Alkoholistien lapsien muistoja?

Anonyymi-ap

Olen jo pikkuhiljaa hivuttautumassa alkoholismin puolelle. Eivät ne turhaan sano, että alkoholistien lapsilla on suurempi riski sairastua itsekkin.

Itsellä on ollut molemmat vanhemmat täysiä juoppoja ennenkin syntymääni. En ihmettele vaikka äitikin joi odottaessaan minua ja sisaruksia vaikka väittää toisin.
Tämä suuri alkoholin kulutus on jatkunut minun aikuisiälle asti ja olen niin onnellinen, että pääsin kotoa helvettiin ennenkuin täytin edes 17 vuotta. Nyt 23-vuotiaana itselläkin on alkanut alkoholin kulutus nousta reippaasti ja kestän ehkä maksimissaan 3 päivää juomatta. Olen tähän hakenut apua mutta koko muutos alkaa itsestä. Toivon vain että avun hakeminen tuottaa minulle tukea jota tarvitsen.

Äiti on aggressiivinen juoppo, isä muuten vaan pihalla ja sammumassa hetkenä minä hyvänsä. Äiti on antanut turpaan, huoritellut ja haukkunut läskiksi päissään. Pelkäsin paljon enemmän äitiä kuin isää. (Isä oli itseasiassa paljon mielyttävämpi ja rauhallisempi humalassa.) He joivat aina kun oli mahdollisuus. Kesät oli aivan helvettiä, se ryyppääminen alkoi jo 1 aikaan päivällä. Arkena 4-5 aikaan iltapäivällä. ja sama jatkuu tähänkin päivään asti. Ainoa ero on, että voin olla kotona hiljaisuudessa suurimman osan ajasta. Nykyään jos käyn vanhemmilla minunkin on oltava kännissä että kestän heitä. Ihania ihmisiä ovat muuten mutta sairaus on vienyt heitä jo ties kuinka kauan.

14

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alkoholiongelmaan saa apua, jos sitä haluaa.
      Itsestä se on kiinni, kuten itsekin sanoit.

      Naisena ehkä ajattelisin, jos olisin asunut alkoholistikodissa lapsuuteni, ja nähnyt vanhempien ryyppäämistä ja tappelua, itse siinä myös kärsien, voisi tulla omaan mieleen kysymys, haluanko olla itse känninen äiti jossain vaiheessa, tai haluanko väkivaltaisen päihdehuuruisen parisuhteen, jossa tulee turpaan vähän väliä.

      ( Pakko myöntää, että lapsuudenkodissani ei käytetty päihteitä juuri lainkaan, mutta itsestäni tuli alkoholisti. Näinkin voi käydä. Onneksi minusta ei ikinä tullut äitiä, enhän olisi voinut lapsesta/lapsista huolta pitää ja vastuuta ottaa, kun en pystynyt sitä ottamaan itsestänikään. )

      On oikeastaan ihmisen omia itselleen asettamia arvoja elämässään, mitä itse haluaa. Haluaako toistaa sitä samaa lapsuuskodissa tapahtunutta mahdollisesti ikävää elämäntyyliä itse, vai haluaako parempaa.

      Monesti sanotaan, että alkoholistien lapsista tulee herkästi holisteja, toki niinkin joskus käy, mutta mahdollista on sekin, että lapsilla elämä muodostuu paremmalla, suoraan sanottuna järkevällä tavalla.
      Jotkut oikeasti saattavat miettiä juuri sitä, kun ovat lapsuudessaan kokeneet sellaista, niin eivät sitä itse halua jatkaa omassa elämässään.
      Sanon usein, että elämä on valintoja täynnä.

      Sinullakin on vielä hyvät mahdollisuudet rakentaa hyvä elämä, olet nuori, ja olet kuitenkin pohtinut tätä asiaa ilmeisesti jo kauemminkin. Se on hyvä alku, kun ajatukset alkaa nousta ja herää kysymyksiä.
      Kaikkea hyvää sinulle!

      • Anonyymi

        Minun isoisäni ole alkoholisti ja hänellä oli 5 lasta ainoastaan se nuorin tuli alkoholistiksi , hän joka eniten huusi papalle että lopettais juomisen itki ja rukoili mutta pappa jatkoi juomistaan, ei voinut lopettaa. Nuorimmainen alkoi juomisen 40 vuotiaana ja hänestäkin tuli alkoholisti . Joten ilmeisesti menee jotenkin suvussa.
        Sitten ihmettelen että jos on elämänsä ajan kärsinyt vanhempiensa juomisesta niin miksei hakeudu hoitoon niin äkkiä kun huomaa itsessään piirteitä mitä vihasi vanhemmissaan lapsena.
        Alkoholi ottaa omansa lopulta rauta kouralla otteeseensa.
        Aito hyvänolon tunne lähtee raittiista kehosta, alkoholi ei korvaa yhtään mitään maailmassa. Hetken hurmio se on kaikki.


    • Anonyymi

      Olen alkoholisti äidin lapsi. Join nuoruudessani hauskanpitoon. Ei se ollut ongelma. Lopettaminen oli vahinko, piti laskea kaloreita dietillä ja se oli hankalaa ja jätin juomatta. Ja sitten se vain unohtui, eikä maistukkaan enää.

      Pidin takavuosina kaksi tammikuuta jolloin join tarkoituksella. Alkoholinen tammikuu.

      Lapsi sanoi jälkeen päin, että äiti olisi saanut juoda useamminkin, kun silloin ei ollut niin tiukka säännöistä.

      Joo kohta se tulee kaverinsa kanssa katselemaan ilotulituksia ja juodaan joululahja pulloja jotka hän osti. Hän tykkäsi mun suosikista, niin paljon, että pakko oli olla juomatta koko lahjaa, että kaverikin saa maistaa sitä. Sitten maistetaan sellaista yllätyspulloa joka oli kai vain nätti. Enkä minä kuin vähän, sillä todennäköistä on, että kuskaan nuorison kotiinsa, kun bussit ei kulje yöllä.

      Mutta siis näinkin voi mennä. Tosin olen myös antanut anteeksi menneet ja ymmärtänyt, mitä äidilleni tehtiin. Ja yllätys hän teki parhaansa, kuten muutkin vanhemmat yleensä. Olen silti onnellinen tästäkin kokemuksesta, että sain kokea sen ja selvitettyä. Hän on rakas ja opin hänen kokemuksistaan, kuinka kauheita voi toiset ihmiset olla korostaakseen itsensä hyviksi, talloen muita. Täytyy muistaa lähettää taivaaseen rukous hänen seuraavaa elämäänsä auttaakseni. Kaunis ihana äitini ja isäni taivaassa. Kaikkea hyvää ja parempaa teille

    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi haluaa ottaa riskin että saa maksakirroosin.Onko ajatus että kyllä minä uuden maksan saan jos kirroosi tulee?

      • Anonyymi

        Jos on alkoholistiksi asti onnistunut pääsemään/joutumaan, ei siinä pahemmin kirrooseja tai muitakaan vaivoja ajatella.
        Alkoholisti ei ihan kauheasti itsestään välitä, niin ei myöskään mahdollisista alkoholin aiheuttamista sairauksista.
        Jos ihminen välittää itsestään, hänestä ei siinä vaiheessa tule alkoholistia.
        Toki itsestään välittävän ihmisenkin elämässä voi tapahtua muutoksia, ja tilanteet voivat muuttua.


    • Anonyymi

      Lapsuus ja alkoholismi kaksi eri asiaa

      • Anonyymi

        Ei ole. Nykyään aloitetaan jo lapsena päihdekokeilut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Nykyään aloitetaan jo lapsena päihdekokeilut.

        Aloitettiin ennenkin.
        Olin lapsi/nuori kultaisella -80-luvulla, ja kokeilut johtivat aika nopeasti ongelmaan.
        Nyt kärsin vain enää seurauksista.


    • Anonyymi

      Alkoholin haju ja siihen ei koskaan lapsena tottunut.
      Jotkut poltti tupakkaa ja savun tuoksu tai
      haistoi parfyymin tuoksun niin näiden hajujen
      kanssa jotenkin pärjäsi.
      Mutta alkoholin hajuun liittyi usein kiroilua ja kiihtynyttä
      mielentilaa ja uhoamista.Sitä lapsena ahdisti ja pelkäsi.

    • Anonyymi

      Ei muista lapsuutta oli silloin
      paha krapula

    • Anonyymi

      Muistan yhden joulun kun äiti EI ollut kännissä. Muuten en muista lapsuudestani juuri mitään.

      • Anonyymi

        Onko sinulla itselläsi nyt hyvä/parempi elämä ?
        Ihminen muistaa kyllä, mutta muistot pystyy sulkemaan pois.


    • Vähemmistössä ovat ne suvut joissa EI ole/ollut alkoholisteja. Empiirisen kokemukseni perusteella väitän, että suvun/perheen merkitys itsekunkin alkoholisoitumisessa on olematon; ollenkaan väheksymättä ongelmia ja kärsimyksiä joita juominen aiheuttaa lapsille, puolisolle ja juojalle itselleenkin. En minäkään alkanut juoda siksi, että isäni oli tuurijuoppo vaan ihan muista syistä. Vähän sama juttu kuin kaivonpaikan katsominen taikavarvulla: Suomessa löytyy vettä joka paikasta kunhan kaivetaan tarpeeksi syvälle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4791
    2. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      115
      2066
    3. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      42
      1372
    4. Aivan lääpällään vanhempaan mieheen.

      Tilanne on lähes ärsyttävä. Eikä asialle voi mitään tehdä koska ikäero on oikeasti melko iso, vaikka sitä ei päällepäin
      Ikävä
      78
      1206
    5. Ohhoh! Ellen Jokikunnas saa hersyvää kuittia Jari-rakkaalta: "Jumalattoman komea italialainen..."

      On nämä Ellen ja Jari kyllä super-symppiksiä… Tämän tv-sarjan katsomisesta ei voi tulla kuin hyvälle mielelle, eikös? L
      Suomalaiset julkkikset
      6
      949
    6. Et oikeen anna itsestäsi

      Mitään. En minäkään jaksa sitten. Toinen juttu sellanen, että minusta tuntuu, että olet aika mustasukkainen sekä laskelm
      Ikävä
      38
      810
    7. Ahti meni mökille perillä odotti pöyristyttävä näky Mökkitontti oli kokenut kovia.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010463815.html Puolustusvoimat olivat ilmoittaneet heillä olevan oikeus mennä
      Maailman menoa
      22
      778
    8. Nainen, elämä on täyttä paskaa

      Elämä olisi ihanaa, mikäli maailmassa olisi oikeutta. Ei ole mitään hyvää, ei mitään miksi kannattaisi elää. Elämä tälla
      Ikävä
      90
      742
    9. En pidä tästä yhtään

      En tahdo kohdata, välttelen minkä voin. Silti olet vallannut ajatukseni...
      Ikävä
      33
      729
    10. Et edes voi

      tietää miten tuo yksi pieni esine lohduttaa kamalassa ikävässä ja onneksi kukaan ei koskaan voi ottaa sitä minulta pois.
      Ikävä
      34
      711
    Aihe