Vetyautot lisäävät sähkökriisejä tulevaisuudessa.

Anonyymi

Vedyn tuottamiseen tarvitaan sähköä 50-83kw. Kuvitelkaa kun suomessakin kulkee yli miljoona vetyautoa, niin aletaan kysymään entistä enemmän mistä se sähkö saadaan vedyn valmistamista varten? Aletaanko sitten puhumaan että akkuauto on kuitenkin se ympäristöystävällisempi vastaus sähkökriisejä vastaan kun samalla määrällä sähköä voi ajaa sähköautolla 300-400km kun vetyautolla 100km?

Tee siis ympäristöteko ja jätä vetyauto ostamatta. Älä ruoki tulevaisuuden sähkökriisejä.

"Tällä hetkellä alkalielektrolysaattori tuottaa 1 kg vetykaasua 50–78 kWh:lla sähköä. Tällöin HHV-hyötysuhde, eli jos kaikki polttamisen energia saadaan talteen, on 51–79 %. PEM-elektrolysaattori tuottaa 1 kg vetyä vastaavasti 50-83 kWh:lla, jolloin HHV-hyötysuhde on 48–79 %. Alkalielektrolysaattori maksaa tällä hetkellä 1000–1500 €/kW ja PEM-elektrolysaattori tuplasti."

https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-tuli-vakava-varoitus-sahkokriisi-uhkaa-eurooppaa-sahkolasku-voi-nousta-paikoin-kymmenia-prosentteja-tama-voi-kehittya-todella-rumaksi/eb21c0ff-ff88-4d8d-802f-fafd20f994b5

https://finlandabroad.fi/web/nor/ajankohtaista/-/asset_publisher/TV8iYvdcF3tq/content/norjaa-uhkaava-sahkokriisi-kiusaa-hallitusta/384951

15

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuontisähkön hinta on huimassa nousussa. Suomessa tuotetusta vihreästä vedystä tulee näin ollen entistäkin järkevämpää. Suomen ensimmäinen vihreän vedyn tuotantolaitos rakennetaan Harjavaltaan.
      Myös mm. Ahvenanmaalle suunnitellaan jättimäistä vihreän vedyn tuotantolaitosta.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna Yhdysvalloissa akkusähköautojen latausta kehotettiin välttämään sähköpulan vuoksi.
        Kaliforniaan avataankin 100 uutta vetytankkausasemaa entisten lisäksi, jolloin niiden lukumäärä nousee noin 180 tankkausasemaan.
        Tämä kapasiteetti riittää 250 000 vetyautolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna Yhdysvalloissa akkusähköautojen latausta kehotettiin välttämään sähköpulan vuoksi.
        Kaliforniaan avataankin 100 uutta vetytankkausasemaa entisten lisäksi, jolloin niiden lukumäärä nousee noin 180 tankkausasemaan.
        Tämä kapasiteetti riittää 250 000 vetyautolle.

        Tuli Shell toisiin ajatuksiin vetytankkausasemien rakentamisessa ja päätti perua ne. Sen sijaan Shell päätti panostaa latausbisnekseen, koska näkee siinä enemmän tulevaisuuden bisnestä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18649509/shell-sulkee-vetyasemia-ja-peruutti-lupauksensa-rakentaa-48-vetytankkausasemaa

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-


    • Anonyymi

      Edelleen ne vihreällä sähköllä tuotettu vety kuluttaa paljon sähköä. Maksaa aika paljon isot tuulipuistot ja aurinkokennofarmit. Meneekö yli 20v ennenkuin niiden investoinnit on kuoletettu ja vasta sitten vedyn tuotantokustannukset ovat aidosti halpaa.... JOS tuulee, JOS aurinko paistaa.

    • Anonyymi

      Vedyn valmistaminen maakaasusta pitää myös diktaattorit vallassa kun maakaasua voidaan myydä valtavia määriä vetyautoja varten, sillä maakaasusta valmistaminen on halvin tapa. Ja jos tämä halutaan välttää (Ukrainan sota), niin tulee entistä enemmän painetta tehdä vetyä sähköllä lisäten sähkökriisejä entisestään pitäen sähkön hintaa korkeampana ympäri vuoden, koska aina on kysyntää sähkölle jopa yöaikaan.

      "Talousjärjestelmämme on rakennettu fossiilisten polttoaineiden varaan. Ilman öljyä, hiiltä ja kaasua nykyinen yhteiskunta ei pysy pystyssä.

      Riippuvuus fossiilisista polttoaineista on viemässä ihmiskuntaa kohti tuhoa. Metsäpalot ovat pientä sen rinnalla, jos miljardit joutuvat vaeltamaan pohjoiseen ilmastopakolaisina.

      Lisäksi riippuvuus öljystä ja kaasusta pönkittää toinen toistaan verisempiä diktatuureja. Kauhugalleria löytyy uutiskuvista kättelemästä hyväntuulisia eurooppalaisia ja amerikkalaisia johtajia.

      Fossiilisista polttoaineista ei voida luopua hetkessä, mutta kaikki mahdollinen on tehtävä, jotta öljyn, kaasun ja hiilen polttaminen voidaan lopettaa niin pian kuin mahdollista.

      Samalla kertaa yhteiskunta muuttuisi ympäristöllisesti kestäväksi ja irtautuisi verisestä siteestään öljy- ja kaasudiktatuureihin."

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4626ca8a-03aa-40c5-83ad-41daf653bdaf

    • Anonyymi

      Kun sähkön kysyntä nousee vedyn tuottamisen takia, niin vanhoja hiilivoimaloitakin joudutaan pitämään tuotannossa pitkään kun niitä ei voida vain ajaa alas. Kansalaiset hyväksyvät kuitenkin mielummin hiilivoimaloiden käytön kuin vaikka tunnin kiertävät sähkökatkot päivässä, jotta sähköä aidosti riittää. Vetyä tuotetaan osittain myös paljon likaisella hiilivoimalla, joten se nakertaa sen vihreyttä tehokkaasti.

    • Anonyymi

      Ja tämä aloitus on nyt ajankohtainen sillä lehdistössä puhutaan nyt jatkuvasti sähkökriisistä talvella ja kehoitetaan säästämään sähköä. Sähköautoilijoitakin kauhistellaan, mutta vetyautoilijoita vielä enemmän tulevaisuudessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähkön hinta alkaa olemaan taas melkein normaalilla tasolla kesällä 2023. Mutta kun vetytehtaita perustetaan niin lähtee sähkön kysyntä ja hinta taas nousuun.

    • Anonyymi

      Tässä linkissä näkee selvästi kuinka sähköä tuhlataan muunnosprosesseissa vedyn ja synteettisen polttoaineen valmistamiseen. Sama määrä sähköä täyssähköauto ajaa moninkertaisesti pidemmälle. Valheellisesti uskotellaan että vihreää sähköä olisi valtavasti valmiina vaikka sitä on oikeasti todella vähän ja se on jo kaikki käytännössä myyty käyttöön. Tulevaisuuden sähkökriisit pitävät myös hiilivoimalat ja hiilikaivokset elossa, koska niistä ei voida luopua sähkön loppumisen pelossa kulutuspiikkien aikaan. Toisinsanoen vety ja synteettiset polttoaineet lisäävät sähkökriisejä tulevaisuudessa, koska niiden sähköntarve on valtava.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

    • Anonyymi

      Vedyn ongelmana on että jokainen siirtovaihe hukkaa merkittävästi energiaa. Sen takia vety energiana on melkoista tuhlaamista eikä vihreitä sähkövoimaloita kovin nopeasti kyetä pystyttämään vastustus byrokratian (not in my backyard) ja kalliiden hintalappujen takia, joiden kuolettamiseen menee helposti yli 15 vuotta. Muuntoprosesseissa hukataan lopulta paljon sähköä vedyn muodossa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-

    • Anonyymi

      Talvella vedyn hinta varmasti nousee väkisinkin, koska sähkö on silloin kalliimpaa. Tämä lisää myös vetyautoilijoiden kuluja talvella. Ja kun muutenkin vetyauton kulutus nousee talvella, niin yhteisvaikutus tuntuu jo huomattavasti kukkarossa.

      "Kuinka paljon kulutus kasvaa?

      Vedynkulutuksen kasvu talvella voi vaihdella merkittävästi, mutta arvioiden mukaan:

      Kulutus voi kasvaa 10–30 % verrattuna kesäolosuhteisiin. Tämä vaihtelee huomattavasti riippuen ulkolämpötilasta, ajotavasta (kaupunkiajo vs. maantieajo), ja siitä, kuinka paljon sisätilojen lämmitystä käytetään.
      Esimerkiksi vetyauton, joka kuluttaa kesällä noin 1 kg vetyä per 100 km, kulutus voi talvella nousta noin 1,1–1,3 kg per 100 km."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18675987/vetyauton-vedyn-kulutus-lisaantyy-selvasti-talvella-

    • Anonyymi

      Halpaa sähköä tulevaisuudessa tuskin on valtavia määriä. Ennuste on pikemminkin että sähköstä tulee "pulaa" varsinkin talvisin. Uusia sähkövoimaloita ei kannata tehdä jos sähkön hinta on alhaalla eli sähkön myynnistä saa liian vähän rahaa. Toisinsanoen vedyn käyttäessä valtavasti sähköä, niin sähkökriisit vain lisääntyvät ja vedyn kilohinta on kohtuu kallista.

      https://www.helen.fi/blogi/2016/riittaako-sahko-myos-tulevaisuudessa

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010194357.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      328
      2667
    2. Veriteko Kajaanissa.

      Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.
      Kajaani
      28
      1891
    3. Anna vihje jonka vain te tiedätte

      Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e
      Ikävä
      138
      1711
    4. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      51
      1417
    5. Olet kamalin ihminen mitä tiedän M

      Toivottavasti ei ikinä nähdä enää.
      Ikävä
      68
      959
    6. Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat

      Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko
      Sinkut
      160
      957
    7. Mitä sanoisit jos uskaltaisin

      Avautua IRL ihan oikeasti? Mietin keinoja siihen koska en vain enää jaksa että meidän välit jatkuu näin. Tiedän ettet ha
      Ikävä
      69
      914
    8. Taitaa olla kaikki ohi

      Meidän väliltä.
      Ikävä
      67
      876
    9. Mikä sai sut

      Rakastumaan häneen ja miten pitkään siinä meni? Mikä nyt on tilanne?
      Ikävä
      55
      830
    10. Farmi Suomi: Ari Koivunen tekee "ongelmallisen" päätöksen eläimille - Lloyd Libiso kieltää jyrkästi!

      Oho, heti “kriisiä” pukkaa Farmilla! Uusi kausi starttaa tv:ssä torstaina. Jaksaako Farmi Suomi kiinnostaa? Lue lisää,
      Tv-sarjat
      14
      809
    Aihe