Lehtikuusi polttopuuna

Anonyymi-ap

Viime keväänä kaadettu pihalta lehtikuusi. Kesän oli ulkona kuivumassa. Syksyllä nakkelin liiteriin. Onko polttokuivaa? Millanen lämpöarvo ko puulla on ?

27

8250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu ihan millaisissa olosuhteissa kuivui. Meillä kaadettiin kolme kuusta, ne olivat kesän avoimella ja lämpimällä paikalla. Sateella useimmiten pressu päällä. 2/3 oli kuivia, mutta 1/3 kasan alimmaiset märkiä. Osa meni liiteriin ja osa jäi kuivumaan pihalle harvaan pinoon katoksen alle,
      En tiedä lehtikuusen painoa. Jos lähellä koivua, niin lämpöarvo on samaa luokkaa. Jos kevyttä kuten haapa, niin lämpöarvokin on suunnillee sama.
      Käytännössä vai puun painolla on merkitystä.

      • Anonyymi

        Tosi lämpimässä ja avoimessa paikassa kuivui. No nyt toin muutaman klapin sisälle ja meinaan iltapäivällä kokeilla miten palaa. Koivun seassa poltan


      • Anonyymi

        Höh, pressu on hulluutta, se estää ilman kierron ja puut homehtuvat
        Huonoimpia ovat kestopeitteet jotka hapertuvat ja päästävät veden läpi.
        Katos on oltava irti puista, puiden irti maasta, Pinossa on oltava aluspuut.
        Puut kuivuvat parhaiten pinossa, sateensuojana vaikka vanhaa kattopeltiä.


      • Anonyymi

        Lehtikuusen lämpöarvo on noin sama kuin metsäkuusenkin.


    • Anonyymi

      Polttopuun kuivuminen kestää yhdedn vuoden eli poltettavana 2023 kesäkuussa.

      • Anonyymi

        Jos puut on kaadettu, karsittu ja halottu sekä pinottu tuokokuun puoleenväliin mennessä niin ne ovat syyskuussa valmiita poltettaviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos puut on kaadettu, karsittu ja halottu sekä pinottu tuokokuun puoleenväliin mennessä niin ne ovat syyskuussa valmiita poltettaviksi.

        Näin on, ne alla olleet märätkin kuivuivat polttokuntoon lokakuun loppuun mennessä,
        Ylivuotiset on höpö-juttua, jos hyvät olosuhteet.
        T: Kolme (isoa) kuusta, joista jo 1/3 on käytety talon lämmitykseen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, ne alla olleet märätkin kuivuivat polttokuntoon lokakuun loppuun mennessä,
        Ylivuotiset on höpö-juttua, jos hyvät olosuhteet.
        T: Kolme (isoa) kuusta, joista jo 1/3 on käytety talon lämmitykseen,

        Ylivuotiset on höpöjuttua..
        Nytpä siinä tuli Suomalaisen perinnetaidon romuttaja.
        Ihmeen kauan on polttopuita väärin käsitelty:))
        Aloittajalle:
        Kopauta pilkkeitä vastakkain,pitäisi kuulua aika terävä ääni.
        Liian märän puun lämpöarvo on huono,saastuttaa ja nokeaa reilusti.
        Puun max.kosteus saa olla 6%.
        Kyllä ny prkl pilkkeet saa olla ylivuotisia,vai eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylivuotiset on höpöjuttua..
        Nytpä siinä tuli Suomalaisen perinnetaidon romuttaja.
        Ihmeen kauan on polttopuita väärin käsitelty:))
        Aloittajalle:
        Kopauta pilkkeitä vastakkain,pitäisi kuulua aika terävä ääni.
        Liian märän puun lämpöarvo on huono,saastuttaa ja nokeaa reilusti.
        Puun max.kosteus saa olla 6%.
        Kyllä ny prkl pilkkeet saa olla ylivuotisia,vai eikö?

        Puu on polttokuivaa jos sen kosteusprosentti on enintään 18.


    • Anonyymi

      Paino sen polttoarvon kertoo suoraan jos semmoset kiinnostaa. Kaikki ne on pesässä tuhkaksi muuttuneet. Aina parempi mitä kuivempi. Ylivuotinen on myytti. Riippuu paljon kuinka pieneksi pilkottu ja miten säilytetty. Oon polttanut paljon samanvuotistakin.

    • Anonyymi

      Etköhän sinä itse paremmin tiedä onko kuivaa. Miten me voisimme etänä tietää onko polttopuusi kuivia

    • Anonyymi

      Lehtikuusen lämpöarvo on noin 4.10

    • Anonyymi

      Ei välttämättä avotakassa kannata polttaa. Siinä on paljon pihkaa niin räiskyy aika tavalla.

      • Anonyymi

        Avotakassa ei kannata polttaa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avotakassa ei kannata polttaa mitään.

        Eikä kukaan enää poltakaan. Tai ehkä helsingissä joku cityvihreä.


      • Anonyymi

        Avotakassa poltetaan tyhjät maitopurkit ja ulkomailta tuodut tyhjät muoviset viinapullot. Lasisia ei kannata kokeilla.


    • Anonyymi

      Tutuilla semmoinen vuosisadan alun tyyppinen varaavamuuri/avotakka. Siinä ainakin poltetaan mitä sattuu. Kipinäsuojana on vain metallinen reijitetty peltilevy. Nostetaan pesän eteen tarvittaessa.

      Lämpöarvolla ei taida olla kauheasti merkitystä olisko koivun ja kuusen ero jotain 25% eli neljä kuusiklapia vastaa kolmea koivuklapia.

      Ameriikassa älyttömät moittivat koivua koska se mukamas palaa liian nopeasti ja aina suosittavat sekapolttoa. Ihmetouhua.

      • Anonyymi

        Kannattaa polttaa märkää koivua silloin ei pala liian nopeasti


    • Anonyymi

      Jokseenkin kaikkien puiden energia-arvo on painokiloa kohden sama, noin 4-4,1 KWh/kilo. Kun laskee lämpöhäviöt pois on lopullinen energiahyöty vajaat 3 KWh/kg.

      • Anonyymi

        Mutta painotilavuudessa on eroa.


      • Anonyymi

        Puu myydään tilavuusmitoilla. On ihan sama kuinka paljon painaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta painotilavuudessa on eroa.

        Kannattaa siis ostaa painavaa puuta tilavuusmitalla. Kannattaa ostaa siis märkää puuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa siis ostaa painavaa puuta tilavuusmitalla. Kannattaa ostaa siis märkää puuta.

        No ei varmaan kannata kun samalla tavalla tilavuusmitattua kuivaa puuta saa samalla hinnalla. Pienpolttimoissa puun täytyy olla kuivaa, isoissa lämpölaitoksissa missä on savukaasun lämmöntalteenotto ja kunnolla ohjattu ja säädetty palaminen kostea hake taitaa antaa jopa kuivaa paremman tuloksen. Mutta siis kotitalousluokassa uuneissa/kiukaissa/takoissa/pelletti/hakepolttimissa mahdollisimman kuivaa poltettavaa.


    • Anonyymi

      Muistiinpanoista löytyy maininta venäläisestä lehtikuusipelletistä. Kommentoitu: haisee, pölyää, hajoaa helposti, ei hyvä!
      Eli pelletöitynä ei toimi, suoraan puuna ilmeisesti parempaa.
      Lehtikuusessa on luontainen vahva lahonesto, käyttivät aikoinaan laivanrakennuksessa. Myy ne jollekin puulaivanrakentajalle, saat paremman hinnan kuin polttopuuna.!!!

      • Anonyymi

        Haisisko se liima niissä pelleteissä. Brikettikone videoissa näyttävät kippaavaan jotain nestemäistä sideainetta sekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haisisko se liima niissä pelleteissä. Brikettikone videoissa näyttävät kippaavaan jotain nestemäistä sideainetta sekaan.

        Jotain volgan käytettyä kardaanirasvaa. Ei ihme jos haisee.


      • Anonyymi

        Niistä tehtiin purjelaivojen mastoja.
        Suomestakin löytyy vielä >100 v sitten istutettuja lehtikuusimetsiköitä. Savonlinnan Patterinmäellä yksi, jonka Asta-myrsky tosin tuhosi isolta osin > 12 v sitten.
        Jossain Vantaan - Espoon rajoilla toinen, en muista paikan tarkempaa nimeä.
        Ja varmaan monta muutakin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe