Miten jaksaa rasittavaa Asperger-työkaveria?

Anonyymi-ap

Työkaverinani on todnäk asperger-syndroomainen. Joudumme olemaan koko työajan samassa pisteessä miinus vessatauot. Hän pelaa läppärillään työaikana ja koko vapaa-aikansa. Hän "möläyttelee" törkeyksiä ja on tilannetajuton eikä kykene small-talkkiin. Esim "te olette kyllä niin surkeita tässä, minä olin parempi jo syntyessäni". Hän vaikuttaa myös homoseksuaalilta ja on kasvissyöjä, ja arvostelee muiden ruokailutottumuksia (soijahomo). Puuttuu muiden asioihin, esim minun ja pomon välisiin ja arvostelee niitä ääneen. Hän myös jatkuvasti alkaa "jumppaamaan" työaikana (tekee spagaatteja) joka on minusta hyvin ärsyttävää.

9

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Työkaverinani on todnäk asperger-syndroomainen."

      Todnäk? Tuo paljastaa, että sinulla ei ole tietoa siitä, että hänellä olisi diagnosoitu Aspergerin oireyhtymä, vaan se on oma päätelmäsi.

      "Hän pelaa läppärillään työaikana ja koko vapaa-aikansa."

      Minusta tuo työajan käyttäminen läppärillä pelaamiseen ei viittaa Aspergeriin. Nähdäkseni Asperger-henkilöillä on usein nimenomaan keskivertoa korkeampi työmoraali.

      "Hän "möläyttelee" törkeyksiä ja on tilannetajuton eikä kykene small-talkkiin. Esim "te olette kyllä niin surkeita tässä, minä olin parempi jo syntyessäni"."

      Kieltämättä tuo kykenemättömyys small talkkiin viittaa Aspergeriin. Täytyy kuitenkin huomauttaa, että small talkin puute voi johtua monesta muustakin asiasta. Ei ihmisen jostakin yhdestä piirteestä voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Asperger-henkilöillä toki esiintyy myös tuollaista möläyttelyä. Se johtuu siitä, että sosiaaliset tilanteet ovat Asseille monesti hankalia. Tosin täytyy sanoa, että tuollainen "Olette surkeita" -lause kuulostaa enemmän tahalliselta loukkaamiselta kuin sosiaalisesta kömpelyydestä johtuvalta möläytykseltä. Täytyy huomauttaa, että Asperger-henkilöt eivät ole tahallaan epäkohteliaita.

      "Hän vaikuttaa myös homoseksuaalilta ja on kasvissyöjä, ja arvostelee muiden ruokailutottumuksia (soijahomo)."

      Miksi mainitsit homoseksuaalisuuden? Onko homoudessa sinun mielestä jotakin pahaa? Sinusta saa nyt aika suvaitsemattoman kuvan. Myöskään tuo kasvissyönti ei nähdäkseni ole sinällään paha asia, vaan on hänen oma valintansa. Toki hänen ei pitäisi arvostella muiden ruokatottumuksia. Ruokavalio on jokaisen oma valinta puolin ja toisin.

      "Puuttuu muiden asioihin, esim minun ja pomon välisiin ja arvostelee niitä ääneen."

      Tuollainen muiden ihmisten asioihin puuttuminen ei kuullosta yhtään Asperger-henkilön toiminnalta. Kyllä sellainen on pikemminkin nenttien touhuilua. Esimerkiksi Xestian Asperger-testissä https://xestia.net/testit/asperger.php on yhtenä väittämänä
      nimenomaan, että "Olen enemmän kiinnostunut omista asioistani kuin toisten".


      "Hän myös jatkuvasti alkaa "jumppaamaan" työaikana (tekee spagaatteja) joka on minusta hyvin ärsyttävää."

      Jos teette jotain sellaista työtä, joka vaatii paljon istumista, niin taukojumppa voi olla järkevääkin toimintaa. Se edistää terveyttä.

      ***

      Kaiken kaikkiaan sanoisin, että jos joku ihminen olettaa rasittavalta tuntuvan ihmisen olevan automaattisesti Asperger-henkilö, niin se kertoo enemmän tämän henkilön ennakkoluuloista kuin Asperger-henkilöistä.

      • Anonyymi

        Taitaa tuo aloittajan työtoveri olla enemmän ADHD kuin Asperger tai sitten taustalla on huonoa kasvatusta, narsismia. Niinku totesit, ei diagnoosia voi tehdä parilla oireella. Smalltalkin puute voi johtua ties mistä. Möläyttely lienee usein tahallista mutta voi olla olemattakin.

        Itselläkin vähän on sitä ollut jo pidemmän aikaa ja vaihtelevasti. Syitä lienee monia. Tosin mulla on muutenkin jonkin verran suullisen ilmaisun vaikeutta. Tänään viimeksi, ihan täällä kotona oli vähän vaikeeta puhua niinku olis halunnut. Suurin yksittäinen syy on varmaan aivojen väsymys/uupumus mikä ei ole sama kuin perusterveen pieni univaje. Tiesin oikeastaan jo herätessä, että tänään tulee taas enemmän sössittyä sanomisten kanssa. Kävely oli myös tavallista vaikeampaa, mut en tiedä liittyykö tuohon samaan vai onko muu hermosto myös herkempi nyt. Joskus voin myös väsyneenä möläyttää mut en kovin pahasti. Jos mä joskus sanon pahasti, niin on myös tarkoitus ollut. Sellaisen minkä osaan hyvin ja ikäänkuin ulkoa, pystyn väsyneenäkin kohtuullisen sanomaan.

        Autismin kirjossa sitäpaitsi käsittääkseni pidetään smalltalkia vähän tarpeettomana ja tylsänä joten ei ihme jos sitä ei hyvin osata, mutta mulla ei tästä kyse ole, vaikka muuten autismin piirteitä löytyy useampikin. Syrjäytyminen on myös iso syytekijä tollasiin.
        Ilman muuta taukojumppa on suositeltavaa. Vähän tulee mieleen joku esittämisen tarve, jos töissä pitää tollanen tehdä, sillä aniharva aktiivinen kuntourheilijakaan varmaan pystyy samaan. Sopisi hyvin narsismiin niinku myös toisten haukkuminen ja samalla itseään kehuen.
        Paremminkin ja tiiviisti olisin voi jäsennellä ja kirjoittaa, mutta olkoot...

        Monisairas


    • Anonyymi

      Ei se asperger ole olet tehnyt omia päätelmiäsi ja väärin. Kuvatut asiat karrikoituna sopii puoleen suomalaisista.

      • Anonyymi

        en usko että puolet suomalaisista pääsee spagaattiin.Varsinkin kun suomalaiset on ylipainoisia niin en usko että pääsevät spagaattiin.Itse en pääse.


      • Anonyymi

        Niin sopii ja onhan sitä sitten vielä vaikka huono kasvatus, epäsos. pers. häiriö. Mä päättelisin senkin, että aloittaja taitaa nyt sotkea vähän smalltalkia huonoon sos. käytökseen.

        Smalltalk on kykyä spontaaniin lyhytkestoiseen, usein kevyeen jutteluun mistä tahansa aiheesta ja kenen tahansa kanssa olipa mikä hyvänsä tilaisuus tai tapahtuma. Aloittajan kuvaama kaveri ehkä kykenee smalltalkiin ainakin jossain määrin muttei kovin asialliseen. Eihän nykyään kukaan tuppisuu saa edes työtäkään, ainakaan tollasata "pistetyötä". Ehkä vähän kärjistetysti mut kumminkin.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en usko että puolet suomalaisista pääsee spagaattiin.Varsinkin kun suomalaiset on ylipainoisia niin en usko että pääsevät spagaattiin.Itse en pääse.

        Notkeus ja asperger ei sovi yhteen. Ei sosiaalinen eikä fyysinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Notkeus ja asperger ei sovi yhteen. Ei sosiaalinen eikä fyysinen.

        Monilla aspergereillahan on ns. yliliikkuvat nivelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monilla aspergereillahan on ns. yliliikkuvat nivelet.

        Monilla aspergeilla on myös ajokortti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monilla aspergereillahan on ns. yliliikkuvat nivelet.

        Niin, varmaan pitää olla yliliikkuvat nivelet, että edes pääsee spagaattiin. Ei kai aspergeriin liity taipumus lihasten jäykkyyteen eli spastisiteettiin...? 😕 Jos joku tällainen on joskus otteissaan kömpelön oloinen, ei siitä voi päätellä lihasjäykkyyttä.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe