Mistä saitte rahaa ensimmäisenä lapsuudessa.

Anonyymi-ap

Tarkoitan kodin ulkopuolisilta saatua rahaa.

Itse myin pellolla kasvaneita kukkia pienessä kaupungissa jalkakäytävällä. Olin hyvin nuori, 4-6v. Muistan kuinka häpesin myymistäni, kun meillä ei ollut rahapulaa. Kun lopetin myynnin, he tulivat kotiin ja tilasivat kukkakimppuja. Silloin ajattelin että säälistä tulevat. Tai jotan sentapaisesti, en oikein muista.

8-11-vuotiaana menin ystävieni kanssa hotellin isoon roskikseen ja etsin tulitikkurasijoita. Myytiin niitä vajaa parikymmpsille kavereille.

Eka työpaikka oli työelmään tutustuminen, koulusta, 1 viiko S-kaupassa. Palkaksi omena. 1962.

33

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      12v ikäisenä äitini "myi" minut propsin kuorintaan saareen noin 3km:n vesimatkan päähän. Maanantaiaamuisin soutaen saareen. Havumaja pinon vierellä. Vaatteiden lisäksi ainoa majoittumisväline oli huopa. Näkkileipää, teetä, sokeria, voita lasipurkissa, hevosenlihasäilykettä. Siinä syötävät.
      Pikiöljyä itikoita vastaan.
      Lauantaisin soutaen mantereelle kotiin, syömään, saunaan, syömään ja nukkumaan pitkälle sunnuntaihin. Tietenkin perunat ja läskisoosi maistui silloinkin.
      Maanantaiaamuisin sama uudelleen. Kesäkuu meni rattoisasti.
      Palkastani en nähnyt killinkiäkään koska äitini peri sen.
      Myöhemmät kesälomat olin vieraissa töissä päivästä päivään.
      Tilipussit avaamattomina äitini käteen.
      Muutama kuukaus ennen inttiin menoa selvisin pelkällä ruokarahan maksamisella.
      Heti intin jälkeen häivyin siitä riitaisesta, äitini myrkyttämästä pesästä Ruotsiin josta palasin aikanaan Suomeen opiskelemaan.

      Olen hyvilläni, että on harvoja asioita josta tunnen olevani kiitollinen.
      Nimimerkki äitinsä halveksima vahingonlaukaus 1943.

      • Anonyymi

        Miten selvisit Ruotsissa 60-luvulla siis pystypropsimetsästä lähteneenä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten selvisit Ruotsissa 60-luvulla siis pystypropsimetsästä lähteneenä

        Tukholman keskustyönvälityksestä littera Blekingeen Sölvesborgin lähistöllä sijainneeseen autojen jäähdyttimiä valmistavaan tehtaaseen.
        Kyllästyin 3:ssa kuukaudessa ja sain välityksestä työpaikan Södertäljessä Scanialla.
        Yrittivät pitää syyläritehtaalla kehumalla päällystettyjä teitä, pitkäsäärisiä naisia yms.
        Asuin virolaisen pakolaisen yläkerrassa itse kaupungissa enkä parakeilla. En havainnut vähäisintäkään suomalaisten vieroksuntaa. Meitä kaupunkiasujia oli 2 heppua.
        Henkilöstöpäällikkö oli suomea puhuva Ruotsin lappalainen.

        Scanialla olin pitempään. Viikon parakissa asumisen jälkeen järjestivät poikamisesmajoituksen. Kämppäkaverina Gävleläinen sveduheppu.
        Piipahdettuani välillä Suomessa ja palatessani Scanialle järjestivät asunnon sveduperheen rivarin huoneeseen.
        Olisi ollut helppo kotoutua. Toimin osastollani työnopastajana.
        Kävin Scanian fakki-inssikoulun naurettavan helpoissa pääsykokeissa. En kuitenkaan aloittanut.
        Minulla ei ole moitteen sanaa sanottavana sen aikaisesta työnantajastani. Kun hoiti työnsä viimeisen päälle hyvin ja tunnollisesti niin sai huomaamatta erilaisia vapauksia ja etuja.

        Lopulta palasin Suomeen opiskelemaan ja olin vielä yhden 4kk kesäloman Scanialla.
        Yhdessä työpaikassani oli ruotsista jotain hyötyäkin vaikka enkku oli oikeastaan parempi.
        Ruotsin osaamisella on lähinnä viihdearvoa. Ruotsalaiset eivät ota huomioon, että supisuomalainen joka ei mokella rannikkoruotsia, ymmärtää heitä.
        Poikkeuksia lukuun ottamatta pakkoruotsitetut eivät ymmärrä saatika sitten puhu!

        Olen nyt 79v ja vaikka en ole tarvinnut ruotsia pariin kymmeneen vuoteen ja silloinkin vain läpiajojen pysähdyksissä, niin ihmeen sitkeässä se silti istuu korvien välissä.
        Bekingska on oma lukunsa, varsinkin puhelimessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tukholman keskustyönvälityksestä littera Blekingeen Sölvesborgin lähistöllä sijainneeseen autojen jäähdyttimiä valmistavaan tehtaaseen.
        Kyllästyin 3:ssa kuukaudessa ja sain välityksestä työpaikan Södertäljessä Scanialla.
        Yrittivät pitää syyläritehtaalla kehumalla päällystettyjä teitä, pitkäsäärisiä naisia yms.
        Asuin virolaisen pakolaisen yläkerrassa itse kaupungissa enkä parakeilla. En havainnut vähäisintäkään suomalaisten vieroksuntaa. Meitä kaupunkiasujia oli 2 heppua.
        Henkilöstöpäällikkö oli suomea puhuva Ruotsin lappalainen.

        Scanialla olin pitempään. Viikon parakissa asumisen jälkeen järjestivät poikamisesmajoituksen. Kämppäkaverina Gävleläinen sveduheppu.
        Piipahdettuani välillä Suomessa ja palatessani Scanialle järjestivät asunnon sveduperheen rivarin huoneeseen.
        Olisi ollut helppo kotoutua. Toimin osastollani työnopastajana.
        Kävin Scanian fakki-inssikoulun naurettavan helpoissa pääsykokeissa. En kuitenkaan aloittanut.
        Minulla ei ole moitteen sanaa sanottavana sen aikaisesta työnantajastani. Kun hoiti työnsä viimeisen päälle hyvin ja tunnollisesti niin sai huomaamatta erilaisia vapauksia ja etuja.

        Lopulta palasin Suomeen opiskelemaan ja olin vielä yhden 4kk kesäloman Scanialla.
        Yhdessä työpaikassani oli ruotsista jotain hyötyäkin vaikka enkku oli oikeastaan parempi.
        Ruotsin osaamisella on lähinnä viihdearvoa. Ruotsalaiset eivät ota huomioon, että supisuomalainen joka ei mokella rannikkoruotsia, ymmärtää heitä.
        Poikkeuksia lukuun ottamatta pakkoruotsitetut eivät ymmärrä saatika sitten puhu!

        Olen nyt 79v ja vaikka en ole tarvinnut ruotsia pariin kymmeneen vuoteen ja silloinkin vain läpiajojen pysähdyksissä, niin ihmeen sitkeässä se silti istuu korvien välissä.
        Bekingska on oma lukunsa, varsinkin puhelimessa!

        Et jäänyt Ruotsiin kumminkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et jäänyt Ruotsiin kumminkaan.

        Svedujen perusasenne suomalaisiin oli heijastumaa entisiin riistoalueen asukkeihin.
        Ruotsiin oli tullut, ja tuli edelleen kreikkalaisia ja muita saman suunnan kansalaisia.
        Tanskalaisilla ja norjalaisilla oli suorastaan kansalaisten asema.
        Suomalaiset jäivät noiden ryhmien kehnommalle puolelle.
        En voi henkilökohtaisesti valittaa kohtelua mutta kaikessa heijastui ruotsalaisten ylemmyydentuntoinen asenne suomalaisia kohtaan.
        Ruotsin lappalaiset, äidinkielenä suomi, olivat samassa asemassa.

        Tuo Scanian fakki-inssikoulutus oli lapsellisen tasoista. Se ei antanut mitään yleistä pätevyyttä vaan tähtäsi tehtaan omiin tarpeisiin rajallisella alueella.
        Tarinoin muutama ko. ryhmän hepun kanssa ja he olivat jotenkin kateellisia koska ansaitsivat vähemmän kuin me urakassa tahtaan puolella.
        Bonuksena he sanoivat sen, että voivat työskennellä kauluspaidassa ja konttorin ovi on eri puolella tehdasta kuin duunareiden.


    • Anonyymi

      Me maalla harrastettiin ravustusta,

      siitä saatiin aika hyvin ulkopuolista rahaa,

      kylällä oli 2 rapujen ostajaa,
      jotka toimitti lasten pyydystämät ravut eteenpäin ravintoloihin,

    • Anonyymi

      Kuljin pieni punainen käsilaukku mukana talosta taloon ja lauloin tai lausuin runoja. Sain sitten 5 penniä. Olin perunoita noukkimassa naapureissa ja sain omaa rahaa. Keräsin Postipankin kultaiseen porsaaseen rahani. Oli hienoa olla kultapossukerhon jäsen. Mitkä sitten kriteerit mahtoivat olla kun toiset possut olivat punaisia. Olin pitkäaikainen asiakas. Menin sitten 70-80-luvun vaihteessa kysymään, voisinko saada korkoa rahalleni, kun olin säästänyt, ja toiset pankit maksavat. Pankkineiti sanoi etten saa ja kannattaa erota. Vaihdoin pankkia. Että sellainen pankkineiti.

    • Anonyymi

      Pajunparkkia kiskoimme ja kuivattelimme, myimme kaverin kanssa nahkatehtaalle.

    • Anonyymi

      Joskus 1955-1961 , en muista vuotta, mutta sen muista kun keräsin orapihlajan marjoja ja vein kauppaan. Niitä vastaanotettiin aivan 1-2 kg eriä. E-kaupassa.

    • Anonyymi

      Sain mummiltani 20 markan kolikon. Se on minulla vieläkin.
      Sitten olin mukana levyn teossa ja pikkupalkkio tuli Postipankin kautta postiennakkona?
      Sellainen neliönmuotoinen punavalkoinen kuitti.
      Beng

    • Olin 13v. Kävin polkupyörällä 10km päässä jäätelökioskilla myymässä.

    • Keräsin viinimarjoja naapurin puutarhassa.
      Ja kyllä harmitti kun palkanmaksunaika tuli,
      naapuri kysyi, että ottaisitko palkan perunoina.
      En taatusti, ottanut, kun koko kerätessä
      suunnittelin, mitä ja mistä ostaisin niillä rahoilla.
      Koulun alku eli syyskuun eka oli jo aika lähellä,
      joten koulutarvikkeissin ne pennoset meni.

    • Anonyymi

      10-vuotiaana olin kesän läheisen maalaistalon 2-vuotiasta lasta hoitamassa.

    • Tuurasin hesarin jakajaa tämän pitäessä kesälomaa, taisin olla jotain ehkä 14 vuotias. Joutui lähtee töihin kun muut nukkui käki kukkui eikä väsyttäny yhtään, moitteita tuli kun joku jäi ilman lehteä, jakelun jälkeen oli monta ylimääräistä lehteä, ne annoin naapureille. Virheestä otin vaarin, palkasta ei jäänyt säästöön.

      • Anonyymi

        Mikä oli jakopiirisi hesarin jaossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oli jakopiirisi hesarin jaossa?

        Oot meiltäpäin kun kysyt, Nuijamiehen alueella.

        pe


    • Anonyymi

      Minä jaoin lehtiä aamuisin ja seitsenvuotiaasta. 30 pakkasessa ja kovassa tuulessa rankkaa,heikoin varustein!

      • Anonyymi

        Totta maar!

        Joka suuntaan oli aina ylämäki ja kesät talvet mentiin sukset jalassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta maar!

        Joka suuntaan oli aina ylämäki ja kesät talvet mentiin sukset jalassa!

        Joo ja irtokoirat jahtasi.. piti sotkee fillaria kovaa!


    • Anonyymi

      Naapurikylän sokerijuurikaspellolla harventamassa.- Liksallani sain ostettua Abu-matic 20 ja heittovavan sekä uistimet , kyllä minä olin poikaa :)

      Gubbe 73

    • Anonyymi

      Tätini lupasivat mulle viisi penniä, jos olen viisi minuuttia hiljaa.

    • Anonyymi

      Mamilla oli silloin paksu lompakko ja myö vaan huilattiin!🍀

    • Anonyymi

      Ensimmäinen työpaikka, 15 vuotiaana, oli SOK, Fleminginkatu, Helsinki.
      Tsuppari eli lähetti, asiapoika, tms. Palkka oli 200mk/kk

      • Anonyymi

        Mikä oli vuosiluku? Olin 1964 sain 100 mk /kk lihakaupassa Savossa.


    • Anonyymi

      Muistan kun 12 vuotiaana halusin ” palipalit” syksyllä ja äiti ei ottanut asiaa kuuleviin korviinsa, vaan sanoi että ne ovat kesäkenkiä eikä sellaisia ostella.

      Sitten koulussa eräänä päivänä opettaja kertoi että jokainen lapsi jolla ei ole esim varaa saada kenkiä saa niihin avustusta , ja häneltä saisi lomakkeen jonka vanhemmat sitten täyttäisivät.

      Tuumasta toimeen minä paras ystäväni oteimme lomakkeet kotiin vietäväksi, mutta täytimme ne salaa vanhemmilta ja kirjoitimme jopa huoltajan allekirjoituksen siihen.

      No raha lappu tuli joka oli kiinnitetty paikkakunnan yhteen kauppaan, niin että menimme ostamaan kengät , ystävätär osti reilut nahkakengät ja minä ne palipalit , ihmettelen itsekkin näi jälkeenpäin miten se oli edes mahdollista.

      Kun sitten kävelin ne palipalit jalassa ensimmäistä päivää kuraisella kylätiellä ja tulin kotiin ja äiti näki mitä minulla oli jaloissa , niin tuli ristikuulustelu ja minun oli pakkomtunnustaa miten olimme tehneet ystävän kanssa. Ja sain oikein reilusti
      tukkapöllyä ja selityksen siitä kenelle nämä avustukset oli tarkoitettu, siis ei minulle ,

      sain myöskin informaatiota mitä seuraa kun väärentää jonkun nimen virastopapereihin .

      Äiti otti palipalit minulta ja en tänäänkään tiedä mikä niiden kohtalo oli, enkä liioin sitä että ottiko äiti yhteyttä vastuussa oleviin tahoihin vai jättikö asian silleen , en kehdannut edes kysellä koskaan kun niin hävetti.
      Joten se oli ystävän ja minun ensimmäinen ekonominen asia millä saimme lyhyen ilon, tienaamista erikoisella tavalla ja samalla kova opetus asioista mitä ei saa tehdä .
      Niin että elämä opettaa ,

      • Anonyymi

        Minä jouduin jo 13-vuotiaana vehnäjauhokaivokselle töihin.
        Siellä ei ollut edes hissiä käytössä ja 4 kerrokseen noustiin hiivan avulla.
        Muutaman vuoden olin myös Italiassa makaroonitehtaalla, missä porasin reikiä makarooneihin.
        Välillä oltiin makaroonipellolla poimimassa pensaista kypsät makaroonit.

        Olin myöskin vähän aikaa teurastamolla hommissa, mutta se ei oikein minulle sopinut, sillä siellä sai joka päivä maksaa ja kärsiä.
        Ennen eläkkeelle joutumista toimin 3 vuotta Parilan Panssarimuseossa hyökkäysvaunun rahastajana ja armeijankin taisin käydä kirjekurssin kautta.

        Ei minun lapsuudessani ollut mitään rahaa, sillä kauppaa käytiin kärpännahoilla ja juurikkailla.
        Minä tulen särkyneestä kodista! Särjin sen itse!


      • No oli teillä luovaa ajattelua, kun moisen keksitte.
        Köyhemmille perheille kunnissa jaettiin tosiaan tuota kenkäavustusta hakemuksesta.
        Muistan myös nuo palipalit.
        Muistelen, että itsellänikin taisi olla sellaiset.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        No oli teillä luovaa ajattelua, kun moisen keksitte.
        Köyhemmille perheille kunnissa jaettiin tosiaan tuota kenkäavustusta hakemuksesta.
        Muistan myös nuo palipalit.
        Muistelen, että itsellänikin taisi olla sellaiset.

        Nyt menin ulalle noista palipaleista, voisitko avata itäsuomalaiselle, kun en muista moisia kenkiä tuolla nimellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt menin ulalle noista palipaleista, voisitko avata itäsuomalaiselle, kun en muista moisia kenkiä tuolla nimellä.

        Ne oli alunperin semmoset puupohjaiset, missä remmi meni jalkapöydän päältä.
        Vähän kun kesäsandaalit.
        Myöhemmin muitakin versioita, sulavampia oli.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Ne oli alunperin semmoset puupohjaiset, missä remmi meni jalkapöydän päältä.
        Vähän kun kesäsandaalit.
        Myöhemmin muitakin versioita, sulavampia oli.

        Joo ihan niin olivat minunkin , siis puiset ja vaaleanruskea yksi remmi päällä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä jouduin jo 13-vuotiaana vehnäjauhokaivokselle töihin.
        Siellä ei ollut edes hissiä käytössä ja 4 kerrokseen noustiin hiivan avulla.
        Muutaman vuoden olin myös Italiassa makaroonitehtaalla, missä porasin reikiä makarooneihin.
        Välillä oltiin makaroonipellolla poimimassa pensaista kypsät makaroonit.

        Olin myöskin vähän aikaa teurastamolla hommissa, mutta se ei oikein minulle sopinut, sillä siellä sai joka päivä maksaa ja kärsiä.
        Ennen eläkkeelle joutumista toimin 3 vuotta Parilan Panssarimuseossa hyökkäysvaunun rahastajana ja armeijankin taisin käydä kirjekurssin kautta.

        Ei minun lapsuudessani ollut mitään rahaa, sillä kauppaa käytiin kärpännahoilla ja juurikkailla.
        Minä tulen särkyneestä kodista! Särjin sen itse!

        Mulla oli kyllä hyvä bisnes pienenä.
        Talvella kävin aina kolkuttelemassa naapurien ovea ja kysyin, että tarvitsevatko he polttopuita?
        Sanoivat aina ei, joten otin puut liiteristä ja kävin myymässä ne muualle.
        Kyllä maaseudulla aina pärjäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli kyllä hyvä bisnes pienenä.
        Talvella kävin aina kolkuttelemassa naapurien ovea ja kysyin, että tarvitsevatko he polttopuita?
        Sanoivat aina ei, joten otin puut liiteristä ja kävin myymässä ne muualle.
        Kyllä maaseudulla aina pärjäsi!

        Ja kehtaat vielä esitellä ketkun kallosi julkisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3386
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      132
      3098
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      246
      2452
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      159
      1879
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1044
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      908
    7. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      29
      895
    8. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      843
    9. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      804
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      130
      781
    Aihe