Täytän toukokuussa 18 vuotta, ja tarkoituksena olisi muuttaa silloin myös omilleni. Minulla on säästöjä n. 7000-8000€ edestä ja lisäksi joitain sukulaiseni minulle säästämiä varoja (en tiedä varojen suuruutta). Aion hakea kesäksi asumistukea, mutta käsittääkseni opintotukeen minulla ei ole oikeutta kuin vasta syksyllä opintojen taas jatkuessa. Vaikuttavatko säästöni asumis- tai opintotukeen? Entä toimeentulotukeen, jos hakisin sitä kesältä? Entä jos saan kesätöitä, kuinka paljon voin tienata, ettei se vaikuta tukiini? Pohdin vielä sitäkin, voivatko vanhempani avustaa minua ilman, että menetän tukia?
Mitä tukia voin saada?
8
165
Vastaukset
- Anonyymi
Ota vielä "pikavippejä" niin paljon kun vain saat, elä laita pankkiin, vaan nosta heti ja pidä setelit omassa kätkössä ! Sossunluukulle sitten vain notkumaa kun ei ole rahaa, mutta velkaa on Vippilainoista, kyllä Sossusta antavat asunnon ja ruokarahaa, elä vain yritä hakea Töitä !
- Anonyymi
Mitäs luulet kun on säästöjä ????.....
- Anonyymi
Vai olisi tarkotus muuttaa ; ) Ehkä sinun kannataa asua vielä äidin ja isin luona.
- Anonyymi
Ei jumal...a, ei ole ihme jos tämä maa on kohta konkurssaa, täällä kysellään keinoja tukien maksimoisimiksi, rahaa tilillä ja pelkää ettei saa tukia vaikka pärjäisi ilmankin. Omalle tyttärelle sanoin että lopeta se tukien miettiminen ja tee töitä minkä kykenet opiskelujen ohella muuten olet siinä kierteessä lopunikää kun siihen elämisen malliin opettelee, autan enemmin vaikka itse minkä pystyn.
- Anonyymi
Jos säästösi näkyvät tiliotteella, ne estävät kokonaan toimeentulotuen saannin. Asumistuen ne estävät joko osittain tai kokonaan. Kannattaa kokeilla Kelan laskuria: https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri
Palkkatulot vähentävät toimeentulotukea, mutta asumistuen kohdalla lasketaan arvio tuloista pitemmällä aikavälillä.
Säästöt eivät vaikuta omillaan asuvan 18-vuotiaan opintotukeen, jos niistä ei makseta korkoa. Vanhempien antamat rahat vaikuttavat toimeentulotukeen. Perehdy huolella kuhunkin asiaan: https://www.kela.fi/opiskelijat
Pitkäaikatyötön - Anonyymi
Minkä ihmeen takia näitä kysellään ja arvuutellaan täällä Suolipalstalla? Miks ette lähetä näitä kyselyjänne kelaan? Sieltä kyllä saa vastauksen... Täältä saat vastauksia, jotka eivät välttämättä pidä ollenkaan paikkaansa. Esim. kysymykseesi, vaikuttavatko säästöt asumistukeen vastaus on, että eivät vaikuta. Tuolla ketjussa joku virheellisesti on vastannut, että vaikuttavat.
- Anonyymi
Kyllä riittävän isot säästöt vähentävät/estävät asumistuenkin saamista. Eihän se niin mene, jos vaikka voitat päävoiton lotossa tilillesi, että saisit silti asumistukea. Muutama tonni tilillä ei vaikuta, mutta tarkkaa rajaa ei voi sanoa.
Pitkäaikatyötön
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651453Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia110910- 58751
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä47744- 57720
Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39707Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan71681Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606026669Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.41657Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli67650