"Mie oon tuntenu, että oon sanonu kaiken"

Anonyymi-ap

28

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eeva Kilpi on ollut kirjailija aikaansa edellä. Muistan kun luin "Animalian".
      Se ei silloin "iskenyt pirtaan".
      Vähän myöhemmin siitä tuli mitä ajankohtaisin kirja, itsellenikin.

    • Anonyymi

      Eeva on iki-ihana kirjailija. Kuin omia ajatuksiaan lukisi, mutta puuttuu kyky
      pukea omia ajatuksiaan lauseiksi.

    • Anonyymi

      Herra, opeta meitä hyväksymään vanhojen rakkaus, nuorten rakkaus, keski-ikäisten ihmisten rakkaus, rumien rakkaus, lihavien rakkaus, köyhien rakkaus, huonosti puettujen rakkaus ja yksinäisten rakkaus. Opeta meitä hyväksymään rakkaus, me niin pelkäämme sitä.

      (Eeva Kilpi/Laulu rakkaudesta, 1972)

    • Anonyymi

      Tässä tyypillinen aloitus aloittajalta joka ei jaksa sisäistää lehtiartikkelin sanomaa. Linkki, lukekaa.

      • Anonyymi

        Toimittaja on sisäistänyt artikkeliin sanoman. Osaisiko sen maallikko paremmin kertoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimittaja on sisäistänyt artikkeliin sanoman. Osaisiko sen maallikko paremmin kertoa ?

        Joillekin pitää tavata kaksi kertaa, You know ? Selittää uudestaan, mitä toimittaja on selittänyt.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eeva Kilvellä on pian syntymäpäivä. Hän syntyi 18. helmikuuta 1928
      Hiitolassa, joka on entinen Suomen kunta Laatokan Karjalassa.
      Hiitola pakkoluovutettiin talvisodan jälkeen Venäjälle.

    • Anonyymi

      Kuulostaako tutulta ? Samaistutko ?

      Eeva Kilpi, 91v, kirjoittaa:

      "Minä yritän opetella tätä vanhuutta.
      Minun pitäisi olla vanha, kaikki odottavat minulta sitä,
      mutta silti minun on tehtävä kaikki itse,
      hoidettava asiat,
      tehtävä päätöksiä,
      jaksettava toteuttaa ne,
      oltava oma palveluskuntani,
      emännöitävä,
      jos haluan tavata jälkeläisiäni, läheisiäni.
      Muutenhan minä en siedä ihmisiä ympärilläni. Pitäisi osata olla vanha ja silti jaksaa kuin nuori."

      • Anonyymi

        Iskee suoraan suoneen.


      • Anonyymi

        Omituista valitusta.
        Onko elämänhallinta hukassa?


      • Anonyymi

        Kun ensin on pitänyt huolta toisista jätetään yksin. Oletetaan, että "kyllä se pärjää".
        Omasta kokemuksesta tietää, että nuorempana ei täysin tajua miten epävarmaksi
        vanhempi ihminen voi tuntea itsensä eikä tajua, että miten nopeasti ihmisen voimat
        hupenevat. Sitä ei tajuta koska se ei näy niin konkreettisesti ulospäin kuin että olisi
        saanut puukon otsaan, joka estää toimintakykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omituista valitusta.
        Onko elämänhallinta hukassa?

        Ei ole kysymys elämänhallinnasta, vaan voimien uupumisesta.

        Yli 90-vuotiaana s a a t t a a olla vaikeampaa selviytyä arjestaan kuin
        vaikkapa 60 vuotiaana.

        Elämänhallinnan menettäminen ei välttämättä katso ikää,
        voi se mennä 20-vuotiaanakin ja
        ikäryhmissä on kirjoituksia, joista päätellen se on monelle toteutunut tosiasia.

        Eeva Kilpi kirjoittaa osuvasti vanhenemisesta, hänen ajatuksiinsa runoissa
        ja muissa yhteyksissä voi samaistua.


    • Anonyymi

      Minua viehättää lehtien lyhyet jutut taiteilijoista ja kirjailijoista, koska elämänkertoja en jaksa lukea, mutta silti haluan tietää jotakin pientä heidän ajatuksistaan ja elämästään taustoittamaan heidän teoksiaan.

      Tässä on pieni Eeva Kilven haastattelu (muutama ajatus luonnosta ja vanhenemisesta)
      ja erittäin kauniisti toteutettu sivu, kiitos Minna Pyykön hienojen akvarellien.

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/22/rakastettu-runoilija-eeva-kilpi-pohtii-vanhenemista-ja-kaipaa-luontoon-mie-naen

    • Eeva Kilven tuotanto ei ole kovinkaan tuttua minulle, vaikka paljon häntä arvostankin. Ehkä ensimmäiset lukukokemukset jäivät vieraiksi, pitäisi varmaan näin iän tuomalla kypsyydellä alkaa tutustua hänen kirjoihinsa paremmin. En ole osannut samastua hänen kokemuksiinsa evakkona, pois kodistaan lapsena pakotettua. Itse olen vasta sotien jälkeen syntynyt, ja lapsuuskodissani ja myös käsittääkseni ajan yleinen henki oli ajatella ja rakentaa tulevaa. Rakennettiin uutta ja parempaa, tasa-arvoisempaa Suomea, jossa myös tyttöjen koulutus oli tärkeää. Tyttöjenkään kasvatuksessa seksuaalisuutta enää nähty mitenkään tabuna, ja olihan 60-luvulla paljon myös ulkomaisia vaikutteita, ei ketään enää pimennossa edes voinut pitää. Voitiin puhua jo nuorisokulttuurista, jossa ei sukupuolten eriarvoisuutta tunnettu, tytöt saivat nauttia sukupuolestaan siinä missä pojatkin. Ei ollut enää ihanteena odottaa heti kolusta päästyä aviomiestä ja perhe-elämää, tytötkin saivat nauttia vapaudesta kouluttautua ja vaikkapa seikkailla, nähdä maailmaa. Eeva Kilpi syntyi tavallaan 20 vuotta liian aikaisin.

      Erästä Eeva Kilven runoa siteerataan paljon kuolinilmoituksissa, siinä nähdään ihminen osana luonnon kiertokulkua, nainen äidillisenä ja suojelevana rajan takanakin. Jostain kumman syystä tuo lopun sana intohimoinen on monasti muutettu, niinkuin vanhat naiset olisivat jotenkin tunteettomia eikä sitä puolta saisi ainakaan muistella. Sitäpaitsi intohimoisuuden voi liittää niin moneen muuhunkin kuin seksuaalisuuteen, esimerkiksi taide on intohimon ilmentymä.

      "Kun mummot kuolevat
      heistä tulee kukkaniittyjä ja heinää
      ja joistakin mummoista tulee puita
      ja he humisevat lastenlastensa yllä,
      suojaavat heitä sateelta ja tuulelta
      ja levittävät talvella oksansa
      lumimajaksi heidän ylleen.

      Mutta sitä ennen he ovat intohimoisia."

    • Anonyymi

      Eeva Kilvellä on niin runsas tuotanto, että häntä voi lukea lukenut "valikoivasti".
      Olen lukenut hänen tuotannostaan enimmäkseen muita kuin evakko-
      ja sota-ajan kirjoja. Niinpä mieleeni ei tule ajatella häntä (ensisijaisesti) evakkona
      hänen kirjojaan lukiessani.

      Kun hänen runojaan luen pidän häntä lähinnä "ajattelijana", hänen runonsa ovat oikeastaan filosofisia ajatelmia. Ehkä se juuri niissä viehättää.
      Muutaman rivin runossa voi olla olla laajasti "asiaa" ja syvällisyyttä.
      Kirjatkin ovat makuasioita.

    • Anonyymi

      Silloin tällöin on listoja, mitkä kirjat jokaisen pitäisi ehdottomasti lukea.
      Kirjailija Olli Jalosen mielestä kaikkien pitäisi lukea Antti Hyryltä:
      "Maantieltä hän lähti". Se on vain kaksi sivua pitkä, joten sen jokainen jaksaa.

      Oletko sattumalta lukenut sen ? Onko se novelli ?
      Hyry kuulemma "kuuluu yleissivistykseen".

      • Anonyymi

        "Tulee hyvä olla kun lukee Hyryä, on kuin makaisi puhtaaksi pestyssä pirtissä palttinalakanoiden välissä", toteaa Eeva-Liisa Manner.


      • Anonyymi

        Antti Hyry on saanut Finlandia-palkinnon romaanistaan Uuni. Voittajan valinneen kulttuurineuvos Tuula Arkion mukaan romaanista jäi tyven ja hyvä olo ja usko siihen, että meistä jokainen voi arvovalinnoillaan vaikuttaa omaan elämäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antti Hyry on saanut Finlandia-palkinnon romaanistaan Uuni. Voittajan valinneen kulttuurineuvos Tuula Arkion mukaan romaanista jäi tyven ja hyvä olo ja usko siihen, että meistä jokainen voi arvovalinnoillaan vaikuttaa omaan elämäänsä.

        En tajunnut "Uunin" ideaa kun yritin sitä lukea, voisi yrittää uudestaan,
        koska kuulin vasta myöhemmin termin "hyryismi". Uuni edustaa "hyryismiä" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tajunnut "Uunin" ideaa kun yritin sitä lukea, voisi yrittää uudestaan,
        koska kuulin vasta myöhemmin termin "hyryismi". Uuni edustaa "hyryismiä" ?

        Äärimmäisen tylsää se hyryismi, lukijan kiusamista pitkäveteisellä jaarituksella. Mitään ei tapahdu. Hohhoijjaa!


      • Anonyymi

        Jos näin on, kaksi sivua pitkä Hyry on "pakko" lukea Uteliaisuudesta tilasin sillä nimellä
        kirjan kirjastosta, joka on ilmeisesti novellikokoelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos näin on, kaksi sivua pitkä Hyry on "pakko" lukea Uteliaisuudesta tilasin sillä nimellä
        kirjan kirjastosta, joka on ilmeisesti novellikokoelma.

        Kirjastoko "novellikokoelma" ? Älä nyt höpsi.


    • Anonyymi

      Kulttuurineuvos Tuula Arkion pe­rus­te­lu Finlandia-voittajalle:
      "Uuni on kuvaus koh­tuul­li­sen ja hyvän elämän ra­ken­nus­puis­ta"

      Antti Hyryn Uuni-romaani teki Finlandia-diktaattori, kulttuurineuvos Tuula
      Arkioon suuren vaikutuksen. Hän sanoi, että Hyryn kiireetön kerronta imaisee lukijan mukaansa lähes hypnoottisella tavalla.

      -Kirjaa lukiessa alkoi uunin muuraaminen näyttäytyä minulle yhä vahvemmin allegoriana ihmisen elämän rakentamiselle. Mitkä ovat meidän oman elämämme rakennustiilet, missä kulkevat linjalangat, joita ei pitäisi ylittää, Arkio sanoi puheessaan.

      -Hyryn kirja on kuvaus ihmisen elämästä maailmankaikkeudessa kaukana pohjoisessa, luonnon keskellä, kuvaus ihmiselämän perusasioista,
      hyvästä arjesta ja työn tekemisestä käsin.
      Kohtuullisen ja hyvän elämän rakennuspuista.
      Ihmisen olemassaolosta ja ajan kulumisesta.
      Oloni oli tyven ja hyvä luettuani Uunin.

      STT 2009

    • Anonyymi

      Onkohan Eeva Kilven kirjalijanura pisimpiä tai pisin Suomessa,
      ihan yksinkertaisesta syystä, hän on elänyt pitkän elämän ja on ollut tuottelias
      vielä yli 90-vuotiaana.

    • Anonyymi

      Mie oon tuntenut, etten mie ole saanu sanoa mittään. Pitäisikö alkaa kirjoittamaan ?
      Että ei jää mitään sanottavaa enää.

      • Anonyymi

        Moni kirjoittaa esikoiskirjansa, että "saa sanotuksi". Ihmiselle on tärkeää tulla
        kuulluksi. Ehkä ajatuksiensa kirjoittaminen lukijalle antaa tunteen, että on tullut
        kuulluksi vai miksi useimmat nuorehkot esikoiskirjailijat käsittelevät kirjassaan
        henkilökohtaisia "kamppailujaan" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni kirjoittaa esikoiskirjansa, että "saa sanotuksi". Ihmiselle on tärkeää tulla
        kuulluksi. Ehkä ajatuksiensa kirjoittaminen lukijalle antaa tunteen, että on tullut
        kuulluksi vai miksi useimmat nuorehkot esikoiskirjailijat käsittelevät kirjassaan
        henkilökohtaisia "kamppailujaan" ?

        Ehkä siksi, että niitä on hyvä käsitellä, jotta pääsee yli ja eteenpäin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe