Kaupungin puheet ja teot kevyenliikenteen suhteen

Anonyymi-ap

Kaupunki ilmoittaa edistävänsä kevyttä liikennettä, mutta teot ovat päin vastaisia.

#Hämton suunnitelee merkitsevänsä erillisiksi pyöräteiksi ja jalkakäytäviksi jaettuja kevyenliikenteen väyliä talviaikaan tien pintaan heijastetuilla valoilla.
Tienkäyttäjä varmasti tietää liikennemerkkienkin perusteella minkälaisella kadulla kulkee, ja tämän tietäminen on myös tienkäyttäjän velvollisuus. Jolloin valaistut tiemerkinnät ovat tarpeetonta rahan haaskausta.

Sinänsä tämä valoilla leikkiminen on vain jatkoa toiminnalle jossa ei noudateta kevyenliikenteenväylien suunnittelun ohjeita.
Ohjeet kevyenliikenteenväylien suunnittelusta löytyvät kronologisessa järjestyksessä ohjeista
- Tielaitos, 1998, Kevyen liikenteen suunnitteluohje, 152 sivua.
- Liikennevirasto, Liikenneviraston ohjeita 11/2014, Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu, 192 sivua.
- Väylävirasto, Väyläviraston ohjeita 18/2020, Pyöräliikenteen suunnittelu, 248 sivua.
Väylävirasto, Väyläviraston ohjeita 34/2022, Jalankulun suunnittelu, 156 sivua.

Näiden ohjeiden mukaan kevyenliikenteenväylien minimilevydet kevyesti liikennöidyillä "paikallisreiteillä" ovat, jalkakäytävä 2,25 metriä, pyörätie 2,90 metriä, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä 3,50 metriä. "Paikallisreitti" on kevyenliikenteen reitti jota ei ole merkitty yleiskaavaan, leveydet ovat suurempia yleiskaavaan merkittävillä "pääreiteillä" ja "aluereiteillä".

Rinnakkainen jalkakäytävä ja pyörätie on ohjeiden mukaan leveydeltään vähintään 5,3 metriä, joka muodostuu tien osien leveyksistä 0,25 m reuna + 0,75 m pyöräilijä + 0,9 m liikkumavara + 0,75 m pyöräilijä + 0,6 m liikkumavara + 0,70 m kävelijä + 0,4 m liikkumavara + 0,70 m kävelijä + 0,25 m reuna.

3,5 metrin levyistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää ei voida jakaa 5,3 metrin levyiseksi erillisiksi kävelytieksi ja pyörätieksi.
Tälläisellä jakamisella ainoastaan heikennetään merkittävästi kevyenliiketeenväylien tasoa ja käytettävyyttä, haitataan kevyttäliikennettä ja lisäksi tälläinen tien jakaminen on ohjeiden vastaista ja tällöin myös lain vastaista, sillä myös viralliset ohjeet ovat lainsäädäntöä jota viranomaisen on noudatettava.


Miksi #Hämtön heikentää kevyenliikenteen infrastruktuuria?
Aktiivimuoto kysymyksen asettelussa on ilmeisesti väärä, ja kysymys pitäisi asettaa passiivimuodossa.
Kuitenkin kevyenliikenteen edellytyksen on turvattava kaupungissa, ja edellä mainitut ohjeet on luotu kevyenliikenteen sujuvuuden varmistamiseksi.
Kevyenliikenteen edellytysten palauttaminen pitää aloittaa ohjeiden vastaisesti jaettujen kevyenliikenteenväylien ennallistamisesta, sekä pitää huoli jatkossa että näitä sujuvan kevyenliikenteen varmistavia ohjeita noudatetaan.


Vuoden 2014 ohjeessa kohdassa "5.4.2 Kaksisuuntainen pyörätie, Taulukko 12. Kaksisuuntaisen pyörätien päällystetyn poikkileikkauksen suositeltavat perusmitat" on selvästi virhe kun pyörätien leveytenä on 2,25 metriä ja ohjeen kohdan "5.3 Väylien mitoitusperiaatteet" perusteella leveyden pitäisi olla reuna 0.25 m + pyöräilijä 0.75 m + liikkumavara 0.9 m + pyöräilijä 0.75 m + reuna 0.25 m = 2.9 m. Leveys on korjattu Liikenneviraston ohjeen 11/2014 korvaavassa Väyläviraston ohjeessa 18/2020 leveydellä 3.0 metriä.

3

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kommentin perustelu.

      Liikennevirasto, Liikenneviraston ohjeita 11/2014, Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu.
      https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Liikennevirasto/lo_2014-11_jalankulku_pyorailyvaylien_web.pdf

      5 Väylät.
      5.1 Liikennemuotojen erottelu.
      5.1.2 Jalankulun ja pyöräilyn keskinäinen erottelu. (Ohje 18/2020 4.2.3 Pyöräliikenteen ja jalankulun yhdistämisen edellytykset)
      "Jalankulun ja pyöräilyn erottelun hyviä puolia ovat: - jalankulkuun liittyvät muut toiminnot, kuten oleskelu, seurustelu ja lemmikkieläinten ulkoiluttaminen, helpottuvat."
      "Jalankulun ja pyöräilyn erottelun haasteita ovat: - tilantarve kasvaa silloin kun pyöräilijöille varataan oma tila kadun tai tien poikkileikkauksesta"

      Taulukko 5. Jalankulun ja pyöräilyn erottelun perusteita ja kriteerejä.
      "Paikallisreitit. Pyöräily erotetaan jalankulusta mahdollisuuksien mukaan seuraavassa tapauksessa: ◦ Käyttäjämäärien perusteella silloin, kun poikkileikkauksessa on huipputunnin aikana yli 50 pyöräilijää ja yli 300 jalankulkijaa. Erottelu voidaan toteuttaa järjestämällä pyöräilijöille erillinen pyörätie tai -kaista taikka viemällä pyöräilijät samaan tilaan autojen kanssa."

      5.2 Erottelutavat ja tilantarpeet
      5.2.1 Jalankulun ja pyöräilyn keskinäiset erottelutavat (Ohje 18/2020 4.4.3 Erottelukaista)
      "Jalankulkijat ja pyöräilijät erotetaan toisistaan erottelukaistalla."

      5.2.2 Välikaista (Ohje 18/2020 Taulukko 9. Ohje 34/2022 Taulukko 5)
      "Välikaista erottaa ajoradan suunnassa jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitetun väylän ajoradasta."
      Taulukko 9. Välikaistan ohjeelliset vähimmäisleveydet eri nopeusrajoituksilla.
      "Nopeusrajoitus, 50 km /h, Välikaistan vähimmäisleveys, Reunatuellinen ≥ 0,75 m, Reunatueton ≥ 3 m (alle 6000 ajon./vrk). Talvikunnossapidon helpottamiseksi tulee lumelle varata alueesta ja aurauksen pintaalasta riittävä lumitila"

      5.3 Väylien mitoitusperiaatteet (Ohje 18/2020 Taulukko 7 ja Taulukko 8)
      Kuva 35. Jalankulkijan ja pyöräilijän perusmitat, liikkumisvarat, liikennetila ja vapaa tila.
      "Liikenneyksikkö, Leveys (m), Jalankulkija 0,70, Pyöräilijä 0,75.
      Liikenneyksikkö, Liikkumisvara toiseen tienkäyttäjään (m), Suositeltava, Jalankulkija | Jalankulkija 0,40, Pyöräilijä | Jalankulkija 0,60, Pyöräilijä | Pyöräilijä 0,90.
      Sivueste tai reuna, Vapaantilan minimimitta (m), Reunatuki, väylän reuna, erottelukaista, Jalankulkija 0,25, Pyöräilijä 0,25."

      5.4 Pyöräilyväylän tyypit
      5.4.2 Kaksisuuntainen pyörätie (Ohje 18/2020 Taulukko 16, leveys 2,5)
      Taulukko 12. Kaksisuuntaisen pyörätien päällystetyn poikkileikkauksen suositeltavat perusmitat.
      "Pyöräilijää / vrk, Alle 1 000, Päällysteen leveys (m), Paikallisreitti 2,25 (2,00)"

      5.4.4 Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä (Ohje 18/2020 Taulukko 17. Ohje 34/2022 Taulukko 8)
      Taulukko 13. Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän päällystetyn poikkileikkauksen suositeltavat perusmitat
      "Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä vuorokaudessa, Alle 1 000 jk + pp, Päällysteen leveys (m), Paikallisreitti, Jalankulkuvyöhyke 3,50 (3,00)"

      5.5 Jalankulun väylät ja alueet
      5.5.1 Jalkakäytävä (Ohje 34/2022 Taulukko 4)
      Taulukko 15. Jalkakäytävän poikkileikkauksen suositeltavat perusmitat.
      "Jalankulkijoiden määrä vuorokaudessa, 500- 1 500 jk, Päällysteen leveys (m), Paikallisreitti, Jalankulkuvyöhyke 2,25 (1,75)"


      Ohjeen uudistettu versio.
      Väylävirasto, Väyläviraston ohjeita 18/2020, Pyöräliikenteen suunnittelu
      https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2020-18_pyoraliikenteen_suunnittelu_web.pdf
      Väylävirasto, Väyläviraston ohjeita 34/2022, Jalankulun suunnittelu
      https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2022-34_jalankulun_suunnittelu.pdf

    • Anonyymi

      Ohjeiden käytettävyyden ja luettavuuden kannalta olisi hyvä laatia laki, joka rajoittaisi tälläisten ohjeiden uudistamisen väliksi vähintään 15 vuotta, ja samalla virastojen henkilökuntaa voitaisiin myös vähentää.
      Nyt kevyenliikenteen suunnitteluohjeen sivumäärä on kasvanut 1998 152 sivua, 2014 192 sivua, 2020/2022 404 sivua, samalla kävely ja pyöräily sekä tie fyysisenä ympäristönä ovat säilyneet entisen laisenaan.

    • Anonyymi

      Voi elämän kevät. Siksikö Suomi onkin näin köyhä kun jonkun millimetrimitan kanssa pyöriville insinööreille on keksitty jotain akateemista tukityöllistämistyötä viiden tonnin liksalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe