Pitäisi irrottaa Yamaha F40:sen perä vesipumpun tarkistamista varten. Kun ne 5-6(?) pulttia on saanut irti, lähteekö perä tässä mallissa vaan vetämällä ulos kuten olen kuullut? Onko perän ja rungon välissä joku tiiviste joka pitää samalla uusia? Lähteeköhän akseli nätisti mukana vai onko jotain sokka tms lukitusvipuja? Onko siellä jotain pikkuosia joiden tippumista tai irtoamista pitää erikseen varoa?
Yamaha F30/40 perän irrotus?
8
6963
Vastaukset
- kiinni
Vaihteensiirtimen tanki pitää myös katkaista. Ei stefoja.
- Wellu
millä se vaihteensiirtimen kanki katkeaa? Mikä tekniikka siinä on: onko ne puoliskot jollain pulteilla, muttereilla, lukkosokilla tms kiinni toisissaan?
- irti
Wellu kirjoitti:
millä se vaihteensiirtimen kanki katkeaa? Mikä tekniikka siinä on: onko ne puoliskot jollain pulteilla, muttereilla, lukkosokilla tms kiinni toisissaan?
Yleensä hedin puolella on liitos, josta tangot saa erilleen. En tunne tuota moottoria tarkemmin, mutta katsele mistä liitos löytyy.
- liitoskohdasta
Wellu kirjoitti:
millä se vaihteensiirtimen kanki katkeaa? Mikä tekniikka siinä on: onko ne puoliskot jollain pulteilla, muttereilla, lukkosokilla tms kiinni toisissaan?
Joka taas on pystyakselin etupuolella perästäpäin katsottuna,ylempi mutteri ns.lukitus,se ensin löysäksi,jonka jälkeen alapuoli pyörittäen irti vaihteensiirtäjäakselista.Noin osapuilleen irtoaa..
- Ya-man
liitoskohdasta kirjoitti:
Joka taas on pystyakselin etupuolella perästäpäin katsottuna,ylempi mutteri ns.lukitus,se ensin löysäksi,jonka jälkeen alapuoli pyörittäen irti vaihteensiirtäjäakselista.Noin osapuilleen irtoaa..
Katso täältä kuva: http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/servicehome/home.aspx
Oikealta View parts catalog ja sitten ylhäältä Outboard ja vuosimalli, sitten valitse sieltä joku F30 tai F40 moottori niin jo löytyy.
- Juuppiju
Täältä löytyisi f40 fetl malli, tarkotus olisi tutkia impelirin kunto mutta en löydä ohjeita alaosan irroitukseen / mitä sieltä tulee. Youtubessa kyllä videoita mutta en ole varma mallista minkä ne siellä ottavat auki? Onko kellään tietoa :)?
Otin juuri vanhan suzuki dt20 auki ja impelleriä uusimassa! Ei ollut vaikea homma, ongelmia oli alaosan irroituksessa ja sain sitte puupalikalla ja vasaralla naputella niin halkesi yksi evistä! Mutta olisi tämä uusi juuri 130t ajettu yammu tarkoitus huoltaa ja perehtyä siihen enemmän
mailatkaa ihmeessä [email protected]- Anonyymi
Älä hukkaa vaihteita, eli mahdollisimman pystyssä kone ja tärinöittä... Muuten joutuu purkaamaan potkuriakseli hässäkän
- Anonyymi
Honda F30, Yamaha F15 ja F25 menee näin:
Kone veneessä kiinni, maissa.
Kone sopivassa asennossa, jotta pääsee käsiksi vaihdetangon jatkoon.
Vaihde pakille, jatkokohta paljastuunäin parhaiten.
Kahdella 10 mm jakoavaimella alempi rosterimutteri (lukitus)1/4 kierrosta auki, ylempi pitkä jatkomutteri (messinkiä) ruuvataan ylöspäin kunnes tanko on "poikki". lukitusmutteria vältetään kiertämästä jotta pitkä mutteri saadaan takaisin paikalleen samaan kohtaan koonnassa.
Perän pultit irti (4 kpl) Kone voi olla pystyssä, perä voi tipahtaa (varo) tai olla todella lujaa kiinni esim tangon ja moottorin jatko-kohdasta, ruosteessa. Itse käytän kumivasaraa, sain kerran evän rikki tavallisella timpurivarsaralla. Kärsivällisyyttä, aikaa ja varovaisia naputuksia evän ympäri ainakin aluksi.
Irrotettu perä voidaan tukea jotenkin jotta jatko olisi mielekkäämpää, itse laitan pöydästä ulos pari kalikkaa ruuvipuristimilla kiinni pöytään ja perän näiden väliin.
Impellerin koppa irtoaa neljällä pultilla, sen sisällä on impelleri ja akselissa pieni varmistinpala urassaan, joka saattaa irrota kun nostaa impellerin ja kopan irti akselia pitkin. Huomioi mihin suuntaan impellerin siivet ovat taittuneet, että saat ne takisin samalla tavalla. Putsaa vesireitit jos näkyy likaa tai töhnää. Sitten vaan kasaan vastakkaisessa järjestyksessä. Impellerin laitossa kannattaa käyttää vesiliukoista vaseliinia, esim Mercuryn 2-4-c - se kuluu pois aikanaan mutta helpottaa ainakin jos on ahdasta ja joutuu pyörittämään, sitä voi myös laittaa pultteihin. Perän pultteja on hyvä kiristää lopuksi varovasti ristiin.
Perän asettaminen koneeseen voi vaatia että akselia kiertää muutaman asteen edes takas jotta se löytää paikkansa.
Impellerin kunto ja vaihtopäätös onkin sitten mielenkiintoinen asia. Nykyiset impellerit kestävät hunommin aikaa kuin vanhat. Itse jätin vaihtamatta impellerit, totesin kimmoisiksi vaikka muoto ei palutunut ja olivat yhdessä tapauksessa 15v, toisissa luutavasti yli 10v. vanhat. Huollossa saattavat vaihtaa jos siipi ei oikene alkuperäiseen muotoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995