Talvipyöräily lisää päästöjä

Anonyymi-ap

Muutamaa pyöräilijää varten pyöräteitä joudutaan auraamaan, harjaamaan, suolaamaan jne isoilla koneilla jatkuvasti. Siinä fossiilista palaa.

68

690

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehdotatko tilalle ratkaisua, jossa vain ajoradat aurataan, ja kevyt liikenne siirtyy käyttämään niitä?

      • Anonyymi

        Mikä kevyt liikenne? Onko pari pyöräilijää jo liikenne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kevyt liikenne? Onko pari pyöräilijää jo liikenne?

        Ota selvää, niin sitten osaat osallistua aiheesta käytävään keskusteluun.


      • Anonyymi

        Siellähän fillaristit menee jo, nehän saa mennä missä haluaa ihan laillisesti, lisäksi ei tarvitse olla valoja ja vielä vähemmän heijastimia, kypärärättömyyskään ei haittaa ja ihan laillisesti. Sitten kun autoilija ajaa päälle, rangaistaan siitä autoilijaa. Totesin tämän taas eilen illalla, räntää vihmoi, vastaantulevien autojen valot "vääristi" näkyvyyttä ja katuvaloista huolimatta voisi näkyvyyden sanoa olevan tyyliin nolla. Ei, sieltä sitä vain poukkoiltiin fillareilla ja ilman. Ei tietenkään heijastimia ja tummat vaatteet. Mihin on hävinnyt itsesuojeluvaisto? Eikö pöljät tajua, ettei ne ihan oikeasti näy sinne autoon? Vaikka vauhti on tyyliin10-20km/t, niin sattuu se törmäys ihan varmasti.


    • Anonyymi

      Ja autoilijat joutuvat pysähtelemään näiden sukkahousurakettien takia ja taas kiihdyttämään.

      • Anonyymi

        Näin liikenteessä tulee toimia ettei aja ihmisen päälle. Liikenteessä tulee huomioida muut liikkujat eikä vain tuijotaa omaa napaansa.


      • Anonyymi

        Mutta siitä ei tule päästöjä, että liikenteessä jo olevat autoilijat pysähtelevät ja raivoissaan kiihdyttelevät parhaimmillaan neljä rengasta sutien..?

        Huono provo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta siitä ei tule päästöjä, että liikenteessä jo olevat autoilijat pysähtelevät ja raivoissaan kiihdyttelevät parhaimmillaan neljä rengasta sutien..?

        Huono provo.

        Tottakai siitä vähän tulee lisää päästöjä, kun joutuu pysähtelemään. Sellaista kaupunkiliikenne on, oli siellä pyöräilijöitä tai ei. Siellä kun on kuitenkin jalankulkijoita ja muita autoilijoita. Niiden takia ainakin minä joudun autollani pysähtymään enimmäkseen. Hyvin harvoin pyöräilijän takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta siitä ei tule päästöjä, että liikenteessä jo olevat autoilijat pysähtelevät ja raivoissaan kiihdyttelevät parhaimmillaan neljä rengasta sutien..?

        Huono provo.

        Jos autoilija raivoaa liikenteessä eikä osaa käsitellä autoaan kunnolla, niin vika on vain ja ainoastaan sen autoilijan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin liikenteessä tulee toimia ettei aja ihmisen päälle. Liikenteessä tulee huomioida muut liikkujat eikä vain tuijotaa omaa napaansa.

        Onko sulla korttia ja ajatko autoa?? Ajatko, jos yleensä ajat, pimeällä, vesi-, räntä-, lumisateessa? Mees kokeileen, riittää, kun ajat kaupungissa vähän sivummalla. Älä aja keskustoissa, joissa valosaaste on sitä luokkaa ettei yötä erota päivästä. Varmasti moni teini, joka on poukkoillut fillarilla, potkulaudalla, jalan, tajuaa tämän viimeistään silloin, kun saa itse kortin ja on itse auton ratissa, että "voi prkl eiku nehän käyttää "voi v***u", eihän niitä nää"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai siitä vähän tulee lisää päästöjä, kun joutuu pysähtelemään. Sellaista kaupunkiliikenne on, oli siellä pyöräilijöitä tai ei. Siellä kun on kuitenkin jalankulkijoita ja muita autoilijoita. Niiden takia ainakin minä joudun autollani pysähtymään enimmäkseen. Hyvin harvoin pyöräilijän takia.

        Juu, ja monessa kaupungissa kavennettiin ajoratoja. Kaikki, suoraan ja kääntyvät, menee yhtä kaistaa.. pari autoa pääsee kerralla, jos on valot. Loput jurnuttaa.. tämä on nähtävissä, kun työt alkaa ja päättyy eli tyyliin koko ajan.


    • Anonyymi

      Oletko tehnyt laskelmia väitteesi tueksi? Jos aurataan 1 km pyörätietä, niin eiköhän sitä fossiilista pala kuitenkin vähemmän kuin jos ne muutama kymmenen pyörätien käyttäjää ajaisivat yksityisautoilla vastaavan matkan.

      Suolaa ja harjaa ei talvipyöräilijä kaipaa. Pyöräilijä vihaa suolaa, jonka seurauksena pyörä likaantuu ja ruostuu. Suolan levittäminen pyöräteille on puhtaasti viranomaisten hölmöilyä, joka ei liity pyöräilyyn millään tavalla.

      • Anonyymi

        Kyllä moni fillaristi kaipaisi harjaa. Eihän kaikilla ole muuta paikkaa kuin taivasalla, kuten autoilijoillakaan. Mitenkähän muuten ne jarrut toimii???


    • Anonyymi

      Melko harvassa ovat sellaiset pyörätiet, jossa vain pyöräillään. Useimmat väylät ovat yhdistettyjä väyliä, jossa myös kuljetaan jalan.

      • Anonyymi

        Tämä on hyvin sanottu. Yhdistetyillä väylillä esimerkiksi lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa kulkeminen menisi melko vaikeaksi, jos auraaminen lopetettaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvin sanottu. Yhdistetyillä väylillä esimerkiksi lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa kulkeminen menisi melko vaikeaksi, jos auraaminen lopetettaisiin.

        Juurikin näin.


    • Anonyymi

      Isojen koneiden käyttäjät ovat jo maksaneet haittaveroja koneistaan. Pyörillä liikkuminen on päästötöntä.

    • Anonyymi

      Asvalttiin tulisi upottaa sähkövastukset jotka vaan napsautettaisiin kännykän apsista etänä päälle pakkasilla. Paljon halvempaa kuin vanhanaikainen, kallis, hidas ja runsaspäästöinen aurauskalusto.

      • Anonyymi

        Nykyisillä energiahinnoilla aika kallis ratkaisu. Ja epäekologinen hinnasta riippumatta. Kurja myös - luoda nyt kurakeli keskelle hyvää talvisäätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisillä energiahinnoilla aika kallis ratkaisu. Ja epäekologinen hinnasta riippumatta. Kurja myös - luoda nyt kurakeli keskelle hyvää talvisäätä.

        Uskoisin olevan edullisempi silti kuin 70-luvun tekniikalla. Aurauskalusto vaatii polttoaineet, jatkuvaa huoltoa/uusimista ja työvoimaa palkkakuluineen ja on silti hidas ja kankea. Asvaltti ei muutu kuraksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoisin olevan edullisempi silti kuin 70-luvun tekniikalla. Aurauskalusto vaatii polttoaineet, jatkuvaa huoltoa/uusimista ja työvoimaa palkkakuluineen ja on silti hidas ja kankea. Asvaltti ei muutu kuraksi.

        Ilmeisesti tuon vitsin sulattamisesta jotkut ovat ottaneet tosissaan? Sopii ottaa kattila täyteen lunta ja sulattaa. Kestää meelkooseen kauan....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tuon vitsin sulattamisesta jotkut ovat ottaneet tosissaan? Sopii ottaa kattila täyteen lunta ja sulattaa. Kestää meelkooseen kauan....

        Kyllähän tuo toki vitsiltä kuulostaa, jos ei satu tietämään, että ainakin Helsingissä tällaisia paikkoja ihan aikuisten oikeasti on. Katua pidetään lämpöenergialla sulana.


    • Anonyymi

      Esim. Olkiluoto kolmosen, jos se nyt koskaan tuottaa mitään muuta kuin päästöjä 4300 Mw tehosta vain 1600 Mw on sähköä.
      Käytännössä sen pitää ilmaston kannalta jo toimia aika monta vuotta korvatakseen edes rakentamisesta aiheuttamansa päästöt. En osaa edes lakea, kertokaa jos joku tietää.

    • Anonyymi

      Hiljaista oli pyöräteillä tänäänkin.

      • Anonyymi

        Tällä suunnalla oli valtavasti kävelijöitä liikkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä suunnalla oli valtavasti kävelijöitä liikkeellä.

        Ei ollut pyöräijöitä tänäänkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut pyöräijöitä tänäänkään.

        Pyöräilijät hakeutuvat usein reiteille, joissa autoja on vähän. Eli auton ikkunasta on turha arvioida pyöräilijöiden määrää. Esimerkiksi Helsingissä yksi parhaiten kunnossapidettyjä reittejä pohjoisesta etelään kulkee Keskuspuistossa.
        Itse ajan n.10 km työmatkaa,. Koskaan en ole ehtinyt tekemään ensimmäisiä pyöränjälkiä pehmeään lumeen. Ja minunkin reitistäni n. kolmannes kulkee paikassa, jossa autoliikennettä on todella vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät hakeutuvat usein reiteille, joissa autoja on vähän. Eli auton ikkunasta on turha arvioida pyöräilijöiden määrää. Esimerkiksi Helsingissä yksi parhaiten kunnossapidettyjä reittejä pohjoisesta etelään kulkee Keskuspuistossa.
        Itse ajan n.10 km työmatkaa,. Koskaan en ole ehtinyt tekemään ensimmäisiä pyöränjälkiä pehmeään lumeen. Ja minunkin reitistäni n. kolmannes kulkee paikassa, jossa autoliikennettä on todella vähän.

        Kumpa vain pysyisittekin siellä metsän puolella. Kadut takaisin liikennesäännöt tunteville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpa vain pysyisittekin siellä metsän puolella. Kadut takaisin liikennesäännöt tunteville.

        Ei sitä metsää pitkin pääse määränpäähän. Se ei kuitenkaan haittaa, koska määränpäähän pääsee tie- ja katuverkostoa pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä metsää pitkin pääse määränpäähän. Se ei kuitenkaan haittaa, koska määränpäähän pääsee tie- ja katuverkostoa pitkin.

        Aivan, jalkakäytävillä ajellen – "turvallisesti".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpa vain pysyisittekin siellä metsän puolella. Kadut takaisin liikennesäännöt tunteville.

        Pyöräilijöiden joukossa on paljon säännöistä tietämättömiä tai piittaamattomia urpoja, se on totta. Mutta kun autoilija tulee liki tappamisen meiningillä kolmion takaa pyöräilijän eteen, sen ei pitäisi johtua ainakaan tietämättömyydestä (ja on valot pyörässä ja tilannenopeuteni oikea, ei tarvitse vääntää) .
        Autolla ajaessani minun ei tarvitse olla joka risteyksessä läheskään niin varuillaan kuin pyöräillessäni. Joidenkin tuntuu olevan vaikea tajuta, että myös pyöräillen mennään töihin ja muille asioille. Ei se matka muutu tärkeämmäksi mukana raahatun metallin määrän mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, jalkakäytävillä ajellen – "turvallisesti".

        Ei, vaan ajoradalla, jos pyöräväylää ei ole tai se on sellaisessa kunnossa, ettei sitä voi käyttää. Jotkut autoilijat siitä sitten suuttuu, mutta se ei haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijöiden joukossa on paljon säännöistä tietämättömiä tai piittaamattomia urpoja, se on totta. Mutta kun autoilija tulee liki tappamisen meiningillä kolmion takaa pyöräilijän eteen, sen ei pitäisi johtua ainakaan tietämättömyydestä (ja on valot pyörässä ja tilannenopeuteni oikea, ei tarvitse vääntää) .
        Autolla ajaessani minun ei tarvitse olla joka risteyksessä läheskään niin varuillaan kuin pyöräillessäni. Joidenkin tuntuu olevan vaikea tajuta, että myös pyöräillen mennään töihin ja muille asioille. Ei se matka muutu tärkeämmäksi mukana raahatun metallin määrän mukaan.

        Pieni osa autoilijoista on sitä mieltä, että autojen pitää saada mennä ensin ja pyöräilijät ja kävelijät väistäkööt. Käyttävät sitten isomman oikeutta ja ovat ajaa päälle, jos joku ei sitä heidän itse itselleen antamaa ensinmeno-oikeutta noudata. Ovat valmiita vaarantamaan jonkun täysin sivullisen hengen.

        Ei kovin hienoja ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan ajoradalla, jos pyöräväylää ei ole tai se on sellaisessa kunnossa, ettei sitä voi käyttää. Jotkut autoilijat siitä sitten suuttuu, mutta se ei haittaa.

        Pääkaupunkiseudulla 50 % pyöräilijöistä ajaa jalankulkijoille varatuilla alueilla, eli jalkakäytävillä. Pyörätiet kierretään kaukaa eikä autojen sekaan ole uskallusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla 50 % pyöräilijöistä ajaa jalankulkijoille varatuilla alueilla, eli jalkakäytävillä. Pyörätiet kierretään kaukaa eikä autojen sekaan ole uskallusta.

        Tuota en tiennyt. Laitatko linkin siihen tutkimukseen, jossa tuo osoitetaan? Itse en aja väylillä, joilla ei pyörällä saa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota en tiennyt. Laitatko linkin siihen tutkimukseen, jossa tuo osoitetaan? Itse en aja väylillä, joilla ei pyörällä saa ajaa.

        Aivan, mutta 50 % ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, mutta 50 % ajaa.

        Täällä on toinen, joka ei aja jalkakäytävällä. Koska meitä on kaksi, 100 % pyöräilijöistä ei aja jalkakäytävällä!

        MOT

        PS. Vielä kaivataan tietoa, mihin perustat väitteesi "50 % ajaa."?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, mutta 50 % ajaa.

        Niin tai 46% tai 77% tai 11% tai 0,6%

        Onpas muuten helppo luetella erilaisia prosenttimääriä 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on toinen, joka ei aja jalkakäytävällä. Koska meitä on kaksi, 100 % pyöräilijöistä ei aja jalkakäytävällä!

        MOT

        PS. Vielä kaivataan tietoa, mihin perustat väitteesi "50 % ajaa."?

        Mitä enemmän spandeksia yllä ja kypärää päässä, sen todennäköisemmin ajetaan jalkakäytävillä. Jokainen pääkaupunkiseudun jalankulkija voi tämän vahvistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä enemmän spandeksia yllä ja kypärää päässä, sen todennäköisemmin ajetaan jalkakäytävillä. Jokainen pääkaupunkiseudun jalankulkija voi tämän vahvistaa.

        En vahvista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä enemmän spandeksia yllä ja kypärää päässä, sen todennäköisemmin ajetaan jalkakäytävillä. Jokainen pääkaupunkiseudun jalankulkija voi tämän vahvistaa.

        Eiköhän tuo mene niin päin, että " spandeksia yllä ja kypärää päässä"-pyöräilijät ajavat mieluiten ajoradalla. Jalkakäytävällä ajavat arat mummopyöräilijät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo mene niin päin, että " spandeksia yllä ja kypärää päässä"-pyöräilijät ajavat mieluiten ajoradalla. Jalkakäytävällä ajavat arat mummopyöräilijät.

        Juuri näin. Aktiivisena jalankulkijana ja autoilijana havaintoni eivät tue lainkaan tuota 50% väitettä. Pyöräilijä jalkakäytävällä näyttäisi olevan aika harvinainen ilmestys, joskin toki olemassa oleva. Sen sijaan jalankulkijoita suorastaan parveilee pyöräteillä, ja alhaisen nopeusrajoituksen alueilla myös autoteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Aktiivisena jalankulkijana ja autoilijana havaintoni eivät tue lainkaan tuota 50% väitettä. Pyöräilijä jalkakäytävällä näyttäisi olevan aika harvinainen ilmestys, joskin toki olemassa oleva. Sen sijaan jalankulkijoita suorastaan parveilee pyöräteillä, ja alhaisen nopeusrajoituksen alueilla myös autoteillä.

        ...ja erityisen paljon jalankulkijoita näyttä "parveilevan" junakiskoilla. Jalankulkijathan hakeutuvat aina sinne missä tilaa on. Pyöräilijöitäkin olisi junaradoilla enemmän, mutta kun se nypyttää niin ikävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni osa autoilijoista on sitä mieltä, että autojen pitää saada mennä ensin ja pyöräilijät ja kävelijät väistäkööt. Käyttävät sitten isomman oikeutta ja ovat ajaa päälle, jos joku ei sitä heidän itse itselleen antamaa ensinmeno-oikeutta noudata. Ovat valmiita vaarantamaan jonkun täysin sivullisen hengen.

        Ei kovin hienoja ihmisiä.

        Näin se liikenne toimii esim. Espanjassa. Pyöräteillä, jokaisessa liittymässä siis liittymässä on joko kolmio tai stop merkki PYÖRÄILIJÄLLE. Kyseisessä maassa voi isossa osassa pyöräillä 12kk vuodessa, harmi vaan ettei siellä kukaan paikallinen pyöräile, ns. kilpapyöräilijöitä ja turisteja lukuunottamatta.
        On tosiaan älytöntä Suomessa talvella aurata satoja kilometrejä pyöräteitä, ihan vaan siksi, josko joskus joku siitä saattaisi pyörällä ajaa. Nämä pari pyöräintoilijaa mahtuu kyllä ajamaan autojen sekaan auraamattomalle ajotielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota en tiennyt. Laitatko linkin siihen tutkimukseen, jossa tuo osoitetaan? Itse en aja väylillä, joilla ei pyörällä saa ajaa.

        Hei, nyt se yksi pyöräilijä, joka ajaa liikennesääntöjen mukaan, löytyi!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se liikenne toimii esim. Espanjassa. Pyöräteillä, jokaisessa liittymässä siis liittymässä on joko kolmio tai stop merkki PYÖRÄILIJÄLLE. Kyseisessä maassa voi isossa osassa pyöräillä 12kk vuodessa, harmi vaan ettei siellä kukaan paikallinen pyöräile, ns. kilpapyöräilijöitä ja turisteja lukuunottamatta.
        On tosiaan älytöntä Suomessa talvella aurata satoja kilometrejä pyöräteitä, ihan vaan siksi, josko joskus joku siitä saattaisi pyörällä ajaa. Nämä pari pyöräintoilijaa mahtuu kyllä ajamaan autojen sekaan auraamattomalle ajotielle.

        Suomessakin on monessa paikkaa kolmio pyöräilijälle, ja toki se monessa paikkaa on ihan perusteltua, kuten toisinkin päin.

        "On tosiaan älytöntä Suomessa talvella aurata satoja kilometrejä pyöräteitä, ihan vaan siksi, josko joskus joku siitä saattaisi pyörällä ajaa."
        Suomessa on hyvin vähän pyöräteitä aurattavaksi. Suurin osa pyöräilijöiden käyttämistä väylistä ovat yhdistettyjä pyörä- ja jalkakäytäviä, jotka niitä jalankulkijoita varten aurattaisiin, vaikka polkupyöriä ei olisi olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se liikenne toimii esim. Espanjassa. Pyöräteillä, jokaisessa liittymässä siis liittymässä on joko kolmio tai stop merkki PYÖRÄILIJÄLLE. Kyseisessä maassa voi isossa osassa pyöräillä 12kk vuodessa, harmi vaan ettei siellä kukaan paikallinen pyöräile, ns. kilpapyöräilijöitä ja turisteja lukuunottamatta.
        On tosiaan älytöntä Suomessa talvella aurata satoja kilometrejä pyöräteitä, ihan vaan siksi, josko joskus joku siitä saattaisi pyörällä ajaa. Nämä pari pyöräintoilijaa mahtuu kyllä ajamaan autojen sekaan auraamattomalle ajotielle.

        Siitähän autoilijat vasta tykkäsivät, jos pyöräilijät ajaisivat ajoradalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitähän autoilijat vasta tykkäsivät, jos pyöräilijät ajaisivat ajoradalla.

        Mielipiteet ja tykkäämiset eivät vaikuta mitenkään. Jokainen on noudatettava tieliikennelakia, tykkää tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni osa autoilijoista on sitä mieltä, että autojen pitää saada mennä ensin ja pyöräilijät ja kävelijät väistäkööt. Käyttävät sitten isomman oikeutta ja ovat ajaa päälle, jos joku ei sitä heidän itse itselleen antamaa ensinmeno-oikeutta noudata. Ovat valmiita vaarantamaan jonkun täysin sivullisen hengen.

        Ei kovin hienoja ihmisiä.

        Mistäkö johtuu?? Olettaisin, että ne autoilijat tietää, että sen fillaristin/kävelijän käy huonosti törmäyksessä. Sehän on fakta. Eihän kukaan tahallaan kenenkään päälle aja vai ajaako sinun mielestäsi? Tämä huorahallitus sai aikaan varsinaisen sekamelskan merkkeineen ja kieltoineen, joita ei enää kukaan ymmärrä eikä osaa, liikkumistavasta huolimatta. Ehdottomasti pitäisi saada takaisin se, että AINA fillaristit ja jalankulkijat VÄISTÄÄ isompiaan, lisäksi opettaa se, että kun tulee iso työkone, rekka, kuorma-auto ja kun ne kääntyy, niin ne tarvitsevat ISOMMAN TILAN kuin henkilöauto.
        Autolla ajavaa rangaistaan aina automaattisesti vaikka syy on fillaristissa tai kävelijässä. SYY ON AUTOMAATTISESTI AUTOILIJAN. Tämä ei mahdu mihinkään logiikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäkö johtuu?? Olettaisin, että ne autoilijat tietää, että sen fillaristin/kävelijän käy huonosti törmäyksessä. Sehän on fakta. Eihän kukaan tahallaan kenenkään päälle aja vai ajaako sinun mielestäsi? Tämä huorahallitus sai aikaan varsinaisen sekamelskan merkkeineen ja kieltoineen, joita ei enää kukaan ymmärrä eikä osaa, liikkumistavasta huolimatta. Ehdottomasti pitäisi saada takaisin se, että AINA fillaristit ja jalankulkijat VÄISTÄÄ isompiaan, lisäksi opettaa se, että kun tulee iso työkone, rekka, kuorma-auto ja kun ne kääntyy, niin ne tarvitsevat ISOMMAN TILAN kuin henkilöauto.
        Autolla ajavaa rangaistaan aina automaattisesti vaikka syy on fillaristissa tai kävelijässä. SYY ON AUTOMAATTISESTI AUTOILIJAN. Tämä ei mahdu mihinkään logiikkaan.

        Turvallisempaa olisi, jos ajoradan liikenne väistäisi aina suojatien ja pyörätien jatkeen kaikkea liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteet ja tykkäämiset eivät vaikuta mitenkään. Jokainen on noudatettava tieliikennelakia, tykkää tai ei.

        Totta. Mutta on autoilijoita, joiden päivä menee pilalle jos joku ajaa pyörällä jossain. Mitäs luulet heidän tekevän, jos kaikki pyöräliikenne siirtyy ajoradalle?


    • Anonyymi

      Täällä päin ei ole erillisiä pyöräteitä. On kevyenliikenteen väyliä. Tulee niitä päästöjä kun jalankulkuväylät on jalankulkua varten jokatapauksessa aurattava.

      • Anonyymi

        Lumen auraaminen ei kuitenkaan ole yksityisautoilua vain yhden liikkumista varten ja kesällä ei aurata ollenkaan.


      • Anonyymi

        Valtaosa väylistä ovat 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä' tai 'Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain' tyyppisiä väyliä. Erillisiä pelkkä 'Pyörätie' tyyppisiä väyliä on paikkakunnilla harvemmin. Toki niitä pelkkiä jalkakäytäviä on myös paljon.

        Kevyenliikenteen väyliä ei laki tunne ja se termi tarkoittaa puhekielessä kaikkia kevyelle liikenteelle tarkoitettuja väyliä, eli sisältää kaikki nuo yllä mainitut ja varmasti jokunen muu väylä lisää.


    • Anonyymi

      VIHREÄT HALUAA PÄÄSTÖJÄ, KOSKA HEIDÄN PÄÄSTÖNSÄ OVAT SUUREMPIA JA PAREMPIA.

    • Anonyymi

      Kovin avuton provo.

      Edelleen jokainen auto pois liikenteestä vähentää päästöjä.

      Keskustelussa esitetty väite autoilijoiden käyttäytymisestä jotenkin toisin pyöräilijöiden vuoksi on ihan puppua. Liikennesääntöjen mukaan toimittaessa muiden syyttely omasta huonosta käytöksestä on vain lapsellista.

      • Anonyymi

        Autot jarruttelee ja kiihdyttelee kun joutuu väistelemään niitä harvakseen ja epämääräisesti poukkoilevia spandexeja ja se aiheuttaa paljon päästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot jarruttelee ja kiihdyttelee kun joutuu väistelemään niitä harvakseen ja epämääräisesti poukkoilevia spandexeja ja se aiheuttaa paljon päästöjä.

        Silti, vaikka pyöräilijä noudattaisikin liikennesääntöjä jokainen auto pois liikenteestä vähentää päästöjä. Sivusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot jarruttelee ja kiihdyttelee kun joutuu väistelemään niitä harvakseen ja epämääräisesti poukkoilevia spandexeja ja se aiheuttaa paljon päästöjä.

        Polkupyöräilijä on tietynlainen ns. väliinputoaja liikenteessä, koska polkupyörä ei vaadi nykyisin enää, kuten joskus aikoinaan ajokortin.
        Jalankulkijalle liikennesäännöt on paljon yksinkertaisemmat ja autoilijalle liikennesäännöt on taas selvemmät vaaditun autokoulun ja ajokortin takia.
        Tietysti tässä asiassa kannattaa ja on suositeltavaakin polkupyöräilijän ottaa itse liikennesäännöistä selvää. Sivusta.


      • Anonyymi

        Jos maailmassa olisi puolet vähemmän ihmisiä, niin luonnonvarojen kulutus, jätteet ja saasteet vähenisivät samassa suhteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti, vaikka pyöräilijä noudattaisikin liikennesääntöjä jokainen auto pois liikenteestä vähentää päästöjä. Sivusta.

        Jokainen pyöräilijä pois liikenteestä vähentää autoilijan ja jalankulkijan stressiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen pyöräilijä pois liikenteestä vähentää autoilijan ja jalankulkijan stressiä.

        Pyöräillessä se stressi vähenee ja matka taittuu kävelyä tehokkaammin. Sivusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen pyöräilijä pois liikenteestä vähentää autoilijan ja jalankulkijan stressiä.

        Ei muista ihmisistä kannata stressiä ottaa. Hyviä tyyppejä melkein kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen pyöräilijä pois liikenteestä vähentää autoilijan ja jalankulkijan stressiä.

        Jokainen autoilija pois liikenteestä vähentää jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden stressiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen autoilija pois liikenteestä vähentää jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden stressiä.

        Jos liikenne stressaa, niin kannattaa jäädä kotiin. Kulkuneuvosta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräillessä se stressi vähenee ja matka taittuu kävelyä tehokkaammin. Sivusta.

        Siellä kun jalkakäytävillä pyörällä pujottelee jalankulkijoita väistellen, niin mielikin kevenee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä kun jalkakäytävillä pyörällä pujottelee jalankulkijoita väistellen, niin mielikin kevenee...

        Siirry mieluummin ajoradalle, jos pyöräväylää ei ole, tai se on jätetty hoitamatta, tai se on täynnä pysäköityjä autoja.


    • Anonyymi

      Helsingissä on keksitty metro, jolla pyörä kulkee näppärästi kotoa työpaikalle

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe