moottoriöljyt

Anonyymi-ap

minkälaista öljyä suosittelette lumilingon kulmavaihteeseen?

51

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      80w90 gear oil

      • Anonyymi

        Joku tollanen vastaa viskositeetiltään tavallista 10w-40 moottoriöljyä! Niin aivan sopiva vaihtoehto on STOU/UTTO öljy.


    • Anonyymi

      Valvoline stou

    • Anonyymi

      Mitä tahansa purkin pohjia mitä tallista sattuu löytymään.

    • Anonyymi

      Käyttöohjeen mukaan.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti STOU/UTTO öljyä ja XR1-lisäaineistuksella. Vaihtoväli lyhyt ettei muutu suolahapoksi! Siis klooriparaffiini.

    • Anonyymi

      Kulmavaihdeöljy on ainoa oikea vaihtoehto.
      Sitä saa kulmavaihdeöljykaupasta.

      • Anonyymi

        Juuri niin.


    • Anonyymi

      Jos se on tiivis ettei öljy valu pois niin suunnilleen samanlaista kuin ollut, jos vuotaa pois niin laakerien ja stefojen vaihto ja vielä erilaista öljyä jos ei pysy. Jos se on kiinalainen linko niin voi olla uutena väärät öljyt sisällä tai liian vähän tai ei tehty tiiviiksi.

      Kaikki oli koneen kulmavaihde, perä niin oljyjä saa eri kovuisia, juoksevuus.

      Katsot vaihteisto ja peräöljyjen jäykkyyksiä

      000 nlgi rasva on tuubissa juoksevaa, laitoin juuri yhteen koneeseen jossa kaksi hammaspyörä niin tuollaista rasvaa tuubista.

    • Anonyymi

      Ellei kulmavaihteessa ole öljytiivistystystä sinne tulee rasvaa. Värimetallivaihteisiin tulee gl neljää muihin vitosta. Noin niinkuin lyhyesti.

      • Anonyymi

        GL5 on aivan turhaa jos ei ole hypoidi hammaspyörästö ja noissa tietyissä tapauksissa vahingollistakin eli sääntö menee oikeammin niinpäin että ellei vaatimus ole GL5 niin silloin GL4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        GL5 on aivan turhaa jos ei ole hypoidi hammaspyörästö ja noissa tietyissä tapauksissa vahingollistakin eli sääntö menee oikeammin niinpäin että ellei vaatimus ole GL5 niin silloin GL4.

        Tavallaan. Kyllä siellä huonompikin menee mutta vitosta on helppo ostaa jos kulma muuten sietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        GL5 on aivan turhaa jos ei ole hypoidi hammaspyörästö ja noissa tietyissä tapauksissa vahingollistakin eli sääntö menee oikeammin niinpäin että ellei vaatimus ole GL5 niin silloin GL4.

        Miten hypoidi liittyy asiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten hypoidi liittyy asiaan?

        Siinä tapahtuu liukumista hammaskosketuksessa ja sen aiheuttamaa kulumista vastaan tarvitaan lisäaineistus joka GL5:ssa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapahtuu liukumista hammaskosketuksessa ja sen aiheuttamaa kulumista vastaan tarvitaan lisäaineistus joka GL5:ssa on.

        Ja kierukkavaihteessa ei tapahdu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kierukkavaihteessa ei tapahdu?

        Onks joku niin väittänyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onks joku niin väittänyt

        Onko joku sanonut että olisi?


    • Anonyymi

      Käytetty hydrauliöljy

    • Anonyymi

      Moottoriöljy 10W-40 vastaa kyllä viskositeetiltään noin 80W-90 vaihteistoöljyä mutta ei tuohon sovellu.
      Kulmavaihteessa täytyy olla hypoidilisäaineistus eli vähintään se GL4. Pronssipuslat ei pitkäaikaisesti siedä GL5 - lisäaineita, ei täytyy tietää vaihteen rakenne.

      • Anonyymi

        MONITRA
        Viskositeetti: SAE 10W-40
        Suorituskyky: API CG-4, CF-4, CF/SF, API GL-4/GL-5, ACEA E3M MIL-L-2104D, Massey Ferguson M1127, M1135, M1139, M1144, CAT TO-2, Case IH M1207, Ford M2C 86A, 134C/D, 159B, John Deere J 20A/C, J27, Allison C4, ZF TE-ML 06B, 06R, 07B


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MONITRA
        Viskositeetti: SAE 10W-40
        Suorituskyky: API CG-4, CF-4, CF/SF, API GL-4/GL-5, ACEA E3M MIL-L-2104D, Massey Ferguson M1127, M1135, M1139, M1144, CAT TO-2, Case IH M1207, Ford M2C 86A, 134C/D, 159B, John Deere J 20A/C, J27, Allison C4, ZF TE-ML 06B, 06R, 07B

        Huomatkaa API GL-4/GL-5 lisäaineistus. Ei taida olla vanhanaikainen rikki fosfori EP lisäaineistus kyseessä. Kuitenkin jos GL5 öljyssä on vain tupla määrä rikkiä ja fosforia GL4 öljyyn verrattuna niin syöpyisikö silloin keltametallit tuplavauhtia jos erehtyisi käyttämäänkin GL vitosta GL nelosen sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomatkaa API GL-4/GL-5 lisäaineistus. Ei taida olla vanhanaikainen rikki fosfori EP lisäaineistus kyseessä. Kuitenkin jos GL5 öljyssä on vain tupla määrä rikkiä ja fosforia GL4 öljyyn verrattuna niin syöpyisikö silloin keltametallit tuplavauhtia jos erehtyisi käyttämäänkin GL vitosta GL nelosen sijaan.

        Tuo monitra on tsoukki juttu, saattaa toimiakkin mutta eiköhän lingon ohjekirjasta / myyjältä saa tietoa. Määrä on pieni ja 10€ selkii ja saa öljyn joka sinne kuuluu.
        Joku täyssynt 75-90 gl 4 vaihteisto/ vetopyörästö ölykin vois toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo monitra on tsoukki juttu, saattaa toimiakkin mutta eiköhän lingon ohjekirjasta / myyjältä saa tietoa. Määrä on pieni ja 10€ selkii ja saa öljyn joka sinne kuuluu.
        Joku täyssynt 75-90 gl 4 vaihteisto/ vetopyörästö ölykin vois toimia.

        Miksiköhän tuo ihan asiaa oleva viesti poistettu jossa tuo joku 00 öljy oli.
        Moneen suositellaan juurikin jotain valuvaa rasvaa, ei ohuita öljyjä jos ei ole tiivis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän tuo ihan asiaa oleva viesti poistettu jossa tuo joku 00 öljy oli.
        Moneen suositellaan juurikin jotain valuvaa rasvaa, ei ohuita öljyjä jos ei ole tiivis.

        Lumilingon kulmavaihteeseen sopiva on punainen Molybdeeni vaseliini, kuten Red Line CV-2 MoS2-erikoisrasva, mitä saa mm. Motonetistä. Vaseliini puristetaan nipan kautta vaihteeseen. Sitä ennen tietysti on vaihteen alla oleva tulppausruuvi irrotettava.
        Kuten joku aiemmin mainitsikin ko. vaihteiston stefat eivät taida pitää öljyä. Näissä stefoissa ei ole nimittäin "vieteriä"

        Tuollanen löyty yhdestä keskistelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumilingon kulmavaihteeseen sopiva on punainen Molybdeeni vaseliini, kuten Red Line CV-2 MoS2-erikoisrasva, mitä saa mm. Motonetistä. Vaseliini puristetaan nipan kautta vaihteeseen. Sitä ennen tietysti on vaihteen alla oleva tulppausruuvi irrotettava.
        Kuten joku aiemmin mainitsikin ko. vaihteiston stefat eivät taida pitää öljyä. Näissä stefoissa ei ole nimittäin "vieteriä"

        Tuollanen löyty yhdestä keskistelusta.

        Valvoline stou toimii myös "vieteri" stefalla!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumilingon kulmavaihteeseen sopiva on punainen Molybdeeni vaseliini, kuten Red Line CV-2 MoS2-erikoisrasva, mitä saa mm. Motonetistä. Vaseliini puristetaan nipan kautta vaihteeseen. Sitä ennen tietysti on vaihteen alla oleva tulppausruuvi irrotettava.
        Kuten joku aiemmin mainitsikin ko. vaihteiston stefat eivät taida pitää öljyä. Näissä stefoissa ei ole nimittäin "vieteriä"

        Tuollanen löyty yhdestä keskistelusta.

        Väri ei kerro rasvan tyypistä mitään eli punaiset voi olla MoS2: tai sitetn ei.
        MoS2 rasvoja ei sitten pitäisi käyttää vierintälaakereissa eli jos vaihteessa niitä niin ei hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lumilingon kulmavaihteeseen sopiva on punainen Molybdeeni vaseliini, kuten Red Line CV-2 MoS2-erikoisrasva, mitä saa mm. Motonetistä. Vaseliini puristetaan nipan kautta vaihteeseen. Sitä ennen tietysti on vaihteen alla oleva tulppausruuvi irrotettava.
        Kuten joku aiemmin mainitsikin ko. vaihteiston stefat eivät taida pitää öljyä. Näissä stefoissa ei ole nimittäin "vieteriä"

        Tuollanen löyty yhdestä keskistelusta.

        Erikoisrasvaa erikoiskohteeseen!

        Sopii erityisesti korkeisiin lämpötiloihin ja äärimmäisille kuormituksille
        • Sisältää orgaanista punaista molybdeenia, joka on ylivoimaisesti parempaa kuin musta MoS2
        • Soveltuu pyöränlaakereihin, suuriin murtokulmaisiin ja perinteisiin vakionopeusniveliin, alustan osiin, ja teollisuuteen korkeisiin lämpötiloihin ja pyörintänopeuksiin.

        Mainitaan pyöränlaakerit ja suuret pyörintänopeudet.

        Tätähän voisi varmaan ruutata joka rööriin ja reikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoisrasvaa erikoiskohteeseen!

        Sopii erityisesti korkeisiin lämpötiloihin ja äärimmäisille kuormituksille
        • Sisältää orgaanista punaista molybdeenia, joka on ylivoimaisesti parempaa kuin musta MoS2
        • Soveltuu pyöränlaakereihin, suuriin murtokulmaisiin ja perinteisiin vakionopeusniveliin, alustan osiin, ja teollisuuteen korkeisiin lämpötiloihin ja pyörintänopeuksiin.

        Mainitaan pyöränlaakerit ja suuret pyörintänopeudet.

        Tätähän voisi varmaan ruutata joka rööriin ja reikään.

        Voi ruutata vaikka mihin reikään mutta ei kannata ainakaan lumilinkoon.


    • Anonyymi

      Red line on tyhjää parempi mutta linkorasvat on puolijuoksevia.

    • Anonyymi

      Ei ainakaan moottoriöljyä.

      • Anonyymi

        Ei öljyä rasvakulmaan. Muuten voi räjähtää joku muukin kuin some!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei öljyä rasvakulmaan. Muuten voi räjähtää joku muukin kuin some!

        OMG!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OMG!

        .

        WIG fo. !!

        .


    • Anonyymi

      Tutkin API vaihteistoöljy speksejä tuolta https://www.oilspecifications.org/api_gos.php

      Nimitys API GL-4 tarkoittaa voiteluaineita, jotka on tarkoitettu akseleille, joissa on kierre kartiohammaspyörät, jotka toimivat kohtalaisissa tai ankarissa nopeus- ja kuormitusolosuhteissa, tai akseleille, joissa on hypoidivaihteet (katso huomautus), jotka toimivat kohtuullisilla nopeuksilla ja kuormituksilla.

      Nimitys API GL-5 tarkoittaa voiteluaineita, jotka on tarkoitettu vaihteistoille, erityisesti hypoidivaihteille (katso huomautus) akseleille, jotka toimivat useissa eri yhdistelmissä suuren nopeuden/iskukuormituksen ja alhaisen nopeuden/korkean vääntömomentin olosuhteissa.

      Molemmissa siis hypoidi-ominaisuuksia. No Mutta miten ankaran vääntömomentin ja iskukuormituksen kohteena on tuommoinen ~9hp:n lumilingon kulmavaihde? Että on käytettävä gl vitosta.

      • Anonyymi

        Honda käyttää gl-5:sta. Miksi sinne muuta kannattaisi laittaa? Öljyvaatimukset tulee hammaspyörästön rakenteesta ja käytetyistä metallilaaduista. Hypoidi tarkoittaa vain akselien linjaustapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Honda käyttää gl-5:sta. Miksi sinne muuta kannattaisi laittaa? Öljyvaatimukset tulee hammaspyörästön rakenteesta ja käytetyistä metallilaaduista. Hypoidi tarkoittaa vain akselien linjaustapaa.

        "Hypoidi tarkoittaa vain akselien linjaustapaa."

        Niin ja juuri tästä rakenteesta johtuen hammaskosketuksessa esiintyy myös liukumista ja näinollen tarvetta lisäaineille jota GL5ssa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hypoidi tarkoittaa vain akselien linjaustapaa."

        Niin ja juuri tästä rakenteesta johtuen hammaskosketuksessa esiintyy myös liukumista ja näinollen tarvetta lisäaineille jota GL5ssa on.

        Ei. Akselien linjaustapa ei määrää voitelua tai tarvittavia lisäaineita vaan hammaspyörästön toimintatapa. Hypoidi liukuu mutta on myös muita liukuvia hammaspyörästöjä.
        Valmistaja kertoo käytettävän öljyn. Niitä kannattaa noudattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Akselien linjaustapa ei määrää voitelua tai tarvittavia lisäaineita vaan hammaspyörästön toimintatapa. Hypoidi liukuu mutta on myös muita liukuvia hammaspyörästöjä.
        Valmistaja kertoo käytettävän öljyn. Niitä kannattaa noudattaa.

        Miksi pitää jängätä "ei"?
        -kun kuitenkin myönnät että hypoidi liukuu, joka sitten hyvin usein tarvitsee lisäaineet ellei esim. kuormitus ole kevyttä, ja ei tässä muiden hammaspyörätyyppien voitelu tarpeisiin oltu kantaa ottamassakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää jängätä "ei"?
        -kun kuitenkin myönnät että hypoidi liukuu, joka sitten hyvin usein tarvitsee lisäaineet ellei esim. kuormitus ole kevyttä, ja ei tässä muiden hammaspyörätyyppien voitelu tarpeisiin oltu kantaa ottamassakaan

        Eikö ymmärrä? Lumilingossa on juuri niitä muita. Hypoidia käytetään ajoneuvoissa että saadaan perää ylös ja lisää maavara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ymmärrä? Lumilingossa on juuri niitä muita. Hypoidia käytetään ajoneuvoissa että saadaan perää ylös ja lisää maavara.

        Etkö itse ymmärrä että keskustelu karkasi jo ajat sitten pois lumilingoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö itse ymmärrä että keskustelu karkasi jo ajat sitten pois lumilingoista.

        No ainakin hypoidin osin.


    • Anonyymi

      Mikä on tämä mysteerinen hypoidi-ominaisuus? Joku niin salainen asia että moderointikin poistaa kyselyt. Jotain sotasalaisuuksia?

      • Anonyymi

        Kyllähän sen pitäis tyhmemmällekkin jo tulla selväksi vaikka jotain välistä olis poistettukin.


    • Anonyymi

      Valvoline stou sopii tyhmillekin hypoideille!

    • Anonyymi

      Katsoin bilteman lingon käyttöohjeesta että sen kulmavaihteeseen laitetaan yleisvaseliinia rasvanipasta.

      • Anonyymi

        Kiinalaisiin laitetaan perusvaseliinia kun koneita ei tehdä pitkäikäisiksi muutenkaan. Voihan ne parempaankin vaihtaa.


    • Anonyymi

      semmosta että voi laskea öljyn kartanolle.

    • Anonyymi

      stp oil threatment 50% ja moottoriöljy sekoitus on oikea aine tuonne.

      • Anonyymi

        Miksei moottoriöljyn tilalle vaikka gl 4 vaihteistoöljyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei moottoriöljyn tilalle vaikka gl 4 vaihteistoöljyä

        Miksei stouta jossa gl-4. Kuten valvoline stou!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei stouta jossa gl-4. Kuten valvoline stou!

        Monitra on vanha tuttu, putinin iloksi.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1756
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1367
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1292
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1243
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1146
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1137
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      594
      1103
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      954
    Aihe