Jopas oli halpa "tankkaus"

Anonyymi-ap

Viime yönä sain "tankin" täyteen noin neljällä (4) eurolla. Kun ajatellaan, että sähköautollani pääse n. 400 kilsaa "tankillisella", niin jopa on hauska ajella.
Vastaava matka, vaikkapa kuusi litraa sataselle kuluttavalla bensaisella maksaa nykyisin n. 45-50 euroa.
Lähdenpä tästä viettämään vuodenvaihdetta mökille Liperiin. Sielläkin on halpaa sähköä. Naapuri oli käynyt putsaamassa aurinkopanelit (yht. 1200 W) ja järjestelmä ilmoittaa, että (4x250 Ah) akut ovat täynnä (12,8-13,0 V) aurinkosähköä. Pellettitakka pitää peruslämmön ja äsken kaukosäädin sen termostaatin +21 asteeseen.

52

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yritätkö väittää, että aurinkopaneeleiden tuottama sähkö riittää sähköauton lataukseen tähän vuodenaikaan?

      Ettet nyt vain ihan pikkuisen narraisi...

      • Anonyymi

        Paristoautoilijoiden haavemaailmassa se lienee mahdollista...


      • Anonyymi

        Sinulla on siis vaikeuksia ymmärtää ihan selkeää tekstiä. No eipä ole minun ongelma.
        En missään kohdassa sano ladanneeni aurinkopaneelien tuotolla autoani.
        Harkitsin myös huomattavasti suurempaa järjestelmää sitä varten, ja myös tuulivispilän asentamista. Vaatisi kyllä aika hurjan akuston, joten ei sentään.
        Auto oli yön ajan latauksessa kotona ja yöllä sähkön hinta oli negatiivinen, ei siis maksanut periaatteessa mitään, mutta kuluttajalle se maksoi kuitenkin n. 0,4 senttiä/kW - toimituskuluineen.
        Mökillä on 4 kpl paneeleita, à 300 W (tarkka oli 290 W muistaakseni), maatelineeseen asennettuna.
        Sähkö varastoidaan neljään 250 Ah:n AGM akkuun. Järjestelmästä riittää virtaa lämmityksen ohjaukseen, kunhan huolehtii välillä paneelit suurin piirtein puhtaiksi. Nyt naapuri oli aurannut mökkitien ja samalla pyyhkäissyt paneelien alaosasta lumet. Pääosin lumi oli valunut lämpimän sään ansiosta melkein kokonaan pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on siis vaikeuksia ymmärtää ihan selkeää tekstiä. No eipä ole minun ongelma.
        En missään kohdassa sano ladanneeni aurinkopaneelien tuotolla autoani.
        Harkitsin myös huomattavasti suurempaa järjestelmää sitä varten, ja myös tuulivispilän asentamista. Vaatisi kyllä aika hurjan akuston, joten ei sentään.
        Auto oli yön ajan latauksessa kotona ja yöllä sähkön hinta oli negatiivinen, ei siis maksanut periaatteessa mitään, mutta kuluttajalle se maksoi kuitenkin n. 0,4 senttiä/kW - toimituskuluineen.
        Mökillä on 4 kpl paneeleita, à 300 W (tarkka oli 290 W muistaakseni), maatelineeseen asennettuna.
        Sähkö varastoidaan neljään 250 Ah:n AGM akkuun. Järjestelmästä riittää virtaa lämmityksen ohjaukseen, kunhan huolehtii välillä paneelit suurin piirtein puhtaiksi. Nyt naapuri oli aurannut mökkitien ja samalla pyyhkäissyt paneelien alaosasta lumet. Pääosin lumi oli valunut lämpimän sään ansiosta melkein kokonaan pois.

        Paljon näet vaivaa kehuessasi sähkölelujasi... Mullon aina ollut semmonen päähänpinttymä jottei hyvää tartte kehua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon näet vaivaa kehuessasi sähkölelujasi... Mullon aina ollut semmonen päähänpinttymä jottei hyvää tartte kehua.

        Se kehuu, jolla on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on siis vaikeuksia ymmärtää ihan selkeää tekstiä. No eipä ole minun ongelma.
        En missään kohdassa sano ladanneeni aurinkopaneelien tuotolla autoani.
        Harkitsin myös huomattavasti suurempaa järjestelmää sitä varten, ja myös tuulivispilän asentamista. Vaatisi kyllä aika hurjan akuston, joten ei sentään.
        Auto oli yön ajan latauksessa kotona ja yöllä sähkön hinta oli negatiivinen, ei siis maksanut periaatteessa mitään, mutta kuluttajalle se maksoi kuitenkin n. 0,4 senttiä/kW - toimituskuluineen.
        Mökillä on 4 kpl paneeleita, à 300 W (tarkka oli 290 W muistaakseni), maatelineeseen asennettuna.
        Sähkö varastoidaan neljään 250 Ah:n AGM akkuun. Järjestelmästä riittää virtaa lämmityksen ohjaukseen, kunhan huolehtii välillä paneelit suurin piirtein puhtaiksi. Nyt naapuri oli aurannut mökkitien ja samalla pyyhkäissyt paneelien alaosasta lumet. Pääosin lumi oli valunut lämpimän sään ansiosta melkein kokonaan pois.

        Tekstisi selkeydessä on melkoisesti toivomisen varaa siitäkin huolimatta, että tarkoituksesihan olikin vain provoilla.

        Tosiasia kuitenkin on, että tähän aikaan vuodesta lämmityksesi ohjaus hoituu (ainakin suurimmalta osaltaan) akkuihin aiemmin varastoituneella sähköllä, paneelien tuotto on hyvin lähellä nollaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kehuu, jolla on.

        Juu, mutta ei hyvää kehua tartte. Kehumalla yritetään saada huono näyttämään paremmalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstisi selkeydessä on melkoisesti toivomisen varaa siitäkin huolimatta, että tarkoituksesihan olikin vain provoilla.

        Tosiasia kuitenkin on, että tähän aikaan vuodesta lämmityksesi ohjaus hoituu (ainakin suurimmalta osaltaan) akkuihin aiemmin varastoituneella sähköllä, paneelien tuotto on hyvin lähellä nollaa.

        "Tosiasia kuitenkin on, että tähän aikaan vuodesta lämmityksesi ohjaus hoituu (ainakin suurimmalta osaltaan) akkuihin aiemmin varastoituneella sähköllä, paneelien tuotto on hyvin lähellä nollaa."

        Aina kun on hyvin hämärää tai pimeää, KAIKKI toimii akkuihin varastoituneella sähköllä. Valot, lataukset, jääkaappi, ohjaus, hälyttimet jne...
        Paneelit kyllä tuottavat ihan hyvin, vaikkei aurinkoa näkyisi, riittää kun on valoisaa.
        Tänään aurinko paistoi pilvettömältä ja oli todella valoisaa heti auringonnoususta auringonlaskuun. Akut näkyy olevan täynnä.
        Minä olen puuhannut näiden parissa vuosia ja opiskellut alaa vallan pirusti. En silti ole ammattilainen. Ensimmäisen VALOpaneelin (kennon) ostin joskus 80-luvulla (oli vähän surkea tuotto, nykyisiin verraten). Nyt minulla on akkuja ja paneeleita aika moneen lähtöön ja lähes kaikkea voin tehdä pelkillä akkukoneilla. Minulle on aika turha tulla kertomaan joutavia näistä vehkeistä.
        Oliko muuta valittamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tosiasia kuitenkin on, että tähän aikaan vuodesta lämmityksesi ohjaus hoituu (ainakin suurimmalta osaltaan) akkuihin aiemmin varastoituneella sähköllä, paneelien tuotto on hyvin lähellä nollaa."

        Aina kun on hyvin hämärää tai pimeää, KAIKKI toimii akkuihin varastoituneella sähköllä. Valot, lataukset, jääkaappi, ohjaus, hälyttimet jne...
        Paneelit kyllä tuottavat ihan hyvin, vaikkei aurinkoa näkyisi, riittää kun on valoisaa.
        Tänään aurinko paistoi pilvettömältä ja oli todella valoisaa heti auringonnoususta auringonlaskuun. Akut näkyy olevan täynnä.
        Minä olen puuhannut näiden parissa vuosia ja opiskellut alaa vallan pirusti. En silti ole ammattilainen. Ensimmäisen VALOpaneelin (kennon) ostin joskus 80-luvulla (oli vähän surkea tuotto, nykyisiin verraten). Nyt minulla on akkuja ja paneeleita aika moneen lähtöön ja lähes kaikkea voin tehdä pelkillä akkukoneilla. Minulle on aika turha tulla kertomaan joutavia näistä vehkeistä.
        Oliko muuta valittamista?

        Höpöhöpö!

        Paneelit eivät juurikaan tuota sähköä vuoden pimeimpänä aikana Suomessa. Ihan suotta muuta yrität väittää. Opiskelu tai pitkään aiheen parissa puuhastelu ei muuta tosiasioita mihinkään.

        Toki täyteen ladatut akut jaksavat pitää vähän kuluttavia järjestelmiä hengissä jonkin aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paristoautoilijoiden haavemaailmassa se lienee mahdollista...

        Tankkaus on vielä halvempaa, kun virtaa ei ole saatavissa muutamaan viikkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö!

        Paneelit eivät juurikaan tuota sähköä vuoden pimeimpänä aikana Suomessa. Ihan suotta muuta yrität väittää. Opiskelu tai pitkään aiheen parissa puuhastelu ei muuta tosiasioita mihinkään.

        Toki täyteen ladatut akut jaksavat pitää vähän kuluttavia järjestelmiä hengissä jonkin aikaa.

        No montakos paneelia sinulla on käytössäsi? Minä tiedän KOKEMUKSESTA, että paneli tuotta sähköä myös tähän aikaan vuodesta. Valoisan ajan lyhyydestä johtuen tuotto on pienempää kuin keväthankien aikaan, mutta silti tehokas järjestelmä lataa akut senkin lyhyen valoisan aikana. Myös pimeässä toimiva ns. ip-paneeli on jo kehitetty.
        Aurinkovoimala (väärä termi, pitäisi olla valovoimala) tuottaa sähköä myös pilvisenä päivänä ja myös lyhyen valoisan aikana.
        Minä tiedän, sinä vain luulet tietäväsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No montakos paneelia sinulla on käytössäsi? Minä tiedän KOKEMUKSESTA, että paneli tuotta sähköä myös tähän aikaan vuodesta. Valoisan ajan lyhyydestä johtuen tuotto on pienempää kuin keväthankien aikaan, mutta silti tehokas järjestelmä lataa akut senkin lyhyen valoisan aikana. Myös pimeässä toimiva ns. ip-paneeli on jo kehitetty.
        Aurinkovoimala (väärä termi, pitäisi olla valovoimala) tuottaa sähköä myös pilvisenä päivänä ja myös lyhyen valoisan aikana.
        Minä tiedän, sinä vain luulet tietäväsi.

        Höpöhöpö!

        Sinä olet vain vahva uskossasi, vähän samaan tapaan kuin jehovantodistajat.

        Nettoenergia.fi -sivusto kertoo seuraavaa:

        "Suomessa tulee vuodessa vaakatasolle ja etelään suunnatulle pystypinnalle auringon säteilyenergiaa noin 850 kWh/m2, mikä on keskitehona noin 100 W/m2. Heinäkuussa etelään suunnatun pystypinnan vastaavat arvot ovat noin 120 kWh/m2 ja 160 W/m2 ja joulukuussa 12 kWh/m2 ja 16 W/m2. Heinäkuussa Suomeen tuleva säteilyenergia on siis noin kymmenkertainen joulukuuhun verrattuna. Aurinkoenergian käyttöpotentiaali on siis lähinnä keväällä ja kesällä. Talvella tämä potentiaali on hyvin pieni, jonka vuoksi aurinkoenergia vaatii tehokasta varastointia tai rinnakkaisia energianlähteitä."

        Hyvänkin aurinkopaneelin hyötysuhde on vain n. 20%, joten tuosta Joulukuun 16Watista saadaan talteen reilut 3W, josta siitäkin vielä osa hupenee säätöelektroniikkaan ja piuhoihin.

        Sillä ei paljon juhlita.

        Meinaatko, että se sinun ip-paneelisi kehittää sähköä yölläkin? Selittäisitkö tarkemmin mistä säteilystä se sen tekee, kun kiinalaiset on auringonvalossa ja me täällä pimeässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö!

        Sinä olet vain vahva uskossasi, vähän samaan tapaan kuin jehovantodistajat.

        Nettoenergia.fi -sivusto kertoo seuraavaa:

        "Suomessa tulee vuodessa vaakatasolle ja etelään suunnatulle pystypinnalle auringon säteilyenergiaa noin 850 kWh/m2, mikä on keskitehona noin 100 W/m2. Heinäkuussa etelään suunnatun pystypinnan vastaavat arvot ovat noin 120 kWh/m2 ja 160 W/m2 ja joulukuussa 12 kWh/m2 ja 16 W/m2. Heinäkuussa Suomeen tuleva säteilyenergia on siis noin kymmenkertainen joulukuuhun verrattuna. Aurinkoenergian käyttöpotentiaali on siis lähinnä keväällä ja kesällä. Talvella tämä potentiaali on hyvin pieni, jonka vuoksi aurinkoenergia vaatii tehokasta varastointia tai rinnakkaisia energianlähteitä."

        Hyvänkin aurinkopaneelin hyötysuhde on vain n. 20%, joten tuosta Joulukuun 16Watista saadaan talteen reilut 3W, josta siitäkin vielä osa hupenee säätöelektroniikkaan ja piuhoihin.

        Sillä ei paljon juhlita.

        Meinaatko, että se sinun ip-paneelisi kehittää sähköä yölläkin? Selittäisitkö tarkemmin mistä säteilystä se sen tekee, kun kiinalaiset on auringonvalossa ja me täällä pimeässä?

        Lupasin poistua ketjusta, mutta kaipa sulle on vielä vastattava.

        "... joulukuussa 12 kWh/m2 ja 16 W/m2..." Näin siis joulukuussa/m2.
        Mikä täällä tuoksuu? Mikäs muu kuinTURVE.
        On minullakin netissä sivustoja joita seuraan. Osa on sellaisia haaveilijoille tarkoitettuja, mutta on siellä ihan kovaa, säänkestävää tiedettäkin. Sitten on myöskin niin, että jos minä näen jonkun asian, samoissa oloissa tapahtuvaksi aina samalla tavalla ja näen sen todellakin ihan omin silmin, niin minähän uskon siihen. Olkoon se sitten vaikka akkujen latautuminen aurinkovoimalla tammikuun neljäs päivä.

        Ja nyt, jatka yksin ja pidä hauskaa käsitystesi kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lupasin poistua ketjusta, mutta kaipa sulle on vielä vastattava.

        "... joulukuussa 12 kWh/m2 ja 16 W/m2..." Näin siis joulukuussa/m2.
        Mikä täällä tuoksuu? Mikäs muu kuinTURVE.
        On minullakin netissä sivustoja joita seuraan. Osa on sellaisia haaveilijoille tarkoitettuja, mutta on siellä ihan kovaa, säänkestävää tiedettäkin. Sitten on myöskin niin, että jos minä näen jonkun asian, samoissa oloissa tapahtuvaksi aina samalla tavalla ja näen sen todellakin ihan omin silmin, niin minähän uskon siihen. Olkoon se sitten vaikka akkujen latautuminen aurinkovoimalla tammikuun neljäs päivä.

        Ja nyt, jatka yksin ja pidä hauskaa käsitystesi kanssa.

        Yritätkö sinä väittää, että professori, tekniikan tohtori Timo Kalema on väärässä ja valehtelee Suomeen tulevan aurinkoenergian määrästä? Hän kuitenkin ihan omissa nimissään on kyseisen artikkelin sivustolle kirjoittanut.

        Vai mitä oikein tarkoitit?

        Jätit myös selittämättä niiden ip-paneeliesi toiminnan pimeässä.

        Eipä ole ihme, että päätit poistua ketjusta.


    • Anonyymi

      Jaa. Onni on hyvät saldot tilillä ni ei tarvi miettiä ajanko 400km millä hinnalla.
      Ei tosin köyhä serkkunikaan mieti.
      Sitä se miettii miten sähkärillä ajajat jaksaa kokoajan puhua hinnoista

    • Anonyymi

      Patteri autojen akut menee nopeasti vanhaksi,kuka uskaltaa ostaa 5vuotta vanhan patteri auton?
      Ymmärtäisitte sen,teidän on kokoajan vaihdetta autoa noin 3v,että joku sen ostaisi vielä.Itse,en ostaisi edes 5v vanhaa,koska se olisi jätettä sitten akkuineen esim 4v ajoineen ja ne maksaa mielettömästi.

      • Anonyymi

        Patteriautolla en uskaltaisi lähteä edes kuopion ikeassa käymään.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa tuo "nopeasti"?
        Minä ostaisin, jos se auto olisi muuten kunnossa. Ne akut voi uusia ja sitten auto on taas täysin käyttökelpoinen vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa tuo "nopeasti"?
        Minä ostaisin, jos se auto olisi muuten kunnossa. Ne akut voi uusia ja sitten auto on taas täysin käyttökelpoinen vuosia.

        Akkujen uusinta sitten maksaa auton hinnan.
        Käytetty sähköauto + akkujen uusinta = Hullun kauppa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen uusinta sitten maksaa auton hinnan.
        Käytetty sähköauto akkujen uusinta = Hullun kauppa.

        Akkujen uusinta ei todellakaan maksa auton hintaa. Jos se auto on akuston uusinnan jälkeen hintansa arvoinen ja käyttökelpoinen, niin miksi sitä uutta akkua ei hankkisi. Eihän bensarotteloonkaan uusita moottoria, jos kosla on muiltakin osin loppuunajettu.
        Aika omituisia käsityksiä teillä noista sähköautoista. Liekö kateutta vai silkkaa tietämättömyyttä - tyhmyyttä.
        Koetetaas vielä hiukan valistaa, vaikka typerykselle asennemuutos on vaikeaa.

        https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen uusinta ei todellakaan maksa auton hintaa. Jos se auto on akuston uusinnan jälkeen hintansa arvoinen ja käyttökelpoinen, niin miksi sitä uutta akkua ei hankkisi. Eihän bensarotteloonkaan uusita moottoria, jos kosla on muiltakin osin loppuunajettu.
        Aika omituisia käsityksiä teillä noista sähköautoista. Liekö kateutta vai silkkaa tietämättömyyttä - tyhmyyttä.
        Koetetaas vielä hiukan valistaa, vaikka typerykselle asennemuutos on vaikeaa.

        https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/

        Harvapa rupeaisi bensa-autoonkaan tekemään sähköauton akuston uusimisen hintaista remonttia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvapa rupeaisi bensa-autoonkaan tekemään sähköauton akuston uusimisen hintaista remonttia...

        ...etenkään kun jo etukäteen tietää että sillä kalliilla remontilla päästään vain muutama vuosi eteen päin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...etenkään kun jo etukäteen tietää että sillä kalliilla remontilla päästään vain muutama vuosi eteen päin...

        Nyt vielä seikka, jonka olen kokonaan unohtanut nostaa keskusteluun. Akkujen/sähköautojen valmistajien tavoitteena on akusto, joka kestäisi auton käyttöiän.
        Nyt on päästy 300000-600000 km. kestäviin akustoihin. Kalliimmalla pääsee enemmän. Tavoite kalliimpien osalta on yli miljoonassa kilometrissä. Siihen tuskin kykenee kalliimpikaan nykyinen bensakottero.
        Voitte toki olla vaikka kuinka "viisaita" ja mitä mieltä tahansa, mutta kehitys jatkaa kulkuaan ja maailma muuttuu, eikä se kysy teiltä.
        Minä poistun nyt ketjusta.
        See you in The Future...😎


      • Anonyymi

        No onneksi tuo ei ole ongelma kun ostan autot aina uutena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen uusinta ei todellakaan maksa auton hintaa. Jos se auto on akuston uusinnan jälkeen hintansa arvoinen ja käyttökelpoinen, niin miksi sitä uutta akkua ei hankkisi. Eihän bensarotteloonkaan uusita moottoria, jos kosla on muiltakin osin loppuunajettu.
        Aika omituisia käsityksiä teillä noista sähköautoista. Liekö kateutta vai silkkaa tietämättömyyttä - tyhmyyttä.
        Koetetaas vielä hiukan valistaa, vaikka typerykselle asennemuutos on vaikeaa.

        https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/

        Kädessä on just täyssähköauton kustannusarvio akkujen uusinnasta.
        38 tuhatta euroa töineen.
        Ja auton arvo on uutena ollut 38 tuhatta 4v sitten.
        Laitetaan uudet ja viedään vaihtoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kädessä on just täyssähköauton kustannusarvio akkujen uusinnasta.
        38 tuhatta euroa töineen.
        Ja auton arvo on uutena ollut 38 tuhatta 4v sitten.
        Laitetaan uudet ja viedään vaihtoon.

        Kyllä kannattaa... Kukaan ei maksa edes sitä akkujen vaihdon hintaa 4 v. vanhasta paristokinneristä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt vielä seikka, jonka olen kokonaan unohtanut nostaa keskusteluun. Akkujen/sähköautojen valmistajien tavoitteena on akusto, joka kestäisi auton käyttöiän.
        Nyt on päästy 300000-600000 km. kestäviin akustoihin. Kalliimmalla pääsee enemmän. Tavoite kalliimpien osalta on yli miljoonassa kilometrissä. Siihen tuskin kykenee kalliimpikaan nykyinen bensakottero.
        Voitte toki olla vaikka kuinka "viisaita" ja mitä mieltä tahansa, mutta kehitys jatkaa kulkuaan ja maailma muuttuu, eikä se kysy teiltä.
        Minä poistun nyt ketjusta.
        See you in The Future...😎

        Ketjusta pitää poistua kun ei enää sanottavaa keksi ja tietää olevansa tappiolla.
        Tervemenoa!
        Polttis mersuilla ja volvoilla on ajettu ilman koneremonttiakin miljoona kilometriä.
        Mikä uusi ihme tuo nyt olisi?
        Jos miljoonan kestävä akusto oikeasti keksitään, sähkön saanti ja nopea lataus ja latauspisteiden kattavuus pystytään takaamaan ja yhdellä latauksella pääsee vähintään 1000 km, voisin alkaa uskoa jopa sähköauton käyttökelpoisuuteen.
        Toki lämmöstä ja muusta mukavuudesta ei saa tinkiä akun säästämiseksi, eihän polttiksetkaan tingi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjusta pitää poistua kun ei enää sanottavaa keksi ja tietää olevansa tappiolla.
        Tervemenoa!
        Polttis mersuilla ja volvoilla on ajettu ilman koneremonttiakin miljoona kilometriä.
        Mikä uusi ihme tuo nyt olisi?
        Jos miljoonan kestävä akusto oikeasti keksitään, sähkön saanti ja nopea lataus ja latauspisteiden kattavuus pystytään takaamaan ja yhdellä latauksella pääsee vähintään 1000 km, voisin alkaa uskoa jopa sähköauton käyttökelpoisuuteen.
        Toki lämmöstä ja muusta mukavuudesta ei saa tinkiä akun säästämiseksi, eihän polttiksetkaan tingi.

        Minun Mondeossa on ilmastointi eli lämpöpumppu. Kesällä se jäähdyttää ja talvella tarvittaessa myös lämmittää auton sisätilat. Tietääkseni sähköautojen sisälämmitys toimii myös lämpöpumpulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun Mondeossa on ilmastointi eli lämpöpumppu. Kesällä se jäähdyttää ja talvella tarvittaessa myös lämmittää auton sisätilat. Tietääkseni sähköautojen sisälämmitys toimii myös lämpöpumpulla.

        Minun mersussa on bensapumppu elipolttoainepumppu. Kesällä ja talvella se pumppuaa polttoainetta moottorille joka käydessään tuottaa voimaa ja myös lämpöä auton sisätiloihin.
        Tiedän että sähköautojen lämmitys toimii akustosta virtansa ottavalla ilmalämpöpumpulla.
        Niin kauan kuin virta akustossa riittää. Kanisterista ei voi sähköä korpisuoralla akkuun kaataa, mutta bensakanisteri auttaa bensamersun eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onneksi tuo ei ole ongelma kun ostan autot aina uutena

        Nykyisenkin ihan uutena 20 v sitten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mersussa on bensapumppu elipolttoainepumppu. Kesällä ja talvella se pumppuaa polttoainetta moottorille joka käydessään tuottaa voimaa ja myös lämpöä auton sisätiloihin.
        Tiedän että sähköautojen lämmitys toimii akustosta virtansa ottavalla ilmalämpöpumpulla.
        Niin kauan kuin virta akustossa riittää. Kanisterista ei voi sähköä korpisuoralla akkuun kaataa, mutta bensakanisteri auttaa bensamersun eteenpäin.

        Kuljetatko sää varakanisteria mukana, ihanko oikeesti? Onko sulla tapana lähtee korpitaipaleille kokeileen kuin pitkälle se menovesi riittää? Älä ny naurata.
        Kai sen ny tyhmempiki tajuaa, ettei pidä lähtee korpitaipaleelle jos ei tankissa ole bensaa tai akussa virtaa. Tyhmähän se on joka sillai tekee. Vaikuttaa siltä, et sää taidatkin olla aika lapsellinen. Koetahan kasvaa aikuiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetatko sää varakanisteria mukana, ihanko oikeesti? Onko sulla tapana lähtee korpitaipaleille kokeileen kuin pitkälle se menovesi riittää? Älä ny naurata.
        Kai sen ny tyhmempiki tajuaa, ettei pidä lähtee korpitaipaleelle jos ei tankissa ole bensaa tai akussa virtaa. Tyhmähän se on joka sillai tekee. Vaikuttaa siltä, et sää taidatkin olla aika lapsellinen. Koetahan kasvaa aikuiseksi.

        Kuljetan kyllä. Aina on 20 litran jerry bensaa takapaksissa. Löytyy myös sammutin, lumilapio, hinausköysi ja käynnistyskaapelit. Tankkaan kyllä aina täyteen kun mittari näyttää puolta tankkia, mutta siitä huolimatta kanisteria kuljetan. Eihän sitä tiedä vaikka naapuri tarvitsisi jos ei itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kädessä on just täyssähköauton kustannusarvio akkujen uusinnasta.
        38 tuhatta euroa töineen.
        Ja auton arvo on uutena ollut 38 tuhatta 4v sitten.
        Laitetaan uudet ja viedään vaihtoon.

        Akkujen hinnasta päätellen sulla on siis lähes kallein Tesla. Vaurioituiko akusto käyttövirheestä vai tuliko mekaaninen vaurio eli kolhit sen auton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetan kyllä. Aina on 20 litran jerry bensaa takapaksissa. Löytyy myös sammutin, lumilapio, hinausköysi ja käynnistyskaapelit. Tankkaan kyllä aina täyteen kun mittari näyttää puolta tankkia, mutta siitä huolimatta kanisteria kuljetan. Eihän sitä tiedä vaikka naapuri tarvitsisi jos ei itse.

        Ai niin naapuri, justjoo. Ai ku mää uskon sua niin kovin🥱


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kädessä on just täyssähköauton kustannusarvio akkujen uusinnasta.
        38 tuhatta euroa töineen.
        Ja auton arvo on uutena ollut 38 tuhatta 4v sitten.
        Laitetaan uudet ja viedään vaihtoon.

        Ja paskanlatit siulla mitään kustannusarvioo ole. Pummi mikä pummi. Ei siulla oo ees autoo. Ihan pönttö äijä. Hyppää jokeen nuija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin naapuri, justjoo. Ai ku mää uskon sua niin kovin🥱

        Ei minulle ole mikään konsti lorauttaa lähimmäisen tankkiin bensaa jos hän pulassaan on sen tarpeessa, on minulla siihen varaa. Sinulle varmaan toisen auttaminen on ihan käsittämätön asia?


    • Anonyymi

      Sähköautobuumi on maanpuolustuksellinen juoni. Kun putin hyökkää ja sähköt katkeaa, niin sähköautoilla ei pääse ajamaan ruotsiin asti karkuun, vaan on pakko jäädä maata puolustamaan.

      • Anonyymi

        Eli sähköauto on isänmaallinen valinta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sähköauto on isänmaallinen valinta?

        Kyllä se on militanttien salaliiton tulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on militanttien salaliiton tulos.

        "...pakko jäädä maata puolustamaan..."


      • Anonyymi

        Tiesin Sota Sanna & NATO Sauli co taustalla.


    • Anonyymi

      Tää on aika hyvä bisnes.
      Ottaa sähköä mistä saa ja ajaa keikkaa mistä saa.
      Nollakulut ja tonni tuloa viikossa.
      Auto liisarina ja vedättää maksut loppuun saakka, ei nekään halua noita palautuksena niin 100-150€/kk plus vakuutus maksaa kuussa ja 4000€/kk laskutus pyörii.

      • Anonyymi

        Tää. Eipä ole polttoainekuluja, illan suhaa menemään ja vie yöksi lataukseen ilmaiseksi.


      • Anonyymi

        Mitähän seko yrität selittää...?!


    • Anonyymi

      Harva täysjärkinen luopuu omasta voimalaitoksesta autonsa konepellin alta ja vaihtaa patteripaketin tilalle, jos haluaa ilman stressiä liikkua tien päällä. Nyt varmaan patteriautoilijat ovat viimein etsineet pilkkihaalarit päälleen, että sähköä menisi vähemmän lämmitykseen ja ajomatka jatkuisi.

      • Anonyymi

        "Nyt varmaan patteriautoilijat ovat viimein etsineet pilkkihaalarit päälleen, että sähköä menisi vähemmän lämmitykseen ja ajomatka jatkuisi..."
        Sulla on kummat kuvitelmat. Kyllä toi sähköauto on ihan lämmin myös pakkasella. Ajomatka lyhenee 10 -15 prossaa, mutta niin se lyhenee sullakin. Sulla kylmä motti vie pirusti enemmän, mut sää et vaan myönnä sitä. Mulla se ei merkkaa kulutuksessa juur mitään.
        Mun työmatka on 14 kilsaa suuntaansa. Siihen muksujen harrasteisiin viennit, kaupat ym. Kertalatauksella pääsee helposti viikon ja ylikin, jos haluaa.
        Mut aja sää bensalla ja anna mun mennä sähköllä. Sopiiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt varmaan patteriautoilijat ovat viimein etsineet pilkkihaalarit päälleen, että sähköä menisi vähemmän lämmitykseen ja ajomatka jatkuisi..."
        Sulla on kummat kuvitelmat. Kyllä toi sähköauto on ihan lämmin myös pakkasella. Ajomatka lyhenee 10 -15 prossaa, mutta niin se lyhenee sullakin. Sulla kylmä motti vie pirusti enemmän, mut sää et vaan myönnä sitä. Mulla se ei merkkaa kulutuksessa juur mitään.
        Mun työmatka on 14 kilsaa suuntaansa. Siihen muksujen harrasteisiin viennit, kaupat ym. Kertalatauksella pääsee helposti viikon ja ylikin, jos haluaa.
        Mut aja sää bensalla ja anna mun mennä sähköllä. Sopiiko?

        Toki, mutta kyytiin ei kyllä mahdu kun huidot siellä tienposkessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki, mutta kyytiin ei kyllä mahdu kun huidot siellä tienposkessa...

        No sovitaan noin.


    • Anonyymi

      Patteriauton latauskin on pakkasessa hitaampaa.
      Ei ku turkishaalari päälle ja hyvää matkaa :D

    • Anonyymi

      Hörskyti ja diesel pamahti käyntiin. Taidan käydä kaljat

    • Anonyymi

      Siinnä onkin hyvä voimalaitos pellin alla, et varmaan patteriautoa ala hankkimaan Mersun tilalle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      3010
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      300
      1717
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1597
    4. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      403
      1410
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1401
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1139
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1077
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      335
      917
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      263
      891
    Aihe