Västäräkki

pesimis valmisteluissa

Västäräkki näkee tekevän henkilöautooni pesää.
Siis vasta tekee...
auto seisoo aikapaljon pihassamme mutta TARVITSEMME sitä.
Eli poistanko pesän ennenkuin ehtii munimaan?
Koska ajettelisin näin että jos meemmä reissuun niin eihän se emo voi reissussa niitä poikasia ruokkia...

Muuten miksi västis tekee esim traktoriin pesän valmiiksi asti (ainakin maalikolta näyttää) eikä sitten pesi siinä?
Onko todennut paikan huonoksi vai löytänyt paremman tai peräti tekee monta "varmuuden vuoksi"!
Odattaako lämpimämpiä keliä ennenkuin alkaa pesimään?

Ps. Pääskysten "pääjoukko" ei ole vielä saapunut tänne vaasan seudulle joitakin yksilöjä ollut jo kaksi viikkoa!

6

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä tässä vaiheessa

      Vielä kerkeät kyllä. Tuntuuhan se pahalta, mutta mitään peruuttamatonta et saa vielä aikaan, kyllä ne rakentavat pesän uuteen parempaan paikkaan.
      Sillä kuten sanoit, tarvitsette autoa, joten sittenhän ne poikaset kuolisivat. Parempi tuhota tässä vaiheessa kuin vasta sitten. Toivotaan että keksivät ihmiselle mieluisamman paikan :)

      Västäräkki voi hylätä pesänsä suht koht helposti jos sitä häiritään esim. koskemalla valmisteilla olevaa pesää.. Eli ehkä niin on käynyt tuossa traktoritapauksessa? Itsekin olen nimittäin törmännyt tällaiseen tapaukseen useammankin kerran. Nykyään en enää mene sörkkimään västien pesiä.
      Muihin västiskysymyksiin taidan vastata ei.

      Jep, pääskysten päämuutto odottaa vielä.

    • tirppa

      Joitakin vuosia sitten näytettiin 10 uutisissa, kun västäräkki oli tehnyt pesän pakettiauton maskin väliin :) Mies ajeli autollaan ja västäräkki seurasi sitä ja ruokki poikuettaan, vaikka auto oli vähän väliä liikenteessä!

      • minä

        Jep, mutta taitaa olla aika harvinaista sellainen käyttäytyminen :)
        Poista vain se pesä, västäräkki ehtii tehdä vielä ihan hyvin uuden.
        Hauskoja otuksia ovat, kiva katsella aina mökilläkin :) (minkä luona myös pesivät)


      • Nimetön
        minä kirjoitti:

        Jep, mutta taitaa olla aika harvinaista sellainen käyttäytyminen :)
        Poista vain se pesä, västäräkki ehtii tehdä vielä ihan hyvin uuden.
        Hauskoja otuksia ovat, kiva katsella aina mökilläkin :) (minkä luona myös pesivät)

        Västäräkki on tenhyt parvekkeellemme pesän.Pesä on puisen kukkalaatikon vieressä lattialla.Lisäksi suojana on puulaudat.Emo hautoo muniaan,eikä pelkää parvekkeella kulkuamme lainkaan.Istutin ja ruoputin maaantain ja tiistain parvekkeen yrttejä ja kukkia;kunnes hämmästyksekseni huomasin pesän parvekkeen nurkassa lattialla.Emo katselee rauhallisen uteliaana,kun tulen parvekkeelle ja tuntuu tykkäävän,kun sille rauhallisesti juttelee.Miten tämän hauskan asukkaan kanssa nyt tulisi toimia?


      • malliin vaan!
        Nimetön kirjoitti:

        Västäräkki on tenhyt parvekkeellemme pesän.Pesä on puisen kukkalaatikon vieressä lattialla.Lisäksi suojana on puulaudat.Emo hautoo muniaan,eikä pelkää parvekkeella kulkuamme lainkaan.Istutin ja ruoputin maaantain ja tiistain parvekkeen yrttejä ja kukkia;kunnes hämmästyksekseni huomasin pesän parvekkeen nurkassa lattialla.Emo katselee rauhallisen uteliaana,kun tulen parvekkeelle ja tuntuu tykkäävän,kun sille rauhallisesti juttelee.Miten tämän hauskan asukkaan kanssa nyt tulisi toimia?

        Jos se ei teitä pelkää, antakaa olla rauhassa vaan!
        En tiedä onko noin rohkea vielä poikasvaiheessakin, eli jos se ei uskalla tulla ruokkimaan poikasia teidän läsnäollessa, koittakaa olla parvekkeella mahdollisimman vähän aikaa kerrallaan. Eihän sekään vaihe kestä kuin 2 viikkoa.


      • malliin vaan! kirjoitti:

        Jos se ei teitä pelkää, antakaa olla rauhassa vaan!
        En tiedä onko noin rohkea vielä poikasvaiheessakin, eli jos se ei uskalla tulla ruokkimaan poikasia teidän läsnäollessa, koittakaa olla parvekkeella mahdollisimman vähän aikaa kerrallaan. Eihän sekään vaihe kestä kuin 2 viikkoa.

        Kiva kuulla,että naapuruussuhteemme västäräkkien kanssa voi kehittyä iloiseen perhenlisäykseen.Odotamme tyttären kanssa jännityksellä,kun poikasten pitäisi n. päivän kuluttua kuoriutua.Ollaan sit hyvin hissuksiin ja annetaan parvekkeen olla vähän niinkuin västäräkkiperheen ruokasali ja makuuhuone.Voihan sitä vaikka tuoda yrtit sisälle jos on oikein hellettä että saavat kukat vettä ja linnut olla rauhassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe