllä ei muuta kuin kunnioittaa. Ja oikeasti vain Jumala tietää kuka on uskovainen - kukaan muu ei tiedä.

        Epärehellisimmät yhteisössä tapaani henkilöt ovat toimineet "hoitajina". He hautovat edelleen väkivaltaisia tekojaan kuin jäärä muniaan. Kysymyksiin ei vastata. Maan päällä tapahtuneet asiat selvitetään maan päällä eikä armonmeri tee niistä tekemättömiä - tehty mikä tehty eikä tehtyä saa tekemättömäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan todella selvä ja rehellinen ulostulo. Sitä kyllä ei muuta kuin kunnioittaa. Ja oikeasti vain Jumala tietää kuka on uskovainen - kukaan muu ei tiedä.

        Epärehellisimmät yhteisössä tapaani henkilöt ovat toimineet "hoitajina". He hautovat edelleen väkivaltaisia tekojaan kuin jäärä muniaan. Kysymyksiin ei vastata. Maan päällä tapahtuneet asiat selvitetään maan päällä eikä armonmeri tee niistä tekemättömiä - tehty mikä tehty eikä tehtyä saa tekemättömäksi.

        Joo. Yksikin innokas hoitomies oli kuola huulessa hoitamassa vanhuksia, kiusasi mitä typerimmistä asioista. Oli puhuja ja suurperheen isä, kuten kuvaan kuuluu. Tapasi sitten elämänsä sirkun. Jätti perheensä ja muutti tämän naisen luokse. Uskovaisia heitteli ulos siis epäuskovainen. Miten siinä nyt niin pääsi käymään, voipi kysyä.


    • Anonyymi

      Kyllähän seuraväessä on paljonkin mätiä kaloja.

      • Anonyymi

        Varmaan lähes 50prossaa.


      • Anonyymi

        Niin on myös osa puhujistakin ja ehkä myös pappejakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on myös osa puhujistakin ja ehkä myös pappejakin.

        Suurin ihmetyksen aihe on, että miksi puhuina pidetään eksyttäjiä. Tuleva puhujienkokous voisi erottaa kaikki näyttelevät mädät kalat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ihmetyksen aihe on, että miksi puhuina pidetään eksyttäjiä. Tuleva puhujienkokous voisi erottaa kaikki näyttelevät mädät kalat.

        Liittyiskö viimeisten aikojen merkkeihin?
        Kun lukee matt24 näyttää tää tilanne ihan siltä.Eksyttäjät pysyy areenalla mitä ilmeisesti loppuunasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ihmetyksen aihe on, että miksi puhuina pidetään eksyttäjiä. Tuleva puhujienkokous voisi erottaa kaikki näyttelevät mädät kalat.

        Kaikki vl-puhujat ovat eksyttäjiä.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Kaikki vl-puhujat ovat eksyttäjiä.

        Saalemi luulee että hän on puolitoista vaikka ei ole edes puoltakaan.
        Eihän suuret sanat suuta halkaise.


    • Anonyymi

      Mätiä munia on kaikki seurakunnassa. Ei haittaa muuten mutta se löyhkä etoo.

    • Anonyymi

      Ihmettelen, mitä aloittajan kotiväki ja sukulaiset ovat oikein ajatelleet, kun synttärisankari on ilmoittanut haluavansa pitää vapaan viikonlopun ilman heitä (ovat lähteneet muualle) ja sitten kuitenkin vastoin synttärisankarin toivomusta tulleet isolla joukolla takaisin. Onko tuo juttu totta?

      • Anonyymi

        Minä kyllä uskon aloitukseen täysin.


      • Anonyymi

        Ollaan mekin yllätetty isä 50-vuotissynttäreillä. Isä sanoi, ettei ole varaa viettää viiskymppisiä ja haluaa siksi viettää synttärit hiljaisesti yksin. Me oltiin kuitenkin salaa järjestetty hänelle isot viiskymppiset. Yllätimme isän niin, ettei se osannut varautua niihin mitenkään. Sittemmin isä on muistellut viiskymppisiään, että oli ne kyllä niin ikimuistoiset. Kyllä moni järjestää yllätyssynttäreitä.

        Kaksoiselämästä: Ne jotka elää kaksoiselämää, eivät tajua, että kiinnijäämisen riski on aina olemassa. Se on läsnä 24/7 jokaisena hetkenä! Moni jää kiinni jossain vaiheessa, jos sellaista harrastaa. Ja tiedän itsekin monia, jotka siitä ovat jääneet kiinni. Miksi jotku ajautuu elämään tällaista elämää, en tiedä. Ehkä joku viisaampi osaisi sanoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ollaan mekin yllätetty isä 50-vuotissynttäreillä. Isä sanoi, ettei ole varaa viettää viiskymppisiä ja haluaa siksi viettää synttärit hiljaisesti yksin. Me oltiin kuitenkin salaa järjestetty hänelle isot viiskymppiset. Yllätimme isän niin, ettei se osannut varautua niihin mitenkään. Sittemmin isä on muistellut viiskymppisiään, että oli ne kyllä niin ikimuistoiset. Kyllä moni järjestää yllätyssynttäreitä.

        Kaksoiselämästä: Ne jotka elää kaksoiselämää, eivät tajua, että kiinnijäämisen riski on aina olemassa. Se on läsnä 24/7 jokaisena hetkenä! Moni jää kiinni jossain vaiheessa, jos sellaista harrastaa. Ja tiedän itsekin monia, jotka siitä ovat jääneet kiinni. Miksi jotku ajautuu elämään tällaista elämää, en tiedä. Ehkä joku viisaampi osaisi sanoa.

        Tuskin olen viisaampi sinua,-mutta minä tiedän miksi.


    • Anonyymi

      Kun tulin uskoon, piti aviorikoksesta ja huoraamisesta tehdä loppu.

      • Anonyymi

        Muista synneistä ei tarvinut sitte loppua tehdä?


    • Anonyymi

      Lestat on pahimpia kiusaajia ja mustamaalaajia. Katalaa sakkia Jumalan nimessä.

      • Anonyymi

        Yhteisössä tapahtuu uskonnon varjolla paljon pitkäkestoista henkistä ja hengellistä kiusaamista ja väkivaltaa. Eli syy kiusaaliseen haetaan esim. jostakin keksitystä asiasta, jolla kiusataan ja josta vaaditaan parannusta. Syytä ei sanota. Uhkaillaan seurakunnan äänellä, vaikka tosiasiassa yksi tai kaksi kateellista on lähtenyt ajamaan omia etujaan eikä seurakunta tiedä asiasta mitään. Väliin kuitenkin heitetään, että nouset Jumalan valtakuntaa vastaan, jos yrittää suoraan kysyä, mitä asiaa puhuttelu koskee.


      • Ainakin minun lähipiirissä, mutta minulle on sattunut huono arpa?


      • Anonyymi

        Totta täysin totta. Kiusaamisiin liityy henkinen ja hengellinen kiusaaminen, jotka ovat todella vakavia asioita. Voisko lainsäätäjä ottaa tästä kopin. Laki voimaan takautuvasti.


    • Anonyymi

      Jumalan edessä ei voi elää kaksoiselämää.

      • Anonyymi

        Se, joka elää kaksoiselämää, ei tod näk edes usko Jumalaan. Teeskentelee vain uskovaista hyötyäkseen jotenkin systeemistä.


      • Et koskaan pääse tuolla uskollasi (VL) Jumalan eteen, ennkuin löydät Jeesuksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se, joka elää kaksoiselämää, ei tod näk edes usko Jumalaan. Teeskentelee vain uskovaista hyötyäkseen jotenkin systeemistä.

        Jumalaan uskoo kaikki, jopa saatanakin, mutta se ei myönnä, että Jeesus on Messias, kaikkivaltias, kuten ei myönnä Wellutkaan


      • Anonyymi

        Niin todellista kaksoiselämää ei ole Jumalan sanan valossa.
        Kahta Herraa ei voi palvella saman aikaisesti.


    • Anonyymi

      On ne tekopyhät hihulit epeleitä. Uskon varjollahan kaikki paska on tehty maailmassa kautta aikojen.

      • Anonyymi

        Kyllähän monet käyttävät uskontoa välineenä omille likaisille tarkoitusperilleen. Ei se silti elävää uskoa miksikään muuta.
        Jos joku uskon varjolla tekee kaikkea paskaa, ei hän ole uskovainen ensinkään. Hän on silkka huijari ja oman edun tavoittelija. Valitettavasti näitä oman edun tavoittelijoita on myös meidän herätysliikkeessämme. Hyväveliverkostot saattavat toimia hyvinkin häikäilemättömästi ja epäilen aika vahvasti, että moni näissä verkostoissa mukana oleva ei oikeasti edes usko. Eli tietävät sisimmissään olevansa teeskentelijöitä, mutta tekevät sitä vain siksi, koska hyötyvät siitä jotenkin. Kaikki uskovaiset yrittäjät, liikemiehet ynnä muut eivät kuitenkaan ole kusettajia. Kyllä meidän joukosta täysin rehellisiäkin löytyy. Sellaisia, jotka ovat sydämestään saakka uskomassa!


    • Aloittajalle hiukan faktaa......Oletko sinä mätä kala vaikka ryyppäsit.
      Se mitä itse olen vaeltanut Jumalan kanssa ja nähnyt peljättäviä näkyjä ja minut on siirretty iraniin ihan yks kaks ja paljon muuta.
      Se pointti siis on ,että olen saanut Jumalalta sellaisen sydämen ,että näen monen ihmisen läpi.
      Rehellisimmät kertoo synneistään tai sellaisesta huolestuttavasta toiminnasta ja se on Totuutta.
      Moni sitten niistä synnittömistä leikkii synnitöntä ja sitovat itseensä synnin mitä tekee ja tietty näyttelevät hyvää ja vielä luullen ,että kukaan ei huomaa.
      Alkoholi on monella ongelma ,mutta sen takia ei pidä uskosta luopua vaan hakea apua ja etsiä sitä apua.
      Jos joku lahko kääntää selän sinulle niin jätä sellainen lahko ja kerro mitä mieltä olet tuollaisista uskonnollisista sepustus lahkoista.
      Jumalan toiminta ei ole hylkäämistä ensisijaisesti vaan pelastamista ja auttaa ihmistä voittamaan vaikeudet ja sitä varten myös on srk.

      • Anonyymi

        Tässä liikkeessä opetetaan, ettei uskovaisen ole hyvä juoda alkoholia ollenkaan, koska siitä seuraa huono meno. Aloittajallahan ainut ongelma ei ollut juominen. Hän oli salaa järjestänyt pidot kotiinsa. Väitti läheisilleen, ettei vietä synttäreitä. Hän siis sortui valehtelemaan.
        Liikkeessämme on kuitenkin myös niitä, jotka laittavat aidosti syntiä pois, mutta lankeavat aika ajoin juomaan. Ei heitä pois ajeta, vaan halutaan, että nämä heikotkin pääsisivät kerran perille. Alkoholismi, eli alkoholiriippuvuus voi alkaa joidenkin kohdalla muutamastakin tipasta. Alkoholistit usein haluaisivat olla ilman alkoholia, mutteivät pysty siihen. Tunnen useita vanhoillislestadiolaisia, joilla on tämä ongelma. He haluavat kerta toisensa jälkeen laittaa syntiä pois. Kokonaan toinen juttu on, jos joku väittää elävän täysin raitista elämää, kieltää koko ongelman ja ei hoidata tuntoaan ollenkaan evankeliumilla. Tällaisista käytetään nimitystä ”mätä kala”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä liikkeessä opetetaan, ettei uskovaisen ole hyvä juoda alkoholia ollenkaan, koska siitä seuraa huono meno. Aloittajallahan ainut ongelma ei ollut juominen. Hän oli salaa järjestänyt pidot kotiinsa. Väitti läheisilleen, ettei vietä synttäreitä. Hän siis sortui valehtelemaan.
        Liikkeessämme on kuitenkin myös niitä, jotka laittavat aidosti syntiä pois, mutta lankeavat aika ajoin juomaan. Ei heitä pois ajeta, vaan halutaan, että nämä heikotkin pääsisivät kerran perille. Alkoholismi, eli alkoholiriippuvuus voi alkaa joidenkin kohdalla muutamastakin tipasta. Alkoholistit usein haluaisivat olla ilman alkoholia, mutteivät pysty siihen. Tunnen useita vanhoillislestadiolaisia, joilla on tämä ongelma. He haluavat kerta toisensa jälkeen laittaa syntiä pois. Kokonaan toinen juttu on, jos joku väittää elävän täysin raitista elämää, kieltää koko ongelman ja ei hoidata tuntoaan ollenkaan evankeliumilla. Tällaisista käytetään nimitystä ”mätä kala”.

        "Aloittajallahan ainut ongelma ei ollut juominen. Hän oli salaa järjestänyt pidot kotiinsa. Väitti läheisilleen, ettei vietä synttäreitä. Hän siis sortui valehtelemaan."

        Ilman rehellisyytä ei ole uskovaisuutta. Eikä aloittaja mitään väittänyt läheisilleen, vaan ilmoitti asian. Sen olen täältä lukenut, että esim. srk menee maineen säilyttäminen edellä ja antaa täysin valheellisia ja vääriä ohjeita kysyjille miten jossakin tilanteessa tulisi menetellä. Myös puhujat valetelevat ja neuvovat valehtekemaan. Samoin hoitovääryyksiin syyllistyneet valehtelevat. Nämä ovat jo monta astetta vakavempia juttuja. Näissä tapauksissa ei tosiaankaan ole kysymys mistään sortumisesta, vaan järjestelmällisestä toiminnasta mietityistä ohjeista laajemmin. Synnin poispanemisesta puheenollen olen saanut sen käsityksen, että jotkut ovat omaksuneet muita kohtaan todella ilkeän ja pahansuovan tavan elää elämäänsä miten huvittaa ja tekemisiä ei korjata niiden kanssa, joita asia koskee ja jota loukataan, vaan juostaan naapuriin tai seurapenkkiin ja asia on taas sillä selvä. Asian tultua ilmi siitä ei enää puhuta edes kysyttäessä, kun asia on heidän mielestään jo upotettu armon mereen. Tämä ei ole rehellistä synnin pois panemista millään muotoa vaan rietasta kaksoiselämää synninluvallisuudessa ja armon meren väärinkäyttöä. Kaikista kauimpana Jumalasta ovat luopiot ja psykopastit, joilla ei ole omaatuntoa. Lähimpänä ovat rehelliset, jotka pyrkivät elämään yhteisön arvojen mukaisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä liikkeessä opetetaan, ettei uskovaisen ole hyvä juoda alkoholia ollenkaan, koska siitä seuraa huono meno. Aloittajallahan ainut ongelma ei ollut juominen. Hän oli salaa järjestänyt pidot kotiinsa. Väitti läheisilleen, ettei vietä synttäreitä. Hän siis sortui valehtelemaan.
        Liikkeessämme on kuitenkin myös niitä, jotka laittavat aidosti syntiä pois, mutta lankeavat aika ajoin juomaan. Ei heitä pois ajeta, vaan halutaan, että nämä heikotkin pääsisivät kerran perille. Alkoholismi, eli alkoholiriippuvuus voi alkaa joidenkin kohdalla muutamastakin tipasta. Alkoholistit usein haluaisivat olla ilman alkoholia, mutteivät pysty siihen. Tunnen useita vanhoillislestadiolaisia, joilla on tämä ongelma. He haluavat kerta toisensa jälkeen laittaa syntiä pois. Kokonaan toinen juttu on, jos joku väittää elävän täysin raitista elämää, kieltää koko ongelman ja ei hoidata tuntoaan ollenkaan evankeliumilla. Tällaisista käytetään nimitystä ”mätä kala”.

        Niin kukaan ei ole virheetön tässä elämässä ja silloin srk tulee olla auttaja.
        Siinä se pointti.Niinkauan kuin mahdollista.
        Se on sitten oma juttunsa jos raja tulee vastaan ja Jumala ei sitä rajaa tee vaan ihminen itse.


      • Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

        Niin kukaan ei ole virheetön tässä elämässä ja silloin srk tulee olla auttaja.
        Siinä se pointti.Niinkauan kuin mahdollista.
        Se on sitten oma juttunsa jos raja tulee vastaan ja Jumala ei sitä rajaa tee vaan ihminen itse.

        En ymmärtänyt tuosta vastauksesta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä liikkeessä opetetaan, ettei uskovaisen ole hyvä juoda alkoholia ollenkaan, koska siitä seuraa huono meno. Aloittajallahan ainut ongelma ei ollut juominen. Hän oli salaa järjestänyt pidot kotiinsa. Väitti läheisilleen, ettei vietä synttäreitä. Hän siis sortui valehtelemaan.
        Liikkeessämme on kuitenkin myös niitä, jotka laittavat aidosti syntiä pois, mutta lankeavat aika ajoin juomaan. Ei heitä pois ajeta, vaan halutaan, että nämä heikotkin pääsisivät kerran perille. Alkoholismi, eli alkoholiriippuvuus voi alkaa joidenkin kohdalla muutamastakin tipasta. Alkoholistit usein haluaisivat olla ilman alkoholia, mutteivät pysty siihen. Tunnen useita vanhoillislestadiolaisia, joilla on tämä ongelma. He haluavat kerta toisensa jälkeen laittaa syntiä pois. Kokonaan toinen juttu on, jos joku väittää elävän täysin raitista elämää, kieltää koko ongelman ja ei hoidata tuntoaan ollenkaan evankeliumilla. Tällaisista käytetään nimitystä ”mätä kala”.

        Raamatusaahan ei sanota, että alkoholia ei pitäisi juoda ollenkaan vaan niin että siitä ei paha meno tulisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aloittajallahan ainut ongelma ei ollut juominen. Hän oli salaa järjestänyt pidot kotiinsa. Väitti läheisilleen, ettei vietä synttäreitä. Hän siis sortui valehtelemaan."

        Ilman rehellisyytä ei ole uskovaisuutta. Eikä aloittaja mitään väittänyt läheisilleen, vaan ilmoitti asian. Sen olen täältä lukenut, että esim. srk menee maineen säilyttäminen edellä ja antaa täysin valheellisia ja vääriä ohjeita kysyjille miten jossakin tilanteessa tulisi menetellä. Myös puhujat valetelevat ja neuvovat valehtekemaan. Samoin hoitovääryyksiin syyllistyneet valehtelevat. Nämä ovat jo monta astetta vakavempia juttuja. Näissä tapauksissa ei tosiaankaan ole kysymys mistään sortumisesta, vaan järjestelmällisestä toiminnasta mietityistä ohjeista laajemmin. Synnin poispanemisesta puheenollen olen saanut sen käsityksen, että jotkut ovat omaksuneet muita kohtaan todella ilkeän ja pahansuovan tavan elää elämäänsä miten huvittaa ja tekemisiä ei korjata niiden kanssa, joita asia koskee ja jota loukataan, vaan juostaan naapuriin tai seurapenkkiin ja asia on taas sillä selvä. Asian tultua ilmi siitä ei enää puhuta edes kysyttäessä, kun asia on heidän mielestään jo upotettu armon mereen. Tämä ei ole rehellistä synnin pois panemista millään muotoa vaan rietasta kaksoiselämää synninluvallisuudessa ja armon meren väärinkäyttöä. Kaikista kauimpana Jumalasta ovat luopiot ja psykopastit, joilla ei ole omaatuntoa. Lähimpänä ovat rehelliset, jotka pyrkivät elämään yhteisön arvojen mukaisesti.

        En ole uskovainen mutta voisin ajatella asiaa niin että kun on mahdoton valvonta päällä toisten uskovien puolelta niin tokihan se tuottaa ongelmia , nykyajan rikkauden ihannointi sekä materian yms jota tuupataan joka paikasta ja mediaan kautta !


    • Anonyymi

      Juopoksi en ole kyllä ruvennu enkä rupea mutta nättejä tyttöjä on kyllä kiva tapailla.

    • Anonyymi

      En ole koskaan jäänyt kiinni. Varovainen olen ollut.

    • Anonyymi

      Mitä tehä kun mun pyykinpesukone huoraa ufojen kanssa yötäpäivää?

    • Viileä tarina veliseni. Osoittaa hyvin sen, ettei vanhoillislestadiolaisuudessa ole uskon kanssa mitään tekemistä vaan se on pelkkiä ulkokultaisia rituaaleja ja käyttäytymissääntöjä.

      Miksi ihmeessä vietät kaksoiselämää? Et selvästikään usko siihen, että alkoholin nauttiminen vie pois taivaspaikan. Miksi tässä uskon tilanteessa pitäisi edes yrittää noudatraa vanhoillislestadiolaisten typeriä ja elämää rajoittavia sääntöjä kun niiden vaikutukseen (=taivaspaikan varmistaminen) ei itse edes usko? Todella typerää tuhlata ainutkertainen elämä näin.

      • Anonyymi

        Enhän minä enää eläkään kaksoiselämää. Luepa kirjoitukseni uudelleen! Jäätyäni kiinni minun olisi pitänyt tehdä kyseisestä elämästä parannusta. Mutta koska en tähän kyennyt, päätin jatkaa epäuskovaisena, eli uskosta osattomana. Tiedän, että jotku saattaa parannuksen teonkin teeskennellä, mutta minusta ei ollut siihen. Silloin oikeastaan tajusin, että tällainen valehtelu on syvältä!!!
        Miksi elin kaksoiselämää?
        Syitä on mm. se, että pelkäsin miten läheiset reagoi, jos kiellän uskon. Oli helpompi esittää uskovaista, jottei joudu "pettämään" läheisiä, vaikka kaksoiselämällä sitä vasta pettääkin läheiset. Toinen syy, miksi saatoin harrastaa kaksoiselämää, oli se, että jos jollain lailla hyötyisin systeemistä. Näitä en tietoisesti ajatellu, mutta kyllä ne selvästi olivat taka-ajatuksena.

        Nyt, kun olen rehellisesti epäuskovainen, voin elää vapaammin. Mun ei tarvitse enää salata sitä, mitä teen. Voin esimerkiksi somessa jakaa vapaasti elämääni. Esimerkiksi voin postailla rock-konserteista yms, mistä ennen en voinut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä enää eläkään kaksoiselämää. Luepa kirjoitukseni uudelleen! Jäätyäni kiinni minun olisi pitänyt tehdä kyseisestä elämästä parannusta. Mutta koska en tähän kyennyt, päätin jatkaa epäuskovaisena, eli uskosta osattomana. Tiedän, että jotku saattaa parannuksen teonkin teeskennellä, mutta minusta ei ollut siihen. Silloin oikeastaan tajusin, että tällainen valehtelu on syvältä!!!
        Miksi elin kaksoiselämää?
        Syitä on mm. se, että pelkäsin miten läheiset reagoi, jos kiellän uskon. Oli helpompi esittää uskovaista, jottei joudu "pettämään" läheisiä, vaikka kaksoiselämällä sitä vasta pettääkin läheiset. Toinen syy, miksi saatoin harrastaa kaksoiselämää, oli se, että jos jollain lailla hyötyisin systeemistä. Näitä en tietoisesti ajatellu, mutta kyllä ne selvästi olivat taka-ajatuksena.

        Nyt, kun olen rehellisesti epäuskovainen, voin elää vapaammin. Mun ei tarvitse enää salata sitä, mitä teen. Voin esimerkiksi somessa jakaa vapaasti elämääni. Esimerkiksi voin postailla rock-konserteista yms, mistä ennen en voinut.

        Eli et ollut koskaan uskovainen, kuten ei suurin osa muistakaan vanhoillislestadiolaisista. Se on tosiaan vain ulkokultaisia rituaaleja, käyttäytymissääntöjä ja toisten kyttäämistä. Ennakoin koronapandemian alussa, että tulee iskemään pahasti VL -liikeeseen kun käytännössä koko uskon harjoittaminen estyy kokoontumisrajoitusten vuoksi. Ilman toisten kyttäämistä VL:n usko on täysin ilman sisältöä. Ilmeisesti näin onkin käynyt, vaikka en enää ole viitsinyt selvitellä sisäpiiritietoja lahkon tilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä enää eläkään kaksoiselämää. Luepa kirjoitukseni uudelleen! Jäätyäni kiinni minun olisi pitänyt tehdä kyseisestä elämästä parannusta. Mutta koska en tähän kyennyt, päätin jatkaa epäuskovaisena, eli uskosta osattomana. Tiedän, että jotku saattaa parannuksen teonkin teeskennellä, mutta minusta ei ollut siihen. Silloin oikeastaan tajusin, että tällainen valehtelu on syvältä!!!
        Miksi elin kaksoiselämää?
        Syitä on mm. se, että pelkäsin miten läheiset reagoi, jos kiellän uskon. Oli helpompi esittää uskovaista, jottei joudu "pettämään" läheisiä, vaikka kaksoiselämällä sitä vasta pettääkin läheiset. Toinen syy, miksi saatoin harrastaa kaksoiselämää, oli se, että jos jollain lailla hyötyisin systeemistä. Näitä en tietoisesti ajatellu, mutta kyllä ne selvästi olivat taka-ajatuksena.

        Nyt, kun olen rehellisesti epäuskovainen, voin elää vapaammin. Mun ei tarvitse enää salata sitä, mitä teen. Voin esimerkiksi somessa jakaa vapaasti elämääni. Esimerkiksi voin postailla rock-konserteista yms, mistä ennen en voinut.

        Rehellistä tekstiä. Kun vertaan itseäni "epäuskoisena" kaveriini, joka on uskovainen, pidän itseäni selkeästi rehellisempänä. Minun ei tarvitse valehdella, esittää, olla kaksinaamainen tai elää kaksoiselämää.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Eli et ollut koskaan uskovainen, kuten ei suurin osa muistakaan vanhoillislestadiolaisista. Se on tosiaan vain ulkokultaisia rituaaleja, käyttäytymissääntöjä ja toisten kyttäämistä. Ennakoin koronapandemian alussa, että tulee iskemään pahasti VL -liikeeseen kun käytännössä koko uskon harjoittaminen estyy kokoontumisrajoitusten vuoksi. Ilman toisten kyttäämistä VL:n usko on täysin ilman sisältöä. Ilmeisesti näin onkin käynyt, vaikka en enää ole viitsinyt selvitellä sisäpiiritietoja lahkon tilasta.

        Ymmärsit lähes oikein. Kun aloin elää kaksoiselämää, olin jo menettänyt uskon. Julkinen uskonkielto tuli sitten, ku jäin kii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsit lähes oikein. Kun aloin elää kaksoiselämää, olin jo menettänyt uskon. Julkinen uskonkielto tuli sitten, ku jäin kii.

        Elin aiemmin niin, kuin uskoin. Jossain vaiheessa minulle tuli ns maailman tartunnaisia, eli käytänteitä, jotka eivät kuulu vanhoillislestadiolaiseen elämäntapaan. Näitä aloin salaamaan sen sijaan, että olisin ripittäytynyt, eli tehnyt asioista parannusta.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Eli et ollut koskaan uskovainen, kuten ei suurin osa muistakaan vanhoillislestadiolaisista. Se on tosiaan vain ulkokultaisia rituaaleja, käyttäytymissääntöjä ja toisten kyttäämistä. Ennakoin koronapandemian alussa, että tulee iskemään pahasti VL -liikeeseen kun käytännössä koko uskon harjoittaminen estyy kokoontumisrajoitusten vuoksi. Ilman toisten kyttäämistä VL:n usko on täysin ilman sisältöä. Ilmeisesti näin onkin käynyt, vaikka en enää ole viitsinyt selvitellä sisäpiiritietoja lahkon tilasta.

        Huvittavaa miten itsekin myönnät ettei sinulla ole asiasta tietoa, mutta silti teet johtopäätöksen joka tukee omaa kantaasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa miten itsekin myönnät ettei sinulla ole asiasta tietoa, mutta silti teet johtopäätöksen joka tukee omaa kantaasi.

        Hyvittavaa, että jauhat paskaa ja puolustat lahkoa, joka lähes kieltää itsenäisen Raamatun lukemisen ja ajattelun ja usko on lähes kokonaan pelkkiä ulkoisia käyttäytymissääntöjä.


    • Anonyymi

      Kolmesta neljään eksyneenä voisi niinkin todeta. Syntiä tehdessä tulee tehdyksi syntiä.

    • Anonyymi

      Kerran erään suuren rakennusyhtiön johtoporukka narahti ikävästi juopottelusta, Kuusamon tropiikissa. Sattui kotipaikkakunnalta tulemaan tuttuja samaan paikkaan.

      • Anonyymi

        Minä olin kerran kattomassa yhtä stand up koomikon keikkaa paikassa, jossa oli anniskeluoikeudet. Olin itsekin silloin nimellisesti vl. Stand up koomikko kyseli yleisöltä, mistä kukakin on tullut ja heidän nimensä rakentaakseen omaa showta. Keskellä salia oli tutun vl-firman porukkaa. Itse olin pienemmän firman leivissä ja ainut vl-taustainen meidän työpaikalta. Sieltä seurasin tätä vl-joukkoa. Heillä oli kaikilla olutta laseissa ja ne menivät vielä tilaamaan lisää. Tapahtumapaikka muuttui yökerhoksi illan edetessä. Nämä vl-tyypit jäivät edelleen tilaan ja bailasivat siinä missä muutkin. Seuraavana sunnuntaina näinkin näistä osan seuroissa. Ajattelin, että miten nuo voi elää tollasta kaksoiselämää, että sunnuntaina ollaankin sitten niin uskovaisia, vaikka perjantaina elettiin ihan toisenlaista elämää. Silloin tajusin olevani itsekin samassa veneessä. Samanlainen kaksoiselämää elävä veijarihan se olin minäkin.... Kun tämän tajusin, jouduin vakavaan kriisiin. Mitä oikeasti olin ja mitä halusin olla. Päätin, että mun on jätettävä uskominen pois, koska oikeastihan en edes ollut sitä. Jotenkin jakomielisesti pidin itseäni uskovaisena toisesta elämästä huolimatta. Oli pakko tunnustaa läheisille, että en ole oikeastaan enää aikoihin ollut oikeasti uskomassa. Samalla päätin paljastaa tämän porukan, jotka näin viihteellä. En tiedä, puhutteliko niitä kukaan, mutta tiettävästi he ovat yhä "siionin asuvaisia". Eli käyvät seuroissa. Minä en enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olin kerran kattomassa yhtä stand up koomikon keikkaa paikassa, jossa oli anniskeluoikeudet. Olin itsekin silloin nimellisesti vl. Stand up koomikko kyseli yleisöltä, mistä kukakin on tullut ja heidän nimensä rakentaakseen omaa showta. Keskellä salia oli tutun vl-firman porukkaa. Itse olin pienemmän firman leivissä ja ainut vl-taustainen meidän työpaikalta. Sieltä seurasin tätä vl-joukkoa. Heillä oli kaikilla olutta laseissa ja ne menivät vielä tilaamaan lisää. Tapahtumapaikka muuttui yökerhoksi illan edetessä. Nämä vl-tyypit jäivät edelleen tilaan ja bailasivat siinä missä muutkin. Seuraavana sunnuntaina näinkin näistä osan seuroissa. Ajattelin, että miten nuo voi elää tollasta kaksoiselämää, että sunnuntaina ollaankin sitten niin uskovaisia, vaikka perjantaina elettiin ihan toisenlaista elämää. Silloin tajusin olevani itsekin samassa veneessä. Samanlainen kaksoiselämää elävä veijarihan se olin minäkin.... Kun tämän tajusin, jouduin vakavaan kriisiin. Mitä oikeasti olin ja mitä halusin olla. Päätin, että mun on jätettävä uskominen pois, koska oikeastihan en edes ollut sitä. Jotenkin jakomielisesti pidin itseäni uskovaisena toisesta elämästä huolimatta. Oli pakko tunnustaa läheisille, että en ole oikeastaan enää aikoihin ollut oikeasti uskomassa. Samalla päätin paljastaa tämän porukan, jotka näin viihteellä. En tiedä, puhutteliko niitä kukaan, mutta tiettävästi he ovat yhä "siionin asuvaisia". Eli käyvät seuroissa. Minä en enää.

        No joo, minullekin lähtemisen armon syy oli samankaltainen kun sinulla, nimittäin omatunto. Näin ympärilläni niin paljon kaksinaamaisuutta aina puhuvaisia veljiä myöten. Nämä veljet opettivat muille, miten uskovaisen tulee elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, minullekin lähtemisen armon syy oli samankaltainen kun sinulla, nimittäin omatunto. Näin ympärilläni niin paljon kaksinaamaisuutta aina puhuvaisia veljiä myöten. Nämä veljet opettivat muille, miten uskovaisen tulee elää.

        Kyllä.Menehän siinä luottamus kaikkiin, jos näkee puhujaveljenkin olevan viihteellä. Toisaalta osa puhujaveljistä on jääny kiinni rikoksistakin, joten enää ei voi luottaa oikein mihinkään. Varmasti niitäki on, jotka elää niin ku opettaa. Kaksinaamaisuutta on silti liikaa!


    • Anonyymi

      Eräs SRK-johtaja sanoi, että uskovainen ei tee tahallaan syntiä.

    • Anonyymi

      Ei kukaan pysty täydellisesti, niitä sääntöjä noudatamaan mitä Srk on.silloin jos niitä noudatetaan täydellisesti ,on lain alla eikä armon alla.

    • Anonyymi

      Noin tyhmä ei ole kukaan! Jos on, olisi jäänyt jo aikaisemmin kiinni.

      Tietenkään ei bileitä järkätä kotona, jos kerran salaa toisenlaista elämää viettää.
      Ihan siitä syystä, että kemujen jäljet näkyvät. Niin perusteellista ennallistamista ei ikinä voi suorittaa, etteikö talon emäntä huomaisi.
      Tyhmyydestä rangaistaan.

      • Anonyymi

        Kyllä osa on tyhmiä, tai sitten ottavat vain liian suuria riskejä. Helposti sitä alkaa luulee, ettei jää enää mistään kii, jos on menestyksellä onnistunut elää kaksoiselämää vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä osa on tyhmiä, tai sitten ottavat vain liian suuria riskejä. Helposti sitä alkaa luulee, ettei jää enää mistään kii, jos on menestyksellä onnistunut elää kaksoiselämää vuosikymmeniä.

        Feikkiuskovaisia on paljon. Umpikiero valehtelija ei ole koskaan uskovainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Feikkiuskovaisia on paljon. Umpikiero valehtelija ei ole koskaan uskovainen.

        Hoitokokoushörhöt pelkäävät kuollakseen, että heidän toimintansa nostetaan julkisuuteen. Tähän olen törmannyt useissa keskusteluissa. He näyttelevät uskovaista, mutta eivät sitä ole. Tiedän monia "hoitajia", jotka hautovat tekojaan kuin jäärä muniaan. Yhteisössä on todella ilkeitä ja pahansuopia ihmisiä /kyttiä. Ainoa tie asioiden korjaamiseksi on kuitenkin tunnustaminen ja katuminen, anteeksipyytäminen ja korvaaminen, mitä korvattavissa vielä on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe