sähkövinssin magneetit

Anonyymi-ap

tuolla romukasassa oli 1000kg 12v vinssi, eihän näitä kannata rahallisesti korjata mutta mielenkiinnolla nyt purin.
moottorin ympäriltä oli magneetit ruostuneet irti 4kpl ja moottori tai käämit miksi lie kutsutaankaan ruostuneet kiinni sinne tiukasti sisään.
no crc liotuksenjälkeen ja varovasti naputtamalla sain kaikki osat irti ja puhdistukseen ja ruosteet pois teräsharjaporakone systeemillä ja hiomapaperilla ja moottori teräsvillalla.
oli muuten ruostetta!
vaihteisto oli kuin uusi ja ei edes kulumaa!
ongelma oli 4kpl irronneita magneetteja,sijoitus?
no yritin katsella vanhoja liimausjälkiä mutta huonosti näkyi miten ne oli ollut. laitoin magneetit tasavälein rumpuun kiinni,ei ehkä millintarkasti mutta sisään ne sinne meni noin, ja laitoin 2 magneettia ns pareittain vierekkäin ja toiset kaksi navoiltaan vierekkäin ja toisteppäin, ns peilikuvaksi.
ei harmainta aavistusta kuinka ne siellä oli ollut alunperin ja millä välrillä vai peräti kylki kyljessä kiinni?
no epoksi kuivui ja tarkistin hiilet ja laakerit sekä vaseliinit ja kasaan vaan.
nyt edessä oli virrankytkentä suorilla johdoilla...wroooooom ja vinssi pyöri erittäin hyvin ja jopa hiljaisesti, vaihdoin napaisuutta ja se pyöri toiseensuuntaan.
kysymys on että kuka tietää mitä vaikuttaa noitten magneettien järjestys,välimitat toisistaan ja napaisuuden erot jos ne on siellä toisin kuin suunniteltu?

10

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      siis magneetit asensin vastakkaisille puolille samoinpäin ja väliin toisinpäin eli
      +-+- tyyliin eikä pareja vierekkäin niinkuin totesin äskön.

    • Anonyymi

      Jos magneettien paikkoja ei ollut mitenkään määritelty, niin lienee sitten liimattu tehtaalla työkalulla, joka paikantaa ne oikein.

      Mitenhän tuossa käy, jos kaksi magneettia vaihtaa napaisuudeltaan ristiin. Pyöriikö sitten tuplanopeutta puolella vääntömomentilla, vai ei ollenkaan jäädessään jumiin napaparien väliin?
      https://www.electronics-tutorials.ws/io/io_7.html

      Magneetit tietenkin kehän suunnalla tulisi olla tasaisella jaolla. Aksiaalisessa suunnassa väärä paikoitus työntää/vetää roottoria, jolloin roottorin laakerit altistuvat radiaalikuormalle, sen jälkeen, kun laakerikupin jousilevy pohjaa.

      • Anonyymi

        tere, joo tuon kuvan mukaisesti minä liimailin ne kiinni ja oli 2kpl lyijykyniä aina magneettien välissä jolla jako tuli aika lähelle tasan.
        jos napoja vaihtaa magneeteista tulee oikosulkumoottori?😂


    • Anonyymi

      joissakin olen nähnyt 4 magneetin asettelun siten että 2kpl magneetteja on kylkikyljessä kiinni ja sitten isompi väli ja taas 2kpl kyljettäin kiinni, ei siis kaikki 4 erillään.
      mitähän sillä on haettu tuohon moottoriin jossa kaikki magneetit erillään?

    • Anonyymi

      Jos kaksi magneettia on kiinni toisissaan, niin kyseessä on varmaan sähköteknisesti yksi iso magneetti, joka vain on rakennettu kahdesta pienemmästä magneetista yhdistämällä, eli kaksi napainen moottori ollut.

      Jos taas tasajaolla laitetaan useampia N/S vaihtuvia magneetteja peräkkäin niin roottori siirtyy pienempiä askelia ja pyörii hitaammin, mutta voimaa tulee vastaavasti lisää. Eli teho on jotakuinkin vakio.

      Ylempänä kysytty oikosulkumoottori on eri asia, siinä naparauta magnetoituu, kun oikosuljettuun häkkikäämitykseen magnetoituu virta suhteessa jättämään staattorista. Näissäkin moottoreissa puhutaan tyypillisesti 50 herzillä ajettaessa kaksi napaisen pyörivän 3000rpm miinus jättämä ja neljä napinen 1500rpm miinus jättämä.

      Aloittajalle väärä magneettien paikoitus näkynee pienenä moottorin tehoalenemana verraten ideaaliseen yksilöön, sekä mahdollisesti ennenaikaisina laakerivaurioina.

    • Anonyymi

      Magneetteja aseteltaessa tulee myös varmistaa että harjaennakko säilyy entisellään.

      • Anonyymi

        Luulisi että vinssin moottorissa ennakko on optimoitu vetosuuntaan, palautussuunnassa riittää pienempikin vääntö.
        Joissakin porakoneissa huomaa selvästi että takaperin pyöritettäessä kone on huomattavasti tehottomampi.


    • Anonyymi

      pitääkö tarina paikkansa että esim sähköperämoottorista jotakinmoottorin rumpua tai hiilipäätyä kääntämällä saadaan muutettua hiukan kierrosnopeutta/ vääntöä????

    • Anonyymi

      tämäkin "vanha" viestiketju oli apuna kun kunnostin romuista juuri löytyneen vinssin minäkin (kun joku valvoo yöt ja rutisee jos kirjoittaa jotain vanhoihin ketjuihin). Magneetit irti kaikki paitsi yksi joten sain paikotettua sen perusteella ja liimasin 2-komponenttiliimalla. Aika näyttää pysyykö, kokeiluhan tämä on ja harraste eikä mikään miljoonabisnes. Toinen laakereista oli sökö, vedin ulos ja vaihdoin, Biltemasta löytyi. Hiilet rikki, uuden hiilipäädyn löysin olikos se kalajärveläisestä firmasta. Moottorin ja vaijerirummun välistä puuttui yhde jonka tein jatkomutterista ja pidätinruuveilla. Vedin vaijerin ulos kokonaan ja rullasin moottorilla siistiksi vyyhdiksi rullalle ja vaikutti toimivan. Joku aina kysyy kannattiko no eipä tietenkään mitään pidä mennä korjaamaan. Hommaan vielä jonkun levyn johon tämä tällätään, sitten se levy aisan pätkään jonka toiseen päähän laitan vetokidan jolloin saan kytkettyä vinssin vetokoukkuun, virrat vedän käynnistyskaapeleilla suoraan akulta. Autohan menee ojaan usein niin että koukusta voi vetää takas tielle....

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      105
      3525
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      201
      2267
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2110
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      37
      1852
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1659
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      1108
    7. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      890
    8. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      51
      872
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      69
      827
    10. Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.

      Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja. Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti
      Sinkut
      130
      792
    Aihe