Mikä olisi raadin mukaan paras akkujen lataamisen systeemi. Pohtinut maasähkön ja ihan vaan jatkoroikka+akkulaturi systeemin välillä. Maasähkö melko hintava, kun tarve vain akkujen lataukselle. Menisikö ctec m100 ja siihen normaalilla jatkojohdolla vaan kipinä, 2 akkua rinnan, 150ah yhteensä. Ctec taitaa olla suojaus, ettei pitäisi galvaanista vuotoa aiheuttaa.
Veneessä on tietysti jo aurinkopaneeli ja moottorissa iso laturi, mutta välillä voisi satamassa laittaa ihan kipinän päähänkin.
Lataaminen
28
286
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan hyvin menee pelkkä laturi. Kiinteitä sähköasennuksia ei saa itse tehdäkään. Liikuteltavat akkulaturit on yleensä kaikki kelluvia, joten sähköverkon maa ei ole yhteydessä veneeseen. Siitä on varmistuksena suojaeristyksen merkki. Varmaan vikavirtasuoja voi olla paikallaan. http://www.edu.helsinki.fi/astel-ope/sahko/images/9_turvamerkinnat.jpg
- Anonyymi
Kiinteitä asennuksia ei saa tehdä, mutta sähköliitännällä varustettu vene onkin sähkölaite. Sähkölaitteita saa rakennella ja korjailla, jos harrastaa sellaista. Kiinteä asennus liittyy kiinteistöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinteitä asennuksia ei saa tehdä, mutta sähköliitännällä varustettu vene onkin sähkölaite. Sähkölaitteita saa rakennella ja korjailla, jos harrastaa sellaista. Kiinteä asennus liittyy kiinteistöön.
Vene on ns. kelluva kiinteistö, jonka kiinteistörekisterimerkki vain eroaa tavallisesta kiinteistöstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene on ns. kelluva kiinteistö, jonka kiinteistörekisterimerkki vain eroaa tavallisesta kiinteistöstä.
Vene on vesikulkuneuvo, mikä on paljon läheisempää sukua ajoneuvoille, kuin kiinteistöille.
Niinpä kiinteistön sähköasennusoikeuksilla ei saa asennella venesähköjä, eihän sillä saa asennella sähköautoihinkaan, vaan sitä varten tarvitaan ajoneuvojen sähköasennusoikeudet.
- Anonyymi
Mistäs sen "kipinän" roikkaan ajattelit ottaa, jos maasähkö ei kelpaa?
- Anonyymi
ap:stä en tiedä, mutta itse olen ottanut invertteristä. Maasähkö kelpaisi, mutta kun sitä ei ole lähelläkään laituria. Välillä tulee kuitenkin tarve ladata kotisatamassa eikä viitsi jättää moottoria käymään. Akkusijoittelu veneessä on niin hankalassa paikassa ettei ehjää akkua viitsi roudata veneestä mihinkään lataukseen. Siispä nokkakärryllä täyteen ladattu akku ja invertteri laiturille. Roikka veneeseen ja akkulaturi "tupakansytytinliitännän" kautta akulle. Hyötysuhde ei ole häävi, mutta toimii ja kaikki tarvittava löytyi nurkista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ap:stä en tiedä, mutta itse olen ottanut invertteristä. Maasähkö kelpaisi, mutta kun sitä ei ole lähelläkään laituria. Välillä tulee kuitenkin tarve ladata kotisatamassa eikä viitsi jättää moottoria käymään. Akkusijoittelu veneessä on niin hankalassa paikassa ettei ehjää akkua viitsi roudata veneestä mihinkään lataukseen. Siispä nokkakärryllä täyteen ladattu akku ja invertteri laiturille. Roikka veneeseen ja akkulaturi "tupakansytytinliitännän" kautta akulle. Hyötysuhde ei ole häävi, mutta toimii ja kaikki tarvittava löytyi nurkista.
Kuulostaa tosiaankin tehottomalta muuntaa invertterillä tasavirta vaihtovirraksi, sen jälkeen vaihtovirta taas tasavirraksi akkulaturilla. Käsittääkseni on olemassa DC-DC -akkulatureita, myös erityisesti venekäyttöön tehtyjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa tosiaankin tehottomalta muuntaa invertterillä tasavirta vaihtovirraksi, sen jälkeen vaihtovirta taas tasavirraksi akkulaturilla. Käsittääkseni on olemassa DC-DC -akkulatureita, myös erityisesti venekäyttöön tehtyjä.
On juu DC-DC latureita, mutta sen verran arvokkaita ettei satunnaiskäyttöön kannata hankkia jos invertteri ja laturi löytyy entuudestaan. Häviöitä tulee itse latausprosessista joka tapahtuu kahteen kertaan vaikka toisen vaiheen laturi olisi DC-DC ja se "powerbankina" toimiva akku kuluu jokaisella lataus/purku syklillä. Invertterin hyötysuhde on 90% luokkaa ja hyvä akkulaturi voi yltää samaan, mutta lyijyakun lataus & purku syklin hyötysuhde jää 80% tuntumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On juu DC-DC latureita, mutta sen verran arvokkaita ettei satunnaiskäyttöön kannata hankkia jos invertteri ja laturi löytyy entuudestaan. Häviöitä tulee itse latausprosessista joka tapahtuu kahteen kertaan vaikka toisen vaiheen laturi olisi DC-DC ja se "powerbankina" toimiva akku kuluu jokaisella lataus/purku syklillä. Invertterin hyötysuhde on 90% luokkaa ja hyvä akkulaturi voi yltää samaan, mutta lyijyakun lataus & purku syklin hyötysuhde jää 80% tuntumaan.
Raaskiiko silloin veneilläkään jos pari sataa kunnon laturista on liikaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raaskiiko silloin veneilläkään jos pari sataa kunnon laturista on liikaa?
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ja samat rahat voi käyttää oikeasti hyödyllisiin veneilytarvikkeisiin. Menneen kauden sähköhinnoilla menisi vuosisatoja että DC-DC laturin hankinta olisi taloudellisesti kannattavaa satunnaiskäytössä kun invertteri ja laturi jo löytyy. Miksei saman tien tilaisi uutta sähköliittymää sinne laiturille ja asennuttaisi täysautomaattisen latauskytkennän kuin Parainen-Nauvo sähkölossilla?
- Anonyymi
Mene raatihuoneelle kyselemään joutavia.
- Anonyymi
Masentaako erektiohäiriö noin lujasti?
- Anonyymi
Siitä. Saatanallinen rekan starttiakku nokkakärryihin ja töpseli kiinni.
Tosin mitä helvettiä kahden 12V akun välissä mitään laturia välttämättä tarvita. Jännite-erot tasaantuvat kun lyö piuhat kiinni.
Tietysti jos haluaa akun "aivan täyteen", aurinkopaneeli voisi olla ihan kelpo idea.
Siirrettävän joustavan 100W paneelin saa satasella.- Anonyymi
https://www.adita.fi/akut-ja-akkutarvikkeet/akkulaturit-ja-yllapitolaturit/dc--dc-muuntimet/c/2313/
Voihan tuollaisen tunkea sinne väliin. Tosin kannettavan salkkugenun saa Biltemasta halvemmalla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.adita.fi/akut-ja-akkutarvikkeet/akkulaturit-ja-yllapitolaturit/dc--dc-muuntimet/c/2313/
Voihan tuollaisen tunkea sinne väliin. Tosin kannettavan salkkugenun saa Biltemasta halvemmallaMutta polttoaineita ei. Auringonvalosta ei vielä veroa kerätä.
- Anonyymi
Sen saatanallisen akun pitää olla aika reippaasti tyhjää veneakkua suurempi että veneakku tulisi suorakytkennällä lähellekään täyteen ennen saatanallisen akun jännitteen putoamista ja silloinkin sen saatanallisen akun lepojännite on liian alhainen toisen saman nimellisjännitteisen akun täyteen lataamiseen. Mutta joo, jos on veneen akku päässyt tyhjäksi niin saahan tuolla vähän ensiapua. 100W aurinkopaneeli on hyvä jos on aikaa odotella.
- Anonyymi
Tällainen aina mukaan. Lataa kotona. Painoa 21 kiloa. Käytössä 200Ah. https://evxstore.com/fi/virta-asemat/bluetti-eb240-poweroak-virta-asema-1000w2400wh
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällainen aina mukaan. Lataa kotona. Painoa 21 kiloa. Käytössä 200Ah. https://evxstore.com/fi/virta-asemat/bluetti-eb240-poweroak-virta-asema-1000w2400wh
Ja litium-ion-vehje.
- Anonyymi
Ei. Mutta voi käydä niin, ettei aurinkoa näy viikkoihin.
Juuri nyt on ollut ainakin täällä pk-seudulla useamman viikon auringoton jakso.
Ja pienillä tuuligeneraattoreilla ei muuten tee yhtään mitään. Ostin yhden joskus (niitä on edelleen saatavilla ihan samaa mallia), kunnon latausta saa vasta 15 m/s tuulilla.
Satamassa harvemmin tuulee koskaan noin kovaa kesäaikana.
Avomerellä kyllä, mutta...no joo.- Anonyymi
No ei ole kauheasti purjeveneitäkään näkynyt kulussa viimeisimpien viikkojen aikana.
- Anonyymi
Itse laitan vaan tavallisen autolaturin invertteriin kiinni, kätevää akkua voi ladata vaikka luonnonsatamassa ja mitään maasähkösysteemeitä tai roikkia ei tarvita.
- Anonyymi
Millä keinolla olet sen jumalatoman akun tuonut sinne luonnonsatamaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä keinolla olet sen jumalatoman akun tuonut sinne luonnonsatamaan?
Tuo pelle tarkoittaa sitä että kytkee veneen akkuun invertterin ja siihen laturin joka lataa sitä samaa akkua. Eli ikiliikkuja yli 100% hyötysuhteella ja ilmaisenergiaa mukamas.
- Anonyymi
Pienen 1000W aggregaatin saa alle 200 eur. Sille voi olla muutakin käyttöä.
- Anonyymi
Joo, tuli tässä talven kynnyksellä hankittua hiukan stydimpi aggre että pysyy ILP käynnissä jos tulee talvipakkasilla pitkiä sähkökatkoja. Sillä voi sitten kesällä kiusata mökkinaapuria.
- Anonyymi
Noissa pienissä "salkkuaggregaateissa" on muuten ihan helvetin järkyttävä melutaso.
Myös Hondassa ja Yamahassa.
Siinä kun luonnonsatamassa pistät tuollaisen pärisemään niin on rauha kaukana....
Oikeasti, jos ei ole varaa veneen akun varattuna pitämiseen, kannattaa ehkä veneillä ilman sähköä tai sitten olla veneilemättä.
Tietysti jokainen voi tehdä omasta elämästään niin hankalaa kuin kukin haluaa.- Anonyymi
Eikös se ole ihan pakon sanelema juttu että ollaan ilman akkusähköä ellei ole varaa varata akkua?
Oli elämä hankalaa tai ei niin ei se useinkaan ole täysin halusta tai haluttomuudesta kiinni.
Timco SS2200I ei minusta kovin kamalaa mekkalaa pidä, mutta ei se mikään supersilent ole.
- Anonyymi
Jos olisit käynyt joskiu intin, tietäisit ettei koskaan komenneta pelkästään: "Lataa!"
Käsky kuuluu aina: "Lataa ja Varmista!"
koska turvallisuus sitä edellyttää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606504- 1003362
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252696- 212328
- 271881
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251610
- 321458
- 491452
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423