Uudestiheränneet vanhoillislestadiolaiset ja esikoislestadiolaiset

Anonyymi-ap

Nämä ryhmät muodostuivat kahta puolta 1800/1900 lukujen taitetta, alkuperäisen lestadiolaisuuden hajottua Johan Raattamaan kuoleman jälkeen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhani_Raattamaa

Sikäli kun alkuperäisestä voidaan puhua. Lestadiolainen liikehän on jatkumoa Herrnhutilaisuudesta vanha- ja uuslukijaisuudesta. Herrnhutilaisuuden alkulähteet on jo Sksan Böömistä, 1600 luvulta.
Ei nämä liikkeet siis taivaasta tippuneet ole, vaikka liikkeiden propaganda yrittää tällaista kuvaa luoda liikkeen synnystä.

6

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä kyllä, jollakin tasolla ymmärrettävää kyseinen propaganda, vaan kuitenkin jotain outoa on ihmisten toiminnassa ainakin kahden suurimman "eriseuran" kohdalla.

      Sekä propagandan levittäjien ja siihen uskovien toiminta "vain me" -uskossahan ei kestä kummankaan joukon kohdalla vähäistäkään älyllistä tarkastelua kristinuskon näkökulmastakaan? Vai kestääkö? Eiväthän ne molemmat joukot voi yksin taivaaseen mennä??

    • Anonyymi

      Älyllisyys on aina surmattava, ennen kun voi edes aloittaa keskustelemaan kristinuskosta. Ihmisen äly kun on kaikessa Jumalan tahtoa vastustava voima.

      Vain silloin kun henkilö on Jumalan sanan kautta ja Pyhän Hengen voimasta uudestisyntynyt, ja hänen tahtonsa on alistettu Jumalan tahdon alle, silloin myöskin äly palvelee Jumalan tarkoituksia.

      Mutta kristinuskossa päätöksiä ei tee ihmiset ollenkaan, siis siten, että ihminen valkkaa ja muuttelee Raamatun kirhoitukset omiin tarkoituksiinsa.

      Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

      Minkään nimiset, tai kokoiset yhdistykset, kirkot tai kirkkokunnat eivät hallitse Jumalaa, eikä kukaan ihminen, Jumala on kaikkivaltias Herra. Kenelle Kristus avaa oven Jumalan valtakuntaan, sitä ei kukaan sulje. Ja keneltä Kristus sulkee oven, sitä ei kukaan avaa.

      On tärkeä ymmärtää, että Kristus on Jumalan Sana. Jumalan Sana siis avaa, tai sulkee. Yhdistysten tehtävänä ei ole lörpötellä narsistisia ylpeitä valheita omasta kaikkivaltiudestaan, vaan Julistaa Jumalan sanaa. Tämä Sana sitten avaa taivaan ovet niille jotka Sanan ottavat uskossa vastaan.

      Ne jotka muuntelevat sanaa, joko lisäillen siihen omiaa, tai ottaen pois sanaa harkintansa mukaan, menettävät pelastuksen ja iankaikkisen elämän.

      • Anonyymi

        Etkö sinä hyvä ihminen ymmärrä, että "omalla ymmärrykselläsi":hän sinä nyt etenet neuvoen meitä oman ymmärryksesi avulla?

        Ja älyllisyyden surmaamisesta tarpeellisuudesta olen täysin eri mieltä eri mieltä, koska Jumala yksin antoi meille älyn ja älyllisyyden!


    • Anonyymi

      Matt.24:40 Silloin on kaksi kedolla: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. Matt.24:41 Kaksi jauhavat myllyssä: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. Luuk.17:34 Minä sanon teille: sinä yönä ovat kaksi yhdellä vuoteella, yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään. Luuk.17:35 Kaksi ynnä jauhavat: yksi otetaan yös, ja toinen jätetään. Biblia (1776)

      • Anonyymi

        Mitäs noista jakeista pitäisi nyt sitten päätellä, SINUN oppisi mukaan????

        Kerro enemmän!

        Jätetäänkö esikois- vai vanhoillislestadiolaiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs noista jakeista pitäisi nyt sitten päätellä, SINUN oppisi mukaan????

        Kerro enemmän!

        Jätetäänkö esikois- vai vanhoillislestadiolaiset?

        No ei kai noita vanhoillisia ja esikoisia aviossa kovin paljon ole? Vai muutenko olisivat samassa vuoteessa? Vaikeita on ymmärtää, pitäisi kai vaan uskoa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe