mitä työvaatteita käytetään yleensä suurkeittiön tiskaajan työssä?? mä alotin eilen kesätöissä sellasessa ja luulin etukäteen et siellä käytetään jotain sellasia keittäjän vaatteita ja sit ehkä vaan kumihanskoja. niin nyt mä joudunkin pitään niitten päällä vielä sadetakkia, sadehousuja ja sellasta isoa kumiessua! ja kädessä sellasia olkapäihin asti olevia kumihanskoja ja päässä tietty sitä keittiömyssyä. ja jalassa pitää olla kumpparit! kyllähän siinä roiskuu tosi paljo mut arvatkaa tuleeko noissa vaatteissa kuuma siel kuumassa keittiössä?? onkos muualla samoissa töissä sama juttu?? pitäskö tosta kysyy vielä työnantajalta et onko noita pakko pitää vaikka se niin sanoki?? enhän mä kestä koko kesää siel kuumassa noissa joka päivä!!
tiskaajan työvaatteet???
7
4913
Vastaukset
- on kyseessä
myös työsuojelu. Eli vaatteet on pidettävä päällä, kun koneista voi roiskahdella pesuaineita ja sitten tätä vettä eri lämpöisenä. Luulisin, että työsi voittaa kuitenkin olosuhteiltaan esim. nakkikioskin, missä lämpötila voi kohota kesällä noin viiteenkymmeneen ja haisee makkaralle...
- tyttönen
Olen käynyt ties kuinka monessa ravintolassa töissä sekä itse joskus tiskannut jos työnkuva on sellaista sisältänyt. (myös suurkeittiöt) Suurimmalla osalla tiskareista joita olen nähnyt, on ollut jotkut normaalit housut ja esim. t-paita sekä niiden päällä pitkä kuminen essu kumihanskat. Kengät pitää olla umpinaiset, jos jotain nimittäin tippuu jaloille. Sitä korvata usein jos on avoinaiset. (ja muutenki jalat kastuu)
Noi sun työvaatteet kuullosti mun mielestä aika oudoilta :D- dishmachine
Kyl kuulostaa aika paksulta vaatetukselta ravintolan kyökkiin. sit ymmärtäisin et jos jotain happojuttuja jossain tehtaassa pesis niin sitte. mutta itselläni on housut, keittiötyökengät, paita ja tavallinen kangas esiliina. tosin joudun välillä kipaisemaan kassalla, olishan se kiva siinä saderotsi päällä palvella asiakkaita. baitheway...pitserioissakin on aika kuuma...
- dichmachine
dishmachine kirjoitti:
Kyl kuulostaa aika paksulta vaatetukselta ravintolan kyökkiin. sit ymmärtäisin et jos jotain happojuttuja jossain tehtaassa pesis niin sitte. mutta itselläni on housut, keittiötyökengät, paita ja tavallinen kangas esiliina. tosin joudun välillä kipaisemaan kassalla, olishan se kiva siinä saderotsi päällä palvella asiakkaita. baitheway...pitserioissakin on aika kuuma...
olitkin suurtalouskeittiössä, mut kokemusta on sieltäkin, samanlainen vaatetus ku rav.keittiössä.
- kokki
teein monenlaisia töitä jos olen tiskissä mulla on kokki kamat päällä ja joskus essu ja joskus kumi hanskat! riippuu tiskistä yms. palkon siel asiakkaita ? mitä tiskiä??
- HR-Manager
Itse en työskentele ravintola-alalla, joten satavarmaa tietoa ei ole tullut hankituksi. Ravintola-busineksessä on omat "oikkunsa", joista kannattaa olla selvillä.
Suoralta kädeltä arvaisin että kyseessä voisi olla käytännön pila ensimmäistä työvuoroaan tekevälle. Tosin käytännön pilat yleensä paljastetaan hyvissä ajoin, toisin kuin sinun kohdallasi.
Älä kuitenkaan hätäänny, sillä työsuojelu sisältää erinäisiä sääntöjä työpaikan lämpötiloista. Siinä sanotaan, että työntekijöiden suojaamiseksi liialliselta lämmöltä työnantajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin esimerkiksi tehostettamalla ilmanvaihtoa tai lyhentämällä altistumisaikaa. Asia koskee niin liian kuumaa sisälämpötilaa, kuin raskasta vaatetustakin. Työteho kärsii oleellisesti ja samalla työntekijän terveydentila vaarantuu.
Työsi luokitellaan toimenkuvaltaan sarjaan keskiraskas työ, jolloin työtilan lämpötilan tulisi olla 17-21 °C ja ilman suhteellinen kosteus 30-70%. Työnantajan velvollisuutena on mm. teknisin toimenpitein huolehtia siitä, että lämpötila työpaikalla pysyy siedettävänä. Nyrkkisääntönä on myös että jos esimerkiksi kesän hellekautena työpaikan ilman lämpötila ylittää 28°C tehdään 45-50min töitä ja sen jälkeen pidetään 10-15min tauko, jona aikana työntekijällä on mahdollisuus poistua kuumasta työtilasta.
Suosittelen ongelman ratkaisuksi sitä tuttua ja tavanomaista keinoa, jota tapaan lähes aina ehdottaa: ota asia puheeksi esimiehesi kanssa ja kerro oma näkemyksesi. Mikäli lähin esimiehesi esim. vuoropäällikkö on liian kokematon asiaa käsittelemään, ota rohkeasti yhteyttä hänen esimieheensä. Vasta tämän jälkeen kannattaa alkaa miettimään yhteydenottoa työsuojelupiiriin.- et työskentele ravintola-al...
Joskus keittiössä on 40-50 astetta lämmintä ja taukoja kerkii pitää vaan kaks koko päivän aikana (ruoka- ja tupakkatauko). Siinä on turha ruveta jauhamaan jostain työsuojelulaeista, kun on kymmenen eri hommaa tehtävänä yhtä aikaa. No onneks tämmösiä päiviä ei mulla oo yleensä kuin yks tai kaks viikossa, jos lounaalla käy paljon porukkaa ja lista-annoksia menee paljon samalla ulkona on hellettä. Huonommin on varmaan asiat mcduunilaisilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997770- 1075587
- 2754851
- 494773
- 743527
- 502818
- 582497
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264