Olen lukenut joskus jostakin että ukonhattua leikkaamalla saataisiin kukkavarsista lyhyempiä ja tanakampia, jolloin ne eivät lakoaisi. Ohjeessa kehoitettiin leikkaamaan kun versot ovat noin 20 sentin mittaisia. Ohjetta en enää löydä mistään enkä muista pitikö leikata alas vai vain latvat?
T: Epätietoinen
Ukonhatun leikkaus
6
2591
Vastaukset
- Marika
Minun mielestäni ukonhattu kyllä pysyy pystyssä hyvin,on se sen verran tukeva vartinen. Jos ei pysy niin laita perennatuet. En menisi leikkelemään.
- KotitarveHortonomi
Jostakin syystä meidän ukonhattumme kasvavat niin korkeiksi ja kukkivat niin runsaasti, etteivät pysy pystyssä. Vaikka olisit mitä mieltä, anteeksi vaan. Tuosta leikkauksesta nimenomaan pituuskasvua rajoittavana toimenpiteenä luin jonkin sanomalehden puutarhasivuilta. Eli mitä ilmeisemmin samaa ongelmaa on muillakin kuin pelkästään meillä. Mutta kun en vaan löydä sitä ohjetta uudelleen.
Noista perannatuista ja niiden esteettisyydestä voi olla ainakin kahta mieltä. Me olemme ilmeisesti sitten sitä toista...rumia.
Sitäpaitsi ihmettelen sitä hillitöntä vimmaa jalostaa kasveja esimerkiksi kukkimaan enemmän jos seurauksena on sitten se, etteivät ne pysy tukematta pystyssä. Katsele sitten penkissä kaikennäköisiä lauta, naru, rautalanka, yms virityksiä. Jos niitä sinne haluaisin, niin niitä sinne istuttaisin ja unohtaisin kasvit tykkänään.
Mainittakoon vielä, että ukonhattumme on vanhaa kantaa, eikä pitäisi olla piloille jalostettua.
Leikkaan kuitenkin (typistän). - Marika
KotitarveHortonomi kirjoitti:
Jostakin syystä meidän ukonhattumme kasvavat niin korkeiksi ja kukkivat niin runsaasti, etteivät pysy pystyssä. Vaikka olisit mitä mieltä, anteeksi vaan. Tuosta leikkauksesta nimenomaan pituuskasvua rajoittavana toimenpiteenä luin jonkin sanomalehden puutarhasivuilta. Eli mitä ilmeisemmin samaa ongelmaa on muillakin kuin pelkästään meillä. Mutta kun en vaan löydä sitä ohjetta uudelleen.
Noista perannatuista ja niiden esteettisyydestä voi olla ainakin kahta mieltä. Me olemme ilmeisesti sitten sitä toista...rumia.
Sitäpaitsi ihmettelen sitä hillitöntä vimmaa jalostaa kasveja esimerkiksi kukkimaan enemmän jos seurauksena on sitten se, etteivät ne pysy tukematta pystyssä. Katsele sitten penkissä kaikennäköisiä lauta, naru, rautalanka, yms virityksiä. Jos niitä sinne haluaisin, niin niitä sinne istuttaisin ja unohtaisin kasvit tykkänään.
Mainittakoon vielä, että ukonhattumme on vanhaa kantaa, eikä pitäisi olla piloille jalostettua.
Leikkaan kuitenkin (typistän).Niin se vanha malli voikin kasvaa pitkäksi. Ne vihreät maalatut yksinkertaiset tuet on aika huomaamattomia kyllä, parempia kuin naruviritykset! Kokeile leikkaamista muutamaan kukkavarteen niin näet vaikutuksen, eikä mene koko kasvi "piloille" jos ei onnistukkaan. Pitkät perennat tuntuvat kaatuilevan pelkästä sateestakin.
- Anelma
Mielestäni kukinta kärsii. Ehkä sittenkin olisi parempi tehdä tukiritilät pajuista, niitä saa ostaa pitkiäkin, niiden ympärille. Taivuttelet ne kaarelle, ja sidot risteyksistä yhteen. Juuri nyt on hyvä aika, kun ukonhatut ovat lyhyitä, ja niiden varret sitten työntyvät pajulenkkien rei´istä läpi. Uskoisin, että sillä tavalla tulee hyvä tuki niillekin. Minä ainakin aion yrittää.
Toinen mahdollisuus on laittaa ne kasvamaan suojaisempaan paikkaan. Mulla oli ennemmin ukonhatut suojaisella seinämällä, mutta kaatuminen alkoi vasta, kun istutin ne avomaalle. Seinän vierustalla ei ollut niin suurta ongelmaa kaatuilusta. - KotitarveHortonomi
Leikkasin nyt kuitenkin mutta niin kuin Marika vihjaisi, vain osan. Eli meidän 8 juurakosta neljää takimmaista. Saan siitä kokemuksia tulevia kesiä varten.
Meillä nuo ukonhatut ovat aina kasvaneet, kasvupaikasta riippumatta, aika pitkiksi ja kaatuilleet. Puolivarjoisalla seinustalla niitä tuppasi haittaamaan lisäksi aika usein härmä? Kuivempina vuosina ja avomaalla kaatuilua on ollut ehkä vähemmän koska kasvu ja kukintakin on ollut vähäisempää.
KotitarveHortonomi- perennatarhuri
Mulla on kans jotin ikivanhaa maatiaskantaa oleva ukonhattu, tummansininen (violetti). Pyrkii makoileen vasinkin sateella. Olen huomannut että kun jakaa juurakot muutaman vuoden välein ja istuttaa hyvään, lannoitettuun maahan versoista tulee tanakat ja ei niin älyttömän korkeet. Samalla kosteina kesinä esiintyvästä härmästäkin voi päästä eroon, kun kasvustot ei ole niin tiheitä. Ja jakotaimia riittää sit ystäville ja sukulaisillekin.
Minä ratkasin perennojen tuennan laittamalla vihreän metalliverkon korkeiden perennojen päälle noin puolen metrin korkeudelle ja versot kasvaa siitä sit läpi. Verkko ei näy lainkaa ja tukee versoja hyvin.
Veikkaan ett toi leikkaus myöhästyttää kukintaa, riippuu tietysti kesän keleistä. Kerrohan sit meille uteliaille kuinka kävi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046