Valaisimen asennus katkoo sähköt

Anonyymi-ap

Mikä voisi olla syynä, että kun ensimmäisen valaisimen irroitti katosta ja sen jälkeen vaihtoi toisen lähes samanlaisen kahden johdon uuden valaisimen, sähköt katkeavat katkeavat katosta. Sähkökaapin kytkimien noston jälkeen sähköt muualla taas toimivat, mutta vaikka vaihtaisi ensimmäisen valaisimen takaisin niin sekään ei enää toimi, vaan katkaisee taas sähköt. Katosta tulee kolme johtoa sokeripalaan, lampuista kaksi.

Mikä asia meni rikki tässä vaihdossa? Tai voiko olla niin, että molemmat johdot eivät vain olleet tarpeeksi kiinni sokeripalassa ja tämän takia sähkökaapin kytkimet menevät alas?

12

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oikosulku siellä on kytkennässä tai valaisimessa.

• Anonyymi

Valaisimet ovat toimivia, joten voisiko olla, että molemmat johdot eivät kuitenkaan ole sokeripalassa kiinni?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valaisimet ovat toimivia, joten voisiko olla, että molemmat johdot eivät kuitenkaan ole sokeripalassa kiinni?

Jos mikään johdin ei ole missään kiinni niin silloin sammuu koko kaupungin valot.
        Parasta kun kutsut sähkömiehen paikalle kun kerran et osaa ja pitää täältä tulla kyselemään.
        Jokamiehelle sallittuja sähkötöitä on olemassa jos osaa niitä tehdä. Jos ei osaa niin sitten ei saa tehdä mitään sähkötöitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis irtonaisina jossain? Se ei polta sulaketta tai laukaise vikavirtaa, jos johtimet ovat löysällä. Kiskaise niitä ja katso tuleeko ne liittimistään. Tuo kytkentä on niin suoraviivainen ettei se oikein väärin voi mennä, jos on yhtään käryä miten se tehdään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos mikään johdin ei ole missään kiinni niin silloin sammuu koko kaupungin valot.
        Parasta kun kutsut sähkömiehen paikalle kun kerran et osaa ja pitää täältä tulla kyselemään.
        Jokamiehelle sallittuja sähkötöitä on olemassa jos osaa niitä tehdä. Jos ei osaa niin sitten ei saa tehdä mitään sähkötöitä.

Olipas epäkohtelias vastaus. Valaisin on nyt kytketty. Ei tarvittu sähkömiestä, enkä noin huonolla asiakaspalveluhengellä varustettua sähkömiestä ottaisikaan. Sähkönaisissa voi olla hyviäkin.

T. Ap

• Anonyymi

Katosta tulee kolme johdinta ja valaisimessa kaksi. Sillähän saa jo oikosulun maahan jos nolla jää kytkemättä ja kytkee vaiheen maahan. Kannattaisi ottaa kännykällä kuva kytkennästä ennenkuin irroittaa mitään.

• Anonyymi

Joo. Kannattaa ottaa kännykällä kuva lampusta ja lähettää se fasebookiin ja instagramiin ja mitä niitä nyt onkaan.

• Anonyymi

Totta, tämä ratkaisikin asian. Kytkentä oli väärin. Laitoin nyt sinisen siniseen ja ruskean ruskeaan ja nyt toimii. Katon keltavihreä jäi yksinään keskimmäiseen reikään sokeripalaan kiinni. Olin laittanut sattumalta molempien lamppujen osalta juuri päinvastoin. Itse kun asensin helposti aikaisemmalla kerralla niin ajattelin sen olevan taas helppoa, enkä koskaan aiemmin ole onnistunut kytkemään kahden johdon valaisinta väärin. Harvoin valaisimia tarvitsee vaihtaa, joten asia oli unohtunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, tämä ratkaisikin asian. Kytkentä oli väärin. Laitoin nyt sinisen siniseen ja ruskean ruskeaan ja nyt toimii. Katon keltavihreä jäi yksinään keskimmäiseen reikään sokeripalaan kiinni. Olin laittanut sattumalta molempien lamppujen osalta juuri päinvastoin. Itse kun asensin helposti aikaisemmalla kerralla niin ajattelin sen olevan taas helppoa, enkä koskaan aiemmin ole onnistunut kytkemään kahden johdon valaisinta väärin. Harvoin valaisimia tarvitsee vaihtaa, joten asia oli unohtunut.

Kannattaa keskittyä huolella näihin, koska pahin väärä kytkentä tarkoittaa, että valaisimen metallirungossa on jännite ja siihen voi kuolla. Myöskään keltavihreää ja sinistä ei pitäisi käyttää ristiin, mutta siihen ei sentään kuole.

• Anonyymi

Aika sekavaa. Onko piirissä vikavirtasuojakytkin ja kytkentä tulee vaiheen (L ) ja suojajohdin PE (Ke-Vi) välille. Eikä väliin vaihe (L) ja nolla (paluujohdin N).

• Anonyymi

"nolla (paluujohdin N)"

Mitä toi paluujohdin palauttaa nollakiskoon ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"nolla (paluujohdin N)"

Mitä toi paluujohdin palauttaa nollakiskoon ?

No elektroneja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe