Ilmoitusvastuu viemäritukoksen sattuessa

Haluaisin kysyä neuvoa seuraaavassa tapauksessa:

Taloyhtiössämme naapuriosakkaalla oli ilmennyt viemäritukos vetämättömänä vessanpönttönä ja hän oli ilmoittanut asiasta hallituksen puheenjohtajalle. Puheenjohtaja oli ohjeistanut hakemaan viemärinavaajaa ja osakkaan poika oli tämän seuraavana päivänä toteuttanut. Asiasta ei informoitu muita asukkaita eikä sen koommin isännöitsijää. Ongelmaksi tämä epistola tuli sen takia, koska olimme itse matkalla. Meidän huoneistossa on viemärin korkein kohta ja viemäri kulkee naapurin asunnon läpi. Tukos oli sellaisessa kohdassa, että kaikki suihkun ja pyykinpesukoneen vedet tulvivat asuntoomme vessan ja kylpyhuoneen lattiakaivoista aiheuttaen kosteusvaurion yli puoleen asunnon pinta-alasta.

Onko kenelläkään heittää vahvistusta sille, että tässä on toimittu väärin. Jo purkutöiden aloittaminen on kestänyt n. 3,5kk (alkuun purettiin vain lattiat ja kuivaimet pöhisivät viikon). Olisko mahdollista hakea yhtiölle sekä meille tulleita (tulevia) kuluja puheenjohtajalta?

12

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luulisi taloyhtiön vastaavan kustannuksista.

    • Anonyymi

      Puheenjohtaja on neuvonut väärin. Siihen vedoten häneltä voisi veloittaa ainakin osan kustannuksista. Vaatisi varmaan oikeudenkäynnin ja kustannuksia.

      • Se tässä pelottaakin. Keskustelemalla tuskin päästään kakkia tyydyttävään lopputulokseen.


      • Anonyymi

        Jaa, neuvomalla ottamaan yhteyttä putkimeheen? 🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      Viemärit kuuluu taloyhtiön vastuulle. Jos puheenjohtaja toimii päättää yksin toimenpiteistä hän myös vastaa niistä.
      Kannattaa ottaa asia esille yhtiökokouksessa, ylimääräisenkin saa aikaiseksi, ja käsitellä asia siellä. Varsinaisessa yhtiökokouksessa voi esittää ettei vastuuvapautta myönnetä.
      Se joutuuko puheenjohtaja maksamaan henkilökohtaisesti jotain on raastupa juttu ja pitää muistaa että taloyhtiöllä on hallitukselle vastuuvakuutus josta voi saada korvauksia.

      • Anonyymi

        Hallituksen vastuuvakuutus saattaa korvata jotain mutta suurin osa jää yhtiön kustannettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen vastuuvakuutus saattaa korvata jotain mutta suurin osa jää yhtiön kustannettavaksi.

        Yhtiö voi aina haastaa puheenjohtajan oikeuteen. Tulos maksaa kuitenkin ja on epävarma.

        Itse vahingostakaan vakuutusyhtiö tuskin maksaa korvauksia tai ainakin alennettuna jos tietää puheenjohtajan toiminnasta


    • Viesti ennen yhtiökokousta isännöitsijältä: Hallitus esittää, ettet ota kantaa koskien vesivahinkoa ja pyytää varatoiminnantarkastajaa tekemään toiminnantarkastuksen. Olen itse yhtiön toiminnantarkastaja.

      Alkaa olemaan aika koomista menoa. Naurattaisi jos ei itkettäisi niin paljon,

    • Anonyymi

      Hallitus voi pytää mitä vain, mutta siihen ei ole pakko suostua. Ilmoita toiminnantarkastajana isännöitsijälle vaativasi ylimääräistä yhtiökokousta jonka ainoa aihe on vesivahinko. Tämähän on toiminnantarkastajan oikeus.
      Katso miten sitten naama menee heillä

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä! Samalla kiitokset muillekin!


      • Anonyymi

        "Hallitus voi pytää mitä vain, mutta siihen ei ole pakko suostua. Ilmoita toiminnantarkastajana isännöitsijälle vaativasi ylimääräistä yhtiökokousta jonka ainoa aihe on vesivahinko. Tämähän on toiminnantarkastajan oikeus. Katso miten sitten naama menee heillä"

        Ei tomiminnatarkasta voi tarkistaa omia asioitaan.

        Jääviys astuu silloin voimaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hallitus voi pytää mitä vain, mutta siihen ei ole pakko suostua. Ilmoita toiminnantarkastajana isännöitsijälle vaativasi ylimääräistä yhtiökokousta jonka ainoa aihe on vesivahinko. Tämähän on toiminnantarkastajan oikeus. Katso miten sitten naama menee heillä"

        Ei tomiminnatarkasta voi tarkistaa omia asioitaan.

        Jääviys astuu silloin voimaan!

        Mikä jääviys, eihän toiminnantarkastaja ole asianosainen tässä jutussa?
        Toiminnantarkastajalla on aina oikeus kutsua ylimääräinen yhtiökokous koolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe