Eli, kun tulin koulusta kotiin ja menin vessaan huomasin verta alushousuissani ja se oli kirkkaan punaista ja niinku just tullu. Mä aloin miettii onks nää mun ekat menkat ja lähdin vaan mun huoneeseen ja laitoin siteen ja aloin miettii vaa et onks nää ny ne menkat ja mä oon nii shokissa että mä tärisen ja mä en halunnu sen tulla noin yhtäkkiä ja voiko joku kertoa jotain menkoista niiku jotain vinkkejä. Mä oon siis 13v tyttö
Ekat kuukautiset alkoi, apua!
10
784
Vastaukset
- Anonyymi
Sulla on alkanut menkat ja se on normaalia että ne alkaa murrosiässä.Myös ohivuotoja voi tulla vaikka olis kuukautissuoja.Siteen kanssa varsinkin. Kun sulla on menkat niin käytä mustia päällyshousuja jolloin se ohivuoto ei näy jos sattuu että tulee ohivuotoja. Side pysyy paremmin jos on napakat alushousut jossa side pysyy paremmin.En itse suosittele alushousuja joissa on lahkeet.
- Anonyymi
Jos sinulla on äiti kotona, nyt tai myöhemmin, kehottaisin juttelemaan hänen kanssaan kuukautisista.
Äidit kyllä tietää ja osaa neuvoa, heillä on kaikilla itselläänkin ollut kuukautiset. Kannattaa kertoo sun äitille itellä alko menkat joulukuussa ja kerroin heti äitil ja ymmärs ja auttoi siteitten kaa yms. Oon siis koht 14. Ota kouluun mukaan siteitä tai tampooneja vuotomäärän mukaan jos runsaat kiin ota enemmän eikö sitä kannata vaihtaa kun vasta sitten kun on ihan pakko 😍 tsemppiii ❤️❤️
Siis mua ärsyttää niin paljon menin vessaan joskus kahdeksan aikaan ja siteessä ei ollut mitään ja tampoonikin valkoinen ajattelin että Jes ne loppu mut 3tunnin jälkeen menin vessaan ja kuulin sellasen *plomps* ja katoin pönttöön ja helvekko siel se oli veret tippunu ja aloin pyyhkii ni eikö ollu sit paperi ihan veressä. Tää on mun 4pv ja en pysty yhtään sanoo kauan kestää kun ekat menkat kesti 15pv. Mist tiiän et ne nyt sit oikeesti loppuu ettei käy tälläsii pikku yllätyksii.
Tässä neuvoni:
Pidä muutamaa sidettä mukana missä menetkin, tarkista aina vessakäyntien aikana miten täynnä side on. Aivan reunasta reunaan ei kannata jättää, muuten se voi seuraavaksi vuotaa yli ja on epämukavaa muutenkin.
Aivan suoraan tamponeihin ei kannata mennä, ne eivät sovi aivan kaikille: https://www.netlaakari.fi/naiset/artikkelit/toksinen-sokkioireyhtyma-on-harvinainen-mutta-vakava-tunnista-oireet/
Mutta jos sopii niin ne voivat helpottaa elämää sillä ne ovat huomaamattomampia ja niiden kanssa voi uidakin. Tosin suosittelisin käyttämään pikkuhousunsuojia niiden kanssa, varmuuden vuoksi.
Pese alapää hyvin vähintään kerran päivässä jotta bakteerit eivät pesiydy.
Menkkapikkareitakin (period panties) nykyään saa jos haluat kokeilla jotakin uudelleen käytettävää: https://yle.fi/a/74-20010178
Tai kuukuppeja (menstrual cup): https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuukautiskuppi
Tästä tulee sinulle rutiinia ennen pitkää, älä siis stressaa liikaa, opit sen kyllä ihan kokemuksella.- Anonyymi
Moi! Oon ite 13 v. ja mulla alko tänään menkat. Kannattaa ottaa AINA vara siteitä, ite unohin ja kaduin karvaasti. Yöks kannattaa laittaa ihan yölle tarkoitettuja siteitä, perus siteet ei toimi samalla tavalla. Toivottavastia autto
- Anonyymi
Siis mulla alko kans tänää oon 13 ja kohta 14 v ja tärisen ihan sikana mua itkettää ja stressaa ja vihaan tätä. Apuaa. Enhaluu. Mua ahdistaa niin paljon enkä voi keskittyy kouluun tai mihinkään ja mulla on siis jo valmiiks ahdistushäiriö nii täö on tosi paha😫
- Anonyymi
Kuukautiset kuuluu tytön/naisen elämään. Et sä teinnyt että tytöillä alkaa kuukautiset murrosiässä. Oot sä oikeesti elänyt tynnyrissä ja luulllut ettei kuukautiset koske sua. ei toi itkeminen auta sua. ei se lopeta menkkoja
- Anonyymi
Mullaki ehkä alko tänää en oo iha varma
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mullaki ehkä alko tänää en oo iha varma
me ei nähdä sun pikkuhousuja onko niissä verta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346