KSS Energia kusettaa asiakkaitansa lain tukemana

Anonyymi-ap

KSS Energia oli korottanut sähkön hintaa yli 500 % ilman että olivat tiedottaneet asiasta mitenkään muuten kuin julkaisemassansa asiakaslehdessä, jota en ollut lukenut. Tulin tietoiseksi korotuksesta vastan laskun saatuani, jolloin oli liian myöhäistä reagoida korotukseen mitenkään.

Luin sähkömyyntialan säännöksistä kuinka korotuksen ilmoittamistapaa ei ole määritelty laissa ja asetuksissa. Aina aikaisemmin olen saanut sähkönmyyjiltä joko paperikirjeen tai sähköpostin hinnan korotuksista, mutta näköjään asiakkaille ei ole pakko ilmoittaa edes 500 % korotuksista muuten kuin asiakaslehdessä.

Suomessa on suhteellisesti ottaen eräs maailman suurimmista julkisista sektoreista ja tämä sääntelemättömyys on parasta mitä virkamiesarmeija on saanut aikaiseksi. Valitusta korotuksen ilmoittamismenetelmästä tai korotuksen suuruudesta on turha tehdä, koska käsittelyajat oivat virastojen ilmoitusten mukaan yhdestä vuodesta useampaan vuoteen ja kuluttajaviranoamiset tai energiamarkkinavirasto eivät voi tehdä muuta kuin suositella.

10

1481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä juuri aloin kauhistella kun huomasin laskun joulukuulta, yhtäkkiä hinta päivitetty!! Ei missään ilmoitusta minulle ja sopimuksessa lukee että kuukautta ennen hinnanmuutoksista ilmoitetaan. Ei sähköpostilla tulleissa asiakastiedotteissa mitään tästä! Otitko yhteyttä KSS:ään?

    • Anonyymi

      2. Hin­nan­muu­tok­ses­ta on il­moi­tet­ta­va kir­jal­li­ses­ti ja sel­keäs­ti
      Hinnanmuutosilmoitus voidaan tehdä esimerkiksi kuluttajan laskutusosoitteeseen lähetettävällä kirjeellä tai laskun mukana seuraavalla tiedotteella.

      Ilmoitus on laadittava sisällöltään sellaiseksi, että kuluttaja saa muutoksesta aina vaikeuksitta tiedon. Markkinaoikeus korosti ratkaisussaan MAO:405/2015 hinnanmuutoksia koskevan ilmoittamistavan selkeyttä kuluttajien kannalta. Tapauksessa hinnanmuutos oli ilmennyt ainoastaan asiakkaalle lähetettyjen laskujen erittelyosista. Tämä merkitsi markkinaoikeuden mukaan sitä, ettei asiakas ollut saanut sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin mukaista ilmoitusta hinnanmuutoksesta, sen perusteesta ja irtisanomisoikeudesta.

      Laista ei ilmene tyhjentävästi, millä eri tavoilla hinnanmuutoksesta voidaan kuluttajille kirjallisesti ilmoittaa. Sähköisiä ilmoittamistapoja tai asiakaslehtiäkään ei ole suljettu pois.

      Käytettävien ilmoittamistapojen on kuitenkin täytettävä tietyt vähimmäisvaatimukset, kuten että ilmoituksen on oltava selkeä ja se tulee olla sijoitettu kuluttajan kannalta näkyvästi ja helposti havaittavasti. Lisäksi ilmoituksen tulee olla kohdennettu kaikille muutoksen piiriin kuuluville kuluttajille ja kuluttajalla tulee siten olla tosiasiallinen mahdollisuus tutustua muutosilmoitukseen. (Energiaviraston lausunto 27.11.2015, 1858/403/2015) Halutessaan kuluttajan on voitava myös tallentaa saamansa muutosilmoitus myöhempää tarkastelua varten.

      Eri ilmoittamistapoja koskevia vaatimuksia:

      sähköpostia voidaan käyttää hinnanmuutosten ilmoittamiseen edellyttäen, että kuluttaja on sen nimenomaisesti hyväksynyt ilmoituskanavaksi,
      hinnanmuutosta koskevan tiedotteen lisääminen yhtiön verkkosivuille tai tunnistautumista edellyttävään asiakasverkkopalveluun ei yksistään täytä sopimusmuutoksia koskevaa ilmoittamisvelvollisuutta. Kuluttajan on saatava tieto hinnanmuutoksesta ilmoituksena suoraan sähköyhtiöltä ilman, että kuluttajan on mentävä yhtiön verkkosivuille tai kirjauduttava yhtiön asiakasverkkopalveluuntiedot saadakseen,
      e-laskun mukana kuluttajan käyttämään pankkiin lähetettävä muutosilmoitus ei ole yksistään riittävä vaan sähköyhtiön tulee lähettää kuluttajalle hinnanmuutoksesta aina myös erillinen ilmoitus esimerkiksi kuluttajan sähköposti- tai muuhun osoitteeseen,
      asiakaslehden (tai muun postitse lähetettävän tiedotteen) käyttö hinnanmuutosten ilmoittamisessa edellyttää, että lehti on osoitteellinen ja tavoittaa kaikki hinnanmuutoksen piiriin kuuluvat kuluttajat. Muutosilmoituksesta tulee olla näkyvästi tieto lehden kannessa ja siinä esimerkiksi maininta, että tarkat tiedot hinnanmuutoksesta löytyvät määrätyltä lehden sivulta.

    • Anonyymi

      Valitsin KSS pörssisähkln viime vuoden puolella, koska en halunnut uskoa sähkön myyjien pelottelua jyrkästi nousevilla hinnoilla. Tänään näyttää olevan noi 4 c kWh kaiken päivää.

      Mutta millä vitulla KSS asiakas seuraa sähkön kulutusta. Sehän olisi pörssisähkön ostajalle tärkeää. kSS online on jonkun tampion suunnittelema toimimaton tekele. Ei pääse kuukauteen kirjautumaan. Asiakaspalvelu ei vastaa. Niillä on siellä oikein asiakaskokemusjohtaja palkkalistoilla. Olisikohan aika vaihtaa? Paskaa palvelua

    • Anonyymi

      Kusettaako KSOY Ostaa pörssisähköämyy asiakkaille n 27

    • Anonyymi

      Oma hinta nousi 600% kertaisesti. VÄLTTÄKÄÄ KSS ENERGIA KUSETUSYRITYSTÄ JA ILMOITTAKAA HETI VIRKAVALLALLE!

      • Anonyymi

        Saman tempun on tehnyt melkein kaikki sähköyhtiöt toistaiseksi voimassa oleville sopimuksilleen. Ei sun ole pakko ostaa sähköä KSS:ltä. Sen kun ostat mistä halvimmalla saat niin minäkin teen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman tempun on tehnyt melkein kaikki sähköyhtiöt toistaiseksi voimassa oleville sopimuksilleen. Ei sun ole pakko ostaa sähköä KSS:ltä. Sen kun ostat mistä halvimmalla saat niin minäkin teen.

        Kävele junaraiteille


    • Anonyymi

      KSS ENERGIA TOSIAAN HUIJAA ASIAKKAITAAN. Itsekin taistelen vastaavasta asiasta KSS:n kanssa. En vaan ole saanut edes tuota asiakaslehteä.. Nyt on mennyt automaattisesti maksuun jo kaksi viisinkertaista laskua ilman, että tiesin asiasta.. KSS ei ota minkäänlaista vastuuta, vaikka olen reklamoinut ja toimittanut kaikki mahdolliset lisätiedot mm. siitä, että olen sopimusta tehdessä sopinut, että muutokset tulevat kirjeellä kotiin. Monien mutkien kautta maksut on nyt estetty jatkossa ja vaihdan sähköntoimittajaa... Lopuista laskuista taistellaan vielä.. On kyllä kumma, ettei kiinnosta säilyttää pitkäaikaista asiakasta, vaan mieluummin menettävät asiakkaita ja maineensa... Ja hieman saattaa aspojakin harmittaa, kun reklamaatioita pukkaa vähän joka tuutista.. Tosin 1,5 kk kesti että sain edes vastausta... Eli KIERTÄKÄÄHÄN KAUKAA KSS ENERGIA

      • Anonyymi

        Hyvin se heidän asiakaspalvelu on sähköpostiin vastannut. Itseä ottaa päähän kun vaihdoin KSS:n Fortumiin. Olisi pitänyt pysyä vaan KSS:n pörssisähkössä. Nyt Fortumista ei pääse pariin vuoteen eroon millään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1768
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1174
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1050
    4. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      936
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      846
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      79
      798
    7. Linnasuolla poliisi operaatio

      Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      796
    8. Mitä mietit Honey?

      Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      790
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      43
      766
    10. Missä kaikessa olet erilainen

      Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    Aihe