sähkövinssin magneetit

Anonyymi-ap

tuolla romukasassa oli 1000kg 12v vinssi, eihän näitä kannata rahallisesti korjata mutta mielenkiinnolla nyt purin.
moottorin ympäriltä oli magneetit ruostuneet irti 4kpl ja moottori tai käämit miksi lie kutsutaankaan ruostuneet kiinni sinne tiukasti sisään.
no crc liotuksenjälkeen ja varovasti naputtamalla sain kaikki osat irti ja puhdistukseen ja ruosteet pois teräsharjaporakone systeemillä ja hiomapaperilla ja moottori teräsvillalla.
oli muuten ruostetta!
vaihteisto oli kuin uusi ja ei edes kulumaa!
ongelma oli 4kpl irronneita magneetteja,sijoitus?
no yritin katsella vanhoja liimausjälkiä mutta huonosti näkyi miten ne oli ollut. laitoin magneetit tasavälein rumpuun kiinni,ei ehkä millintarkasti mutta sisään ne sinne meni noin, ja laitoin 2 magneettia ns pareittain vierekkäin ja toiset kaksi navoiltaan vierekkäin ja toisteppäin, ns peilikuvaksi.
ei harmainta aavistusta kuinka ne siellä oli ollut alunperin ja millä välrillä vai peräti kylki kyljessä kiinni?
no epoksi kuivui ja tarkistin hiilet ja laakerit sekä vaseliinit ja kasaan vaan.
nyt edessä oli virrankytkentä suorilla johdoilla...wroooooom ja vinssi pyöri erittäin hyvin ja jopa hiljaisesti, vaihdoin napaisuutta ja se pyöri toiseensuuntaan.
kysymys on että kuka tietää mitä vaikuttaa noitten magneettien järjestys,välimitat toisistaan ja napaisuuden erot jos ne on siellä toisin kuin suunniteltu?

11

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      siis magneetit asensin vastakkaisille puolille samoinpäin ja väliin toisinpäin eli
      +-+- tyyliin eikä pareja vierekkäin niinkuin totesin äskön.

    • Anonyymi

      Jos magneettien paikkoja ei ollut mitenkään määritelty, niin lienee sitten liimattu tehtaalla työkalulla, joka paikantaa ne oikein.

      Mitenhän tuossa käy, jos kaksi magneettia vaihtaa napaisuudeltaan ristiin. Pyöriikö sitten tuplanopeutta puolella vääntömomentilla, vai ei ollenkaan jäädessään jumiin napaparien väliin?
      https://www.electronics-tutorials.ws/io/io_7.html

      Magneetit tietenkin kehän suunnalla tulisi olla tasaisella jaolla. Aksiaalisessa suunnassa väärä paikoitus työntää/vetää roottoria, jolloin roottorin laakerit altistuvat radiaalikuormalle, sen jälkeen, kun laakerikupin jousilevy pohjaa.

      • Anonyymi

        tere, joo tuon kuvan mukaisesti minä liimailin ne kiinni ja oli 2kpl lyijykyniä aina magneettien välissä jolla jako tuli aika lähelle tasan.
        jos napoja vaihtaa magneeteista tulee oikosulkumoottori?😂


    • Anonyymi

      joissakin olen nähnyt 4 magneetin asettelun siten että 2kpl magneetteja on kylkikyljessä kiinni ja sitten isompi väli ja taas 2kpl kyljettäin kiinni, ei siis kaikki 4 erillään.
      mitähän sillä on haettu tuohon moottoriin jossa kaikki magneetit erillään?

    • Anonyymi

      Jos kaksi magneettia on kiinni toisissaan, niin kyseessä on varmaan sähköteknisesti yksi iso magneetti, joka vain on rakennettu kahdesta pienemmästä magneetista yhdistämällä, eli kaksi napainen moottori ollut.

      Jos taas tasajaolla laitetaan useampia N/S vaihtuvia magneetteja peräkkäin niin roottori siirtyy pienempiä askelia ja pyörii hitaammin, mutta voimaa tulee vastaavasti lisää. Eli teho on jotakuinkin vakio.

      Ylempänä kysytty oikosulkumoottori on eri asia, siinä naparauta magnetoituu, kun oikosuljettuun häkkikäämitykseen magnetoituu virta suhteessa jättämään staattorista. Näissäkin moottoreissa puhutaan tyypillisesti 50 herzillä ajettaessa kaksi napaisen pyörivän 3000rpm miinus jättämä ja neljä napinen 1500rpm miinus jättämä.

      Aloittajalle väärä magneettien paikoitus näkynee pienenä moottorin tehoalenemana verraten ideaaliseen yksilöön, sekä mahdollisesti ennenaikaisina laakerivaurioina.

    • Anonyymi

      Magneetteja aseteltaessa tulee myös varmistaa että harjaennakko säilyy entisellään.

      • Anonyymi

        Luulisi että vinssin moottorissa ennakko on optimoitu vetosuuntaan, palautussuunnassa riittää pienempikin vääntö.
        Joissakin porakoneissa huomaa selvästi että takaperin pyöritettäessä kone on huomattavasti tehottomampi.


    • Anonyymi

      pitääkö tarina paikkansa että esim sähköperämoottorista jotakinmoottorin rumpua tai hiilipäätyä kääntämällä saadaan muutettua hiukan kierrosnopeutta/ vääntöä????

    • Anonyymi

      tämäkin "vanha" viestiketju oli apuna kun kunnostin romuista juuri löytyneen vinssin minäkin (kun joku valvoo yöt ja rutisee jos kirjoittaa jotain vanhoihin ketjuihin). Magneetit irti kaikki paitsi yksi joten sain paikotettua sen perusteella ja liimasin 2-komponenttiliimalla. Aika näyttää pysyykö, kokeiluhan tämä on ja harraste eikä mikään miljoonabisnes. Toinen laakereista oli sökö, vedin ulos ja vaihdoin, Biltemasta löytyi. Hiilet rikki, uuden hiilipäädyn löysin olikos se kalajärveläisestä firmasta. Moottorin ja vaijerirummun välistä puuttui yhde jonka tein jatkomutterista ja pidätinruuveilla. Vedin vaijerin ulos kokonaan ja rullasin moottorilla siistiksi vyyhdiksi rullalle ja vaikutti toimivan. Joku aina kysyy kannattiko no eipä tietenkään mitään pidä mennä korjaamaan. Hommaan vielä jonkun levyn johon tämä tällätään, sitten se levy aisan pätkään jonka toiseen päähän laitan vetokidan jolloin saan kytkettyä vinssin vetokoukkuun, virrat vedän käynnistyskaapeleilla suoraan akulta. Autohan menee ojaan usein niin että koukusta voi vetää takas tielle....

      • Anonyymi

        minä aloittaja vastaan viestiisi vielä että tuo minun magneettien liimaus ja vinssin korjaus toimii vieläkin!
        tsemppiä ja mukavia askarteluja ja näpertelyjä sinnekiin ja kiitos kaikille kommentoijille ja neuvojille!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      119
      3714
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      28
      2773
    3. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      7
      2635
    4. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      130
      2348
    5. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      8
      2154
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      37
      1717
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      58
      1096
    8. Oot kyl rakas

      Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1010
    9. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      75
      984
    10. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      79
      966
    Aihe