Nepalissa lento-onnettomuus ATR 72-500

Anonyymi-ap

Nepalin lentoyhtiöt ovat turvattomuutensa vuoksi lentokiellossa Euroopassa. Nyt sitten valitettavasti jälleen yksi paha onnettomuus.

Mitä tuumaatte tuosta toisen linkin kuvasta, jossa ko. kone näyttäisi olevan lähestymässä noin 45° kulmassa ja suhteellisen matalalla.

Konetyyppinähän tuo ATR on ollut nähdäkseni luotettava EU-tasoisesti huollettuna, mutta Nepal ja vastaavat ovat sitten valitettavasti toinen asia.

"Nepalin lentoturma: jo 68 kuollut – maan pahin lento-onnettomuus vuosikymmeniin"

- https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3e90c3e8-3fc6-4273-9d6f-009bd39ca8ac

"Un avion s’écrase au Népal: le bilan s’alourdit à 67 morts, les terribles images du crash"

- https://www.7sur7.be/monde/un-avion-secrase-au-nepal-le-bilan-salourdit-a-67-morts-les-terribles-images-du-crash~ac0b5a8a/

10

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siellä oli ilmeisesti ainakin yksi eurooppalainen, ranskalainen tuolla lennolla.

      Mitenköhän Nepalissa valvotaan lentäjien lentokelpoisuutta. Kaluston huolto nyt lienee on mitä on. Lentokelit tuolla ovat kuulema useinkin melko haasteellisia nopeastikin vaihtelevissa sääolosuhteissa, joskaan tuon lyhyen videon perusteella ei mitään erityistä sään suhteen onnettomuushetkellä.

      "Video Captures Plane Losing Control Moments Before Crashing in Nepal"

      - https://www.youtube.com/watch?v=ugbrNP9Q5Io

      "Nepal Plane Crash: Death toll rises to 68 people including 5 Indians"

      - https://www.youtube.com/watch?v=NSsHNsyHF9I

      "Flight YT-691 Nepal Yeti Airlines ATR 72 Crash First Explanation by the ATR Airline Pilot"

      - https://www.youtube.com/watch?v=SOTWCrjbHN8

      Sad :/

    • Anonyymi

      Aikanaan sitten onnettomuuden syyt selviävät, kun löydetyt mustat boxit olivat hyväkuntoisia.

      "Pokharan lentokentän tiedottaja kertoi, että turmakoneen lentäjä oli pyytänyt lupaa laskeutumiskiitoradan vaihtamiseen vain muutamaa minuuttia ennen maahansyöksyä."

      "– Lupa myönnettiin. Emme kysy syytä, jos lentäjä haluaa vaihtaa lähestymissuuntaa, sanoi tiedottaja Anup Joshi."

      "Turmakoneen perämies Anju Anju Khatiwada oli itse menettänyt aviomiehensä Dipak Pokhrelin vastaavassa lento-onnettomuudessa 2006."

      - https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009330738.html

    • Anonyymi

      Videon perusteella vaikuttaa kaartosakkaukselta eli lentonopeus liian alhainen. Miksi lentonopeus pääsi liian alhaiseksi? Joko lentäjön vika tai sitten esim moottorihäiriö, ongelma laskusiivekkeissä tms.

      ATR on maailmassa yleisimpiä kokoluokassaan, hyvä työjuhta. Finnair oli konetyypin ensimmäisiä käyttäjiä 80-luvun puolivälissä, konetyyppi oli silloin ATR-42. Sen jälkeen niitä ollut jatkuvasti käytössä Suomessa, 80-luvun lopulta lähtien isompia ATR-72 koneita jollainen Nepalin konekin oli.

      • Anonyymi

        "Videon perusteella vaikuttaa kaartosakkaukselta eli lentonopeus liian alhainen. Miksi lentonopeus pääsi liian alhaiseksi? Joko lentäjön vika tai sitten esim moottorihäiriö, ongelma laskusiivekkeissä tms. "

        Tuota samam tuon ylempänä linkissä oleva ATR-lentäjäkin arveli ja lisäksi tilann päällä liian matalalla. Olisiko ollut finaaliin kaarto (?) kun lentäjä jostakin syystä viime hetkellä pyysi kiitotien vaihtoa.

        Itsellänikin ollut mieluva, että tuo konetyyppi on ollut teknisesti ilmojen vakaa "kuplafolkkari" ja eikös se DC3:nkin sitä aikoinaan ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Videon perusteella vaikuttaa kaartosakkaukselta eli lentonopeus liian alhainen. Miksi lentonopeus pääsi liian alhaiseksi? Joko lentäjön vika tai sitten esim moottorihäiriö, ongelma laskusiivekkeissä tms. "

        Tuota samam tuon ylempänä linkissä oleva ATR-lentäjäkin arveli ja lisäksi tilann päällä liian matalalla. Olisiko ollut finaaliin kaarto (?) kun lentäjä jostakin syystä viime hetkellä pyysi kiitotien vaihtoa.

        Itsellänikin ollut mieluva, että tuo konetyyppi on ollut teknisesti ilmojen vakaa "kuplafolkkari" ja eikös se DC3:nkin sitä aikoinaan ollut.

        Finnairilla kaksi DC-3 onnettomuutta 60-luvulla ja nämä Finnairin toistaiseksi viimeiset ihmishenkiä vaatineet onnettomuudet. Toisessa onnettomuudessa syynä lentäjien humala, toisessa Maarianhaminan lähellä tapahtuneessa kone lensi puihin lähestymisessä.

        Finnarilla oli iso onneettonuus lähellä Hki-Vantaalla muistaakseni 80-luvulla kun MD-87 laskeutuin kiitoradalla lentokenttähenkilökunnan Transitin päälle. Toinen päälaskuteline pyörähti pystysuunnassa 180 astetta mutta ei romahtanut. Kone muistaakseni päätyi kiitoradalta nurmelle. Tässä olisi voinut käydä todella huonosti, nyt selvittiin säikähdyksellä. Kone, muistaakseni OH-LMA korjattiin ja jatkoi lentoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnairilla kaksi DC-3 onnettomuutta 60-luvulla ja nämä Finnairin toistaiseksi viimeiset ihmishenkiä vaatineet onnettomuudet. Toisessa onnettomuudessa syynä lentäjien humala, toisessa Maarianhaminan lähellä tapahtuneessa kone lensi puihin lähestymisessä.

        Finnarilla oli iso onneettonuus lähellä Hki-Vantaalla muistaakseni 80-luvulla kun MD-87 laskeutuin kiitoradalla lentokenttähenkilökunnan Transitin päälle. Toinen päälaskuteline pyörähti pystysuunnassa 180 astetta mutta ei romahtanut. Kone muistaakseni päätyi kiitoradalta nurmelle. Tässä olisi voinut käydä todella huonosti, nyt selvittiin säikähdyksellä. Kone, muistaakseni OH-LMA korjattiin ja jatkoi lentoja.

        Turvallisestihan Finnair on lentänyt. Tuo kännihomma ilmailussa on kuin suoraan itänaapurista, jossa vastaavaa menoa edelleenkin. Noita DC-3 onnetomuuksia kuolonuhreineen näyttää olleen kolme.

        "Suomen tuhoisimmasta lento-onnettomuudesta 60 vuotta - 25 menehtyi Koivulahden DC-3-turmassa"

        "Suoritetun tutkinnan mukaan kone oli ilmeisesti lentänyt koko matkan alle minimilentokorkeuden ja viimeiset 30–40 km todennäköisesti alle 100 metrin korkeudessa."

        "Lento-onnettomuuden syyksi pääteltiin suoritetun tutkinnan perusteella todennäköisesti ohjaajan lennon loppuvaiheessa tekemä virheellinen ohjausliike. Lentäjän arvioitiin kaartaneen yölento-olosuhteissa liian jyrkästi tai pyrkineen lisäämään lentokorkeutta läkillisesti, jolloin kone on nopeuden vähentymisen johdosta mennyt alkavaan syöksykierteeseen jotai ei nää saatu korjatuksi."

        "Tutkinnan mukaan myötävaikuttaneena tekijänä onnettomuuteen oli ilmeisesti se, että koneen päällikkönä toiminut lentokapteeni ei ole edellisenä iltana ja yönä tapahtuneen väkijuomien nauttimisen ja valvomisen johdosta ollut ohjaajalta vaadittavassa kunnossa. Samasta syystä ei myöskään koneen lentoperämies olisi saanut lähteä kyseiselle lennolle."

        - http://www.lentoposti.fi/uutiset/suomen_tuhoisimmasta_lento_onnettomuudesta_60_vuotta_25_menehtyi_koivulahden_dc_3_turmassa

        "Maarianhaminan lentoturma sattui 8. marraskuuta 1963, kun Helsingistä Turun kautta Maarianhaminaan matkalla ollut Aero O/Y:n Douglas DC-3 -lentokone OH-LCA putosi maahan Jomalan kunnassa lähellä Maarianhaminan lentoasemaa ja syttyi tuleen. "

        " Samalle konetyypille sattui Suomessa koneessa olleiden kuolemaan johtaneet onnettomuudet Koivulahdessa vuonna 1961 ja Siilinjärvellä vuonna 1978."

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Maarianhaminan_lentoturma

        Tuossa MD-87:n (tankit täynnä) lentoon lähtiessä onnettomuudessa on ollut aivan uskomaton tuuri.

        "Finnairin aiemmin omistama matkustaja­kone tuhoutui lento-onnettomuudessa Texasissa"

        "Pelastuslaitos sai kaikki ihmiset pois koneesta, eikä kukaan kuollut."

        20.10.2021

        - https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008346239.html


    • Anonyymi

      Maissa missä lentokulttuuri on huono, onnettomuudet johtuvat pääasiassa lentäjien tekemistä virheistä, ei vioista lentokoneissa. Tai koneeseen tullut vika esim moottorihäiriö ja ei noudateta valmistajan proseduureja. Esim eräskin ATR putosi lentoonlähdössä moottorivian takia kun miehistö sammutti vahingossa väärän moottorin.

      Venäjälläkin sattuu ja tapahtuu. Venäläiset lentokoneet itsessään ovat luotettavia mutta niillä operoinnissa on puutteita. Lennetään miten sattuu. Esim Finnairin vanha ATR-72 siirtyi UtAirille ja putosi kun miehistö jätti jäänpoiston tekemättä ennen lentoonlähtöä.

      • Anonyymi

        "Maissa missä lentokulttuuri on huono, onnettomuudet johtuvat pääasiassa lentäjien tekemistä virheistä, ei vioista lentokoneissa."

        Usein sekä ettäkin, eli koneiden huolto ja ylläpitokin tuppaa olemaan kyseenalaisessa hapessa. Monikohan EU-lentäjä uskaltaisi ko. kalustolla lentää.

        "Esim eräskin ATR putosi lentoonlähdössä moottorivian takia kun miehistö sammutti vahingossa väärän moottorin."

        Ton tapauksen näin Air Crash Investigation-ohjelmassa ja siitä on mainita tuossa ylempänä olevalla ATR-pilotin videollakin.

        ps. Kerran aikoinaan reissasin Lontoossa ja majoituin johonkin edulliseen youth hosteliin. Huone jossa kuusi tai kahdeksan punkkaa kerosänkyinä. Sitten sinne tuli joku Etelä-Amerikkalainen siisteine kapsäkkieneen ja salkkuineen ja jutellessamme kertoi olevansa lentäjä ja seuraavana aamuna take off, muistaakseni jokin Boeing.

        Tuli oitis mieleen missä kuosissa ko. lentoyhtiön homma mahtanee olla tuollaisine majoituksineen ja se, että missä kuosissa on vireys ja tarkkaavaisuus tuollaisessa paikassa nukutun yön jälkeen. Tai millaisella ruokavaliolla ja missä ruokailtuna. Jotain junk foodia kiireellä napaan ja lennolle (?).


    • Anonyymi

      Finnairilla on käytössä myös noita ATR 72-500-koneita. Entä jos onnettomuus johtuikin itse koneesta ja kohta kaikki Finnairin ATR-koneet syöksyy maahan.

      • Anonyymi

        No sanoppa muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe