Voisiko narsistin parantaa murskaamalla totaalisesti hänen egonsa? Egon murskaamisen jälkeen persoonallisuus rakennettaisiin uudestaan. Tämä tapahtuisi vankilan tai armeijan kaltaisissa olosuhteissa.
Narsismin parantaminen
59
897
Vastaukset
- Anonyymi
Miten voi murskata mielentuotteen ja mistä se uusi rakennetaan?
- Anonyymi
koetko olevasi narsistin uhri ja haluat parantaa hänet tuolla tavoin? Miksi?
Tuo on tosi rankka temppu. Uskon, että mahdollinen tehdä, mutta todella rankka.
Se, että haluat ylipäätään parantaa väkisin narsistin kertoo, että sun ylpeyttäsi on loukattu. Kusipää-narsisti loukkasi sua?
Jos joku loukkaa ylpeyttäsi, jätä hänet huomiotta. Hän ei ansaitse sun huomiota etkö sä tarvitse häntä.
Paitsi..jos olet itse narsisti. Narsisti ei voi jättää asiaa sikseen. Ylpeys on kärsinyt. Ja potilas parannetaan vaikka se veisi potilaan mielisairaalaan.
Yritä pysähtyä miettimään omaa käytöstäsi ja motiivejasi. Narsistit leimataan liikaa pahiksiksi. Eivät ole. Mutta sun on pakko oppia hyväksymään itsesi. Etkä elää vain toisen ihmisen kautta. Sitähän tuo on, miksi sä muuten häntä haluaisit parantaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että haluat ylipäätään parantaa väkisin narsistin kertoo, että sun ylpeyttäsi on loukattu. Kusipää-narsisti loukkasi sua?
Jos joku loukkaa ylpeyttäsi, jätä hänet huomiotta. Hän ei ansaitse sun huomiota etkö sä tarvitse häntä.
Paitsi..jos olet itse narsisti. Narsisti ei voi jättää asiaa sikseen. Ylpeys on kärsinyt. Ja potilas parannetaan vaikka se veisi potilaan mielisairaalaan.
Yritä pysähtyä miettimään omaa käytöstäsi ja motiivejasi. Narsistit leimataan liikaa pahiksiksi. Eivät ole. Mutta sun on pakko oppia hyväksymään itsesi. Etkä elää vain toisen ihmisen kautta. Sitähän tuo on, miksi sä muuten häntä haluaisit parantaa?Olen eri kirjoittaja, mutta sanoisin että kysymys itsessään on ihan validi.
Sehän liippaa läheltä niin mielenterveyttä kuin vaikka venäjän sota propakandaakin.
Pakkohan on huono tapa saada ihminen muuttamaan mieltä. Ihmisellä siis pitäisi itsellään olla joku motivaattori muuttua. Aidoilta narsisteiltahan se yleensä puuttuu.
Silä on myös iso merkitys, minkä tasoisesta narsismista on kysymys? Ihmisellä pitää olla hieman itsetuntoa, ettei tule ihan heittopussiksi. Nyky yhteiskunnassa arvostetaan myös jonkinverran narsistisia piirteitä. Eihän kukaan ota sellaista asiantuntijaa vakavasti, jolla ei ole "munaa" tulla esittämään asioita uskottavasti.
Missä sitten nämä "positiiviset" ominaisuudet muuttuvat kielteisiksi. Vaikea sanoa. Sillä on tapana kuitenkin näkyä jos ei työelämässä, niin ainakin siviilissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen eri kirjoittaja, mutta sanoisin että kysymys itsessään on ihan validi.
Sehän liippaa läheltä niin mielenterveyttä kuin vaikka venäjän sota propakandaakin.
Pakkohan on huono tapa saada ihminen muuttamaan mieltä. Ihmisellä siis pitäisi itsellään olla joku motivaattori muuttua. Aidoilta narsisteiltahan se yleensä puuttuu.
Silä on myös iso merkitys, minkä tasoisesta narsismista on kysymys? Ihmisellä pitää olla hieman itsetuntoa, ettei tule ihan heittopussiksi. Nyky yhteiskunnassa arvostetaan myös jonkinverran narsistisia piirteitä. Eihän kukaan ota sellaista asiantuntijaa vakavasti, jolla ei ole "munaa" tulla esittämään asioita uskottavasti.
Missä sitten nämä "positiiviset" ominaisuudet muuttuvat kielteisiksi. Vaikea sanoa. Sillä on tapana kuitenkin näkyä jos ei työelämässä, niin ainakin siviilissä.Mutta narsismissa ei yleensä pehmeät konstit toimi. Jotkut narsistit on muuttunut kovan pakon alla eli on laitettu tosissaan kärsimään niin on lopulta tajuttu, että on sittenkin parempi lopettaa räävitön kiusaaminen ja alkaa toista kunnioittaa.
Joskus tämä voi vaatia kovaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa - sellaista se on valitettavasti.
Ite on miettynyt miks ihmeessä on sellaisistakin tullut haitallisia narsisteja, joilla ei elämässä ole ollut mitää isoja ongelmia. Osa varmaan pilalle hemmoteltuja lellikkejä, mut ei se aina näinkään mene. Kun mä katson omia sukulaisia ja hyviä tuttuja, on ikäänkuin vääristä ihmisistä tullut narsisteja. Itekään en ole pohjimmilta maligni narsisti, vaan heidän uhri, mutta tarvittaessa saan kovan kovaa vastaa ja pystyn rauhallisesti puhumaan hyvin ikävistäkin asioista ja esittään kovia ehdollisia vaatimuksia. Rauhallisuus taitaa kyllä olla noissa enemmän kykyä sietää epävarmuutta ja epämukavuutta kuin narsismia.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta narsismissa ei yleensä pehmeät konstit toimi. Jotkut narsistit on muuttunut kovan pakon alla eli on laitettu tosissaan kärsimään niin on lopulta tajuttu, että on sittenkin parempi lopettaa räävitön kiusaaminen ja alkaa toista kunnioittaa.
Joskus tämä voi vaatia kovaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa - sellaista se on valitettavasti.
Ite on miettynyt miks ihmeessä on sellaisistakin tullut haitallisia narsisteja, joilla ei elämässä ole ollut mitää isoja ongelmia. Osa varmaan pilalle hemmoteltuja lellikkejä, mut ei se aina näinkään mene. Kun mä katson omia sukulaisia ja hyviä tuttuja, on ikäänkuin vääristä ihmisistä tullut narsisteja. Itekään en ole pohjimmilta maligni narsisti, vaan heidän uhri, mutta tarvittaessa saan kovan kovaa vastaa ja pystyn rauhallisesti puhumaan hyvin ikävistäkin asioista ja esittään kovia ehdollisia vaatimuksia. Rauhallisuus taitaa kyllä olla noissa enemmän kykyä sietää epävarmuutta ja epämukavuutta kuin narsismia.
lajijasurisEn tiedä auttaako, mutta jos on selkeesti narsismin uhri, kannataa tehdä rikosilmoitus, mutta näytön saaminen voi olla vaikeaa. Kaikkihan eim taida vieläkään tietää, että myös henkinen väkivalta on kriminalisoitu. Jos esim. systemaattisen kiusaamisen myötä tulee toimintakykyä rajoittavaa ahdistusta ja masennusta, on kyseessä rikos
lajijasuris - Anonyymi
Kaikkien egoa ei ole helppoa murskata
Esim Ruben Stiller saa äärimmäisen paljon polttoainetta narsismiinsa kun YLE ostaa hänen esityksiä
Hän saa silloin haluamaansa ihailua - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yritä pysähtyä miettimään omaa käytöstäsi ja motiivejasi. Narsistit leimataan liikaa pahiksiksi. Eivät ole. Mutta sun on pakko oppia hyväksymään itsesi. Etkä elää vain toisen ihmisen kautta. Sitähän tuo on, miksi sä muuten häntä haluaisit parantaa?Muistakaa! -lääkkeet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen eri kirjoittaja, mutta sanoisin että kysymys itsessään on ihan validi.
Missä sitten nämä "positiiviset" ominaisuudet muuttuvat kielteisiksi. Vaikea sanoa. Sillä on tapana kuitenkin näkyä jos ei työelämässä, niin ainakin siviilissä.Mitähän mahdat tehdä työksesi, jos alallasi arvostetaan narsistisia piirteitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta narsismissa ei yleensä pehmeät konstit toimi. Jotkut narsistit on muuttunut kovan pakon alla eli on laitettu tosissaan kärsimään niin on lopulta tajuttu, että on sittenkin parempi lopettaa räävitön kiusaaminen ja alkaa toista kunnioittaa.
lajijasurisNph on patologinen, voisi sanoa elimellinen aivovammaisuus. Pahansuopuus puhdas ilkeys on temperamenttikysymys enemmän reaktiivinen lottamari, palsta-aktiivi/ilkikurimus/yxex / "terve_mieli". Et sillee. Terveisiä temppuilijalta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän mahdat tehdä työksesi, jos alallasi arvostetaan narsistisia piirteitä?
Olen ns. hallitus ammattilainen.
- Anonyymi
Ei voi. Kukaan ulkopuolinen. Narsistin pitää itsensä tajuta sairaudentuntonsa. Haluta parempaa ja hakeutua saatanaan pitkään hoitoon, terapiaan etc.
- Anonyymi
No ainakin terapeuttisivustojen mukaan kukaan terapeutti ei ota narsistia hoitoon, kun riskinä on se, että terapeutti päätyy narsistin uudeksi lähteeksi ja oppii vain kamalampia keinoja manipuloida muita. narsisti kun saa nautintonsa muille aiheuttamasta kurjuudesta tai vaikkapa yleisestä tiedosta, että jollain menee huonosti. lauermalla on jotain haastatteluita netisssä liittyen vankimielisairaalaan päätyneistä psykopaattinarsisteista. lukekaa niitä taikka haren haastatteluita siinä ehkä kaksi gurua jotka tietävät kuinka vaarallisten ihmisten joukossa olemme.
- Anonyymi
Rukoileminen auttaa paremmin
https://www.raamattuavautuu.fi/ - Anonyymi
Jorisori ja V5, älä lyö hepoa.
- Anonyymi
Eikö se ole vähän "narsistista" ajatella että jonkun toisen ihmisen minuuden pystyisi murskaamaan?
Noh niin tai näin, niin narsistihan vain voimaantuu ja uhriutuu, joka narsistin kohdalla on synonyymeja toisilleen, mitä enempi heitä koetat ojentaa yhteiskunnan normeihin.- Anonyymi
Juuri tuohon kiinnitin minäkin huomioni. Narsistihan pyrkii murskaamaan uhrinsa. Ja narsisti myös väittää, ettei uhria kukaan terapeutti huoli (traumaterapiaan) hänen jäljiltään, koska narsu syyttää uhriaan narsismista eli peilaa. Ja narsun puhehan on hölynpölyä. Ei sitä tarvitse niellä! Uhri hyötyy terapiasta takuuvarmasti eikä ole mitään vaikeuksia päästä sinne.
- Anonyymi
Yhtä olen yrittänyt ojentaa hänen käytöksensä takia. Ainoa tulos, joka siitä tuli, oli se, että hän alkoi välttelemään minua. Ei ole mielellään kanssani tekemisissä.
Pääsin hänen ulkokuorensa läpi, ja hän tajusi sen.
Oliko se joku sanonta vai toimintatapa " taistele tai pakene " ?
Jos narsisti ei pärjää " taistelussa " , kai hän sitten pakenee.
Eli kenties narsistillakin jotain tunteita on, onko se sitten itsesuojeluvaistoa vai mitä lienee.
- Anonyymi
Älä välitä narsistin jutuista-yksinkertaista. Voit jopa hymyillä takaisin ja- vältä niin pitkälle kun voit.
- Anonyymi
Tai sitten jos narsisti pilkkaa sua ja vähättelee, niin vetäset siitä huumoria! Se on aina se että häviäjä on se joka raivostuu ekana!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten jos narsisti pilkkaa sua ja vähättelee, niin vetäset siitä huumoria! Se on aina se että häviäjä on se joka raivostuu ekana!
Tietenkin luonnollista että jos jatkuvasti kiusataan, niin siitä voi suuttua... mutta pointtini oli ehkä se että narsisti exposaa ittensä jos esimerkiksi suuttuu siitä että käänntä hänen vittuilunsa vitsiksi! :)
- Anonyymi
Toki totta on että mitä vähemmän reaktiota narsistille antaa, sen parempi! :)
- Anonyymi
Oletko jo aloittanut toisen ihmisen egon murskaamisen?
Jos kuulut kd-väkeen, sinullako on siis tähän lupa?
Tuohon lafkaan kuuluu ihmisiä, jotka katsovat elävänsä ihan eri tasolla kuin poloiset narsistit.
- heippakillii. - Anonyymi
Tässä olis narsisteille ja muille käytöshäiriöisille hyvää pohdittavaa vaikkei heidän omaan päähän sovi: https://www.savonsanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/3425737
Ihmiselle on ihan normaalia nostaa esiin huonoja kokemuksia. Niitä ei muuksi saa mutta minimissään nämä syylliset voisivat muuttaa omaa käytöstään, sehän se pointti on!
Itellä ei ole mitään luurankoja kaapissa niin saa sanoa tollasista mitä vaan ja oon kysynytkin esimerkkiä mutta kissa on heiltä kielen vienyt - miä kun osaan myös pitää suuni kiinni. Ja mites saako sit hyvistäkään asioista sanoo. Ihan opettajatason ihmiset pistää noita ja esim. naapurin opeukko ja moni muu käski ampuun minun itseni - eipä ole asetta... mut hei oikeesti niin tyhmää ja vaarallista!!!
lajijasuris
lajijasuris- Anonyymi
...plus sitten kaikki että olen itse pilannut terveyteni, en viitsi tee mitään työllistymisen eteen tai että kuvittelee saavansa vain pyytämällä rahoitusta yritystä varten. Täysin turhaa ja tyhmää trollausta moinen, kun asia on tasan ihan muuta. Jos olis tehty niinku mä moni asia olis toisin jo kauan sitten ja mä kenties omillani toimeentuleva miljonääri. Sitäpä sitten ollaan ny asenteella tällainen nbilviäinen mikä ei tapa, se vahvistaa
Sitten se vielä sekin prkle, kun sinivuokot stalkkasivat vaikka painavasta asiasta ja törkeästä kohtelusta sanoo ... käyttäisivät aikansa koskisuuvatin kaltaisten törkimysten touhuihin!!! Mutta niistäpä vaan pääsee soo soo -puheilla, jos oot manne, mamu, sateenkaari tai keva 😡 Mitäs kävikään taas niin turha ja raukkamainen kuolema mikä oli mediatietojen mukaan etukäteen aavistettavissa 😠😠😠
lajijasuris
- Anonyymi
Narsistille voi näyttää oikeaa suuntaa, ei sitä kannata lähteä "tuhoamaan", koska silloin olisit yhtä hukassa. Narsistin kuuluu itse kohdata itsensä ja parhaiten elämä opettaa. Älä mielellään ole yhteydessä ja kannattaa tosiaankin jättää narsistit omaan arvoonsa! Narsistit ovat todella ovelia koska he käytännössä analysoivat sinua sanojesi ja toimiesi perusteella pilkun tarkkuudella ja käyttävät juttujasi aseena sinua vastaan! :)
- Anonyymi
Voit toki tehdä silleen, että narsistille tosiaankin näytät sitä tietä, pistät hänet reflektoimaan itseään joka keskustelun yhteydessä jos hän heittelee slureja, eli teet hänet joka kerran tietoiseksi että hän loukkaa sinua jos hän on loukkaava! :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit toki tehdä silleen, että narsistille tosiaankin näytät sitä tietä, pistät hänet reflektoimaan itseään joka keskustelun yhteydessä jos hän heittelee slureja, eli teet hänet joka kerran tietoiseksi että hän loukkaa sinua jos hän on loukkaava! :)
Ei pahalla mutta et ole kohdannut oikeaa narsistia.
Itse pääsin eroon narsistisesta anopista ihan ammattilaisen konstein, katksisin kaiken yhteyden pidon ja narsisti anoppi kosti katksiemalla kaiken yhteyden pidon myös omiin lapsenlapiin.
Toisaalta lapseni ja heidän lapsensa ovat pärjänneet paremmin kuin narsistin kiusaamana.
Ammattilaisen suositus oli siis katksista kaikki yhteydenpito ja sen sain aikaiseksi kun laki muuttui että myös tekstiviestit ja s-postit luokitellaan häirinnäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pahalla mutta et ole kohdannut oikeaa narsistia.
Itse pääsin eroon narsistisesta anopista ihan ammattilaisen konstein, katksisin kaiken yhteyden pidon ja narsisti anoppi kosti katksiemalla kaiken yhteyden pidon myös omiin lapsenlapiin.
Toisaalta lapseni ja heidän lapsensa ovat pärjänneet paremmin kuin narsistin kiusaamana.
Ammattilaisen suositus oli siis katksista kaikki yhteydenpito ja sen sain aikaiseksi kun laki muuttui että myös tekstiviestit ja s-postit luokitellaan häirinnäksi.Et sä tunne mua hei! :D Kyllä olen perehtynyt aiheeseen aika paljon, koska tämän keskustelun aihe todellakin on se että "miten diilata narsistien kanssa" :D En kommais tänne mitään ellen tietäis ees jotain asiasta :) Doctor Ramanilla youtubessa on paljon hyviä juttuja aiheeseen liittyen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sä tunne mua hei! :D Kyllä olen perehtynyt aiheeseen aika paljon, koska tämän keskustelun aihe todellakin on se että "miten diilata narsistien kanssa" :D En kommais tänne mitään ellen tietäis ees jotain asiasta :) Doctor Ramanilla youtubessa on paljon hyviä juttuja aiheeseen liittyen!
Ei jokaista minun sanaa tietenkään sokeest kannat uskoo! :)
- Anonyymi
En usko että narsismiin on yhtä ja oikeaa tapaa "parantaa" jo pelkästään sen takia, että jokainen narsisti on yksilö joka keksii oman narissmin muotonsa itse.
Eikö esimerkiksi uhriutuva narsisti ole jo sellainen narsisti, jonka käytännössä pitäisi olla siinä tilanteessa että hänen pitäisi käsittää että oma toimintamalli ei tuota tuloksia, mutta eihän se saa heitä luopumaan siitä omasta käsistyksestään, että kaikissa muissa olisi se vika.- Anonyymi
Narsismi on kuin alkoholismi, ihminen paranee siitä vasta kun haluaa ja periaatteessa alkoholismin voi jonkinlaiseksi narsismiksi laskea...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Narsismi on kuin alkoholismi, ihminen paranee siitä vasta kun haluaa ja periaatteessa alkoholismin voi jonkinlaiseksi narsismiksi laskea...
Ihminen voi päästä alkoholismista eroon, mutta jos hän on ollut lisäksi narsisti, niin se narsismi yleensä jää ihmiseen, vaikka alkoholin käytön lopettaisikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen voi päästä alkoholismista eroon, mutta jos hän on ollut lisäksi narsisti, niin se narsismi yleensä jää ihmiseen, vaikka alkoholin käytön lopettaisikin.
Näin juuri, voi olla muuten vaikka kuinka "cool näköinen" ja ei juo yhtään alkoholii, voi olla vaikka kuinka fyysisen terveyden esikuva, mutta siitä huolimatta voi olla aikamoinen paholainen... Sitten on niitä jotka uskonnon varjon alle piiloutuvat narsisminsa kanssa ja siellä predatoi ja vaanii saalistajiaan... voi olla vaikka kuinka vaikutusvaltainen ja he käyttää kaikkea uhrinsa alisteisessa asemassa pitämiseksi. Eli ei... ulkokuori tai muut elämäntavat ei ythään kerro onko narsisti vai ei! :)
Narsistit tykkää vallasta, joten he kyllä mielellään hakeutuu aloille missä voi olla ihmisten kanssa tekemisissä ja erityisesti sellaisiin joissa voi päättää muiden asioista/hyötyä, esimerkiksi hoitsuiks, poliiseiks jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin juuri, voi olla muuten vaikka kuinka "cool näköinen" ja ei juo yhtään alkoholii, voi olla vaikka kuinka fyysisen terveyden esikuva, mutta siitä huolimatta voi olla aikamoinen paholainen... Sitten on niitä jotka uskonnon varjon alle piiloutuvat narsisminsa kanssa ja siellä predatoi ja vaanii saalistajiaan... voi olla vaikka kuinka vaikutusvaltainen ja he käyttää kaikkea uhrinsa alisteisessa asemassa pitämiseksi. Eli ei... ulkokuori tai muut elämäntavat ei ythään kerro onko narsisti vai ei! :)
Narsistit tykkää vallasta, joten he kyllä mielellään hakeutuu aloille missä voi olla ihmisten kanssa tekemisissä ja erityisesti sellaisiin joissa voi päättää muiden asioista/hyötyä, esimerkiksi hoitsuiks, poliiseiks jne."vaanii uhrejaan" piti laittaa, eikä "vaanii saalistajiaan" :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meissä jokaisessa on narsistisuutta, eri pitoisuuksina vain.
Kun me syömme, juomme, nukumme, tai rakastelemme. Haluammepa sitten mitä tahansa.
Jopa se jäätelötötterön tai karkkien ostaminenkin on narsistista. Koska se tyydyttää meissä jonkin tarpeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun me syömme, juomme, nukumme, tai rakastelemme. Haluammepa sitten mitä tahansa.
Jopa se jäätelötötterön tai karkkien ostaminenkin on narsistista. Koska se tyydyttää meissä jonkin tarpeen.No ei ehkä ihan.
Vaikka alkoholisti lopettaisi fyysisesti sen itse juomisen, niin hän saattaa edelleen syytellä joko muita ihmisiä tai syitä, että mitkä "pakotti" hänet juomaan.
Teoriassa samanlaista uhriutumista ja syyttelyä löytyy varmaan sariaanloisen liikalihavuudenkin osalta, että kuka tai mikä pakottaa ostamaan jäätelöä.
Mutta jos randomia jäätelönostoa rupeaa vertaamaan alkoholismiin tai sairaanloiseen lihavuuteen, niin kyse on vain "narsistin" oman pään sisäisestä lupaprosessista, missä hän oikeuttaa oman narsismin sillä että kaikki muutkin jäätelöä joskus ostaneet ovat narsisteja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ehkä ihan.
Vaikka alkoholisti lopettaisi fyysisesti sen itse juomisen, niin hän saattaa edelleen syytellä joko muita ihmisiä tai syitä, että mitkä "pakotti" hänet juomaan.
Teoriassa samanlaista uhriutumista ja syyttelyä löytyy varmaan sariaanloisen liikalihavuudenkin osalta, että kuka tai mikä pakottaa ostamaan jäätelöä.
Mutta jos randomia jäätelönostoa rupeaa vertaamaan alkoholismiin tai sairaanloiseen lihavuuteen, niin kyse on vain "narsistin" oman pään sisäisestä lupaprosessista, missä hän oikeuttaa oman narsismin sillä että kaikki muutkin jäätelöä joskus ostaneet ovat narsisteja.Kyllä vain niin on.
Meissä kaikissa on narsismia. Se sanottiin kerran jopa asiantuntijan suulla eräässä asiaohjelmassa, jossa puhuttiin narsismista.
Mutta kuten tuolla aiempi kommentoi, se narsismi on meissä eri pitoisuuksina.
Sinulla ( 07:44:56 ) nyt ontuu tuo logiikka aika pahasti, kun ajattelet kaiken perustuvan vertailuun ja syyttelyyn. Ota asioista selvää, niin ymmärrät. Asiat eivät ole koskaan yksiselitteisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopa se jäätelötötterön tai karkkien ostaminenkin on narsistista. Koska se tyydyttää meissä jonkin tarpeen.Nyt sekoita ehkä tahallaan keskustelua, on olemassa tervettä narsistisuutta ja sairasta narsistisuutta.
Monesti kuulee sanottavan että kaikki johtajat ovat narsisteja mutta he eivät ole sairaalloisen narsistisia (useinmiten).
Ja karkin ostaminen ei ole narsistia eikä nautinnon etsiminen ja kokeminen.
Sairas narsisti käyttää muita hyväksi ja saa siitä tyydytystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt sekoita ehkä tahallaan keskustelua, on olemassa tervettä narsistisuutta ja sairasta narsistisuutta.
Monesti kuulee sanottavan että kaikki johtajat ovat narsisteja mutta he eivät ole sairaalloisen narsistisia (useinmiten).
Ja karkin ostaminen ei ole narsistia eikä nautinnon etsiminen ja kokeminen.
Sairas narsisti käyttää muita hyväksi ja saa siitä tyydytystä.Tuotahan se eri pitoisuuksina oleva narsismi tarkoittaa.
Tervettä ja sairasta, ja kaikkea niiden väliltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopa se jäätelötötterön tai karkkien ostaminenkin on narsistista. Koska se tyydyttää meissä jonkin tarpeen.XD haha ehkä ei ihan xD jos elämistä pidetää narsistisena nii sit en voi auttaa xD
- Anonyymi
Uhrin egoa ei voi murskata. Se uhriutuu vain enemmän.
- Anonyymi
Uhri kyllä lannistuu ihan itsestään, ilman mitään lisä liiskausta, mutta uhriutuja uhriutuu ihan laiskuuttaan ilman pätevää syytä.
- Anonyymi
Eikös se ego ole hänellä jo heikoissa kantimissa? Esittäähän voi, myös itselleen, rankkana kokopäivätyönä, aina varuillaan.
- AnonyymiUUSI
Joo... Heidän ego on siiman ohut ja he joutuu keksii kaikkee saadakseen sen näyttämään vahvalta ja terveeltä vaikka ovat niin heikkoja että katkeaa kun pikku ahvenkin vähän nykäsee xd
- Anonyymi
Kuinka ajattelit toteuttaa idean noin niin kuin käytännön tasolla??
- AnonyymiUUSI
Joku itse henkisesti sairas luulee tai uskottelee jonkun toisen olevan narsisti, vaikka itse sitä taitaa olla noiden egon murskaamisteorioidensa kanssa, koska vain oikea narsisti miettisi tuollaista.
- AnonyymiUUSI
Tai sitten ihminen jota ollaan oikeasti satutettu ja henkisesti nöyryytetty niin pahasti että hän ei tiedä miten olla enää... Itse voin fiilata kyllä ihmisii joita ollaan kiusattu vaikka he ovat vain halunneet elää elämäänsä ja kiusattu vain perusteella koska kiusaaja koki tämän uhrinsa uhaksi. Kun narsisti kokee jonkun uhkana, hän tekee kaikkensa jotta voisi eliminoida uhan... Jopa vaikka se tarkoittaisi toisen itsetunnon totaalia romuttamista ja todellisuuden tajun lyttäämistä!
Narsisteja ei kiinnosta muut, heitä kiinnostaa "minä" enemmän kuin heistä ulkopuolisen ihmisen henkinen hyvinvointi! Narsistit ovat jatkuvassa selviytymisentilassa koska täytyy haravoida ympäristöään että "löytyykö sieltä uhka" tai "onko toi kaveri vai vihollinen". Narsistille voi olla kaveri vain jos häntä mielyttää ja on kopio hänestä ja lukee kaikki hänen ajatuksensa. Tuollaisissa narsistisissa kaveri/parisuhteissa ei kannata tosiaankaa olla! Kaikki manipuloijat ei oo narsistei, ne saattaa muuten potea matalaa itstuntoa. Narsisti on pohjaltaan trauma responsesta kärsivä yksilö! Taivaistahan nämä oireet eivät tule. Paras narsistin herättäjä onkun hän joutuu kattoo peilii sitä että hänen kaa ei jks kukaa hengaa! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten ihminen jota ollaan oikeasti satutettu ja henkisesti nöyryytetty niin pahasti että hän ei tiedä miten olla enää... Itse voin fiilata kyllä ihmisii joita ollaan kiusattu vaikka he ovat vain halunneet elää elämäänsä ja kiusattu vain perusteella koska kiusaaja koki tämän uhrinsa uhaksi. Kun narsisti kokee jonkun uhkana, hän tekee kaikkensa jotta voisi eliminoida uhan... Jopa vaikka se tarkoittaisi toisen itsetunnon totaalia romuttamista ja todellisuuden tajun lyttäämistä!
Narsisteja ei kiinnosta muut, heitä kiinnostaa "minä" enemmän kuin heistä ulkopuolisen ihmisen henkinen hyvinvointi! Narsistit ovat jatkuvassa selviytymisentilassa koska täytyy haravoida ympäristöään että "löytyykö sieltä uhka" tai "onko toi kaveri vai vihollinen". Narsistille voi olla kaveri vain jos häntä mielyttää ja on kopio hänestä ja lukee kaikki hänen ajatuksensa. Tuollaisissa narsistisissa kaveri/parisuhteissa ei kannata tosiaankaa olla! Kaikki manipuloijat ei oo narsistei, ne saattaa muuten potea matalaa itstuntoa. Narsisti on pohjaltaan trauma responsesta kärsivä yksilö! Taivaistahan nämä oireet eivät tule. Paras narsistin herättäjä onkun hän joutuu kattoo peilii sitä että hänen kaa ei jks kukaa hengaa!Jos joku ihminen siis tuntuu yhtään myrkylliseltä, niin kannattaa tän henkilön antaa olla yksin omissa myrkyissään, koska tämä pistää tän myrkkykäärmeen reflektoimaan (jos pistää). Jotkut voi olla narsistisia tietämättään ja ihmettelevät että "miks toi suuttuu? Mähän toimin ihan normaalisti!" yleensä narsisti toimii siten että alkaa heittelee ulosteita toisen pihamaille ja yrittää puolustautua ja oikeuttaa toimintaansa ja kun joku sanoo "siivoo toi!" niin sitten alkaa kauhee puolustelu ja uhriutuminen ja "kuinka sinä olit sellainen ja sellainen" ja sitten jos tämä ei toimi, vaan uhri säilyttää punaisen langan, niin narsisti tosiaankin yrittää gaslightata eli tuhota uhrin todellisuudentajun esim "kuvittelet vaan" tai "olet liian herkkä". Näihin ei kannata langeta. Narsisti voi joskus sanoa "älä leiki marttyyriä" tai että uhri ois ite harhainen väärin tekijä!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos joku ihminen siis tuntuu yhtään myrkylliseltä, niin kannattaa tän henkilön antaa olla yksin omissa myrkyissään, koska tämä pistää tän myrkkykäärmeen reflektoimaan (jos pistää). Jotkut voi olla narsistisia tietämättään ja ihmettelevät että "miks toi suuttuu? Mähän toimin ihan normaalisti!" yleensä narsisti toimii siten että alkaa heittelee ulosteita toisen pihamaille ja yrittää puolustautua ja oikeuttaa toimintaansa ja kun joku sanoo "siivoo toi!" niin sitten alkaa kauhee puolustelu ja uhriutuminen ja "kuinka sinä olit sellainen ja sellainen" ja sitten jos tämä ei toimi, vaan uhri säilyttää punaisen langan, niin narsisti tosiaankin yrittää gaslightata eli tuhota uhrin todellisuudentajun esim "kuvittelet vaan" tai "olet liian herkkä". Näihin ei kannata langeta. Narsisti voi joskus sanoa "älä leiki marttyyriä" tai että uhri ois ite harhainen väärin tekijä!
Narsistin kanssa voi toimia kylläkin se että pitää jämptisti omastaan kiinni ja sanoo: "minä en anna tässä periksi ennen kun siivoot noi ulosteet nurmikoltani", mut sit pitää olla sen verran paksunahkanen että ottaa sen kaiken pottuilun vastaan ja siten väsyttää narsistin ja että se lopulta myöntää " ok, ehkä olin väärässä"... Mutta narsisti saattaa jälkikäteen yrittää hyökätä uudestaan.
Pitää kuitenkin reflektoida itseään myös että "okei olenhan minäkin joskus jotain hölmöilly ja siitä kasvan paremmaksi, mutta se ei tarkoita että minua voi miten vaan pompottaa!" - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Narsisteja ei kiinnosta muut, heitä kiinnostaa "minä" enemmän kuin heistä ulkopuolisen ihmisen henkinen hyvinvointi! Narsistit ovat jatkuvassa selviytymisentilassa koska täytyy haravoida ympäristöään että "löytyykö sieltä uhka" tai "onko toi kaveri vai vihollinen". Narsistille voi olla kaveri vain jos häntä mielyttää ja on kopio hänestä ja lukee kaikki hänen ajatuksensa. Tuollaisissa narsistisissa kaveri/parisuhteissa ei kannata tosiaankaa olla! Kaikki manipuloijat ei oo narsistei, ne saattaa muuten potea matalaa itstuntoa. Narsisti on pohjaltaan trauma responsesta kärsivä yksilö! Taivaistahan nämä oireet eivät tule. Paras narsistin herättäjä onkun hän joutuu kattoo peilii sitä että hänen kaa ei jks kukaa hengaa!Voi olla juuri noinkin, mutta halu satuttaa ja nöyryyttää kuulostaa enemmän perus narsistilta, ei henkilöltä, jota on satutettu ja nöyryytetty vaikka koko ikä ja joka haluaa kostaa, silloin käytös on erilaista ja eri kaavaa noudattavaa. Sellainen ihminen ei puhu egon murskaamisesta edes kostonhaluissaan, vain nöyryytyksestä. Tuo "egon murskaaminen" viittaa pahaan traumaan itse sanojalla, myös syvään vihaan, ja mielestäni enemmän uhrin itsensä haluamaan kostoon. Ja saa kostaa, jos joku on on noin pahasti satuttanut, mutta kuulostaa enemmän itse narsistin kostolta henkilöä, joka on keksinyt hänen narsisminsa, kohtaan. Eli hyökkäys on paras puolustus on usein narsistin ensi ajatus, jos joku keksii hänen sisimpänsä.
Ei varmaan koskenut sinua kuitenkaan, oli vanha aloituskin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla juuri noinkin, mutta halu satuttaa ja nöyryyttää kuulostaa enemmän perus narsistilta, ei henkilöltä, jota on satutettu ja nöyryytetty vaikka koko ikä ja joka haluaa kostaa, silloin käytös on erilaista ja eri kaavaa noudattavaa. Sellainen ihminen ei puhu egon murskaamisesta edes kostonhaluissaan, vain nöyryytyksestä. Tuo "egon murskaaminen" viittaa pahaan traumaan itse sanojalla, myös syvään vihaan, ja mielestäni enemmän uhrin itsensä haluamaan kostoon. Ja saa kostaa, jos joku on on noin pahasti satuttanut, mutta kuulostaa enemmän itse narsistin kostolta henkilöä, joka on keksinyt hänen narsisminsa, kohtaan. Eli hyökkäys on paras puolustus on usein narsistin ensi ajatus, jos joku keksii hänen sisimpänsä.
Ei varmaan koskenut sinua kuitenkaan, oli vanha aloituskin.Hmm... Omasta mielestänikään kenenkään itsetuntoa/egoa ei tosiaankaan kuulu tuhota. Henkisyydessä puhutaan egon kuolemasta eli että ego tuhottaisiin, se on henkinen vale ja johtaa ihmisiä harhaan... Ego pitää puhdistaa JOKAISEN IHMISEN, muttansitä ei kuulu tuhota koska ego on "itse". Nykyisessä uushenkisyydessä egoa pidetään pahana asiana koska nyky filosofiassa " there is no self", vaan pitää olla jotenkin osa massaa.
Jos egon murskaa väkinäisittäin, niin se kenen ego tuhoutuu ja se kuka kokee egon menetyksen, niin hänen on vaara menettää itsensä! Miksi gaslightaaminen vaarallisin manipulaatio? Koska sen tarkoitus tuhota ihmisen minä! Kyllä, toi "narsistin egon tuhoaminen on hiton dangerous enkä tekis niin... Mielummin tukisin narsistia polulla itsensä puhdistelussa ja itsereflektiossa, mutta jos häntä ei kiinnosta, niin sit nostan kädet pystyy ja poistun paikalta! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hmm... Omasta mielestänikään kenenkään itsetuntoa/egoa ei tosiaankaan kuulu tuhota. Henkisyydessä puhutaan egon kuolemasta eli että ego tuhottaisiin, se on henkinen vale ja johtaa ihmisiä harhaan... Ego pitää puhdistaa JOKAISEN IHMISEN, muttansitä ei kuulu tuhota koska ego on "itse". Nykyisessä uushenkisyydessä egoa pidetään pahana asiana koska nyky filosofiassa " there is no self", vaan pitää olla jotenkin osa massaa.
Jos egon murskaa väkinäisittäin, niin se kenen ego tuhoutuu ja se kuka kokee egon menetyksen, niin hänen on vaara menettää itsensä! Miksi gaslightaaminen vaarallisin manipulaatio? Koska sen tarkoitus tuhota ihmisen minä! Kyllä, toi "narsistin egon tuhoaminen on hiton dangerous enkä tekis niin... Mielummin tukisin narsistia polulla itsensä puhdistelussa ja itsereflektiossa, mutta jos häntä ei kiinnosta, niin sit nostan kädet pystyy ja poistun paikalta!Eikö ole jo manipulaatiota itsessään miettiä noita asioita noin perinpohjaisesti? Tai egoa ja sen murskaamista väkinäisittäin? Ja miksiköhän sinua niin kiinnostaa muiden egot? Itse narsisti taitaa olla nyt paikalla leikkimässä muiden "egojen" tai sielujen puhdistajaa. Ja mitäpä se mulle kuuluu, mutta kun satut tai joku toinen sattuu nostamaan vanhan ketjun esiin, kun täällä käyn, niin tulen kommentoimaan, narsistiperheessä elin, narsistin uhrikin olin, hyvin tunnistaa edelleen reilu 30 vuoden jälkeen tietyt narsistin aikeet somessakin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole jo manipulaatiota itsessään miettiä noita asioita noin perinpohjaisesti? Tai egoa ja sen murskaamista väkinäisittäin? Ja miksiköhän sinua niin kiinnostaa muiden egot? Itse narsisti taitaa olla nyt paikalla leikkimässä muiden "egojen" tai sielujen puhdistajaa. Ja mitäpä se mulle kuuluu, mutta kun satut tai joku toinen sattuu nostamaan vanhan ketjun esiin, kun täällä käyn, niin tulen kommentoimaan, narsistiperheessä elin, narsistin uhrikin olin, hyvin tunnistaa edelleen reilu 30 vuoden jälkeen tietyt narsistin aikeet somessakin.
Jos tietää psykologiasta ja henkisyydestä ei tarkoita että on "narsisti", tuon vain tietoutta tänne.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos tietää psykologiasta ja henkisyydestä ei tarkoita että on "narsisti", tuon vain tietoutta tänne.
Eli jokainen saa kokea miten kokee, minä vain kerron mielipiteeni...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eli jokainen saa kokea miten kokee, minä vain kerron mielipiteeni...
Ja tiedoksi tänne että mä en oo aloittaja siis!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Narsistin kanssa voi toimia kylläkin se että pitää jämptisti omastaan kiinni ja sanoo: "minä en anna tässä periksi ennen kun siivoot noi ulosteet nurmikoltani", mut sit pitää olla sen verran paksunahkanen että ottaa sen kaiken pottuilun vastaan ja siten väsyttää narsistin ja että se lopulta myöntää " ok, ehkä olin väärässä"... Mutta narsisti saattaa jälkikäteen yrittää hyökätä uudestaan.
Pitää kuitenkin reflektoida itseään myös että "okei olenhan minäkin joskus jotain hölmöilly ja siitä kasvan paremmaksi, mutta se ei tarkoita että minua voi miten vaan pompottaa!"Itse olin sen verran jämpti että asia puitiin käräjillä ja narsisti uhkasi että tämä ei jää tähän.
No todellisuudessa asia jäi siihen, en ole kuullut kyseisestä henkilöstä mitään 15 vuoteen.
Yritti vielä viime talvena lasteni kautta että jos sovittaisiin mutta lapsistani nuorinkin täytti 30v joten heilläkin oli sen verran kokemuspohjaa etteivät lähteneet narsistin vaatimuksiin.
En tiedä olinko hänelle 1. joka oli riittävän jämpti. - AnonyymiUUSI
Se on tietysti hienoo kilpalaulantaa narsistin kanssa, että kuka se on se narsisti, mutta narsistin tunnistamiseen on olemassa ihan hyviä keinoja.
- Itsekeskeisyys, ja empatian puute. Eli puhutaan jatkuvasti itsestä eikä pystytä kokemaan empatiaa esimerkiksi hoitotaholla työskenteleviä ihmisiä kohtaan.
-Ylisuuri minäkuva. Opiskellaan joku maisteritutkinto, ja sen jäleen kaikki muut ihmiset on tyhmiä kuin saappaat.
-Narsistilla on tarve ylläpitää virheetöntä minäkuvaa, eli ei pysty tunnustamaan että on itse ollut sairas, tai että olisi elämässään itse tehnyht virheitä, joka vaikuttaa negatiivisesti elämään, tai hoitoon.
- Narsku ei myöskään siedä mitään kritiikkiä. Ja pahinta mitä hänelle voi tapahtua, on se, että joku nauraa hänen hölmöilylle. Ehkä siksi yksi parhaita tapoja tunnistaa narsisti, on se, ettei he pysty nauramaan itselleen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Itse olin sen verran jämpti että asia puitiin käräjillä ja narsisti uhkasi että tämä ei jää tähän.
No todellisuudessa asia jäi siihen, en ole kuullut kyseisestä henkilöstä mitään 15 vuoteen.
Yritti vielä viime talvena lasteni kautta että jos sovittaisiin mutta lapsistani nuorinkin täytti 30v joten heilläkin oli sen verran kokemuspohjaa etteivät lähteneet narsistin vaatimuksiin.
En tiedä olinko hänelle 1. joka oli riittävän jämpti.Et ollut kuullut hänestä 15 vuoteen, ja kuitenkin kuulit hänestä lastesi kautta viime talvena ??
Hyvä kuitenkin, että olet päässyt eroon, eikä hän ole jäänyt kummemmin vainoamaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on tietysti hienoo kilpalaulantaa narsistin kanssa, että kuka se on se narsisti, mutta narsistin tunnistamiseen on olemassa ihan hyviä keinoja.
- Itsekeskeisyys, ja empatian puute. Eli puhutaan jatkuvasti itsestä eikä pystytä kokemaan empatiaa esimerkiksi hoitotaholla työskenteleviä ihmisiä kohtaan.
-Ylisuuri minäkuva. Opiskellaan joku maisteritutkinto, ja sen jäleen kaikki muut ihmiset on tyhmiä kuin saappaat.
-Narsistilla on tarve ylläpitää virheetöntä minäkuvaa, eli ei pysty tunnustamaan että on itse ollut sairas, tai että olisi elämässään itse tehnyht virheitä, joka vaikuttaa negatiivisesti elämään, tai hoitoon.
- Narsku ei myöskään siedä mitään kritiikkiä. Ja pahinta mitä hänelle voi tapahtua, on se, että joku nauraa hänen hölmöilylle. Ehkä siksi yksi parhaita tapoja tunnistaa narsisti, on se, ettei he pysty nauramaan itselleen.Anna narsistille kritiikkiä, ja naura hänelle, hän ottaa etäisyyttä. Pakenemista heikkoutensa takia ?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..2236593Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1114993Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1504762"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste483224Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1042873En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.652319Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen
Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?1361827- 691824
odotatko vielä viestiä minulta...
Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan1391714- 581565