Valaisimen asennus katkoo sähköt

Anonyymi-ap

Mikä voisi olla syynä, että kun ensimmäisen valaisimen irroitti katosta ja sen jälkeen vaihtoi toisen lähes samanlaisen kahden johdon uuden valaisimen, sähköt katkeavat katkeavat katosta. Sähkökaapin kytkimien noston jälkeen sähköt muualla taas toimivat, mutta vaikka vaihtaisi ensimmäisen valaisimen takaisin niin sekään ei enää toimi, vaan katkaisee taas sähköt. Katosta tulee kolme johtoa sokeripalaan, lampuista kaksi.

Mikä asia meni rikki tässä vaihdossa? Tai voiko olla niin, että molemmat johdot eivät vain olleet tarpeeksi kiinni sokeripalassa ja tämän takia sähkökaapin kytkimet menevät alas?

13

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oikosulku siellä on kytkennässä tai valaisimessa.

• Anonyymi

Valaisimet ovat toimivia, joten voisiko olla, että molemmat johdot eivät kuitenkaan ole sokeripalassa kiinni?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valaisimet ovat toimivia, joten voisiko olla, että molemmat johdot eivät kuitenkaan ole sokeripalassa kiinni?

Jos mikään johdin ei ole missään kiinni niin silloin sammuu koko kaupungin valot.
        Parasta kun kutsut sähkömiehen paikalle kun kerran et osaa ja pitää täältä tulla kyselemään.
        Jokamiehelle sallittuja sähkötöitä on olemassa jos osaa niitä tehdä. Jos ei osaa niin sitten ei saa tehdä mitään sähkötöitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis irtonaisina jossain? Se ei polta sulaketta tai laukaise vikavirtaa, jos johtimet ovat löysällä. Kiskaise niitä ja katso tuleeko ne liittimistään. Tuo kytkentä on niin suoraviivainen ettei se oikein väärin voi mennä, jos on yhtään käryä miten se tehdään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos mikään johdin ei ole missään kiinni niin silloin sammuu koko kaupungin valot.
        Parasta kun kutsut sähkömiehen paikalle kun kerran et osaa ja pitää täältä tulla kyselemään.
        Jokamiehelle sallittuja sähkötöitä on olemassa jos osaa niitä tehdä. Jos ei osaa niin sitten ei saa tehdä mitään sähkötöitä.

Olipas epäkohtelias vastaus. Valaisin on nyt kytketty. Ei tarvittu sähkömiestä, enkä noin huonolla asiakaspalveluhengellä varustettua sähkömiestä ottaisikaan. Sähkönaisissa voi olla hyviäkin.

T. Ap

• Anonyymi

Katosta tulee kolme johdinta ja valaisimessa kaksi. Sillähän saa jo oikosulun maahan jos nolla jää kytkemättä ja kytkee vaiheen maahan. Kannattaisi ottaa kännykällä kuva kytkennästä ennenkuin irroittaa mitään.

• Anonyymi

Joo. Kannattaa ottaa kännykällä kuva lampusta ja lähettää se fasebookiin ja instagramiin ja mitä niitä nyt onkaan.

• Anonyymi

Totta, tämä ratkaisikin asian. Kytkentä oli väärin. Laitoin nyt sinisen siniseen ja ruskean ruskeaan ja nyt toimii. Katon keltavihreä jäi yksinään keskimmäiseen reikään sokeripalaan kiinni. Olin laittanut sattumalta molempien lamppujen osalta juuri päinvastoin. Itse kun asensin helposti aikaisemmalla kerralla niin ajattelin sen olevan taas helppoa, enkä koskaan aiemmin ole onnistunut kytkemään kahden johdon valaisinta väärin. Harvoin valaisimia tarvitsee vaihtaa, joten asia oli unohtunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, tämä ratkaisikin asian. Kytkentä oli väärin. Laitoin nyt sinisen siniseen ja ruskean ruskeaan ja nyt toimii. Katon keltavihreä jäi yksinään keskimmäiseen reikään sokeripalaan kiinni. Olin laittanut sattumalta molempien lamppujen osalta juuri päinvastoin. Itse kun asensin helposti aikaisemmalla kerralla niin ajattelin sen olevan taas helppoa, enkä koskaan aiemmin ole onnistunut kytkemään kahden johdon valaisinta väärin. Harvoin valaisimia tarvitsee vaihtaa, joten asia oli unohtunut.

Kannattaa keskittyä huolella näihin, koska pahin väärä kytkentä tarkoittaa, että valaisimen metallirungossa on jännite ja siihen voi kuolla. Myöskään keltavihreää ja sinistä ei pitäisi käyttää ristiin, mutta siihen ei sentään kuole.

• Anonyymi

Aika sekavaa. Onko piirissä vikavirtasuojakytkin ja kytkentä tulee vaiheen (L ) ja suojajohdin PE (Ke-Vi) välille. Eikä väliin vaihe (L) ja nolla (paluujohdin N).

• Anonyymi

"nolla (paluujohdin N)"

Mitä toi paluujohdin palauttaa nollakiskoon ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"nolla (paluujohdin N)"

Mitä toi paluujohdin palauttaa nollakiskoon ?

No elektroneja.

• Anonyymi

Nollakiskoom tulee myös kevi jihdin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2814
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      363
      2017
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1678
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      31
      1393
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe