Nyt on vähän termit hukassa.
Ammattitutkinto on amiksen perustutkinnon jälkeen suoritettava lisäkoulutus. Perustutkinto -> ammattitutkinto -> erikoisammattitutkinto (mestarin tutkinto). Tämä on varma tieto.
Kuitenkin täälläkin monet puhuvat ammattitutkinnosta, kun he tarkoittavat ihan mitä tahansa ammattiin tähtäävää koulutusta; perustutkinnot siis osana tätä. Joidenkin mielestä amk-insinöörin koulutus tähtää ammattiin, joten sekin olisi ammattitutkinto. Yliopistoissa jokin museologin tutkinto on myös erään sivun mielestä ammattitutkinto.
Tarkoittaako termi ammattitutkinto siis ihan oikeasti kahta eri asiaa, vai ovatko nämä ihmiset vain tyhmiä?
Itse olen tähän asti käyttänyt termiä ammatillinen tutkinto kattamaan nuo ammattiin tähtäävät koulutukset. Sanan ammattitutkinto olen pyhittänyt vain heille, jotka ovat perustutkinnon jälkeen lisäkouluttautuneet alansa ammattilaisiksi (taitaa tosin olla mahdollista suorittaa myös ilman perustutkintoa, mutta joka tapauksessa ammattitutkinnolla tarkoitan tutkintoa, jonka haltija on ainakin olevinaan alansa ammattilainen). Olenko ollut väärässä kaikki nämä vuodet?
ammatillinen tutkinto vai ammattitutkinto
3
683
Vastaukset
- sitäsuntätä
Ammatillinen perustutkinto
Ammatillinen perustutkinto on laajuudeltaan 120 opintoviikkoa, ja se voidaan suorittaa joko ammatillisena peruskoulutuksena tai näyttötutkintona. Perustutkinto rakentuu perusopetuksen oppimäärälle.
Ammatillinen tutkinto
Ammatillisia tutkintoja ovat ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot.
Ammattitutkinto
Ammattitaidon hankkimistavasta riippumaton näyttötutkinto, jossa osoitetaan alan ammattityöntekijältä edellytetty ammattitaito. Se suoritetaan tutkintotilaisuudessa näytöin.
Erikoisammattitutkinto
Ammattitaidon hankkimistavasta riippumaton näyttötutkinto, jossa osoitetaan alan vaativimpien työtehtävien hallinta. Suoritetaan tutkintotilaisuudessa näytöin.- asdfasdfasdf
Jos tuo on ainoa oikea totuus, niin minä olen oikeassa.
Teknillisen fysiikan tutkijakoulun johtaja Martti Salomaa taas on yksi monista tyhmistä:
http://www.polyteekkari.fi/pt.pl?juttu=714 - nipsu
asdfasdfasdf kirjoitti:
Jos tuo on ainoa oikea totuus, niin minä olen oikeassa.
Teknillisen fysiikan tutkijakoulun johtaja Martti Salomaa taas on yksi monista tyhmistä:
http://www.polyteekkari.fi/pt.pl?juttu=714Höh, jopas olet innokas haukkumaan ihmisiä tyhmiksi.. Oph:n sivuilta käsittäisin asian näin: ammatillinen tutkinto on laaja käsite, joka siis käsittää kaikki ammattitutkinnot, erikoisammattitutkinnot jne. Eli jos esim. valintaperusteena koulutukseen tms. on ammatillinen tutkinto, niin ammattitutkinnon asteeseen ei kiinnitetä huomiota. Ja toisaalta, samoin kuin tuossa artikkelissa, voidaan ammattitutkintoa käyttää kontekstissa korostamaan sitä, että tutkinto on tiettyyn ammattiin tähtäävä. En menisi sanomaan, että esim. fil. maisterin tutkinto on ammattitutkinto, koska eipä taida missään olla tuollaista ammattia kuin fil. maisteri. Tutkinto tietty antaa pätevyyden eri ammatteihin, mutta se on eri asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2563225Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell201789Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.231463Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1381322- 811284
- 1041268
Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta1531082Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka581055- 1371008
Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717977