Pysyvät rakennukset unissa jonne voi mennä uudelleen?

Jostakin syystä näen unissani melko usein rekennelmia joita ei ole valveilla olemassa mutta jotka sitten kuitenkin tunnistan kun näen ne unissani uudelleen.

Aivan kuin pääni sisällä tai sielussani olisi jokin piirrettävä kartta.

Onko teillä samanlaisia kokemuksia?

8

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Unimaailmassa tosiaan voi olla rakennuksia, taloja ja jopa kaupunginosia joissa on jotain tuttua mutta mille ei löydy todellisuudessa sitten vastinetta. Kaikkihan on unessa vähän vääristynyttä. Jossain elämäntilanteissa sitten palaa niihin varsinkin jos elämässä kokee jotain mitä niissä omissa kehyksissä on jo kokenut ja havainnut.

    • Anonyymi

      joo mulla on toistunut esim sama uni jossa on oman kotikaupunkini "jatko-osa kaupunki" joka kaupungin osa on erillään siis oikeasta kaupungistani ja se jatko-osa on pienempi ja kolkompi keskusta-alueelta ja jokunen liike ja kauppaa löytyy. ja sitten on sama uni joka toistunut noin 5 vuoden ajan jossa äitini kanssa lähdemme automatkalle kohti äänekoskea jossa äänekosken kaupungissa ajamme aina myös samaa reittiä eli kun tullaan jyväskylän tietä niin käännymme oikealle keskustaan ja sitten ydinkeskustassa käännymme pian vasemmalle jossa on kauppatie isoine liikkeinen, kauppoineen ja kerrostalo asuntoineen ja sitten tullaan liikennevaloihin ja käännytään oikealle ja ihan heti noin 50 metrin päästä tulee taas liikennevalot ja sitten käännytään oikealle johon kadun kulmaan pysäköimme ja siinä on sama liike aina jonne menemme eli levymusadivari.

      • Anonyymi

        Minäkin viime aikoina monesti unissani löytäny uuden kaupunginosan, jonka olemassaolon olin unessa muka jotenki unohtanut. Sinne kaupunginosaan ei paista aurinko yhtään ja siellä ei muuta yks melko korkea ja karu kerrostalo ja joku rähjäinen kapakka...
        Mitähän lie meinaapi 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin viime aikoina monesti unissani löytäny uuden kaupunginosan, jonka olemassaolon olin unessa muka jotenki unohtanut. Sinne kaupunginosaan ei paista aurinko yhtään ja siellä ei muuta yks melko korkea ja karu kerrostalo ja joku rähjäinen kapakka...
        Mitähän lie meinaapi 🤔

        mä oon nähäny unta kaupunkini toisesta kaupungin osasta jota ei ole oikeasti olemassa mut joka unessa ilmenee. Sama uni toistunut noin 5-6 vuoden ajan . Ei kovin usein toistu tuo uni, mut ei satunnaisestikaan.


    • Anonyymi

      Näen myös unia joissa olen muuttanut johonkin outoon karuun rakennukseen. Viimekin yönä kävelin jossain monikerroksisessa rakennuksessa jossa oli pitkiä hämäriä, yllättävän kapeita käytäviä ja oudonmallisia portaikkoja, teräsovia pitkin käytävää, rakennuksen tunnelma oli ahdistava, uhkaava ja synkkä, jopa pelottava.

      Sitten kumminkin yhtä-äkkiä olin nykyisen asuntoni parkkipaikalla ottamassa postia, siinä oli joku autolehti jossa oli väärä vastaanottajan nimi. Tämä (ulkomainen) nimi jotenkin jäi erityisen selkeästi jopa mieleen, googlasin sen ja näkyy olevan oikeasti olemassaolevia sen nimisiä naishenkilöitä (itse olen mies), Koskaan en ole tavannut tämännimistä henkilöä, en tiedä onko jossain uutisessa tms. esiintynyt joskus tämä nimi ja jäänyt jonnekin alitajuntaan?

      Aiemminkin olen nähnyt toistuvasti unta, että olen vastentahtoisesti joutunut muuttamaan takaisin synnyinpaikkakunnalleni, mutta asun jossain oudon karussa rivi- tai vastaavassa talossa, wc ja kylpyhuonetilat on jossain kellarissa ja hyvin karut, sinne menee joku ahdistava käytävä jonka perillä ne tilat ovat. Monesti olen unessani tällaisessa paikassa, tulee lähinnä mieleen koulun liikuntasalin pukuhuoneet, mutta nekin oli erilaisia uneen verrattuna.

      Asuin joskus oikeasti synnyinpaikkakunnalla rivitalossa, josta en erityisemmin pitänyt, lievästi sanottuna.

      Monesti olen kokenut unissani rakennusten sisätiloissa liikkumisen jotenkin uhkaavana, mulla on jo oikeasti kauan ollut jonkinlaista pelkoakin esim. kerrostalojen häkkivarastoja kohtaan, kammottavan rumia betonityrmiä, samoin tekniset tilat kammottaa. Muistan jo peruskoulussa olin vahtimestarilla koulun työharjoittelijana, en pystynyt menemään lämpökeskukseen mittaamaan lämpötiloja. Peruskoulussa olin kiusattu ja vihattu muutenkin, joten ehkä sieltä on jäänyt jotain kammoja laitosmaisia rakennuksia kohtaan, se tunnelma jo silloin oli oikeasti outo ja epätodellinen joutua menemään väkisin pakotettuna vihamieliseen ympäristöön.
      Myöhemmin olin teollisuudessakin töissä, joka on hyvin tekninen ympäristö, varsinkin yövuoroissa kammottavakin paikka. Minua stressasi voimakkaasti käydä hakemassa tiettyjä tarpeita yksin hämärästä huoneesta jossa oli kaikenlaisia koneita ym. välttelin sitä niin paljon kuin mahdollista.

    • Anonyymi

      Itselläni on rakennuksista unissani pelkästään ikäviä kokemuksia. Eräässä unessa muutama vuosi sitten olin veljeni kanssa (unessa olimme nuoria poikia, todellisuudessa olemme ikähaarukassa 55-60), kävelimme kuumana kesäpäivänä loputtomalta tuntuvaa peltoa pitkin ja pellolla kasvoi vanhaa heinää vyötärö korkeudelle asti. Mitään suojaa paahtavalta auringolta ei ollut. Pellon keskellä alkoi nousta valkoinen sumu tai usva, joka peitti kaiken näkymän sisäänsä. Veljeni sanoi heti että mennään tuonne kun se antaa vähän suojaa meille, itse kieltäydyin kun luulin sitä lähestyväksi ukkospioveksi tms. Yritin kääntyä, mutta veljeni johdatti minua kohti sumua. Yhtäkkiä sumun keskellä nousi valtava kartanomainen vähän huonossa maalissa oleva rakennus. Katseltiin sitä ja ihmeteltiin mikä ihmeen rakennus voi seisoa keskellä ei mitään. Minua vähän pelotti koko rakennus, mutta veljeni oli innoissaan menossa jo sisään uteliaisuuttaan. Kielsin menemästä, mutta sinne sisälle veljeni kuitenkin meni. Menin perässä ja sisällä oli huikea näky. Sali joka avautui eteemme oli täynnä suuria korkeita pylväitä lattiasta kattoon ja pylväiden väleissä oli suuria valkoisia verhoja jotka hiljaa lepattivat tuulen vireessä. Ketään ei näkynyt missään. Oikealla puolella salia oli tumma sivuovi, veljeni oli utelias näkemään mitä siellä löytyy ja avasi oven, huusin unessa että tule pois, ei sinne saa mennä , mutta veljeni astui sivuhuomeeseen ja ovi pamahti hänen perässään kiinni enkä nähnyt veljeäni enää.
      Heräsin tuohon ja tiesin heti mitä tuo uni tarkoittaa. Veljeni oli todellisuudessa sairaalassa aivokasvain leikkaukseen menossa ja seuraavana päivänä tuo leikkaus oli tarkoitus tehdä. Mutta hän ei koskaan selvinnyt siitä ja parin päivän päästä hän oli jo menehtynyt.

      Olen toki nähnyt paljon unia joissa on joku rakennus, yleensä se on tyhjä, josta tiedän että uni ennustaa aina jotain kuolemaa.. esim nuorena poikana näin kolme yötä peräkkäin saman unen, jossa kävelen synkän metsän läpi kulkevaa pihatietä. Edessä aukeaa piha, jossa seisoo ryhdikäs, mutta hieman maalipinnaltaan jo kulahtanut valkoinen maalaistalo. Nousen portaat ylös kuistille ja astun sisään tupaan. Tupa on pimeä, huhuilen onko kellään kotona mutta en saa mitään vastausta eikä mitään valoa unessa löydy talon sisällä. Sama uni toistui kolme yötä peräkkäin samaan aikaan yöllä. En tiennyt mitä tuo uni tarkoittaa, mutta vähän myöhemmin kuulin, että naapurikylässä oli vanhapoika isäntä löydetty hirttäytyneenä tuvan kattoparrusta roikkumassa. Tiesin heti kenen talo tuo unessani oli ollut, kun tuo kyseinen talo juuri oli synkän metsän läpi vievän tien päässä ja talon malli ja väritys yms täsmälleen samat.
      Vastaavia enneunia olisi vaikka kuinka paljon, en halua niitä kaikkia tässä kertoa mutta yhteneviä elementtejä löytyy jokaisesta unesta, esim rakennuksen kulahtanut/ rispaantunut vaalea maalipinta, hiljaisuus ,tumma ovi jne. Näitä merkkejä tarkkailen aina unissani ja siitä tiedän, että jotain ikävää on tulossa

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista. Itsekin nähnyt toistuvasti jo ainakin muutaman vuoden ajan ahdistavaa unta jossa olen muuttanut luotaantyöntävän karuun taloon asumaan, kuin joku kasarmi tms. laitosmainen paikka. Joskus unessa esiintyi sellainen "ajatus", että mullahan on tämä toinenkin koti, oikean elämän asunnon lisäksi tämä unien outo koti, jolle ei kyllä todellisuudessa vastinetta löydy. Olen itse mielessäni hiukan ajatellutkin että liittyyköhän tämä uni jonkinlaiseen tuonpuoleisen elämän "kotiin". Ketään tuntemiani ihmisiä ei ole kuitenkaan kuollut viime vuosina kun tätä unta olen nähnyt.


    • Anonyymi

      mul on rakennusunia paljon jossa esim voi olla lähinnä loputtomia käytäviä. Vastaan voi tulla esim lasiovi. Sitten koulu-unet eli iso koulurakennus ja joskus reppuni varastetaan. Joskus uni jossa menen jääkiekko-otteluun isoon peliluolaan. Pukuhuoneessa pysyn useimmiten vaiti ja tunnen etten kuulu oikein joukkoon.

      Sitten lahteen liittyvä uni eli kaupunki lahti jossa hyppyrimäet usein siintää horisontissa. Noin vähän alle viikko sitten näin unta kun katsoin noin 500 metrin päästä lahden suurmäen hyppyrimäkeä, mutta se ei näyttänty ihan samalta kuin oikeasti ja katsoin sitä sivusta päin niin ylhäällä hyppyrin tornin yllä oli joku kullanvärinen iso valtava esine. Usein olen noissa mäkihyppyunissa menossa lahden suurmäkeen hyppäämään mutta emme kuitenkaan veljeni kanssa hyppää. Sitten joskus näen mäkihyppyunia joissa hyppään noin 50 metrin hyppyrimäestä ja usein liidän hyvin pitkään ja vien kehoani kohti suksia kuten mäkihyppääjät ruukkaavat tehdä niin jotta hyppy ei putoa heti alas ja että hyppy saa ilmaa/kantoa alleen sillä muuten jos hyppäisi tikkusuorassa asennossa seisoma-asennossa niin sitä tippuisi kuin kivi alas (painovoiman merkitys= fysiikan lait&fysiikka).

      Sitten rakennuksiin liittyvä uni jossa olen kirkossa jossa on ihan hirvee määrä ihmisiä että siellä on normaalia enemmän ihmisiä ja joku jumalanpalvelus useimmiten. Kerran yhdessä kirkkounessa jumalanpalveluksen jälkeen menin kirkon torniosaan jonne vei portaat ja jossa oli joku huone ja siellä oli kait suntio ja pappi, mutten muista mitä puhuin heille.

      Painajaisuni liittyen pieneen taloon(puinen pieni pirtti) jossa asuu joku noita ja sen noidan pahan energian tuntee ihan kehossa mutta sitä vastaan noin 2 vuoden aikana olen usein onnistunut voittamaan sen pahan energia. Joskus aiemmin etenkin usein hävinnyt taiston noidalle ja se paha energia tuntunut kehossa.

      Kerran olin menossa jonnekin rakennukseen jossa oli häät mutta tuleva vaimo ihan viime hetkellä perui häät. Enoni tuttuun tapaan puri kynsiään ja sanoi "mitenkä se nyt noin teki sulle yhtäkkiä" ja sen jälkeen hiekkainen maa muuttui kermavaahdoksi joka oli hieman härskiinyttä kermavaahtoa.

      Rakennusunista muistan myös armeijan, jossa armeijan valtaisa alue josta lähden yhtäkkiä pakomatkalle ja armeijan porukka säntää perääni valolyhdyt käsissään ja saan karistettua ne kannoilta ja yhessä vaiheessa porukka on mua jäljessä noin 400 metrin päässä ja on pimeä aika, mutta yhtäkkiä pimeä taivas joka muuttuu päiväaikaan ja aurinko siirtää horisontissa ja se on punainen aurinko.

      Rakennusunista näen myös unia että olen keittiöllä jossakin suurtalouskeittiöllä duunissa. Siellä olemme porukalla tekemässä kaikenlaisia juttuja (kakkuja, ruokia, juomia jne). Joskus käy niin että joku ruoka palaa uuniin. Joskus ruoka taas onnistuu hyvin. Opettajan (entinen opettajani) auktoriteetti on se, että hän on vahva johtaja, jolla on huumorintajua ja hän on halutessaan kova eli ei siedä jos jotkut häiritsevät työskentelyä. Minä sen sijaan tulen hyvin toimeen hänen kanssaan.

      Tuollaisia unia minulla muun muassa mitkä liittyy erilaisiin rakennuksiin. Voin kirjottaa vielä lisääkin mutten nyt ehdi , mut ehkä illalla, huomenna ja myöhemmin. Loistava topic!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi laatikkomansikoihin jätetty kannat?

      Tympeä homma kotona sitten poistaa...
      Maailman menoa
      138
      1976
    2. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      93
      1652
    3. Ymmärrät sanomattakin

      Että ollaan kielletyllä alueella. Silti nainen sinun vaikutus on suurempi kuin kenekään toisen koskaan. En voi tälle as
      Ikävä
      85
      1335
    4. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      96
      1324
    5. Mitä sanoisit kaivatullesi juuri nyt?

      Mitä sanoisit hänelle?
      Ikävä
      132
      1160
    6. En ollut varma

      Tunnistiko/hoksasiko kuka olen niin siksi en viitsinyt sanoa mitään 😔🫣😂 yleensä kyllä tervehdin tuttuja, paitsi sillo
      Ikävä
      9
      1122
    7. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      919
    8. Kuvaile nainen itseäsi

      Niin katsotaan, oletko kaivattuni. Kiitos. 💛
      Ikävä
      46
      883
    9. SDP-johtoinen hallitus luo vakaan yritys- sekä työmarkkinaympäristön

      Vaikka mitä puhutaan SDP-johtoinen hallitus luo vakaimman ja ennustettavimman yritys- ja työelämäympäristön. Mm. niin e
      Maailman menoa
      110
      851
    10. Sä olet nainen niin

      Loistava ihminen että en muista ketään kuka pääsisi samalle tasolle kanssasi. Piristystä päivääsi. T:J
      Ikävä
      32
      783
    Aihe