verikokeista

Anonyymi-ap

moi kävin verikokeissa pitkään jatkuneen väsymyksen, heikotuksen ja muiden oireiden takia. miten kilpirauhaskokeiden tuloksia kannattaa lukea? minulta otettiin t4v 19.5 ja tsh 3.9. onko parempi ola viitearvojen alhaalla, keskivaiheessa vai ylhäällä? voiko näihin vaikuttaa itse? kiitos vastauksesta.

5

464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lääkitystä ei aloteta jos arvot ovat viitearvoissa. Stressi ja jännitys voi vaikuttaa arvoihin.Omalla kohdalla näin on käynyt.Kova stessi voi aiheuttaa sen ettei ole viitearvoissa.

• Anonyymi

Mitä lekuri sanoi noista arvoista?

• Anonyymi

Yleensä tulee seurantakäynti labrassa jos arvot poikkeaa viitearvoista.Itsellä kahdessa kuussa arvot oli viitearvoissa.Tosin tsh oli vaan hiukan koholla.

Onko anemia poissuljettua aloittajalta?Onko muut verikokeet otettu eikä vain kilpirauhaskoetta.

• Anonyymi

Koska arvojen seuranta on tärkeää (mielestäni) olisi hyvä käydä vuosittain verikokeessa? Tälläinen tapaus sattui kohdalleni. Kesällä 2024 TSH-arvo nousi yli kymmenen, koska lääkäri oli vaatinut Thyrox lääkityksen vähentämistä. Aikaisemmin oloni oli ollut ihan ok, arvo aina seurannassa noin 2-3, mutta olin juuri täyttännyt 65 vuotta ja siksi söin lääkärin mielestä liikaa Thyroksia.
        Vähennyksen jälkeen siis kesällä arvo oli 10.5 ja reseptiä uusiessani sain käskyn lääkeannoksen korjaamisesta, jotta arvo saadaan alemmas. Tilasin ajan laboratorioon kontrollia varten, sillä varmasti arvo olisi ollut hyvä tietää ennen siitä keskustelua? Sain sitten hankittua kyydin laboratorioon koetta varten, siellä ei sitä koetta kuitenkaan suostuttu ottamaan, koska lähetettä ei löytynyt koneelta. Minut lähetettiin terveyskeskukseen juttelemaan Thyrox annoksen suuruudesta ilman tietoa nykyisestä veriarvosta. Kyyti odotti ulkona ja pääsin terveyskeskukseen jonottamaan vuoroani asiastani keskustelemaan.
        Tunnin kuluttua pääsinkin hoitajan puheille, lääkemäärästä keskusteltiin, mutta sen suuruudesta ei, koska ei ollut sitä koetulosta esittää! Minut määrättiin takaisin laboratorioon verikokeen ottoa varten, vaikka olin sieltä juuri tullut, eikä sitä koetta otettu.
        En voinut enään sinne kokeeseen mennä, koska kyydilläni oli muutakin tehtävää kuin ajeluttaa minua kokopäivää terveyskeskuksen ja laboratorion väliä. Niinpä hän toi minut kotiin takaisin ja kaikki työ uuden lääkeannoksen hankkimiseksi oli ollut turhaa.
        Mitäkö tämä sitten opetti? Mitä minä tein väärin? Jatkan edelleen todennäköisesti väärällä Thyrox annoksella? Reseptiä tuskin uusitaan, ennenkuin pääsen sinne kokeeseen, mutta otetaanko sitä silloinkaan? Voihan olla, ettei lähetteitä löydy silloinkaan ja taas tulisi turha reissu. Nyt kun lääkkeet sitten kohta loppuu, uusia en lähde etsimään vaan katsotaan lopputulos ilman lääkitystä.

• Anonyymi

moi keskustelen lääkärin kanssa ensi viikolla.. testejä oli reilusti ja anemia ei ole poissuljettu nämä olivat ensimmäiset verikokeet pitkään aikaan. kaikki mut näyttivät olevan viitearvojen keskiössä mutta leuk 8.2 viite 3.4-8.2 ja na 144 viite 137-144. viitteissä mutta yläkantissa nekin..

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      226
      4795
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      23
      3530
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      268
      2047
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      9
      1929
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1257
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1219
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      106
      1002
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      31
      803
    9. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      61