Sähköauto romahduttaa hyvinvoinnin?

Anonyymi-ap

Vanhaan aikaan talouskasvu oli hidasta, koska konevoimaa ei osattu käyttää. Ihmiset ja vetojuhdat käyttivät polttoaineena sitä viljaa ja heinää, mitä ihmisvoimin ja hevosten avulla pystyttiin tuottamaan. Talouskasvu pysyi hitaana, koska suuri osa sadosta meni suoraan ihmisten ja hevosten ruokkimiseen, jotta systeemi yleensä toimi. Myytäväksi sadosta ei paljoa jäänyt.

Kun ihminen oppi hyödyntämään fossiilista energiaa kunnolla höyrykoneiden ja polttomoottorien avulla, niin talouskasvu lähti kunnolla käyntiin. Maatalouskin alkoi tuottaa paljon enemmän satoa myyntiin, koska vain ihmiset söivät viljaa, mutta hevoset pystyttiin korvaamaan öljyä syövillä traktoreilla. Tällöin entistä suurempi osa sadosta pystyttiin myymään ulos, koska hevosille ei tarvittu enää niin paljon ruokaa. Viljely toi siis enemmän talouskasvua ja hyvinvointia.

Liikenteen puolella oli sama juttu. Tavara- ja henkilökuljetukset hoidettiin hevosilla, jotka söivät suuren osan viljasadosta. Kun liikenteessäkin alettiin käyttää autoja, niin liikenteen tarvitsema viljamäärä pystyttiin myymään ulos, koska autot söivät kiltisti fossiilisia polttoaineita. Talouskasvu entisestään nopeutui, koska ihmiset ja koneet ahmivat nyt erilaista ruokaa. Tämä työnjako lisäsi edelleen hyvinvointia.

Viimeisen 50 vuoden aikana kotitalouksissa on sähkönkäyttö suorastaan räjähtänyt erittäin suureksi. Kodeissa kaikki on toiminut sähköllä, mutta ongelmia ei ole ollut, koska liikennevälineet ovat käyttäneet fossiilisia polttoaineita. Ihmiset ovat siis käyttäneet eri muodossa olevaa energiaa kuin liikennevälineet, joten mitään konfliktia ei ole ollut. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Nyt kuitenkin vihertävät älypäät ovat keksineet sen että liikennevälineiden pitääkin käyttää samanlaista energiaa kuin kotitaloudet eli on alettu kiirehtiä sähköautojen käyttöönottoa. Mikäli sähköautoja tulee suuria määriä, niin silloin tulee konflikti kotitalouksien tarvitseman energian ja liikennevälineiden tarvitseman sähköenergian välillä. Ihmiset ja liikennevälineet alkavat taas tarvita samanlaista "ruokaa", joka väistämättömästi johtaa elintason ja hyvinvoinnin laskuun. Ihmisten elämä vaikeutuu, koska liikennevälineet ahmivatkin sen sähkön, joka on perinteisesti tehnyt ihmisten elämän niin mukavaksi. Nyt kannattaa jokaisen miettiä sitä, kuinka paljon on valmis elämän arkisista mukavuuksista tinkimään, jotta voisi elvistellä "saasteettomalla" sähköautolla.

93

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erittäin asiallinen aloitus ja kirjoitus, mutta sähköhönöillä se menee yli hilseen johtuen luetun tekstin heikosta ymmärtämisestä.

      • Anonyymi

        Sähköautointoilijat arvostavat pääasiassa sitä, että liukkaalla talvikelilläkin auto kiihtyy neljässä sekunnissa 0 -100 km/h. Kitkakertoimen vaikutusta he eivät ollenkaan ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautointoilijat arvostavat pääasiassa sitä, että liukkaalla talvikelilläkin auto kiihtyy neljässä sekunnissa 0 -100 km/h. Kitkakertoimen vaikutusta he eivät ollenkaan ymmärrä.

        Sähköterojen ajotaito riittää hyvällä kesäkelilläkin korkeintaan johonkin 60-luvun kuplavolsuun, jonka moottori tuottaa hikiset 42-horsepoweria.


        🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköterojen ajotaito riittää hyvällä kesäkelilläkin korkeintaan johonkin 60-luvun kuplavolsuun, jonka moottori tuottaa hikiset 42-horsepoweria.


        🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        Yhdessä liikennevaloristeyksessä ihmettelin sitä, kuinka rauhattomasti ID.4-auton perä heittelehti liukkaalla tiellä. Tuli aivan mieleen 70-luvun alkeelliset takavetoiset autot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessä liikennevaloristeyksessä ihmettelin sitä, kuinka rauhattomasti ID.4-auton perä heittelehti liukkaalla tiellä. Tuli aivan mieleen 70-luvun alkeelliset takavetoiset autot

        Tuntemuksesi oli ihan oikea. Volkkarin valmistamat sähköautot ovat alkeellisia takavetoisia autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntemuksesi oli ihan oikea. Volkkarin valmistamat sähköautot ovat alkeellisia takavetoisia autoja.

        Jos asia on noin, niin luulisi, että Toyotakin olisi sellaisen saanut aikaiseksi?


      • Anonyymi

        Vai olisiko vaan ihan kokemattoman, kouluttamattoman ja sivistymättömän aivopieruja ja hyvin hataraa teksti jossa ei ole kuin yksi ja hyvin yksinkertainen väärä näkökulma asiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautointoilijat arvostavat pääasiassa sitä, että liukkaalla talvikelilläkin auto kiihtyy neljässä sekunnissa 0 -100 km/h. Kitkakertoimen vaikutusta he eivät ollenkaan ymmärrä.

        Onko noin, et sä sitten ihan tyhmä olekaan, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai olisiko vaan ihan kokemattoman, kouluttamattoman ja sivistymättömän aivopieruja ja hyvin hataraa teksti jossa ei ole kuin yksi ja hyvin yksinkertainen väärä näkökulma asiaan?

        Osui ja upposi, sinähän kuvailit tuossa juurikin sähköleluista vaahtoavan sähköteron ihan tarkalleen.


    • Anonyymi

      Liikennevälineiden sähköistäminen ei ole ainoa virhe, jonka viherpiipertäjät ova saaneet aikaan. Vanhaan hyvään aikaan asuntojen lämmitys hoitettiin luonnossa kasvaneella polttopuulla ja myöhemmässä vaiheessa öljyllä, koska öljylämmitys oli helppo automatisoida. Kotitalouksissa sähköä käytettiin silloin pelkästään mukavuuden lisäämiseen.

      Viherpiipertäjät ovat tehneet kovasti töitä sen eteen, että toimivasta ja helposta öljylämmityksestä pikaisesti luovuttaisiin, ja siirryttäisiin erilaisiin sähköllä toimiviin lämmitysmuotoihin. Nyt siis liikennevälineiden lisäksi asuntojen lämityskin "syö samaa ruokaa", mitä ihminen tarvitsisi hyvinvoinnin lisäämseen, ja tämä tietysti laskee entisestään hyvinvoinnin tasoa. Kaikki toiminnot pyritään hoitamaan vain yhden helposti haavoittuvan energialajin avulla, jolloin lopputulos tulee olemaan täysi kaaos. Oikea ymmärrys ei ole vihreästi ajattelevien ihmisten vahvimpia ominaisuuksia.

    • Anonyymi

      Aloituksessa pn sellainen massiivinen logiikkavirhe että ihmiset ja yritykset käyttävät sähköä pääasiassa päivässikaan kun taas sähköautot ladataan suurinpiirtein täysin yöllä matalan kuorman aikaan.
      Sähköautot edes suurissa määrissä eivät nosta käytännössä lainkaan Suomen sähkön huippukulutusta joka on se kriittisin asia verkon ja tuotannon suhteen.

      Että näin isosti oli avaajalta jäänyt ajattelu vaiheeseen. Toki autoja ladataan myös päivällä, mutta se on marginaalista.

      • Anonyymi

        Koska liikennevälineet ja kodin lämmittäminen vaativat vihreän toimintamallin mukaisesti "samaa ruokaa", niin kovana pakkasiltana jokaisessa perheessä pitää tehdä suunnitelma siitä, kumpi ravitaan kylläiseksi eli pidetäänkö asunto lämpimänä vai ruokitaanko vihreän perheenpään elvistelysähköautoa. Tämä on monessa paikassa hyvän perheriidan paikka.


      • Anonyymi

        Sitten kun kaikki Suomen autot ovat sähkökäyttöisiä ja jokainen on yöllä piuhan päässä, ei yö enää olekaan matalamman kulutuksen aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun kaikki Suomen autot ovat sähkökäyttöisiä ja jokainen on yöllä piuhan päässä, ei yö enää olekaan matalamman kulutuksen aikaa.

        Täyttä paskaa ei autot niinpaljon kuluta


    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole lainkaan perehtynyt öljyntuotantoon ja sen tarvitsemaan sähköön.
      Kuuntele ajatuksella seuraava suomenkielinen video:
      https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U
      Pelkästään Nesteen jalostamon käyttämä sähkö riittäisi suomen kaikille autoille jos ne olisivat sähköautoja. Toki polttoainetta tarvitaan muuallekin, mutta ne voisivat käyttää biopohjaisia polttoaineita, henkilöauto, ja jakelu liikenteeseen pelkkä sähkö.
      Sähköä voimme valmistaa suomessa omilla laitoksilla, kaikki öljy sitä vastoin ostetaan ulkomailta, minkälainen kansantaloudellinen etu tuo pelkkään sähköön / biopolttoaineisiin siirtyminen olisikaan, verot vähenisi ja köyhyys vähenisi.

      • Anonyymi

        Kannattaisiko vaaleissa äänestää vihreitä?


      • Anonyymi

        Jokusen vuoden päästä kun nyt alooitetut tuulipuistot on valmiina, Suomi on määrän suhteen energiaomavarainen. Yhdessä Ruotsin ja Norjan vesivoiman kanssa nämä kolme maata kykenevät tuottamaan tuulella, vedellä ja ydinvoimalla kaiken energian.
        Kun tuulee niin Suomi vie sähköä Ruotsiin ja kun ei tuule niin Suomi tuo vesisähköä. Näin se menee jo nytkin mutta SUomen kokonaisvienti tulee kasvamaan.
        Suomen ja RUotsin välille on tulossa lisää siirtolinjoja.

        Sähköä siis kyllä on ja jatkossa vielä paljon lisää. Kyllä sitä autoihin riittää.
        Suurin osa ajaisi autoa yhdellä latauksella viikon verran. Yleensä viikon sisään on sen verran tuulta että puoli-ilmaistakin sähköä on saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokusen vuoden päästä kun nyt alooitetut tuulipuistot on valmiina, Suomi on määrän suhteen energiaomavarainen. Yhdessä Ruotsin ja Norjan vesivoiman kanssa nämä kolme maata kykenevät tuottamaan tuulella, vedellä ja ydinvoimalla kaiken energian.
        Kun tuulee niin Suomi vie sähköä Ruotsiin ja kun ei tuule niin Suomi tuo vesisähköä. Näin se menee jo nytkin mutta SUomen kokonaisvienti tulee kasvamaan.
        Suomen ja RUotsin välille on tulossa lisää siirtolinjoja.

        Sähköä siis kyllä on ja jatkossa vielä paljon lisää. Kyllä sitä autoihin riittää.
        Suurin osa ajaisi autoa yhdellä latauksella viikon verran. Yleensä viikon sisään on sen verran tuulta että puoli-ilmaistakin sähköä on saatavilla.

        ... ja tuulen tuontia Suomeen ei voi estää mutta öljyn tuonnin voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko vaaleissa äänestää vihreitä?

        Vihreiden mesomista vuodesta 1988 asti seuranneena voin kertoa ettei kannata äänestää, sillä kyseessä on Suomelle haitallisin porukka sitten pimeän keskiajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko vaaleissa äänestää vihreitä?

        Ikinä missään tilanteessa tavallisen kansalaisen EI kannata äänestää vihreitä, jos haluaa säilyttää edes rippeet hyvinvoinnistaan. Vihreät ovat kansan köyhdyttäjä nro 2. SDP on se nro 1.


    • Anonyymi

      Polttoainekset ovat liian halpoja, kun ei sähköistys edisty vinhaa vauhtia?😭😭

    • Anonyymi

      Minulla on hyvinvointi vielä ihan mallissaan. Lämmitän taloni öljyllä, käyn viinakaupassa itselataavalla hybridi-Toyotalla ja lämmitän saunani koivuklapeilla. Sähköä käytän taloudessa vain hyvinvoinnin lisäämiseen.

      • Anonyymi

        Valmistat siis sähköllä grogijäitä itsellesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistat siis sähköllä grogijäitä itsellesi?

        Konjakki pitää juoda huoneenlämpöisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konjakki pitää juoda huoneenlämpöisenä.

        Nyt juoma pääsi loppumaan. Pitää taas lähteä varmatoimisella itselataavalla hybridi- Toyotalla kauppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt juoma pääsi loppumaan. Pitää taas lähteä varmatoimisella itselataavalla hybridi- Toyotalla kauppaan.

        Itsestään latautuvan auton minäkin haluaisin, valitettavasti sellaista ei oikeasti ole olemassakaan. Hybridi-Toyota latautuu polttoaineella aikaansaadun liikkeen avulla, siis bensalla. Jossakinhan jo kiellettiin tuon ”itselataava”-termin käyttö harhaanjohtavana.


    • Anonyymi

      "kovana pakkasiltana jokaisessa perheessä pitää tehdä suunnitelma siitä, kumpi ravitaan kylläiseksi eli pidetäänkö asunto lämpimänä vai ruokitaanko vihreän perheenpään elvistelysähköautoa:

      Pelkkää höpöhöpöä. Normaali talossa kyllä riittää sulakkeet yöaikaan molempiin tarpeisiin.

      Samoin runkoverkossa ja sähköntuotannossa riittää potkua eikä olla edes lähellä päiväajan normaalikulutusta.

      • Anonyymi

        Aivan, kyllä nuo huomionkipeät ja kateelliset kaikkea vastustavat hönöt ovat noloja ja reppanoita.


      • Anonyymi

        " Samoin runkoverkossa ja sähköntuotannossa riittää potkua eikä olla edes lähellä päiväajan normaalikulutusta. "


        Eipä sitä potkua tunnu sähköverkossa liikaa olevan, sillä tälläkin viikolla kylässämme olevan suurehkon laitoksen sähkö on taas monena aamuna tehty dieselgeneraattoreilla. Jos verkossa olisi sitä mainostamaasi potkua, niin ei tämän jatkuvaa sähköä tarvitsevan laitoksen tarvitsisi dieseleitä aamuisin käynnistää.

        Sähköstä on siis pulaa, mutta tätä ei ihmisille kerrota, vaan kehotetaan kaikkia ostamaan kallis sähköauto. Täysin vastuutonta ja valheellista toimintaa sähköautolobbareilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Samoin runkoverkossa ja sähköntuotannossa riittää potkua eikä olla edes lähellä päiväajan normaalikulutusta. "


        Eipä sitä potkua tunnu sähköverkossa liikaa olevan, sillä tälläkin viikolla kylässämme olevan suurehkon laitoksen sähkö on taas monena aamuna tehty dieselgeneraattoreilla. Jos verkossa olisi sitä mainostamaasi potkua, niin ei tämän jatkuvaa sähköä tarvitsevan laitoksen tarvitsisi dieseleitä aamuisin käynnistää.

        Sähköstä on siis pulaa, mutta tätä ei ihmisille kerrota, vaan kehotetaan kaikkia ostamaan kallis sähköauto. Täysin vastuutonta ja valheellista toimintaa sähköautolobbareilta.

        Onhan se vähän hullua, että dieselgeneraattoreilla painetaan sähköä verkkoon, jotta vihreät voisivat latailla kotonaan sähköautoja. Ei tällaista toimintaa järkevä mies ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se vähän hullua, että dieselgeneraattoreilla painetaan sähköä verkkoon, jotta vihreät voisivat latailla kotonaan sähköautoja. Ei tällaista toimintaa järkevä mies ymmärrä.

        Vihreä transnainen voi hyvinkin ymmärtää.


    • Anonyymi

      Kyllä näkee, että avaaja on oikeasti miettinyt noita asioita, mutta huomaa myös ettei poika ole ihan terävin kynä tai käynyt riittävästi kouluja ja saanut sivistystä.
      Sen verran höpö höpöä koko pitkä tarina kuitenkin oli, että ihan naurattaa kun tuollaista on ihan tosimielellä puuhastellut ja miettinyt.

      • Anonyymi

        Ehkä joku nettiin päässyt lapsi on vain kertonut totuuden meille kaikille, koska isän tietokoneen näppäimistö on jäänyt lukitsematta. Nykyiset lapset ovat hyvin vikkeliä oivaltamaan asiat.


      • Anonyymi

        " Kyllä näkee, että avaaja on oikeasti miettinyt noita asioita, mutta huomaa myös ettei poika ole ihan terävin kynä tai käynyt riittävästi kouluja ja saanut sivistystä.
        Sen verran höpö höpöä koko pitkä tarina kuitenkin oli, että ihan naurattaa kun tuollaista on ihan tosimielellä puuhastellut ja miettinyt. "


        Minä mietin tärkeitä asioita päivät pitkät, vaikka olenkin ollut eläkkeellä yli 20 vuotta. Viime aikoina olen käyttänyt eniten aikaa siihen, millä konstilla Ukrainan sota saadaan siististi loppumaan. Yksi konsti siihenkin olisi, mutta tavallinen eläkeläinen ei sitä pysty ihan heti toteuttamaan. Periaatteellisen ratkaisun siihenkin asiaan olen keksinyt jo kymmeniä vuosia sitten.

        Omaa terävyyttäni en lähde tässä julkisesti arvioimaan, vaan luovutan sen tehtävän lähelläni eläville viisaille ihmisille. He osaavat tehdä terävyydestäni objektiivisemman arvion kuin minä itse.

        Koulujakin olen käynyt riittävästi, ja siitä syystä voinkin nyt nauttia ihan kohtuullisesta eläkkeestä. Sivistystäkin on matkan varrella tarttunut pääkoppaan sen verran, että pärjään oikein hyvin näissä nettikeskustelussa sellaisten hitaampien kavereiden kanssa. Nokkelia kavereita täällä tapaa perin harvoin, mutta kyllä heitäkin aina välillä tulee keskusteluissa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Kyllä näkee, että avaaja on oikeasti miettinyt noita asioita, mutta huomaa myös ettei poika ole ihan terävin kynä tai käynyt riittävästi kouluja ja saanut sivistystä.
        Sen verran höpö höpöä koko pitkä tarina kuitenkin oli, että ihan naurattaa kun tuollaista on ihan tosimielellä puuhastellut ja miettinyt. "


        Minä mietin tärkeitä asioita päivät pitkät, vaikka olenkin ollut eläkkeellä yli 20 vuotta. Viime aikoina olen käyttänyt eniten aikaa siihen, millä konstilla Ukrainan sota saadaan siististi loppumaan. Yksi konsti siihenkin olisi, mutta tavallinen eläkeläinen ei sitä pysty ihan heti toteuttamaan. Periaatteellisen ratkaisun siihenkin asiaan olen keksinyt jo kymmeniä vuosia sitten.

        Omaa terävyyttäni en lähde tässä julkisesti arvioimaan, vaan luovutan sen tehtävän lähelläni eläville viisaille ihmisille. He osaavat tehdä terävyydestäni objektiivisemman arvion kuin minä itse.

        Koulujakin olen käynyt riittävästi, ja siitä syystä voinkin nyt nauttia ihan kohtuullisesta eläkkeestä. Sivistystäkin on matkan varrella tarttunut pääkoppaan sen verran, että pärjään oikein hyvin näissä nettikeskustelussa sellaisten hitaampien kavereiden kanssa. Nokkelia kavereita täällä tapaa perin harvoin, mutta kyllä heitäkin aina välillä tulee keskusteluissa vastaan.

        Sen verran lööperiä sinunkin pitkä tarinasi kuitenkin on, että ihan naurattaa kun tuollaisia viitsit edes puuhastella ja miettiä.
        Vaan yhdessä asiassa olet kyllä oikeassa, älykkäitä kirjoittajia täältä löytää todella harvoin etkä sinäkään sellaiselta todellakaan vaikuta.


    • Anonyymi

      Tämähän on helppo valintatilanne. Pitää joko valita mukava elämä tai hankala ladattava lyhyen toimintasäteen sähköauto. Minä tein jo oman ratkaisuni vuosia sitten.

      • Anonyymi

        Sähköauto latautuu mukavasti kotipihassa ja sillä ajaa noin kahdella eurolla 100km.

        polttiskuski seisoa pönöttää huoltiksella räntäsateessa haiseva letku käsissään ja maksaa siitä ilosta reilusti toista kymmpiä per 100km.

        Valitsen mieluummin tuon kahden euron latauksen joka tapahtuu automaattisesti kun minä nukun. Ei kiinnosta maksaa moninkertaista kilometrihintaa tuosta asemalla pönöttämisestä.


      • Anonyymi

        Mikähän mahtaa olla se ratkaisusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän mahtaa olla se ratkaisusi.

        Ratkaisuni oli se, että kolme vuotta sitten ostin itselleni itselataavan hybridi-Toyotan. Se on oikein pätevä auto arkikäyttöön. Siinä on sähköauton ajomukavuus kaupunkiajossa, ja polttomoottoriauton pitkä toimintamatka (1000 km) maantieajossa. Se on täyden kympin ajopeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisuni oli se, että kolme vuotta sitten ostin itselleni itselataavan hybridi-Toyotan. Se on oikein pätevä auto arkikäyttöön. Siinä on sähköauton ajomukavuus kaupunkiajossa, ja polttomoottoriauton pitkä toimintamatka (1000 km) maantieajossa. Se on täyden kympin ajopeli.

        "Se on täyden kympin ajopeli".

        Se vie siis kympin bensaa satasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se on täyden kympin ajopeli".

        Se vie siis kympin bensaa satasella.

        Ihan hauskaa sanaleikkiä Toyotan kulutuksesta. Todellisuudessa itselataava hybridi-Toyota vie sekalaisessa maakunta-ajossa (puolet kaupungissa ja puolet maantiellä) bensaa luokkaa 4,5 l/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hauskaa sanaleikkiä Toyotan kulutuksesta. Todellisuudessa itselataava hybridi-Toyota vie sekalaisessa maakunta-ajossa (puolet kaupungissa ja puolet maantiellä) bensaa luokkaa 4,5 l/100 km.

        TM mittasi koirankopin kokoiselle Yarikselle 60.000km matkalla 4,9 litraa.
        Auton kokoinen latauskelvoton ei kulje vuoden keskiarvona alle 5,5 litraa.

        Moottori-lehti mittasi Corollalle 5.000km matkalla kulutukseksi 5,9.

        Tällaisia lukemia siis kun jätetään valehteleminen pois ja katsotaan vähän pidempää matkaa ja keskiarvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto latautuu mukavasti kotipihassa ja sillä ajaa noin kahdella eurolla 100km.

        polttiskuski seisoa pönöttää huoltiksella räntäsateessa haiseva letku käsissään ja maksaa siitä ilosta reilusti toista kymmpiä per 100km.

        Valitsen mieluummin tuon kahden euron latauksen joka tapahtuu automaattisesti kun minä nukun. Ei kiinnosta maksaa moninkertaista kilometrihintaa tuosta asemalla pönöttämisestä.

        Vanhalla diesel-Golfillani pääsen 1000 km tankillisella normaalin liikennevirran mukana. Jos hankkisin saman ikäisen Leafin, pääsisin sillä ehkä 100 km latauksella, jos malttaisin körötellä viittäkymppiä. Työmatkaa tulee jo 50km per päivä. Ähräänkö likaisten kaapeleiden kanssa joka ilta ja aamu ja ajan päivän siirtymät hermostuneesti rangenäyttöä kytäten, vai suoritanko parin minuutin tankkauksen kerran kuukaudessa, enkä muutoin uhraisi asialle ajatustakaan. Täytyypä oikein miettiä kumpi tuntuisi miellyttävämmältä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto latautuu mukavasti kotipihassa ja sillä ajaa noin kahdella eurolla 100km.

        polttiskuski seisoa pönöttää huoltiksella räntäsateessa haiseva letku käsissään ja maksaa siitä ilosta reilusti toista kymmpiä per 100km.

        Valitsen mieluummin tuon kahden euron latauksen joka tapahtuu automaattisesti kun minä nukun. Ei kiinnosta maksaa moninkertaista kilometrihintaa tuosta asemalla pönöttämisestä.

        ”polttiskuski seisoa pönöttää huoltiksella räntäsateessa”

        Ei ole mikään pakko tankata räntäsateessa, sitäpaitsi jokaisella huoltiksella on pumppujen yllä katos.

        ”sähköauto latautuu mukavasti kotipihassa”

        Minä pidän autoa autotallissa enkä pihalla. Toki sähköautoa voi olla turvallisempi pitää pihalla.

        ”Ei kiinnosta maksaa moninkertaista kilometrihintaa”

        Minuun verrattuna kuitenkin maksat varmuudella moninkertaista hintaa itse autosta.


    • Anonyymi

      Onko se saasteeton jos palaa pihalla joka on pohjavesialueella.... Kerro kerro kuvasti.

      • Anonyymi

        Itselataavan hybridi-Toyotan kuskilla ei ole näitä saastutuspelkoja. Hän saa ihan rauhassa tyhjentää oman "tankkinsa" omalla pihallaan pohjavesialueellakin. Viinakaupan pihassa "tankin" tyhjentäminen on hieman riskialtista, sillä poliisilaitos on melkein pihapiirissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataavan hybridi-Toyotan kuskilla ei ole näitä saastutuspelkoja. Hän saa ihan rauhassa tyhjentää oman "tankkinsa" omalla pihallaan pohjavesialueellakin. Viinakaupan pihassa "tankin" tyhjentäminen on hieman riskialtista, sillä poliisilaitos on melkein pihapiirissä.

        Ihan rauhallisesti Tojota-papparaiset voivat pihalla kusella käydä

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kolminkertaista-ylivoimaa-tuttu-automalli-dominoi-tammikuun-ensirekisterointeja/b2f347f3-a648-4037-a134-f956a29a14b2


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään ongelmaa ei tule, vaikka kusisi pihamaalle kaksikin kertaa päiväsä.

        Kannattaakin välillä kuseskella pihalle varsinkin syrjäseudulla, silloin sudet pysyy poissa pihalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaakin välillä kuseskella pihalle varsinkin syrjäseudulla, silloin sudet pysyy poissa pihalta.

        "Kannattaakin välillä kuseskella pihalle varsinkin syrjäseudulla, silloin sudet pysyy poissa pihalta."


        Oikein ajateltu. Minäkin merkkaan kusemalla reviirini kaksi kertaa päivässä, eikä pahoista susista ole ollut koskaan haittaa.


    • Anonyymi

      Sähköautoistuminen romahduttaa hyvinvoinnin joiltakin, toisille se voi sitä lisätäkin. Hyvinvointieroja se ainakin varmuudella tulee lisäämään.
      Nimenomaan juuri tässä tapauksessa kun ei anneta markkinatalouden toimia ja muutoksen tapahtua omalla painollaan, vaan yritetään pakottaa kansa sähköautoihin painostamisen ja rankaisun kautta siten, että polttomoottoriautolla liikkumisesta syyllistetään ja sen kustannuksia tahallisesti nostetaan.
      Tämä osuu kipeimmin juuri niihin pienituloisiin, jotka joutuvat olosuhteiden pakosta liikkumaan halvoilla käytetyillä autoilla ja jotka myös usein asuvat julkisen liikenteen ulottumattomissa.
      Suomessa ei ole ollut kunnollisia hankintatukia koko aikana, eikä täällä ole myyty edullisimpia sähköautomalleja lainkaan. Tämäkin ilmeisesti tähtää varallisuus- ja hyvinvointierojen tarkoitukselliseen lisäämiseen. Joissakin muissa Euroopan maissa on moninkertaiset hankintatuet, eräässä parhaimmillaan jopa puolet auton hinnasta. Täällä Suomessa pienikin hankintatuki poistettiin (joka onkin samantekevää koska tuki oli niin mitätön) ja porkkanan sijaan käytetään enenevässä määrin keppiä.
      Edullisimpia sähköautomalleja ei tänne ole saatu lainkaan.
      Käytettyjen sähköautojen markkinoilla ei ole kunnossa olevia halpoja sähköautoja, ja on hyvin luultavaa ettei sellaisia koskaan edes tule.
      Juuri se, että polttomoottoriautot kestävät pitkään ja niiden kunnossapito on suhteellisen yksinkertaista ja osat halpoja, on mahdollistanut sen, että pienempituloisetkin ovat voineet liikkua yhtä kätevästi kuin varakkaat. Nyt viime vuosina tätä asetelmaa on haluttu muuttaa, ja (pakko)sähköautoistaminen on siihen oivallinen konsti. Kalliit ja lyhytikäiset sähköautot, joita ei voi edes itse korjata, palauttavat itsenäisen liikkumisen jälleen varakkaiden etuoikeudeksi kuten asia oli joskus ennenvanhaan, ja tavallinen rahvas sidotaan paikkaan jopa tiukemmin kuin silloin, koska edes julkista liikennettä ei samassa määrin ole.
      On täysin uskomaton ajatus, että Suomen 2,7-miljoonainen autokanta milloinkaan olisi kokonaan sähköinen.

      • Anonyymi

        Hyvin harvoin tällä palstalla on näin ansiokkaita kirjoituksia. Kirjoittajalla on ymmärrys paikallaan. Näin viisaita henkilöitä tarvittaisiin eduskunnassa. Kiitokset hyvästä tekstistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin harvoin tällä palstalla on näin ansiokkaita kirjoituksia. Kirjoittajalla on ymmärrys paikallaan. Näin viisaita henkilöitä tarvittaisiin eduskunnassa. Kiitokset hyvästä tekstistä.

        Tosi kivaa vastata omaan vastaukseen, eikö ole? Mitä tuohon viestiin tulee, täyttä passiivis-aggressiivista paskan jauhamista se oli, vailla totuuden häivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi kivaa vastata omaan vastaukseen, eikö ole? Mitä tuohon viestiin tulee, täyttä passiivis-aggressiivista paskan jauhamista se oli, vailla totuuden häivää.

        " Tosi kivaa vastata omaan vastaukseen, eikö ole? Mitä tuohon viestiin tulee, täyttä passiivis-aggressiivista paskan jauhamista se oli, vailla totuuden häivää ".


        En minä nyt vastannut omaan viestiini. Taidat olla edelleen hermona itselataavien hybridi-Toyotien loistavan myyntimenestyksen vuoksi, joten alat nyt epällä kaikkea ja kaikkialla.

        Ei sinunkaan kannattaisi ottaa tätä sählköautointoilua liian vakavasti, sillä järkihän siinä näyttää menevän epäkuntoon. Jossain aiemmassa viestissä sanoin, että näissä keskusteluissa tapaa joskus nokkeliakin henkilöitä. Tänä aamuna astui esiin yksi sellainen henkilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tosi kivaa vastata omaan vastaukseen, eikö ole? Mitä tuohon viestiin tulee, täyttä passiivis-aggressiivista paskan jauhamista se oli, vailla totuuden häivää ".


        En minä nyt vastannut omaan viestiini. Taidat olla edelleen hermona itselataavien hybridi-Toyotien loistavan myyntimenestyksen vuoksi, joten alat nyt epällä kaikkea ja kaikkialla.

        Ei sinunkaan kannattaisi ottaa tätä sählköautointoilua liian vakavasti, sillä järkihän siinä näyttää menevän epäkuntoon. Jossain aiemmassa viestissä sanoin, että näissä keskusteluissa tapaa joskus nokkeliakin henkilöitä. Tänä aamuna astui esiin yksi sellainen henkilö.

        Vaikea uskoa, että olisit muka eläkeläinen. Vaikutat melko sivistymättömältä pojanklopilta.

        En jaksa ymmärtää, miten aina verrataan niitä käytettyjä polttomoottoriautoja ja upouusia sähköautoja keskenään. Pitäisi verrata uutta uuteen, ja vanhaa vanhaan, kunhan käytettyjä hyviä sähköautoja alkaa markkinoille joskus tulemaan.

        Huvittavaa tästä tekee silti se, että paljon ajavalle jo nyt täyssähköauto on edullisempi (ja PALJON mukavampi käyttää!) kuin käytetty vanha polttomoottorivehje!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea uskoa, että olisit muka eläkeläinen. Vaikutat melko sivistymättömältä pojanklopilta.

        En jaksa ymmärtää, miten aina verrataan niitä käytettyjä polttomoottoriautoja ja upouusia sähköautoja keskenään. Pitäisi verrata uutta uuteen, ja vanhaa vanhaan, kunhan käytettyjä hyviä sähköautoja alkaa markkinoille joskus tulemaan.

        Huvittavaa tästä tekee silti se, että paljon ajavalle jo nyt täyssähköauto on edullisempi (ja PALJON mukavampi käyttää!) kuin käytetty vanha polttomoottorivehje!

        ”Pitäisi verrata uutta uuteen, ja vanhaa vanhaan, kunhan käytettyjä hyviä sähköautoja alkaa markkinoille joskus tulemaan.”
        No siinähän se paradoksi juuri onkin. On jo nähty, että käytetty hyvä sähköauto on mahdottomuus, ja se johtuu siitä, että sähköautojen akusto tuhoutuu vääjäämättä ajan funktiona, ajaa autolla vähän tai paljon. Vanha halpa polttomoottoriauto kulkee tankillisella yhtä pitkälle kuin uutena, mutta vanha halpa sähköauto on jo menettänyt suuren osan alkujaankin surkeasta toimintasäteestään eikä näin ollen enää ole läheskään yhtä käyttökelpoinen kuin uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Pitäisi verrata uutta uuteen, ja vanhaa vanhaan, kunhan käytettyjä hyviä sähköautoja alkaa markkinoille joskus tulemaan.”
        No siinähän se paradoksi juuri onkin. On jo nähty, että käytetty hyvä sähköauto on mahdottomuus, ja se johtuu siitä, että sähköautojen akusto tuhoutuu vääjäämättä ajan funktiona, ajaa autolla vähän tai paljon. Vanha halpa polttomoottoriauto kulkee tankillisella yhtä pitkälle kuin uutena, mutta vanha halpa sähköauto on jo menettänyt suuren osan alkujaankin surkeasta toimintasäteestään eikä näin ollen enää ole läheskään yhtä käyttökelpoinen kuin uutena.

        "vanha halpa sähköauto on jo menettänyt suuren osan alkujaankin surkeasta toimintasäteestään eikä näin ollen enää ole läheskään yhtä käyttökelpoinen kuin uutena."

        Nykysähköauton range on noin taviksen viiden päivän kilometrit. Kun sähköauton range on hiipunut 15 vuoden käytön jälkeen rajusti niin se on enää taviksen kolmen päivän kilometrit.
        Tämä perustuen suomalaisten ajamien kilometrien tilastoihin.

        Näiltä rangehysteriikoilta unohtuu aina se että he katsovat asiaa syrjäseutujen marginaaliporukan silmin. Tavissuomalainen ei joudu ajamaan satojen kilometrien korpitaipaleita pakkasessa. Meille etelän isoille massoille myös 70% akku on täysin toimiva peli.

        Se että syrjäseuduilla on eri tarpeet on selvä juttu mutta siellä voi ajaa vielä monta vuosikymmentä polttiksilla. Ei niillä ajamista kielletä. Vain niiden myyminen uutena.
        Se polttiksilla ajaminen on vaan vähän kalliimpaa. Elämä on valintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea uskoa, että olisit muka eläkeläinen. Vaikutat melko sivistymättömältä pojanklopilta.

        En jaksa ymmärtää, miten aina verrataan niitä käytettyjä polttomoottoriautoja ja upouusia sähköautoja keskenään. Pitäisi verrata uutta uuteen, ja vanhaa vanhaan, kunhan käytettyjä hyviä sähköautoja alkaa markkinoille joskus tulemaan.

        Huvittavaa tästä tekee silti se, että paljon ajavalle jo nyt täyssähköauto on edullisempi (ja PALJON mukavampi käyttää!) kuin käytetty vanha polttomoottorivehje!

        " En jaksa ymmärtää, miten aina verrataan niitä käytettyjä polttomoottoriautoja ja upouusia sähköautoja keskenään. Pitäisi verrata uutta uuteen, ja vanhaa vanhaan, kunhan käytettyjä hyviä sähköautoja alkaa markkinoille joskus tulemaan. "


        Eipä näytä ymmärryksesi olevan parasta laatua. Köyhät ihmiset, jotka ajelevat 500 - 2000 € maksaneilla käytetyillä ropposilla, ostavat seuraavaksi autokseenkin saman hintaluokan polttomoottoriropposen, koska muuhun ei ole varaa. Nämä ihmiset eivät eläessään ole ostaneet polttisautoakaan uutena, vaan he ovat aina tyytyneet (pakosta, koska rahaa ei ole) ehtoopuolen ropposiin.

        Minullakin on ikää kohta 80 vuotta, enkä lukeudu kaikkein köyhimpään ihmisryhmään, mutta milloinkaan en ole ostanut itselleni ihan uutta autoa. Aina olen ostanut hieman alle 100000 km ajettuja autoja. Viimeisen Toyotani ostin kuitenkin vain 2 vuotta vanhana, ja autolla oli ajettu vain 26000 km, joten melkein uusi se oli.

        On täysin järjetöntä puhetta, että köyhät voisivat muutaman vuoden päästä ostaa käytettyjä hintaluokan 500 - 2000 € sähköautoja, sillä niitä ei tule ikinä markkinoille. Norjassa romutetaan nyt 5 -7 vuotta vanhoja sähköautoja, koska niitä ei enää kannata korjata. Suomessa korjaus ei taatusti ole yhtään halvempaa kuin Norjassakaan, joten romuttamoille tullaan tarjoamaan paljon 5 vuotta vanhempia sähköautoja. Halvassa hintaluokassa on siis jatkossakin tarjolla pelkästään polttomoottoriautoja. 20000 € hintaluokassa voi tulla joitakin sähköautoja myyntiin, mutta nekin ovat köyhille ihmisille aivan liian kalliita hankkia. Kun tällaisesta sähköautosta vielä pimahtaa akku, niin katastrofi on valmis.

        Käytännössä sähköauton voi siis ostaa vain uutena. Kun ensimmäinen omistaja on ajanut autollaan 3 - 4 vuotta, niin silloin auto on pakko vaihtaa uuteen, sillä riski akun tuhoutumisesta kasvaa liian suureksi. Vaihdokki on kuitenkin niin kallis, että sen myynti eteenpäin käytettyjen markkinoilla on toivotonta. Autoa pidetään muutama kuukausi autoliikkeessä näytillä, ja sen jälkeen se viedään vähin äänin romuttamoon, koska oikeaa ostajaa ei löydy mihinkään hintaan. Tällainen touhu on kaikkea muuta kuin ekologista toimintaa, mutta eiväthän vihreitä arvoja kannattavat henkilöt sitä ymmärrä.

        Jos verrataan 5 vuotta käytettyä polttomoottoriautoa ja sähköautoa toisiinsa, niin ero on aivan järkyttävä. 5 vuotta käytetty polttomoottoriauto on käytännössä täysin uusi ja hyvä, mutta 5 vuotta vanha sähköauto on romutuskuntoinen, koska kukaan ei uskalla sitä enää ostaa. 5 vuotta vanhan polttomoottoriauton uskaltaa ostaa koska tahansa, sillä sellaisella ajelee vielä 10 - 15 vuotta hyvin vähillä korjauksilla. Polttoaine kyllä hieman maksaa, mutta kymmeniä tuhansia euroja maksavaa akkua ei kuitenkaan joudu uusimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " En jaksa ymmärtää, miten aina verrataan niitä käytettyjä polttomoottoriautoja ja upouusia sähköautoja keskenään. Pitäisi verrata uutta uuteen, ja vanhaa vanhaan, kunhan käytettyjä hyviä sähköautoja alkaa markkinoille joskus tulemaan. "


        Eipä näytä ymmärryksesi olevan parasta laatua. Köyhät ihmiset, jotka ajelevat 500 - 2000 € maksaneilla käytetyillä ropposilla, ostavat seuraavaksi autokseenkin saman hintaluokan polttomoottoriropposen, koska muuhun ei ole varaa. Nämä ihmiset eivät eläessään ole ostaneet polttisautoakaan uutena, vaan he ovat aina tyytyneet (pakosta, koska rahaa ei ole) ehtoopuolen ropposiin.

        Minullakin on ikää kohta 80 vuotta, enkä lukeudu kaikkein köyhimpään ihmisryhmään, mutta milloinkaan en ole ostanut itselleni ihan uutta autoa. Aina olen ostanut hieman alle 100000 km ajettuja autoja. Viimeisen Toyotani ostin kuitenkin vain 2 vuotta vanhana, ja autolla oli ajettu vain 26000 km, joten melkein uusi se oli.

        On täysin järjetöntä puhetta, että köyhät voisivat muutaman vuoden päästä ostaa käytettyjä hintaluokan 500 - 2000 € sähköautoja, sillä niitä ei tule ikinä markkinoille. Norjassa romutetaan nyt 5 -7 vuotta vanhoja sähköautoja, koska niitä ei enää kannata korjata. Suomessa korjaus ei taatusti ole yhtään halvempaa kuin Norjassakaan, joten romuttamoille tullaan tarjoamaan paljon 5 vuotta vanhempia sähköautoja. Halvassa hintaluokassa on siis jatkossakin tarjolla pelkästään polttomoottoriautoja. 20000 € hintaluokassa voi tulla joitakin sähköautoja myyntiin, mutta nekin ovat köyhille ihmisille aivan liian kalliita hankkia. Kun tällaisesta sähköautosta vielä pimahtaa akku, niin katastrofi on valmis.

        Käytännössä sähköauton voi siis ostaa vain uutena. Kun ensimmäinen omistaja on ajanut autollaan 3 - 4 vuotta, niin silloin auto on pakko vaihtaa uuteen, sillä riski akun tuhoutumisesta kasvaa liian suureksi. Vaihdokki on kuitenkin niin kallis, että sen myynti eteenpäin käytettyjen markkinoilla on toivotonta. Autoa pidetään muutama kuukausi autoliikkeessä näytillä, ja sen jälkeen se viedään vähin äänin romuttamoon, koska oikeaa ostajaa ei löydy mihinkään hintaan. Tällainen touhu on kaikkea muuta kuin ekologista toimintaa, mutta eiväthän vihreitä arvoja kannattavat henkilöt sitä ymmärrä.

        Jos verrataan 5 vuotta käytettyä polttomoottoriautoa ja sähköautoa toisiinsa, niin ero on aivan järkyttävä. 5 vuotta käytetty polttomoottoriauto on käytännössä täysin uusi ja hyvä, mutta 5 vuotta vanha sähköauto on romutuskuntoinen, koska kukaan ei uskalla sitä enää ostaa. 5 vuotta vanhan polttomoottoriauton uskaltaa ostaa koska tahansa, sillä sellaisella ajelee vielä 10 - 15 vuotta hyvin vähillä korjauksilla. Polttoaine kyllä hieman maksaa, mutta kymmeniä tuhansia euroja maksavaa akkua ei kuitenkaan joudu uusimaan.

        Nyt on taas sennilipappa tissutellut itsensä omaan mielikuvitusmaailmaan joka on täysin eri kuin se todellisuus jossa muut ihmiset elävät.
        Nämä Norjassa uudenkarheat romutettavat ovat kolariautoja jotka romutetaan vakuutusyhtiön päätöksellä. Hyvin tuoreenkin auton voi mällätä lunastuskuntoon.

        https://www.seiska.fi/katso/Suoratoisto/Jatesokki-Norjassa-uudenkarheita-sahkoautoja-viedaan-surutta-romuttamolle

        Ei akkutakuun alaista autoa romutettaisi akkuongelmien takia vaan siihen vaihdettaisiin uusi akku.

        Ja toinen näyte juoppovaarin mielikuvitusmaailmasta on väite ettei käytetyille shköautoille löydy pstajaa. Me kaikki tiedämme että käytetyt sähköautot ovat halutuimpia markkinoilla. Jopa niin haluttuja että niiden hintataso on epäterveen korkealla ja niitä tuodaan rekkalasreitain ulkomailta paikkaamaan markkinoiden liian pientä tarjontaa. Nyt jo yli puolet käytettyinä tuoduista on sähköautoja.

        Nyt vaari korkki kiini ja ja paluu realimaailmaan olisi paikallaan. Höpöjutut vähemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on taas sennilipappa tissutellut itsensä omaan mielikuvitusmaailmaan joka on täysin eri kuin se todellisuus jossa muut ihmiset elävät.
        Nämä Norjassa uudenkarheat romutettavat ovat kolariautoja jotka romutetaan vakuutusyhtiön päätöksellä. Hyvin tuoreenkin auton voi mällätä lunastuskuntoon.

        https://www.seiska.fi/katso/Suoratoisto/Jatesokki-Norjassa-uudenkarheita-sahkoautoja-viedaan-surutta-romuttamolle

        Ei akkutakuun alaista autoa romutettaisi akkuongelmien takia vaan siihen vaihdettaisiin uusi akku.

        Ja toinen näyte juoppovaarin mielikuvitusmaailmasta on väite ettei käytetyille shköautoille löydy pstajaa. Me kaikki tiedämme että käytetyt sähköautot ovat halutuimpia markkinoilla. Jopa niin haluttuja että niiden hintataso on epäterveen korkealla ja niitä tuodaan rekkalasreitain ulkomailta paikkaamaan markkinoiden liian pientä tarjontaa. Nyt jo yli puolet käytettyinä tuoduista on sähköautoja.

        Nyt vaari korkki kiini ja ja paluu realimaailmaan olisi paikallaan. Höpöjutut vähemmälle.

        Vain täydellisen hullu ihminen ostaa sähköauton käytettynä, sillä kallia akku voi rikkoutua koska tahansa. Käytetyn sähköauton tie kulkee suoraan romuttamolle, jossa akkumateriaalit otetaan talteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain täydellisen hullu ihminen ostaa sähköauton käytettynä, sillä kallia akku voi rikkoutua koska tahansa. Käytetyn sähköauton tie kulkee suoraan romuttamolle, jossa akkumateriaalit otetaan talteen.

        Kun katsoo käytettyjen autojen markkinoita niin näyttää että olet fobiasi kanssa aika pienessä vähemmistössä. Sähköautot ovat isolla erolla kaikkein halutuimpia vaihtoautoja. Siksi autoliikkeet rahtaavat niitä Suomeen niin paljon kuin saavat irti Euroopasta.
        Hyvää bisnestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain täydellisen hullu ihminen ostaa sähköauton käytettynä, sillä kallia akku voi rikkoutua koska tahansa. Käytetyn sähköauton tie kulkee suoraan romuttamolle, jossa akkumateriaalit otetaan talteen.

        "kallia akku voi rikkoutua koska tahansa. "

        Tässä paljastat ymmärtämättömyytesi tekniikasta ja kemiasta. Akussa ei ole liikkuvia osia joten se ei voi rikkoutua yhtäkkiä mekaanisesti samalla tavalla kuin polttis.
        Akun tappaa vuosia ja vuosia kestävä kemiallinen prosessi joka syö sen kapasiteettia pikkuhiljaa.
        Tuo vanhenemisprosessi on hidas, sen eteneminen on helposti mitattavissa ja sen jatko on helppo ennustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kallia akku voi rikkoutua koska tahansa. "

        Tässä paljastat ymmärtämättömyytesi tekniikasta ja kemiasta. Akussa ei ole liikkuvia osia joten se ei voi rikkoutua yhtäkkiä mekaanisesti samalla tavalla kuin polttis.
        Akun tappaa vuosia ja vuosia kestävä kemiallinen prosessi joka syö sen kapasiteettia pikkuhiljaa.
        Tuo vanhenemisprosessi on hidas, sen eteneminen on helposti mitattavissa ja sen jatko on helppo ennustaa.

        Käytetyn sähköauton ostaminen on paljon turvallisempaa kuin käytetyn polttiksen. Parituhatta liikkuvaa osaa sisältävä 10 vuotta vanha polttiksen voimalinja voi hajoa mekaanisesti milloin tahansa. Akun kohdalla se on mahdotonta.
        Kun mittaa 10 vuotta vanhan sähköauton akuston kunnon niin tietää takuuvarmasti mitä ostaa. Akustossa ei tapahdu mitään äkillisiä feiluja niinkuin polttiksen voimalinjassa voi käydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoo käytettyjen autojen markkinoita niin näyttää että olet fobiasi kanssa aika pienessä vähemmistössä. Sähköautot ovat isolla erolla kaikkein halutuimpia vaihtoautoja. Siksi autoliikkeet rahtaavat niitä Suomeen niin paljon kuin saavat irti Euroopasta.
        Hyvää bisnestä.

        " Kun katsoo käytettyjen autojen markkinoita niin näyttää että olet fobiasi kanssa aika pienessä vähemmistössä. Sähköautot ovat isolla erolla kaikkein halutuimpia vaihtoautoja. Siksi autoliikkeet rahtaavat niitä Suomeen niin paljon kuin saavat irti Euroopasta.
        Hyvää bisnestä. "


        Käytettyjen sähköautojen maahantuonti on todella hyvää bisnestä, sillä vähävaraisetkin ihmiset on kovalla lobbauksella saatu sähköautohurmioon. Mahdottoman hyvää bisnestä oli sekin, kuin takavuosina monet jobbarit toivat Saksasta käytettyjä Mersuja rahattomille haaveilijoille. Moni kaveri erehtyi silloin ostamaan Saksasta tuodun kiiltävän Mersun, jonka edellinen omistaja oli ollut saaressa asunut sokea pappi. Samat myyntipuheet saattavat olla ratkaisevia myös käytettyjen sähköautojen kaupassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Kun katsoo käytettyjen autojen markkinoita niin näyttää että olet fobiasi kanssa aika pienessä vähemmistössä. Sähköautot ovat isolla erolla kaikkein halutuimpia vaihtoautoja. Siksi autoliikkeet rahtaavat niitä Suomeen niin paljon kuin saavat irti Euroopasta.
        Hyvää bisnestä. "


        Käytettyjen sähköautojen maahantuonti on todella hyvää bisnestä, sillä vähävaraisetkin ihmiset on kovalla lobbauksella saatu sähköautohurmioon. Mahdottoman hyvää bisnestä oli sekin, kuin takavuosina monet jobbarit toivat Saksasta käytettyjä Mersuja rahattomille haaveilijoille. Moni kaveri erehtyi silloin ostamaan Saksasta tuodun kiiltävän Mersun, jonka edellinen omistaja oli ollut saaressa asunut sokea pappi. Samat myyntipuheet saattavat olla ratkaisevia myös käytettyjen sähköautojen kaupassa.

        Uitettujen kanssa saa aina olla varuillaan. Merkittävää tässä on se että käytetyistä sähköautoista on kova kysyntä Suomessa ja niitä halutaan ostaa enemmän kuin Suomi-autoja on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uitettujen kanssa saa aina olla varuillaan. Merkittävää tässä on se että käytetyistä sähköautoista on kova kysyntä Suomessa ja niitä halutaan ostaa enemmän kuin Suomi-autoja on.

        Sähköautojobbareilla on nyt siis neitseelliset markkinat käytettyjen sähköautojen saralla. Romuttamot pääsevät tekemään tuottoisaa sähköautobisnettä sitten seuraavassa aallossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojobbareilla on nyt siis neitseelliset markkinat käytettyjen sähköautojen saralla. Romuttamot pääsevät tekemään tuottoisaa sähköautobisnettä sitten seuraavassa aallossa.

        Kuten sanottu niin sähköauton (=akun) kunto on paljon helpompi testata luotettavasti kuin polttiksen.
        Sähköauton akkua ei voi nuorentaa mittariruuvauksella niinkuin polttikselle voidaan tehdä.
        Ja muuten sähköauton voimalinjahan on käytännössä ikuinen peli. Noin 15 liikkuvaa osaa.

        Jos ostaisin uitetun auton niin ostaisin paljon ennemmin sähköauton kuin polttiksen. Ja puhun nyt pelkästään siitä asiasta että pystyy tarkastamaan missä kunnossa auto oikeasti on ja paljon sillä on ajettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kallia akku voi rikkoutua koska tahansa. "

        Tässä paljastat ymmärtämättömyytesi tekniikasta ja kemiasta. Akussa ei ole liikkuvia osia joten se ei voi rikkoutua yhtäkkiä mekaanisesti samalla tavalla kuin polttis.
        Akun tappaa vuosia ja vuosia kestävä kemiallinen prosessi joka syö sen kapasiteettia pikkuhiljaa.
        Tuo vanhenemisprosessi on hidas, sen eteneminen on helposti mitattavissa ja sen jatko on helppo ennustaa.

        " Tässä paljastat ymmärtämättömyytesi tekniikasta ja kemiasta. Akussa ei ole liikkuvia osia joten se ei voi rikkoutua yhtäkkiä mekaanisesti samalla tavalla kuin polttis. "


        Nyt et ollenkaan tiedä, mistä puhut. Sähköauton akku voi yhdellä reissulla mennä vaihtokuntoon, jos mökkitiellä auto saa kunnollisen pohjakosketuksen. Pahimmassa tapauksessa pohjakosketus aiheuttaa akussa välittömän oikosulun, ja silloinhan auto palaa aivan poroksi. Kotikonstein akkupaloa ei saa edes sammumaan.

        Vaikka akku ei syttyisikään tuleen pohjakosketuksessa, niin autoa ei saa tämän jälkeen enää katsastettua. Pahimmassa tapauksessa pohjakosketus johtaa koko akuston uusimiseen, ja se maksaakin sitten kymeniätuhansia. Juuri tästä syystä 500 - 2000 € polttomoottoriropposilla ajelevat köyhät ihmiset eivät milloinkaan voi ostaa käytettyä sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tässä paljastat ymmärtämättömyytesi tekniikasta ja kemiasta. Akussa ei ole liikkuvia osia joten se ei voi rikkoutua yhtäkkiä mekaanisesti samalla tavalla kuin polttis. "


        Nyt et ollenkaan tiedä, mistä puhut. Sähköauton akku voi yhdellä reissulla mennä vaihtokuntoon, jos mökkitiellä auto saa kunnollisen pohjakosketuksen. Pahimmassa tapauksessa pohjakosketus aiheuttaa akussa välittömän oikosulun, ja silloinhan auto palaa aivan poroksi. Kotikonstein akkupaloa ei saa edes sammumaan.

        Vaikka akku ei syttyisikään tuleen pohjakosketuksessa, niin autoa ei saa tämän jälkeen enää katsastettua. Pahimmassa tapauksessa pohjakosketus johtaa koko akuston uusimiseen, ja se maksaakin sitten kymeniätuhansia. Juuri tästä syystä 500 - 2000 € polttomoottoriropposilla ajelevat köyhät ihmiset eivät milloinkaan voi ostaa käytettyä sähköautoa.

        Oletko koskaan kuullut kaskovakuutuksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut kaskovakuutuksesta?

        " Oletko koskaan kuullut kaskovakuutuksesta? "


        Tottahan minä olen kuullut kaskovakuutuksesta, koska itselataavassa varmatoimisessa hybridi-Toyotassakin on sellainen. Auto on vielä niin arvokas, että syytä on kaskovakuutusta pitää, koska tiellä liikkuu niin monenlaisia törttöilijöitä. Halvemmissa ja vanhemmissa autoissa ei minulla ole kaskoa ollut.

        Ei sinulla kummoista käsitystä köyhien ihmisten mahdollisuuksista ole. Luuletko tosiaan niin, että 500 € maksaneella ropposella ajava köyhä ihminen ottaa ensin 20000 € velkaa ostaakseen käytetyn sähköauton ja sen lisäksi hän joutuisi ottamaan vielä lisää velkaa, jotta voisi ottaa kalliin kaskovakuutuksen? Täysin utopistinen ajatus, että yksikään ihminen näin menettelisi. Kyllä autoilu jatkuu sillä 500 € polttomoottoriropposella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Oletko koskaan kuullut kaskovakuutuksesta? "


        Tottahan minä olen kuullut kaskovakuutuksesta, koska itselataavassa varmatoimisessa hybridi-Toyotassakin on sellainen. Auto on vielä niin arvokas, että syytä on kaskovakuutusta pitää, koska tiellä liikkuu niin monenlaisia törttöilijöitä. Halvemmissa ja vanhemmissa autoissa ei minulla ole kaskoa ollut.

        Ei sinulla kummoista käsitystä köyhien ihmisten mahdollisuuksista ole. Luuletko tosiaan niin, että 500 € maksaneella ropposella ajava köyhä ihminen ottaa ensin 20000 € velkaa ostaakseen käytetyn sähköauton ja sen lisäksi hän joutuisi ottamaan vielä lisää velkaa, jotta voisi ottaa kalliin kaskovakuutuksen? Täysin utopistinen ajatus, että yksikään ihminen näin menettelisi. Kyllä autoilu jatkuu sillä 500 € polttomoottoriropposella.

        Onhan se kaikkein halvinta jatkaa vanhalla polttisautolla ajamista ja odotella samalla sähköautojen kehittymistä ajokelpoisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojobbareilla on nyt siis neitseelliset markkinat käytettyjen sähköautojen saralla. Romuttamot pääsevät tekemään tuottoisaa sähköautobisnettä sitten seuraavassa aallossa.

        Kävin tänään autokaupassa. Isossa hallissa oli mahdottoman monta Saksasta uitettua käytettyä Teslaa. Aika arvelluttavaa olisi sellaista ostaa, sillä niiden akku voi simahtaa milloin tahansa, ja kyllä korjaus maksaa paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kallia akku voi rikkoutua koska tahansa. "

        Tässä paljastat ymmärtämättömyytesi tekniikasta ja kemiasta. Akussa ei ole liikkuvia osia joten se ei voi rikkoutua yhtäkkiä mekaanisesti samalla tavalla kuin polttis.
        Akun tappaa vuosia ja vuosia kestävä kemiallinen prosessi joka syö sen kapasiteettia pikkuhiljaa.
        Tuo vanhenemisprosessi on hidas, sen eteneminen on helposti mitattavissa ja sen jatko on helppo ennustaa.

        ”Akun tappaa vuosia ja vuosia kestävä kemiallinen prosessi joka syö sen kapasiteettia pikkuhiljaa.
        Tuo vanhenemisprosessi on hidas, sen eteneminen on helposti mitattavissa ja sen jatko on helppo ennustaa.”
        Ei nyt niin kauhean hidas jos eräässäkin esimerkissä 12 vuoden käytön jälkeen kapasiteetista on 58% jäljellä. Sekin voi jollekin riittää, mutta sen hiipumisen jatkon ennustettavuus ei ole ihan helppoa, sillä määrätyn pisteen jälkeen kapasiteetin lasku alkaa kiihtyä. Ei se laske lineaarisesti, ja se miten lataa vaikuttaa asiaan myös. Pikalataukset väitetysti tuhoavat akun nopeammin kuin hitaampi lataus. Ja akku kestää vsin määrätyn määrän lataussyklejä, joten mitä pienempi akku autossa on, sitä useammin pitää ladata ja sitä nopeammin lataussyklit tulevat täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetyn sähköauton ostaminen on paljon turvallisempaa kuin käytetyn polttiksen. Parituhatta liikkuvaa osaa sisältävä 10 vuotta vanha polttiksen voimalinja voi hajoa mekaanisesti milloin tahansa. Akun kohdalla se on mahdotonta.
        Kun mittaa 10 vuotta vanhan sähköauton akuston kunnon niin tietää takuuvarmasti mitä ostaa. Akustossa ei tapahdu mitään äkillisiä feiluja niinkuin polttiksen voimalinjassa voi käydä.

        Miten se akuston kunto muuten mitataan? Tuossa olisi Citroen C-zero myynnissä, mutta minulla ei ole hajuakaan miten sen akkukapasiteetin saisi selville. Ei varmaan millään normi obd-lukijalla onnistu. Vanhassa Leafissa on tosi hyvä systeemi, kun siinä näkee jo heti mittaristosta akun kuntoisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanottu niin sähköauton (=akun) kunto on paljon helpompi testata luotettavasti kuin polttiksen.
        Sähköauton akkua ei voi nuorentaa mittariruuvauksella niinkuin polttikselle voidaan tehdä.
        Ja muuten sähköauton voimalinjahan on käytännössä ikuinen peli. Noin 15 liikkuvaa osaa.

        Jos ostaisin uitetun auton niin ostaisin paljon ennemmin sähköauton kuin polttiksen. Ja puhun nyt pelkästään siitä asiasta että pystyy tarkastamaan missä kunnossa auto oikeasti on ja paljon sillä on ajettu.

        Ajokilometrimäärä ei vain kerro sähköauton kunnosta mitään. On nähty vasta 130 tkm ajettuja, joissa akku jo puolikuntoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut kaskovakuutuksesta?

        Joo. Se on kallis vakuutus, joka sähköautoilijoilla täytyy olla kalliiden remonttien varalta. Halvassa polttiksessa ei tarvitse, koska jos tulee niin iso vika ettei sitä itse halvalla korjaa, niin paaliin vain ja toinen tilalle, ja tulee ko. vakuutusta halvemmaksi.


    • Anonyymi

      " Tässä paljastat ymmärtämättömyytesi tekniikasta ja kemiasta. Akussa ei ole liikkuvia osia joten se ei voi rikkoutua yhtäkkiä mekaanisesti samalla tavalla kuin polttis. "


      Nyt et ollenkaan tiedä, mistä puhut. Sähköauton akku voi yhdellä reissulla mennä vaihtokuntoon, jos mökkitiellä auto saa kunnollisen pohjakosketuksen."

      35 vuotta teollisuuden kunnossapitoa ammatikseni tehneenä tiedän, mutta sinä et.
      Ulkoisen tekijän aiheuttaman vaurioituminen on täysin eri asia kun rikkoutuminen. Opettele mitä sanat tarkoittavat. Jos epäilet asiaa niin kysypä esim sieltä luottohuollostasi ja vakuutusyhtiöstäsi miten suuri ero näiden kahden termin välillä on. Se nimittäin on näille kummallekin eritäin tärkeä asia joten he varmasti osaavat sinua valistaa asiassa
      Toteutat harjoittamasi vääristelyn hyvin alkeellisesti. Näin helppoa on ampua vääristelysi alas kun vain osoittaa vain että yrität vääristää tökerösti selkeästi määritellyn termin sisällön. Tai sitten et vain yksinkertaisesti ymmärrä sanojen merkitystä.
      Amatööri.

      • Anonyymi

        " 35 vuotta teollisuuden kunnossapitoa ammatikseni tehneenä tiedän, mutta sinä et. "


        Olen minäkin työskennellyt käytännössä koko ikäni isojen akustojen kanssa, joten tiedän kyllä sen, miten akustojen kuntoa valvotaan. Kokemusta minulla on vain perinteisistä lyijyakuista.

        Vaikka lyijyakkujen kuntoa valvottaisiin kuinka hyvin tahansa, niin siltikin akku saattaa äkillisesti mennä rikki. Kerran minulle kävi auton starttiakun kanssa hauska tapaus. Ajoin auton tallista ulos tarkoituksena lähteä käymään naapurikaupungissa kaupoilla. Tallista auto starttasi aivan laakista, eikä mitään kummallista esiintynyt. Vaimo oli keittänyt kahvit, joten päätin juoda pari kupillista ennen kauppareissua. Kun varttitunnin päästä olin lähdössä reissuun, niin auto ei inahtanutkaan. Akku oli niin lopussa, ettei sisävälokaan palanut.

        Ensiksi ajattelin, että jonkin akkukennon ominaispaino olisi liikaa laskenut, ja siksi mittasin kaikkien kennojen ominaispainot. Jokaisessa kennossa ominaispainot olivat kunnossa, mutta siltikin akun napajännite oli täysin 0 V. Akku ei antanut ollenkaan virtaa eikä sitä pystynyt yhtään lataamaankaan. Akku oli vain 2 vuotta vanha, mutta siltikin akun sisällä oli täydellinen katkos. Ominaispainomittauksen mukaan akun kemia oli siis kunnossa katkoksen jälkeenkin, joten millään ennakkovalvonnalla vikaa ei olisi voinut havaita.

        Sähköautojen akut on koottu tuhansista pienistä akkukennoista, joten näin totaalista katkosta niiden akuissa tuskin esiintyy, mutta saattaa niissäkin tapahtua yllättäviäkin muutoksia. Minulla ei ole kokemusta litium-akkujen käyttäytymisestä, joten en osaa sanoa niistä jutuista mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " 35 vuotta teollisuuden kunnossapitoa ammatikseni tehneenä tiedän, mutta sinä et. "


        Olen minäkin työskennellyt käytännössä koko ikäni isojen akustojen kanssa, joten tiedän kyllä sen, miten akustojen kuntoa valvotaan. Kokemusta minulla on vain perinteisistä lyijyakuista.

        Vaikka lyijyakkujen kuntoa valvottaisiin kuinka hyvin tahansa, niin siltikin akku saattaa äkillisesti mennä rikki. Kerran minulle kävi auton starttiakun kanssa hauska tapaus. Ajoin auton tallista ulos tarkoituksena lähteä käymään naapurikaupungissa kaupoilla. Tallista auto starttasi aivan laakista, eikä mitään kummallista esiintynyt. Vaimo oli keittänyt kahvit, joten päätin juoda pari kupillista ennen kauppareissua. Kun varttitunnin päästä olin lähdössä reissuun, niin auto ei inahtanutkaan. Akku oli niin lopussa, ettei sisävälokaan palanut.

        Ensiksi ajattelin, että jonkin akkukennon ominaispaino olisi liikaa laskenut, ja siksi mittasin kaikkien kennojen ominaispainot. Jokaisessa kennossa ominaispainot olivat kunnossa, mutta siltikin akun napajännite oli täysin 0 V. Akku ei antanut ollenkaan virtaa eikä sitä pystynyt yhtään lataamaankaan. Akku oli vain 2 vuotta vanha, mutta siltikin akun sisällä oli täydellinen katkos. Ominaispainomittauksen mukaan akun kemia oli siis kunnossa katkoksen jälkeenkin, joten millään ennakkovalvonnalla vikaa ei olisi voinut havaita.

        Sähköautojen akut on koottu tuhansista pienistä akkukennoista, joten näin totaalista katkosta niiden akuissa tuskin esiintyy, mutta saattaa niissäkin tapahtua yllättäviäkin muutoksia. Minulla ei ole kokemusta litium-akkujen käyttäytymisestä, joten en osaa sanoa niistä jutuista mitään.

        "Minulla ei ole kokemusta litium-akkujen käyttäytymisestä, joten en osaa sanoa niistä jutuista mitään."

        Ja silti teet itsestsi pellen kommentomalla päivittäin asiasta joista jopa itse myönnät ettet tiedä mitään.

        Olisiko juoppovaarin syytä keskittyä siihen minkä osaa eli tissutteluun. Kommentoit sitten vaikka jotain majussille morsian ohjelmaan liittyvää. Siellä pieni tissuttelu ei ole kuin hyväksi.


    • Anonyymi

      Ottaapa koville, kun fossiiliautot kiellettiin. No saahan sitä purkautua foorumeilla, jos siitä on henkistä helpotusta

      • Anonyymi

        Fossiiliautoilla ajellaan Suomessa vielä pitkään, joten mitään syytä paniikkiin ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiiliautoilla ajellaan Suomessa vielä pitkään, joten mitään syytä paniikkiin ei ole.

        Huoltoasemalla on mukava käydä juttelemassa hyvien kavereiden kanssa. Jos olisi sähköauto, niin tämäkin ilo jäisi pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoasemalla on mukava käydä juttelemassa hyvien kavereiden kanssa. Jos olisi sähköauto, niin tämäkin ilo jäisi pois.

        Huoltoasemilta löytyy parhaat autoasiantuntijat. He voivat kertoa epävarmoille ihmisille sen, kannattaako sähköautoja ostaa omalla rahalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoasemalla on mukava käydä juttelemassa hyvien kavereiden kanssa. Jos olisi sähköauto, niin tämäkin ilo jäisi pois.

        Ei mene elämässä kovin hyvin jos kaveripiirinä on huoltiksella notkuvat setämiehet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene elämässä kovin hyvin jos kaveripiirinä on huoltiksella notkuvat setämiehet.

        Huoltoasemilla istuskelevilla vanhemilla miehilä on paljon elämänkokemusta ja viisautta, joten he ovat parhaita asiantuntijoita näissä sähköautojutuissakin. Heitä kannattaa todella kuunnella, niin silloin ei erehdy tilaamaan keskeneräistä sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoasemilla istuskelevilla vanhemilla miehilä on paljon elämänkokemusta ja viisautta, joten he ovat parhaita asiantuntijoita näissä sähköautojutuissakin. Heitä kannattaa todella kuunnella, niin silloin ei erehdy tilaamaan keskeneräistä sähköautoa.

        Kun useamman kymmenen vuoden elämnkokemuksen ja viisauden lopputulos on se että on päätynyt jonnekin bensikselle jankkaamaan samoja vanhoja juttuja yhä uudestaan toisten samanlaisten kanssa niin tietää ettei ole penaalin terävimmät kynät kyseessä.

        Vuonna 2023 heidän ymmärryksensä autoista on yhtä ajantasaista kuin Paavo Väyrysen ymmärrys Suomen ulkopolitiikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun useamman kymmenen vuoden elämnkokemuksen ja viisauden lopputulos on se että on päätynyt jonnekin bensikselle jankkaamaan samoja vanhoja juttuja yhä uudestaan toisten samanlaisten kanssa niin tietää ettei ole penaalin terävimmät kynät kyseessä.

        Vuonna 2023 heidän ymmärryksensä autoista on yhtä ajantasaista kuin Paavo Väyrysen ymmärrys Suomen ulkopolitiikasta.

        Minä ainakin luotin huoltoasemamiesten kertomuksiin ja ostin niiden innoittamana itselataavan hybridi-Toyotan. Yli kolme vuotta olen autolla ajellut, ja nyt voin sanoa suoraan sen, että tein parhaan mahdollisen valinnan autokauppassani. Itse olin ajatellut perinteisempää autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ainakin luotin huoltoasemamiesten kertomuksiin ja ostin niiden innoittamana itselataavan hybridi-Toyotan. Yli kolme vuotta olen autolla ajellut, ja nyt voin sanoa suoraan sen, että tein parhaan mahdollisen valinnan autokauppassani. Itse olin ajatellut perinteisempää autoa.

        Oikea ymmärrys on siis keskittynyt huoltoasemille ja niiden baareihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoasemalla on mukava käydä juttelemassa hyvien kavereiden kanssa. Jos olisi sähköauto, niin tämäkin ilo jäisi pois.

        Ja varmaan aika moni muukin ilo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoasemalla on mukava käydä juttelemassa hyvien kavereiden kanssa. Jos olisi sähköauto, niin tämäkin ilo jäisi pois.

        Sähköautoilijathan ne nimenomaan liikenneasemilla notkuvat syömässä odottaessaan autonsa latautumista.


    • Anonyymi

      Kunhan osa-aikatyöläisen sähköauto hyytyy niin hommat oli sitten siinä...

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe