Itärata-hanke

Anonyymi-ap

Itäratahanke on vihdoinkin nytkähtänyt Kouvolankin kannalta oikeaan suuntaan.

23

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Typerä hanke jolla ei voita mitään. Harmi että päätöksiä ei voi tehdä järjellä vaan pitää nuoleskella jotain kuolevaa Kouvolaa

    • Anonyymi

      Niinpä. Mitä ihmeen hyötyä on 13min ajansäästöstä, kun lentokentältä on 30min junamatka Hesan keskustaan?
      Kuinka monelle oikeesti on merkitystä, että pääsee kentälle 13 min aiemmin istumaan ja odottamaan koneen lähtöä....

      • Anonyymi

        Porvoolaisilla juna-yhteys paranee enemmän kui 13min


      • Anonyymi

        Espoo kasvanut isoksi kaupungiksi, Porvoon alueelle ja idän suuntaan kasvun edellytyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvoolaisilla juna-yhteys paranee enemmän kui 13min

        Porvooseen on jo ratayhteys, matkustajajunat vaan puttuu.
        Ei tarvita miljardi-investointeja siellä eikä Kouvolan suunnallakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porvooseen on jo ratayhteys, matkustajajunat vaan puttuu.
        Ei tarvita miljardi-investointeja siellä eikä Kouvolan suunnallakaan.

        Pussinperällä nykyinen ratayhteyden ei toimiva


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pussinperällä nykyinen ratayhteyden ei toimiva

        Ei toimi ei kun junat ei kulje. Mutta voisi kulkea ilman miljardeja.


    • Anonyymi

      24.1.2023
      Valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön toteuttamassa selvityksessä suurten ratahankkeiden toteutus on yhteiskuntataloudellisissa hyöty-kustannuslaskelmissa todettu kannattamattomaksi.

      "Turun tunnin junan takaisinmaksuajaksi on arvioitu 140 vuotta, Tampereen Suomiradan ja Itäradan takaisinmaksuajat ovat 300 vuoden tienoilla."

    • Anonyymi

      Eipä tule itärataa ainakaan seuraaviin 50 vuoteen, JIBIDII RUAHAHHAAHHAAAA meni taas rahat hevon p**seeseen , montako miljoonaa Kouvola maksoi "selvityksestä"?
      JIBIDII!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Kustannusarvio 2.2 miljardia josta 76 % suomalaisilta veronmaksajilta, sillähän rakentaisi jo vaikka oman sairaalan jos valtio kerran maksaa ylläpidon. Werning, Hongisto ja Sheikki päätöksiä hyväveli Lintilän malliin.

      • Anonyymi

        niistä ole mitään päättämään


    • Anonyymi

      Turkuun pitää saada tunnin rata. Samoin Tampereelle. Itärata on elintärkeä... Täyttä pötyä. Tunnin radat on lähemmäs puoltatoista tuntia ja Lahden oikorata olisi kerralla pitänyt vetää Kouvolaan. Toivottavast käytetään nyt kaikki poliittinen energia ja miljardit eurot hyödyllisemmin. Kuntapoliitikothan näillä hankkeilla egoaan nostaa. Harvempi yritys lobbaa itärataakaan.

    • Anonyymi

      Rahaa kyllä vaatii, mutta jos järkevästi ajatellaan, niin viisain vaihtoehto on, että Kouvola jää vähän syrjään. Itärata tulee kehittää linjalle Helsinki-Pasila-Lentorata-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina- Luumäki ja sitä kautta Lappeenrantaan ja rajan yli Vainikkalaan. Vaikka nyt Vainikkalan asemalla vähemmän liikennettä, niin suunnittelu- ja rakennusjaksokin on niin pitkä, että siinä ajassa Venäjän tilanne on saattanut muuttua parempaan suuntaan.

      Tällöin puhutaan aidosti Itäradasta ja myös raideliikenne voi aidosti kilpailla kumipyörien kanssa Kotkan satamasta Itä-Suomeen ja Venäjälle suuntautuvan rahdin osalta. Nythän joudutaan Itä-rajan ja Kotkan sataman välillä käymään junallaKouvolassa, joka osaltaan on etu kumipyöräliikenteelle. Puhumattakaan 7-tien liikenteestä Kaakkoisrajan osalta, kun Kotkaan ja Haminaan ei ole Itäistä rantarataa.

      Jotta hanke saisi laajempaa kannatusta, tulisi Lahdesta Heinolan kautta rakentaa myös rata Mikkeliin vaikkapa samanaikaisesti Itäradan kanssa, jonka vaikutusalue sitten ulottuisi Kuopion kautta Kajaaniin ja ehkä kauemmaksi pohjoiseen asti! Ei näiden hankkeiden tarvitsisi olla toisilleen kilpailevia vaan toisiaan tukevia ja täydentäviä hankkeita.

      Nykyisistä kaupungeista, joissa ei ole matkustajaliikennettä tai raiteita ollenkaan, pääsisivät junista nauttimaan Heinola, Porvoo, Loviisa, Kotka ja Hamina. Vain Kouvola jäisi hieman paitsioon, mutta kyllä sieltä aina kohtuulliset yhteydet Etelä-Suomeen, lentoasemalle ja Helsinkiin säilyvät.

      • Anonyymi

        Oletkohan eksynyt väärälle palstalle,yritähän löytää takaisin Kotkaan 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletkohan eksynyt väärälle palstalle,yritähän löytää takaisin Kotkaan 😂

        Joku ihme juttu siinä on, että jos asut Kouvolassa pysähtyy järjenjuoksu tyystin.
        Tämä Kymiring-ratayhtiön johdosta vapautunut hemmo olisi juuri sopiva hoitelemaan Itärata-hanketta, ehdotan vaihtamista.


    • Anonyymi

      Itään ei kannata liikoja panostaa ei liiku tavara eikä turisti!👽👽

      • Anonyymi

        Ajattelet päivä kerrallaan kuin lapsi? Ajattele tulevaisuutta. Meidän naapuri saattaa olla seuraavaksi USA.


    • Anonyymi

      Nyt pitää muistaa Suomen junaratojen historia. Rautateiden rakentaminen aloitettiin Helsingin ja Hämeenlinnan välillä vuonna 1857. Silloin, ja myöhemminkin, Suomi oli itsenäistymiseen 6.12.1917 asti Venäjän Suuriruhtinaskuntaa. Meillä oli autonominen asema, mutta käytännössä rautatiet olivat niin suuri hanke, että ihan loppuun asti - etenkin I maailmansodan aikana, Venäjällä oli asiansa tähän vaikuttamaan vähintäinkin kaikkiin Itään suuntautuviin ratalinjoihin.

      Pääratojen linjaukset tehtiin silloin 1800-luvun puolivälissä Suomen Suuriruhtinaskunnan kartan mukaisesti. Ne eivät ole välttämättä niitä järkevimpiä linjauksia kaupunkien välillä, kun ajatellaan nykyiset II maailmansodan jälkeiset Suomen rajat. Monet kaupungit jopa Etelä-Suomessa ovat jääneet täysin rataa - täysin, miten nyt suunniteltaisiin rataverkosto?

      Come'on Kouvola! Nimenomaan Kouvola kaupunkina on muodostunut pitkälti radan varteen juuri radan rakentamisen vuoksi, ja osin siksi voimakkaaksi puunjalostusteollisuuskaupungiksi menneenä vuosisatana, mutta nykyisinhän paikkakunta on siinäkin tuotantomuodossa, paperi- ja puunjalostusteollisuudessa, taantunut. Ei riitä raaka-aine lähellä.

      Valitettavasti Etelä-Suomen rataverkostoa ajatellen Kouvola kaupunkina on historian relikti kaupunkien rataverkoston napana Itäisessä Suomessa! Siksi järkevintä on rakentaa Savon rata Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin, ja samalla Itärata Porvoo-Kotka-Hamina-Lappeenranta (nykyinen yhteys Vainikkalan kautta Pietariin) - Joensuu - Nurmes - Kajaani.

      Kouvola tässä katsannossa katsoo häviävänsä, mutta se 13 minuutin ajanmenetys Lentoasemalle ja Helsinkiin olisi kyllä kaupungille ja sen asukkaille tosi paha rasti!!!

      • Anonyymi

        Hyvä idea nuo linjaukset, harmi, että rahaa ei vaan ole ja velaksi on turhaa tehdä. Pitäisi olla isoja teollisuus investointeja tiedossa, jotka tukisivat näitä. Nyt näkymä on vain taantuvaa ja näivettyvää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä idea nuo linjaukset, harmi, että rahaa ei vaan ole ja velaksi on turhaa tehdä. Pitäisi olla isoja teollisuus investointeja tiedossa, jotka tukisivat näitä. Nyt näkymä on vain taantuvaa ja näivettyvää...

        Kyllä näistä kannattaa tehdä kannattavuuslaskelmia, etenkin Itä-Suomen puolelta kulkee enemmän raaka-aineita ja jalostustuotteita. Se olisi pois saastuttavasta kumipyöräliikenteestä. Henkilöliikenne olisi hyötyjä. Vihreää siirtymää. Ehkä noin viiden miljardin paketti, joka etenkin taantuman ja laman aikana olisi elvyttävä piristysruiske talouteen ja työllisyyteen. Toki rataverkkoa pitää ylläpitää ja korjata edelleen, eihän uusista linjoista olisi mitään hyötyä, jos taas muualla sakattaisiin. Länsi-Suomi kyllä pitää omat järkevät hankkeensa, onhan Orpokin sieltä päin. En ota niihin kantaa. Jotain ovat puhuneet sielläkin mahdollisesti uusista linjoista tai ainakin lännen rantaradan totaalista peruskorjausta linjalla Hki-Turku.


    • Anonyymi

      Vähintään 2 000 000 000 (kaksi miljardia) euroa siitä että kouvolasta pääsisi helsinkiin junalla 12 min nykyistä nopeammin.
      12 MINUUTTIA!!!!!!!!!!!!
      EI MITÄÄN JÄRKEÄ.

      • Anonyymi

        Täyttä haihattelua toistaiseksi. Rahaa voisi mättää valtavia summia ratoihin, jos sitä vain olisi. Näillä näkymillä pärjätään nykyisilläkin ja niiden kunnossa pitämisellä. Ei uskoisi miten hidas rata on esim. Helsinki - Turku ja miten Helsinki - Tamperekin on ruuhkainen ja korjauksen tarpeessa. Kouvolaan, sanotaan Imatralle saakka tulee Helsingistä yllättävän hyväkuntoinen ja nopea rata Suomen mittakaavassa. Valtavat investoinnit vaatisivat miljardiluokan teollisuus investointeja, joilla olisi kuljetus tarpeita, millä muulla näitä voitaisiin perustella? Joku 15min ajansäästö 2h matkassa esim. on ihan sarjassamme kissanku.ta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4730
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      276
      2844
    3. 134
      1737
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      209
      1437
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1176
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1144
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1099
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1077
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe