Vetyautot lisäävät sähkökriisejä tulevaisuudessa.

Anonyymi

Vedyn tuottamiseen tarvitaan sähköä 50-83kw. Kuvitelkaa kun suomessakin kulkee yli miljoona vetyautoa, niin aletaan kysymään entistä enemmän mistä se sähkö saadaan vedyn valmistamista varten? Aletaanko sitten puhumaan että akkuauto on kuitenkin se ympäristöystävällisempi vastaus sähkökriisejä vastaan kun samalla määrällä sähköä voi ajaa sähköautolla 300-400km kun vetyautolla 100km?

Tee siis ympäristöteko ja jätä vetyauto ostamatta. Älä ruoki tulevaisuuden sähkökriisejä.

"Tällä hetkellä alkalielektrolysaattori tuottaa 1 kg vetykaasua 50–78 kWh:lla sähköä. Tällöin HHV-hyötysuhde, eli jos kaikki polttamisen energia saadaan talteen, on 51–79 %. PEM-elektrolysaattori tuottaa 1 kg vetyä vastaavasti 50-83 kWh:lla, jolloin HHV-hyötysuhde on 48–79 %. Alkalielektrolysaattori maksaa tällä hetkellä 1000–1500 €/kW ja PEM-elektrolysaattori tuplasti."

https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-tuli-vakava-varoitus-sahkokriisi-uhkaa-eurooppaa-sahkolasku-voi-nousta-paikoin-kymmenia-prosentteja-tama-voi-kehittya-todella-rumaksi/eb21c0ff-ff88-4d8d-802f-fafd20f994b5

https://finlandabroad.fi/web/nor/ajankohtaista/-/asset_publisher/TV8iYvdcF3tq/content/norjaa-uhkaava-sahkokriisi-kiusaa-hallitusta/384951

17

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuontisähkön hinta on huimassa nousussa. Suomessa tuotetusta vihreästä vedystä tulee näin ollen entistäkin järkevämpää. Suomen ensimmäinen vihreän vedyn tuotantolaitos rakennetaan Harjavaltaan.
      Myös mm. Ahvenanmaalle suunnitellaan jättimäistä vihreän vedyn tuotantolaitosta.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna Yhdysvalloissa akkusähköautojen latausta kehotettiin välttämään sähköpulan vuoksi.
        Kaliforniaan avataankin 100 uutta vetytankkausasemaa entisten lisäksi, jolloin niiden lukumäärä nousee noin 180 tankkausasemaan.
        Tämä kapasiteetti riittää 250 000 vetyautolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä vuonna Yhdysvalloissa akkusähköautojen latausta kehotettiin välttämään sähköpulan vuoksi.
        Kaliforniaan avataankin 100 uutta vetytankkausasemaa entisten lisäksi, jolloin niiden lukumäärä nousee noin 180 tankkausasemaan.
        Tämä kapasiteetti riittää 250 000 vetyautolle.

        Tuli Shell toisiin ajatuksiin vetytankkausasemien rakentamisessa ja päätti perua ne. Sen sijaan Shell päätti panostaa latausbisnekseen, koska näkee siinä enemmän tulevaisuuden bisnestä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18649509/shell-sulkee-vetyasemia-ja-peruutti-lupauksensa-rakentaa-48-vetytankkausasemaa

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-


    • Anonyymi

      Edelleen ne vihreällä sähköllä tuotettu vety kuluttaa paljon sähköä. Maksaa aika paljon isot tuulipuistot ja aurinkokennofarmit. Meneekö yli 20v ennenkuin niiden investoinnit on kuoletettu ja vasta sitten vedyn tuotantokustannukset ovat aidosti halpaa.... JOS tuulee, JOS aurinko paistaa.

    • Anonyymi

      Vedyn valmistaminen maakaasusta pitää myös diktaattorit vallassa kun maakaasua voidaan myydä valtavia määriä vetyautoja varten, sillä maakaasusta valmistaminen on halvin tapa. Ja jos tämä halutaan välttää (Ukrainan sota), niin tulee entistä enemmän painetta tehdä vetyä sähköllä lisäten sähkökriisejä entisestään pitäen sähkön hintaa korkeampana ympäri vuoden, koska aina on kysyntää sähkölle jopa yöaikaan.

      "Talousjärjestelmämme on rakennettu fossiilisten polttoaineiden varaan. Ilman öljyä, hiiltä ja kaasua nykyinen yhteiskunta ei pysy pystyssä.

      Riippuvuus fossiilisista polttoaineista on viemässä ihmiskuntaa kohti tuhoa. Metsäpalot ovat pientä sen rinnalla, jos miljardit joutuvat vaeltamaan pohjoiseen ilmastopakolaisina.

      Lisäksi riippuvuus öljystä ja kaasusta pönkittää toinen toistaan verisempiä diktatuureja. Kauhugalleria löytyy uutiskuvista kättelemästä hyväntuulisia eurooppalaisia ja amerikkalaisia johtajia.

      Fossiilisista polttoaineista ei voida luopua hetkessä, mutta kaikki mahdollinen on tehtävä, jotta öljyn, kaasun ja hiilen polttaminen voidaan lopettaa niin pian kuin mahdollista.

      Samalla kertaa yhteiskunta muuttuisi ympäristöllisesti kestäväksi ja irtautuisi verisestä siteestään öljy- ja kaasudiktatuureihin."

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4626ca8a-03aa-40c5-83ad-41daf653bdaf

    • Anonyymi

      Kun sähkön kysyntä nousee vedyn tuottamisen takia, niin vanhoja hiilivoimaloitakin joudutaan pitämään tuotannossa pitkään kun niitä ei voida vain ajaa alas. Kansalaiset hyväksyvät kuitenkin mielummin hiilivoimaloiden käytön kuin vaikka tunnin kiertävät sähkökatkot päivässä, jotta sähköä aidosti riittää. Vetyä tuotetaan osittain myös paljon likaisella hiilivoimalla, joten se nakertaa sen vihreyttä tehokkaasti.

    • Anonyymi

      Ja tämä aloitus on nyt ajankohtainen sillä lehdistössä puhutaan nyt jatkuvasti sähkökriisistä talvella ja kehoitetaan säästämään sähköä. Sähköautoilijoitakin kauhistellaan, mutta vetyautoilijoita vielä enemmän tulevaisuudessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähkön hinta alkaa olemaan taas melkein normaalilla tasolla kesällä 2023. Mutta kun vetytehtaita perustetaan niin lähtee sähkön kysyntä ja hinta taas nousuun.

    • Anonyymi

      Tässä linkissä näkee selvästi kuinka sähköä tuhlataan muunnosprosesseissa vedyn ja synteettisen polttoaineen valmistamiseen. Sama määrä sähköä täyssähköauto ajaa moninkertaisesti pidemmälle. Valheellisesti uskotellaan että vihreää sähköä olisi valtavasti valmiina vaikka sitä on oikeasti todella vähän ja se on jo kaikki käytännössä myyty käyttöön. Tulevaisuuden sähkökriisit pitävät myös hiilivoimalat ja hiilikaivokset elossa, koska niistä ei voida luopua sähkön loppumisen pelossa kulutuspiikkien aikaan. Toisinsanoen vety ja synteettiset polttoaineet lisäävät sähkökriisejä tulevaisuudessa, koska niiden sähköntarve on valtava.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

    • Anonyymi

      Vedyn ongelmana on että jokainen siirtovaihe hukkaa merkittävästi energiaa. Sen takia vety energiana on melkoista tuhlaamista eikä vihreitä sähkövoimaloita kovin nopeasti kyetä pystyttämään vastustus byrokratian (not in my backyard) ja kalliiden hintalappujen takia, joiden kuolettamiseen menee helposti yli 15 vuotta. Muuntoprosesseissa hukataan lopulta paljon sähköä vedyn muodossa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-

    • Anonyymi

      Talvella vedyn hinta varmasti nousee väkisinkin, koska sähkö on silloin kalliimpaa. Tämä lisää myös vetyautoilijoiden kuluja talvella. Ja kun muutenkin vetyauton kulutus nousee talvella, niin yhteisvaikutus tuntuu jo huomattavasti kukkarossa.

      "Kuinka paljon kulutus kasvaa?

      Vedynkulutuksen kasvu talvella voi vaihdella merkittävästi, mutta arvioiden mukaan:

      Kulutus voi kasvaa 10–30 % verrattuna kesäolosuhteisiin. Tämä vaihtelee huomattavasti riippuen ulkolämpötilasta, ajotavasta (kaupunkiajo vs. maantieajo), ja siitä, kuinka paljon sisätilojen lämmitystä käytetään.
      Esimerkiksi vetyauton, joka kuluttaa kesällä noin 1 kg vetyä per 100 km, kulutus voi talvella nousta noin 1,1–1,3 kg per 100 km."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18675987/vetyauton-vedyn-kulutus-lisaantyy-selvasti-talvella-

    • Anonyymi

      Halpaa sähköä tulevaisuudessa tuskin on valtavia määriä. Ennuste on pikemminkin että sähköstä tulee "pulaa" varsinkin talvisin. Uusia sähkövoimaloita ei kannata tehdä jos sähkön hinta on alhaalla eli sähkön myynnistä saa liian vähän rahaa. Toisinsanoen vedyn käyttäessä valtavasti sähköä, niin sähkökriisit vain lisääntyvät ja vedyn kilohinta on kohtuu kallista.

      https://www.helen.fi/blogi/2016/riittaako-sahko-myos-tulevaisuudessa

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010194357.html

    • Anonyymi

      Vetyautot lisäävät enemmän painetta sähköverkon vahvistamiseen kuin täyssähköautot, koska vedyn valmistamiseen tarvitaan huomattavasti enemmän sähköä myös kaukaa siirrettynä vetytehtaan tarpeisiin.

      "• Vedyn tuotanto ja jatkojalostus vaatii paljon sähköä, ja
      sähkön saatavuus onkin keskeisessä roolissa vedyn
      tuotanto- ja kulutuslaitosten sijainnissa.
      • Elektrolyysissä sähköä kuluu häviöihin n. 30 %. Vety
      kannattaa siis tuottaa lähellä sähköntuotantoa, jotta
      voidaan minimoida siirrettävän energian määrä.
      • Toisaalta häviöistä suurin osa on hyödynnettävissä
      hukkalämpönä, mikä voi ajaa vedyn tuotannon
      sijoittamista esimerkiksi lähelle suuria kaupunkeja ja
      niiden kaukolämpöverkkoja.
      • Vetytalouden kehitysnäkymät osoittavat, että
      sähköverkkoa on tarpeen laajentaa ja vahvistaa, jotta
      voidaan mahdollistaa uusiutuvan sähköntuotannon ja
      puhtaan vedyn tuotannon liitynnät sähköverkkoon."

      https://admin.espoo.fi/sites/default/files/2024-12/Espoon-vetytalousselvitys-2024.pdf

    • Anonyymi

      Monissa kunnissa on tämä ongelma kun vetytehtaita suunnitellaan.

      "Vedyn laajamittainen tuotanto voi olla Espoossa haasteellista, sillä
      Espoossa ei ole merkittävästi uusiutuvan sähkön tuotantoa. Vedyn
      tuottaminen vaatii paljon uusiutuvaa sähköä, ja tuotantolaitos kannattaa
      sijoittaa lähelle sähköntuotantoa. Vetyteollisuus vaatii Espooseen
      merkittäviä suurjänniteverkon vahvistuksia eli uusia
      voimajohtoyhteyksiä. Riskinä on, että sähköverkko ei ole valmis siihen
      mennessä, kun vetylaitos tarvitsee sähköä."

      https://admin.espoo.fi/sites/default/files/2024-12/Espoon-vetytalousselvitys-2024.pdf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      100
      14166
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      23
      5868
    3. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      154
      5561
    4. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      152
      5408
    5. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      202
      5126
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      289
      4280
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      21
      3930
    8. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      87
      3601
    9. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      1
      3517
    10. Vanhat miehet eivät muista

      Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      19
      3479
    Aihe