KEVO

murmuskalainen

Voisiko joku Kevon kokenut kertoa juttua reissustaan? Vinkit tervetulleita :)
Ollaan heinäkuulla autoilemassa sinne, tarkoitus vaeltaa kenties koko reitti.

18

7019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • white eagle

      Pari kertaa olen Kevolla käynyt ed. kerrasta on tosin jo aikaa, mutta ei kai se miksikään ole siitä muuttunut. Kahlauspaikoissa ainakin silloin vielä kastui oikein kunnolla, joten siihen kannattaa varautua. Kokonaisuutena reitti on nätti ja huippukohteita on useita. Muutamia kohtuu rankkoja nousuja, mutta ei mitään tosi pahoja. Suositan Kevoa todella, yksi mieleenjääneimpiä vaelluskohteitani Suomessa!!

    • vaeltaja

      Käytiin vuonna 2000. Aivan mahtava paikka. Maasto on pääosin helppokulkuista, mutta rankkoja nousujakin on. Kahlauspaikkohin kannattaa tosiaan varautua, sandaalit on hyvät, mutta sääret kannattaa peittää housuilla. Meidän kimppuun kävi vedessä jotain "ötököitä", tuli sääret ihme puremajälkiä täyteen. Telttapaikkoja on paljon ja autiotuvat siistejä. Hauskaa matkaa!

      • kerran käynyt

        ...autiotupia nykyään oon ollut siellä 90-luvun alkupuolella ja ei silloin ollut mökkejä oli vaan telttapaikkoja ja jokunen kammi muistaakseni.


      • kevopa kevo
        kerran käynyt kirjoitti:

        ...autiotupia nykyään oon ollut siellä 90-luvun alkupuolella ja ei silloin ollut mökkejä oli vaan telttapaikkoja ja jokunen kammi muistaakseni.

        Ei siellä ole kuin yksi autiotupa siellä sen reitin eteläpäässä muistaakseni. Turvekammi on ainakin siinä sen ison vesiputouksen juuressa.
        Pääreitin ulkopuolella on vielä muutama tupa.


    • achilleon

      jeps, viime vuonna vaelsimme kevon reitin sulaojalta kenespahtalle. Ruktajärvellä eka yöpyminen, siellä
      varsin hyväkuntoinen kota ja tupa järvenranalla. maasto vain hyvinkin hiekkaista. Seuraava majoitus oli fiellunputouksilla ja sitä ennen eka kahlauspaikka. Elokuussa vettä oli tuonne munaskuihin myöten ja virtaus jonkinverran voimakasta, mutta homma hoitu kun meni kivistä pohjaa nk. "hiihtäen" ja rinkan lukot ilmanmuuta auki jos sattuu kellahtaa selälleen. Tiedän henkilön jolla olis voinut vaikka hukkua sillä meinasi sattua hullusti...

      itse nautin kyllä näistä virkistävistä kahlauksista ja onhan niissä kaikissa ylityspaikoissa vaijerit joissa hihnat. parhaiten pääsin kun menin yhdellä remmillä yli ja juuri tuolla hiihtotekniikalla jotta virta ei vie jalkaa ja koko tyyppiä mennessään.

      Fiellunputouksille ennen kahlausta on varsin jyrkkä lasku ja ottaa jaloille, mutta perillä leirissä sitä kummasti virkistyy kun saa ruokaa.
      Siellä on turvekammi jossa takka.

      matkan varrella on upeita paikkoja joissa silmä lepää. Turvekammeja useimpia.

      kolmas yö vietettiin Suohpasjärvellä, tuulinen paikka tunturien keskellä. Kota oli huonossa kunnossa mutta silti antoi mitä erinomaisinta suojaa sateelta. Oli mielestäni koko reitin karuin paikka.

      Alunperin oli tarkoitus mennä 5päivässä mutta menikin 4päivää, turhaa hoppua pidettiin.

      Vika yö 6km päässä tieltä. mahtava reissu ja menen uudestaan, vaan silloin ajankanssa ja myös tuo guivin lenkin vois kiertää...

      Riekkoja ja poroja näkyi välillä. Suosittelen lämpimästi, jos ei omalla autolla mene niin kuljetus ivalosta hoituu kätevästi bussilla. itse käytimme juuri bussia ja lentäen ivaloon.

      • ekalle

        hei olen menossa ekalle vaellukselle ja kohde on kevo kunto kohtalainen onko liian vaativa aloittelijalle aikaa olen varannut 5-6 päivää, onko kellään jotain hyviä vinkkejä


      • kevolle
        ekalle kirjoitti:

        hei olen menossa ekalle vaellukselle ja kohde on kevo kunto kohtalainen onko liian vaativa aloittelijalle aikaa olen varannut 5-6 päivää, onko kellään jotain hyviä vinkkejä

        Aloittelijalle juuri sopiva ja onnistuu normaalilla kunnolla.

        Rinkka ei saisi painaa juuri yli 20 kg , ainakaan noin 75 kiloisella henkilöllä. Helpottaa kulkemista ja säästää jalkoja rapuissa.

        Menin läpi 4-päivässä. Jos linja-autolla liikkeellä niin neljännen yön joutunee yöpymään lähellä maantietä.


    • Tamu

      Jokos vaelsit Kevolla? Itse menin sen parissa päivässä viime kesänä tyttökaverini kanssa. Oli upeita maisemia. Talvella mahtavaa muistella kesän reissua. Itselläni on hyvä kunto, joten matka ei painanut. Tyttökaverini jaksoi myös todella hyvin, vaikka ei harrasta paljoa liikuntaa. Reitillä tuli vastaan yli 70v. henkilöitä, joten oikealla asenteella ja itselleen hyvällä vauhdilla Kevo sopii kaikille. Sopivaa evästä ja yöksi lämmintä mukaan, niin matka on todellinen elämys!! Ja juotavaa on hyvä pitää aina litra tai pari repussa. Suosittelen Kevoa kaikille!

      • vaikka

        puroja on kahlattavaksi asti, no ehkä pienen pullon voi pitää vyössä.


      • Tamu
        vaikka kirjoitti:

        puroja on kahlattavaksi asti, no ehkä pienen pullon voi pitää vyössä.

        Nii-in, mutta eihän se vara venettä kaada. Itse olin helteiden aikaan vaeltamassa ja silloin on hyvä kuljettaa juomaa mukana. Lisäksi Kevollakin on pätkiä jolloin ei vettä ole saatavilla, kuten Fiellun jälkeen n.10km kenestuville päin. Vettä on muutenkin hyvä olla aina saatavilla, sillä ei koskaan tiedä mitä sattuu... Vaikka kuinka olisi eräjorma ei tarvitse leikkiä sankaria. Enkä tarkoittanut litralla tai parilla sankoa, vaan vaikka juuri 2 henkilöllä omat n.puolen litran juomapullot. Kaikkeen sitä ihmisten pitääkin tarttua... Mutta kukin tallaa tyylillään.


      • painoi
        Tamu kirjoitti:

        Nii-in, mutta eihän se vara venettä kaada. Itse olin helteiden aikaan vaeltamassa ja silloin on hyvä kuljettaa juomaa mukana. Lisäksi Kevollakin on pätkiä jolloin ei vettä ole saatavilla, kuten Fiellun jälkeen n.10km kenestuville päin. Vettä on muutenkin hyvä olla aina saatavilla, sillä ei koskaan tiedä mitä sattuu... Vaikka kuinka olisi eräjorma ei tarvitse leikkiä sankaria. Enkä tarkoittanut litralla tai parilla sankoa, vaan vaikka juuri 2 henkilöllä omat n.puolen litran juomapullot. Kaikkeen sitä ihmisten pitääkin tarttua... Mutta kukin tallaa tyylillään.

        juuri Kevolla ja litra tai kaksi rinkassa tekee kilon tai kaksi lisää painoa eli pahimmillan lähes 10 % lisäkuormaa. Rappuset tuntui jaloissa ja sen jälkeen olen koettanut keventää kaikin keinoin painoa.

        Tavoitteena olisi päästä 20 kg rinkalla reissuun, ja siihen ei pääse millään jos kantaa vettä mukanaan.


      • Tamu
        painoi kirjoitti:

        juuri Kevolla ja litra tai kaksi rinkassa tekee kilon tai kaksi lisää painoa eli pahimmillan lähes 10 % lisäkuormaa. Rappuset tuntui jaloissa ja sen jälkeen olen koettanut keventää kaikin keinoin painoa.

        Tavoitteena olisi päästä 20 kg rinkalla reissuun, ja siihen ei pääse millään jos kantaa vettä mukanaan.

        Oma rinkkani painoi n.12-13kg. Tyttökaverini rinkka taas n.7kg. Molemmat kannoimme omat vaatteemme sekä makuupussit ja minulla lisänä ruoat ja teltta, eikä meillä ole mitään huippu light-vaellusvarusteita. Vain tavallisia vaatteita ja parin kilon makuupussit. Myös sadevarustus oli mukana. Varusteet 4:lle päivälle ja ruokaa jäi siis reilusti yli, kun vaelluksemme kesti 2 vrk.
        Vertasimme muiden tekemiä varustelistoja ja sovelsimme niitä omiin tarpeisiimme ja saimme helposti rinkoistamme kevyet, vaikka otimme varsin makkarapakettia ja säilykepurkki ruokaakin matkaan. Myös karkkia ja muuta naposteltavaa oli mukana. Kylmää eikä nälkää tarvinut nähdä.


      • vaeltaja
        Tamu kirjoitti:

        Oma rinkkani painoi n.12-13kg. Tyttökaverini rinkka taas n.7kg. Molemmat kannoimme omat vaatteemme sekä makuupussit ja minulla lisänä ruoat ja teltta, eikä meillä ole mitään huippu light-vaellusvarusteita. Vain tavallisia vaatteita ja parin kilon makuupussit. Myös sadevarustus oli mukana. Varusteet 4:lle päivälle ja ruokaa jäi siis reilusti yli, kun vaelluksemme kesti 2 vrk.
        Vertasimme muiden tekemiä varustelistoja ja sovelsimme niitä omiin tarpeisiimme ja saimme helposti rinkoistamme kevyet, vaikka otimme varsin makkarapakettia ja säilykepurkki ruokaakin matkaan. Myös karkkia ja muuta naposteltavaa oli mukana. Kylmää eikä nälkää tarvinut nähdä.

        mentiin etelästä guivin lenkki tuossa heinäkuun viimeisellä viikolla runsaat 80 km meni viisi päivää käytiin myös guivin huipulla oli hienot maisemat ja reissu oli täys kymppi muutama rakko tuli mut ne on jo hoidettu pois ja rinkkahan ei paina kun sen säätää oikeen.


      • Vaeltaja
        vaeltaja kirjoitti:

        mentiin etelästä guivin lenkki tuossa heinäkuun viimeisellä viikolla runsaat 80 km meni viisi päivää käytiin myös guivin huipulla oli hienot maisemat ja reissu oli täys kymppi muutama rakko tuli mut ne on jo hoidettu pois ja rinkkahan ei paina kun sen säätää oikeen.

        Tarkoitus olisi kävellä kevon reitti läpi.Karigasniemestä Utsjoelle,mutta jonkun pitäsi viedä meidät reitin toiseenpäähän,kuulin että sellainen mahdollisuus on olemassa.
        Mistä kannattaa kysellä tästä asiasta?
        Ja onko netissä muualla keskustelupalstaa koskien kevon reittiä tai muuten vaellusta?


      • vaeltajatar
        Vaeltaja kirjoitti:

        Tarkoitus olisi kävellä kevon reitti läpi.Karigasniemestä Utsjoelle,mutta jonkun pitäsi viedä meidät reitin toiseenpäähän,kuulin että sellainen mahdollisuus on olemassa.
        Mistä kannattaa kysellä tästä asiasta?
        Ja onko netissä muualla keskustelupalstaa koskien kevon reittiä tai muuten vaellusta?

        katsoppa relaa.com on kovasti juttua


      • Samoilija

    • kovempi kuin Kevo

      Sanotaan "Kevo on kova" mutta minä menin sen kahdessa päivässä naureskellen läpi. Hieno reitti, vaikka helppo olikin. Kuntoa piisaa kun on kestävyysurheilija, ei paljon nousut hidastaneet, kahluu on kivaa vaihtelua siellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe