Valtionvarainministeriö ( VM) on julkaissut kattavan selvityksen Suomen ratahankkeiden taloudellisesta kannattavuudesta. Se on karua faktapohjaista luettavaa. Muiden kaavailtujen ratahankkeiden muassa "Tunnin juna" hanke on liiketaloudellisesti kannattamaton. Tunnin juna tuottaisi, laskelmien mukaan, vuosittain tappiota 51 miljoonaa euroa . Tappio joka jouduttaisiin kattamamaan vuosittain veronmaksajien lompakosta tai jatkuvalla lisävelanotolla. Eräs turkulainen eturivin naispoliitikko hätääntyi VM:n tylyistä laskelmista. "Hanke voi olla liiketaloudellisesti kannattamaton, mutta silti järkiperustaisesti perusteltu hyvä kokonaisvaltainen hanke". Hän on siinä täysin oikeassa. Turussa asuvan urbaani hienohelma latte-kahvin juojan on päästävä Helsinkiin päivittäiselle espresso-kupposelle vaivattomasti ja nopeasti. Niin muodoin tunnin juna on järkiperäinen must-hanke 5 laudaturin latten juojille. Me muut tyhmät saisimme osallistua lattekahvin juojan viihdematkailun mahdollistamiseen. Tällaistako hyvinvointiyhteiskuntaako me haluamme. Minä en. Verenpaineeni nousee taas. Mieluummin rahat köyhäin ja vähäväkisten ja osattomien avustamiseen kuin hienohelmojen viihdehyvinvointiyhteiskunnan rakentamiseen.
Tunnin juna -ratahanke on liiketaloudellisesti kannattamaton
8
221
Vastaukset
- Anonyymi
Toivottavasti ei koskaan toteudu yksikään näistä ns. tunnin junista. Kaunista suomalaista luontoa säästyy useita tuhansia hehtaareita. Rakennuksia ja jopa kaupunginosia säilyy ennallaan. Näistä hyötyy noin 0,001% kansasta. Parempi vaihtoehto laittaa osa säästyneistä rahoista nykyisten rata- ja tieverkostojen parantamiseen. Ja näistä hyötyy 100% kansasta.
Täysin uskomatonta että Arve ja muutama politiikko vähät antaa arvoa järjelle. Taitaa olla pakko saada jotain suuruudenhullua aikaiseksi ja koko kansa maksajaksi. - Anonyymi
persujuntti länkyttää
- Anonyymi
Ei Anderssonia eikä Orpoa kiinnosta pätkän vertaa sairaanhoitajien palkat, ei maan oma ruoantuotanto, ei teollisuuden kilpailukyky. Mutta tälläinen suuruudenhulluus saa kannatusta.
- Anonyymi
Surullisinta on että tämän "tunnin juna" edelleen saa kannatusta Orpolta, Li Anderronilta , Ville Taviolta muun muassa.
Valtiolla velkaa 150 miljardia, Sari sairaanhoitaja tarvitsee lisää liksaa jotta hoitojonot lyhenevät, maan oma ruoantuotanto on kuralla jn..jne..
Ei ihme oli johdossa mikä puolue tahansa niin eivät suomalaiset vaan osaa. Näin se on ! - Anonyymi
Sellainen ehdokas, joka irtisanoutuu uusista ratalinjauksista ja sitoutuu kehittämään nykyisä yhteyksiä saa ainakin täältä yhden äänen.
- Anonyymi
Kun tunnin junarata on rakennettu voidaan Salo- Karjaa väli purkaa ja palauttaa luonnontilaan, vihreä siirtymä. 😆😆😆
- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
🔞 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2774722Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343050Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit452941Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k412911Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?771826Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061694Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281531- 641471
- 971322
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271222