Itärata-hanke

Anonyymi-ap

Itäratahanke on vihdoinkin nytkähtänyt Kouvolankin kannalta oikeaan suuntaan.

23

758

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Typerä hanke jolla ei voita mitään. Harmi että päätöksiä ei voi tehdä järjellä vaan pitää nuoleskella jotain kuolevaa Kouvolaa

    • Anonyymi

      Niinpä. Mitä ihmeen hyötyä on 13min ajansäästöstä, kun lentokentältä on 30min junamatka Hesan keskustaan?
      Kuinka monelle oikeesti on merkitystä, että pääsee kentälle 13 min aiemmin istumaan ja odottamaan koneen lähtöä....

      • Anonyymi

        Porvoolaisilla juna-yhteys paranee enemmän kui 13min


      • Anonyymi

        Espoo kasvanut isoksi kaupungiksi, Porvoon alueelle ja idän suuntaan kasvun edellytyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvoolaisilla juna-yhteys paranee enemmän kui 13min

        Porvooseen on jo ratayhteys, matkustajajunat vaan puttuu.
        Ei tarvita miljardi-investointeja siellä eikä Kouvolan suunnallakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvooseen on jo ratayhteys, matkustajajunat vaan puttuu.
        Ei tarvita miljardi-investointeja siellä eikä Kouvolan suunnallakaan.

        Pussinperällä nykyinen ratayhteyden ei toimiva


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pussinperällä nykyinen ratayhteyden ei toimiva

        Ei toimi ei kun junat ei kulje. Mutta voisi kulkea ilman miljardeja.


    • Anonyymi

      24.1.2023
      Valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön toteuttamassa selvityksessä suurten ratahankkeiden toteutus on yhteiskuntataloudellisissa hyöty-kustannuslaskelmissa todettu kannattamattomaksi.

      "Turun tunnin junan takaisinmaksuajaksi on arvioitu 140 vuotta, Tampereen Suomiradan ja Itäradan takaisinmaksuajat ovat 300 vuoden tienoilla."

    • Anonyymi

      Eipä tule itärataa ainakaan seuraaviin 50 vuoteen, JIBIDII RUAHAHHAAHHAAAA meni taas rahat hevon p**seeseen , montako miljoonaa Kouvola maksoi "selvityksestä"?
      JIBIDII!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Kustannusarvio 2.2 miljardia josta 76 % suomalaisilta veronmaksajilta, sillähän rakentaisi jo vaikka oman sairaalan jos valtio kerran maksaa ylläpidon. Werning, Hongisto ja Sheikki päätöksiä hyväveli Lintilän malliin.

      • Anonyymi

        niistä ole mitään päättämään


    • Anonyymi

      Turkuun pitää saada tunnin rata. Samoin Tampereelle. Itärata on elintärkeä... Täyttä pötyä. Tunnin radat on lähemmäs puoltatoista tuntia ja Lahden oikorata olisi kerralla pitänyt vetää Kouvolaan. Toivottavast käytetään nyt kaikki poliittinen energia ja miljardit eurot hyödyllisemmin. Kuntapoliitikothan näillä hankkeilla egoaan nostaa. Harvempi yritys lobbaa itärataakaan.

    • Anonyymi

      Rahaa kyllä vaatii, mutta jos järkevästi ajatellaan, niin viisain vaihtoehto on, että Kouvola jää vähän syrjään. Itärata tulee kehittää linjalle Helsinki-Pasila-Lentorata-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina- Luumäki ja sitä kautta Lappeenrantaan ja rajan yli Vainikkalaan. Vaikka nyt Vainikkalan asemalla vähemmän liikennettä, niin suunnittelu- ja rakennusjaksokin on niin pitkä, että siinä ajassa Venäjän tilanne on saattanut muuttua parempaan suuntaan.

      Tällöin puhutaan aidosti Itäradasta ja myös raideliikenne voi aidosti kilpailla kumipyörien kanssa Kotkan satamasta Itä-Suomeen ja Venäjälle suuntautuvan rahdin osalta. Nythän joudutaan Itä-rajan ja Kotkan sataman välillä käymään junallaKouvolassa, joka osaltaan on etu kumipyöräliikenteelle. Puhumattakaan 7-tien liikenteestä Kaakkoisrajan osalta, kun Kotkaan ja Haminaan ei ole Itäistä rantarataa.

      Jotta hanke saisi laajempaa kannatusta, tulisi Lahdesta Heinolan kautta rakentaa myös rata Mikkeliin vaikkapa samanaikaisesti Itäradan kanssa, jonka vaikutusalue sitten ulottuisi Kuopion kautta Kajaaniin ja ehkä kauemmaksi pohjoiseen asti! Ei näiden hankkeiden tarvitsisi olla toisilleen kilpailevia vaan toisiaan tukevia ja täydentäviä hankkeita.

      Nykyisistä kaupungeista, joissa ei ole matkustajaliikennettä tai raiteita ollenkaan, pääsisivät junista nauttimaan Heinola, Porvoo, Loviisa, Kotka ja Hamina. Vain Kouvola jäisi hieman paitsioon, mutta kyllä sieltä aina kohtuulliset yhteydet Etelä-Suomeen, lentoasemalle ja Helsinkiin säilyvät.

      • Anonyymi

        Oletkohan eksynyt väärälle palstalle,yritähän löytää takaisin Kotkaan 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletkohan eksynyt väärälle palstalle,yritähän löytää takaisin Kotkaan 😂

        Joku ihme juttu siinä on, että jos asut Kouvolassa pysähtyy järjenjuoksu tyystin.
        Tämä Kymiring-ratayhtiön johdosta vapautunut hemmo olisi juuri sopiva hoitelemaan Itärata-hanketta, ehdotan vaihtamista.


    • Anonyymi

      Itään ei kannata liikoja panostaa ei liiku tavara eikä turisti!👽👽

      • Anonyymi

        Ajattelet päivä kerrallaan kuin lapsi? Ajattele tulevaisuutta. Meidän naapuri saattaa olla seuraavaksi USA.


    • Anonyymi

      Nyt pitää muistaa Suomen junaratojen historia. Rautateiden rakentaminen aloitettiin Helsingin ja Hämeenlinnan välillä vuonna 1857. Silloin, ja myöhemminkin, Suomi oli itsenäistymiseen 6.12.1917 asti Venäjän Suuriruhtinaskuntaa. Meillä oli autonominen asema, mutta käytännössä rautatiet olivat niin suuri hanke, että ihan loppuun asti - etenkin I maailmansodan aikana, Venäjällä oli asiansa tähän vaikuttamaan vähintäinkin kaikkiin Itään suuntautuviin ratalinjoihin.

      Pääratojen linjaukset tehtiin silloin 1800-luvun puolivälissä Suomen Suuriruhtinaskunnan kartan mukaisesti. Ne eivät ole välttämättä niitä järkevimpiä linjauksia kaupunkien välillä, kun ajatellaan nykyiset II maailmansodan jälkeiset Suomen rajat. Monet kaupungit jopa Etelä-Suomessa ovat jääneet täysin rataa - täysin, miten nyt suunniteltaisiin rataverkosto?

      Come'on Kouvola! Nimenomaan Kouvola kaupunkina on muodostunut pitkälti radan varteen juuri radan rakentamisen vuoksi, ja osin siksi voimakkaaksi puunjalostusteollisuuskaupungiksi menneenä vuosisatana, mutta nykyisinhän paikkakunta on siinäkin tuotantomuodossa, paperi- ja puunjalostusteollisuudessa, taantunut. Ei riitä raaka-aine lähellä.

      Valitettavasti Etelä-Suomen rataverkostoa ajatellen Kouvola kaupunkina on historian relikti kaupunkien rataverkoston napana Itäisessä Suomessa! Siksi järkevintä on rakentaa Savon rata Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin, ja samalla Itärata Porvoo-Kotka-Hamina-Lappeenranta (nykyinen yhteys Vainikkalan kautta Pietariin) - Joensuu - Nurmes - Kajaani.

      Kouvola tässä katsannossa katsoo häviävänsä, mutta se 13 minuutin ajanmenetys Lentoasemalle ja Helsinkiin olisi kyllä kaupungille ja sen asukkaille tosi paha rasti!!!

      • Anonyymi

        Hyvä idea nuo linjaukset, harmi, että rahaa ei vaan ole ja velaksi on turhaa tehdä. Pitäisi olla isoja teollisuus investointeja tiedossa, jotka tukisivat näitä. Nyt näkymä on vain taantuvaa ja näivettyvää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä idea nuo linjaukset, harmi, että rahaa ei vaan ole ja velaksi on turhaa tehdä. Pitäisi olla isoja teollisuus investointeja tiedossa, jotka tukisivat näitä. Nyt näkymä on vain taantuvaa ja näivettyvää...

        Kyllä näistä kannattaa tehdä kannattavuuslaskelmia, etenkin Itä-Suomen puolelta kulkee enemmän raaka-aineita ja jalostustuotteita. Se olisi pois saastuttavasta kumipyöräliikenteestä. Henkilöliikenne olisi hyötyjä. Vihreää siirtymää. Ehkä noin viiden miljardin paketti, joka etenkin taantuman ja laman aikana olisi elvyttävä piristysruiske talouteen ja työllisyyteen. Toki rataverkkoa pitää ylläpitää ja korjata edelleen, eihän uusista linjoista olisi mitään hyötyä, jos taas muualla sakattaisiin. Länsi-Suomi kyllä pitää omat järkevät hankkeensa, onhan Orpokin sieltä päin. En ota niihin kantaa. Jotain ovat puhuneet sielläkin mahdollisesti uusista linjoista tai ainakin lännen rantaradan totaalista peruskorjausta linjalla Hki-Turku.


    • Anonyymi

      Vähintään 2 000 000 000 (kaksi miljardia) euroa siitä että kouvolasta pääsisi helsinkiin junalla 12 min nykyistä nopeammin.
      12 MINUUTTIA!!!!!!!!!!!!
      EI MITÄÄN JÄRKEÄ.

      • Anonyymi

        Täyttä haihattelua toistaiseksi. Rahaa voisi mättää valtavia summia ratoihin, jos sitä vain olisi. Näillä näkymillä pärjätään nykyisilläkin ja niiden kunnossa pitämisellä. Ei uskoisi miten hidas rata on esim. Helsinki - Turku ja miten Helsinki - Tamperekin on ruuhkainen ja korjauksen tarpeessa. Kouvolaan, sanotaan Imatralle saakka tulee Helsingistä yllättävän hyväkuntoinen ja nopea rata Suomen mittakaavassa. Valtavat investoinnit vaatisivat miljardiluokan teollisuus investointeja, joilla olisi kuljetus tarpeita, millä muulla näitä voitaisiin perustella? Joku 15min ajansäästö 2h matkassa esim. on ihan sarjassamme kissanku.ta.


    • Anonyymi

      Marraskuussa 2024 ratahankkeiden painopiste on välillä Kemi-Tornio-Haaparanta-Kiiruna-Narvik. Hallituksen mielestä tykit ja panssarivaunut pitää saada nopeasti asemiin. Itärata ei taida sopia muuttuneeseen maailmaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      984
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      924
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe