Syntien anteeksi saamisen kummallisuus !

Anonyymi-ap

Synnit mennään aina rauhanyhdistyksen toimitalolle uskomaan itse itselleen anteeksi. Miksi ei voi jäädä samaa kotiin uskomaan ? Kaikki koko uskovaisten talostelu tiivistyy vaan yhteen asiaan, eli päivittämään uskon kestävyys. Ilman säännöllistä käyntiä yhdistyksen kokouksissa usko ei päivity. Tietysti siihen liittyy aina sitä muutakin oheistoimintaa, kuten miesten ja naisten illat, matkustelu, lauluseurat, lasten pyhäkoulut, vuosikokoukset, seurakuntapäivitä, nuoirten illat, rippikoulut, leirikeskusten teemaleirit jne..
Mutta kaikissa näissä loppuhuipentuma on aina se sama; uskon päivittäminen.
Kuvitellaanko tosiaan Jumalan pystyy seuraamaan miljardien ihmisten ajatuksia ja elämää sekä tekemään niistä taivaallista tilikirjaa ?
Onko ihmiseen istutettu joki siru, jolla syntielämää voidaan seurata tai kun synti kuormaa poistetaan, niin sirusta menee tieto eteenpäin jonnekkin taivaan tilikirjoihin, joissa kumilla on ahkeraa käyttöä pyyhkiä aina kun seurattava on uskonut syntinsä pois.
Synnit annetaan anteeksi tai on annettu jo, mutta nykyään puhutaan vaan miten synnit uskomisen tavalla saa anteeksi annetuiksi. Kuulijoille vakuutetaan, miten seuroissa käynti sanankuulossa on samaa kuin saada syntinsä anteeksi. Toisaalta sanotaan, ettei ehtoollinen ole paikka, jossa synnit saa anteeksi ilman näkyvää ja sanallista toimintaa, niin siksipä seurakansa ennen ehtoolliselle polvistumistaan halailee kaveriltaan synnit anteeksi, kun kuvitellaan, ettei ehtoolliselle voi tulla syntikuorman kanssa tai muuten on kelvoton ehtoollis vieras. Jolla ei ole kaveria, jolta pyytää, niin sitten viime kädessä ehtoollista jakavalta papilta. On kummallista, miten esim. nuoriso ei rauhanyhdistyksellä uskalla pyytää näkyvästi syntejä anteeksi, mutta kirkossa kaikkien nähden he sitä kehtaavat tehdä.
Joka kerta ja joka tilanteen loppuvaiheessa muistutetaan, että olethan muistanut uskoa syntisi anteeksi. Jos itse ei pysty mielessään uskomaan, niin sitten voi asiasta varmistua pyytämällä käden nostolla omalle kohdalleen, niinkuin ennen oli tapana, eli uskottiin, ettei syntejä saa itsekseen anteeksi, vaan siihen kuuluu tämä julkinen ripitys. Nykyään on kyllä vallalla käsitys, että kun saarnaaja sieltä pöntöstä julistaa kaikille synnit anteeksi yhdellä kertaa ja kaikille yhteisesti, niin muuta ei sitten tarvitakkaan, eli saa salaisesti uskoa. Kysymys kuuluukin, voiko synninpäästö tulla hajamieliselle kuulijalle, joka puoli nukuksissa kuulee kuin kaukaa puhetta, joka menee samantien ulos toisesta korvasta. Siitä kyllä kerrotaan, ettei Jumalalta voi pyytää suoraan syntejä anteeksi, vaan siihen tarvitaan välikätenä toinen uskovainen, jonka pitää Jeesuksen nimeen lausua synninpäästö ja onko sitten Jumala, joka on siinä viime kädessä kolmantena osapuolena kuitaten tilikirjan velat suoritetuiksi.
Tämmöinen uskomisen jatkuva hokeminen käy monelle mielenterveydellisesti raskaaksi . Toisaalta toivotetaan, miten myös pelkkä viestimien äärellä kuuntelu johtaa samaan, eli sielläkin voi uskoa syntejään anteeksi. On vaan kummallista, kun sanotaan, miten kerran parannuksen armon saanut uskovainen pysyy synnittömänä kunhan vaan kuulee tätä alituista hokemaa; "usko syntisi anteeksi!"
Näin se pitää tämä uskomisen asia käsittää, eli pitää yllä Pyhää Henkeä jauhamalla tätä sanomaa; pitää uskoa synnit anteeksi. Toki seurapuheissa kerrataaan niitä samoja ikiaikaisia raamatun tarinoita, jotka kuulijat ovat kyllä ehtineet pitkän tai lyhyemmän elämänsä aikana kuulla satoja kertoja. Kyllästyttääkö kuulla jokin Rikas mies ja Lasarus tarina yhä uudestaan ja uudestaan ? Mites on, jos vaikka lapsille luettais joka kerta sama satu uudestaan ja uudestaan, niin eiköhän lapsi tuumaisi; "luetaan joku muu eikä aina tätä samaa!" Kyllähän raamatussa tarinoita riittää, mutta jostain syystä nämä puhujat lukevat näitä totuttuja ja niistä ennen saarnattuja tekstejä varmaan siksikin, kun pitää matkia muita saarnaajia pyrkimällä selittämään teksti mahdollisimman samalla tavalla. Jos puhe vähänkin poikkeaa totutuista selitysmalleista, niin katsotaan puhujan menneen väärään henkeen.

15

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun oikea uskonsuunta puuttuu tulee juuri näitä kummallisia sisältöjä. Uskoa ei tarvi päivittää milloinkaan. Se on yksi ja sama kristinusko. Aina. Oikeasti. Kaikki muu on harhaoppia ja kikkailua. Hellareissa tätä on paljon.

    • Anonyymi

      Tätä jo varmaan moni on odottanut :-)

      Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava. 24 Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisiamme rakkauteen ja hyviin tekoihin.
      25 Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.

    • Anonyymi

      Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä. Kannattaa mennä sinne missä pyhät ovat, siellä on myös Isä ja Poika.

    • Anonyymi

      Miten tässä toteutuu henkilökotainen katuminen esim. toiselle aiheutetusta hirvittävästä loukkauksesta/vääryydestä? Parannus ei ole aito, jos siihen ei liity katumusta.

    • Anonyymi

      Minä muistelen jonkun puhujan sanoneen
      kuvaannollisesti "syntien anteeksi antamisen/saamisen alttarin pystyttämistä" myös kotona. T. ent. vl.

      • Anonyymi

        Miksei alttarin voi pystyttää myös kotona, mutta jatko-ohje on kuitenkin, että varastetut karkit pitää hyvittää siihen kauppaan, josta ne on varastettu.


    • Anonyymi

      Nämä keskustelut toistavat hauskasti itseään, aloituksesta ja aloittajasta riippumatta. Lopputulos on sama ihan joka kerran: kaikki ovat mielestään oikeassa uskossa ja muut väärässä.

      Ainoat ketkä ovat oikeasti oikeassa, ovat uskottomat. He eivät anna minkään yhdistysten viedä itseään. He eivät tarvitse isoja laumoja ympärilleen maailmankatsomuksensa tueksi. He eivät tarvitse tuhansia vuosia vanhoja tekstejä "totuutensa" todisteeksi. He uskovat siihen, mitä on, eikä siihen, mitä voisi olla.

    • Näihin kysymyksiin saatte vastauksen rukouksen kautta ja muistakaa että Jumala on Jeesus!

      Mutta muista ettäsken, jos torjut rukousvastsuksena saadun rakkauden totuuteen ja hellitte yhä vl-valhetta, saatte kirouksen ,väkevän eksytyksen, että uskotte valheen, että tulisitte tuomituiksi.

      Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

      Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
      Joh. 15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
      2Kor. 3:5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
      Hebr. 13:21 hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.

      • Anonyymi

        Väkevästi on epävakaa demonipesä harhautunut.


      • Anonyymi

        Kuitenkin ...
        Ef .4:6 Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin ...
        Ef .4:6 Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa.

        Kuitenkin ...

        Joh. 12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Kuitenkin ...

        Joh. 12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt

        Kuitenkin ...

        Joh 10:16 Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Kuitenkin ...

        Joh. 12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt

        Yksi on Jumala. Miten tuo jae kuuluu asiaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi on Jumala. Miten tuo jae kuuluu asiaan?

        Kuitenkin . .
        Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä.


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus.

      "Kuulijoille vakuutetaan, miten seuroissa käynti sanankuulossa on samaa kuin saada syntinsä anteeksi."

      Olen kuuntelemieni saarnojen perusteella huomannut, että ainakin joissakin puheissa anteeksiantoa tarjotaan etenkin nykyään vähän väliä. Yhteisössä - kaikki on anteeksi - on turruttanut ihmisten omattunnot niin, että itse asian anteeksipyytämisestä on tullut täysin tarpeetonta ja/tai se on kokonaan unohtunut, vaikka korjattavaan asiaan liittyisi esim. muita henkilöitä. Yleisestä saarnasta uskotaan kaikki anteeksi, vaikka asioiden korjaaminen vaatisi ehdottomasti myös jatkotoimenpiteitä. Vaikkakin anteeksianto kohdistetaan seurasalissa istuviin muistetaan kuitenkin myös niitä, jotka eivöt ole paikalla, jotka usein rinnastetaan "potilaisiin".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe