Mulla on 5 kuukauden ikäinen koiranpentu. Kuivamuonana syö Nutro Choice'a sekä Pedigreetä vuorotellen. Sekaan olen lisännyt usein vähän maksalaatikkoa, makaronilaatikkoa, hieman Cesar-ruokaa, raejuustoa yms. Voikohan tuo raejuusto aiheuttaa löysää ulostusta? Koira on syönyt viikoittain raejuustoa ja ulostus on ollut aika usein löysää. Ei kuitenkaan ripulia. Normaali juustoa kun annan, niin tilanne helpottuu ja ulostus on kovempaa. En usko,että se löysyys johtuu kuivamuonasta. Nyt jätin raejuuston pois ja seuraan tilannetta. Onko muilla kokemusta asiasta?
Raejuuston sopimattomuus?
6
2641
Vastaukset
- että se
Mä luulen että se löysyys johtuu justiinsa kuivamuonasta. Erityisesti epäilen sitä pedigreetä koska se tekee ainakin mun koiralle löysän vatsan. En tykkää siitä muutenkaan kun siinä on vaikka mitä mömmöjä, säilöntäaineita jne.
Toinen mahd. on se cesar purkkiruoka, riippuu tietty miten paljon sitä antaa. Koira tietysti voi olla laktoosille herkkä joten kokeile hyla raejuustoa jos sitä epäilet. Ite jättäisin sen pedigreen ensi tilassa pois, se on ihan täyttä kakkaa.
Se nutro se ei voi olla koska se merkki tunnetaan siitä että se kovettaa vatsaa pikkuisen liikaakin.
Ensin tietysti voisit kokeilla antaa sille pelkästään sitä nutron ruokaa ilman mitään lisiä, se koira kun voi olla muuten vaan herkkävatsainen eikä kestä noin monipuolista ruokavaliota.- Mouku
Meillä puolestaan nutro aiheutti (penturuoka) löysää ulostetta. Koirathan on tietty niin yksilöitä, ettei nuista oikein tiedä ennen ku kokeilee.
- että se
Mouku kirjoitti:
Meillä puolestaan nutro aiheutti (penturuoka) löysää ulostetta. Koirathan on tietty niin yksilöitä, ettei nuista oikein tiedä ennen ku kokeilee.
Niin koirat on yksilöitä, MUTTA nutro on tunnetusti yleensä sellaista että se kovettaa vatsan. Se ei ole varmaan käynyt teille kun siinä on mm. vehnää.
- neuvoja
Todennäköisesti pedigree aiheuttaa sen, sillä se ei ole yhtä laadukasta ruokaa kun Nutro Choice vaan sisältää kaikenlaisia turhia väri-säilytys- ja -makuaineita.
Voithan pitää muutaman päivän tauon raejuustosta ja seurata tilannetta!
Onhan raejuustosi Hylaa? sillä yli 8 viikkoisen koiran vatsa ei useinkaan kestä tavallisia maitotuotteita!! - Lars
Kokeilepa vain yhtä ruokaa kerrallaan, niin näet mikä aiheuttaa löysän vatsan. Löysä vatsa voi olla allergian ensimmäinen oire. Helposti allergiaa aiheuttavia aineita ovat mm. lisäaineet, vehnä, maissi ja naudanliha.
Nutron lammasriisi on Nutroista minusta parasta, koska siinä ei ole vehnää. Nutro on muuten lisäaineetonta vaikka joku tuolla väitti sen sisältävän lisäaineita. Pedigreen ruoka ei sopinut meidän pennulle, siitä tuli löysä vatsa. Muita hyviksi koettuja kuivamuonia meillä ovat James Wellbelovedin kalkkunariisi ja Advancen lammasriisi sekä Sensitive.
Raejuusto ja Cesar kannattaa heti jättää pois ruokavaliosta samoin kuin maksalaatikko (meidän koiralle maksalaatikko aiheuttaa ripulin) ja makaronilaatikko (vehnää). Lisää ruokaan mieluummin välillä raakaa lihaa, esim. raakaa siankylkeä, se on paljon terveellisempää. Keitetyn kananmunan voi lisätä silloin tällöin samoin kuin kypsennettyä kalaa (ei suolaista). Jos haluat antaa jotakin maitotuotteita, anna rasvaista AB-piimää, mutta älä anna maitotuotteita ennen kuin olet selvittänyt, mistä vatsan löysyys aiheutuu. Parin viikon välein voit antaa myös pienen palan maksaa. Kylmäpuristettua rypsiöljyä kannattaa aina lisätä ruokaan pieni loraus.- Pigozzo
Hyviä vinkkejä kaikilla vastaajilla; Kiitos!
Pedigreen olen nyt jättänyt kokonaan pois, samoin raejuuston ja Cesarin (samoin kuin muut purkkiruuat). Kuivamuonana nykyään siis vain Nutro Choice Puppy Mini. Viikon verran on jo pennun vatsa ollut sopiva. Ei enää liian löysä. Luulen, että pentuni on hieman herkkä laktoosille, sillä useat maitotuotteet aiheuttaa heti vatsan löystymistä. Esimerkiksi AB-piimä saa pennun vatsan löysäksi. Rypsiöljyä olen lisännyt ruokaan pikkasen muutaman kerran viikossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä952780Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri1281985IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl581967Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al331646- 941590
Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle
Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t281544- 1411304
Anabaptismin kirous
Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä4161103Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet
Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa2561014kamera hakokylässä
kamera kuvaamassa yleistä tietä laittomasti ristauksessa hakokylä-raatevaara!191005