Asterian uppoaminen

Anonyymi-ap

Ei oikein sovi tuohon kisan seurantakeskusteluun ja entiset jo entisiä, niin aloitan uuden säikeen aiheesta Asterian uppoaminen. GGR järjesti livetilaisuuden aiheesta, jossa oli mukana tiimi Asterian tuntevia ja muutenkin edustivat alan parasta teknistä asiantuntemusta. Mukana Tapion lisäksi Kamu Stråhlman, Markku Hentinen ja Jukka Tuhkuri. Se on nyt youtubessa:
https://www.youtube.com/live/M1T2FbFUsuA?feature=share

Aika perusteellisesti siinä käytiin läpi mahdolliset skenaariot. Vääriksi todettiin melkein kaikki täällä esitetyt arvaukset. Vain iso vuoto tietyllä pienellä alueella sopisi yhteen tiedettyjen asioiden kanssa. Nyt on hyvä hetki kissan nostaa omaa häntäänsä ja sanoa, että minähän sanoin Vähiten epätodennäköiseksi todettiin heti alkuun ajattelemani: törmäys kontin nurkkaan tai muuhun vastaavaan. Kuten Tuhkuri muistutti, vaakasuoran liikkeen ohella veneellä on mainingissa myös pystysuuntainen liike.

96

1298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voisihan ne skenaariot kertoa, niin ei tarvitsisi katsoa aivan jumalattoman pitkää ja tylsää videota. Tämä videokulttuuri on aivan älytöntä, koska mahdolliset syyt voisi esittää ranskalaisin viivoin ja lukea puolessa minuutissa. Sen sijaan pitäisi katsoa yli kaksi tuntia pitkä video. Huhuu!

      • Anonyymi

        Joo Tapion yksinhöpötyksiä ei kyllä jaksa kuunnella. Kamun jutuissa on jo kuuntelemisen arvoistakin.


      • Anonyymi

        Ensimmäisen tunnin aikana oli tekninen osuus käyty läpi. Toinen tunti oli enää "miltä tuntui" -kysymyksiä. Mutta ei sitä tunnin teknikkaosuutta ainakaan tämän palstan puitteissa pysty tekstiksi vääntämään. Valitettavasti aika paljon aikaa siitä tekniikan tunnista menee tekniikan odotteluun. Mutta jos asia kiinnostaa, pitää itsekin nähdä vähän vaivaa ja käyttää se tunti aikaa.


    • Anonyymi

      Sen minkä tuosta jaksoi kuunnella ei paljoa uutta tietoa tullut. Tilavuudet toki laskettu tarkemmin kuin minä arvioin pian uppoamisen jälkeen. Myös silloin arvoituksena ollut uppoamaksi ennen vuotoa kerrottiin nyt arviona 9 tn, joka on kyllä hurjan paljon. Mistä noin suuri ylitys tulee?

    • Anonyymi

      Voisiko joku videon katsonut kertoa mahdolliset tekniset syyt. Jos ne on oikeasti ymmärtänyt, viestin kirjoittamiseen ei varmasti mene paria minuuttia kauemmin.

    • Anonyymi

      Voisiko joku Lontoon-kieltä osaava tehdä lyhyen yhteenvedon mitä uutta asiassa tuli esille. Kiitos etukäteen.

      • Anonyymi

        Minä osaan lontoonkieltä, mutta en jaksa katsoa noin pitkää jaaritusta. Jaksoiko joku katsoa?


      • Anonyymi

        Veikkasivat, ettei olisi peräsin, rungon repeäminen, tuuliperäsin tai potkuriakseli. Veneen keskiosaan tuli reikä ja siitä vettä sisään. En itse usko konttiteoriaan, koska tyynessä kelissähän Tapio olisi sen nähnyt, ja kontin voiman olisi pitänyt olla hirmuinen, että se tekee oikein ison reiän. Eivät ne tähän sen kummemmin ottaneetkaan kantaa, että mikä se oli. Paitsi ettei ollut varmaan valas. Mutta auki jää eikä noiden pohdiskelu sen kummempaa ollut kuin täälläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkasivat, ettei olisi peräsin, rungon repeäminen, tuuliperäsin tai potkuriakseli. Veneen keskiosaan tuli reikä ja siitä vettä sisään. En itse usko konttiteoriaan, koska tyynessä kelissähän Tapio olisi sen nähnyt, ja kontin voiman olisi pitänyt olla hirmuinen, että se tekee oikein ison reiän. Eivät ne tähän sen kummemmin ottaneetkaan kantaa, että mikä se oli. Paitsi ettei ollut varmaan valas. Mutta auki jää eikä noiden pohdiskelu sen kummempaa ollut kuin täälläkään.

        Jos kontin kulmasta näkyy sileässä vedessä parikymmentä senttiä nurkkaa, se on mainingissa puolet ajasta veden alla. Ja osuman jälkeen meni yli viisi minuuttia siihen, kun Tapio tuli kannelle. Eikä ensimmäinen tehtävä suinkaan ollut tähyily ympäri merta, vaan pelastuslautan esille otto.

        Tuuli ei ollut kova, vain viitisen m/s ja aallokko alle metrinen. Mutta aallot olivat viisimetrisen mainingin päällä ja vene meni ne viisi metriä ylös-alas. Lipuu siis helposti kontin nurkan yli ja osuu vasta sinne moottorin kohdalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kontin kulmasta näkyy sileässä vedessä parikymmentä senttiä nurkkaa, se on mainingissa puolet ajasta veden alla. Ja osuman jälkeen meni yli viisi minuuttia siihen, kun Tapio tuli kannelle. Eikä ensimmäinen tehtävä suinkaan ollut tähyily ympäri merta, vaan pelastuslautan esille otto.

        Tuuli ei ollut kova, vain viitisen m/s ja aallokko alle metrinen. Mutta aallot olivat viisimetrisen mainingin päällä ja vene meni ne viisi metriä ylös-alas. Lipuu siis helposti kontin nurkan yli ja osuu vasta sinne moottorin kohdalle.

        Vene on kuitenkin 60-luvun paksua laminaattia ja päällä hyvin iskuja kestävää kevlaria. Tuulta 4-5 m/s eli vauhtia ei paljon ollut. Aallokko pientä ja maininki hyvin loivaa.

        Siis osuman olisi pitänyt olla veden alaiseen keskirunkoon eli kölialueelle, jossa runko on vahvimmillaan. Pystyykö kontin kulma tekemään ison reiän tuonne yhdellä iskulla pienellä nopeuserolla? Vaikea uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kontin kulmasta näkyy sileässä vedessä parikymmentä senttiä nurkkaa, se on mainingissa puolet ajasta veden alla. Ja osuman jälkeen meni yli viisi minuuttia siihen, kun Tapio tuli kannelle. Eikä ensimmäinen tehtävä suinkaan ollut tähyily ympäri merta, vaan pelastuslautan esille otto.

        Tuuli ei ollut kova, vain viitisen m/s ja aallokko alle metrinen. Mutta aallot olivat viisimetrisen mainingin päällä ja vene meni ne viisi metriä ylös-alas. Lipuu siis helposti kontin nurkan yli ja osuu vasta sinne moottorin kohdalle.

        Alla todettiin hyvin, että Tapio kolahduksen jälkeen sai jalkansa lattialle 30 sek päästä. Silloin oli vettä polviin. Ei sitä pysty niin äkkiä tulemaan kontin reiästä. 5-metrinen maininki on 100 metriä pitkää. Vene ja kontti oli aallon samassa vaiheessa. Ei tule veneen halkaisevaa voimaa. Nykyisin vain aina sanotaan "kontti", kun ei muuta keksitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alla todettiin hyvin, että Tapio kolahduksen jälkeen sai jalkansa lattialle 30 sek päästä. Silloin oli vettä polviin. Ei sitä pysty niin äkkiä tulemaan kontin reiästä. 5-metrinen maininki on 100 metriä pitkää. Vene ja kontti oli aallon samassa vaiheessa. Ei tule veneen halkaisevaa voimaa. Nykyisin vain aina sanotaan "kontti", kun ei muuta keksitä.

        Ei kontilla ja mainingilla ole mitään samaa vaihetta. Kun kontti kelluu niin, että vain kulma on pinnalla, siinä on nostetta vain minimaalisesti, vähimmillään satoja Newtoneita, mutta massaa kymmeniä tonneja. Kontti siis ei havaittavasti liiku ylös eikä alas.

        Oletetussa osumakohdassa ei ollut kevlarvahvistusta, koska osumien oletettiin tulevan keulan puolelle. Ja jos 9 tonnin vene osuu kymmenien tonnien konttiin, siinä on kyllä aivan riittävästi inertiaa tekemään vahvempaankin pohjaan sen 120-millisen reiän, jonka laskettiin aiheuttavan upottaneen vuodon. Kelluuhan siellä sitä paitsi muutakin rojua Agulhas-virran kuljettamana kuin kontteja, siis myös kaiken muotoista.

        Huomattakoon vielä, että Tapio kertoi äänen olleen "crash" eikä "bang". Koittakaa nyt keksiä joku parempi selitys kuin mihin paras kotimainen asiantuntijuus pystyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene on kuitenkin 60-luvun paksua laminaattia ja päällä hyvin iskuja kestävää kevlaria. Tuulta 4-5 m/s eli vauhtia ei paljon ollut. Aallokko pientä ja maininki hyvin loivaa.

        Siis osuman olisi pitänyt olla veden alaiseen keskirunkoon eli kölialueelle, jossa runko on vahvimmillaan. Pystyykö kontin kulma tekemään ison reiän tuonne yhdellä iskulla pienellä nopeuserolla? Vaikea uskoa.

        Väärää tietoa että 1 kevlarkangas ulkopinnassa tekisi rakenteen hyvin iskuja kestäväksi.
        Kun ulkopuolelta tulee isku, joutuu laminaatti paikallisesti iskukohdan lähiympäristössä taivutuskuormitukselle, jossa ulkopinnassa on puristusjännitys, ja sisäpinnassa vetojännitys. Kevlar laminatin puristuksen kesto on alle puolet E-lasikuidusta tehtyyn laminaattiin verrattuna. Eli typerään paikkaan laitettu kevlar meni täysin hukkaan. Se olisi pitänyt olla sisäpinnassa.
        Ulkopuolella olisi kevlarista ollut hyötyä vain jos joku sukeltaja yrittäisi viiltää puukolla reikää runkoon, siis ei iskemällä vaan viiltämällä. Ja silloinkin täysin turhaa koska ei sukeltaja pääsisi vuorokaudessa puukolla viiltämällä läpi entisestäkään laminaatista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kontilla ja mainingilla ole mitään samaa vaihetta. Kun kontti kelluu niin, että vain kulma on pinnalla, siinä on nostetta vain minimaalisesti, vähimmillään satoja Newtoneita, mutta massaa kymmeniä tonneja. Kontti siis ei havaittavasti liiku ylös eikä alas.

        Oletetussa osumakohdassa ei ollut kevlarvahvistusta, koska osumien oletettiin tulevan keulan puolelle. Ja jos 9 tonnin vene osuu kymmenien tonnien konttiin, siinä on kyllä aivan riittävästi inertiaa tekemään vahvempaankin pohjaan sen 120-millisen reiän, jonka laskettiin aiheuttavan upottaneen vuodon. Kelluuhan siellä sitä paitsi muutakin rojua Agulhas-virran kuljettamana kuin kontteja, siis myös kaiken muotoista.

        Huomattakoon vielä, että Tapio kertoi äänen olleen "crash" eikä "bang". Koittakaa nyt keksiä joku parempi selitys kuin mihin paras kotimainen asiantuntijuus pystyy.

        Eihän se kontti voi paikallaan pysyä, silloinhan se olisi välillä ilmassa. Kyllä se liikkuu ylös alas aaltojen tahtiin, kuten venekin. Kontin kulman etäisyys aallon pintaan pysyy enemmän tai vähemmän vakiona, kuten myös veneen, kun tuuli on heikkoa. Voi tietysti olla, että joku minun tai Tapion tieto ja muisto on väärä, mitä tulee olosuhteisiin, jolloin johtopäätökset muuttuvat. Olen veneillä törmäillyt (omiin) veneisiin ja erilaisiin laiturirakenteisiin. 3 tonnia painava moottoriveneeni on venevajassa, ja olen kymmeniä kertoja törmännyt 1-2 solmun vauhdilla siihen liikkumattomaan esteeseen, myös teräviin kulmiin. Ei siitä ole jäänyt jälkiä veneeseen. Uskoakseni nopeutta pitäisi olla kymmenisen solmua, jotta törmäys venevajan kulmaan (oletetaan, että se on terästä), repäisi lasikuidun auki veneen kulmasta. 5 solmua ei millään riittäisi mihinkään merkittävään vuotoon, vaikka joku painauma voisi jo tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kontilla ja mainingilla ole mitään samaa vaihetta. Kun kontti kelluu niin, että vain kulma on pinnalla, siinä on nostetta vain minimaalisesti, vähimmillään satoja Newtoneita, mutta massaa kymmeniä tonneja. Kontti siis ei havaittavasti liiku ylös eikä alas.

        Oletetussa osumakohdassa ei ollut kevlarvahvistusta, koska osumien oletettiin tulevan keulan puolelle. Ja jos 9 tonnin vene osuu kymmenien tonnien konttiin, siinä on kyllä aivan riittävästi inertiaa tekemään vahvempaankin pohjaan sen 120-millisen reiän, jonka laskettiin aiheuttavan upottaneen vuodon. Kelluuhan siellä sitä paitsi muutakin rojua Agulhas-virran kuljettamana kuin kontteja, siis myös kaiken muotoista.

        Huomattakoon vielä, että Tapio kertoi äänen olleen "crash" eikä "bang". Koittakaa nyt keksiä joku parempi selitys kuin mihin paras kotimainen asiantuntijuus pystyy.

        "Oletetussa osumakohdassa ei ollut kevlarvahvistusta, koska osumien oletettiin tulevan keulan puolelle."
        Höpsistä. Tuo väärä oletus kumottiin videossa aivan selvästi Kamun toimesta.

        "Koittakaa nyt keksiä joku parempi selitys kuin mihin paras kotimainen asiantuntijuus pystyy."
        Sinä et todellakaan ole Kamuun verrattuna minkäänlainen asiantuntija, kuten ensimmäisestä lainatusta kommentistasi ilmenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kontilla ja mainingilla ole mitään samaa vaihetta. Kun kontti kelluu niin, että vain kulma on pinnalla, siinä on nostetta vain minimaalisesti, vähimmillään satoja Newtoneita, mutta massaa kymmeniä tonneja. Kontti siis ei havaittavasti liiku ylös eikä alas.

        Oletetussa osumakohdassa ei ollut kevlarvahvistusta, koska osumien oletettiin tulevan keulan puolelle. Ja jos 9 tonnin vene osuu kymmenien tonnien konttiin, siinä on kyllä aivan riittävästi inertiaa tekemään vahvempaankin pohjaan sen 120-millisen reiän, jonka laskettiin aiheuttavan upottaneen vuodon. Kelluuhan siellä sitä paitsi muutakin rojua Agulhas-virran kuljettamana kuin kontteja, siis myös kaiken muotoista.

        Huomattakoon vielä, että Tapio kertoi äänen olleen "crash" eikä "bang". Koittakaa nyt keksiä joku parempi selitys kuin mihin paras kotimainen asiantuntijuus pystyy.

        Törmäys, joka tekee suuren reiän paksuun umpilaminaattiin synnyttää myös suuren kiihtyvyyden. Tässä esimerkiksi kerrotaan oletetusta konttiin törmäyksestä, josta jäi painauma ja halkeamia, mutta ei vuotoa. Kirjoittaja melkein lensi punkastaan ja tavarat sinkoilivat pitkin. Mistään tällaisesta ei Tapio ole kertonut.

        Sitten toisessa mahdollisessa törmäyksessä vene upposi, mutta siinä on kerrottu kestäneen 15 minuuttia, että vesi tuli turkkilautojen tasalle. Tapion kertomuksessa vettä oli polviin 30 sekunnissa eli vuoto on yli 10-kertainen.

        Sopii kokeilla miten helpolla lasikuituun tulee iso reikä. Youtubessa on video, jossa isolla lekalla ei saada reikää edes pieneen purjeveneeseen.

        https://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törmäys, joka tekee suuren reiän paksuun umpilaminaattiin synnyttää myös suuren kiihtyvyyden. Tässä esimerkiksi kerrotaan oletetusta konttiin törmäyksestä, josta jäi painauma ja halkeamia, mutta ei vuotoa. Kirjoittaja melkein lensi punkastaan ja tavarat sinkoilivat pitkin. Mistään tällaisesta ei Tapio ole kertonut.

        Sitten toisessa mahdollisessa törmäyksessä vene upposi, mutta siinä on kerrottu kestäneen 15 minuuttia, että vesi tuli turkkilautojen tasalle. Tapion kertomuksessa vettä oli polviin 30 sekunnissa eli vuoto on yli 10-kertainen.

        Sopii kokeilla miten helpolla lasikuituun tulee iso reikä. Youtubessa on video, jossa isolla lekalla ei saada reikää edes pieneen purjeveneeseen.

        https://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508

        Leka painaa pari kiloa ja on tylppä. Nyt iski yhdeksän tonnin vene kymmenien tonnien konttiin, jos nyt kontista oli kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törmäys, joka tekee suuren reiän paksuun umpilaminaattiin synnyttää myös suuren kiihtyvyyden. Tässä esimerkiksi kerrotaan oletetusta konttiin törmäyksestä, josta jäi painauma ja halkeamia, mutta ei vuotoa. Kirjoittaja melkein lensi punkastaan ja tavarat sinkoilivat pitkin. Mistään tällaisesta ei Tapio ole kertonut.

        Sitten toisessa mahdollisessa törmäyksessä vene upposi, mutta siinä on kerrottu kestäneen 15 minuuttia, että vesi tuli turkkilautojen tasalle. Tapion kertomuksessa vettä oli polviin 30 sekunnissa eli vuoto on yli 10-kertainen.

        Sopii kokeilla miten helpolla lasikuituun tulee iso reikä. Youtubessa on video, jossa isolla lekalla ei saada reikää edes pieneen purjeveneeseen.

        https://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508

        Niin, nyt laskettiin, että halkaisijaltaan 120 mm reikä rungon pohjan syvyydellä tuottaisi Asterian vuodon. Kontteihin törmänneitä ja sen takia uponneita veneitä tiedetään enemmänkin, se ei ole mikään urbaani legenda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se kontti voi paikallaan pysyä, silloinhan se olisi välillä ilmassa. Kyllä se liikkuu ylös alas aaltojen tahtiin, kuten venekin. Kontin kulman etäisyys aallon pintaan pysyy enemmän tai vähemmän vakiona, kuten myös veneen, kun tuuli on heikkoa. Voi tietysti olla, että joku minun tai Tapion tieto ja muisto on väärä, mitä tulee olosuhteisiin, jolloin johtopäätökset muuttuvat. Olen veneillä törmäillyt (omiin) veneisiin ja erilaisiin laiturirakenteisiin. 3 tonnia painava moottoriveneeni on venevajassa, ja olen kymmeniä kertoja törmännyt 1-2 solmun vauhdilla siihen liikkumattomaan esteeseen, myös teräviin kulmiin. Ei siitä ole jäänyt jälkiä veneeseen. Uskoakseni nopeutta pitäisi olla kymmenisen solmua, jotta törmäys venevajan kulmaan (oletetaan, että se on terästä), repäisi lasikuidun auki veneen kulmasta. 5 solmua ei millään riittäisi mihinkään merkittävään vuotoon, vaikka joku painauma voisi jo tulla.

        Miten saat vajaan viidenkymmenen tonnin massan liikkumaan ylös-alas mainingin tahtiin, kun voimaa on käytettävissä ehkä satoja Newtoneita? Kontti kelluisi paikoillaan syvemmällä kuin aallon keskikorkeus, koska aallon pohjassa sitä olisi monen tonnin voima painamassa alaspäin. Ei sitä möhkälettä siirtele mikään muu kuin merivirta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oletetussa osumakohdassa ei ollut kevlarvahvistusta, koska osumien oletettiin tulevan keulan puolelle."
        Höpsistä. Tuo väärä oletus kumottiin videossa aivan selvästi Kamun toimesta.

        "Koittakaa nyt keksiä joku parempi selitys kuin mihin paras kotimainen asiantuntijuus pystyy."
        Sinä et todellakaan ole Kamuun verrattuna minkäänlainen asiantuntija, kuten ensimmäisestä lainatusta kommentistasi ilmenee.

        Höpsis itsellesi. Suunnitteluvaiheessa oletettiin mahdollisen iskun tulevan keulan puolelle ja siksi perän puolelle ei kevlarvahvistusta laitettu. Kontekstin ymmärrys olisi auttanut luetun ymmärtämistä.

        Aivan epäilemättä Kamu on paljon pätevämpi kuin minä tässä asiassa. Paitsi osaamiseltaan, myös työkalujen puolesta. Siksi kehotinkin muita keksimään häntä parempia skenaarioita. Sanottakoon kuitenkin, että aivan sormituntumalla päädyin samaan arvaukseen kuin nuo asiantuntijat heti, kun Tapiolta alkoi tietoja saamaan. Ja esitin sen tälläkin palstalla. Ei uskottu silloin, eikä näköjään nyt arvovaltaiselta taholta esitettynäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leka painaa pari kiloa ja on tylppä. Nyt iski yhdeksän tonnin vene kymmenien tonnien konttiin, jos nyt kontista oli kyse.

        Vakuutusehdothan on sellaiset, että jos veneessä vaikka läpimeno hajoaa ja vene uppoaa, ei korvausta saa. Sen sijaan ulkoinen tapahtuma, kuten nykyään yleensä syytetty törmäys konttiin, menee helposti vakuutukseen. Varmaan siksi konttitörmäykset on lisääntyneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten saat vajaan viidenkymmenen tonnin massan liikkumaan ylös-alas mainingin tahtiin, kun voimaa on käytettävissä ehkä satoja Newtoneita? Kontti kelluisi paikoillaan syvemmällä kuin aallon keskikorkeus, koska aallon pohjassa sitä olisi monen tonnin voima painamassa alaspäin. Ei sitä möhkälettä siirtele mikään muu kuin merivirta.

        Jos se kontti ei liiku aaltojen tahtiin ylös alas, tulee varsin suuri nosteen lisääntymisen tai vähenemisen aiheuttama voima. Oletetaan vaikkapa, että 50 m3 kontista 1/50 eli 1 m3 on pinnalla, siis 40 jalan kontista vajaa jalka. Aallon noustessa niin, että kontti uppoaa kokonaan tulee 10 000 N noste. Vastaavasti aallon laskiessa konttia voisi jäädä toinen vajaa jalka näkyviin, jolloin tulee noste laskee 10 000 N alle painon.

        Valtamerimainingin periodi on luokkaa 10 s. Siis aalto menee alas 5 s ja sitten ylös 5 s. Tuosta 10 000 N voimasta tulee 50 000 kg kappaleeseen 0,2 m/s^2 kiihtyvyys, jolla se saavuttaa 5 s ajassa 1 m/s nopeuden ja liikkuu 2,5 m. Sopii hyvin aallonkorkeuteen. Tietysti liiken on hieman aaltoa jäljessä, koska kiihtyvyyden suunta kääntyy vasta aallon "suunnan" jo muututtua.

        1 m/s nopeudella veden suhteen konttiin kohdistuu asennosta riippuen 3000-14 000 N voima, mikä entisestään pyrkii pitämään kontin lähes paikallaan vedenpintaan nähden.

        Mitä sitten tapahtuu, jos ajat kolmea solmua vaikkapa betonilaiturin kulmaan niin, että osuma tulee alueelle, jossa laminaattipaksuus on senttejä. En usko, että tulee reikä.

        Tässä yksi video, missä tehdään reikä luultavasti paljon heikompaan veneeseen ja heikompaan kohtaan. Ei ihan helppoa.
        https://www.youtube.com/watch?v=bRhcXBtmPQs&t=3s


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leka painaa pari kiloa ja on tylppä. Nyt iski yhdeksän tonnin vene kymmenien tonnien konttiin, jos nyt kontista oli kyse.

        Isolla pitkävartisella lekalla sitä taottiin. 10 kg ja nopeutta varmasti yli 10 m/s osuessa. Tuskin se leka osuu aivan suoraan. Kohtuu terävät reunat siinäkin on.

        En nyt löydä videota, mutta kyse oli jostain H-veneen kokoluokkaa olevasta veneestä, jota taottiin kylkeen reikää saamatta. Siinä laminaatti on varmasti reilusti alle 10 mm. Kohdissa, joissa Asteriaan tulee vuoto keskiveneeseen selvästi vesilinjan alle laminaatti lienee 30 mm tai enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten saat vajaan viidenkymmenen tonnin massan liikkumaan ylös-alas mainingin tahtiin, kun voimaa on käytettävissä ehkä satoja Newtoneita? Kontti kelluisi paikoillaan syvemmällä kuin aallon keskikorkeus, koska aallon pohjassa sitä olisi monen tonnin voima painamassa alaspäin. Ei sitä möhkälettä siirtele mikään muu kuin merivirta.

        Oletuksesi satojen Newtonien voimasta on täysin absurdi.
        Archimedeen lain mukainen voima (=noste) kelluvaan kappaleeseen on yhtä suuri kuin kappaleen paino = kappaleen syrjäyttämän vesimäärän tilavuus. Se on nipin napin kelluvalle kontille kymmeniä tonneja, eli satoja kiloNewtoneita, ei satoja Newtoneita.
        Se liikkuu aallokossa ihan samalla tavalla ja samasta syystä, kuin sen paikalla oleva merivesi liikkuisi, jos siinä ei olisi konttia. Tämä tietysti keskimäärin, tuon kokoinen vesimassahan ei liikkuisi yhtenä jäykkänä kappaleena, vaan muoto muuttuisi koko ajan, kun taas kontin muoto pysyy samana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis itsellesi. Suunnitteluvaiheessa oletettiin mahdollisen iskun tulevan keulan puolelle ja siksi perän puolelle ei kevlarvahvistusta laitettu. Kontekstin ymmärrys olisi auttanut luetun ymmärtämistä.

        Aivan epäilemättä Kamu on paljon pätevämpi kuin minä tässä asiassa. Paitsi osaamiseltaan, myös työkalujen puolesta. Siksi kehotinkin muita keksimään häntä parempia skenaarioita. Sanottakoon kuitenkin, että aivan sormituntumalla päädyin samaan arvaukseen kuin nuo asiantuntijat heti, kun Tapiolta alkoi tietoja saamaan. Ja esitin sen tälläkin palstalla. Ei uskottu silloin, eikä näköjään nyt arvovaltaiselta taholta esitettynäkään.

        Videossa sanottiin ihan selvästi minne se kevlar laitettiin. Eli olet väärässä arvailessasi paikkaa katsomatta videosta sekuntiakaan. Se tuli keskelle venettä ulkopuolelle keskimmäiseksi kerrokseksi kolmesta uudesta kankaasta.
        Ja veneen keskiosaan tuli se vuotokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se kontti ei liiku aaltojen tahtiin ylös alas, tulee varsin suuri nosteen lisääntymisen tai vähenemisen aiheuttama voima. Oletetaan vaikkapa, että 50 m3 kontista 1/50 eli 1 m3 on pinnalla, siis 40 jalan kontista vajaa jalka. Aallon noustessa niin, että kontti uppoaa kokonaan tulee 10 000 N noste. Vastaavasti aallon laskiessa konttia voisi jäädä toinen vajaa jalka näkyviin, jolloin tulee noste laskee 10 000 N alle painon.

        Valtamerimainingin periodi on luokkaa 10 s. Siis aalto menee alas 5 s ja sitten ylös 5 s. Tuosta 10 000 N voimasta tulee 50 000 kg kappaleeseen 0,2 m/s^2 kiihtyvyys, jolla se saavuttaa 5 s ajassa 1 m/s nopeuden ja liikkuu 2,5 m. Sopii hyvin aallonkorkeuteen. Tietysti liiken on hieman aaltoa jäljessä, koska kiihtyvyyden suunta kääntyy vasta aallon "suunnan" jo muututtua.

        1 m/s nopeudella veden suhteen konttiin kohdistuu asennosta riippuen 3000-14 000 N voima, mikä entisestään pyrkii pitämään kontin lähes paikallaan vedenpintaan nähden.

        Mitä sitten tapahtuu, jos ajat kolmea solmua vaikkapa betonilaiturin kulmaan niin, että osuma tulee alueelle, jossa laminaattipaksuus on senttejä. En usko, että tulee reikä.

        Tässä yksi video, missä tehdään reikä luultavasti paljon heikompaan veneeseen ja heikompaan kohtaan. Ei ihan helppoa.
        https://www.youtube.com/watch?v=bRhcXBtmPQs&t=3s

        Mistä tiedät paljonko laminaattipaksuus oli osumakohdassa?
        Et mistään, joten arvauksesi senteistä on luultavasti pahasti pielessä.
        Saattoi olla vaikkapa 5 mm paksua laminaattia, jos osuma oli lähellä alkuperäisen vesirajamaalauksen kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät paljonko laminaattipaksuus oli osumakohdassa?
        Et mistään, joten arvauksesi senteistä on luultavasti pahasti pielessä.
        Saattoi olla vaikkapa 5 mm paksua laminaattia, jos osuma oli lähellä alkuperäisen vesirajamaalauksen kohtaa.

        5 mm laminaattia tuossa veneessä ei taatusti ole missään. Vesilinjan lähelläkään ei ole edes 10 mm. Jos osuma olisi lähellä vesilinjaa eikä reilusti sen alapuolella, olisi vuoto ollut hidas tai vaatinut paljon suuremman reiän. Videossa oli tarkasteltu miten vuodot eri kohdassa toteuttavat havaitun kelluma-asennon. Vain vuoto keskiveneessä ja reilusti vesilinjan alla on mahdollinen. Siellä on laminaatti paksuimmillaan, luultavasti 30 mm luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Videossa sanottiin ihan selvästi minne se kevlar laitettiin. Eli olet väärässä arvailessasi paikkaa katsomatta videosta sekuntiakaan. Se tuli keskelle venettä ulkopuolelle keskimmäiseksi kerrokseksi kolmesta uudesta kankaasta.
        Ja veneen keskiosaan tuli se vuotokin.

        Osuma ei tullut keskiveneeseen, vaan moottorin kohdalle, lähes välittömästi etummaisen vesitiiviin laipion luo. Se oli ainoa paikka, josta vesi tulisi moottoritilasta päin. Ja selvästi kertoivat, että sitä kohtaa ei ollut kevlarilla vahvistettu. Ainakin se uloin pintakangas siinäkin oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletuksesi satojen Newtonien voimasta on täysin absurdi.
        Archimedeen lain mukainen voima (=noste) kelluvaan kappaleeseen on yhtä suuri kuin kappaleen paino = kappaleen syrjäyttämän vesimäärän tilavuus. Se on nipin napin kelluvalle kontille kymmeniä tonneja, eli satoja kiloNewtoneita, ei satoja Newtoneita.
        Se liikkuu aallokossa ihan samalla tavalla ja samasta syystä, kuin sen paikalla oleva merivesi liikkuisi, jos siinä ei olisi konttia. Tämä tietysti keskimäärin, tuon kokoinen vesimassahan ei liikkuisi yhtenä jäykkänä kappaleena, vaan muoto muuttuisi koko ajan, kun taas kontin muoto pysyy samana.

        Jos 50 kuution kontti on täynnä vettä, se painaa 50 tonnia. Jos siihen kohdistuu satojen kilonewtonien noste, se kelluu korkealla. Mutta jos siitä onkin vain pieni kulma näkyvissä, vain sen pienen nurkan tilavuus on sitä kohottamassa nousevassa mainingissa ja nurkan upotessa veden alle. Aallossa taas vesi ei liiku kuin hiukan pinnassa alamäkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 50 kuution kontti on täynnä vettä, se painaa 50 tonnia. Jos siihen kohdistuu satojen kilonewtonien noste, se kelluu korkealla. Mutta jos siitä onkin vain pieni kulma näkyvissä, vain sen pienen nurkan tilavuus on sitä kohottamassa nousevassa mainingissa ja nurkan upotessa veden alle. Aallossa taas vesi ei liiku kuin hiukan pinnassa alamäkeen.

        Totta kai aallossa vesi liikkuu. Miten muuten samalla kohtaa olisi vesi välillä 5 m korkemmalla kuin matalimmillaan?

        Jos kontti sattuisi kellumaan niin, että vain mitättömän pieni kulma olisi pinnalla tyynessä, kontti luultavasti välillä kävisi korkeammalla ja tuolloin puuttuvan nosteen takia saisi reilummin nopeutta alaspäin. Tuolla se uppoaisi kohtuu syvälle kunnes vedenvastus ja se pieni noste saisivat nopeuden pysäytettyä ja se alkaisi nuosta hitaasti takaisin pintaa kohti.

        Varsin epätodennäköistä, että 50 m3 kontti sattuisi päätymään tilaan, jossa sen noste olisi vain hyvin niukasti painoa suurempi. Joko uppoaa tai sitten kelluu reilummin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5 mm laminaattia tuossa veneessä ei taatusti ole missään. Vesilinjan lähelläkään ei ole edes 10 mm. Jos osuma olisi lähellä vesilinjaa eikä reilusti sen alapuolella, olisi vuoto ollut hidas tai vaatinut paljon suuremman reiän. Videossa oli tarkasteltu miten vuodot eri kohdassa toteuttavat havaitun kelluma-asennon. Vain vuoto keskiveneessä ja reilusti vesilinjan alla on mahdollinen. Siellä on laminaatti paksuimmillaan, luultavasti 30 mm luokkaa.

        Alkuperäinen vesilinja ei ole muutosten jälkeisellä ja lastatulla Asterialla 9 tonnin painolla ja veneen purjehtiessa kallellaan todellakaan vesirajassa, vaan selvästi sen alapuolella jossa hydrostaattista painettakin jo löytyy. Mutta syvemmällä oleminen ja kallistuminen ei sitä laminaattia muuta pohjalaminaatin vahvuiseksi, vaan lienee alkuperäisen paksuinen. Videossa kun mainittiin kerroksia lisätyn vain pohjaan, ja sinnekin vain 3 kerrosta lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuma ei tullut keskiveneeseen, vaan moottorin kohdalle, lähes välittömästi etummaisen vesitiiviin laipion luo. Se oli ainoa paikka, josta vesi tulisi moottoritilasta päin. Ja selvästi kertoivat, että sitä kohtaa ei ollut kevlarilla vahvistettu. Ainakin se uloin pintakangas siinäkin oli.

        Sitä ei kukaan tiedä minne osuma tuli, eikä videolla kukaan moista edes väittänyt, ihan oma keksintösi.
        Jos vaurio tuli veneen keskikohdalle turkkilevyjen alapuolelle, vettä vuotaa selvästi eniten näkyviin sisätiloihin nimenomaan moottoritilasta päin, vaikkei turkkilevyt vesitiiviisti kiinnitettyjä olleetkaan. Moottoritilan kautta kun löytyy se suurin virtausaukko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 50 kuution kontti on täynnä vettä, se painaa 50 tonnia. Jos siihen kohdistuu satojen kilonewtonien noste, se kelluu korkealla. Mutta jos siitä onkin vain pieni kulma näkyvissä, vain sen pienen nurkan tilavuus on sitä kohottamassa nousevassa mainingissa ja nurkan upotessa veden alle. Aallossa taas vesi ei liiku kuin hiukan pinnassa alamäkeen.

        Upoksissa olevaan konttiin kohdistuvan nosteen suuruus on kontin tilavuus ulkomitoista laskettuna kertaa veden tiheys kertaa g.
        Pinnassa millä tahansa syvyydellä kelluvan kappaleen nosteen suuruus on keskimäärin sama kuin kyseisen kappaleen paino, silloin kun sillä ei ole kiihtyvyyttä ylöspäin.
        Hetkellinen nosteen suuruus vaihtelee keskiarvon molemmin puolin, kun kontti liikkuu ylös ja alas aallon vaiheen mukana. Silloin kuten aina kelluville kappaleille pätee silti, että nosteen suuruus on syrjäytetyn vesimäärän tilavuus kertaa veden tiheys kertaa g.
        Ts 50 kuution konttiin kohdistuvan nosteen suuruusluokka on 50 kuutiota kertaa 1020 kg/kuutio kertaa 9,8 m/sekunti toiseen, kun kyse on valtameren vedestä. Toki veden tarkka tiheys hieman vaihtelee lämpötilan ja suolapitoisuuden mukaan. Eli nosteen suuruusluokka on silloin noin 500 kN, ei 500 N.

        Kannattaisiko sun kerrata archimedeen laki, niin ei noin vääriä harhakuvitelmia nosteen suuruudesta enää olisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isolla pitkävartisella lekalla sitä taottiin. 10 kg ja nopeutta varmasti yli 10 m/s osuessa. Tuskin se leka osuu aivan suoraan. Kohtuu terävät reunat siinäkin on.

        En nyt löydä videota, mutta kyse oli jostain H-veneen kokoluokkaa olevasta veneestä, jota taottiin kylkeen reikää saamatta. Siinä laminaatti on varmasti reilusti alle 10 mm. Kohdissa, joissa Asteriaan tulee vuoto keskiveneeseen selvästi vesilinjan alle laminaatti lienee 30 mm tai enemmän.

        Iso leka on 7 kg, vähän pienempi 5 kg. Otetaanpa lekakoe uusiksi siten että hitsataan 1000-1500 lekaa yhteen ja kolautetaan sillä veneen kylkeä. Se vastaa iskua 9 tonnin painoisella veneellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai aallossa vesi liikkuu. Miten muuten samalla kohtaa olisi vesi välillä 5 m korkemmalla kuin matalimmillaan?

        Jos kontti sattuisi kellumaan niin, että vain mitättömän pieni kulma olisi pinnalla tyynessä, kontti luultavasti välillä kävisi korkeammalla ja tuolloin puuttuvan nosteen takia saisi reilummin nopeutta alaspäin. Tuolla se uppoaisi kohtuu syvälle kunnes vedenvastus ja se pieni noste saisivat nopeuden pysäytettyä ja se alkaisi nuosta hitaasti takaisin pintaa kohti.

        Varsin epätodennäköistä, että 50 m3 kontti sattuisi päätymään tilaan, jossa sen noste olisi vain hyvin niukasti painoa suurempi. Joko uppoaa tai sitten kelluu reilummin.

        Siinähän se onkin, että kyse oli äärettömän epätodennäköisestä tapauksesta. Pelkkä konttiin törmääminen on erittäin harvinaista, mutta ei tavatonta. Törmäys pahimmalla mahdollisella tavalla monta kertaluokkaa harvinaisempaa.

        Tapauksessa, jossa tyynessä olisi vain nurkka näkyvillä, olisi kontista viisimetrisen mainingin pohjassa 2,5 metriä pinnan yläpuolella. Jos kellunta-asento on pysty, pinnalla oleva osa painaisi 10 tonnia ja se painaisi konttia syvemmälle. Vaakasuorassa kelluvasta pinnan päälle tulisi paljon suurempi tilavuus. Aallon harjan kohdalla vain sen pienen nurkan noste vetäisi ylöspäin. Siksi kelluntasyvyys olisi keskimäärin vähintään metrin tyynen veden tilaa syvemmällä. Siinä syvyydessä hädin tuskin huomaa aaltoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upoksissa olevaan konttiin kohdistuvan nosteen suuruus on kontin tilavuus ulkomitoista laskettuna kertaa veden tiheys kertaa g.
        Pinnassa millä tahansa syvyydellä kelluvan kappaleen nosteen suuruus on keskimäärin sama kuin kyseisen kappaleen paino, silloin kun sillä ei ole kiihtyvyyttä ylöspäin.
        Hetkellinen nosteen suuruus vaihtelee keskiarvon molemmin puolin, kun kontti liikkuu ylös ja alas aallon vaiheen mukana. Silloin kuten aina kelluville kappaleille pätee silti, että nosteen suuruus on syrjäytetyn vesimäärän tilavuus kertaa veden tiheys kertaa g.
        Ts 50 kuution konttiin kohdistuvan nosteen suuruusluokka on 50 kuutiota kertaa 1020 kg/kuutio kertaa 9,8 m/sekunti toiseen, kun kyse on valtameren vedestä. Toki veden tarkka tiheys hieman vaihtelee lämpötilan ja suolapitoisuuden mukaan. Eli nosteen suuruusluokka on silloin noin 500 kN, ei 500 N.

        Kannattaisiko sun kerrata archimedeen laki, niin ei noin vääriä harhakuvitelmia nosteen suuruudesta enää olisi?

        Kun fysiikka on noin vaikeaa käytännössä, väännetään rautalangasta. Täytä litran pullo vedellä, mutta jätä kuutisenttimetrin, siis sormenpään kokoinein ilmatila. Laita pullo veteen ja kokeile sormenpäällä, kuinka suuri voima tarvitaan pullon työntämiseksi pinnan alle. Voit varmuudeksi skaalata kokeen 10 l kanisterilla. Kanisteriin joudut kyllä laittamaan hyppysellisen hiekkaa kompensoimaan paksumman ja kelluvan muoviseinämän aiheuttamaa nostetta. Sama voima, joka tarvittiin painamaan pulloa tai kanisteria pinnan alle, on sama, jolla se esine pyrkii veden alta pintaan.

        Samalla kuutiosentin ilmatilavuudella voi kokonainen konttikin siellä kellua. Mittasuhteet huomioden on samantekevää, on siinä kuutiosentti tai kuutiometri. Kuutiometrikin on vain 1/50000 osa kontista. Litran pullossa se olisi 0,02 ml ilmakupla. Siksi kontti tuskin havaittavasti hievahtaa maininkien tullessa ja mennessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ei kukaan tiedä minne osuma tuli, eikä videolla kukaan moista edes väittänyt, ihan oma keksintösi.
        Jos vaurio tuli veneen keskikohdalle turkkilevyjen alapuolelle, vettä vuotaa selvästi eniten näkyviin sisätiloihin nimenomaan moottoritilasta päin, vaikkei turkkilevyt vesitiiviisti kiinnitettyjä olleetkaan. Moottoritilan kautta kun löytyy se suurin virtausaukko.

        Keskiveneessä oleva vuoto olisi tullut sieltä, mistä esteettömästi pääsee, irrallisten turkkilevyjen alta. Ei vesi itsestään siirtyisi turkkilevyjä korkeammalle. Esiintyjät tunsivat erittäin hyvin veneen rakenteen ja siksi totesivat yksimielisesti vuodon olleen moottorin kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se kontti ei liiku aaltojen tahtiin ylös alas, tulee varsin suuri nosteen lisääntymisen tai vähenemisen aiheuttama voima. Oletetaan vaikkapa, että 50 m3 kontista 1/50 eli 1 m3 on pinnalla, siis 40 jalan kontista vajaa jalka. Aallon noustessa niin, että kontti uppoaa kokonaan tulee 10 000 N noste. Vastaavasti aallon laskiessa konttia voisi jäädä toinen vajaa jalka näkyviin, jolloin tulee noste laskee 10 000 N alle painon.

        Valtamerimainingin periodi on luokkaa 10 s. Siis aalto menee alas 5 s ja sitten ylös 5 s. Tuosta 10 000 N voimasta tulee 50 000 kg kappaleeseen 0,2 m/s^2 kiihtyvyys, jolla se saavuttaa 5 s ajassa 1 m/s nopeuden ja liikkuu 2,5 m. Sopii hyvin aallonkorkeuteen. Tietysti liiken on hieman aaltoa jäljessä, koska kiihtyvyyden suunta kääntyy vasta aallon "suunnan" jo muututtua.

        1 m/s nopeudella veden suhteen konttiin kohdistuu asennosta riippuen 3000-14 000 N voima, mikä entisestään pyrkii pitämään kontin lähes paikallaan vedenpintaan nähden.

        Mitä sitten tapahtuu, jos ajat kolmea solmua vaikkapa betonilaiturin kulmaan niin, että osuma tulee alueelle, jossa laminaattipaksuus on senttejä. En usko, että tulee reikä.

        Tässä yksi video, missä tehdään reikä luultavasti paljon heikompaan veneeseen ja heikompaan kohtaan. Ei ihan helppoa.
        https://www.youtube.com/watch?v=bRhcXBtmPQs&t=3s

        Laiturin kulmaan osuneita veneitä on nähty, joihin ei ole tullut reikää. Mutta paljon kuvia olen myös nähnyt, joissa kolarin jäljiltä veneissä on metrin tai kahdenkin suuruisia aukkoja. Nyt tarvittiin vain pieni 120 mm reikä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäinen vesilinja ei ole muutosten jälkeisellä ja lastatulla Asterialla 9 tonnin painolla ja veneen purjehtiessa kallellaan todellakaan vesirajassa, vaan selvästi sen alapuolella jossa hydrostaattista painettakin jo löytyy. Mutta syvemmällä oleminen ja kallistuminen ei sitä laminaattia muuta pohjalaminaatin vahvuiseksi, vaan lienee alkuperäisen paksuinen. Videossa kun mainittiin kerroksia lisätyn vain pohjaan, ja sinnekin vain 3 kerrosta lisää.

        2 tonnin lisäpaino upottaa kymmenisen senttiä. Ei siitä laminaattivahvuudet muutu. Tuuli oli niin kevyttä, ettei tuo vene juuri kallistu eikä kulje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiturin kulmaan osuneita veneitä on nähty, joihin ei ole tullut reikää. Mutta paljon kuvia olen myös nähnyt, joissa kolarin jäljiltä veneissä on metrin tai kahdenkin suuruisia aukkoja. Nyt tarvittiin vain pieni 120 mm reikä.

        Kolareissakaan ei tule vaurioita, paitsi jos ajetaan kovaa vauhtia. Silloin taas isku on niin kova, että Tapio olisi sen huomannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso leka on 7 kg, vähän pienempi 5 kg. Otetaanpa lekakoe uusiksi siten että hitsataan 1000-1500 lekaa yhteen ja kolautetaan sillä veneen kylkeä. Se vastaa iskua 9 tonnin painoisella veneellä.

        Tehdään vaan, mutta liikutetaan sitä hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolareissakaan ei tule vaurioita, paitsi jos ajetaan kovaa vauhtia. Silloin taas isku on niin kova, että Tapio olisi sen huomannut.

        Kyllähän Tapio sen huomasi. Se herätti hänet unesta.

        Yhdessä kolarissa olen ollut mukana ja muutamia nähnyt. Yhden fataalin olen niukasti välttänyt. Kaikissa kolareissa on tullut vaurioita, monissa reiluja reikiä ja yhdessä tapauksessa vene upposikin parissa minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Tapio sen huomasi. Se herätti hänet unesta.

        Yhdessä kolarissa olen ollut mukana ja muutamia nähnyt. Yhden fataalin olen niukasti välttänyt. Kaikissa kolareissa on tullut vaurioita, monissa reiluja reikiä ja yhdessä tapauksessa vene upposikin parissa minuutissa.

        Niin huomasi jonkun äänen, ei voimakasta törmäystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se kontti ei liiku aaltojen tahtiin ylös alas, tulee varsin suuri nosteen lisääntymisen tai vähenemisen aiheuttama voima. Oletetaan vaikkapa, että 50 m3 kontista 1/50 eli 1 m3 on pinnalla, siis 40 jalan kontista vajaa jalka. Aallon noustessa niin, että kontti uppoaa kokonaan tulee 10 000 N noste. Vastaavasti aallon laskiessa konttia voisi jäädä toinen vajaa jalka näkyviin, jolloin tulee noste laskee 10 000 N alle painon.

        Valtamerimainingin periodi on luokkaa 10 s. Siis aalto menee alas 5 s ja sitten ylös 5 s. Tuosta 10 000 N voimasta tulee 50 000 kg kappaleeseen 0,2 m/s^2 kiihtyvyys, jolla se saavuttaa 5 s ajassa 1 m/s nopeuden ja liikkuu 2,5 m. Sopii hyvin aallonkorkeuteen. Tietysti liiken on hieman aaltoa jäljessä, koska kiihtyvyyden suunta kääntyy vasta aallon "suunnan" jo muututtua.

        1 m/s nopeudella veden suhteen konttiin kohdistuu asennosta riippuen 3000-14 000 N voima, mikä entisestään pyrkii pitämään kontin lähes paikallaan vedenpintaan nähden.

        Mitä sitten tapahtuu, jos ajat kolmea solmua vaikkapa betonilaiturin kulmaan niin, että osuma tulee alueelle, jossa laminaattipaksuus on senttejä. En usko, että tulee reikä.

        Tässä yksi video, missä tehdään reikä luultavasti paljon heikompaan veneeseen ja heikompaan kohtaan. Ei ihan helppoa.
        https://www.youtube.com/watch?v=bRhcXBtmPQs&t=3s

        Jos 40 jalan merikontista on 30 cm pinnalla, on silloin kontissa pinnan yläpuolella tilavuutta noin 9 kuutiometriä, eikä vain yksi kuten kuvittelet.
        Laskelmissasi on siis kertaluokan virhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun fysiikka on noin vaikeaa käytännössä, väännetään rautalangasta. Täytä litran pullo vedellä, mutta jätä kuutisenttimetrin, siis sormenpään kokoinein ilmatila. Laita pullo veteen ja kokeile sormenpäällä, kuinka suuri voima tarvitaan pullon työntämiseksi pinnan alle. Voit varmuudeksi skaalata kokeen 10 l kanisterilla. Kanisteriin joudut kyllä laittamaan hyppysellisen hiekkaa kompensoimaan paksumman ja kelluvan muoviseinämän aiheuttamaa nostetta. Sama voima, joka tarvittiin painamaan pulloa tai kanisteria pinnan alle, on sama, jolla se esine pyrkii veden alta pintaan.

        Samalla kuutiosentin ilmatilavuudella voi kokonainen konttikin siellä kellua. Mittasuhteet huomioden on samantekevää, on siinä kuutiosentti tai kuutiometri. Kuutiometrikin on vain 1/50000 osa kontista. Litran pullossa se olisi 0,02 ml ilmakupla. Siksi kontti tuskin havaittavasti hievahtaa maininkien tullessa ja mennessä.

        "Kuutiometrikin on vain 1/50000 osa kontista"

        Höpsistä. Ei 50 000 kuutiometrin merikontteja ole olemassakaan.
        50 kuution on , ja sellaisesta 1/50000 osa on noin litran verran, eikä kuutiometrin kuten luulet. Matematiikka ja fysiikka on sinulle näemmä todella vaikeaa, ja silti yrität niillä tulla tänne pätemään. Voi voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 40 jalan merikontista on 30 cm pinnalla, on silloin kontissa pinnan yläpuolella tilavuutta noin 9 kuutiometriä, eikä vain yksi kuten kuvittelet.
        Laskelmissasi on siis kertaluokan virhe.

        Jos 40 jalan kontin tilavuus on 50 m3 ja siitä on pinnalla 1 m3, on se 1/50 pituudesta eli 0,8 jalkaa.

        Oikeasti 40 jalan kontin tilavuus on suurempi. Poikkileikkaus on n. 2,4x2,4 m eli tuolla 0,8 jalan pätkällä on tilavuutta n. 1,4 m3.

        Tuossa siis oletettiin kontin kelluvan pystyssä. Lappeellaan tilavuutta olisi reilusti enemmän samalla korkeudella. Toisaalta sitten yksi kulma koholla kulmasta mitattuna vähemmän.

        Ei siis ollut kertaluokkavirhettä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuutiometrikin on vain 1/50000 osa kontista"

        Höpsistä. Ei 50 000 kuutiometrin merikontteja ole olemassakaan.
        50 kuution on , ja sellaisesta 1/50000 osa on noin litran verran, eikä kuutiometrin kuten luulet. Matematiikka ja fysiikka on sinulle näemmä todella vaikeaa, ja silti yrität niillä tulla tänne pätemään. Voi voi.

        Voisiko silti ottaa tilavuudesta vain 1/50000 osan, vaikka tilavuus olisi vain 1 mˆ3. Ehkä matematiikka ja fysiikka sinulla on hallussa, mutta luetun ymmärtäminen ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko silti ottaa tilavuudesta vain 1/50000 osan, vaikka tilavuus olisi vain 1 mˆ3. Ehkä matematiikka ja fysiikka sinulla on hallussa, mutta luetun ymmärtäminen ei.

        Opettele suomenkieltä ennekuin tulet tänne pätemään.
        "Kuutiometrikin on vain 1/50000 osa kontista"
        On väärä väite, vaikka mistä tahansa tilavuudesta voikin ottaa 1/50000 osan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehdään vaan, mutta liikutetaan sitä hiljaa.

        Kun veneilijät vetää käteen, ne liikuttaa silloin sitä hiljaa.


    • Anonyymi

      Se konttiteoria - tenttikoeriahan todettiin heti vääräksi, koska oli tyyntä. Muutenkin on outoa, että tätä nykyä kaikki hajoamiset laitetaan konttien syyksi, kun ei haluta myöntää omia virheitä. Mitään pitkiä videoita ei jaksa katsella.

    • Anonyymi

      Jessus miten rasittavaa kuunnella nykivää Suomi-Englanti-tankkausta....

      Kaikella kunnioituksella, kiva että yrittävät arvailla uppoamisen syytä, mutta pari tuntia on aivan liian pitkä aika kuunnella tuollaista. Hermo ei yksinkertaisesti kestä.

      Osui sitten konttiin tai valaaseen tai sitten yksinkertaisesti koko peräsinakseli repeytynyt ympäristöineen irti.

      Lopullista vastausta tuskin koskaan saadaan - ja se niistä "vesitiiviistä" laipioista.

      Pohjassa on - ja pysyy.

      Parempi onni ensi kerralla.

      • Anonyymi

        Liian vaivalloista kuunnella, en siis usko. Vai miten se meni?

        Jos olisit viitsinyt, teoriasi käytiin läpi ja todistettiin vääräksi. Eikä sovi esitetty rikin aiheuttama rungon hajottaminenkaan edes alkeellisesti tehtyihin havaintoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian vaivalloista kuunnella, en siis usko. Vai miten se meni?

        Jos olisit viitsinyt, teoriasi käytiin läpi ja todistettiin vääräksi. Eikä sovi esitetty rikin aiheuttama rungon hajottaminenkaan edes alkeellisesti tehtyihin havaintoihin.

        Samantekevää, kuunteli tai ei. Tyhjentävää selitystä ei videossakaan ole.

        Totuus on meren pohjassa. Se siitä.

        Tarpeetonta arvailla asiaa, kun todellinen syy ei koskaan tule selviämään.


    • Anonyymi

      Jos olisi osunut johonkin mutta kun kertoi heränneensä ääneen ja vettä oli jo reilusti. Ei se laipioidussa veneessä puolessa minuutissa täyty. Ihmeellisiä selityksiä.

      • Anonyymi

        Videon perusteella yhdenkään laipion läpi ei päässyt ensimmäisen viikon aikana uppoamisprosessin alusta lukien juuri minkään verran vettä läpi. Kaikki vuotanut vesi oli yhdessä ja samassa osastossa, jossa asuintilat olivat.


      • Anonyymi

        6 minuuttia meni ennen kuin kerkesi kannelle, ja vielä lisää ennen uppoamista. Ei siis tosiaankaan puoli minuuttia yhteensä, mistä moiseen harhakuvitelmaan päädyit?
        Tämä oletetaan tapahtuneeksi siten ettei yksikään laipio vuotanut vettä läpi olennaisesti, mutta se josta potkuriakseli meni läpi varmaankin tihkui pieniä määriä, yhdestä kymmeneen litraa noiden minuuttien aikana olisi oma arvaukseni.
        Mikä selitys siis oli mielestäsi ihmeellinen, jokin videossa esitetty vai jokin tänne postattu huuhaa?


    • Anonyymi

      Nääh, ylikokoinen ja järeä takila mursi rungon heikoimmasta kohdasta, reikä haukkasi vertä, vesi tuli sisään. Laituriparlamentti kertoo että mastonyekijä varoitti jo edellisellä kerralla.

      • Anonyymi

        Oikein.


    • Anonyymi

      Ei muuta kuin vuokraamaan sukellusvene / nostoalus ja Asteri pintaan. Kyllä Tapsan sponsorit maksaa lystin.

    • Anonyymi

      Konttiteoriasta jäi yksi asia kaivelemaan. Jos olisi osunut konttiin mainingissa - siis siten että vene menee alaspäin ja kontti ylöspäin, kyseinen kolaus olisi tuntunut kivelle ajolta. Tapio ei ole missään vaiheessa sanallakaan sanonut, että vene tuntui osuneen johonkin. Itseyhden kerran ottanut mainingissa kallio kölin pohjaan, ja meinas pourukalustosta paikat irrota.
      Kovinkaan paljon ei ollut mietitty eikä mallinnettu mahdollisia reikiä peräsimen saranoiden/akselin, potkuriakselin eikä kölin jättöreunan alueella.
      Esimerkiksi kölin jättöreunan pystysuuntainen repeämä olisi riittävän suuri. Paatti oli tehty todennäköisesti kaksiosaisessa muotissa, laminointi ei oikein onnistu tuossa muodossa muuten. Eli runkopuoliskot on sitten läiskitty kiinni jälkeenpäin. Kölin jättöreunassa on siis koko matkan pystysauma.
      Vesitilavuuslaskelmat oli mielenkiintoisinta saldoa videossa. Melkoisen selkeästi tuli ilmi, että vuoto on keskiveneen alueella ja kooltaan suuri. Lisäksi runko ei ollut pettänyt pituus suuntaan. Kyse ei ollut siis rikijännityksistä tms. Tuo nyt oli helppo mallinnus vaikka Solidworksin ajaminen tuolla tavalla webcastissa osoitti ettei ole Kamu kauheasti noita tehnyt isolle porukalle.

      • Anonyymi

        Kölin osuminen kallioon on aivan eri tapaus kuin terävän kulman osuminen runkoon. Köli ei anna periksi, laminaatti antaa hajotessaan. Ei siiis äkkipysäys, vaan pysäys parinkymmenen sentin matkalla. Siitä kyllä syntyy ääntä, ei niinkään kiihtyvyyttä.

        Peräsinakselin ja potkuriakselin repeämäthän oli kattavasti mallinnuksessa käyty läpi ja mahdottomiksi todettu, koska vuoto tulisi pieniin osastoihin. Kölin jättöreunan repeämä taas, paitsi että olisi vielä epätodennäköisempi (mikä voima aiheuttaisi?), ei tekisi isoa reikää, vaan halkeaman. Iso aukko olisi vaatinut käytännössä koko rungon hajoamisen. Siinähän jo joukko kölipalkkeja pitämässä ruongon puolikkaita yhdessä kaikkien muiden rakenteiden lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kölin osuminen kallioon on aivan eri tapaus kuin terävän kulman osuminen runkoon. Köli ei anna periksi, laminaatti antaa hajotessaan. Ei siiis äkkipysäys, vaan pysäys parinkymmenen sentin matkalla. Siitä kyllä syntyy ääntä, ei niinkään kiihtyvyyttä.

        Peräsinakselin ja potkuriakselin repeämäthän oli kattavasti mallinnuksessa käyty läpi ja mahdottomiksi todettu, koska vuoto tulisi pieniin osastoihin. Kölin jättöreunan repeämä taas, paitsi että olisi vielä epätodennäköisempi (mikä voima aiheuttaisi?), ei tekisi isoa reikää, vaan halkeaman. Iso aukko olisi vaatinut käytännössä koko rungon hajoamisen. Siinähän jo joukko kölipalkkeja pitämässä ruongon puolikkaita yhdessä kaikkien muiden rakenteiden lisäksi.

        Noita peräsimen ja potkuriakseli alueita ei käyty läpi. Todettiin että potkuriakseli aukosta ei tuollaista määrää vettä tule. Jos miettii mitä edellisinä päivinä on tapahtunut, niin pari asiaa tulee mieleen. Ensinnäkin Kapissa pidempi koneajo ja toisaalta edellisen päivän täysi pläkä isossa mainingissa. Näitä ei ainakaan tuossa livessä käyty läpi. Peräsin vaurio kuitattiin vain sillä että kyllä sen olisi huomannut. Itse asiassa ei olisi jos peräsin vaan repeytyy irti. Ei vaikuta tuon veneen balanssiin mitenkään. Ainoastaan jos jää poikittain alle, sen huomaa. Tuuliperäsin kyllä pitää veneen suorassa. Lisäksi peräsin lavan modaaminen "alkuperäiseksi" ohitettiin melkein kokonaan. Eli kuinka paljon on lisännyt rasituksia. Ja se joka väittää ettei vaikuta, voi jättää isossa mainingissa pitkäkölisen peräsimen sitomatta ja katsoa millä voimalla peräsin hakkaa reunasta reunaan. Tuo vaikuttaa myös paljon. Varmasti ovat keskenään jutelleet paljon ja kaikenlaista, mutta video oli aika kepoinen pois lukien osastointi ja siihen liittyvät skenaariot. Pidän itse konttia tms aik epätodennäköisenä. Ja syynä ensinnäkin törmäyspaikka (oltava jossain koneen alapuolella, muutoin vesi ei olisi syöksynyt salonkiin ko paikasta. Ja toiseksi tuolla aiemmin jonkun mainitsema törmäyksen tunteen puute. Itse ollut kyydissä kun lasiluituisella pitkäkölisellä mäjäytetään kiveen, siten että osuma onkin lasikuidusta. Pään kokoinen monttu ja hirveä rysähdys. Vauhtia n 5kts.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita peräsimen ja potkuriakseli alueita ei käyty läpi. Todettiin että potkuriakseli aukosta ei tuollaista määrää vettä tule. Jos miettii mitä edellisinä päivinä on tapahtunut, niin pari asiaa tulee mieleen. Ensinnäkin Kapissa pidempi koneajo ja toisaalta edellisen päivän täysi pläkä isossa mainingissa. Näitä ei ainakaan tuossa livessä käyty läpi. Peräsin vaurio kuitattiin vain sillä että kyllä sen olisi huomannut. Itse asiassa ei olisi jos peräsin vaan repeytyy irti. Ei vaikuta tuon veneen balanssiin mitenkään. Ainoastaan jos jää poikittain alle, sen huomaa. Tuuliperäsin kyllä pitää veneen suorassa. Lisäksi peräsin lavan modaaminen "alkuperäiseksi" ohitettiin melkein kokonaan. Eli kuinka paljon on lisännyt rasituksia. Ja se joka väittää ettei vaikuta, voi jättää isossa mainingissa pitkäkölisen peräsimen sitomatta ja katsoa millä voimalla peräsin hakkaa reunasta reunaan. Tuo vaikuttaa myös paljon. Varmasti ovat keskenään jutelleet paljon ja kaikenlaista, mutta video oli aika kepoinen pois lukien osastointi ja siihen liittyvät skenaariot. Pidän itse konttia tms aik epätodennäköisenä. Ja syynä ensinnäkin törmäyspaikka (oltava jossain koneen alapuolella, muutoin vesi ei olisi syöksynyt salonkiin ko paikasta. Ja toiseksi tuolla aiemmin jonkun mainitsema törmäyksen tunteen puute. Itse ollut kyydissä kun lasiluituisella pitkäkölisellä mäjäytetään kiveen, siten että osuma onkin lasikuidusta. Pään kokoinen monttu ja hirveä rysähdys. Vauhtia n 5kts.

        Peräsinakselin tapaus käytiin hyvin läpi. Oleellista on sen suhteen, että peräsinakseli kokonaisuudessaan on vesitiiviiden laipioiden takana, eikä siksi voi pienen vesitilavuuden takia aiheuttaa tapausta. Potkuriakseli ei pitkäkölisestä voi pudota. Ja vaikka putoaisikin, olisi tarvittu 11 samankokoista reikää sen vuodon määrään.

        Peräsimestä Tapio totesi, että pelastuslautan esilleotossa nosti pinnan ja käänsi sen sivuun huomaamatta mitään erikoista. Tuskin jäisi huomaamatta, jos akseli olisi poikki tai taittunut.


    • Anonyymi

      Videon kohta: 36:01 kertoo kaiken olennaisen.
      - Water still coming in. More than 8000L already inside.
      - Boat will not stay afloat when 4 is flooded.
      -This floating position corresponds best to Tapio's description.
      - 8000L in about 6 minutes means one 120mm hole. Equals 11kpl 38mm holes.

      Eli vene oli suunniteltu uppoamaan kun osasto 4 vuotaa. Turkkilevyt eivät olleet erillinen osasto, kuten olisi pitänyt olla jotta tuo olisi vältetty. Eli osastointi ei koskaan täyttänyt niitä tavoitteita joita sille minimissään olisi pitänyt asettaa.

      • Anonyymi

        "Turkkilevyt eivät olleet erillinen osasto, kuten olisi pitänyt olla jotta tuo olisi vältetty. "

        Piti sanoa että turkkilevyt eivät jakaneet keskivenettä kahteen päällekkäiseen vesitiiviiseen osastoon, kuten niiden olisi pitänyt olla jotta tuo uppoamisriski olisi vältetty.
        Lisähintaa olisi tullut ehkä muutama sata euroa tuossa projektissa, ja lopputuloksena vene kelluisi vieläkin. Mutta kun järkeä ei käytetä vaan perusteettomasto uskotaan "lujien rakenteiden" yksinomaan pitävän veneen vesitiiviinä, vaikka lukemattomat esimerkit aiemmista uponneista veneistä osoittavat ettei niin todellakaan ole.

        Jos rakenteet tehdään veneen kokoluokassa riittävän vahvoiksi kestämään kunnon iskuja, uppoaa vene heti vesillelaskun yhteydessä vaikka mistään ei vuoda pisaraakaan veneen sisälle. Tämä koska uppoaman noste jäisi silloin veneen painoa pienemmäksi. Näitä sattuu jatkossakin ellei tosiasioita tunnusteta. Vuodolta ei vaan ole mahdollisuutta tuon kokoisissa veneissä aina välttyä, joten vesitiiviiden osastointien tavoitteena, silloin kun niihin on tarkoitus luottaa, tulee olla että yhteen suurimpaankaan osastoon päässyt vesi ei voi upottaa venettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Turkkilevyt eivät olleet erillinen osasto, kuten olisi pitänyt olla jotta tuo olisi vältetty. "

        Piti sanoa että turkkilevyt eivät jakaneet keskivenettä kahteen päällekkäiseen vesitiiviiseen osastoon, kuten niiden olisi pitänyt olla jotta tuo uppoamisriski olisi vältetty.
        Lisähintaa olisi tullut ehkä muutama sata euroa tuossa projektissa, ja lopputuloksena vene kelluisi vieläkin. Mutta kun järkeä ei käytetä vaan perusteettomasto uskotaan "lujien rakenteiden" yksinomaan pitävän veneen vesitiiviinä, vaikka lukemattomat esimerkit aiemmista uponneista veneistä osoittavat ettei niin todellakaan ole.

        Jos rakenteet tehdään veneen kokoluokassa riittävän vahvoiksi kestämään kunnon iskuja, uppoaa vene heti vesillelaskun yhteydessä vaikka mistään ei vuoda pisaraakaan veneen sisälle. Tämä koska uppoaman noste jäisi silloin veneen painoa pienemmäksi. Näitä sattuu jatkossakin ellei tosiasioita tunnusteta. Vuodolta ei vaan ole mahdollisuutta tuon kokoisissa veneissä aina välttyä, joten vesitiiviiden osastointien tavoitteena, silloin kun niihin on tarkoitus luottaa, tulee olla että yhteen suurimpaankaan osastoon päässyt vesi ei voi upottaa venettä.

        Nytkin osumalle kriittinen alue oli hyvin pieni ja hyvin epätodennäköinen törmäyksille. Vaakasuora osastointi olisi vain siirtänyt sen alueen rajaa hieman korkeammalle. Tuon kokoista venettä ei voi käytännössä suunnitella niin, ettei veneen upottavaa osastoa siihen jäisi, jos siinä pitää edes yhden hengen miehistö olla. Toisaalta, eipä minua vähääkään pelottaisi itse lähteä samalla riskillä pallonkiertoon kuin Asterialla oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytkin osumalle kriittinen alue oli hyvin pieni ja hyvin epätodennäköinen törmäyksille. Vaakasuora osastointi olisi vain siirtänyt sen alueen rajaa hieman korkeammalle. Tuon kokoista venettä ei voi käytännössä suunnitella niin, ettei veneen upottavaa osastoa siihen jäisi, jos siinä pitää edes yhden hengen miehistö olla. Toisaalta, eipä minua vähääkään pelottaisi itse lähteä samalla riskillä pallonkiertoon kuin Asterialla oli.

        Nimenomaan, päätöksiä tehdään pelkojen ja kuvitelmien pohjalta, eikä insinöörilogiikalla tehtyjen laskelmien, kuten pitäisi.

        "hyvin epätodennäköinen törmäyksille." Mutuilua, eikä perustu yhtään mihinkään.
        "eipä minua vähääkään pelottaisi " Kenenkään pelot eivät ole loogisia, eikä niitä tulisi koskaan käyttää päätöksenteon pohjana turvallisuuskysymyksissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan, päätöksiä tehdään pelkojen ja kuvitelmien pohjalta, eikä insinöörilogiikalla tehtyjen laskelmien, kuten pitäisi.

        "hyvin epätodennäköinen törmäyksille." Mutuilua, eikä perustu yhtään mihinkään.
        "eipä minua vähääkään pelottaisi " Kenenkään pelot eivät ole loogisia, eikä niitä tulisi koskaan käyttää päätöksenteon pohjana turvallisuuskysymyksissä.

        Pelkästään maailman merille liikkuvien alusten määrästä voidaan laskea vastaavan tapauksen todennäköisyys ilman mutuilua. Kaikkiin muihin riskeihin verrattuna se on pienimpiä. Konttiin törmääminen on varteenotettava vaihtoehto, mutta Asterian lailla upottava ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytkin osumalle kriittinen alue oli hyvin pieni ja hyvin epätodennäköinen törmäyksille. Vaakasuora osastointi olisi vain siirtänyt sen alueen rajaa hieman korkeammalle. Tuon kokoista venettä ei voi käytännössä suunnitella niin, ettei veneen upottavaa osastoa siihen jäisi, jos siinä pitää edes yhden hengen miehistö olla. Toisaalta, eipä minua vähääkään pelottaisi itse lähteä samalla riskillä pallonkiertoon kuin Asterialla oli.

        Kyllähän Etap-veneet kelluvat, vaikkei ole osastoja. Jos Tapionkin veneessä olisi ollut riittävät kellukkeet, olisi Tapio voinut rauhassa juoda aamukahvit ja lähteä sitten kaikessa rauhassa etsimään sitä reikää. Lattian alle 500 litraa polyuretaania, samoin vesitiiviit osastot täyteen styroksia tai uretaania.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Etap-veneet kelluvat, vaikkei ole osastoja. Jos Tapionkin veneessä olisi ollut riittävät kellukkeet, olisi Tapio voinut rauhassa juoda aamukahvit ja lähteä sitten kaikessa rauhassa etsimään sitä reikää. Lattian alle 500 litraa polyuretaania, samoin vesitiiviit osastot täyteen styroksia tai uretaania.

        Osastojen täyttäminen olisi vain lisannyt painoa, eikä esim peräsinakselia missään tapauksessa pitäisi piilottaa saavuttamattomiin. Pilssin täyttämisellä taas ei olisi käytännön vaikutusta. Nytkään ei vesitiiviiden osastojen vuodolla ollut merkitystä, Asteria olisi uponnut joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osastojen täyttäminen olisi vain lisannyt painoa, eikä esim peräsinakselia missään tapauksessa pitäisi piilottaa saavuttamattomiin. Pilssin täyttämisellä taas ei olisi käytännön vaikutusta. Nytkään ei vesitiiviiden osastojen vuodolla ollut merkitystä, Asteria olisi uponnut joka tapauksessa.

        Mikäli vuotokohta oli pilssissä (se todennäköisin kaikista mahdollisista vaihtoehdoista), olisi pilssin täyttäminen vettä imemättömällä vaahdolla rajoittanut vuotomäärän pariin teelusikalliseen. Sillä määrällä ei venettä olisi saanut uppoamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Etap-veneet kelluvat, vaikkei ole osastoja. Jos Tapionkin veneessä olisi ollut riittävät kellukkeet, olisi Tapio voinut rauhassa juoda aamukahvit ja lähteä sitten kaikessa rauhassa etsimään sitä reikää. Lattian alle 500 litraa polyuretaania, samoin vesitiiviit osastot täyteen styroksia tai uretaania.

        Etap veneissä on paljon umpisoluista vaahtoa, ja jokaisessa litrassa vaahtoa on noin miljoona vesitiivistä osastoa, joita kutsutaan soluiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli vuotokohta oli pilssissä (se todennäköisin kaikista mahdollisista vaihtoehdoista), olisi pilssin täyttäminen vettä imemättömällä vaahdolla rajoittanut vuotomäärän pariin teelusikalliseen. Sillä määrällä ei venettä olisi saanut uppoamaan.

        Paljon paremmin olisi kellunut, jos koko runko olisi täytetty vaahdolla. Varmemmaksi vakuudeksi olisi voinut pitää nostoliinoissa, eikä poistua lainkaan satamasta. Vielä parempi pukilla maissa.


    • Anonyymi

      Näihin kontteihin ei kukaan törmäile - pelkkää legendaa. Upotettu.

      • Anonyymi

        Niin eikä meressä ole jäävuoria, eikä niistä irtoile pienempiä paloja, growlereita, esim tonnin tai muutaman painoisia.
        Eikä mikään alus sellaiseen voi törmätä, eihän Titanicaan sentään ihan oikeasti sellaiseen koskaan törmännyt, sehän on salaliitto?

        Kannattaisiko laittaa foliohattu päähän, vai onko sulla sellainen siellä jo valmiiksi?


      • Anonyymi

        Siinä salakuljetettiin Tapion tietämättä jotain venäläisten asemateriaalia. Tarkoitus oli tiputtaa se Australiassa sovittuun paikkaan meressä. Mutta se saavuttikin kriittisen massan, kuumeni ja meni rungosta läpi meren syvyyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eikä meressä ole jäävuoria, eikä niistä irtoile pienempiä paloja, growlereita, esim tonnin tai muutaman painoisia.
        Eikä mikään alus sellaiseen voi törmätä, eihän Titanicaan sentään ihan oikeasti sellaiseen koskaan törmännyt, sehän on salaliitto?

        Kannattaisiko laittaa foliohattu päähän, vai onko sulla sellainen siellä jo valmiiksi?

        "Niin eikä meressä ole jäävuoria, eikä niistä irtoile pienempiä paloja, growlereita, esim tonnin tai muutaman painoisia". Päiväntasaajan seutuvilla niitä jäävuoria ei ole kuin Tapsan salaisessa jääpalakoneessa, jolla Jaloviina säilyttää pohjoismaisen lämmön noillakin leveysasteilla. Selvä sääntörikkomus mutta nyt todisteet syvällä.


    • Anonyymi

      Paljon on käsitelty törmäystä ulkoiseen esineeseen.
      Mistään äkkipysäyksestä ei Tapio ole kuitenkaan maininnut mitään.

      Kamat ja ukko olisivat lentäneet todennäköisesti rungon rikkovassa törmäyksessä ties minne.

      Mutta onko kukaan selvittänyt MAHDOLLISTA VENEEN SISÄLTÄ TULLUTTA AIHEUTTAJAA?

      • Anonyymi

        Vähiten epätodennäköisen teorian mukaan Asteria "putosi" jonkin terävähkön esineen päälle, ei törmännyt siihen kulkunopeudellaan. Yli satamillisen reiän puhkaiseminen tai repiminen ei aiheuta äkkipysäystä, koska hidastuminen tapahtuu merkittävän matkan aikana. Paljon pienempikin ero pysähtymismatkassa tekee suuren eron, esim lyijy- ja teräskölin ero, puhumattakaan kölin etureunaan asennettavasta kumivaimentimesta.

        Olen nähnyt pahimman mahdollisen törmäyksen seuraukset. Teräsköli osui kuuden solmun nopeudella kiveen hieman rungon alapuolella. Sisällä ovet vääntyivät saranoiltaan, pentrin pesualtaat irtosivat ja peilit menivät pirstaleiksi laipioissa. Kaiken kaikkiaan aika mielikuvituksellisia vaurioita löytyi oletettavissa olevien lisäksi. Mutta runko säilyi ehjänä, myös kölin luota, samoin riki.


    • Anonyymi

      Aloittaja, eikö säie löydy yleensä myös siulasta?

    • Anonyymi

      On erikoinen case. Yks mahdollisuus on, että vuoto ollut kuitenkin hitaampi, laipioiden takana. Jos siellä on vesimassa hölskähdellyt aikansa, niin onko lopulta laipio repeytynyt irti, ja repäissyt irrotessaan rungon hajalle??

      Elikkä alkuperäinen vuoto ollut hidas. Siitä kertynyt vesimassa tehnyt työtään ties kuinka kauan samalla lisääntyen pienestä vuodosta. Veneen liikkeessä laipioon tullut tunnista toiseen vuotaneen vesimassan painetta impulssimaisesti, ja laipio niin tiukasti laminoitu runkoon, että lopulta laipio mennessään poikki/halki repäisi samalla rungon?

      • Anonyymi

        Taas yksi, joka arvailee, mutta ei ole katsonut tuota videoa. Siinä melkein ensisanoiksi todetaan tuon arvauksen mahdottomuus.


    • Anonyymi

      Ylikokoinen ja -kireä riki ilmeisesti rikkoi veneen. Vene ei katkennut keskeltä, vaan runko ennemminkin halkesi, repesi pitkittäissuunnassa.
      Tällaisia asioita tuskin koskaan julkituodaan kun vene kerran on haudassaan.
      On erikoista se, että sinänsä hyvälle harrastepurjehtijalle pyrittiin rakentamaan lisää suorituskykyä. Joku Van den Heede pärjäisi tuollaisella veneellä, mutta hänkään ei sellaista edelliseen kisaan rakennuttanut.
      Hitaan valtameriveneen on oltava kestävä, pelkästään kestävä, koska keliä ei pysty yhtään väistämään.
      Hyvä ettei käynyt tuon pahemmin ja toivottavasti sekä kippari että suunnittelija ymmärsivät ottaa nöyrästi opikseen tästä. Homma meni yli kykyjen ja sillä selvä.

      • Anonyymi

        Yksikään vene ei halkea mistään ylikireästä rikistä. Asteriaan oli vaihdettu paksummat vantit. Edes tuuli ei ollut kovaa tapahtumahetkellä.


      • Anonyymi

        Ehkä typerin teoria tähän mennessä esitetyistä. Veneet eivät halkea kovissakaan oloissa, eivät senkään vertaa sellaisissa, jossa staattiset voimat ovat pieniä ja dynaamiset olemattomia.

        Veneeseen rakennettiin paljon lisää kestävyyttä suorituskyvyn kustannuksella. Kisassa kun on ensisijaista päästä maaliin.


    • Anonyymi

      Ulkopuolisista voimista nimenomaan riki kuitenkin aiheuttaa veneeseen kaikkein suurimmat voimat. Vene voi hajota varsin pienessäkin aallokossa rikin vaikutuksesta.

      • Anonyymi

        Oikein. 13 mm vantit vetelee rusteja kalsarit paukkuen. Takilanvaihto oli emämunaus. S&S :n ideologian yli käveltiin. Turhaa löpinää youtubessa. Kattoo peiliin niin ei tarvi pohtia missä vika.
        Larsmon veijarit teki rungon osalta hyvän duunin joka munattiin panemalla ratakisko kannelle.
        Peräosan varakaasupullotkin oli säilötty määräysten vastaisesti lappeelleen. Että sillai ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein. 13 mm vantit vetelee rusteja kalsarit paukkuen. Takilanvaihto oli emämunaus. S&S :n ideologian yli käveltiin. Turhaa löpinää youtubessa. Kattoo peiliin niin ei tarvi pohtia missä vika.
        Larsmon veijarit teki rungon osalta hyvän duunin joka munattiin panemalla ratakisko kannelle.
        Peräosan varakaasupullotkin oli säilötty määräysten vastaisesti lappeelleen. Että sillai ..

        Suomessa ei liene sellaista Naval Architechtia joka kykenisi turvallisesti ylirikauttamaan vanharunkoisen veneen josta ei ole alunperin olemassa lujuuslaskelmia. Koko projekti menee silloin olemattomalla kokemuspohjalla, lähinnä säkällä.
        Veneeseen joka on suunniteltu yhdelle hakasgenoalle ei voida laittaa kolmea rullapurjekeulaharusta ja kirrata rikiä. Runkoon kohdistuu silloin moninkertaiset voimat kuin mitä sen on oletettu joutuvan kestämään.
        Vietäessä veneitä vesialueille jonne niitä ei ole suunniteltu, eräs olennaisin tehtävä on rikikuormitteen pudottaminen. Skopbankissa mm. mastoa lyhennettiin muistaakseni 1,5 metriä. Myös VDH:lla oli aikanaan tällainen toimintatapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei liene sellaista Naval Architechtia joka kykenisi turvallisesti ylirikauttamaan vanharunkoisen veneen josta ei ole alunperin olemassa lujuuslaskelmia. Koko projekti menee silloin olemattomalla kokemuspohjalla, lähinnä säkällä.
        Veneeseen joka on suunniteltu yhdelle hakasgenoalle ei voida laittaa kolmea rullapurjekeulaharusta ja kirrata rikiä. Runkoon kohdistuu silloin moninkertaiset voimat kuin mitä sen on oletettu joutuvan kestämään.
        Vietäessä veneitä vesialueille jonne niitä ei ole suunniteltu, eräs olennaisin tehtävä on rikikuormitteen pudottaminen. Skopbankissa mm. mastoa lyhennettiin muistaakseni 1,5 metriä. Myös VDH:lla oli aikanaan tällainen toimintatapa.

        Ei tuossa mitään magiikkaa ole. Laminaattipaksuudet tiedetään ja sandwich-runkoon oli laitettu alunperin sen verran tavaraa, että ulko- tai sisälaminaaatin olisi voinut poistaa ja silti kestäisi. Runkoon rakennettiin paljon lisää lujuutta monin poikittaisin ja pitkittäisin laipioin.

        Asteriaa ei millään tavoin ylirikattu, eikä rikin kasvattaminen olisi edes voimia kasvattanut, ne kun tulevat vain oikaisevasta momentista. Ja aivan sama, vaikka laittaisi viisi staagia lisää, edelleenkään voimat eivät siitä kasvaisi. Eihän sitä paitsi käytössä ollut kuin yksi keulapurje kerrallaan. Etustaagien jännitys näkyisi takastaagin ja barduunoiden jännityksenä. Ylisuuren takastaagin jännityksen todettiin murtavan takarungon väistämättä vesitiiviiden laipioiden takaa, eikä siis upottaisi venettä. Ja rikihän oli upotessa edelleen kireänä.

        Riki suunniteltiin kestämään ympärimenon kuormat ja siksi vantit vaidettiin kymmenmillisistä 12 mm:iin, samoin staagit 2 mm vahvemmiksi. Se ei vähääkään lisää rikin kuormia, ei edes esikiristystä, jopa esikiristyksen tarve vähenee pienemmän venymän takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa mitään magiikkaa ole. Laminaattipaksuudet tiedetään ja sandwich-runkoon oli laitettu alunperin sen verran tavaraa, että ulko- tai sisälaminaaatin olisi voinut poistaa ja silti kestäisi. Runkoon rakennettiin paljon lisää lujuutta monin poikittaisin ja pitkittäisin laipioin.

        Asteriaa ei millään tavoin ylirikattu, eikä rikin kasvattaminen olisi edes voimia kasvattanut, ne kun tulevat vain oikaisevasta momentista. Ja aivan sama, vaikka laittaisi viisi staagia lisää, edelleenkään voimat eivät siitä kasvaisi. Eihän sitä paitsi käytössä ollut kuin yksi keulapurje kerrallaan. Etustaagien jännitys näkyisi takastaagin ja barduunoiden jännityksenä. Ylisuuren takastaagin jännityksen todettiin murtavan takarungon väistämättä vesitiiviiden laipioiden takaa, eikä siis upottaisi venettä. Ja rikihän oli upotessa edelleen kireänä.

        Riki suunniteltiin kestämään ympärimenon kuormat ja siksi vantit vaidettiin kymmenmillisistä 12 mm:iin, samoin staagit 2 mm vahvemmiksi. Se ei vähääkään lisää rikin kuormia, ei edes esikiristystä, jopa esikiristyksen tarve vähenee pienemmän venymän takia.

        Kyllähän ylivahva riki voi veneen rikkoa. Sen pystyy huomaamattaan vetämään kovempaan kireyteen, kuin mikä oli rungon suunnitelmissa. Tapion huomioihin paniikissa en panisi liikaa painoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän ylivahva riki voi veneen rikkoa. Sen pystyy huomaamattaan vetämään kovempaan kireyteen, kuin mikä oli rungon suunnitelmissa. Tapion huomioihin paniikissa en panisi liikaa painoa.

        Vene kestää aina enemmän kuin riki. Riki vahvistettiin ympärimenon kuormia varten ja sen tekivät asiansa osaavat suunnittelijat. Eihän olisi paljoakaan iloa knockdownin jälkeen ehjästä rikistä, jos vene on hajonnut alta. Eikä staattiset kuormat kestävän rakenteen laskemiseen tarvita kuin lujuustekniikan peruskurssi.

        Huomaamattaan rikiä ei ylikiristä kuin täysin ymmärtämätön tumpelo. Ja siitäkin seurauksena vauriot rikissä, ei veneessä, ellei venettä ole rakentanut samainen tumpelo tai huithapeli veistämön kesäapulainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa mitään magiikkaa ole. Laminaattipaksuudet tiedetään ja sandwich-runkoon oli laitettu alunperin sen verran tavaraa, että ulko- tai sisälaminaaatin olisi voinut poistaa ja silti kestäisi. Runkoon rakennettiin paljon lisää lujuutta monin poikittaisin ja pitkittäisin laipioin.

        Asteriaa ei millään tavoin ylirikattu, eikä rikin kasvattaminen olisi edes voimia kasvattanut, ne kun tulevat vain oikaisevasta momentista. Ja aivan sama, vaikka laittaisi viisi staagia lisää, edelleenkään voimat eivät siitä kasvaisi. Eihän sitä paitsi käytössä ollut kuin yksi keulapurje kerrallaan. Etustaagien jännitys näkyisi takastaagin ja barduunoiden jännityksenä. Ylisuuren takastaagin jännityksen todettiin murtavan takarungon väistämättä vesitiiviiden laipioiden takaa, eikä siis upottaisi venettä. Ja rikihän oli upotessa edelleen kireänä.

        Riki suunniteltiin kestämään ympärimenon kuormat ja siksi vantit vaidettiin kymmenmillisistä 12 mm:iin, samoin staagit 2 mm vahvemmiksi. Se ei vähääkään lisää rikin kuormia, ei edes esikiristystä, jopa esikiristyksen tarve vähenee pienemmän venymän takia.

        Ei ole olessa sanwich runkoa. Balsaa tai Laticellia on käytetty vain kansissa.. Sandwich runko ei kestä rynnäksiin tulevia aallon iskuja. Suunnatut kuidut ja välihuovat on eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei liene sellaista Naval Architechtia joka kykenisi turvallisesti ylirikauttamaan vanharunkoisen veneen josta ei ole alunperin olemassa lujuuslaskelmia. Koko projekti menee silloin olemattomalla kokemuspohjalla, lähinnä säkällä.
        Veneeseen joka on suunniteltu yhdelle hakasgenoalle ei voida laittaa kolmea rullapurjekeulaharusta ja kirrata rikiä. Runkoon kohdistuu silloin moninkertaiset voimat kuin mitä sen on oletettu joutuvan kestämään.
        Vietäessä veneitä vesialueille jonne niitä ei ole suunniteltu, eräs olennaisin tehtävä on rikikuormitteen pudottaminen. Skopbankissa mm. mastoa lyhennettiin muistaakseni 1,5 metriä. Myös VDH:lla oli aikanaan tällainen toimintatapa.

        Toppia voi lyhentää. Helpompi seilata aallokossa mutta hitaampi. Vaatii seuraksi märkäpinta- alaa vesilinjan alapuolella. Nykypointti on twin peräsimet ja kiihtyvyys. Ainoa negatiivinen asia on alipinaineen puuttuminen pläkässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olessa sanwich runkoa. Balsaa tai Laticellia on käytetty vain kansissa.. Sandwich runko ei kestä rynnäksiin tulevia aallon iskuja. Suunnatut kuidut ja välihuovat on eri asia.

        Gaia oli ensimmäisiä sandwich-runkoisia veneitä. Ja Asteriaan oli keulan puolelle lisätty stringerit aallon iskujen takia. Ja laipioitahan siinä oli enemmän kuin laki sallii, joten panelien pinta-alat olivat todella pieniä. Kölipalkkejakin oli tiheästi keulasta perään, joten arvailut rungon pitkittäisestä halkeamisesta ovat aivan liian kaukaa haettuja.


    • Anonyymi

      Todennäköisesti keulavisiiri irtosi ja vene otti vettä sisään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6664
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2750
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2428
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1953
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1670
    8. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1518
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1492
    10. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1472
    Aihe