Nastarenkaiden osuus kolareista on ylikorostunut vain lisää. Miksi nastarenkailla törmäillään?

Anonyymi-ap

23

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nastarenkaat eivät aja yhtäkään kolaria. Ei, vaan aina ne ovat olleet autossa, jota kuljettaja, ihminen, on ajanut.

      Ei ole olemassa ainuttakaan tilastoa, joka osoittaisi nastarenkaiden syyllisyyttä kolareihin.
      Sen sijaan löytyy paljon testejä ja tutkimuksia, joissa nastarenkaiden pito-ominaisuudet ovat ylivoimaisia vastaavan hintaisiin kitkoihin verrattuna.

      • Anonyymi

        Se pidon paremmuus on vain yhdessä kelissä joita ei juurikaan sivistyksessä nykyään ole ja kitkoilla ajava tietää milloin pitää ajaa järkevästi. En tietenkään osta halpisrenkaita.
        Se on jännä ilmiö, että itse ajan reippaammin kitkoilla kuin muut nastarenkailla, eikä minulla ole lainkaan ongelmia pidon suhteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pidon paremmuus on vain yhdessä kelissä joita ei juurikaan sivistyksessä nykyään ole ja kitkoilla ajava tietää milloin pitää ajaa järkevästi. En tietenkään osta halpisrenkaita.
        Se on jännä ilmiö, että itse ajan reippaammin kitkoilla kuin muut nastarenkailla, eikä minulla ole lainkaan ongelmia pidon suhteen?

        Nastarenkaat, totta, ovat pidoltaan selvästi paremmat tosiaan vain ’yhdessä kelissä’ eli aina kun on liukasta. Kitkat tosin eivät ole missään olosuhteissa.
        Ja se liukkaus on hyvin tyypillinen keli talvella, jos ei ole ehditty suolata/hiekottaa tai nastat eivät vielä ole syöneet liukkautta pois. Ei kai sillä ole mitään tekemistä ’sivistyksen’ kanssa, onko suolaus/hiekoitus ehditty tehdä, vai onko?

        Miksi nastarenkailla ajava muka ei tiedä milloin ajaa järkevästi? Onpas kumma ominaisuus noilla nastarenkailla, itse en ole moisesta kuullutkaan eikä missään niistä vuosikymmenten aikana eri toimijoiden tekemissä talvirengastesteissä.

        Tuo sinun mielestäsi ’jännä ilmiö’ , kun ajelet reippaammin kitkoilla, on ihan sinun oma ilmiösi. Sillä nyt ei ole yhtään mitään tekemistä talvirenkaiden talviominaisuuksien kanssa.
        Nastojen pito-ominaisuudet liukkailla keleillä on todettu joka ainoa vuosi tehtyjen ja kaikkien testien tuloksena selvästi kitkoja paremmiksi. Sehän on näin täysin yksiselitteisesti ellet nyt halua tarkoitushakuisesti vertailla parhaita ja kalleimpia kitkoja heikoimpiin halpisnastarenkaisiin.
        Siltikään renkaissa ei ole minkäänlaista estoa tai ominaisuutta , joka estäisi sinua toteuttamasta tuota ’jännää ilmiötäsi’. Ei, se on ihan sinun oma valintasi.


    • Anonyymi

      Eihän nastarenkaat estä kuljettajaa ajamasta kolaria. Ei, ne vaan antavat paremman pidon liukkailla teillä.
      Eikä mikään tilasto kerro renkaiden ominaisuuksista yhtikäs mitään.

    • Anonyymi

      Mun mielestä nykykitkarenkaat (puhun Continental-tason kitkarenkaista) antaa paljon paremmin palautetta pidosta kuin nastarenkaat joilla viesti tulee myöhässä. Kitkarenkaista olen huomannut, että ne on paremmin ohjattavissa luistossa kuin nastarenkaat. Ainakin minun auto puski nastarenkailla kunnes vauhti oli pudonnut paljon, kun taas kitkoilla kääntyy sillai kivasti. En tiedä mistä johtuu.

      Jotenkin ne nastat tekee epälineaarisuutta renkaisiin, ikään kuin häiritsee pito-ominaisuuksia tietyillä pinnoilla.

      Onhan kitkoissa pehmeämpi kumiseos ja paljon enemmän lamelleja mikä varmasti vaikuttaa.

      Kitkoilla tulee ajettua kovempaa, koska melutaso on paljon pienempi.

      • Anonyymi

        Kitkarenkailla joutuukin helpommin kivaan luistoon etenkin jäisellä pinnalla. Kyllä nelipyöräluisu 100 nopeudella on yhtä juhlaa. Yli 10 tkm ajettu kitkarengas ei paljon pidä.


      • Anonyymi

        Tuo oli mitä suurinta skeidaa. Ei renkaan käyttäytymistä voi aistia noin, että toinen tekee sen ihan erilailla, se on pelkästään luuloa ja uskoa. Tunteesi perustuu nastojen antamaan ääneen ja vastaavasti kitkojen äänettömyyteen. Eli oikeasti nastarenkaan pienenkin luiston kuulee heti nastojen äänestä ja kitkoilla pientä luistoa et voi mitenkään havaita, kuin autosi avustajien vilkuttaessa valoja jos sinulla on nykyaikainen auto.
        Itse ajan kitkoilla, enkä nastoihin vaihda, paitsi jos muutan sivistyksen ulkopuolelle missä ei teitä aurailla kuin harvoin ja keväällä tiet on paksussa jäässä ilman hiekoitusta.


      • Anonyymi

        Mikä on se ’palaute’, jonka kitkarenkaat antavat pidosta paremmin kuin nastat? Sekö, että pito häviää nopeammin kuin nastoissa? Miksi se nastoissa muka tulee myöhässä? Eihän parempi pito liukkailla keleillä ole mitenkään huono asia, vaan nimenomaan päinvastoin.

        Nastojen parempi pito tietysti tekee sen, että pitoa riittää pitempää ja paremmin kuin kirkoissa. Sehän juuri tekeekin nastoista ylivoimaiset liukkaalla keleillä. Juuri niinkuin pitääkin ja on tarkoituskin. Nastarenkaathan ovat suunniteltu nimenomaan liukkauden torjuntaan.

        Nuo sinun omat kokemuksesi on tietysti sinun omiasi. Ei ne kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa miksikään, että jokaisessa talvirengastestissä ja aina kun niitä on tehty, niin nastarenkaat ovat ylivoimaisia liukkaissa keliolosuhteissa.

        Ja sillä, että ajat kitkoilla kovempaa kuin nastoilla, ei ole tietenkään mitään tekemistä renkaiden ominaisuuksien kanssa.

        Ainoa missä kitkat ovat todettu olevan nastoja parempia on tuo melutaso, kitkat ovat hiljaisemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on se ’palaute’, jonka kitkarenkaat antavat pidosta paremmin kuin nastat? Sekö, että pito häviää nopeammin kuin nastoissa? Miksi se nastoissa muka tulee myöhässä? Eihän parempi pito liukkailla keleillä ole mitenkään huono asia, vaan nimenomaan päinvastoin.

        Nastojen parempi pito tietysti tekee sen, että pitoa riittää pitempää ja paremmin kuin kirkoissa. Sehän juuri tekeekin nastoista ylivoimaiset liukkaalla keleillä. Juuri niinkuin pitääkin ja on tarkoituskin. Nastarenkaathan ovat suunniteltu nimenomaan liukkauden torjuntaan.

        Nuo sinun omat kokemuksesi on tietysti sinun omiasi. Ei ne kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa miksikään, että jokaisessa talvirengastestissä ja aina kun niitä on tehty, niin nastarenkaat ovat ylivoimaisia liukkaissa keliolosuhteissa.

        Ja sillä, että ajat kitkoilla kovempaa kuin nastoilla, ei ole tietenkään mitään tekemistä renkaiden ominaisuuksien kanssa.

        Ainoa missä kitkat ovat todettu olevan nastoja parempia on tuo melutaso, kitkat ovat hiljaisemmat.

        Ohjaus kevenee, kun eturengas luistaa. Pidon raja on helppo hakea kaasupolkimella. Sivuluisunhan tuntee perstuntumalla. Etuvetoisessa pidetään veto päällä niin ei pyörähdä, vasemman jalan jarrulla voi sitoa mutkissa, mutta alipainetehosteinen jarrutehostin vähän häiritsee. Lumi pölisee ja meno on näyttävää ja hauskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjaus kevenee, kun eturengas luistaa. Pidon raja on helppo hakea kaasupolkimella. Sivuluisunhan tuntee perstuntumalla. Etuvetoisessa pidetään veto päällä niin ei pyörähdä, vasemman jalan jarrulla voi sitoa mutkissa, mutta alipainetehosteinen jarrutehostin vähän häiritsee. Lumi pölisee ja meno on näyttävää ja hauskaa.

        Kuten edellä tuossa tulikin esiin, niin kitkat menettävät pitonsa helpommin ja aikaisemmin kuin nastat. Sekö on se tavoiteltava hyvä asia?
        Nastathan on nimenomaan hyviä juuri siksi, että niissä pitoa riittää pitkälti vielä kun kitkoissa se on loppunut.
        Voihan se olla joistakn hauskaa ja näyttävää ja jos se on haluttu ja toivottavaa, niin silloin ei varmaankaan kannata hankkia nastarenkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli mitä suurinta skeidaa. Ei renkaan käyttäytymistä voi aistia noin, että toinen tekee sen ihan erilailla, se on pelkästään luuloa ja uskoa. Tunteesi perustuu nastojen antamaan ääneen ja vastaavasti kitkojen äänettömyyteen. Eli oikeasti nastarenkaan pienenkin luiston kuulee heti nastojen äänestä ja kitkoilla pientä luistoa et voi mitenkään havaita, kuin autosi avustajien vilkuttaessa valoja jos sinulla on nykyaikainen auto.
        Itse ajan kitkoilla, enkä nastoihin vaihda, paitsi jos muutan sivistyksen ulkopuolelle missä ei teitä aurailla kuin harvoin ja keväällä tiet on paksussa jäässä ilman hiekoitusta.

        Asun siellä kaukana sivistyksestä ja aja kitkoilla kun kuitenkin iso osa ajamisesta on oikeaa maantietä (80-100km/h )mutta täällä maanseudulla ajetaan aika 50- 60 km/h hiljaa että se siitä turvallisuudesta nastoilla ajamisesta ja lunta kun tulee ei nastat auta, harkkoa pitää olla renkaassa vaan .


    • Anonyymi

      Kitkarenkailla ajaa kokenut ja ns. parempi väki ja paremmilla autoilla.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä olen tuosta, että kitkoja hankkii kokeneemmat kuljettajat autoihinsa. Jaautotkin ovat varmasti parempia siinä mielessä, että niissä on useammin kaikenmaailman turvavarusteita ja ajamista turvaavia ominaisuuksia.

        ’Paremmaksi väeksi’ en sen sijaan usko heitä. Mitä sitten ’paremmalla väellä’ tarkoitatkaan.

        Renkaiden ominaisuuksiin ei tuolla ole yhtään mitään vaikutusta. Enkä usko siihenkään, että vaihtaessaan kitkoista nastoihin, kokemuksen myötä kertynyt parempi ajotaito häviäisi mihinkään. Ei myöskään päinvastoin eli kokemattomasta ja vähemmän taitavasti kuljettajasta ei tule kokenutta ja taitavaa kuljettajaa, jos vaihtaa nastarenkaista kitkoihin.

        Jäikin vähän epäselväksi mihin tarkoitukseen ja mitä kirjoituksellasi pyrit tuomaan esiin tässä talvirenkaiden ominaisuuskeskustelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä olen tuosta, että kitkoja hankkii kokeneemmat kuljettajat autoihinsa. Jaautotkin ovat varmasti parempia siinä mielessä, että niissä on useammin kaikenmaailman turvavarusteita ja ajamista turvaavia ominaisuuksia.

        ’Paremmaksi väeksi’ en sen sijaan usko heitä. Mitä sitten ’paremmalla väellä’ tarkoitatkaan.

        Renkaiden ominaisuuksiin ei tuolla ole yhtään mitään vaikutusta. Enkä usko siihenkään, että vaihtaessaan kitkoista nastoihin, kokemuksen myötä kertynyt parempi ajotaito häviäisi mihinkään. Ei myöskään päinvastoin eli kokemattomasta ja vähemmän taitavasti kuljettajasta ei tule kokenutta ja taitavaa kuljettajaa, jos vaihtaa nastarenkaista kitkoihin.

        Jäikin vähän epäselväksi mihin tarkoitukseen ja mitä kirjoituksellasi pyrit tuomaan esiin tässä talvirenkaiden ominaisuuskeskustelussa.

        Kokemattomille ja tunareille nastat ja meille kokeneille ja järkeville kitkat. Paremmat ihmiset ostaa autoonsa parasta eivätkä lähde säästämään tyhmissä asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemattomille ja tunareille nastat ja meille kokeneille ja järkeville kitkat. Paremmat ihmiset ostaa autoonsa parasta eivätkä lähde säästämään tyhmissä asioissa.

        Jokainen on joskus ollut kokematon. Se ei ole tyhmyyttä eikä tunariutta. Saati että sillä olisi merkitystä ihmisen ’paremmuuteen’ tai ’huonommuuteen’.
        Myös kokemattomat ostavat aivan yhtälailla ’parasta’ . Ero voi olla siinä, että kokemattomat ostavat parasta itsensä vuoksi eikä autonsa. Silsi kai päätyvät nastatenkaisiin, kuten n 80% suomalaisista tekee.

        Harva ihminen arvottaa ihmisarvoa sen mukaan kuinka kokenut autolla ajaja on kyseessä. Sinä olet ilmeinen poikkeus. Taidat omasta mielestäsi kuuluua siihen ’keskimääräistä selvästi taitavempien kuljettajien’ joukkoon, johon yli 80 prosenttia kuljettajista uskoo kuuluvansa. Pitääkö paikkansa?

        Tiedätkö, että juuri vääristyneet asenteet on yksi merkittävä syy liikenneonnettomuuksiin? Oletko tullut ajatelleeksi?


    • Anonyymi

      No ajetaanhan tilastollisesti muutamilla nk premiumautoilla, esim BMW, enemmän kolareita kuin vaikkapa Dacialla. Sinun logiikkaasi mukaille, niin todistaako tuo tosiasia sen, että Dacia on parempi auto kuin BMW.

      • Anonyymi

        No menee kokeilemaan...

        Ja se turhan turvallisuuden tunteen ylläpito nastarenkailla maksaa muutaman onnettomuuden sehän on niin selviö ja suurin osa on pelkkää perittyä asennetta!
        Kaverille lainasin autoa passat tdi dsg 200tkm 2016 enkä puhunut mitään mistään renkaista mutta haettuaan omaa toyotaansa huollosta oli yllättynyt kuinka hyvin ei niin testi voittaja, pirellin kitkarengas toimiin ja pitää ainakin pirkanmaalla ja oli jäätä ja lunta ......


    • Anonyymi

      Tässä nastarenkailla sattuneista onnettomuuksista herää ainakin minulle kysymys. Mikä on se, mikä yllätti nastarenkailijan tai millaisella kelillä sekä millaisissa olosuhteissa nuo nastarenkaiden kuljettajat joutuvat yliedustetusti onnettomuuksiinsa?

      Monet ovat jo ottaneet kantaa, ettei se ole "todistetusti" pidosta kiinni.

    • Aivan ilmeisesti nastarenkaat auton alla heikentävät kuljettajan pyrkimyksiä ennakoivaan ja maltilliseen ajotapaan.

      Kitkarenkailla ajetaan peltikolareita, nastoilla kuolon-.

      • Anonyymi

        Noin voi ajatella asian olevan. Mahtaako siitä olla tutkimuksia tehty.

        Toinen vaihtoehto voisi olla tuo tuossa edellä esiintullut seikka eli että kokeneemmat valitsevat kitkoja enemmän kuin kokemattomat.
        Kolmas sekin, että täällä pk-seudulla valitaan kitkoja huomattavammin enemmän. Näin koska täällä suolataan ja hiekoitetaan teitä huomattavasti enemmän kuin muualla eli tiet ovat sulia pääosan talvesta.

        Mielenkiintoinen tuo kommenttisi noita kolarityypeistä. Ne eivät oikein sovi ’kuvioon’ taitavemmista kuljettajista.. tai sitten nuo kitkat…


      • Anonyymi

        Ehkä, mutta sehän onkin asennekysymys. Ei renkaiden ominaisuus. Parempien renkaiden etu tulee ’syödyksi’ huonolla asenteella.


      • Anonyymi

        Suurin piirein näin ja renkaat syynä yhtään mihinkään on sitten jo harvinaisempaa, oikeastaan todella..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noin voi ajatella asian olevan. Mahtaako siitä olla tutkimuksia tehty.

        Toinen vaihtoehto voisi olla tuo tuossa edellä esiintullut seikka eli että kokeneemmat valitsevat kitkoja enemmän kuin kokemattomat.
        Kolmas sekin, että täällä pk-seudulla valitaan kitkoja huomattavammin enemmän. Näin koska täällä suolataan ja hiekoitetaan teitä huomattavasti enemmän kuin muualla eli tiet ovat sulia pääosan talvesta.

        Mielenkiintoinen tuo kommenttisi noita kolarityypeistä. Ne eivät oikein sovi ’kuvioon’ taitavemmista kuljettajista.. tai sitten nuo kitkat…

        "Taitava kuljettaja saattaa selvitä tilanteesta, johon hyvä kuljettaja ei joudu."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?

      Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt
      Tanssii tähtien kanssa
      72
      1814
    2. Taas poistuu ABC, nyt Salossa

      Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on
      Maailman menoa
      110
      1655
    3. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

      Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      252
      1245
    4. Millainen luonne sinä olet?

      Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä
      Ikävä
      182
      1202
    5. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

      Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      235
      1173
    6. Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen

      kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.
      Ikävä
      45
      1087
    7. Mukavaa maanantai päivää

      Hyvää huomenta. 🐺❄️⚜️☕🧡
      Ikävä
      212
      1054
    8. Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...

      ...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös
      Maailman menoa
      293
      912
    9. Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle

      "Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm
      Maailman menoa
      221
      890
    10. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

      Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      56
      767
    Aihe