Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

buster veneiden rakenne, erot?

Anonyymi-ap

Joidenkin buster veneiden myyntilmoituksissa vastaan että niitit huonot, tihkuttaa vettä sisään?

Mitä eroja ja kuinka nämä kasailtu? esim eri vuosien välillä samassa mallissa.

Ei isot buster mallit, vaan 4m

2

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkä ikäisistä Bustereista olet kiinnostunut. Busterhan luotiin Kello-veneiden jatkeeksi. Kellot tehtiin hitsaamalla ja ne eivät vuotaneet. Oli niissäkin jonkun verran niittejä, mutta ne olivat hyvin jykeviä. Rannassa on edelleen Kello Saaristo 60-luvulta. Ei ole koskaan vuotanut eikä muutenkaan runko ole vaatinut korjauksia. Puuosia on tietysti jo pitänyt vaihtaa, mutta puupenkitkin ovat alkuperäisiä.

      70-luvulla sitten mallistoa uudistettiin. Tuli uusi Kello 4, joka oli edelleen hitsattu, mutta typerä vaahtopohja ongelmallinen.

      Pian tuon jälkeen tulivat Kello 12 ja Kello Buster, joista pian tuli päivitettynä Mini Buster ja Buster. Ne olivat niiteille kasattuja, paljon Kelloja ongelmallisempia, mutta myivät loistavasti. Noista hajosivat perälaudat ja niitit alkoivat vuotamaan. Mulla oli Mini Buster 80-luvun alussa. Siinä perälauta oli jo korjattu kestävämpään rakenteeseen, mutta niitit alkoi tihkumaan ajossa jo kolmantena kesänä. Myin pois ennen kuin tuosta tuli pahempi ongelma.

      Niitit paranivat 80-luvun aikana, mutta oli niissä silti ongelmia oli pitkään.

      Joskus 2000-luvulla Buster siirtyi takaisin hitsattuihin runkoihin. En ole seurannut niin tarkkaan enkä omistanut Busteria sitten tuon Minin.

    • Anonyymi

      Minäkään en osaa antaa suoraa vastausta kysyjän ongelmaan, mutta olen vuosien varrella joutunut hoitamaan omien pikkubusteeriden niittiongelmia. Nykyään ajattelen, että niitiongelmat ovat vanhojen bustereiden ominaisuus, josta voi päästä eroon jos on valmis panostamaan asiaan tieto/taito rintamalla tai rahalla, aivan kuten monen Busterin turkkilevyjen osalta, pidän niitä "huolto-tehtävinä".

      Olen omistanut Kello 2:n , Minibusterin (sis se vanha keltainen "laatikko") , Buster XS 2 kpl, ja Buster S noin vuodelta 2005.

      Oma Kello 2 oli pohjaltaan tukematta, jonka takia se väpätti aika lailla ajossa 5Hp koneella, seurauksena alumiinin väsyminen, ja hiushalkemia, eli vuotoja. Ehkä tässä vaan ylitettiin alkuperäinen köyttötarkoitus, tuskin oli ajateltu ajella plaanissa tällä veneellä .

      Minibusterin ( siis tuo vanha keltainen "laatikkomalli" ) ostin käytettynä, edellinen omistaja oli arvatenkin pilannut sen hyppyyttämällä trailerilla ja "korjauttanut" hitsaamalla niitatut kaaret paikoitellen kiinni pohjaan, seurauksena (oletus) jänniteitä, jotka estivät konstruktion alkuperäistä toimivuuden ideaa, eli niittaus mahdollistaa rakenteen elämisen , ja kun joku kohta menettää joustavuuden, niin jossakin muualla joustaa enemmän, tai sitten rakenne vaurioituu. Niittasin itse uudelleen useamman kaaren, mutta en saanut venettä pysvästi tiiviiksi. Sitten hitsautin kaikki niitit. Niiden ympärille muodostui hiushalkeamia melko nopeasti, ja vuodot jatkuivat. Myin pois henkilölle, joka ei pitänyt pientä vuotoa ongelmana omassa käytössään. Eikä se olekaan, jos on automaatti pilssipumppu ja akku, ratkaisin vuotongelman myhemmin eräässä puuvenessä tällä tavalla. Paljon myöhemmin kokeilin samanikäisen Minibusterin tiiviyttä, kun sellainen oli tulossa myyntiin huutokaupattavaksi. sain mahdollisuuden täyttää sen vedellä, ja se oli
      täysin tiivis. Mutta sen hinta kohosi huutokaupassa yllättävän korkealle, vaikka en kertonut kenellekään että se oli tiivis :) .

      Buster XS noin 2000-2020 oli kaarien osalta myös niitattu, mutta niittejä oli huomattavastí vähemmän kuin Minibusterissa. Olin tähän ihan tyytyväinen, ehdin omistaa 2 kappaletta parinkymmen vuoden aikana, mutta en välttynyt niittiongelmilta, vaikka niitä esiintyi vain kahdesti. Nyt olin jo ymmärtänyt, ettei vuotavia niittejä tulisi hitsata - niitattu rakenne on yleensä tehty sen verran ohuesta alumiinista, että hitsaauksesta ei saa kestävää, vaan se antaa periksi siinä missä niitti joustaa, mutta niitin uusiminen ei heikennä ympärillä olevaa rakennetta. Kuitenkin väitetään, että niittejä hitsaamallakin saa aikaan tiiviitä korjauksia, joten ehkä tässä muitakin asioita pohdittvana - esim miten hitsaus suoritetaan, ja sopiiko nse kuitenkin joihinkin rakenteisiin.

      Sain aikaan vuotoja kahdella tavalla, ensimmäinen ajamalla isolla kuormalla täysillä korkeaan aaltoon (en ollut itse kuskina) ja hinaamalla venettä lumisella asvaltilla autolla, kun talvi tuli yllättäen runsaan lumisaateen kanssa, ja normaali syksyn nosto ei onnistunut. Vene tärmäsi lumen alla olevaan esteeseen (harva on ajanut kiville lumessa). Mutta molemmat ongelmat sain hoidettua, toisen pelkällä vuotavan niitin kiristämisellä, ja toisen korvaamalla alkuperäisen niitin vähän isommalla.

      Näissä niittivuodoissa ehdotan, että kysjä googlaa aihetta ja kysyjällä taitaa jo olla joitakin tyyppejä ja vuosilukuja tiedossa jossa voi olla ongelmia, itse törmäsin aikoinaan moneen kirjoitukseen ongelmabusterista, vuotojen syistä ja niiden korjaamisesta. Om akäsitykseni on, että kuparia sisältävät myrkkymaalit johtavat vuoto-ongelmiin, kuten myös niitatun veneen rankka käyttö - kovassa aallokossa ja ylisuurella koneella, ja runsaalla kuormalla. Monet ovat niitanneet täysin uudelleen veneensä - ei välttämättä paha urakka, jos peukku ei ole keskellä kämmentä ja jos käyttää esim. poravasaraa johon saa sovitettua niittaupään.

      Itse olen käyttänyt veneen ulkopuolella pulttia, jonka kantaan olen muotoillut niitin kuperan osaan sopivan kuopan, ja veneen sisäpuolella on henkilö joka pitää vastaan raskasta lekaa kun niittiä paukutetaan lyttyyn. Tietenkin niittien matariaalit ja kaikki mitat pitää olla jokseenkin kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe