Xenon valot

sepelius

Ei ole aiempaa kokemusta xenon-valoista. Palaako ne kerralla kokonaan valaisemasta vai alkavatko vilkkumaan? Jos välillä palaa ja välillä ei, niin onko kosketushäiriö vai xenon loppumassa?

19

29165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neil

uudet.
      Xeon polttimot menettävät valotehostaan melkoisesti iän myötä.
      Siksi ne kannattaa vaihtaa uusiin melko usein.
      Itse vaihdan 2 kertaa vuodessa Xeon polttimot uusiin.
      Tietysti tähän vaikuttaa auton käyttötunnit.

• Mosse

Näitä kateellisia riittää liikenteessäkin - valitettavasti tämä on suomalainen perisynti.
        Toki xenon polttimon voi vaihtaa kahdesti vuodessa, mutta melko turhaa rahan haaskausta moinen.

Mitä tulee polttimoon niin yleensä polttimon valon väri alkaa pikku hiljaa vuosien saatossa vaihtumaan alkuperäisestä yleensä violetiksi ja samalla valoteho hiipuu. En ole nähnyt niiden vilkkuvan 'loppu metreillä', joten se voisi viitata vikaan jossain muualla. Jos hirvittää ostaa uusia polttimoita vain koittaakseen onko tuo vilkkuva tiensä lopussa, niin vaihda polttimot keskenään ja sitten tiedät johtuiko vilkkuminen polttimosta vaiko umpiosta.

• Neil

Ajan paljon ja valotehon väheneminen on ollut silmin havaittavaa.
        En tiedä mistä johtuu, eikä kiinnostakaan.
        Sen verran pitää korjata edellistä viestiäni, että en vaihda polttimoita itse, vaan ne vaihdetaan huollosssa.
        Mitähän ne muuten tekevät niille käytetyille polttimoille? Sitä en ole tullut kysyneeksi.
        Turvallista matkaa, polttimon tyypistä riippumatta.

• Neil
        Mosse kirjoitti:

Näitä kateellisia riittää liikenteessäkin - valitettavasti tämä on suomalainen perisynti.
        Toki xenon polttimon voi vaihtaa kahdesti vuodessa, mutta melko turhaa rahan haaskausta moinen.

Mitä tulee polttimoon niin yleensä polttimon valon väri alkaa pikku hiljaa vuosien saatossa vaihtumaan alkuperäisestä yleensä violetiksi ja samalla valoteho hiipuu. En ole nähnyt niiden vilkkuvan 'loppu metreillä', joten se voisi viitata vikaan jossain muualla. Jos hirvittää ostaa uusia polttimoita vain koittaakseen onko tuo vilkkuva tiensä lopussa, niin vaihda polttimot keskenään ja sitten tiedät johtuiko vilkkuminen polttimosta vaiko umpiosta.

Miten katelliset liittyvät tähän polttimo-asiaan?

• STS-98
        Neil kirjoitti:

Ajan paljon ja valotehon väheneminen on ollut silmin havaittavaa.
        En tiedä mistä johtuu, eikä kiinnostakaan.
        Sen verran pitää korjata edellistä viestiäni, että en vaihda polttimoita itse, vaan ne vaihdetaan huollosssa.
        Mitähän ne muuten tekevät niille käytetyille polttimoille? Sitä en ole tullut kysyneeksi.
        Turvallista matkaa, polttimon tyypistä riippumatta.

Syy on tekniikassa, jota on nyt alettu käyttää myös autoissa. Jokainenhan voi havaita kuinka himmeitä ovat ennen lopullista sammumistaan esim. katulamput, jotka perustuvat samaan ideaan. Hiljattainhan oli TM:ssä artikkeli asiasta. Muistaakseni teho taisi olla kuitissa n. 100 000 km:n jälkeen. Ainahan voi laittaa huomiovalot, joilla saa helposti pidennettyä polttimoiden ikää.

• Mosse
        Neil kirjoitti:

Miten katelliset liittyvät tähän polttimo-asiaan?

Kirjoituksesi on selvä trolli, sillä kuka vaihtaisi xenon polttimot kaksi kertaa vuodessa, ne kun kestävät tuommoiset 100tkm. Ajatko siis 200tkm vuodessa?

• Kari
        STS-98 kirjoitti:

Syy on tekniikassa, jota on nyt alettu käyttää myös autoissa. Jokainenhan voi havaita kuinka himmeitä ovat ennen lopullista sammumistaan esim. katulamput, jotka perustuvat samaan ideaan. Hiljattainhan oli TM:ssä artikkeli asiasta. Muistaakseni teho taisi olla kuitissa n. 100 000 km:n jälkeen. Ainahan voi laittaa huomiovalot, joilla saa helposti pidennettyä polttimoiden ikää.

Ei suomessa saa ajaa liikenteessä koskaan huomiovaloilla.

Valo määräykset on muuttuneet jo ainakin 7 - 8 vuotta sitten.

Kun auto liikkuu on aina oltava ajovalot päällä.
        Näin on ollut laki jo monet vuodet.

• STS-98
        Kari kirjoitti:

vai mistä ovat tietosi peräisin? Katsopa hakusanalla huomiovalot, niin voit päivittää tietosti netin avulla. Lamput ovat nimenomaisesti tarkoitettu säästämään omia ajovalopolttimoita ja niitä saa käyttää auringon noususta auringon laskuun lukuunottamatta olosuhteita, joissa näkyvyys on rajoittunut(lumipyry, rankka sade ym.)

• kari
        STS-98 kirjoitti:

vai mistä ovat tietosi peräisin? Katsopa hakusanalla huomiovalot, niin voit päivittää tietosti netin avulla. Lamput ovat nimenomaisesti tarkoitettu säästämään omia ajovalopolttimoita ja niitä saa käyttää auringon noususta auringon laskuun lukuunottamatta olosuhteita, joissa näkyvyys on rajoittunut(lumipyry, rankka sade ym.)

Ota selvää jos et usko.

• STS-98
        kari kirjoitti:

Ota selvää jos et usko.

No kun sattumalta juuri luin aken sivuilta asiasta. Luepa sinäkin. Omassa autossani on huomiovalot ja aina on mennyt läpi. Huhut on huhuja, tämä palsta ei käsittele astrologiaa.

• päivävalo
        Kari kirjoitti:

oletko koskaan tollaisista kuullut???? On jopa vakiona monissa autoissa...

• eeerwe

Mistä sinä nyt puhut?
        Xenon polttimot kestävät n,100000km ja normaali käytössä siis n,4 vuotta.
        Minulla on nyt kolmas uusi auto jossa kyseiset polttimot.
        Valotehoa ne menettävät,,,totta , mutta vaihtoväli on n, 4-vuotta siitä en anna periksi.
        Joten suosittelen sinulle xenon valoja ja samalla loppuu paskan puhuminen.

• Juzu_84

Sehän on todellisuudessa niin että Xenon poltin kestää n. 3000 h ja alkaa PUNERTAMAAN kun käyttöikää on jäljellä muutamia kymmeniä tunteja. Eli siitä tietää milloinka pitää lähteä ostamaan uutta poltinta. Henkilöauton xenonit ei ala vilkkumaan niinkuin katuvalot, katuvalot ovat elohopeahöyrypurkaus valoja (muistaakseni) ja norm. henkilöauton xenoneissa palaa plasmavalokaari polttimon sisässä.

• piispanen

Hae xenon tietoa hakusanalla piispanen, tai piispanen tarkentaa

• piispanen

Tällä osastolla Fakta on on joku joka kovasti haluaisi tietää mutta voi voi keskustelu loppuu tähän,

• mulla näin

valot voi alkaa välkkymään/värisemään, kun alkaa loppu olemaan lähellä, ja välillä jopa sammuu/syttyy itsestään. Valo teho kuitenkin vähenee aikojen kuluessa, mutta mulla nyt eka vaihto ja mittarissa 117tkm ja autolla on ikää 5 vuotta. Näköjään on aika paljon väliä, minkä merkkinen polttimo on kyseessä.

• mulla näin
        mulla näin kirjoitti:

valot voi alkaa välkkymään/värisemään, kun alkaa loppu olemaan lähellä, ja välillä jopa sammuu/syttyy itsestään. Valo teho kuitenkin vähenee aikojen kuluessa, mutta mulla nyt eka vaihto ja mittarissa 117tkm ja autolla on ikää 5 vuotta. Näköjään on aika paljon väliä, minkä merkkinen polttimo on kyseessä.

kilsat on 177 tkm!!! ei 117.

• perhanan huomio
        mulla näin kirjoitti:

kilsat on 177 tkm!!! ei 117.

huomiovaloilla ei saa ajaa liikenteessä. Päiväajovaloilla saa...

• OMG WTF
        perhanan huomio kirjoitti:

huomiovaloilla ei saa ajaa liikenteessä. Päiväajovaloilla saa...

aivan sama asia, käytetään vain eri nimitystä noista ledi-huomiovaloista... molemilla saa ajaa valoisaan aikaan hyvissä olosuhteissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe