Tuttavani on tullut pakolaisena Suomeen v. 2015. Hän omistaa kotimaassaan asunnon, jota ei ole ymmärtänyt ilmoittaa omaisuudeksi Suomen veroilmoituksessaan. Lisäksi hän on saanut Kelan tukia, ilman että Kelalla on ollut tietoa ulkomailla olevasta asunnosta. Onko kyseessä petos, vaikkakin olisi tarkoituksetta tehty? Mitä seuraamuksia hänelle tulee, hänen ilmoittaessaan usean vuoden jälkeen ko. omaisuudestaan?
Ilmoittamatta jätetty asunto ulkomailla
10
461
Vastaukset
- Anonyymi
Ymmärtänyt ilmoittaa, älä naurata....
- Anonyymi
Asunnon omistaminen ei vaikuta verotukseen eikä kelan maksamiin tukiin. Mitään rikosta ei ole.
Jos hän on kuitenkin saanut asunnosta tuloa, esim. vuokratessaan sitä, on vuokratulo pitänyt ilmoittaa verottajalle Suomessa. Ilmoittamatta jättäminen on veropetos.- Anonyymi
Vuokra- tai muitakaan tuloja ei hänellä kotimaastaan ole. Hyvä, jos ei kyseessä ole petos. Itse ajattelin, että ulkomailla oleva omaisuus täytyisi realisoida tai vähintäänkin ilmoittaa sen arvo veroilmoituksessa sekä Kelan tukia hakiessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuokra- tai muitakaan tuloja ei hänellä kotimaastaan ole. Hyvä, jos ei kyseessä ole petos. Itse ajattelin, että ulkomailla oleva omaisuus täytyisi realisoida tai vähintäänkin ilmoittaa sen arvo veroilmoituksessa sekä Kelan tukia hakiessa.
Kyseessä saattaa olla rikos nimeltä avustuspetos, mistä tuomitaan sakkoa - 2 v. vankeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuntoa ei tarvitse realisoida. Jos niin tekee, se pitää tietenkin ilmoittaa Kelalle, koska silloin saatu kauppahinta on varallisuutta, joka vaikuttaa tukiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuntoa ei tarvitse realisoida. Jos niin tekee, se pitää tietenkin ilmoittaa Kelalle, koska silloin saatu kauppahinta on varallisuutta, joka vaikuttaa tukiin.
Jos kyseessä olisi suomalainen, niin hänen pitäisi realisoida asunto, paitsi se missä asuu itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä saattaa olla rikos nimeltä avustuspetos, mistä tuomitaan sakkoa - 2 v. vankeutta.
Vain kiinni jäämisestä rangaistaan
- Anonyymi
Onko se nyt siis petos vai ei, kun ei ole ilmoittanut asuntoa mm. Kelaan ja verottajalle? Tuloja ulkomailla olevasta asunnosta ei ole ollut. Onko ketään, kenellä olisi aivan varmaa tietoa asiasta?
- Anonyymi
Pitäisi kaivaa esiin tapaukseen soveltuva KKO:n prejudikaatti. Monet asiat oikeudessa ratkaistaan äänestämällä. Enemmistön päätös jää voimaan.
- Anonyymi
Välittäjien asunnot niissä voi olla moninketainen Hinta mitä myyjä pyytää 1000€uusi /M2 +tinkiminen
Suomesta saa uusia taloja tähänhintaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4235558Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.1891928Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3671864- 1221088
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51014- 27928
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60834- 72801
Oishan se coolia
Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️55723- 37714