17.5.1953. Kyllikki Saaren murha Isojoella

Isojokinen

Kyllikki Saari murhattiin Isojoella 17.5.1953.

Mitä tiedätte murhasta?

27

6757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että

      Miehen tuntomerkit ovat nämä.

      Ikä: 48 vuotta. Pituus: 188 senttiä. Silmät: sinertävät. Kasvot: jykevät, viikset. Vaatteet: ruskea nahkatakki, mustat farkut. Luonne: pikkutarkka ja perusteellinen. Harrastukset: sotahistoria, puutarhanhoito ja perhosten keräily.

    • tälläista

      Auli Kyllikki Saari

      Suomen ehkä eniten tutkituin ja arvoituksellisin rikos on Auli Kyllikki Saaren murha Isojoella Heikkilänjoen kylässä vuonna 1953. Tätä rikosta ei vieläkään ole selvitetty, ja monet uskovat, ettei se koskaan selviäkään. Ellei sitten murhaaja tule kuolinvuoteellaan synnintuntoon ja tunnusta tekemäänsä, mutta monet pitävät sitä hyvin epätodennäköisenä. Kuten myös allekirjoittanut.

      Kyllikki Saari oli viisikymmentäluvun määritelmien mukaan ns. kunnon tyttö: hänellä ei ollut poikaystävää tai kirjeenvaihtotoveria, hän ei käynyt tansseissa ja vilkkaudestaan huolimatta hän oli vaatimaton ja ujo vieraiden seurassa. Huvittelun sijaan hän kirjoitteli runoja ja oli uskossa. Kyllikki kävi säännöllisesti kirkossa ja hartaustilaisuuksissa, mutta kiihkouskovainen hän ei ollut. Hän myös toimi tilapäisenä kanslia-apulaisena kirkkoherran virastossa Isojoen kirkonkylässä.

      Kyllikki Saari nähtiin elossa viimeisen kerran toukokuun 17. vuonna 1953, jolloin hän oli lähdössä ystävättärensä Maiju Helena Yli-Hietalan kanssa hengelliseen nuorisotilaisuuteen Kortteenkylän kansakouluun, jonne oli Kyllikin kotoa (joka sijaitsi Heikkilänjoellä) noin 13 kilometriä.
      Ennen lähtöään Kyllikki oli vanhempiensa mukaan vaikuttanut levottomalta ja väsyneeltä, eikä se lainkaan ollut iloisen ja ahkeran tytön tapaista. Myös moni muu kertoi Kyllikin olleen rauhaton surmailtanaan. Kyllikki kertoi, ettei matkassa pelottanut muu kuin myöhäinen kotiinpaluu, joka ajoittuisi kello 22.00 paikkeille, jolloin tilaisuus loppuisi. Puolet matkasta Maiju Helena Yli-Hietala pitäisi hänelle seuraa, kunnes he saapuisivat ns. Meijerin risteykseen, jossa tytöt sitten eroaisivat omille teilleen, Maiju Villamoon ja Kyllikki Heikkilänjoelle.
      Meijerin risteyksestä on Kyllikin kotiin noin kuuden kilometrin matka, jota varjostaa synkkä metsä ja pätkä suota.

      Myöhemmissä tutkimuksissa on pantu merkille, että Kyllikki saattoi jollain tavalla aavistaa tulevan kohtalonsa. Kyllikki esimerkiksi kirjoitti runoja, jotka kuitenkin repi. Ainoa runo, joka häneltä jäi jäljelle, oli pahaenteinen ja siitä saa sellaisen käsityksen, että Kyllikki aavisti mitä tuleman pitää:

      "On eloni tuskaa ja murhetta vain, ei raskaampaa mi eessäin on se olla voi..."
      Ja runon loppu kertookin kaiken: "Kauanko kestää tää eloni tie?"

      Maiju ja Kyllikki erosivat poliisin arvion mukaan noin kello 22.30. Maiju yritti suostutella Kyllikkiä jäämään yöksi heille, jottei hänen tarvitsisi kulkea pimeällä kotiin. Kyllikki kieltäytyi kohteliaasti ja lähti polkemaan Pohjan kruunu-merkkisellä polkupyörällään kotia kohti pitkin Päntäneen tietä (kutsumanimi, tien oikea nimi oli Kauhajoentie) Poliisi uskoo, että Kyllikki kohtasi murhaajansa jo kymmenen minuutin kuluttua eroamisesta-eli 22.40.

      Katoamisilmoitus Kyllikistä tehtiin vasta kaksi päivää myöhemmin, sillä puhelimet olivat harvassa ja maaseudulla oli usein tapana yöpyä tuttavien luona pari-kolmekin päivää. Niinpä Kyllikin vanhemmat luulivat tyttärensä menneen kyläilemään.
      Kun kirkkoherran kyseli tyttöä tiistaina töihin, huolestuivat vanhemmat toden teolla ja vihdoin etsinnät käynnistettiin keskiviikkona 20.5., johon osallistui 30 miestä. Mitään ei löydetty. Seuraavana päivänä, 21.5., haravoitiin meijerin lähimaastoa 600 vapaaehtoisen voimin. Tulokset olivat yhtä huonoja kuin edellisenä päivänäkin. Suuri etsintäjoukko herätti huomiota paikkakunnan ulkopuolella: paikalle alkoi saapua lehtimiehiä ja radiotoimittajia, jotka olivat kuulleet Kyllikki Saaren katoamisesta.

      Tutkimukset olivat umpikujassa, kunnes eräs mies ilmoitti nähneensä Kyllikin katoamisiltana. Mies mainitsi nähneensä Päntäneen tiellä myös oudon kermanvärisen henkilöauton. Myöhemmin joku kertoi löytäneensä tieltä jarrutusjälkiä ja lyhdyn palasia. Näin syntyi päälleajoteoria, jonka mukaan joku oli vahingossa ajanut Kyllikin päälle pimeällä tiellä ja säikähtäneenä haudannut ruumiin johonkin. Huhuttiin myös, että Kyllikki oli siepattu ja piilotettu johonkin. Virkavaltaa moitittiin myös hitaudesta, sillä se saapui paikalle vasta suuren yleisön jälkeen, ja jutun päätutkija Axel Skogman ilmestyi Isojoelle vasta 16. kesäkuuta, kuukauden Kyllikin katoamisesta! Etsintöjä jatkettiin tuloksetta heinäkuuhun asti. Toivo alkoi jo hiipua, kunnes kaksi marjastajaa oli sattunut näkemään polkupyörän renkaan pilkottavan suonsilmäkkeestä. Poliisi eristi alueen, pian kävi ilmi, että pyörä kuului kadonneelle Auli Kyllikki Saarelle. Renkaiden venttiilit oli poistettu, jotta pyörä uppoaisi paremmin suohon jälkiä jättämättä. Laboratoriotutkimukset osoittivat, että pyörä oli ollut suossa vain hetken aikaa, joten sitä oli säilytetty jossain ulkosalla.

      Nyt aloitettiin suuretsinnät: aluetta haravoitiin sentti sentiltä. Lähes jokaista isojokelaista kuulusteltiin Kyllikin katoamisesta, laihoin tuloksin, vaikka monet olivat ilmoittaneet nähneensä tämän 17.5.1953. Ulkopuoliset työllistivät tutkijoita sotkemalla todisteita, lehtimiehet parveilivat ympärillä ja selvänäkijät saapuivat Isojoelle "auttamaan" poliiseja. Poliisin resursseja veivät myös ns. Kaarankajärven tutkimukset Kuortaneella (noin 200 kn:n päässä Isojoelta), joiden uskottiin liittyvän Kyllikin katoamiseen. Eräs todistaja oli kuullut järveltä Kyllikin katoamisen aikoihin naisen epätoivoista huutoa. Sitten nainen oli todistajan mukaan huutanut kauhuissaan: "Kyllä te olette minua jo kylliksi kiusanneet. Ensiksi tuodaan näin kauaksi ja sitten rääkätään niin ettei kävelemään pääse." Silloin oli miesääni sanonut: "Annetaan sen mennä.." Ja siihen oli toinen sanonut: "Ei se passaa...ota kiinni vaan.." Myöhemmissä tutkimuksissa ei Kaarankajärven tapauksesta selvinnyt mitään mikä auttaisi Kyllikin jäljille.

      Lauantaina 10. lokakuuta tutkimukset alkoivat tuottaa tulosta. 350-400 vapaaehtoista haravoi meijerin lähimaastoa. Etsintäjoukko liikkui ketjussa, ja siinä yhdeksän aikoihin aamulla Valtteri Mäkelä- niminen mies nosti maasta mytyn, joka osoittautui Kyllikin kengäksi. Kengän sisään oli tungettu kaulaliina ja miesten sukka. Kaulaliinassa oli hampaanjälkiä-sitä oli ilmeisesti käytetty suukapulana. Miesten sukan omistaja ei koskaan selvinnyt. Sunnuntaina 11.10. klo 10 aamupäivällä Ilmari Hietaoja-niminen vapaaehtoinen kiinnitti huomiota kuivuneeseen männynnäreeseen, joka seisoi keskellä suomätästä. Mäntyä oli vuoltu toisesta päästä ja se oli isketty pystyyn maahan. Kun multaa ja mättäitä oli poistettu, paljastui puolen metrin syvyydestä osittain maatuneena Kyllikki Saaren ruumis. Männynnäre oli osittain puhkaissut vainajan vatsakudokset. Ruumiilta puuttui vaatteita, mutta julkisuuteen ei koskaan tullut, mitä vaatekappaleita tämä mahdollisesti tarkoitti.
      Muita kadoksissa olevia vainajan tavaroita olivat mm. uusi dublee-rannekello, punainen kukkaro ja virsikirja.
      Kyllikin suohauta sijaitsi 130 metrin päässä maantiestä ja kahden kilometrin päässä Meijerin risteyksestä.

      Myöhemmin Kyllikin löytöpaikalle pystytettiin kaunis kivimuistomerkki, jota myös allekirjoittanut on käynyt katsomassa ja ikuistamassa videolle. Kävijät opastaa paikalle tienviitta, jossa lukee suurilla kirjaimilla: "Kyllikki Saaren suohauta". Nuoli osoittaa oikeaa suuntaa ja kivilllä reunustettu tie johtaa muistomerkin luo.

      Ruumiinavaus antoi hyvin vähän vastauksia ja asiakirjat julistettiin salaisiksi. Avauksen suoritti sen hetken pätevin oikeuslääketieteen professori Unto Uotila. Selvisi, että Kyllikki oli saanut surmansa päähän osuneesta tylpän esineen iskusta, joka oli suunnattu kasvoihin. Vainajan nenä- ja poskiluut olivat murskaantuneet. Tärkein tieto oli se, ettei Kyllikki ollut raskaana. Valitettavasti ei saatu selville mahdollista raiskausta ennen tai jälkeen kuoleman. Kyllikin ruumis siirrettiin Isojoen kirkolla sijaitsevalle ruumishuoneelle kaikessa hiljaisuudessa arkun viereen. Silloin eräs valokuvaaja sai kuvan, jossa peitellyn vainajan osittain maatunut jalka pilkottaa lakanan alta. Tätä paheksuttiin syvästi.

      Kyllikki haudattiin 25. lokakuuta 1953. Hautajaisiin osallistui ennätysmäärä surijoita: lähes 25 000 saapui kunnioittamaan nuorta ja kunnollista tyttöä. Hautajaisissa ei vältytty skandaaleilta: eräs alahärmäläinen liikemies kuohutti pitämällä saarnan, jossa vaati maan hallitusta vastuuseen tutkimusten epäonnistumisesta. Kuolemanrangaistusta vaadittin takaisin Suomen lakiin jotta sitä voitaisiin soveltaa Kyllikin surmaajaan.

      Epäiltyjä on tässä rikostapauksessa ollut ennätysmäärä: kuulusteltuja henkilöitä on asiakirjojen mukaan 700, pöytäkirjasivuja noin 2000, ja epäiltyjä oikeastaan koko Isojoen kylä, noin 5000 henkilöä. Eräs, jota epäiltiin pitkään, oli Isojoella asiva pastori K. joka toimi Merikarvialla kirkkoherrana. Pastori K. oli mieltynyt nuoriin tyttöihin, ja hän saattoi raskaaksi erään 15-vuotiaan tytön ja teki tälle abortin. Muita nuoria hän oli yrittänyt painostaa sukupuolisuhteeseen kanssaan. Hän nai kihlautuneena ja sekaantui alle 17-vuotiaaseen tyttöön. Tämä sai poliisit tarkkailemaan hengenmiehen puuhia, mutta pian selvisi, että pastorilla oli vedenpitävä alibi. Vain 20 minuuttia pastorin päiväohjelmasta 17.5.1953 jäi epäselväksi. Hän ei voinut olla Kyllikin murhaaja, vaikka kansa oli valmis kivittämään hänet. Oma edesmennyt isoäitini valaisi tätä tapausta hieman enemmän. Hän asui Isojoen lähistöllä tapahtumien aikoihin ja hän kertoili usein tapahtuneesta. Hän kertoi, että pastorilla oli omituinen tapa paljastella itseään kotinsa ikkunan kautta. Myös muutama muu lähteeni on vahvistanut tämän tiedon. Pastori pidätettiin pari kertaa siiveellisyyttä loukkaavasta käytöksestä. Jostain syystä tuomiokapituli ei koskaan erottanut pastori K:ta virastaan, vaikka tämän käytös oli kaikka muuta kuin papille sopivaa.

      Vuonna 1963 järjestettiin Isojoella outo kansankokous. Meijerin risteykseen (Kyllikin katoamispaikka) oli pystytetty suuri kyltti, jossa kyläläisiä kehoitettiin saapumaan sinne suureen kansankokoukseen. Suuri joukko uteliaita kyläläisiä saapuikin, mutta kokoonkutsujaa ei näkynyt, eikä syytä, miksi kokous pitäisi pitää. Mutta joku huomasi, että kivistä oli siroteltu reitti Kyllikin ruumiin löytöpaikalle.
      Oliko surmaaja käynyt jättämässä muistutuksen itsestään kymmenen vuotta tapahtuneen jälkeen?

      Auli Kyllikki Saaren surmaa ei ehkä koskaan tulla selvittämään. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä epätodennäköisempää tekijän kiinnijääminen on. Mutta Suomen rikoslain mukaan murha ei vanhene koskaan. Ehkä Kyllikin surmaaja on jo itsekin vainaja. Ja jos ei ole, on hänen elämänsä sellaisen salaisuuden kanssa ollut todella vaikeaa ja sietämätöntä. Auli Kyllikki Saari täyttäisi itsenäisyyspäivänä 2005 seitsemänkymmnetä vuotta, jos olisi saanut elää.

      • Tuureso

        Markkulan tekstiä johon olen lisäillyt muutaman oman sanan. Loistavaa!


      • Eka viestin kysyjähän
        Tuureso kirjoitti:

        Markkulan tekstiä johon olen lisäillyt muutaman oman sanan. Loistavaa!

        kysyi, mitä tiedätte surmasta ja tuossa on vain vastaus mirä ihmiset siitä tietää !! Tollo !


      • vastaansanomattomasti
        Eka viestin kysyjähän kirjoitti:

        kysyi, mitä tiedätte surmasta ja tuossa on vain vastaus mirä ihmiset siitä tietää !! Tollo !

        kuollut. That's it.


      • Kirjan lukenut

        Aake Jarmo raportoi kirjassaan; Murha ei vanhene koskaan, villäkin yksityiskohtaisemmin Kyllikki Saaren murhasta ja on jopa hastatellut itse tuolloin Isojoen kyläläisiä tähän kirjaansa. Kirja löytyy kirjastoista niiden kellareista säilöstä lainattavaksi. Kirjassa on muitakin kuuluisia selvittämättömiä suomalaisia murhia tarkaan raportoituina.


      • Sama
        Kirjan lukenut kirjoitti:

        Aake Jarmo raportoi kirjassaan; Murha ei vanhene koskaan, villäkin yksityiskohtaisemmin Kyllikki Saaren murhasta ja on jopa hastatellut itse tuolloin Isojoen kyläläisiä tähän kirjaansa. Kirja löytyy kirjastoista niiden kellareista säilöstä lainattavaksi. Kirjassa on muitakin kuuluisia selvittämättömiä suomalaisia murhia tarkaan raportoituina.

        Korjaus edelliseen: Kirjantekijä on Aake Jermo. Otava. Murha ei vanhene koskaan.


      • Sama
        Kirjan lukenut kirjoitti:

        Aake Jarmo raportoi kirjassaan; Murha ei vanhene koskaan, villäkin yksityiskohtaisemmin Kyllikki Saaren murhasta ja on jopa hastatellut itse tuolloin Isojoen kyläläisiä tähän kirjaansa. Kirja löytyy kirjastoista niiden kellareista säilöstä lainattavaksi. Kirjassa on muitakin kuuluisia selvittämättömiä suomalaisia murhia tarkaan raportoituina.

        Korjaus edelliseen: Kirjantekijä on Aake Jermo. Otava. Murha ei vanhene koskaan.


      • On?
        vastaansanomattomasti kirjoitti:

        kuollut. That's it.

        Jos kerran tiedät.


      • tämä...
        On? kirjoitti:

        Jos kerran tiedät.

        kuulin vuosia sitten, että eräälle tuttavalle poliisi olisi paljastanut, että murhaaja oli tytön oma isä. Samansuuntaisia kannanottoja, vaikkei suoraa ole sanottukaan, on esiintynyt netissä keskustelupalstoilla aiemminkin, mitä olen joskus googlella etsinyt.

        Jos asia on noin, onko tapaus jäänyt tulematta julkisuuteen, puuttuvien todisteiden vai jonkin yleiseen etuun vedottavien seikkojen takia. Ja mikä on ollut mahdollisesti murhan motiivi.


      • Twon
        tämä... kirjoitti:

        kuulin vuosia sitten, että eräälle tuttavalle poliisi olisi paljastanut, että murhaaja oli tytön oma isä. Samansuuntaisia kannanottoja, vaikkei suoraa ole sanottukaan, on esiintynyt netissä keskustelupalstoilla aiemminkin, mitä olen joskus googlella etsinyt.

        Jos asia on noin, onko tapaus jäänyt tulematta julkisuuteen, puuttuvien todisteiden vai jonkin yleiseen etuun vedottavien seikkojen takia. Ja mikä on ollut mahdollisesti murhan motiivi.

        Mietippä vähän mitä kirjoitat. Todella törkeitä syytöksiä, vailla mitään pohjaa.


      • Miten niin
        Twon kirjoitti:

        Mietippä vähän mitä kirjoitat. Todella törkeitä syytöksiä, vailla mitään pohjaa.

        Eihän tässä mistään syyttämisestä ole kyse vaan siitä, että SAATTAA poliisi tietääkin murhaajan henkilöllisyyden, mutta sitä ei ole tuotu julkisuuteen.


      • Otso
        tämä... kirjoitti:

        kuulin vuosia sitten, että eräälle tuttavalle poliisi olisi paljastanut, että murhaaja oli tytön oma isä. Samansuuntaisia kannanottoja, vaikkei suoraa ole sanottukaan, on esiintynyt netissä keskustelupalstoilla aiemminkin, mitä olen joskus googlella etsinyt.

        Jos asia on noin, onko tapaus jäänyt tulematta julkisuuteen, puuttuvien todisteiden vai jonkin yleiseen etuun vedottavien seikkojen takia. Ja mikä on ollut mahdollisesti murhan motiivi.

        Pitäisi tietää miten luotettava alibi tässä tapauksessa löytyy Kyllikin Isältä.


      • helsinki2

        Hyvin kirjoitettu.
        Olen nimittäin itsekin käynyt suohaudalla.
        Laitoitko merkille että sillä kohtaa tiessä oli hyvä näkyväisyys molempiin suuntiin?
        Noin kilometri.
        Siellä metsän suojassa Surmaaja ( pane merkille surmaaja, ei murhaaja)odotti Kyllikkiä jonka tiesi saapuvan kohtauspaikalle joka oli aikaisemmin sovittu.
        Syy tapaamiseen oli yksinkertaisesti se että Kyllikki oli raskaana tai epäili sitä jos kuukautiset olivat jääneet pois.
        Nehän voi jäädä pois henkisen mielialan takia näin nuorella naisella.
        Viittaan sinun kirjeeseen, hän pelkäsi ja oli kirjoittanut runoja jotka eivät sovi naiselle jonka elämä on tasapainoista.
        Abortin teko epäonnistui ja Kyllikki kuoli verenvuotoon.
        Tästä johtuen hänen melkein kaikki vaattet ovat kadoksissa.
        Niillä yritettiin pysäyttää verenvuoto.
        Auton voit unohtaa,sellaista ei ole ollut vaan surmaaja on tullut jalkaisin kohtauspaikalle.
        Tästä maininta surmaaja koska hänen tarkoitus ei ollut tappaa Kyllikkiä.
        Ruumis oli pakko haudata.
        Pyörä piiloittaa.
        Tämä todistaa että teon tekijä on paikkakunnalta.
        Tunsi hyvin maaston.
        Kenkä tuotiin jälkeenpäin metsänistutukselle että ruumis löytyisi ennen talven tuloa.
        Näiden tosiasioiden valossa ja sinun kirjeen sisältö viittaa vain yhteen suuntaan:
        Kyllikki tunsi surmaajan.
        Minulla on vielä muutakin kerrottavana mutta tämä tällä kerralla.


      • helsinki2
        Otso kirjoitti:

        Pitäisi tietää miten luotettava alibi tässä tapauksessa löytyy Kyllikin Isältä.

        Saamieni tiedon mukaan hänellä ei ole alibia 22.00-01.00 välisenä aikana.
        Oli ollut katselemassa viljelyksiään!!?
        Tämä tieto löytyy varmaan poliisien pöytäkirjoista.


      • Entinen Isojokinen
        helsinki2 kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu.
        Olen nimittäin itsekin käynyt suohaudalla.
        Laitoitko merkille että sillä kohtaa tiessä oli hyvä näkyväisyys molempiin suuntiin?
        Noin kilometri.
        Siellä metsän suojassa Surmaaja ( pane merkille surmaaja, ei murhaaja)odotti Kyllikkiä jonka tiesi saapuvan kohtauspaikalle joka oli aikaisemmin sovittu.
        Syy tapaamiseen oli yksinkertaisesti se että Kyllikki oli raskaana tai epäili sitä jos kuukautiset olivat jääneet pois.
        Nehän voi jäädä pois henkisen mielialan takia näin nuorella naisella.
        Viittaan sinun kirjeeseen, hän pelkäsi ja oli kirjoittanut runoja jotka eivät sovi naiselle jonka elämä on tasapainoista.
        Abortin teko epäonnistui ja Kyllikki kuoli verenvuotoon.
        Tästä johtuen hänen melkein kaikki vaattet ovat kadoksissa.
        Niillä yritettiin pysäyttää verenvuoto.
        Auton voit unohtaa,sellaista ei ole ollut vaan surmaaja on tullut jalkaisin kohtauspaikalle.
        Tästä maininta surmaaja koska hänen tarkoitus ei ollut tappaa Kyllikkiä.
        Ruumis oli pakko haudata.
        Pyörä piiloittaa.
        Tämä todistaa että teon tekijä on paikkakunnalta.
        Tunsi hyvin maaston.
        Kenkä tuotiin jälkeenpäin metsänistutukselle että ruumis löytyisi ennen talven tuloa.
        Näiden tosiasioiden valossa ja sinun kirjeen sisältö viittaa vain yhteen suuntaan:
        Kyllikki tunsi surmaajan.
        Minulla on vielä muutakin kerrottavana mutta tämä tällä kerralla.

        Olen haastatellut etsinnöissä mukanaollutta ja löytöpaikalla löytöhetkellä ollutta henkilöä.
        Kyllikin päälä oli sotilasmantteli josta oli olkapoletit poissa manteli oli todennäköisesti sodasta kotiutetun hekilön. Alla oli ollut ainakin alus paita alus housuista ei ollut varmuutta.
        Luulisi että takista voisi suht helposti löytää
        DNA ja sitäkautta jotain viitteitä takin käyttäjästä


      • helsinki2
        Entinen Isojokinen kirjoitti:

        Olen haastatellut etsinnöissä mukanaollutta ja löytöpaikalla löytöhetkellä ollutta henkilöä.
        Kyllikin päälä oli sotilasmantteli josta oli olkapoletit poissa manteli oli todennäköisesti sodasta kotiutetun hekilön. Alla oli ollut ainakin alus paita alus housuista ei ollut varmuutta.
        Luulisi että takista voisi suht helposti löytää
        DNA ja sitäkautta jotain viitteitä takin käyttäjästä

        Olet saanut väärää tietoa!!
        Kyllikillä oli oma takki joka oli vedetty kasvojen yli!
        Minkä vuoksi ?
        Sen vuoksi että murhaaja ei voinut katsoa kuollutta silmiin koska hän oli hyvin tuttu surmatyön tekijälle!!
        Housuja,sukkia ja hametta ei ole löydetty.
        Nämä tiedot sain varmalta taholta.
        Hän oli vain 30 metrin päässä suohaudasta kun ketju pysähtyi.
        Luultavasti näitä vaatekappaleita on käytetty verenvuodon pysäyttämisyritykseen.
        ( Abortin yritys)
        Murtuma poskipäässä oli tehty harhauttamistarkoituksessa.


      • Entinen Isojokinen
        helsinki2 kirjoitti:

        Olet saanut väärää tietoa!!
        Kyllikillä oli oma takki joka oli vedetty kasvojen yli!
        Minkä vuoksi ?
        Sen vuoksi että murhaaja ei voinut katsoa kuollutta silmiin koska hän oli hyvin tuttu surmatyön tekijälle!!
        Housuja,sukkia ja hametta ei ole löydetty.
        Nämä tiedot sain varmalta taholta.
        Hän oli vain 30 metrin päässä suohaudasta kun ketju pysähtyi.
        Luultavasti näitä vaatekappaleita on käytetty verenvuodon pysäyttämisyritykseen.
        ( Abortin yritys)
        Murtuma poskipäässä oli tehty harhauttamistarkoituksessa.

        Tämä henkilö olikin aivan löytöpaikalla, kertoi vielä ysityikotaisesti miltä keppi näytti ja haisi kun se vedettiin irti maasta oli ollut hyvin ohut kerros maata päällä sivusta oli vähän vedelleet turvetta käsin niin alkoi näkyä vaatteita.
        Mielenkiintoista oli myös keskustelut mitä paikalla oli käyty, tuskimpa niitäkään mihikään kuulusteluraporttin on kirjattu.
        Pidä näitä havaintoja kyllä luotettavina. sodassa oleena hänelle oli tavallista parempi kyky tehdä aviota.


      • helsinki2

        Puhelimia ei tietenkään siihen aikaan ei ollut joka talossa kuin nyt on, mutta ainakin kirkkoherranvirastossa oli puhelin.
        En tiedä, vastatkaa joka tietää oliko Kyllikin kotona puhelin?
        Kyllikki ei lähtiessään sanonut että hän yöpyy jossakin!
        Pelotti vain koko matka varsinkin tulomatka.
        Tuntuu vähän oudolta että katoamisilmoitus tehdään vasta tiistaina!!?
        Hänenhän piti olla työpaikalla jo maanantaina, vai miten sen asian kanssa on?
        Nyt tulee vielä yksi ihmeellinen yhteensattuma:
        Olen käynyt Isojoella ja haastatellut kylän asukkaita.
        Eräs mieshenkilö, hän oli 17 vuonna -53 kertoi että maanantaina 18/5 kun hän oli pyöräilemässä Kauhajoen tiellä niin hän näki kolme miestä, yksi vanhempi ja kaksi nuorempaa kävelemässä tien oikeata laitaa Kyllikin menosuunnasta katsottuna.
        Nämä henkilöt olivat kääntyneet takaisin Heikkilänjoelle päin juuri siltä kohtaa tiestä josta suoraan metsään 200 metriä löytyi Kyllikki suohaudasta.
        Mitä he tutkivat?
        Mahdollisia jälkiä!!?
        Mies jota haastattelin vakuuttaa että tämä on varmasti totta mitä hän on kertonut.


      • Puh
        helsinki2 kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu.
        Olen nimittäin itsekin käynyt suohaudalla.
        Laitoitko merkille että sillä kohtaa tiessä oli hyvä näkyväisyys molempiin suuntiin?
        Noin kilometri.
        Siellä metsän suojassa Surmaaja ( pane merkille surmaaja, ei murhaaja)odotti Kyllikkiä jonka tiesi saapuvan kohtauspaikalle joka oli aikaisemmin sovittu.
        Syy tapaamiseen oli yksinkertaisesti se että Kyllikki oli raskaana tai epäili sitä jos kuukautiset olivat jääneet pois.
        Nehän voi jäädä pois henkisen mielialan takia näin nuorella naisella.
        Viittaan sinun kirjeeseen, hän pelkäsi ja oli kirjoittanut runoja jotka eivät sovi naiselle jonka elämä on tasapainoista.
        Abortin teko epäonnistui ja Kyllikki kuoli verenvuotoon.
        Tästä johtuen hänen melkein kaikki vaattet ovat kadoksissa.
        Niillä yritettiin pysäyttää verenvuoto.
        Auton voit unohtaa,sellaista ei ole ollut vaan surmaaja on tullut jalkaisin kohtauspaikalle.
        Tästä maininta surmaaja koska hänen tarkoitus ei ollut tappaa Kyllikkiä.
        Ruumis oli pakko haudata.
        Pyörä piiloittaa.
        Tämä todistaa että teon tekijä on paikkakunnalta.
        Tunsi hyvin maaston.
        Kenkä tuotiin jälkeenpäin metsänistutukselle että ruumis löytyisi ennen talven tuloa.
        Näiden tosiasioiden valossa ja sinun kirjeen sisältö viittaa vain yhteen suuntaan:
        Kyllikki tunsi surmaajan.
        Minulla on vielä muutakin kerrottavana mutta tämä tällä kerralla.

        olet kuullut ton abortti jutun? Poliisi kertoo -kirjassa sanotaan näin: "Hänen ruumiinsa löytyi suohaudasta, ja oli todennäköistä, että tyttö oli joutunut seksuaalirikoksen uhriksi."


    • daf

      Kyllikki Saaren surmaaja on Eino Saari! Kyllikki oli insestin uhri ja isän ja papin välissä. Pappi toki kähmi ja lirkutteli, mutta isä tappoi, kun tytär olisi juuri paljastanut karmivan salaisuuden ja sitä hän juuri pelkäsi. Perheelle olisi paljastunut isän tekemiset. Pappi vaihtoi paikkakuntaa, kun häntäkin jo oli kai uhattu. Kyllikki surmattiin ehkä vasta kotonaan ja kaikki kenkä-sukka-villalankasidokset ovat pelkkää harhautusta jonkun pervon tekemäksi. Kaikki muu pelkkää mielikuvitusta!

      • Anonyymi

        Mysteereistä kiinnostuneena ja rikostarinoita lukeneena olen sitä mieltä että Maiju Yli Hietalaan liittyvä aineisto on hämärä. Se on oikein klassikko rikollisen selviämisestä ja hyvästä tuurista. Se mitä kerrotaan hänen ja Kyllikin oletetusta kanssakäymisestä viimeisenä iltana. Voidaan esittää kysymys olivatko he yhdessä lainkaan Kortteenkylän kansakoululla. Miten asia on varmistettu. Vai onko mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mysteereistä kiinnostuneena ja rikostarinoita lukeneena olen sitä mieltä että Maiju Yli Hietalaan liittyvä aineisto on hämärä. Se on oikein klassikko rikollisen selviämisestä ja hyvästä tuurista. Se mitä kerrotaan hänen ja Kyllikin oletetusta kanssakäymisestä viimeisenä iltana. Voidaan esittää kysymys olivatko he yhdessä lainkaan Kortteenkylän kansakoululla. Miten asia on varmistettu. Vai onko mitenkään.

        Onkohan Maiju Yli-Hietala olla vielä elossa? Voisi olla mielenkiintoista tietää jaksamisista nykyään. Tosin Kyllikin tapauksesta on voinut jäädä sen verran pahat arvet ainakin henkisesti että hankala varmaan siitä puhua.


      • Anonyymi

        Ei kaikki harrasta insestiä vaikka itse harrastatkin ja olet sukurutsaisena myös vajakki.


    • Anonyymi

      Helppo nakki tekijä V.L. ja mitä nyt lanko vähän avusteli.

      • Anonyymi

        Kerro vaan kokonaan sen mustapartaisen nimi jos tiedät, kovasti ovat sukulaiset suojelleet murhaajaa tai paremminkin muuta sukua häpeältä.


    • Anonyymi

      75 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli mies, joka syntyi myöhemmin Aadamin pojan Seetin pojan Enoksen (Raamatussa) toiseksi vanhimpana poikana ja myöhemmin esiintyy Kalevala-eepoksessa nimellä Lieto Lemminkäinen eli Ahti Saarelainen. Hän eli myös 1900-luvulla jaa. Suomessa ja muutti etelä-Suomesta, noin kuukausi-pari ennen murhaa, Isojoelle, todennäköisesti keskustaan (ei ollut Isojoelta kotoisin) vaimonsa kanssa 1953 jaa. ja surmasi tuolloin Auli Kyllikki Saari-nimisen neitosen (synt. 6 joulukuuta 1935). Isojoella 1953 jaa. kuollut Kyllikki Saari eli aikaisemmin 800-850 jaa. lukujen vaihteessa Kalevalassa Suomessa ja oli tuolloin Saaren suurisukuisen talon piika (Kalevala-eepos). Häntä kutsuttiin tuolloin Saaren Kyllikiksi ja Lieto Lemminkäinen oli mustasukkaisen rakastunut häneen tuolloin, mutta Saaren Kyllikki antoi hänelle "pakit" eli hylkäsi hänet.
        
      Seetin pojan Enoksen toiseksi vanhimman pojan henki jäi leijumaan Kyllikki Saaren suohaudan päälle kymmeniksi vuosiksi 1970-luvulle asti. Lieto Lemminkäinen oli se mies, joka oli muuttanut etelä-Suomesta vaimonsa kanssa Isojoelle vähän ennen murhaa ja oli kysellyt Kyllikki Saarta Isojoen kylällä viikko-pari ennen murhaa (maininta kuulustelupöytäkirjoissa) eikä hän tuntenut ennestään eikä tiennyt minkä näköinen Kyllikki oli ennen kuin hän kyseli hänestä. Hänellä ei myöskään ollut vankilataustaa. Hän oli kuudes pääepäilty ja oli pidätettynäkin (käsiraudoissa) vähän aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe