Vetyautot lisäävät sähkökriisejä tulevaisuudessa.

Anonyymi

Vedyn tuottamiseen tarvitaan sähköä 50-83kw. Kuvitelkaa kun suomessakin kulkee yli miljoona vetyautoa, niin aletaan kysymään entistä enemmän mistä se sähkö saadaan vedyn valmistamista varten? Aletaanko sitten puhumaan että akkuauto on kuitenkin se ympäristöystävällisempi vastaus sähkökriisejä vastaan kun samalla määrällä sähköä voi ajaa sähköautolla 300-400km kun vetyautolla 100km?

Tee siis ympäristöteko ja jätä vetyauto ostamatta. Älä ruoki tulevaisuuden sähkökriisejä.

"Tällä hetkellä alkalielektrolysaattori tuottaa 1 kg vetykaasua 50–78 kWh:lla sähköä. Tällöin HHV-hyötysuhde, eli jos kaikki polttamisen energia saadaan talteen, on 51–79 %. PEM-elektrolysaattori tuottaa 1 kg vetyä vastaavasti 50-83 kWh:lla, jolloin HHV-hyötysuhde on 48–79 %. Alkalielektrolysaattori maksaa tällä hetkellä 1000–1500 €/kW ja PEM-elektrolysaattori tuplasti."

https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-tuli-vakava-varoitus-sahkokriisi-uhkaa-eurooppaa-sahkolasku-voi-nousta-paikoin-kymmenia-prosentteja-tama-voi-kehittya-todella-rumaksi/eb21c0ff-ff88-4d8d-802f-fafd20f994b5

https://finlandabroad.fi/web/nor/ajankohtaista/-/asset_publisher/TV8iYvdcF3tq/content/norjaa-uhkaava-sahkokriisi-kiusaa-hallitusta/384951

17

1314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuontisähkön hinta on huimassa nousussa. Suomessa tuotetusta vihreästä vedystä tulee näin ollen entistäkin järkevämpää. Suomen ensimmäinen vihreän vedyn tuotantolaitos rakennetaan Harjavaltaan.
      Myös mm. Ahvenanmaalle suunnitellaan jättimäistä vihreän vedyn tuotantolaitosta.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna Yhdysvalloissa akkusähköautojen latausta kehotettiin välttämään sähköpulan vuoksi.
        Kaliforniaan avataankin 100 uutta vetytankkausasemaa entisten lisäksi, jolloin niiden lukumäärä nousee noin 180 tankkausasemaan.
        Tämä kapasiteetti riittää 250 000 vetyautolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna Yhdysvalloissa akkusähköautojen latausta kehotettiin välttämään sähköpulan vuoksi.
        Kaliforniaan avataankin 100 uutta vetytankkausasemaa entisten lisäksi, jolloin niiden lukumäärä nousee noin 180 tankkausasemaan.
        Tämä kapasiteetti riittää 250 000 vetyautolle.

        Tuli Shell toisiin ajatuksiin vetytankkausasemien rakentamisessa ja päätti perua ne. Sen sijaan Shell päätti panostaa latausbisnekseen, koska näkee siinä enemmän tulevaisuuden bisnestä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18649509/shell-sulkee-vetyasemia-ja-peruutti-lupauksensa-rakentaa-48-vetytankkausasemaa

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-


    • Anonyymi

      Edelleen ne vihreällä sähköllä tuotettu vety kuluttaa paljon sähköä. Maksaa aika paljon isot tuulipuistot ja aurinkokennofarmit. Meneekö yli 20v ennenkuin niiden investoinnit on kuoletettu ja vasta sitten vedyn tuotantokustannukset ovat aidosti halpaa.... JOS tuulee, JOS aurinko paistaa.

    • Anonyymi

      Vedyn valmistaminen maakaasusta pitää myös diktaattorit vallassa kun maakaasua voidaan myydä valtavia määriä vetyautoja varten, sillä maakaasusta valmistaminen on halvin tapa. Ja jos tämä halutaan välttää (Ukrainan sota), niin tulee entistä enemmän painetta tehdä vetyä sähköllä lisäten sähkökriisejä entisestään pitäen sähkön hintaa korkeampana ympäri vuoden, koska aina on kysyntää sähkölle jopa yöaikaan.

      "Talousjärjestelmämme on rakennettu fossiilisten polttoaineiden varaan. Ilman öljyä, hiiltä ja kaasua nykyinen yhteiskunta ei pysy pystyssä.

      Riippuvuus fossiilisista polttoaineista on viemässä ihmiskuntaa kohti tuhoa. Metsäpalot ovat pientä sen rinnalla, jos miljardit joutuvat vaeltamaan pohjoiseen ilmastopakolaisina.

      Lisäksi riippuvuus öljystä ja kaasusta pönkittää toinen toistaan verisempiä diktatuureja. Kauhugalleria löytyy uutiskuvista kättelemästä hyväntuulisia eurooppalaisia ja amerikkalaisia johtajia.

      Fossiilisista polttoaineista ei voida luopua hetkessä, mutta kaikki mahdollinen on tehtävä, jotta öljyn, kaasun ja hiilen polttaminen voidaan lopettaa niin pian kuin mahdollista.

      Samalla kertaa yhteiskunta muuttuisi ympäristöllisesti kestäväksi ja irtautuisi verisestä siteestään öljy- ja kaasudiktatuureihin."

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4626ca8a-03aa-40c5-83ad-41daf653bdaf

    • Anonyymi

      Kun sähkön kysyntä nousee vedyn tuottamisen takia, niin vanhoja hiilivoimaloitakin joudutaan pitämään tuotannossa pitkään kun niitä ei voida vain ajaa alas. Kansalaiset hyväksyvät kuitenkin mielummin hiilivoimaloiden käytön kuin vaikka tunnin kiertävät sähkökatkot päivässä, jotta sähköä aidosti riittää. Vetyä tuotetaan osittain myös paljon likaisella hiilivoimalla, joten se nakertaa sen vihreyttä tehokkaasti.

    • Anonyymi

      Ja tämä aloitus on nyt ajankohtainen sillä lehdistössä puhutaan nyt jatkuvasti sähkökriisistä talvella ja kehoitetaan säästämään sähköä. Sähköautoilijoitakin kauhistellaan, mutta vetyautoilijoita vielä enemmän tulevaisuudessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähkön hinta alkaa olemaan taas melkein normaalilla tasolla kesällä 2023. Mutta kun vetytehtaita perustetaan niin lähtee sähkön kysyntä ja hinta taas nousuun.

    • Anonyymi

      Tässä linkissä näkee selvästi kuinka sähköä tuhlataan muunnosprosesseissa vedyn ja synteettisen polttoaineen valmistamiseen. Sama määrä sähköä täyssähköauto ajaa moninkertaisesti pidemmälle. Valheellisesti uskotellaan että vihreää sähköä olisi valtavasti valmiina vaikka sitä on oikeasti todella vähän ja se on jo kaikki käytännössä myyty käyttöön. Tulevaisuuden sähkökriisit pitävät myös hiilivoimalat ja hiilikaivokset elossa, koska niistä ei voida luopua sähkön loppumisen pelossa kulutuspiikkien aikaan. Toisinsanoen vety ja synteettiset polttoaineet lisäävät sähkökriisejä tulevaisuudessa, koska niiden sähköntarve on valtava.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

    • Anonyymi

      Vedyn ongelmana on että jokainen siirtovaihe hukkaa merkittävästi energiaa. Sen takia vety energiana on melkoista tuhlaamista eikä vihreitä sähkövoimaloita kovin nopeasti kyetä pystyttämään vastustus byrokratian (not in my backyard) ja kalliiden hintalappujen takia, joiden kuolettamiseen menee helposti yli 15 vuotta. Muuntoprosesseissa hukataan lopulta paljon sähköä vedyn muodossa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-

    • Anonyymi

      Talvella vedyn hinta varmasti nousee väkisinkin, koska sähkö on silloin kalliimpaa. Tämä lisää myös vetyautoilijoiden kuluja talvella. Ja kun muutenkin vetyauton kulutus nousee talvella, niin yhteisvaikutus tuntuu jo huomattavasti kukkarossa.

      "Kuinka paljon kulutus kasvaa?

      Vedynkulutuksen kasvu talvella voi vaihdella merkittävästi, mutta arvioiden mukaan:

      Kulutus voi kasvaa 10–30 % verrattuna kesäolosuhteisiin. Tämä vaihtelee huomattavasti riippuen ulkolämpötilasta, ajotavasta (kaupunkiajo vs. maantieajo), ja siitä, kuinka paljon sisätilojen lämmitystä käytetään.
      Esimerkiksi vetyauton, joka kuluttaa kesällä noin 1 kg vetyä per 100 km, kulutus voi talvella nousta noin 1,1–1,3 kg per 100 km."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18675987/vetyauton-vedyn-kulutus-lisaantyy-selvasti-talvella-

    • Anonyymi

      Halpaa sähköä tulevaisuudessa tuskin on valtavia määriä. Ennuste on pikemminkin että sähköstä tulee "pulaa" varsinkin talvisin. Uusia sähkövoimaloita ei kannata tehdä jos sähkön hinta on alhaalla eli sähkön myynnistä saa liian vähän rahaa. Toisinsanoen vedyn käyttäessä valtavasti sähköä, niin sähkökriisit vain lisääntyvät ja vedyn kilohinta on kohtuu kallista.

      https://www.helen.fi/blogi/2016/riittaako-sahko-myos-tulevaisuudessa

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010194357.html

    • Anonyymi

      Vetyautot lisäävät enemmän painetta sähköverkon vahvistamiseen kuin täyssähköautot, koska vedyn valmistamiseen tarvitaan huomattavasti enemmän sähköä myös kaukaa siirrettynä vetytehtaan tarpeisiin.

      "• Vedyn tuotanto ja jatkojalostus vaatii paljon sähköä, ja
      sähkön saatavuus onkin keskeisessä roolissa vedyn
      tuotanto- ja kulutuslaitosten sijainnissa.
      • Elektrolyysissä sähköä kuluu häviöihin n. 30 %. Vety
      kannattaa siis tuottaa lähellä sähköntuotantoa, jotta
      voidaan minimoida siirrettävän energian määrä.
      • Toisaalta häviöistä suurin osa on hyödynnettävissä
      hukkalämpönä, mikä voi ajaa vedyn tuotannon
      sijoittamista esimerkiksi lähelle suuria kaupunkeja ja
      niiden kaukolämpöverkkoja.
      • Vetytalouden kehitysnäkymät osoittavat, että
      sähköverkkoa on tarpeen laajentaa ja vahvistaa, jotta
      voidaan mahdollistaa uusiutuvan sähköntuotannon ja
      puhtaan vedyn tuotannon liitynnät sähköverkkoon."

      https://admin.espoo.fi/sites/default/files/2024-12/Espoon-vetytalousselvitys-2024.pdf

    • Anonyymi

      Monissa kunnissa on tämä ongelma kun vetytehtaita suunnitellaan.

      "Vedyn laajamittainen tuotanto voi olla Espoossa haasteellista, sillä
      Espoossa ei ole merkittävästi uusiutuvan sähkön tuotantoa. Vedyn
      tuottaminen vaatii paljon uusiutuvaa sähköä, ja tuotantolaitos kannattaa
      sijoittaa lähelle sähköntuotantoa. Vetyteollisuus vaatii Espooseen
      merkittäviä suurjänniteverkon vahvistuksia eli uusia
      voimajohtoyhteyksiä. Riskinä on, että sähköverkko ei ole valmis siihen
      mennessä, kun vetylaitos tarvitsee sähköä."

      https://admin.espoo.fi/sites/default/files/2024-12/Espoon-vetytalousselvitys-2024.pdf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      71
      2742
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      75
      2308
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      75
      2158
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2055
    5. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      5
      1434
    6. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      10
      1419
    7. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      78
      1142
    8. Mitä eniten haluat

      Kaivatustasi.
      Ikävä
      69
      1027
    9. Taas alkoi soidinmenot.

      Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      1010
    10. No miten meni?

      Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      114
      975
    Aihe