"Tehokasta" ilmanvaihtoo eteisessä

Anonyymi-ap

Olen ennenkin ihmetellyt ja pitänyt naapureiltakin kysyä, kummallista ratkaisua eteisessä...

Asuntoni ulkoeteisen yläkaapissa on 2 pyöreää ja halk. noin 5 cm putkiyhdettä, joista kovaa ilmavirtaa. Mittarin lämpötilan, ja juuri plussan puolella!
Mitä tarkoitus noilla voisi olla ja onko muilla?

Olen miettinyt olisko ne keskusimuria varten, kun täällä seinällä on liitäntä. Jos, miks jätetty noin!
Eikä tuo mikään ilmanvaihtojuttukaan voi olla.
Onhan nuo putket täytynyt olla alusta saakka, rv97.
Pitää kaapin ovi avata että huomaa. Harvoin tulee avattua eli poissa silmistä poissa mielestä. Miten nyt satuinkin, kun ulkonakin reilusti pakkasta.

lajijasuris

20

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja muistelisin jo kysyneeni isännöitsijältä ja siellä ei tainnut olla piirustuksia. Sähköpiirustuksia ei ainakaan ole, kun selvitin erästä toista juttua viime kesänä. Tekisi mieli tukkia nuo, mutta toisaalta, kun täällä kai asunut joku raksaukko tms niin olis luullut hänen jo puuttuvan tuohon.

      Noh, mut kävipä niinkin, että 20 vuoden jälkeen vielä muuttui osoite - ja mä olin "koditon" vähän aikaa! Piti uusia Kanta.fi:n kautta reseptejä, mutta eipä onnistunut, kun mulle ei ollut Kelassa osoitetta.

      lajijasuris

    • Anonyymi

      Siihen on pitänyt varmaan kytkeä jotain. Onkos se rivitalo. Kysy sit naapureilta

      • Anonyymi

        Tynkärivari eli paritalo😀 Ei ole niitä aina jostain rempallaan olevia yhteisiä tiloja, joissa saa olla soittelemassa, onneksi. On jo pitänyt kysellä, kun yhden asunnon sitäpaitsi omistanut sama alusta asti, mut en ole muistanut.

        Siis mitä ilmeisimmin on pitänyt tulla imuri, ku on pistorasia ja putki niin samantapainen kuin seinällä olevassa rasiassa. Mutta miksi hmeessä toisesta putkesta puhaltaa kylmää eli yläpää lienee yläpohjan eristeiden päällä ja miks jätetty keskeneräiseksi....???

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Täytyy ne piirustukset kun jossain olla jos ei isännöitsijälle niin hallituksen puheen johtajalla

      • Anonyymi

        Juu, kyllähän ne jossain olla pitää ja luulis kyl olevan isännöitsijällä. Jos ei vaan viitsi hakee ja myös ollut henkilömuutoksia ym...

        Mun vuokranantaja tais olla se pj. silloin, kun mä tämän vuokrasin ja mulla on himmee muistikuva, että tuosta olisi ollut juttua. Ei vaan muista enää eikä tuo nyt niin iso asia ole, kun täällä on silti ihan maltilliset lämmityskulut. Aattelin vaan kysyä muistaessani, onko tuo yleisempikin ratkaisu, kun googlaus ei vastausta tuonut.

        Saunan seinän raitisilmaventtiilistä tulee kanssa turhan kova veto käytön ulkopuolella, kun lautasta ei saa täysin tiivisti kiinni, katossa sentään kartio. Mun mielestä eteistilan oven raosta tulee tarpeeksi korvausilmaa. Jos sauna tai suihku on pintojen kuivuminen huomioiden käytössä pari tuntia päivässä, niin tuskin tarvii 24/7 olla kovin tehokas.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Eikö niitä voi tukkia.käy isännöitsijälle.onks se Laaksosen ari

      • Anonyymi

        Tiedä sitten, enkä ymmärrä miksei jo ole aiemmin, kun on ilmeisesti päädytty lopulta eri ratkaisuun kuin on suunniteltu. Eikä kai niitä imurin putkia kylmätilan (välikaton?) kautta ole tapana vetää... Eri isännöitsijä täällä.
        Jospa kysyis vielä uudestaan isännöinnistä tai ihan vaan joltain raksatyypiltä (jos muistaa🙂). Kyllä mä sinne itekin saan esim. uretaania ruiskutettua.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Jos teillä on talkkari niin sekin tietää

      • Anonyymi

        No sitä ei ole, huoltoyhtiö toki. Ei kai sinne suoraan yleensä soitella (jos isännöinti) kuin jossain tosi kiireellisessä asiassa eli vaikkapa ovenavaus tai vesivahinko. Käytännöt varmaan vaihtelee eri asoy:ssä isännöitsijän työnjaon kanssa.

        Mutta jos ja kun sieltä siis tollai puhaltaa, niin mä sitten (kun palstalle ei mitään) pistin kyselyä. Vielä ei ole vastattu eikä tolla niin hoppu, tosin edellinen isännöitsijä olis jo vastannut.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä ei ole, huoltoyhtiö toki. Ei kai sinne suoraan yleensä soitella (jos isännöinti) kuin jossain tosi kiireellisessä asiassa eli vaikkapa ovenavaus tai vesivahinko. Käytännöt varmaan vaihtelee eri asoy:ssä isännöitsijän työnjaon kanssa.

        Mutta jos ja kun sieltä siis tollai puhaltaa, niin mä sitten (kun palstalle ei mitään) pistin kyselyä. Vielä ei ole vastattu eikä tolla niin hoppu, tosin edellinen isännöitsijä olis jo vastannut.

        lajijasuris

        Kyl huoltoyhtiöstäkin voi kysyä. Meilläkin on huoltoyhtiö sieltä hulmilta


    • Anonyymi

      Niin en siis isännöitsijälle koskaan soita vaan tähän huoltoyhtiöön

      • Anonyymi

        Riippuu kai vähän mistä kyse. Kyllä mulle, niin muistan, vuokranantaja antoi ja puhui lähinnä isännöitsijästä, jolta voi kysyä ja toki häneltä itseltään. Mä en edes ole varma, onko huoltoyhtiö sama, tai no muuttumisesta ei ole infottu. Mulle on muuten ihan uutta nämä vastuunjaot,kun okt:ssa enimmän aikaa asunut.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Tunkee vaikka vanha sukat niihin läpiin. Ei ilma kulje.

      • Anonyymi

        Mahtaako uskaltaa, sillä alhaalta tulee lämmintä ja ylhäältä kylmää, joten sukka kostuu ja homehtuu?
        En mä sille nyt mitään tee eikä sillä niin hoppu, onhan se ollut jo vuosikausia! Lämpimämmällä ilmalla sitten. Ei ilmeisesti kovin yleinen ratkaisu tuo, kun kukaan ei ole tiennyt. Naapureilta ei muista koskaan kysyä, kun kerran poissa silmistä poissa mielestä😉

        Mä voin myöntää sen verran, että taisin kysyä vuokranantajalta vuosia sitten. Voi olla, että hän puhui imurista, en muista varmaksi, mutta jos se oli kesää, sitä vaan ajatteli siinä olevan pari putkee. Mutta kun sieltä tulee niin kylmää?! No, sama se, putket pois tai tukkoon.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako uskaltaa, sillä alhaalta tulee lämmintä ja ylhäältä kylmää, joten sukka kostuu ja homehtuu?
        En mä sille nyt mitään tee eikä sillä niin hoppu, onhan se ollut jo vuosikausia! Lämpimämmällä ilmalla sitten. Ei ilmeisesti kovin yleinen ratkaisu tuo, kun kukaan ei ole tiennyt. Naapureilta ei muista koskaan kysyä, kun kerran poissa silmistä poissa mielestä😉

        Mä voin myöntää sen verran, että taisin kysyä vuokranantajalta vuosia sitten. Voi olla, että hän puhui imurista, en muista varmaksi, mutta jos se oli kesää, sitä vaan ajatteli siinä olevan pari putkee. Mutta kun sieltä tulee niin kylmää?! No, sama se, putket pois tai tukkoon.

        lajijasuris

        Soita nyt vaan siihen huoltoyhtiöön jos se ei oo sama enää niin kyl ne neuvoo sua mihin soitat. Ja tulevat tarvittaessa kattomaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soita nyt vaan siihen huoltoyhtiöön jos se ei oo sama enää niin kyl ne neuvoo sua mihin soitat. Ja tulevat tarvittaessa kattomaan

        Kyl mä noi käytännön toimet sinänsä tiedän. Mut vielä mä vähän päkötän, että isännöitsijä asoyn operatiivisen johtajana luontevampi kontakti kai ellei selvä pikkuvika ja muutenkin. Osakkeenomistaja tietysti vuokralaista paremmin on selvillä mitä toimeksiantoja on tehty huollon kanssa. Eihän osakas tai huolto voi tehdä laskua yhtiölle ns. omalla luvalla? Eikä täällä huolto edes tee pieniäkään sähkö- tai putkitöitä eikä pieniä rakennusremppoja. Nähty on! Ulkotöitä käytännössä.

        Mä olin enemmän kiinnostunut onko muilla vastaava ja että onko edes mahdollista kimppaimuri tms.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      No eiks kaikista järkevintä ois soittaa asunnon omistajalle ja kysellä siltä, sen nyt ainakin täytyy tietää mitä ne on ja mitä niille pitää tehdä

      • Anonyymi

        Oikea omistaja kun on asoy, jos oikein tarkkoja ollaan eikä osakkeenomistajalla ole käytännössä yhtään vuokralaista parempaa omistus- ja hallintaoikeutta huoneistoon😉
        Olematta nyt näsäviisas, moni ei oikeasti tiedosta tätä eroa, ja ymmärrä kunnolla mitä on olla osakkeenomistaja.

        Kuten jo aiemmin totesin, en niinkään kaipaa ohjeita mitä tehdä, vaan mikä voisi olla ko. ratkaisun taustalla ja onko kenties muilla samaa. Sitäpaitsi jossain kymmenien ja satojen asuntojen yhtiöissä voi olla vähän eri käytännöt kuin tällä tosi pienessä.

        Siis kutem totesin aiemmin, siitä on vissiin ollut juttua, mutta se jäi pintapuoliseksi, koska siitä ei sen kummempaa haittaa tuntunut olevan. Eikä siitä nytkään ole, pikkasen enemmän tulee lämmityskulua, mutta luultavasti esim. ikkunat aiheuttaa paljon paljon isomman lämpöhäviön. Kyllä mä joskus pari vuotta sitten jo huomasin tuon kylmyyden mutta se vain jäi ja unohtui 😕. Hän ei ole ollut omistaja alusta saakka eikä myöskään ole raksaihmisiä eli tuskin varsinaisesti tietää miksi noin ja mikä paras ratkaisu, On täällä jo kaikkea pientä fiksattu ja oltu yhteyksissäkin.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Joko on putkien tarkoitus selvinnyt???

      • Anonyymi

        Ei ole mitään uutta,. En ole naapureitakaan nähnyt ja vaikka olisin, tuskin olisin muistanut koko asiaa. Vuokranantajaltakaan en ole kysynyt uudestaan ja tarkemmin vielä. Isännöitsijä ei ole myöskään vastannut. Katsotaan nyt...

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe