Aikuiskoulutustuki, opintovapaa ja työnteko

Anonyymi-ap

Hei!

Tilanteeni on seuraavanlainen: minulla on vakituinen työ suuressa yrityksessä, josta olen ollut nyt yhteensä 4 vuotta pois, kahdella äitiyslomalla ja hoitovapailla. Työ ei ole mielekästä, on henkisesti liian kuormittavaa, ja tavoitteena on työllistyä koulutustani vastaavaan työhön.

Työllistymistäni helpottamaan olen hakemassa muuntokoulutukseen, josta saisin toisen insinööritutkinnon jo olemassa olevan rinnalle. Koulutus alkaisi elokuussa. Nyt elokuu tuntuu kuitenkin olevan liian kaukana olla sinne saakka kotiäitinä. Töihin tekisi mieli oman mielenterveyden ja talouden vuoksi.

Ensimmäinen kysymys siis: voinko tehdä tässä välissä osa-aikaisesti töitä jossakin muualla, vaikka olen vakituisesta työstäni hoitovapaalla?

Toinen kysymys: jos yllämainittu onnistui, vaikuttaako se tulevaan aikuiskoulutustukeeni? Nythän aikuiskoulutustuki määräytyisi sen mukaan, mitä tuloni olivat ennen ensimmäistä äitiyslomaani(?), ja näin haluan sen olevankin, sillä tuolloin tuloni olivat hyvät.

Seuraava kysymys: jos aloitan opiskelut, voinko jäädä vakituisesta työstäni opintovapaalle, ja samaan aikaan tehdä osa-aikaisesti töitä jossakin muussa firmassa opiskelujen ohessa? Vakituinen työni on niin kuormittavaa, että en usko että selviäisin opiskeluista, tästä työstä ja pikkulapsiarjesta täysjärkisenä. Siksi haluaisin tehdä opiskelujen ohessa jotakin muuta työtä.

Vakituista työtäni kun en voi irtisanoa mikäli haluan säilyttää oikeuteni aikuiskoulutustukeen. Nyt siis pakko mennä ajatellen vain omaa etua, jotta voisin tässä ruuhkavuosien keskellä saada mielekkään työn ilman että pää hajoaa. Osaako joku auttaa, voinko toimia näin että jatkan hoito- ja opintovapaita samaan aikaan kun tekisin töitä toisaalla? Voiko työnantaja laittaa kapulaa rattaisiin/saako he edes tietää asiaa mistään?

14

1212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et voi olla samanaikaisesti sekä hoitovapaalla että opintovapaalla ja lisäksi vielä töissä.

      Opintovapaan antaa vakituinen työnantaja. Opintovapaalla on rajansa, enintään kaksi vuotta. Hoitovapaan säännöt varmaan tiedät.

      Ehkä kannattaisi nollata koko kiemura. Etsi uusi työnantaja, mikä hyvänsä, ja mene sellaisiin töihin, joita pääsi kestää. Irtisanoudut nykyisestä työpaikasta. Tässä tilanteessa pitää unohtaa höpinät opiskelusta ja opintovapaasta.

    • Anonyymi

      Pikkulapsiperhe, työ tai kaksi ja opiskelu, siinä on jotain liikaa. Useimmilta ei onnistu, ei varsinkaan, kun vähemmästäkin sekoaa.

      Pane nyt asiat tärkeysjärjestykseen! Olisiko perhe ykkönen, se ei voi odottaa yhtään. Työ on toimeentulolle välttämätön, siis kakkonen. Opiskelu tulee vasta kolmantena, sitä voit lykätä sopivampaan ajankohtaan. Kaikista kolmesta samaan aikaan et selviydy!

    • Anonyymi

      Voi herranpieksut mitä kommentointia. :D

      En kaipaa tai kysynyt kommentteja siihen mitä minä teidän mielestänne jaksan ja mitä minun teidän mielestänne tulisi tehdä. En myöskään kaipaa tai tee mitään vihjailuilla että minulle perhe ei olisi ykkönen. Suomi24 ei kyllä koskaan petä. :D

      Noniin, onko täällä siis ketään joka osaisi vastata kysymyksiini? Saako olla vakituisesta työstä opintovapaalla samaan aikaan kun työskentelee toiselle työnantajalle? Ja saako olla vakituisesta työstä hoitovapaalla samaan aikaan kun työskentelee toiselle työnantajalle? Kiitos, en kaipaa kommenttia tai mielipidettä muihin seikkoihin. :)

      -ap

      • Anonyymi

        Itsehän sanot, että "pää hajoaa", ei tarvitse muiden keksiä, mitä jaksat ja mitä et.

        Mutta vastaus kysymyksiisi: ei saa! Tämä on suomi24 antama määräys. Jos et usko, kysy työnantajaltasi tai viranomaisilta, esim aikuisopintotuen myöntävältä taholta ja hoitotuen myöntäjältä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsehän sanot, että "pää hajoaa", ei tarvitse muiden keksiä, mitä jaksat ja mitä et.

        Mutta vastaus kysymyksiisi: ei saa! Tämä on suomi24 antama määräys. Jos et usko, kysy työnantajaltasi tai viranomaisilta, esim aikuisopintotuen myöntävältä taholta ja hoitotuen myöntäjältä!

        :D :D eli hele. Jep jep joo, kiitos nauruista. Käännyn jatkossa täysjärkisten ja lukutaitoisten puoleen. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        :D :D eli hele. Jep jep joo, kiitos nauruista. Käännyn jatkossa täysjärkisten ja lukutaitoisten puoleen. :D

        Hyvä, hyvä! Onkin paras kääntyä lukutaitoisten puoleen, kun näköjään et itse osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi. Jo ensimmäinen kommentoija vastasi heti selvästi kysymykseesi eli et voi samanaikaisesti olla hoitovapaalla, opintovapaalla ja työssä. Miten tämän voisi vielä selvemmin sanoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, hyvä! Onkin paras kääntyä lukutaitoisten puoleen, kun näköjään et itse osaa lukea tai et ymmärrä lukemaasi. Jo ensimmäinen kommentoija vastasi heti selvästi kysymykseesi eli et voi samanaikaisesti olla hoitovapaalla, opintovapaalla ja työssä. Miten tämän voisi vielä selvemmin sanoa?

        Missä kohtaa olen sanonut haluavani olla hoitovapaalla, opintovapaalla ja töissä yhtä aikaa? :D Et ole tainnut ymmärtää nyt ollenkaan mitä olen kysymässä.


      • Anonyymi

        Luuletko oikeasti saavasti täältä faktatietoa? Mikset kysy suoraan työnantajaltasi, tuollainen selän takana vatulointi ei näytä eikä kuullosta hyvältä.


    • Anonyymi

      Voit tehdä töitä hoitovapaalla, jos lapsen hoito kotona on edelleen etusijalla eli et käytä sellaisia hoitojärjestelyjä kuin kokoaikatöissä ollessasi. Tässä asiantuntijan lausunto: https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/vapaat/hoitovapaa
      Jos olet viranhaltija tai virkamies, joudut tekemään sivutoimi-ilmoituksen.

      Opintovapaallakin saa tehdä töitä. Se tietenkin vaikuttaa aijuiskoulutustukeen. https://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/saako-opintovapaalla-keikkailla

      Aikuiskoulutustuesta kannattanee kysyä sen myöntäjältä, jos et löydä vastausta työllisyysrahaston sivuilta.

      • Anonyymi

        Kiitos ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta!

        Tiedän, että töitä saa molemmilla vapailla tehdä. Opintovapaan ja aikuiskoulutustuen saamiseksi minun on pidettävä nykyinen työsuhteeni voimassa, jotta olen oikeutettu saamaan tuen. Mikäli irtisanoutuisin, en olisi enää oikeutettu tukeen kunnes ehdot täyttyisivät uudessa työssä. Tiedän myös työnteon vaikuttavan aikuiskoulutustuen määrään. Siitäkään tässä ei nyt ollut kysymys.

        Ainut kysymykseeni on se, että jos olen aluksi elokuuhun saakka hoitovapaalla nykyisestä työstäni, voinko vapaan aikana työskennellä toiselle työnantajalle. Ja mikäli elokuusta jatkan hoitovapaalta opintovapaalle, saanko edelleen työskennellä toiselle työnantajalle, vai voiko nykyinen työnantajani velvoittaa minua työskentelemään heille, mikäli opintovapaan aikana töitä tulisin tekemään.

        Tähän kysymykseen en ole löytänyt vastausta, mutta laitan viestiä virallisia teitä pitkin. Olisi täytynyt tehdä tämä heti alkuunsa niin olisin välttynyt asiattomilta arvosteluilta. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta!

        Tiedän, että töitä saa molemmilla vapailla tehdä. Opintovapaan ja aikuiskoulutustuen saamiseksi minun on pidettävä nykyinen työsuhteeni voimassa, jotta olen oikeutettu saamaan tuen. Mikäli irtisanoutuisin, en olisi enää oikeutettu tukeen kunnes ehdot täyttyisivät uudessa työssä. Tiedän myös työnteon vaikuttavan aikuiskoulutustuen määrään. Siitäkään tässä ei nyt ollut kysymys.

        Ainut kysymykseeni on se, että jos olen aluksi elokuuhun saakka hoitovapaalla nykyisestä työstäni, voinko vapaan aikana työskennellä toiselle työnantajalle. Ja mikäli elokuusta jatkan hoitovapaalta opintovapaalle, saanko edelleen työskennellä toiselle työnantajalle, vai voiko nykyinen työnantajani velvoittaa minua työskentelemään heille, mikäli opintovapaan aikana töitä tulisin tekemään.

        Tähän kysymykseen en ole löytänyt vastausta, mutta laitan viestiä virallisia teitä pitkin. Olisi täytynyt tehdä tämä heti alkuunsa niin olisin välttynyt asiattomilta arvosteluilta. :)

        K: jos olen aluksi elokuuhun saakka hoitovapaalla nykyisestä työstäni, voinko vapaan aikana työskennellä toiselle työnantajalle
        V: voit, mutta huomaa lapsen hoitojärjestelyt, ettet käytät väärin oikeuttasi hoitovapaaseen.
        K: . mikäli elokuusta jatkan hoitovapaalta opintovapaalle, saanko edelleen työskennellä toiselle työnantajalle,
        S: saat . Sitä ei kielletä opintovapaalaissa.
        K: voiko nykyinen työnantajani velvoittaa minua työskentelemään heille, mikäli opintovapaan aikana töitä tulisin tekemään.
        V: ei voi, jos kyse ei ole kilpailevasta toiminnasta.

        Jos olet liittynyt ammattiliittoon, niin sieltä löytyy vastaukset, joihin voit luottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta!

        Tiedän, että töitä saa molemmilla vapailla tehdä. Opintovapaan ja aikuiskoulutustuen saamiseksi minun on pidettävä nykyinen työsuhteeni voimassa, jotta olen oikeutettu saamaan tuen. Mikäli irtisanoutuisin, en olisi enää oikeutettu tukeen kunnes ehdot täyttyisivät uudessa työssä. Tiedän myös työnteon vaikuttavan aikuiskoulutustuen määrään. Siitäkään tässä ei nyt ollut kysymys.

        Ainut kysymykseeni on se, että jos olen aluksi elokuuhun saakka hoitovapaalla nykyisestä työstäni, voinko vapaan aikana työskennellä toiselle työnantajalle. Ja mikäli elokuusta jatkan hoitovapaalta opintovapaalle, saanko edelleen työskennellä toiselle työnantajalle, vai voiko nykyinen työnantajani velvoittaa minua työskentelemään heille, mikäli opintovapaan aikana töitä tulisin tekemään.

        Tähän kysymykseen en ole löytänyt vastausta, mutta laitan viestiä virallisia teitä pitkin. Olisi täytynyt tehdä tämä heti alkuunsa niin olisin välttynyt asiattomilta arvosteluilta. :)

        Olen kahden vuoden opintovapaalla omasta työstä ja opintovapaalla olen tehnyt n.50% muualle.


    • Anonyymi

      Opintovapaata ei ole pakko myöntää

      • Anonyymi

        Työntekijällä on oikeus opintovapaseen opintovapaalaissa säädetyin edellytyksin. Työnantajalla on oikeus siirtää opintovapaan alkamisaikaa laissa määrätyn ajan verran, jos opintovapaan myöntäminen haettuna aikana tuottaa tuntuvaa haittaa työnantajan harjoittamalle toiminnalle. Siis siirtää vaan ei evätä kokonaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe