Oikeus omaan kotiin

Anonyymi-ap

Mediassa taas artikkeli vanhuksesta, joka on liikuntakyvytön, mutta hänellä on oikeus asua omassa kodissa, jossa käy kodinhoitaja kolmesti päivässä.
He eivät auta vanhusta vessaan, eivät vie roskia, palveluun kuuluu lattian pesu, mutta asukkaan tulee poistaa matot ensin. Kukaan ei auta tiskaamisessa, joten syö käytetyiltä lautasilta .Lakanoitten vaihto ei kuulu kenellekään.
On tietysti onni asua omassa kotona. Ihan kateeksi varmaan käy sellaiselle, joka on seniorihoivaan joutunut.

18

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikä kenelläkään vanhuksella ole enää omaisia, jotka kävisivät edes joskus katsomassa vointia ja vaihtaa samalla lakanat?

      • Anonyymi

        Mitä se auttaa jos käy joskus? Käytännössä tuollainen henkilö joka ei oikein enää pysty tai viitsi, halua tehdä mitään kuuluu hoivakotiin tai vähintään palvelutaloon.
        Mutta osa näistä tämän tyyppisistä ihmisistä ovat jumittuneet esim.omakotitaloon asumaan. On ehdotettu että myisi omakotitalon pois ja muuttaisi ketrostaloon, myisi
        omaisuuttaan mutta aika moni pelkää sitä muutosta, ei osata lähteä koska on totuttu asumaan omakotitalossa jossa vielä puulämitys. Kerätään vanhoilla päivillä koti täyteen roinaa Valituilta Paloilta kaikkea ” mitä saa halvalla” ja roina täyttää joka ainoan huoneen ja sitten itketään kun ei osata siitä roinasta luopua.
        Osalla lapsia jossain toisaalla, mutta sitä lahoavaa mökkiä säästetään perinnöksi muksuille jotka eivät edes omaa vanhempaansa tunne eikä ole vuosikausiin pidetty mitään yhteyttä. Mutta mitään ei raaskita myydä pois kun pitää jättää jälkikasvulle, jo aikuisille ja hyvin me edtyville ihmisille lahoava kesämökki ja huonokuntoinen omakotitalo jonka sisäosat ovat täynnä täysin tarpeetonta roinaa.
        Aina omaisia syyllistetään kun eivät käy ja hoida, miettimättä että moni ikäihminen on luonteeltaan ollut jo nuorempana niin inhottava ettei hänen kanssaan kukaan halua olla tekemisissä.
        Riidanhaluinen, ilkeä tai muutoin epämiellyttävä käytökseltäön, itsekeskeinen ja sitte säälitellään sitä vanhusta jolla on todellakin on ollut vuosia aikaa miettiä poismuuttoa ja omaisuutensa realisointia ihan itsensä hoitamiseen ja palveluihin.


      • Anonyymi

        Vanhus usin miten on kotihoidon varassa.Omaiset meneen kireen taakse. Jos vanhuksella ystäviä,tekee ne ilmaistyöt ystävänä.Mitä tulee vanhuksen ikeilyy, Muisti sairaus alkava alzmer voi kehittyä pikku hilaa, ilman että testatan .Muistisairas alzmer potilas on piru,ilkeä.Enenkuin keksitän,tutkitaan personan mutos ja sada sopiva läkitys. Joten on omaisissaa vikaa jos menevät sen taakse ilkeää vanhus.eikä tilaa aikaa lekuri.Jossa lähdetän tutkii ilkeilyn syy.Löydös on aina alzmer tauti.Muistakaa alzmer tautiin ei sairastu vanhukset myös 40 v.Lisä tietoja löytyy alzmer tauti liiton sivuilta. KUin ylen arena dokumenteja milainen on ihminen kun alzmer on,miten vie personan ymm.


    • Anonyymi

      Tuttavallani käy kunnallinen kotihoito.
      Hänen kotihoitonsa ei siivoa mitään, ei pese lattioita.
      Jos ei itse pysty siivoamaan, on hommattava siivooja ja maksettava se itse.
      Kotihoidon asiakas on useimmiten niin huonokuntoinen,
      ettei pysty siivoamaan.
      Kotihoito vie roskat (pari kertaa viikossa, jos ei itse pysty ulos)
      Jos ei kykene vessaan kotihoito auttaa,
      mutta ei voi olla paikalla juuri sillä hetkellä, kun avuntarve on,
      koska on monta muutakin asiakasta, siksi asiakkaalla on vaipat.
      Jos ei kykene tiskaamaan, se kotihoitaja tiskaa kellä on vuoronsa puitteissa aikaa.
      Tiski on yleensä pieni, koska asiakas ei pysty ruokaa laittamaan,
      vaan syö valmisruokia eineskeittiöstä tai kaupasta kotiin tilattuna.

    • Anonyymi

      Turha sitten tullakaan vanhuksen luo, jos mikään ei kuulu, muuta kuin joka käynistä rahastaminen!!
      Kyllä käyntiin pitäisi kuulua muutakin apua.

    • Anonyymi

      Vanhus, jolla ei ole ketään, auttamassa on heitteillä, vaikka kotihoito kävisikin.

    • Anonyymi

      Nykyisin vedotaan vielä irvokkaasti vanhuksen itsemääräämisoikeuteen. Jos hyvinkin dementoitunut sanoo, ettei lähde kotoaan mihinkään, niin pakolla ei voi viedä. Lain nykyistä kirjainta tulkitaan siltä osin kuin piru raamattua. Ja sehän sopii karvaisia käsiään taputtaville kunnan sosiaaliviranomaisille paremmin kuin hyvin. Säästää täytyy ja maksusitoumuksia ei saa kirjoittaa 4500-5500 e/kk hoitopaikoista, että kunta korvaisi suurimman osan hoidon kustannuksista. Tuollaiset hinnat on yksityisissä hoivakodeissa ja monissa paikoissa kunnalliset yksiköt on suurimmalta osalta lakkautettu jo aikoja sitten. Ja vaikka suostuttaisiinkin kirjoittamaan maksusitoumus, niin paikkoja ei ole ja niitä joutuu jonottamaan vuositolkulla. Eräs ihminen oli 4,5 jonossa eikä päässyt ikinä mihinkään. Viimeisellä pääsi sitten vuodeosastolle, jossa eli 2 kk ja sitten kuoli.

      • Anonyymi

        Lisäys: 4,5 VUOTTA jonossa.


    • Anonyymi

      VOI KUN KOLIS POIS

      tommosia palveluja ei kukaan tarvi jos vain laskut pitää maksaa ja oikea hoiva jaa tekemättä,

    • Anonyymi

      Kun vanhus asuu yksin kotinsa ja on kodinhoito.Hänen voimiensa uupuessa otetan yhteys sosialivrastoon vanhuspuolen yksiköön.He tulevat sieltä tarkistaa tilanteen ja kartoittaa kulloinkin lisä avun tarve!Hyvä hankia terveyskeskus oma läkärin lausunto tarvitsee lisä apua.Helsinki lähiö saa ostopalveluna soialivirasto antaa sen ostopalvelu sitomus ja sivojat .Jotka käy huoM! 1 kerta kuukausi vanhuksen koti sivoomassa.Perussivo, pyyhkii pinat,Wc imuroi ja latiat.Ei mitän urakka siivous.ei mattoja ulos.ei ikkunan pesua.Kauppakassi palvelu jossa kotihoito autaa tilaa vikon ruuat tai sitten palmia valmiit ruuat kotiin.Vanhuksen likuntaa ylläpidetän veisi roskansa itse. Jos ei kykene vie sen sillä vanhushuolon lisäpalveluna sosialiohjajan pätöksellä ne roskat.Aamu käviä laitaa pykit pesukoneeseen.Jos vanhusei itse pysty otaa pois ne.Päivä käviä kotihoidon riipustaane kuivuu.Itse pesin ilmasiksi pyykit vanhuksen. Siivosin. 4 vuotta .vanhus sai palmian 1 ateian päivä.Mut tarpeet piti ostaa itse. eli kävin kaupassa.hänellä ei rahaa nihin lisä tarpeisin.Joten pistin lopulta hanskat naulaan.Olin vain mutkan kautta sukua. Vaimo asu eri osoite,Aviollito olivat.Oti niminsä ilmaistyöni.Mitä väliä.Joka tapauksessa vimeiset elin vuoden tai sen vimeisen.Kotihoito hoiti pyit, kaupakassi kerkisi tulla 1kk,kun joutu laitos. noin 5kk.ostopalveluna siivoja.Arvailla asioita ei pidä vaan kysyä sosialivirasto asiat.Usein vanhuksille ei oteta palveluja kun maksaa.Kuitenkin jos tarvii palvelut ja läkärintodistus. Voi hakea toimentulotukea.anteksi teksti virheet.

      • Anonyymi

        Kyllä koti hoito saa1 kerta viikossa suikun avustaminen ja pesu.Kuin lakanoiden vaihon.Täytyy kaiki lisä avut putää vanhustyönyksiköstä sosialivirasto..Tukena vaikka sen terveyskeskus läkärin lausunto.ei kykenen enää pestä itse,ei lakanoita vaihtaa. Kaiki ne kirjataan kodinhoidon kansioon .Joka jokaisella kodinhoidon asiakkalla on. Ei nitä vaan sanota kotihoidolle sivoa,vaihda lakana. Van päätökset tehdän soialivirasto ja kirjataan sinne kansioon mitä kotihoito teke päivitäin tai vikotain.Lukekaa vanhuksien kotihoito kansiot,Mitä sopimuksia lähiomainen tehnyt. Usein ei oteta yhtän mitään kun pelätään maksuja.Jos rahat ei ritä on toimentulotuki apuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä koti hoito saa1 kerta viikossa suikun avustaminen ja pesu.Kuin lakanoiden vaihon.Täytyy kaiki lisä avut putää vanhustyönyksiköstä sosialivirasto..Tukena vaikka sen terveyskeskus läkärin lausunto.ei kykenen enää pestä itse,ei lakanoita vaihtaa. Kaiki ne kirjataan kodinhoidon kansioon .Joka jokaisella kodinhoidon asiakkalla on. Ei nitä vaan sanota kotihoidolle sivoa,vaihda lakana. Van päätökset tehdän soialivirasto ja kirjataan sinne kansioon mitä kotihoito teke päivitäin tai vikotain.Lukekaa vanhuksien kotihoito kansiot,Mitä sopimuksia lähiomainen tehnyt. Usein ei oteta yhtän mitään kun pelätään maksuja.Jos rahat ei ritä on toimentulotuki apuna.

        Kotihoidon maksu määräytyy tulojen mukaan, ei sen mukaan mitä apua asiakas
        tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotihoidon maksu määräytyy tulojen mukaan, ei sen mukaan mitä apua asiakas
        tarvitsee.

        MIKSI helekutissa maksetaa kotihoidolle rahaa JOS
        vanhukset EI kuitenkaan saa asianmukaista hoivaa,
        kyllä ON yhteiskuntamme menny ihan hulluksi,

        kyllä jos maksetaan palkkaa ja rahaa jopa miljoonia euroja
        ON MYÖS sattava vastinetta rahoille OIKEAN TYÖNTEON muodossa,
        siis TYÖT pitää hoitaa aina asianmukaisesti

        TULIKO SELVÄKSI

        palkkioita ja palkaa EI SAA maksaa jos ei tehdä töitä kunnolla,
        VITUT nyt kaikille selityksille ja muka kiireen syytä

        kaikki selitykset nykyisin on pelkkää LUSMUILUA luistelua vastuusta pois,
        jos ei tehdä töitä kunnolla
        EI MAKSETA myöskään palkkaa
        TULIKO SELVÄKSI !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä koti hoito saa1 kerta viikossa suikun avustaminen ja pesu.Kuin lakanoiden vaihon.Täytyy kaiki lisä avut putää vanhustyönyksiköstä sosialivirasto..Tukena vaikka sen terveyskeskus läkärin lausunto.ei kykenen enää pestä itse,ei lakanoita vaihtaa. Kaiki ne kirjataan kodinhoidon kansioon .Joka jokaisella kodinhoidon asiakkalla on. Ei nitä vaan sanota kotihoidolle sivoa,vaihda lakana. Van päätökset tehdän soialivirasto ja kirjataan sinne kansioon mitä kotihoito teke päivitäin tai vikotain.Lukekaa vanhuksien kotihoito kansiot,Mitä sopimuksia lähiomainen tehnyt. Usein ei oteta yhtän mitään kun pelätään maksuja.Jos rahat ei ritä on toimentulotuki apuna.

        Missä kodinhoitoapu sovitaan? Kuka sopii ja millainen neuvottelu on?
        Itsekin ikäihmisenä olisin ehkä piankin tarvitsemassa apua. En osaisi sitä hakea, jos tilanteeni huononisi äkkiä.
        Vaikuttaa siltä, että monissa tapauksissa on tietämättömyys ollut osasyynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kodinhoitoapu sovitaan? Kuka sopii ja millainen neuvottelu on?
        Itsekin ikäihmisenä olisin ehkä piankin tarvitsemassa apua. En osaisi sitä hakea, jos tilanteeni huononisi äkkiä.
        Vaikuttaa siltä, että monissa tapauksissa on tietämättömyys ollut osasyynä.

        Jos haluat kotiapua
        niin
        ota yhteys kuntasi kotipalveluun, sieltä se alkaa neuvonta ja taatusti myös saat apua tilanteeseesi,

        aikoinaan kun puolisoni sairastui alzhaimeriin, minulle annettiin sanat neuvot,
        ja
        kotipalvelusta tulaan kotiin paikanpäälle katsomaan ja raportoimaan vanhuksen hoivan ja kodinhoidon tarpeet,

        puolisoni kuoli aikanaan sairauteensa ja minä jäin yksin,

        olen vielä pärjänny itsekseni,
        mutta voimat hiipuu vääjäämättä ja tulee aika jolloin on pakko taas ottaa yhteyttä kotipalvelu-neuvontaan,
        sieltä sitten tulevat mua katsomaan ja kartottamaan tilanteen,


        näin aion itsekki tehdä sitten kun en kertakaikiaan enään itse parjää,

        jaksamista sinulle,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluat kotiapua
        niin
        ota yhteys kuntasi kotipalveluun, sieltä se alkaa neuvonta ja taatusti myös saat apua tilanteeseesi,

        aikoinaan kun puolisoni sairastui alzhaimeriin, minulle annettiin sanat neuvot,
        ja
        kotipalvelusta tulaan kotiin paikanpäälle katsomaan ja raportoimaan vanhuksen hoivan ja kodinhoidon tarpeet,

        puolisoni kuoli aikanaan sairauteensa ja minä jäin yksin,

        olen vielä pärjänny itsekseni,
        mutta voimat hiipuu vääjäämättä ja tulee aika jolloin on pakko taas ottaa yhteyttä kotipalvelu-neuvontaan,
        sieltä sitten tulevat mua katsomaan ja kartottamaan tilanteen,


        näin aion itsekki tehdä sitten kun en kertakaikiaan enään itse parjää,

        jaksamista sinulle,

        Kotihoidon palvelut liittyvät enimmäkseen terveyden seurantaan ja lääkitykseen,
        että lääkkkeet tulevat otetuks ajallaan. Pieniä askareita tehdään, jos on aikaa.
        Kotihoito voi esimerkiksi keittää pikapuuron aamulla ja lämmittää mikrossa
        valmiin ruuan, suihkuttaa kerran viikossa ja auttaa hygienian hoidossa,
        mutta aika ei riitä siihen mitä kaikkea avuton vanhus tarvitsisi.


    • Anonyymi

      Vanhus saa sitä apua, mikä kuuluu kotihoidon toimenkuvaan.
      Esimerkiksi siivouspalelut ei kuulu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe