Lataaminen

Anonyymi-ap

Mikä olisi raadin mukaan paras akkujen lataamisen systeemi. Pohtinut maasähkön ja ihan vaan jatkoroikka+akkulaturi systeemin välillä. Maasähkö melko hintava, kun tarve vain akkujen lataukselle. Menisikö ctec m100 ja siihen normaalilla jatkojohdolla vaan kipinä, 2 akkua rinnan, 150ah yhteensä. Ctec taitaa olla suojaus, ettei pitäisi galvaanista vuotoa aiheuttaa.
Veneessä on tietysti jo aurinkopaneeli ja moottorissa iso laturi, mutta välillä voisi satamassa laittaa ihan kipinän päähänkin.

28

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihan hyvin menee pelkkä laturi. Kiinteitä sähköasennuksia ei saa itse tehdäkään. Liikuteltavat akkulaturit on yleensä kaikki kelluvia, joten sähköverkon maa ei ole yhteydessä veneeseen. Siitä on varmistuksena suojaeristyksen merkki. Varmaan vikavirtasuoja voi olla paikallaan. http://www.edu.helsinki.fi/astel-ope/sahko/images/9_turvamerkinnat.jpg

• Anonyymi

Kiinteitä asennuksia ei saa tehdä, mutta sähköliitännällä varustettu vene onkin sähkölaite. Sähkölaitteita saa rakennella ja korjailla, jos harrastaa sellaista. Kiinteä asennus liittyy kiinteistöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiinteitä asennuksia ei saa tehdä, mutta sähköliitännällä varustettu vene onkin sähkölaite. Sähkölaitteita saa rakennella ja korjailla, jos harrastaa sellaista. Kiinteä asennus liittyy kiinteistöön.

Vene on ns. kelluva kiinteistö, jonka kiinteistörekisterimerkki vain eroaa tavallisesta kiinteistöstä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vene on ns. kelluva kiinteistö, jonka kiinteistörekisterimerkki vain eroaa tavallisesta kiinteistöstä.

Vene on vesikulkuneuvo, mikä on paljon läheisempää sukua ajoneuvoille, kuin kiinteistöille.
        Niinpä kiinteistön sähköasennusoikeuksilla ei saa asennella venesähköjä, eihän sillä saa asennella sähköautoihinkaan, vaan sitä varten tarvitaan ajoneuvojen sähköasennusoikeudet.

• Anonyymi

Mistäs sen "kipinän" roikkaan ajattelit ottaa, jos maasähkö ei kelpaa?

• Anonyymi

ap:stä en tiedä, mutta itse olen ottanut invertteristä. Maasähkö kelpaisi, mutta kun sitä ei ole lähelläkään laituria. Välillä tulee kuitenkin tarve ladata kotisatamassa eikä viitsi jättää moottoria käymään. Akkusijoittelu veneessä on niin hankalassa paikassa ettei ehjää akkua viitsi roudata veneestä mihinkään lataukseen. Siispä nokkakärryllä täyteen ladattu akku ja invertteri laiturille. Roikka veneeseen ja akkulaturi "tupakansytytinliitännän" kautta akulle. Hyötysuhde ei ole häävi, mutta toimii ja kaikki tarvittava löytyi nurkista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ap:stä en tiedä, mutta itse olen ottanut invertteristä. Maasähkö kelpaisi, mutta kun sitä ei ole lähelläkään laituria. Välillä tulee kuitenkin tarve ladata kotisatamassa eikä viitsi jättää moottoria käymään. Akkusijoittelu veneessä on niin hankalassa paikassa ettei ehjää akkua viitsi roudata veneestä mihinkään lataukseen. Siispä nokkakärryllä täyteen ladattu akku ja invertteri laiturille. Roikka veneeseen ja akkulaturi "tupakansytytinliitännän" kautta akulle. Hyötysuhde ei ole häävi, mutta toimii ja kaikki tarvittava löytyi nurkista.

Kuulostaa tosiaankin tehottomalta muuntaa invertterillä tasavirta vaihtovirraksi, sen jälkeen vaihtovirta taas tasavirraksi akkulaturilla. Käsittääkseni on olemassa DC-DC -akkulatureita, myös erityisesti venekäyttöön tehtyjä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa tosiaankin tehottomalta muuntaa invertterillä tasavirta vaihtovirraksi, sen jälkeen vaihtovirta taas tasavirraksi akkulaturilla. Käsittääkseni on olemassa DC-DC -akkulatureita, myös erityisesti venekäyttöön tehtyjä.

On juu DC-DC latureita, mutta sen verran arvokkaita ettei satunnaiskäyttöön kannata hankkia jos invertteri ja laturi löytyy entuudestaan. Häviöitä tulee itse latausprosessista joka tapahtuu kahteen kertaan vaikka toisen vaiheen laturi olisi DC-DC ja se "powerbankina" toimiva akku kuluu jokaisella lataus/purku syklillä. Invertterin hyötysuhde on 90% luokkaa ja hyvä akkulaturi voi yltää samaan, mutta lyijyakun lataus & purku syklin hyötysuhde jää 80% tuntumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On juu DC-DC latureita, mutta sen verran arvokkaita ettei satunnaiskäyttöön kannata hankkia jos invertteri ja laturi löytyy entuudestaan. Häviöitä tulee itse latausprosessista joka tapahtuu kahteen kertaan vaikka toisen vaiheen laturi olisi DC-DC ja se "powerbankina" toimiva akku kuluu jokaisella lataus/purku syklillä. Invertterin hyötysuhde on 90% luokkaa ja hyvä akkulaturi voi yltää samaan, mutta lyijyakun lataus & purku syklin hyötysuhde jää 80% tuntumaan.

Raaskiiko silloin veneilläkään jos pari sataa kunnon laturista on liikaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raaskiiko silloin veneilläkään jos pari sataa kunnon laturista on liikaa?

Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ja samat rahat voi käyttää oikeasti hyödyllisiin veneilytarvikkeisiin. Menneen kauden sähköhinnoilla menisi vuosisatoja että DC-DC laturin hankinta olisi taloudellisesti kannattavaa satunnaiskäytössä kun invertteri ja laturi jo löytyy. Miksei saman tien tilaisi uutta sähköliittymää sinne laiturille ja asennuttaisi täysautomaattisen latauskytkennän kuin Parainen-Nauvo sähkölossilla?

• Anonyymi

Mene raatihuoneelle kyselemään joutavia.

• Anonyymi

Masentaako erektiohäiriö noin lujasti?