Ulosotto paras ratkaisu/kysymyksiä

Anonyymi-ap

Moro,

Löytyykö täältä tietäjiä vai pelkästään ”häh hää miksi olet velkaantunut” porukkaa. Eli,

Minulla velkaa kokonaisuudessaan noin 56k€,vakituinen työpaikka,nettotulot noin 2200-2300€/kk. Olenko ymmärtänyt oikein että ulosotto veisi tuosta summasta 1/3 osan ja loput jäisi minulle elämiseen? Eli jotain 7-800€ menisi joka kk ulosottoon.
Pohdin tässä että päästänkö kaikki menemään ulosottoon koska nyt kuukausittaiset lainamenot ovat luonnollisesti huomattavasti suuremmat. Eli perustarina,ero,työttömyysjakso ja kulutusluotot. Lainalla maksettu lainaa. Minulla 2 alaikäistä lasta mutta osoite ei ole minun luona,huomioidaanko heitä suojaosuudessa?

Tuosta velan määrästä tilipankilleni on velkaa noin 19k€. Jätänkö ne laittamatta ulosottoon ja yritän niitä hoitaa että välit pankkiin säilyisi,vai onko merkitystä? Mietin myös että otetaanko Visa automaattisesti pois vaikka ei olisi rästejä sinne?

Tuossa nyt alkuun muutama kysymys,arvostaisin kovasti jos joku jaksaisi vastata faktatiedolla koska en netistä oikein löytänyt selkeitä vastauksia. Kiitos.

63

3290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tosi hyviä pohdintoja. Minäkin olen ollut vastaavassa tilanteessa ja pohtinut samoja asioita. Minun oli pakko antaa mennä suurin osa veloista ulosottoon, mutta koitin pitää hyvät suhteet pankkiin eli pankkilainat maksoin normaalisti. Ulososotolle maksoin selvästi vähemmän kuukausitasolla ja sain sovittua maksusuunnitelman eli lyhensin ulosottovelkaa omatoimisesti. Ulosoton heikoin puoli oli ainakin minulle maksuhäiriömerkinnät eli en käytännössä päässyt muuttamaan mitään (puhelinliittymä, sähkö, vakuutukset tms.). Toisessa pankeistani (Nordea) sain pitää luottokortin ja toisessa ottivat sen heti pois merkinnän tultua (Danske).

      Ulosoton aikana päätin, että kaikki tahot jotka kohtelevat minua heikommin maksuhäiriömerkinnän takia, en tule ikinä olemaan heidän asiakas jatkossa. Viime vuonna maksoin loput velat ja pääsin irti merkinnöistä. Ensi työkseni katkaisin välit huonoihin tahoihin (kuten Danske) ja avasin tilit uudessa pankissa. Uudessa pankissa otettiin avosylin vastaan ja annettiin luottokortit yms.

      • Anonyymi

        Kiitos tarinastasi. Mietin myös että onko ihan tyhmä ajatus että jos jätän kaikki maksamatta ja saatavat menee aikanaan perinnän kautta ulosottoon niin minulla lienee monta kuukautta aikaa kerätä puskuria kun ei ole lainamenoja. Toki niillä maksaa pienempiä pois tai kerätä rahaa patjan väliin :)Tiedän että perinnästä aiheutuu kuluja,ulosotosta myös mutta talous ja velkaneuvoja oli sitä mieltä että jätän vaan kaiken maksamatta ja ulosoton kautta on helpompi tie päästä aikanaan jaloilleen. Sinällään en luottohäiriömerkintää kavahda koska edessä se on kuitenkin. Hoidettava vaan nuo perusasiat(vakuutus,netti,puhelinliittymä yms) kuntoon ennen nimen menetystä. On henkisesti helvetin raskas tilanne vaikka saa syyttää vain itseään kun omilla nimillä kaikki lainat.
        Ei kai ulosottomiestä voi kiinnostaa miten olen rahani ennen ulosottoa käyttänyt. Vasta sen jälkeen kai tutkivat tilitiedot kun olen asiakas. Tekisi mieli soittaa ulosottoon ja kysellä yleisellä tasolla asioita mutta pitää vielä pohtia. Paljon avoimia kysymyksiä vielä leijuu.

        Vielä ei hengenhätä ole mutta pari kuukautta ja alkaa perintätoimistojen kanssa tiivis suhde :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tarinastasi. Mietin myös että onko ihan tyhmä ajatus että jos jätän kaikki maksamatta ja saatavat menee aikanaan perinnän kautta ulosottoon niin minulla lienee monta kuukautta aikaa kerätä puskuria kun ei ole lainamenoja. Toki niillä maksaa pienempiä pois tai kerätä rahaa patjan väliin :)Tiedän että perinnästä aiheutuu kuluja,ulosotosta myös mutta talous ja velkaneuvoja oli sitä mieltä että jätän vaan kaiken maksamatta ja ulosoton kautta on helpompi tie päästä aikanaan jaloilleen. Sinällään en luottohäiriömerkintää kavahda koska edessä se on kuitenkin. Hoidettava vaan nuo perusasiat(vakuutus,netti,puhelinliittymä yms) kuntoon ennen nimen menetystä. On henkisesti helvetin raskas tilanne vaikka saa syyttää vain itseään kun omilla nimillä kaikki lainat.
        Ei kai ulosottomiestä voi kiinnostaa miten olen rahani ennen ulosottoa käyttänyt. Vasta sen jälkeen kai tutkivat tilitiedot kun olen asiakas. Tekisi mieli soittaa ulosottoon ja kysellä yleisellä tasolla asioita mutta pitää vielä pohtia. Paljon avoimia kysymyksiä vielä leijuu.

        Vielä ei hengenhätä ole mutta pari kuukautta ja alkaa perintätoimistojen kanssa tiivis suhde :)

        Aiempi vastaaja tässä jatkaa vielä. Olin tosiaan ulosotossa yhteensä 5 vuotta eli aika pitkään. Minulla oli myös paljon tuuria ulosoton aikana. Yksi näistä oli korona-aika, jolloin sai vähentää ulosottomaksua, jos korona aiheutti lisäkuluja. Ilmoitin heille, että meillä on astmaatikko, joka kuuluu riskiryhmään ja sain siten 200 euroa/kk alennusta 8 kuukauden ajan maksuihin. Koskaan ei tarkastettu oliko perheessä todellisuudessa astmaatikkoa tai paljonko siitä aiheutuu ylimääräisiä kuluja kuukaudessa.

        Ulosoton alussa myös päätin, että pidän mahdollisimman paljon rahaa käteisenä. Tällöin ei olisi riskiä siitä, että ulosotto ottaisi niitä suoraan tililtä. Jos meinaat säästää rahaa ennen ulosoton alkua tai sen aikana, suosittelen ottamaan säästöt käteiseksi. Samoin mieti etukäteen mitkä liittymät ja palvelut haluat pitää. Ulosoton aikana palveluja, kuten sähköyhtiötä, on vaikeampi vaihtaa.

        Tsemppiä raha-asioiden kuntoon laittamisessa! Ulosotto ei ole aina se huonoin tapa hoitaa asioita ja minä ainakin sain helpotusta siitä, että kuukausittain maksettava summa oli vähemmän kuin ennen ja stressiä sitä kautta vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiempi vastaaja tässä jatkaa vielä. Olin tosiaan ulosotossa yhteensä 5 vuotta eli aika pitkään. Minulla oli myös paljon tuuria ulosoton aikana. Yksi näistä oli korona-aika, jolloin sai vähentää ulosottomaksua, jos korona aiheutti lisäkuluja. Ilmoitin heille, että meillä on astmaatikko, joka kuuluu riskiryhmään ja sain siten 200 euroa/kk alennusta 8 kuukauden ajan maksuihin. Koskaan ei tarkastettu oliko perheessä todellisuudessa astmaatikkoa tai paljonko siitä aiheutuu ylimääräisiä kuluja kuukaudessa.

        Ulosoton alussa myös päätin, että pidän mahdollisimman paljon rahaa käteisenä. Tällöin ei olisi riskiä siitä, että ulosotto ottaisi niitä suoraan tililtä. Jos meinaat säästää rahaa ennen ulosoton alkua tai sen aikana, suosittelen ottamaan säästöt käteiseksi. Samoin mieti etukäteen mitkä liittymät ja palvelut haluat pitää. Ulosoton aikana palveluja, kuten sähköyhtiötä, on vaikeampi vaihtaa.

        Tsemppiä raha-asioiden kuntoon laittamisessa! Ulosotto ei ole aina se huonoin tapa hoitaa asioita ja minä ainakin sain helpotusta siitä, että kuukausittain maksettava summa oli vähemmän kuin ennen ja stressiä sitä kautta vähemmän.

        »Olin tosiaan ulosotossa yhteensä 5 vuotta eli aika pitkään. Minulla oli myös paljon tuuria ulosoton aikana.»

        Periaatteessa mitä enemmän pitkität ulosottoa, sen kalliimmaksi se sinulle käy, koska korko raksuttaa koko ajan. Toki ymmärrän että kädestä suuhun -eläminen on psyykkisesti rasittavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Olin tosiaan ulosotossa yhteensä 5 vuotta eli aika pitkään. Minulla oli myös paljon tuuria ulosoton aikana.»

        Periaatteessa mitä enemmän pitkität ulosottoa, sen kalliimmaksi se sinulle käy, koska korko raksuttaa koko ajan. Toki ymmärrän että kädestä suuhun -eläminen on psyykkisesti rasittavaa.

        Juuri näin. Mutta jos ulosottoon antaa mennä velan joka on otettu 10 vuodeksi ja ulosotto haluaa sen takaisin parissa vuodessa eikö tällöin ole edullista verrattuna aivan alkuperäiseen lainaan jopa hieman hidastaa sen maksua ulosoton aikana. Jos ulosottoon menee yli 50k kuten aloittajallan, ei niitä alkuperäisiä lainojakaan ajateltu ihan heti maksaa takaisin. Käytännössä kun olin 5 vuotta ulosotossa, niin se oli kuitenkin lyhyempi aika, kuin jotkut ottamani lainat olivat alunperin. Käytännössä siis ennemmin säästin korkokuluja kuin menetin niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Mutta jos ulosottoon antaa mennä velan joka on otettu 10 vuodeksi ja ulosotto haluaa sen takaisin parissa vuodessa eikö tällöin ole edullista verrattuna aivan alkuperäiseen lainaan jopa hieman hidastaa sen maksua ulosoton aikana. Jos ulosottoon menee yli 50k kuten aloittajallan, ei niitä alkuperäisiä lainojakaan ajateltu ihan heti maksaa takaisin. Käytännössä kun olin 5 vuotta ulosotossa, niin se oli kuitenkin lyhyempi aika, kuin jotkut ottamani lainat olivat alunperin. Käytännössä siis ennemmin säästin korkokuluja kuin menetin niitä.

        Miten ihmeessä ulosoton pitkittyminen voisi tuoda mitään säästöjä? Ulosotto aiheuttaa lisäkuluja ja korot juoksee myös koko ajan. Matematiikkataitoni eivät ilmeisesti riitä näkemään "säästöjä" tässä kuviossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä ulosoton pitkittyminen voisi tuoda mitään säästöjä? Ulosotto aiheuttaa lisäkuluja ja korot juoksee myös koko ajan. Matematiikkataitoni eivät ilmeisesti riitä näkemään "säästöjä" tässä kuviossa.

        Ulosoton korko on pienempi kuin pikavippien korko.


    • Anonyymi

      Muun rahan maailmaiset ei ole muurahaisia.

    • Anonyymi

      Itse olin ulosotossa 9v, en jaksa syytä kaivertaa. Lainat hoidin jossa oli takaajat, muut meni ulosottoon. Op;n vakuutukset myös. Op luottokortti vietiin heti kun tuli merkintä.
      Jälkikäteen ajatellen oli helpotus päästää kaikki ulosottoon vaikka hemmetin vaikeita aikoja oli.
      Virkailijoita on kaikenmoisia ul virastossa, toisilta sai vapaa kuukauden pyytäessä, toiset ei antanut vaikka rahat eivät riittäneet ruokaan.

      • Anonyymi

        Aiempi kirjoittaja vielä jatkaa, jos sulla ei ole lainan lyhennyksiä niin hyvin pärjäät. Mulla samat netto tulot josta lainaan meni 600 jota en päästänyt ulosottoon, hengissä selvisin..


      • Anonyymi

        Niillä on provisiopalkka joka aiheuttaa väärinkäytöksiä joita ei sitten tutkita vaikka tekisi ilmoituksen siitä ko laitokseen

        .Tilitykset tehdään raskaasti alihintaan josta koituu kohteelle tappioita ja suuriakin menetyksiä. Omalla kohdalla voutiakka rikkoi kaikkia sääntöjä ja lakeja yli 8 vuotta ja kun pistin akan tiukille karkasi eläkkeelle välttääkseen rikossyytteen.
        Salasi esimieheltään ja työkavereiltaan tapahtuneen.

        Poltin akan kiinni valehtelusta ja väärinkäytöksistä työkavereilleen
        .Kihlakunnan päävoutikin vaihtui sopivasti ettei saanut syytettä laiminlyönnistä alaistensa toiminnan lainmukaisuuden valvonnassa.Kosto elää ja voi hyvin.En anna ikinä anteeksi kohteluani ja kiroan syylliset alimpaan helvettiin.


    • Anonyymi

      Hei,
      meitä samassa tilanteessa olevia on todella paljon. Sinun ei siis tarvitse hävetä!

      Itse tekisin tilanteessasi niin, että antaisin kaiken mennä ulosottoon. Sinulle jää enemmän rahaa käyttöön ja saat tarjottua lapsillesi paremman elämän. Vaikka lapsesi eivät ole luonasi kirjoilla, niin huomioidaan heidät silti suojaosuudessa.

      Jos pankki suhteesi on sinulle tärkeä vaihda pankkia ja ilmoita palkanmaksajallesi uusi. Älä missään tapauksessa jätä itsellesi velkaa ulosoton ulkopuolelle. Elämästäsi tulee liian tiukkaa ja mikään ei muutu.

      Yrität nyt vaan maksaa pienimmät lainat/osarit pois sillä aikaa kun ulosotto alkaa, jos mahdollista. Kyllä se elämä siitä vielä kirkastuu!

      • Anonyymi

        Ekan viestin kirjoittaja täällä jatkaa..
        Mahtavaa että sain keskustelua aikaiseksi ja arvostan teidän osallistumista ja vinkkejä kuinka kannattaisi toimia. Tuossa velkapotissani on laskettu pankkilaina 16k€ josta maksan nyt 400€/kk sekä Visa jota maksan 120€/kk. Nuo siis tilipankistani. Onko sillä välien säilyttämisellä sitten merkitystä,tuskin. Muutun B-luokan kansalaiseksi joka tapauksessa.Taidan päästää nuokin ulosottoon niin jää enenmmän pelivaraa muihin menoihin. En vaan voi uskoa että jos kippaan velkani ulosottoon niin selviän siitä noin 700-800€ lyhennyksillä per kk. Kai se on niin kun laskurit sanovat. Tuo on uusi tieto että lapset huomioidaan vaikka ei ole minulla kirjoilla. Olin lukevinani että ei huomioida. Meinasin siis toimia näin: nyt on kaikki velat ajan tasalla,jätän maksamatta ja laitan rahaa sivuun. Annanko perinnän jauhaa jonkun aikaa(toki kulut nousee) jotta saan kerättyä rahaa syrjään vai mitenkä?
        Eli ulosottomies ei voi kyseenalaistaa minun rahankäyttöä ennen ulosottoon menoa? Vai pitääkö nyt jo alkaa tilitietoja miettimään? Kiitos jos joku jaksaa vielä osallistua ajatusteni virtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekan viestin kirjoittaja täällä jatkaa..
        Mahtavaa että sain keskustelua aikaiseksi ja arvostan teidän osallistumista ja vinkkejä kuinka kannattaisi toimia. Tuossa velkapotissani on laskettu pankkilaina 16k€ josta maksan nyt 400€/kk sekä Visa jota maksan 120€/kk. Nuo siis tilipankistani. Onko sillä välien säilyttämisellä sitten merkitystä,tuskin. Muutun B-luokan kansalaiseksi joka tapauksessa.Taidan päästää nuokin ulosottoon niin jää enenmmän pelivaraa muihin menoihin. En vaan voi uskoa että jos kippaan velkani ulosottoon niin selviän siitä noin 700-800€ lyhennyksillä per kk. Kai se on niin kun laskurit sanovat. Tuo on uusi tieto että lapset huomioidaan vaikka ei ole minulla kirjoilla. Olin lukevinani että ei huomioida. Meinasin siis toimia näin: nyt on kaikki velat ajan tasalla,jätän maksamatta ja laitan rahaa sivuun. Annanko perinnän jauhaa jonkun aikaa(toki kulut nousee) jotta saan kerättyä rahaa syrjään vai mitenkä?
        Eli ulosottomies ei voi kyseenalaistaa minun rahankäyttöä ennen ulosottoon menoa? Vai pitääkö nyt jo alkaa tilitietoja miettimään? Kiitos jos joku jaksaa vielä osallistua ajatusteni virtaan.

        Hei,
        Olet ns. vuorovanhempi, joten tottakai lapset lasketaan. Jos tienaat esim. 2300e käteen, on uo maksusi 558,83 kuukaudessa ja loput 1741,27 jää sinulle käyttöön. Älä missään nimessä pitkitä enää asiaa!

        Maksat nyt kaikki pienet velat pois ennen prosessin alkua ja loput KAIKKI ulosottoon. Mitä et pysty maksamaan, niin pyydät perintätoimistoa siirtämään saatavan ulosottoon.

        Kannattaa säästää myös joku käteispuskuri, jos suinkin mahdollista.

        Kyllä se siitä lähtee helpottamaan. Velkaneuvontaan äkkiä yhteyttä ja velkajärjestelyä vireille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Olet ns. vuorovanhempi, joten tottakai lapset lasketaan. Jos tienaat esim. 2300e käteen, on uo maksusi 558,83 kuukaudessa ja loput 1741,27 jää sinulle käyttöön. Älä missään nimessä pitkitä enää asiaa!

        Maksat nyt kaikki pienet velat pois ennen prosessin alkua ja loput KAIKKI ulosottoon. Mitä et pysty maksamaan, niin pyydät perintätoimistoa siirtämään saatavan ulosottoon.

        Kannattaa säästää myös joku käteispuskuri, jos suinkin mahdollista.

        Kyllä se siitä lähtee helpottamaan. Velkaneuvontaan äkkiä yhteyttä ja velkajärjestelyä vireille.

        Tottakai lapset huomioidaan suojaosuudessa, sillä lapset aiheuttavat elatusvevollisuuden molemmille vanhemmille lapsen asuinpaikasta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Olet ns. vuorovanhempi, joten tottakai lapset lasketaan. Jos tienaat esim. 2300e käteen, on uo maksusi 558,83 kuukaudessa ja loput 1741,27 jää sinulle käyttöön. Älä missään nimessä pitkitä enää asiaa!

        Maksat nyt kaikki pienet velat pois ennen prosessin alkua ja loput KAIKKI ulosottoon. Mitä et pysty maksamaan, niin pyydät perintätoimistoa siirtämään saatavan ulosottoon.

        Kannattaa säästää myös joku käteispuskuri, jos suinkin mahdollista.

        Kyllä se siitä lähtee helpottamaan. Velkaneuvontaan äkkiä yhteyttä ja velkajärjestelyä vireille.

        Aloittaja täällä taas :) Kiitos jälleen kaikille keskusteluun osallistujille. Soitin tänään nimettömänä ulosottoon ja kyselin asioita.
        Laitan tähän alle asiat jotka minua mietityttää ja on vielä auki. Ja jos joku osaa antaa faktatietoa niin hieno juttu.
        1. Minulla siis kaksi ala-ikäistä lasta,toisesta yhteishuoltajuus,ei virallista elarisopimusta,jaettu kuluja vuosien varrella tarpeen mukaan. Osoite äidillä. Toisesta lapsesta äidillä yksinhuoltajuus,ei mitään virallista paperia siitäkään. Ulosottomies(ystävällinen) sanoi että ei huomioida lapsia vaikka heidän kuluihin osallistun. Eli se on varmaan sitten näin!?

        2. Täällä joku kehoitti kaatamaan myös pankkilainan ja Visan samaan konkurssiin,aion myös niin tehdä. Haaveilin että Visa olisi jäänyt käyttöön jos sitä olisi maksanut. Säästöpankki kyseessä. Taitavat ottaa sen pois kun merkintä heilahtaa!?

        3. Tämä aiheuttaa eniten päänvaivaa. Eli pitkitänkö osamaksuja niin pitkään kun voin ja vielä perintään mennessä jatkan samalla linjalla ja en ilmoita halukkuuttani ulosottoon?Ajatus minulla tässä että saisin mahd paljon rahaa sivuun ennenkuin velat ulosotossa. Onko tyhmästi ajateltu kun perintäkulut kuitenkin nostaa velkapottia? Toisaalta jos velkaa 56k niin onko se yksi lysti jos tulee satasia/pari tonnia lisää maksettavaa?!

        4. Olenko itse aktiivinen velkojien suuntaan millään tavalla vai pidänkö ”radiohiljaisuutta” kun pommitus alkaa? Liittyy toki tuohon 3.kysymyksen pohdintaan.

        5. Tämä myös minun tilanteessa tärkeä asia. Kiinnostaako ulosottomiestä minun MENOT vai ainoastaan tulot? Muotoillaan vaikka näin että asumisjärjestelyt on hiukan ”erikoiset” Eli ei ole esittää menotositteita jos joku vaatii.

        Tässäpä taas pohdintaa..tuntuu että 24/7 pyörii tämä homma mielessä ja kaivan vastauksia jotta uskallan tehdä oikeita päätöksiä. Tosiaan vakkarityö,noin 2200-2300€ kuukaudessa käteen.

        Ja joku ehdotti velkajärjestelyä,ei onnistu minun tapauksessa. Eli uo ainut vaihtoehto,mutta milloin,siinäpä kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja täällä taas :) Kiitos jälleen kaikille keskusteluun osallistujille. Soitin tänään nimettömänä ulosottoon ja kyselin asioita.
        Laitan tähän alle asiat jotka minua mietityttää ja on vielä auki. Ja jos joku osaa antaa faktatietoa niin hieno juttu.
        1. Minulla siis kaksi ala-ikäistä lasta,toisesta yhteishuoltajuus,ei virallista elarisopimusta,jaettu kuluja vuosien varrella tarpeen mukaan. Osoite äidillä. Toisesta lapsesta äidillä yksinhuoltajuus,ei mitään virallista paperia siitäkään. Ulosottomies(ystävällinen) sanoi että ei huomioida lapsia vaikka heidän kuluihin osallistun. Eli se on varmaan sitten näin!?

        2. Täällä joku kehoitti kaatamaan myös pankkilainan ja Visan samaan konkurssiin,aion myös niin tehdä. Haaveilin että Visa olisi jäänyt käyttöön jos sitä olisi maksanut. Säästöpankki kyseessä. Taitavat ottaa sen pois kun merkintä heilahtaa!?

        3. Tämä aiheuttaa eniten päänvaivaa. Eli pitkitänkö osamaksuja niin pitkään kun voin ja vielä perintään mennessä jatkan samalla linjalla ja en ilmoita halukkuuttani ulosottoon?Ajatus minulla tässä että saisin mahd paljon rahaa sivuun ennenkuin velat ulosotossa. Onko tyhmästi ajateltu kun perintäkulut kuitenkin nostaa velkapottia? Toisaalta jos velkaa 56k niin onko se yksi lysti jos tulee satasia/pari tonnia lisää maksettavaa?!

        4. Olenko itse aktiivinen velkojien suuntaan millään tavalla vai pidänkö ”radiohiljaisuutta” kun pommitus alkaa? Liittyy toki tuohon 3.kysymyksen pohdintaan.

        5. Tämä myös minun tilanteessa tärkeä asia. Kiinnostaako ulosottomiestä minun MENOT vai ainoastaan tulot? Muotoillaan vaikka näin että asumisjärjestelyt on hiukan ”erikoiset” Eli ei ole esittää menotositteita jos joku vaatii.

        Tässäpä taas pohdintaa..tuntuu että 24/7 pyörii tämä homma mielessä ja kaivan vastauksia jotta uskallan tehdä oikeita päätöksiä. Tosiaan vakkarityö,noin 2200-2300€ kuukaudessa käteen.

        Ja joku ehdotti velkajärjestelyä,ei onnistu minun tapauksessa. Eli uo ainut vaihtoehto,mutta milloin,siinäpä kysymys.

        Onko siitä jotakin harmia kun tulee kirjoittaneeksi auki oman taloudellisen tilanteen armottomaan nettiin?


    • Anonyymi

      Muista sekin, että kun joudut ulosoton asiakkaaksi, he päättävät ulosmittauksesta ja sen määrästä. Jos teet sopimuksen ja/tai maksusuunnitelman, olet paremmin turvassa yllättäviltä toimenpiteiltä, kuten esimerkiksi asunnon realisointipakko. Mutta suunnitelman aikana et sitten saa toimeentulotukea, jos sellaisen tarve tulisi vaikka työttömyyden tai sairauden vuoksi.

      Tulosi ovat hyvät ja hyvässä suhteessa velkaan. Uskoisin että pärjäät.
      Itselläni kaatui kaikki samalla kuin talouskin. Tuli sairaus, meni työt, kaatui firma, tuli ero, kuolemiakin, ja myytiin nopeasti ero-omaisuutta. Sitten ulosotto, joka rokottaa kaiken minkä voi. Kodin haluavat nyt myydä senkin ja ajaa minut lumihankeen, koska maksuvara on liian pieni perintäyhtiölle. Olen ollut uo:ssa jo neljä vuotta. Velkojen vanhenemiseen on aikaa enemmän kuin jaksaa ajatella.

      • Anonyymi

        »Mutta suunnitelman aikana et sitten saa toimeentulotukea, jos sellaisen tarve tulisi vaikka työttömyyden tai sairauden vuoksi.»

        Jos tarkoitat ulosoton maksusuunnitelmaa https://www.ulosottolaitos.fi/fi/index/tietoaulosotosta/tietoavelalliselle/velanmaksaminen.html , niin se rinnastuu nykyään toimeentulotukihakemuksen laskelmassa ulosottoon, eli se otetaan huomioon hyväksyttävänä menona. Kela perustelee tätä sillä että se ei ole tosiasiallisesti vapaaehtoinen maksu, vaan aina samansuuruinen kuin normaali ulosottokin olisi.

        »Jos hakijan tai hänen perheensä tulot ovat ulosoton kohteena, niistä otetaan huomioon vain ulosoton jälkeinen, tosiasiassa käytettävissä oleva osuus. Hakijaa ohjataan päätöksessä tarkistamaan tarvittaessa ulosottoviranomaiselta suojaosuutensa oikeellisuus, jos suojaosuuteen vaikuttavissa perhesuhteissa on tapahtunut muutoksia eikä näistä ole ulosottoviranomaiselle ilmoitettu. Suojaosuuteen vaikuttavia perhesuhteiden muutoksia on • lapsen syntymä, • yhteen muutto avo- tai aviopuolison kanssa, jolla on lapsi, ja • yhteen muutto avo- tai aviopuolison kanssa, jonka tulot alittavat 600 euroa. Jos hakija lyhentää vapaaehtoisesti ulosotossa olevaa velkaansa, ei ulosoton maksu vähennä huomioitavan tulon määrää. Vapaaehtoinen maksu rinnastuu velanhoitomenoihin.»

        »Poikkeuksen edellä mainitusta muodostaa ulosottolaitoksen vahvistama maksusuunnitelma, jonka Ulosottolaitos vahvistaa palkan ulosmittauksen sijasta. Maksusuunnitelman mukainen maksu rinnastuu palkan ulosmittaukseen, eikä suoritusta voida tosiasiassa pitää vapaaehtoisena. Maksusuunnitelmassa on vahvistettu määrä, jonka hakija maksaa itse ulosottoon. Maksu vähennetään hakijan ulosotossa huomioon otettavista tuloista. Jos hakija saa pelkästään etuuksia, joita ei voida ulosmitata esimerkiksi yleistä asumistukea ja lapsilisää, ei vahvistetun maksusuunnitelman mukaista maksua voida vähentää tuloista. Ulosottolaitoksen vahvistama maksusuunnitelma tulee liittää toimeentulotukihakemukseen»


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        »Mutta suunnitelman aikana et sitten saa toimeentulotukea, jos sellaisen tarve tulisi vaikka työttömyyden tai sairauden vuoksi.»

        Jos tarkoitat ulosoton maksusuunnitelmaa https://www.ulosottolaitos.fi/fi/index/tietoaulosotosta/tietoavelalliselle/velanmaksaminen.html , niin se rinnastuu nykyään toimeentulotukihakemuksen laskelmassa ulosottoon, eli se otetaan huomioon hyväksyttävänä menona. Kela perustelee tätä sillä että se ei ole tosiasiallisesti vapaaehtoinen maksu, vaan aina samansuuruinen kuin normaali ulosottokin olisi.

        »Jos hakijan tai hänen perheensä tulot ovat ulosoton kohteena, niistä otetaan huomioon vain ulosoton jälkeinen, tosiasiassa käytettävissä oleva osuus. Hakijaa ohjataan päätöksessä tarkistamaan tarvittaessa ulosottoviranomaiselta suojaosuutensa oikeellisuus, jos suojaosuuteen vaikuttavissa perhesuhteissa on tapahtunut muutoksia eikä näistä ole ulosottoviranomaiselle ilmoitettu. Suojaosuuteen vaikuttavia perhesuhteiden muutoksia on • lapsen syntymä, • yhteen muutto avo- tai aviopuolison kanssa, jolla on lapsi, ja • yhteen muutto avo- tai aviopuolison kanssa, jonka tulot alittavat 600 euroa. Jos hakija lyhentää vapaaehtoisesti ulosotossa olevaa velkaansa, ei ulosoton maksu vähennä huomioitavan tulon määrää. Vapaaehtoinen maksu rinnastuu velanhoitomenoihin.»

        »Poikkeuksen edellä mainitusta muodostaa ulosottolaitoksen vahvistama maksusuunnitelma, jonka Ulosottolaitos vahvistaa palkan ulosmittauksen sijasta. Maksusuunnitelman mukainen maksu rinnastuu palkan ulosmittaukseen, eikä suoritusta voida tosiasiassa pitää vapaaehtoisena. Maksusuunnitelmassa on vahvistettu määrä, jonka hakija maksaa itse ulosottoon. Maksu vähennetään hakijan ulosotossa huomioon otettavista tuloista. Jos hakija saa pelkästään etuuksia, joita ei voida ulosmitata esimerkiksi yleistä asumistukea ja lapsilisää, ei vahvistetun maksusuunnitelman mukaista maksua voida vähentää tuloista. Ulosottolaitoksen vahvistama maksusuunnitelma tulee liittää toimeentulotukihakemukseen»

        Nuo kaksi sitaattia edellä olivat siis Kelan henkilökunnalle tarkoitetusta säännösten soveltamisohjeesta. Ne ovat kaikkien luettavissa osoitteessa: https://www.kela.fi/kelan-etuusohjeet_ohjeet-etuuksittain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kaksi sitaattia edellä olivat siis Kelan henkilökunnalle tarkoitetusta säännösten soveltamisohjeesta. Ne ovat kaikkien luettavissa osoitteessa: https://www.kela.fi/kelan-etuusohjeet_ohjeet-etuuksittain

        Ok, kiitos tarkennuksesta.
        Asia tuli itselleni ajankohtaiseksi, kun sain kehotuksen hakeutua velkajärjestelyyn vähävaraisuuden (lopullinen olotila, eläköityminen) vuoksi. Velkaneuvonta opasti, että jos teen suunnitelman joksikin summaksi mitä pystyn lyhentämään per kuu, silloin en saa enää tarpeen mukaista perustoimenntulotukea esimerkiksi isoon sähkölaskuun tai sairauskuluun. Lopputulemana oli, että omalla kohdallani on parempi mennä uo:n perusulosmittauksen mukaan. Eli maksan sen minkä taulukot laskevat.
        Elämäntilanne on staattinen, ei tulevia uusia rakkauksia eikä raskauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, kiitos tarkennuksesta.
        Asia tuli itselleni ajankohtaiseksi, kun sain kehotuksen hakeutua velkajärjestelyyn vähävaraisuuden (lopullinen olotila, eläköityminen) vuoksi. Velkaneuvonta opasti, että jos teen suunnitelman joksikin summaksi mitä pystyn lyhentämään per kuu, silloin en saa enää tarpeen mukaista perustoimenntulotukea esimerkiksi isoon sähkölaskuun tai sairauskuluun. Lopputulemana oli, että omalla kohdallani on parempi mennä uo:n perusulosmittauksen mukaan. Eli maksan sen minkä taulukot laskevat.
        Elämäntilanne on staattinen, ei tulevia uusia rakkauksia eikä raskauksia.

        Nämä maksusuunnitelma-nimiset jutut ovat sellaisia, että maksusumma on aina samansuuruinen kuin normaali ulosotto olisi. Maksusuunnitelmia tehdään käytännössä vain, jos velallinen haluaa salata ulosottonsa työnantajaltaan.

        Mutta velkajärjestely on sitten eri asia. Sitä ei huomioida toimeentulotuessa.

        Em. soveltamisohjeesta napattua: »Velkajärjestely ei yleensä vaikuta toimeentulotuen laskelmaan. Velkajärjestelyssä velkojille tulevat suoritukset on laskettu siten, että velalliselle on varattu jokapäiväiseen elämiseen tarvittava suojaosa. Velkajärjestelyn perusteella mahdollisesti lyhennettävillä veloilla ei ole merkitystä toimeentulotuessa. Asiakas ohjataan tarvittaessa talous- ja velkaneuvontaan.»


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Täällä kirjoitellaan maksu suunnitelmista, mulla kun alkoi UL niin sieltä sanottiin ettei suurien summien kanssa tehdä mitään sopimuksia, vaan he vei palkasta suoraan.
      Eipä näihin ole suoria vastauksia, kaikki riippuu millainen virkailija sulle tulee. Ja joo, ei niitä kiinnosta sun menot vaan tulot.
      Jos sulla ei kymmeniä velkojia ole niin ilmoittaisin ite että laskee ulosottoon velat kun soittelee, ei nimittäin ole mukavaa kun he pommittavat puhelimitse jatkuvasti ja postilaatikko täynnä perintäkirjeitä.
      Aikaa siihen menee kuitenkin kun ulosotto alkaa niin ehdit kerätä puskuria.

    • Ei kyl hajuukaan kun ikinä ei ole ollut mitään ulosotossa.. ..lainaaminenhan on aina stanan typerään, mutta joskus persaukisen pakkoliike.. ..tuskin ikinä enää kun vakuutusyhtiö maksaa loppuelämäni…yhteensä parisen miljoonaa euroa…toivottavasti riittää edes välttämättömyyksiin…

      • Anonyymi

        Ooooooo vai öööööööö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ooooooo vai öööööööö?

        ..valitse vapaasti.. xD ..ihmiset nyt vaan tekee typeryyksiä…joskus pakko sanelee, joskus idiotismi.. :p


    • Anonyymi

      Voi olla että nämä tuli jo, en jokaista viestiä lukenut, mutta tässä pari huomiota "kokemusasiantuntijalta" mitä olisin toivonut minulle kerrottavan.

      Suosittelen päästämään kaiken ulosottoon, etenkin pikavipit. Mutta huomioi, että pelkkä laskujen maksamatta jättäminen ei tätä automaattisesti aiheuta. Etenkin kun ulosotossa alkaa olla tavaraa, muutamat firmat tahallaan juoksuttavat korkoja ja voivat useankin vuoden viiveellä heittää laskun käräjille. VAADI kaikkia velkojia lopettamaan perintä ja viemään lasku ulosottoon.

      Toinen seikka liittyy tuonne mitä itsekin osin jo huomioit; kun sinulle kertyy maksuhäiriöitä niin lähes kaikki lakisääteisen ulkopuolinen jää saamatta, ja esim vakuutuksetkin saat vain ennakolla. Jos kuitenkin maksat laskusi kunnialla, eivät ne sinulta palveluita irtisano. Ennen ensimmäistä merkintää hoida siis kuntoon etenkin kännykkäliittymä ja kilpailuta vakuutukset jos ehdit, sekä TEE MÄÄRÄAIKAINEN SÄHKÖSOPIMUS. Nuo toimitusvelvollisen 50-60 sentin tarjoukset ovat ainoita mitä tämän jälkeen saat nykysopimuksesi lisäksi.

      Tsemppiä. Kyllä se lopulta iloksi kääntyy, vaikka alkuun tuntuu ettei pääomat pienene lainkaan. Itsellä kesti kuusi vuotta tuo kärsimys hieman isommilla veloilla ja tuloilla.

      Myös jos työsi mahdollistaa matkustamista, ole onnellinen. Päivärahat ja km-korvaukset on ulosoton tavoittamattomissa.

    • Anonyymi

      Eipä niitä korttejakaan kannata murehtia. Sen näkee nopeasti antaako pankki pitää vai ei. Itsellä lähti kaikki visat ja masterit varmaan viikossa kun eka merkintä tuli :D jopa ns kotipankistani jossa laina jonka aina maksanut ajallaan koska isä takaajana,tässä lyhennys satasen vaan ni sen nyt maksaa siht helposti. Visankin maksoin aina ajallaan mutta niin lähti se heti ja annoin mennä laskun sitten ulosottoon, ihmettelin kyllä koska tili ollut ns aina samassa pankissa ja palkat jne aina samalla tilille menneet. No electronin sai tilalla.

      Nyt oltu jo jotain 9 vuotta uo:ssa eipä siinä helpottihan se vaikka vituttaa aina palkkapäivänä. Itsellä potti sellainen,että vanhenemiseen asti saa odottaa mutta tässä ollaan jo yli puolenvälin siinäkin. Oppinut ainakin elämään sillä kuukaudesta riippuen 400-700 laskuista riippuen. Kerran vuoteen hakenut vapaakuukautta,yleensä auton korjauksiin vedonnut oli romu sitten tai ja aina saanut,se on hieno tunne kun edes kerran vuodessa tuntuu että rahaa helvetisti,vaikkei se nettopalkka ole kuin pari tonnia :D Voisi kai paljon paskemminkin olla.

      • Anonyymi

        Aloittaja täällä huutelee taas. Nyt on kaikki osarit ajan tasalla ja olen päättänyt lopettaa maksamisen ensi kuusta lähtien. Sitten se saatanan soitto/viestiralli alkaa velkojilta. Olin kuitenkin niin viisas että pumppasin yhden kulutusluoton tyhjäksi,sain 500€ jonka laitan patjan väliin. Varmaan tyhmästi tehty mutta vääjäämätön on edessä niin ei paljon kiinnostele onko loppusumma 56k vai 57k tai jotain. Mietin itse että jos ne ottaa 7-800€ joka kk ja siihen päälle matkakuluista vuosittain tulevat noin 2000€ niin olen velaton tyyliin 6 vuodessa :) Varmasti rajut on kulut ja korot varsinkin alussa mutta näillä säädöillä mennään. Jotenkin vaan kova vimma kerätä käteistä syrjään kun sitä väkisin jää kun ei maksa enää osareita. Joku viisas varmaan maksaisi pienempiä luottoja pois niillä ennen uo. Mulla varmaan pienin yksittäinen velka jotain 2000€ luokkaa.

        Onko pankin vaihtamisesta mitään hyötyä? Vai kaadunko saappaat jalassa ja pysyn säästöpankin asiakkaana vaikka kulissit kaatuukin?
        Välillä naurattaa,välillä itkettää ja pelottaakin mutta minkäs teet. Kunhan kohdalle ei osu vittumaista ulosottomiestä niin kaikki lienee menee omalla painollaan. Kai se on oltava aktiivinen itse uo:n suuntaan kun sen aika on. Ja kun teen päätöksen että ilmoitan perintään että siirtäkää ulosottoon niin toivon että velkojat suostuvat.

        Voi olla muutama uneton yö edessä mutta onhan ihan vitun raskasta ollut pyörittää velkarulettiakin. Noh,onhan minulla rakkaat lapset jotka ei tuomitse vaikka isä on sössinyt rahahommat ihan huolellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja täällä huutelee taas. Nyt on kaikki osarit ajan tasalla ja olen päättänyt lopettaa maksamisen ensi kuusta lähtien. Sitten se saatanan soitto/viestiralli alkaa velkojilta. Olin kuitenkin niin viisas että pumppasin yhden kulutusluoton tyhjäksi,sain 500€ jonka laitan patjan väliin. Varmaan tyhmästi tehty mutta vääjäämätön on edessä niin ei paljon kiinnostele onko loppusumma 56k vai 57k tai jotain. Mietin itse että jos ne ottaa 7-800€ joka kk ja siihen päälle matkakuluista vuosittain tulevat noin 2000€ niin olen velaton tyyliin 6 vuodessa :) Varmasti rajut on kulut ja korot varsinkin alussa mutta näillä säädöillä mennään. Jotenkin vaan kova vimma kerätä käteistä syrjään kun sitä väkisin jää kun ei maksa enää osareita. Joku viisas varmaan maksaisi pienempiä luottoja pois niillä ennen uo. Mulla varmaan pienin yksittäinen velka jotain 2000€ luokkaa.

        Onko pankin vaihtamisesta mitään hyötyä? Vai kaadunko saappaat jalassa ja pysyn säästöpankin asiakkaana vaikka kulissit kaatuukin?
        Välillä naurattaa,välillä itkettää ja pelottaakin mutta minkäs teet. Kunhan kohdalle ei osu vittumaista ulosottomiestä niin kaikki lienee menee omalla painollaan. Kai se on oltava aktiivinen itse uo:n suuntaan kun sen aika on. Ja kun teen päätöksen että ilmoitan perintään että siirtäkää ulosottoon niin toivon että velkojat suostuvat.

        Voi olla muutama uneton yö edessä mutta onhan ihan vitun raskasta ollut pyörittää velkarulettiakin. Noh,onhan minulla rakkaat lapset jotka ei tuomitse vaikka isä on sössinyt rahahommat ihan huolellisesti.

        Pahinta aikaa just tuo. Pelkäsin puhelinta ja todella postiakin. Itse yritin keplotella pari vuotta 25 tuhannen velkojen kanssa, kaikki korkeakorkoista kulutusluottoa. Koko kuu meni rahan sumplimiseen ja säätöön. Sitten kaatui korttitalo ja siitä se sitten lähti helpottamaan. Ulosottoselvityksen (paikalla ollen virastossa) jälkeen olin kuin tyhjä säkki, mutta suuresti helpottunut. Ja kun jokakuinen ulosmittausilmoitus tuli ja se kuppaus alkoi juosta per kuu, siihen tottui pian.
        Ulosottohenkilöt ovat vaihtuneet tiheästi, nykyistä en tunne muta kuin nimeltä. Ei pidä yhteyttä ja hyvä niin :)
        Tsemppiä! Ollaan rohkeita sankareita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pahinta aikaa just tuo. Pelkäsin puhelinta ja todella postiakin. Itse yritin keplotella pari vuotta 25 tuhannen velkojen kanssa, kaikki korkeakorkoista kulutusluottoa. Koko kuu meni rahan sumplimiseen ja säätöön. Sitten kaatui korttitalo ja siitä se sitten lähti helpottamaan. Ulosottoselvityksen (paikalla ollen virastossa) jälkeen olin kuin tyhjä säkki, mutta suuresti helpottunut. Ja kun jokakuinen ulosmittausilmoitus tuli ja se kuppaus alkoi juosta per kuu, siihen tottui pian.
        Ulosottohenkilöt ovat vaihtuneet tiheästi, nykyistä en tunne muta kuin nimeltä. Ei pidä yhteyttä ja hyvä niin :)
        Tsemppiä! Ollaan rohkeita sankareita.

        Sain näin yöllä hyvän idean ja keksin persoonallisen nimimerkin jolla kirjoitan tästä matkasta joka on vielä alkutekijöissään. Meinasin päivittää tänne miten minun tarina etenee. Arvostan todellakin teitä keskusteluun osallistuneita ihmisiä. Kiva lukea mielipiteitä,kokemuksia ja tsemppiviestejä. Vittuillakkin saa jos haluaa. Pääasia että keskustelu jatkuu.

        Olkoon tämä S24 minun pakopaikkani jossa kerron miten tämä juna etenee. Lukekoon kukaan tai ei :)

        Ihminen on muuten aika taitava uskottelemaan itselleen että selviää kaikista osareista,todellisuus ainakin omassa tapauksessa sitä että vivuttaa vaan lisää rahaa jostain jotta saa maksettua edellisen piuhan lyhennyksen. Onhan se nyt huvittavaa olla tilanteessa jossa mietit että mistä saisi rahaa bensaan jotta pääsee töihin. Oman pikku salaisuuden kanssa oppinut elämään vuosikausia. Tottakai olen vihainen itselleni että miten vittu voin olla tässä tilanteessa mutta eipä se katkeruus tuo lisää rahaa tilille.

        Meinasin päivittää liittymän,kilpailuttaa auton vakuutukset ja kaiken muunkin perusjutun ennenkuin latu niin sanotusti loppuu. Vanha luuri pitää uusia,osarilla tietenkin kun vielä saa :)

        Jos olen oikein käsittänyt niin kestää joka tapauksessa kuukausia ennenkuin saatavat ulosotossa. Tein millä tavalla hyvänsä. Nyt ei olla edes huomatuslasku vaiheessa kun kaikki ajan tasalla.

        Hypätkää kyytiin jos kiinnostaa seurata miten minun laivani ajautuu karille :) Laittakaa omia kokemuksia ja vinkkejä,pidetään keskustelu elossa.

        T: ketjun aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja täällä huutelee taas. Nyt on kaikki osarit ajan tasalla ja olen päättänyt lopettaa maksamisen ensi kuusta lähtien. Sitten se saatanan soitto/viestiralli alkaa velkojilta. Olin kuitenkin niin viisas että pumppasin yhden kulutusluoton tyhjäksi,sain 500€ jonka laitan patjan väliin. Varmaan tyhmästi tehty mutta vääjäämätön on edessä niin ei paljon kiinnostele onko loppusumma 56k vai 57k tai jotain. Mietin itse että jos ne ottaa 7-800€ joka kk ja siihen päälle matkakuluista vuosittain tulevat noin 2000€ niin olen velaton tyyliin 6 vuodessa :) Varmasti rajut on kulut ja korot varsinkin alussa mutta näillä säädöillä mennään. Jotenkin vaan kova vimma kerätä käteistä syrjään kun sitä väkisin jää kun ei maksa enää osareita. Joku viisas varmaan maksaisi pienempiä luottoja pois niillä ennen uo. Mulla varmaan pienin yksittäinen velka jotain 2000€ luokkaa.

        Onko pankin vaihtamisesta mitään hyötyä? Vai kaadunko saappaat jalassa ja pysyn säästöpankin asiakkaana vaikka kulissit kaatuukin?
        Välillä naurattaa,välillä itkettää ja pelottaakin mutta minkäs teet. Kunhan kohdalle ei osu vittumaista ulosottomiestä niin kaikki lienee menee omalla painollaan. Kai se on oltava aktiivinen itse uo:n suuntaan kun sen aika on. Ja kun teen päätöksen että ilmoitan perintään että siirtäkää ulosottoon niin toivon että velkojat suostuvat.

        Voi olla muutama uneton yö edessä mutta onhan ihan vitun raskasta ollut pyörittää velkarulettiakin. Noh,onhan minulla rakkaat lapset jotka ei tuomitse vaikka isä on sössinyt rahahommat ihan huolellisesti.

        Kannattaa varautua, että kun nuo velat lähtee käräjille ja tulee siihen liittyvät kulut niin sen jälkeen se loppusumma on lähempänä 65k. Tuosta maksat 9,5% vuosikorkoa uo:lle ellei ole muuta sovittu, itselleni Nordea sai käräjiltä velalle isomman koron vaadittua.

        Kuitenkin 515 euroa kuussa menee alkuun korkoihin ja tähän päälle ekat vuodet ulosoton taulukkomaksut päälle. Velka lyhenee sillä 800 euron ulosotolla alkuun noin 150-200 euroa kuussa.

        Todennäköisesti uo kestää sinulla siis 11-12 vuotta. En tarkoita masentaa, mutta on hyvä pitää tässä realismi ettei tule yllätyksiä.

        Jos sinun on vielä mahdollista ottaa vaikka takauksien kanssa yksi iso velka jolla maksat nuo kaikki velat pois, tulet selviämään merkittävästi halvemmalla ja hieman enemmän ihmisarvoasi säilyttäen. Tämä mahdollisuus menee käytännössä nollaan ensimmäisen häiriömerkinnän myötä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa varautua, että kun nuo velat lähtee käräjille ja tulee siihen liittyvät kulut niin sen jälkeen se loppusumma on lähempänä 65k. Tuosta maksat 9,5% vuosikorkoa uo:lle ellei ole muuta sovittu, itselleni Nordea sai käräjiltä velalle isomman koron vaadittua.

        Kuitenkin 515 euroa kuussa menee alkuun korkoihin ja tähän päälle ekat vuodet ulosoton taulukkomaksut päälle. Velka lyhenee sillä 800 euron ulosotolla alkuun noin 150-200 euroa kuussa.

        Todennäköisesti uo kestää sinulla siis 11-12 vuotta. En tarkoita masentaa, mutta on hyvä pitää tässä realismi ettei tule yllätyksiä.

        Jos sinun on vielä mahdollista ottaa vaikka takauksien kanssa yksi iso velka jolla maksat nuo kaikki velat pois, tulet selviämään merkittävästi halvemmalla ja hieman enemmän ihmisarvoasi säilyttäen. Tämä mahdollisuus menee käytännössä nollaan ensimmäisen häiriömerkinnän myötä.

        Tässä juurikin se minun epätietoisuus korostuu,en löytänyt ulosoton korkoa vaikka nettiä tutkin. Kuka sen päättää vai määräytyykö lakisääteisesti jostain, vai riippuuko veloista/velkojista?
        Laskin siis päin helvettiä,vittu! Taulukkomaksun löysin mutta en tajunnut siitä mitään. Sen myös ymmärsin että ekat 180pv menee alkuperäisellä korolla,korjatkaa jos olen väärässä. Nyt alkoi toden teolla ahdistamaan mutta kiitos että toit tuon asian tietooni.

        Minulla siis pankkilaina 16k€ ja Santander 15k€ suurimmat lainat. Muut luokkaa 2000€-4000€ per laina.Kun mietin vieläkin että ”paljastanko” pankilleni että olen menossa konkurssiin vai annanko vaan kaatua kaikki. Pankkilainan lyhennys 400€/kk ja Santanderin 300€/kk. Jos yrittäisin noiden kanssa rimpuilla niin ulosottoon menevä potti olisi aika paljon pienempi. Neuvokaa joku viisaampi..

        Santanderin kk-erää pystyy ainakin pari viikkoa aina venyttämään mutta ei se paljon auta. Ja niiden kanssa lienee turha neuvotella yhtään mistään.
        Pankkilaina menee suoraveloitusella ja en tiedä onko neuvotteluvaraa yhtään koska vakuudeton laina joka kulkee nimellä ”muu laina”

        Takaajaa en saa mistään ja tuskin pankki lähtee auttamaan kun on jo ennestään lainaa. Ja jos ulos otto veisi sen 7-800€/kk niin eipä siitä makseta enää tuota 400€+300€ mitenkään joka kuukausi.


      • Anonyymi
        Uo2023 kirjoitti:

        Tässä juurikin se minun epätietoisuus korostuu,en löytänyt ulosoton korkoa vaikka nettiä tutkin. Kuka sen päättää vai määräytyykö lakisääteisesti jostain, vai riippuuko veloista/velkojista?
        Laskin siis päin helvettiä,vittu! Taulukkomaksun löysin mutta en tajunnut siitä mitään. Sen myös ymmärsin että ekat 180pv menee alkuperäisellä korolla,korjatkaa jos olen väärässä. Nyt alkoi toden teolla ahdistamaan mutta kiitos että toit tuon asian tietooni.

        Minulla siis pankkilaina 16k€ ja Santander 15k€ suurimmat lainat. Muut luokkaa 2000€-4000€ per laina.Kun mietin vieläkin että ”paljastanko” pankilleni että olen menossa konkurssiin vai annanko vaan kaatua kaikki. Pankkilainan lyhennys 400€/kk ja Santanderin 300€/kk. Jos yrittäisin noiden kanssa rimpuilla niin ulosottoon menevä potti olisi aika paljon pienempi. Neuvokaa joku viisaampi..

        Santanderin kk-erää pystyy ainakin pari viikkoa aina venyttämään mutta ei se paljon auta. Ja niiden kanssa lienee turha neuvotella yhtään mistään.
        Pankkilaina menee suoraveloitusella ja en tiedä onko neuvotteluvaraa yhtään koska vakuudeton laina joka kulkee nimellä ”muu laina”

        Takaajaa en saa mistään ja tuskin pankki lähtee auttamaan kun on jo ennestään lainaa. Ja jos ulos otto veisi sen 7-800€/kk niin eipä siitä makseta enää tuota 400€ 300€ mitenkään joka kuukausi.

        Hei,
        tälle uo2023:lle toivon kovasti jaksamista pitkällä tiellä. Jos sinulla on pieniä velkoja joukossa niin maksaisin niitä ainakin pois, sillä sitten kun ne lähtee uo tielle niin kaikissa on ihan julmetut korot ja kulut.Jopa nekin kasvaa korkoa koko ajan.
        Ja jos on paljon velkojia niin uo maksaa jokaiselle vähän ja vuoronperään.Silloin ei velka juurikaan lyhene sillä ne kaikki eurot menee korkoihin ja kuluihin. Kunpa ne menisikin ensin pääomaan.
        Uo syö kyllä ihmistä. Henkisesti pitää olla vahvoilla että kestää sen kaiken mitä edessä on.Ja jos ei jaksa niin kaikenlainen keskusteluapu on toivottavaa.Ymmärrän täysin miksi haluat purkaa sisintäsi tällä palstalla,auttaahan se.Et ole tilanteessasi yksin,lohduttaudu sillä.Vertaistukea on ja itseä ei kannata syytellä ainakaan. Voimia sinulle jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa varautua, että kun nuo velat lähtee käräjille ja tulee siihen liittyvät kulut niin sen jälkeen se loppusumma on lähempänä 65k. Tuosta maksat 9,5% vuosikorkoa uo:lle ellei ole muuta sovittu, itselleni Nordea sai käräjiltä velalle isomman koron vaadittua.

        Kuitenkin 515 euroa kuussa menee alkuun korkoihin ja tähän päälle ekat vuodet ulosoton taulukkomaksut päälle. Velka lyhenee sillä 800 euron ulosotolla alkuun noin 150-200 euroa kuussa.

        Todennäköisesti uo kestää sinulla siis 11-12 vuotta. En tarkoita masentaa, mutta on hyvä pitää tässä realismi ettei tule yllätyksiä.

        Jos sinun on vielä mahdollista ottaa vaikka takauksien kanssa yksi iso velka jolla maksat nuo kaikki velat pois, tulet selviämään merkittävästi halvemmalla ja hieman enemmän ihmisarvoasi säilyttäen. Tämä mahdollisuus menee käytännössä nollaan ensimmäisen häiriömerkinnän myötä.

        Luin tätä keskustelua ja hyppään tähän väliin :) ..Kyllä, olet lähimpänä totuutta UO-korosta ja kokonaisvelan maksuajasta. Yleisin taulukkomaksu on 56 euroa/asia ja 27 euroa suoraan ulosottokelpoisilta laskuilta (esim. julkinen terveydenhuolto, parkkisakko). Taulukkomaksuja voi pyytää kohtuullistamaan kahden vuoden yhtäjaksoisen uo-perinnän jälkeen. Tämäkin osoittautui todeksi käytännössä vasta kolmen vuoden jälkeen. Maksu vapaakuukausia voi pyytää vuoden yhtäjaksoisen perinnän jälkeen. Työssäkäyvän kannattaa ehdottomasti ajoittaa tämä kesäloma tai muun lomakorvauksen kuukausien ajaksi. Ulosotto vie siis lomarahat, älkää uskoko muita selityksiä. Ulosotto alkaa n. kahden kuukauden kuluessa ensimmäisestä merkinnästä. Tulosrekisteri kun käytössä nykyisin, niin jopa nopeammin. Takuusäätiön takausta kannattaa hakea heti kun summa on pienentynyt.
        Älä ota mitään osamaksusopimuksia enää. Pidä vanha puhelin. Vakuutukset ja puhelinsopimukset pidä ehdottomasti voimassa, äläkä siirrä eräpäiviä tai maksa niitä myöhässä. Asuntoa et voi vaihtaa, kokemus on osoittanut ettet ole luottotiedottomana minkään arvoinen, etkä saa vuokra-asuntoa vaikka sinulla olisi työpaikka ja 2kk takuuvuokra rahana. Luottokortteja et saa pitää ja siitä luopuminen tässä tilanteessa on vain eduksi. Asumisoikeus tai oma asunto-osake ulosmitataan aivan varmasti. Säästöt käteisellä eikä lastenkaan tileille kannata siirtää rahoja. Kaikki pienemmät velat olisi hyvä maksaa pois ennen ulosottoa, jos pystyy. Kahteen paikkaan ei kannata maksaa, joten varmista kirjallisesti kaikista perintäfirmoista sinua koskevat laskut ulosottoon. Pienemmistä laskuista (alle 300e) ne kitisevät varmasti maksusuunnitelmaa, koska niille tulee kuluja ulosottoon viemisestä. Mutta muista ettei ne saa niputtaa laskuja tai lisätä ylimääräisiä kuluja yhteenkään laskuun, kun olet itse pyytänyt perinnän keskeytystä ja laskun siirtämistä UO.
        Älä anna periksi vaikka ahdistaa ja itkettää. Vaali päivittäisiä positiivisia juttuja. Tilanteesi on ohimenevä. Velkasi lyhenee ja loppuu. SINÄ SELVIÄT!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        tälle uo2023:lle toivon kovasti jaksamista pitkällä tiellä. Jos sinulla on pieniä velkoja joukossa niin maksaisin niitä ainakin pois, sillä sitten kun ne lähtee uo tielle niin kaikissa on ihan julmetut korot ja kulut.Jopa nekin kasvaa korkoa koko ajan.
        Ja jos on paljon velkojia niin uo maksaa jokaiselle vähän ja vuoronperään.Silloin ei velka juurikaan lyhene sillä ne kaikki eurot menee korkoihin ja kuluihin. Kunpa ne menisikin ensin pääomaan.
        Uo syö kyllä ihmistä. Henkisesti pitää olla vahvoilla että kestää sen kaiken mitä edessä on.Ja jos ei jaksa niin kaikenlainen keskusteluapu on toivottavaa.Ymmärrän täysin miksi haluat purkaa sisintäsi tällä palstalla,auttaahan se.Et ole tilanteessasi yksin,lohduttaudu sillä.Vertaistukea on ja itseä ei kannata syytellä ainakaan. Voimia sinulle jatkossa.

        Iso kiitos tsempeistä!! Vielä ihmettelen epätietoisuuden tilassa että mitä tapahtuu ja mitä teen että paskoista vaihtoehdoista osaan käyttää vähiten paskimman. Ymmärrän kyllä että itse joudun päätöksen tekemään mutta edelleen eniten mietityttää se että pitkitänkö prosessia tappiin asti eli velkojan maksumuistukset,siitä perintään,maksumuistutukset(kenties maksusuunnitelma) jne..kuluja varmasti tulee reilusti mutta pidempi tie mahdollistaisi rahan laittamisen sivuun.

        Sain neuvoja että isommalla korolla olevat laittaa suosiolla uo:n kautta maksettavaksi,pienimmillä koroilla olevia yrittää lyhentää ennen uo. Mutta sitten ei jää rahaa sivuun niin paljoa..en tiedä pkl.

        Varmasti monta unetonta yötä edessä mutta lohduttaudun sillä että rahaa jää enemmän käyttöön uo:n jälkeen kuin nyt. Toki uo:ssa ollaan sitten pidemmän kaavan kautta mutta minkäs teet..

        Tekisi mieli mennä uo:n toimistoon kyselemään käytännöistä vaikka netistä tiedot löytääkin. Tulisiko siitä parempi fiilis itselle,vaikea sanoa..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin tätä keskustelua ja hyppään tähän väliin :) ..Kyllä, olet lähimpänä totuutta UO-korosta ja kokonaisvelan maksuajasta. Yleisin taulukkomaksu on 56 euroa/asia ja 27 euroa suoraan ulosottokelpoisilta laskuilta (esim. julkinen terveydenhuolto, parkkisakko). Taulukkomaksuja voi pyytää kohtuullistamaan kahden vuoden yhtäjaksoisen uo-perinnän jälkeen. Tämäkin osoittautui todeksi käytännössä vasta kolmen vuoden jälkeen. Maksu vapaakuukausia voi pyytää vuoden yhtäjaksoisen perinnän jälkeen. Työssäkäyvän kannattaa ehdottomasti ajoittaa tämä kesäloma tai muun lomakorvauksen kuukausien ajaksi. Ulosotto vie siis lomarahat, älkää uskoko muita selityksiä. Ulosotto alkaa n. kahden kuukauden kuluessa ensimmäisestä merkinnästä. Tulosrekisteri kun käytössä nykyisin, niin jopa nopeammin. Takuusäätiön takausta kannattaa hakea heti kun summa on pienentynyt.
        Älä ota mitään osamaksusopimuksia enää. Pidä vanha puhelin. Vakuutukset ja puhelinsopimukset pidä ehdottomasti voimassa, äläkä siirrä eräpäiviä tai maksa niitä myöhässä. Asuntoa et voi vaihtaa, kokemus on osoittanut ettet ole luottotiedottomana minkään arvoinen, etkä saa vuokra-asuntoa vaikka sinulla olisi työpaikka ja 2kk takuuvuokra rahana. Luottokortteja et saa pitää ja siitä luopuminen tässä tilanteessa on vain eduksi. Asumisoikeus tai oma asunto-osake ulosmitataan aivan varmasti. Säästöt käteisellä eikä lastenkaan tileille kannata siirtää rahoja. Kaikki pienemmät velat olisi hyvä maksaa pois ennen ulosottoa, jos pystyy. Kahteen paikkaan ei kannata maksaa, joten varmista kirjallisesti kaikista perintäfirmoista sinua koskevat laskut ulosottoon. Pienemmistä laskuista (alle 300e) ne kitisevät varmasti maksusuunnitelmaa, koska niille tulee kuluja ulosottoon viemisestä. Mutta muista ettei ne saa niputtaa laskuja tai lisätä ylimääräisiä kuluja yhteenkään laskuun, kun olet itse pyytänyt perinnän keskeytystä ja laskun siirtämistä UO.
        Älä anna periksi vaikka ahdistaa ja itkettää. Vaali päivittäisiä positiivisia juttuja. Tilanteesi on ohimenevä. Velkasi lyhenee ja loppuu. SINÄ SELVIÄT!

        Kiitos vinkeistä ja tsempeistä! Kävin pankissa eilen,eipä niitä paljon kiinnostanut minun tilanne. Yritin neuvotella lainalle pienempää kk-erää yms mutta aika hiljaista oli :) Kuten Nalle W aikoinaan sanoi: tavalliset asiakkaat vievät vain hiekkaa pankin lattialle.. toivottavasti sain jokusen hiekanjyvän vietyä mennessäni :)


      • Anonyymi
        Uo2023 kirjoitti:

        Iso kiitos tsempeistä!! Vielä ihmettelen epätietoisuuden tilassa että mitä tapahtuu ja mitä teen että paskoista vaihtoehdoista osaan käyttää vähiten paskimman. Ymmärrän kyllä että itse joudun päätöksen tekemään mutta edelleen eniten mietityttää se että pitkitänkö prosessia tappiin asti eli velkojan maksumuistukset,siitä perintään,maksumuistutukset(kenties maksusuunnitelma) jne..kuluja varmasti tulee reilusti mutta pidempi tie mahdollistaisi rahan laittamisen sivuun.

        Sain neuvoja että isommalla korolla olevat laittaa suosiolla uo:n kautta maksettavaksi,pienimmillä koroilla olevia yrittää lyhentää ennen uo. Mutta sitten ei jää rahaa sivuun niin paljoa..en tiedä pkl.

        Varmasti monta unetonta yötä edessä mutta lohduttaudun sillä että rahaa jää enemmän käyttöön uo:n jälkeen kuin nyt. Toki uo:ssa ollaan sitten pidemmän kaavan kautta mutta minkäs teet..

        Tekisi mieli mennä uo:n toimistoon kyselemään käytännöistä vaikka netistä tiedot löytääkin. Tulisiko siitä parempi fiilis itselle,vaikea sanoa..

        Väliin kommentoija tässä :) Se oli hyvä neuvo laittaa korkeampi korkoiset suoraan ulosottoon ja pienemmät yrittää maksaa pois. Kun olet saanut rahaa säästettyä aloita pienimmästä velasta ja maksa se kerralla pois. Kun tulee ensimmäinen kirje perintäyhtiöstä, säästä se. ÄLÄ tee maksusopimuksia perinnän kanssa. Sitten pyydät kirjallisena velan siirtämistä ulosottoon. Tämä on tärkeä! Toimi näin jokaisen perintäkirjeen kanssa, jos niitä tulee useammasta paikasta. Säästä myös tämä pyyntö asiakirja. Tässä vaiheessa menee oma aikansa. Päivämäärät ovat tärkeitä tulevaisuudessa velan vanhenemisen kannalta siksi, ettei perintäyhtiöt ahneuksissaan ala karhuta sinulta olemattomia velkoja, vedoten vanhenemisen katkaisuun. Perintäyhtiöt tekevät tätä siitä huolimatta vaikka velat on viety ulosottoon. Tällöin sinulla on alkuperäinen lasku ja asiakirja, siltä varalta jos yhtiö myy velan toiselle firmalle ennenkuin yksipuolinen tuomio käräjäoikeudesta on voimassa ja se alkaa periä sitä sinulta uudestaan. Näyttötaakka on silloin uudella firmalla. Äläkä anna kopiota alkuperäisestä laskusta yhdellekään perintäfirmalle. Ulosotto palkasta alkaa 1-2 kk, kun ensimmäinen tuomio on tullut. Luottotietomerkinnät tietenkin Asiakastiedossa jo näkyvissä.
        Tee itsellesi kuukausibudjetti säästetyistä rahoista ja sopeuta menosi ikäänkuin olisit jo ulosotossa. Säästöt käteisellä! SINÄ SELVIÄT!


    • Anonyymi

      En itekään makselis mitään pienenmpiä velkoja NYT mihinkään vaan säästäsin jemmaan. Kymppitonnien veloissa ei pienet yksittäiset velat tunnu missään. Mä makselin ulosoton loppuvuosina aina ylimääräistä kun voin, silloin kun tajusin että saan velat ylipäätään maksettua.
      Me ei voida sun pankin reagtiota tietää, kaikilla on vähän eri kokemuksia.
      Koita jaksaa vartuskella ul alkamista, muistan millasta tuskaa se oli kun puhelin soi kaikenaikaa ja posti täynnä kirjeitä. Kaikesta kuiten selviää.

      • Anonyymi

        Ei kaikki.Koiviston valtiopetoksen takia yli 11 000 teki itsemurhan Koiviston konklaavin rikoksien takia.
        Siihen rikokseen syyllistyneet ja osallistuneet töissä ulosottolaitoksessa edelleenkin töissä eläkkeellä/mullan alla.Loput helvetissä käristymässä ikuisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki.Koiviston valtiopetoksen takia yli 11 000 teki itsemurhan Koiviston konklaavin rikoksien takia.
        Siihen rikokseen syyllistyneet ja osallistuneet töissä ulosottolaitoksessa edelleenkin töissä eläkkeellä/mullan alla.Loput helvetissä käristymässä ikuisesti.

        Olet oikeassa. Oikea uhriluku on varmasti vieläkin suurempi, ahdistuksen ja stressin aiheuttamat sydäninfarktit eivät kirjaudu itsemurhiksi. Julma valtiopetos ja ihmisten nöyryyttäminen pankkien virheen ja ahneuden takia. Korkoriskien hallinta tai ns. stressitesti oli pankeille täyttä utopiaa valuuttalainojen edessä. Lainoja annettiin täysin järjettömästi, pankinjohtajat jopa kannustivat liiallisen velan ottoon oma etu edellä. Mitkä pankit jäi jäljelle? Kenen paremman väen sukujen rahat pelastettiin, yksityisyrittäjien ja maatilojen pakkolunastuksen rahoilla? Velat ja korot maksettu jo, silti summat olevinaan olemassa luottotappioina pankeilla. Kaikista raadollisinta asiassa on, ettei tuota Koiviston päätöstä olisi tarvinnut tehdä. Suomi ei ollut köyhä! Vaan pitikö ihmisiltä saada varallisuus pois, heikentää markan arvo ja ajaa valtion talous lamaan? Kyllä niitä selkärangattomia/sieluttomia rikollisia on vielä elossa, ikävä kyllä. Kermaperseet jälkikasvuineen porskuttaa parempana väkenä tuntematta mitään syyllisyyttä elintasostaan ja siitä, kuinka monen ihmisen elämä on menetetty heidän ahneuden takia.


    • Anonyymi

      Ainakaan täällä ei vouti noudata edes suojaosaa eikä huomioi määrättyjä elatusmaksuja ollenkaan.Asumistukea ei myönnetä tulojen vuoksi ja toimentulotuki ja täydentävä toimeentulotuki jää saamatta sekä kelasta että sossusta liki olemattoman varallisuuden takia.

      • Anonyymi

        Rautjärven kirkopolton aiheutti todennäköisimmin ulosottolaitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rautjärven kirkopolton aiheutti todennäköisimmin ulosottolaitos.

        Paniko seurakunta erakon kirkollisverot ulosottoon?


      • Anonyymi

        Mene *elvetissä tuhrimaan sen voutin auto edes! Varasta sen *ian kauppakassi! *erkele, paa pommi kelalle! *mmu paskapää! *ittu, tämä maa kaatuu kohta!
        Meidän pitää ottaa se mikä kuuluu. Jokin roti se on virkavallallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene *elvetissä tuhrimaan sen voutin auto edes! Varasta sen *ian kauppakassi! *erkele, paa pommi kelalle! *mmu paskapää! *ittu, tämä maa kaatuu kohta!
        Meidän pitää ottaa se mikä kuuluu. Jokin roti se on virkavallallakin.

        Aika koomista uhota ottavansa mitä kuuluu, ja kuitenkin samaan aikaan itketään ulosottomiehestä. Joka ottaa sinulta sen, mikä niille muille kuuluu.

        Onko unelmasi siis olla ulosottomies?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika koomista uhota ottavansa mitä kuuluu, ja kuitenkin samaan aikaan itketään ulosottomiehestä. Joka ottaa sinulta sen, mikä niille muille kuuluu.

        Onko unelmasi siis olla ulosottomies?

        Edellinen oli sarkasmia. Joskus on hyvä päästää paha ulos, kuten minua opetti eräs terapeutti vuonna kivi ja kirves. Nyt olisi jollekin tutkijalle oiva paikka tehdä keissi siitä, miten psyyke muuttuu jatkuvan uo-paineen alla.

        Kun surussa on ne vähintään viidet vaiheet, joilla itse itseämme tsemppaamme (kieltäminen, viha, kaupankäynti, masennus ja alistuminen), ihan samaa on talouskriisin alla elävällä. Stressi ennen ulosmittausta on järisyttävän epäterveellistä, olisi sekin väitöskirjan aiheena hyvä. Joka tapauksessa stigma, jonka saa talousongelmista on maassamme täysin kohtuuton. Pitää olla varsinainen teräsukko, jos pystyy elämään maksuhäiriöisenä vuosikausia ilman henkistä romahdusta.

        Itselläni ensin tuli tietysti pelko selviytymisestä. Riittääkö raha enää mihinkään. Sitten tuli halu tappaa koko perhe, onneksi se vaihe kesti vain muutaman kuukauden. Sen tilalle kasvoi röyhkeä anarkisti, joka päätti selviytyä vaikka kaikki sanoivat että luuseri mikä luuseri. Kun tuttavat, kollegat, sukulaiset ja läheiset ottivat etäisyyttä ja jättivät yksin, se oli kovin paikka. Mutta vielä porskutetaan. Pelko pois, se hyvä motto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellinen oli sarkasmia. Joskus on hyvä päästää paha ulos, kuten minua opetti eräs terapeutti vuonna kivi ja kirves. Nyt olisi jollekin tutkijalle oiva paikka tehdä keissi siitä, miten psyyke muuttuu jatkuvan uo-paineen alla.

        Kun surussa on ne vähintään viidet vaiheet, joilla itse itseämme tsemppaamme (kieltäminen, viha, kaupankäynti, masennus ja alistuminen), ihan samaa on talouskriisin alla elävällä. Stressi ennen ulosmittausta on järisyttävän epäterveellistä, olisi sekin väitöskirjan aiheena hyvä. Joka tapauksessa stigma, jonka saa talousongelmista on maassamme täysin kohtuuton. Pitää olla varsinainen teräsukko, jos pystyy elämään maksuhäiriöisenä vuosikausia ilman henkistä romahdusta.

        Itselläni ensin tuli tietysti pelko selviytymisestä. Riittääkö raha enää mihinkään. Sitten tuli halu tappaa koko perhe, onneksi se vaihe kesti vain muutaman kuukauden. Sen tilalle kasvoi röyhkeä anarkisti, joka päätti selviytyä vaikka kaikki sanoivat että luuseri mikä luuseri. Kun tuttavat, kollegat, sukulaiset ja läheiset ottivat etäisyyttä ja jättivät yksin, se oli kovin paikka. Mutta vielä porskutetaan. Pelko pois, se hyvä motto.

        Hyvin tuplaantui ahdistus ja masennus kun huomasin olevani aivan yksin ongelmien kanssa, aloittajalla taisi olla lapset onneksi tukena. Mua ei auttanut edes velkaneuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin tuplaantui ahdistus ja masennus kun huomasin olevani aivan yksin ongelmien kanssa, aloittajalla taisi olla lapset onneksi tukena. Mua ei auttanut edes velkaneuvoja.

        Ei minuakaan. Velkaneuvontaan otin yhteyttä heti kun ulosotto alkoi ja siellä oli kumma ikänainen moittimassa minua kaikesta. Ensin haukkui, etten osaa edes taloudenpitoa, sitten moitti pelaajaksi (en ole, velkaannuin sairauden vuoksi) ja lopuksi sätti, että ainoa tie päästä veloista on myydä kaikki omaisuus pilkkahinnalla. Jos en myisi, ei olisi mitään muuta tapaa selvitä koskaan kuiville.
        En myynyt. En ottanut enää yhteyttä. Karsea tapaus.


    • Anonyymi

      Oli tuo alkuun kova paikka. Itse päätin, etten kerro asiasta edes lähimmille sukulaisille. Laskuja ja muistutuksia tulee niin paljon ettei postilaatikkoon mahtunut, ja monta kassillista postia meni avaamatta roskiin.

      • Anonyymi

        Ulosottoon joutuminen on omalla laillaan hupaisa kokemus. Kyllä silloin viimeksi näkee, kuka on todellinen ystävä. Minäkin (nyt vanhuuseläkeläinen) luulin, että olen suvun silmissä ihan ok-tyyppi, pitkän uran tehnyt ja aina asiani hyvin hoitanut, mutta eipäs sitten ollutkaan enää puhevälejä. Kukaan ei soittanut ja kysynyt miten pärjään. Eivät vastanneet enää omiin soittoihini, eivät kirjeisiin. En saanut enää kutsuja sukujuhliin, minua ei enää haluttu nähdä.

        Aluksi en voinut ymmärtää ollenkaan, miksi näin tekevät. Ei ollut alkushokkia eikä pelkoa siitä, että ruinaan rahaa (en ole sitä koskaan tehnyt), ihan oli vain kyseessä oman pesän likaantuminen. Olen heidän silmissään nyt pelkkä iso harmi ja nolo vanhus, jonka kuolemaa odottavat kieli pitkällä. Aina löytyy perintöä, vaikka kuinka uo kuppaa.


    • Anonyymi

      KYLLÄ VELKA ON HELPPO OTTAA JA RAHA VIHELTÄIN MENETTÄÄ. KYSYKÄÄ VAIKKA BILE-SANNALTA.
      JÄLESTÄ KUULUU SANOI ULOSOTTOMIES.

    • Anonyymi

      Terve aloittaja!

      Tässä kirjoittaa nyt 3 vuotta ulosoton asiakkaana ollut kaveri. Mulla lähes 100% sama tarina kuin sinulla tuossa aloituksessasi. Päästin kaikki velkani kerralla ulosottoon enkä ole katunut sitä yhtään. Velkaa minulla oli omasta autolainastani 23 700 €, siitä olisin kyllä selvinnyt vallan mainiosti omalla nettopalkallani ja maksuvarallani. Vuokralla kun asun niin asuntolainaakaan eli ole. Sitten tuossa reilu 3 vuotta sitten paukahti takausvelka 88 760 € kontolleni, sisareni kuoli ja niinhän tuo pankki oli ihan pikaisella aikataululla vailla tuota takausta maksettavakseni. Mietiskelin ja laskeskelin että ei tule tuo velka minulla maksettua, ilmoitin pankille että suorituksia taholtani ei tule.

      Aloin keräämään puskuria eli muutin kaikki mahdollisen käteiseksi ja laitoin patjan alle, tähän toimenpiteeseen oli aikaa 5 kk ennen kuin pankki sai velkomustuomion haettua ja sain kutsun ulosottovirastoon. Eipä siinä vuoti paljon neuvotellut, ilmoitti että 1/3 tilistä kuuluu ensi kuun alusta heille. Minun nettopalkastani (1 820 €/kk menee siis vähän yli 550 € sinne, 1 lapsi kun on perheessä). Pankkitilillä ei voi pitää rahaa käytännössä yhtään eli kaikki on nostettava pois heti kun tili tulee ja käteisenä pidettävä. Meillä on siinä mielessä hyvä tilanne että mieheni käy paremmassa työssä kuin minä ja hoitaa varsin pitkälle kaikki juoksevat menot. Saa nähdä kuinka kauan haluaa ja jaksaa sitä tehdä. On ainakin vielä sanonut ettei hän välitä paskaakaan siitä että olen ulosotossa.

      Mutta se varsinainen pointti. Viime vuoden loppupuolella juuri ennen joulua vouti kutsui taas täydentävään ulosottoselvitykseen ja aiheena oli nimenomaan tuo mieheni tulotaso suhteessa omaani. Alkoi tivaus siitä että mihin nuo minulle kuukausittaisen ulosotto-osuuden jälkeiset 1 300 € /kk rahavarat ovat menneet. Olivat suuressa viisaudessaan laskeneet että en ole kaikkea voinut kuluttaakaan. Olivat kyllä ihan oikeassa että ei niistä kaikki kulutukseen ollut mennyt vaan osa oli laitettu säästöpossuun pahan päivän varalle. Heidän mielestään nuo säästöt kuuluvat pankille eli autolainan ja takauksen velkojalle. Siinä tyhmänä sitten ihmettelin asiaa että noinkohan on, tuosta minulle käyttöön olevasta osuudesta on maksettu sekä verot että lain vaatima ulosotto-osuus joka ainoasta eurosta. Kysyin siinä myös että mihin tuo heidän vaatimuksensa käteisvarojeni luovuttamisesta velkojalle perustuu, lähinnä naureskelin asialle ja pidin sitä enemmän vitsinä kuin totena. Mutta eipä se vitsi ollutkaan, vuoti oli varsin totinen ja leikkiä ymmärtämätön kaveri joka ilmoitti että olen piilottanut velkojalle kuuluvaa omaisuutta ja minun on luovutettava hallussani olevat käteisvarat heille 7 arkipäivän kuluessa tai muuten he ryhtyvät toimenpiteisiin asian suhteen. En tiedä olivatko saaneet pankista tiedon säännöllisestä kerran kuukaudessa tapahtuvasta tilin käteisnostosta vai mistä homma oli lähtenyt liikkeelle. Eipä siinä paljon hyviä jouluja ja onnellista uutta vuotta toivoteltu kun minut ovelle saateltiin. En ole yhtään euroa ylimääräistä ulosottovirastoon vienyt, enkä vie. Ei ole vielä ainakaan tähän päivään eli 9.2 uutta heidän taholtaan kuulunut, katsotaan mitä kuuluman pitää.

      Sinulle aloittaja kuitenkin tsemppiä ja jaksamista omalla taipaleellasi ulosoton kanssa.

      • Anonyymi

        Oikein :D Sinun ei tarvitse luovuttaa käteisvaroja yhtään mihinkään. Sanot vaan että rahat ovat menneet elämiseen. Pienenä varotoimena on syytä pitää ne rahat muualla kuin kotona, oikein "veemäisinä" voivat tehdä kotietsinnän. Harvemmin tätä menetelmää käyttävät, mutta heillä on siihen täysi oikeus. 1300 euroa/kk x 12 = 15600 euroa, kyllä se summa ulosottoa kiinnostaa. Ulosottolaitos saa tarkistaa kaikki velallisen omat tilit suomalaisista pankeista sekä Eu-alueelta. Käteistä rahaa on vaikeampi valvoa. Tsemppiä!


      • Anonyymi

        Ei jumaliste voi olla totta !!! Ei kait puolison tulot kuulu mitenkään uo:lle, jos maksat omaa velkaasi säännöllisesti ulosottoon. Siitähän lukee jossain , että kuinka paljon tilillä saa olla ja nekin sen kuukauden verran, myöhemmin kai katsotaan säästöiksi, jotka voi viedä …
        Mutta muuten ei pitäisi olla mitään asiaa kysellä , saa kait sitä omiaan nostella. Sanot, että ostoksilla juu käynyt. Ihan oikeesti, tämä uusi , vuoden kestävä suojaosuuden nostoko se on saanut uo:n uhkailemaan, vai onko heidän palkkojaan alennettu. Älä nyt missään nimessä kanna lanttiakaan sinne !!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jumaliste voi olla totta !!! Ei kait puolison tulot kuulu mitenkään uo:lle, jos maksat omaa velkaasi säännöllisesti ulosottoon. Siitähän lukee jossain , että kuinka paljon tilillä saa olla ja nekin sen kuukauden verran, myöhemmin kai katsotaan säästöiksi, jotka voi viedä …
        Mutta muuten ei pitäisi olla mitään asiaa kysellä , saa kait sitä omiaan nostella. Sanot, että ostoksilla juu käynyt. Ihan oikeesti, tämä uusi , vuoden kestävä suojaosuuden nostoko se on saanut uo:n uhkailemaan, vai onko heidän palkkojaan alennettu. Älä nyt missään nimessä kanna lanttiakaan sinne !!!!

        Ei puolison tulot kuulu ulosotolle, eikä ne saa hänen tileiltään käydä ottamassa senttiäkään. He voivat vain luulla sinulle jäävän enemmän rahaa, jos puolisosi maksaa kaikki asumiskulut.
        Tilitiedoissasi ei näy muuta kun ne käteisnostot ja ulosotto saa tarkastaa kaikki nimelläsi olevat tilit Suomesta ja EU maksualueelta. Tottakai saat nostaa tilisi tyhjäksi, ne ovat sinun rahojasi. Laki ei sitä estä. Älä kuitenkaan tee tilisiirtoja puolisosi tilille eikä muillekaan. Tilillä voi ajoittain pitää pienen summan rahaa, puolet suojaosuudesta max. 300 euroa. En osaa sanoa syytä ulosoton nykyiseen aggressiiviseen käytökseen, mutta harmaalla alueella ovat käteisvarojen kovistelusta.
        Mutta jatka kuten ennenkin ja pidä rahasi piilossa, ne ovat 1/3 osan tuloista saaneet jo, ja piste.


      • Anonyymi

        Rikoslain 39 luvun 2 pykälässä säädetään velallisen petoksesta.

        Velallisen petoksesta voidaan lainkohdan mukaan tuomita velallinen, joka hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä konkurssi-, ulosotto-, velkajärjestely- tai saneerausmenettelyssä salaa omaisuuttaan, ilmoittaa kokonaan tai osittain perusteettoman taikka valeoikeustoimeen perustuvan velvoitteen, antaa muun väärän tai harhaanjohtavan tiedon velkojien kannalta merkityksellisestä seikasta, tai jättää ilmoittamatta velan edellä mainitun maksukyvyttömyysmenettelyn yhteydessä.

        Rangaistusasteikko velallisen petoksessa on sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta.


    • Anonyymi

      Tähän viimeiseen kommenttiin: jospa olivat takautuvasti tutkineen ne 5 kuukautta ennen tapahtuneet tililtä otot ym. Milloin laitoit jemmaan ja muutit omaisuuttasi rahaksi.
      Minulla ainakin tutkittiin syksyn tienäkin kun aikoinaan tammikuussa jo alkoi.
      Laskivat senhetkisiin tuloihin mm. sellaisiakin palkkoja joita ei enää ollut tammikuussa tullut.
      Kauhistuin ensimmäistä ulosottoerän määrää . Soitin ja kysyin mihin summa perustui ja siinä selvisi, että myös taannehtivat tilitapahtumat oli tutkittu.
      Sain onneksi sitten korjattua kun selitin. Mitkä ovat nykyiset tuloni. Mutta kyllä pelästyin ensin miten pystyn tuollaisen summan maksamaan.
      Toisaalta en ollut kyllä mitään jemmannut pois tililtä.

    • Anonyymi

      Moro

    • Anonyymi

      Itselläni sama tilanne elämässä nyt. Tein päätöksen, että annan kaikkien velkojeni mennä ulosottoon. Olen joutunut pakon edessä mutta myöskin ottanut omaa hölmöyttäni hankkimaan erilaisia luottoja ja velkoja monien vuosien aikana, maksanut niitä myöskin pois ja taas ajautunut samaan tilanteeseen. Voisi kutsua osin myös velkakierteeksi. Myös velkojen maksamista velalla taustalla. Loppupelissä elin pitkään "veitsen terällä" ja tiesin että yksikin isompi yllätyslasku tai muu isompi meno tähän, niin jokin veloista jää hoitamatta ja niin sitä mennään, koska seuraavassakaan kuussa ei ole yhtään sen enempää rahaa tulossa, en voisi maksaa rästiin jäänyttä erää myöhemmin. Tai voisin, mutta eivät velkojat niin kauaa odota erääntyneen laskun suoritusta. Ja tässä kohtaahan maksuvapaatkin oli jo käytetty. Eli läskiksi vedetty koko talous ja eletty täysin hetkessä.
      Noniin, tuli se päivä, kun totesin etten enää kykene hoitamaan kaikkia velkojani. Velkoja on niin paljon ja monta, ettei myöskään olisi järkeä antaa sinne mennä vain yhden tai kaksi laskua. Mikäli saamani tiedot ovat totta, taloudellisesti kaikista paras vaihtoehto tässä vaiheessa on antaa kaikkien mennä sinne ja maksaa sitten palkasta se 1/3 osa. Tietenkään ei ole mukavaa, että kaikki ylimääräinen raha mitä palkan lisäksi voisi tulla on ulosmitattavaa, mutta sen tiedän että ainakin katto pysyy pään päällä ja kulkuneuvo pihassa millä mennä töihin. Eikä minulta nyt varsinaisesti puutu mitään. Joten en usko elämänlaatuni tästä ainekaan huonontuvan, päinvastoin. En pilaa elämääni enempää uusilla veloilla ja kk erä on ulosottoon PALJON pienempi kuin velkojen lyhennykset ovat yhteensä. Jääpä rahaa vielä elämiseenkin. Kysymyksiisi lapsistasi tai pankin velastasi minulla ei ole vastauksia, mutta itse sanoisin että sinun tuloillasi voisi olla järkevää hoitaa sitä pankin velkaa edelleen itse ja antaa muiden mennä ulosottoon. Minulla on sen verran pienemmät tulot, etten aijo maksaa nyt mitään itse, koska se ei auttaisi tilannettani mitenkään vaan annan kaiken mennä sinne. Ja kyllä, jos joku miettii, yritin hakea tilanteeseeni muitakin keinoja, ei onnistunut. Tämä oli viimeinen oljenkorsi, jonka koen helpotuksena.

    • Anonyymi

      Miten aloittajalla menee??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      190
      4303
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      234
      2262
    3. 133
      1647
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1321
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      178
      1075
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1054
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      79
      1036
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      55
      964
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      68
      939
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      935
    Aihe