invalidi vai vammainen

pikku myy

Minua ihmetyttää miksi invalideja verrataan vammaisiin,vammaiset ovat sellaisia jotka eivät ole henkisesti tasapainoisia.Invalidit ovat fyysisesti vammautuneita mutta ovat henkisesti tasapainoisia ja he ovat älykkäitä ja fiksuja,mutta kehitysvammaiset eivät osaa huolehtia itsestään ja he eivät ymmärrä mitä tapahtuu heidän ympärillään.
Invalideille joilla on joku fyysinen vamma,heille järjestetään tuettuja lomia ja ne järjestetään jossain syrjäisessä paikassa toisinsanoen pois ihmisten näkyviltä,invalidit ovat häpeä.Mutta kehitysvammaiset viedään julkisille paikoille ja järjestetään monenlaisia tapahtumia ja viedään terveiden keskelle,he eivät ymmärrä mitään ja käyttäytyvät miten sattuu terveiden ihmisten keskellä.

Meitä fyysisesti vammautuneita invalideja loukkaa se miten meitä kohdellaan niinkuin me oltaisiin B-luokan kansalaisia ja meitä pitää hävetä,raukkamaista ajattelua.
Mutta jos olet kehitysvammainen,niin heitä palvellaan ja annetaan kaikenlaisia lomia ja rahallisia tukia josta invalidi saa vain haaveilla ja useimmat invalidit pysyvät asumaan itsenäisesti omissa kodeissaan ja he hoitavat raha-asiansa eli maksavat laskunsa ja ostavat ruokaa ja muutenkin hoitavat jokapäiväisiä arkiaskareita.

41

7486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kenkku

      Toisaalta, arkikielessä invalidi on ihan yks ja samaa tarkoittava kun vammainen. Mulle se on ihan yks sama, miksi mua kutsutaan. Rämppä mikä rämppä:) Turha sitä on kaunistella tilaansa, ei tästä kuitenkaan juoksijaksi nousta! :)

    • Ei varmasti

      Otapa selvää mitä invalidi ja vammainen ja kehitysvammainen OIKEASTI tarkoittavat!

      • kenkku

        No tietty kehitysvammainen on eri kun invalidi tai vammainen, mutta ei kai noilla kahdella jälkimmäisellä kovin suurtakaan eroa suuressa juoksussa ole...


    • Jos on vamma, niin silloinhan on vammainen. Eiköhän toi kumpainenkin ole vain sanoja, jolla on vamma tai häikkää erotellaan valtaväestöstä, hyvässä sekä pahassa. Vai onko tässä kyse siitä, että toiset on parempia kun toiset? Onko syntymästä saakka vammaiset huonompia, kuin myöhäisemmässä elämänvaiheessa vammautuneet?.

      En kyllä lähtis kehareita kadehtimaan, kun vielä ollaan hyvinvointi/sivistys valtiossa pitää pyrkiä auttamaan niitä jotka eivät muuten pärjää.
      Moni keharihan tekee ruumiillista työtä esim. jossain varastossa naurettavalla korvauksella, silkkaa hyväksikäyttöä.
      Moni kehari on taiteellisesti lahjakkaita ja iloisia ihmisiä, sen takia niitä rouditaan yleisille paikoille.:D Taas kun moni fyysisesti vammautunut on kärttyinen valittaja.

      Eiköhän se ole myös peliin katsomisen paikka, jos tuntee olonsa b-luokan kansalaiseksi. huono itsetunto tai jotain. Mä ainakin olen saanut asiallista palvelua, missä olen asioinut sossussa, kelalla ja tai poliisiauton takapenkillä, sakot on tullut kuin muilhekin kansalaisille,.

      • pikku myy

        En ole kateellinen vaan ihmettelen miten eriarvoiseksi tuntee kun on fyysinen vamma.
        Miksei esimerkiksi invalideille voitaisi järjestää jotain työtä niin aika kuluisi paremmin ja saisi enemmän mielekkyyttä elämäänsä.
        Kehitysvammaisille järjestetään työtä pientä korvausta vastaan ja muuta toimintaa myöskin.Mutta invalidina on se väliinputoaja,järjestettäisiin myöskin invalideille jotain toimintaa,esimerkiksi tuettuja lomia esimerkiksi jossain kylpylöissä tai hotellilomia siis vietäisiin invalidit terveiden ihmisten keskelle eikä jonnekin korpeen piiloon ihmisten katseilta.Ja vielä työstä puheenollen jotain työtä muutamaksi tunniksi päivässä,kyllä sitä katkeraksi tulee kun kehareille järjestetään työtä muutamaksi tunniksi vaikka ne ei tajua tuon taivaallista työnteosta.
        Minä haluan tehdä työtä ja ansaita rahaa ja aika kuluu paremmin kun olisi jotain työtä.


      • pikku myy kirjoitti:

        En ole kateellinen vaan ihmettelen miten eriarvoiseksi tuntee kun on fyysinen vamma.
        Miksei esimerkiksi invalideille voitaisi järjestää jotain työtä niin aika kuluisi paremmin ja saisi enemmän mielekkyyttä elämäänsä.
        Kehitysvammaisille järjestetään työtä pientä korvausta vastaan ja muuta toimintaa myöskin.Mutta invalidina on se väliinputoaja,järjestettäisiin myöskin invalideille jotain toimintaa,esimerkiksi tuettuja lomia esimerkiksi jossain kylpylöissä tai hotellilomia siis vietäisiin invalidit terveiden ihmisten keskelle eikä jonnekin korpeen piiloon ihmisten katseilta.Ja vielä työstä puheenollen jotain työtä muutamaksi tunniksi päivässä,kyllä sitä katkeraksi tulee kun kehareille järjestetään työtä muutamaksi tunniksi vaikka ne ei tajua tuon taivaallista työnteosta.
        Minä haluan tehdä työtä ja ansaita rahaa ja aika kuluu paremmin kun olisi jotain työtä.

        yksi asia jossa me vammaiset häviämme melkein aina vähintään 6 - 0, jos ollaan siitä jonossa jossa töitä jaetaan. Itse olen samassa tilanteessa, eli työttömänä ollaan. Kävin juuri yrittäjäkurssin ajattelin jos sitä alkais itse yrittämään. Eikö olisi hyvä juttu jos suomessakin olisi vammaisen työllistämisvelvoite, oltais semmoisia kiintiötyötekijöitä?. :D Joku osa työntekijöistä pitäis olla vammaisia. mut ei silloinkaan oltaisi samanarvoisia, eikä niin hyvä juttu pitemmän päälle. Mutta ei moni liikuntavammainen jolla on käsissä häikkää, ei pysty tekemään sitä yksinkertaista liukuhihna työtä niin kuin ne keharit
        Hae kelalta avustusta perustat toiminimen alat itse yrittämään. se on ainut mahdollisuus vammaisen tehdä töitä tässä maassa.
        Kyllähän noita tuettua lomaa voi hakea muutkin vammaisetkin, itse olen 3 kertaa ollut ja iloista on ollut.
        Itse pyrin kyllä keharit kiertämään kaukaa, varsinkin lomalla, kun valtaväestö ei kuitenkaan pysty erottelemaan kehareita, ceeppareita tai esim. lihiksiä toisistaan ollaan kaikki yksinkertaisesti kehitysvammaisia. Minulle on erittäin tärkeä, että saan olla täysvaltainen kansalainen ja saan tehdä melkein mitä vaan, mitä moni kehari ei saa.


      • keppimies
        pikku myy kirjoitti:

        En ole kateellinen vaan ihmettelen miten eriarvoiseksi tuntee kun on fyysinen vamma.
        Miksei esimerkiksi invalideille voitaisi järjestää jotain työtä niin aika kuluisi paremmin ja saisi enemmän mielekkyyttä elämäänsä.
        Kehitysvammaisille järjestetään työtä pientä korvausta vastaan ja muuta toimintaa myöskin.Mutta invalidina on se väliinputoaja,järjestettäisiin myöskin invalideille jotain toimintaa,esimerkiksi tuettuja lomia esimerkiksi jossain kylpylöissä tai hotellilomia siis vietäisiin invalidit terveiden ihmisten keskelle eikä jonnekin korpeen piiloon ihmisten katseilta.Ja vielä työstä puheenollen jotain työtä muutamaksi tunniksi päivässä,kyllä sitä katkeraksi tulee kun kehareille järjestetään työtä muutamaksi tunniksi vaikka ne ei tajua tuon taivaallista työnteosta.
        Minä haluan tehdä työtä ja ansaita rahaa ja aika kuluu paremmin kun olisi jotain työtä.

        Pikku Myy kirjoittaa ensin:

        "...Invalidit ovat... henkisesti tasapainoisia ja he ovat älykkäitä ja fiksuja..."

        ja sitten:

        "Miksei esimerkiksi invalideille voitaisi järjestää jotain työtä niin aika kuluisi paremmin ja saisi enemmän mielekkyyttä elämäänsä."

        Jos me invalidit olemme älykkäitä ja fiksuja, niin miksi sitten muiden pitäisi järjestää meille kaikkea kivaa?

        Olen samaa mieltä nimimerkki kanosmn kanssa siitä, että itse tässä yhteiskunnassa on paikkansa löydettevä. Haastettahan siinä riittää tuplasti tai triplasti tavalliseen kaduntallaajaan verrattuna olimme sitten vammaisia tai invalideja.

        Kaikesta huolimatta elämässä on paljon muutakin, kuin työ, vaikka se tuntuukin liian usein olevan itseisarvo ja ihmisen hyvyyden mitta.

        Tulisi kesä ja kärpäset!


      • keppimies kirjoitti:

        Pikku Myy kirjoittaa ensin:

        "...Invalidit ovat... henkisesti tasapainoisia ja he ovat älykkäitä ja fiksuja..."

        ja sitten:

        "Miksei esimerkiksi invalideille voitaisi järjestää jotain työtä niin aika kuluisi paremmin ja saisi enemmän mielekkyyttä elämäänsä."

        Jos me invalidit olemme älykkäitä ja fiksuja, niin miksi sitten muiden pitäisi järjestää meille kaikkea kivaa?

        Olen samaa mieltä nimimerkki kanosmn kanssa siitä, että itse tässä yhteiskunnassa on paikkansa löydettevä. Haastettahan siinä riittää tuplasti tai triplasti tavalliseen kaduntallaajaan verrattuna olimme sitten vammaisia tai invalideja.

        Kaikesta huolimatta elämässä on paljon muutakin, kuin työ, vaikka se tuntuukin liian usein olevan itseisarvo ja ihmisen hyvyyden mitta.

        Tulisi kesä ja kärpäset!

        vammaiset ovat usein miten siellä ottavalla puolella odottamassa mitä yhteiskunta tarjoaa.


        Vammaiset ja vammaisjärjestöjen kattojärjestöt voisivat panna pystyyn mainoskomppanian jossa tuotaisiin esille työnantajille, kuinka halpaa ja helppoa vammaisten työllistäminen on siitä on yritykselle konkreettista hyötyä, näissäkin hommissa € on paras konsultti.
        Kyllä mä ymmärrän niitä jotka pystyisivät töitä tekemään ja haluaisivat nostaa elintasoa ja elämänlaatua tekemällä töitä.
        Nykyjään suomessa ei erikseen tueta vammaisten työllistymistä vaan kaikki vaikeammat tapaukset ovat pitkäaikaistyöttömiä. Ja tukityöpaikoista on hirvee kilpailu siellä ei oikein liikuntavammaiset pärjää.
        Niin jos haluut parantaa elämänlaatua tai rikastua, ja et ole syntynyt kultalusikka suussa, yritä pokata rikas siippa tai jatka lottoamista ja voita siitä. Eiköhän ne kumpainenkin ole yhtä hankalaa kun työn löytyminen, elämässähän pitää olla haasteita, niin aika kuluu paremmin.

        Ja toi nyt harhakäsitys, että invalidit tai vammaiset olivat valtaväestöä fiksumpia tai älykkäämpiä. Jos tyhmyys on keksitty saapihan sitä käyttää, ja olen huomannut. että se on aika kovassa käytössä :) :)
           


      • ATDT~2
        kanosmn kirjoitti:

        vammaiset ovat usein miten siellä ottavalla puolella odottamassa mitä yhteiskunta tarjoaa.


        Vammaiset ja vammaisjärjestöjen kattojärjestöt voisivat panna pystyyn mainoskomppanian jossa tuotaisiin esille työnantajille, kuinka halpaa ja helppoa vammaisten työllistäminen on siitä on yritykselle konkreettista hyötyä, näissäkin hommissa € on paras konsultti.
        Kyllä mä ymmärrän niitä jotka pystyisivät töitä tekemään ja haluaisivat nostaa elintasoa ja elämänlaatua tekemällä töitä.
        Nykyjään suomessa ei erikseen tueta vammaisten työllistymistä vaan kaikki vaikeammat tapaukset ovat pitkäaikaistyöttömiä. Ja tukityöpaikoista on hirvee kilpailu siellä ei oikein liikuntavammaiset pärjää.
        Niin jos haluut parantaa elämänlaatua tai rikastua, ja et ole syntynyt kultalusikka suussa, yritä pokata rikas siippa tai jatka lottoamista ja voita siitä. Eiköhän ne kumpainenkin ole yhtä hankalaa kun työn löytyminen, elämässähän pitää olla haasteita, niin aika kuluu paremmin.

        Ja toi nyt harhakäsitys, että invalidit tai vammaiset olivat valtaväestöä fiksumpia tai älykkäämpiä. Jos tyhmyys on keksitty saapihan sitä käyttää, ja olen huomannut. että se on aika kovassa käytössä :) :)
           

        "Nykyjään suomessa ei erikseen tueta vammaisten työllistymistä vaan kaikki vaikeammat tapaukset ovat pitkäaikaistyöttömiä."

        Oletko varma tuosta? Ymmärtääkseni työnantajia nimenomaan tuetaan tässä, eli ne saavat osan vammaisen työntekijän palkasta yhteiskunnalta.


      • työhön
        ATDT~2 kirjoitti:

        "Nykyjään suomessa ei erikseen tueta vammaisten työllistymistä vaan kaikki vaikeammat tapaukset ovat pitkäaikaistyöttömiä."

        Oletko varma tuosta? Ymmärtääkseni työnantajia nimenomaan tuetaan tässä, eli ne saavat osan vammaisen työntekijän palkasta yhteiskunnalta.

        Kun vammainen ihminen on ihan tavallisessa työssä tavallisella työnantajalla, ei työnantaja saa yhteiskunnalta minkäänlaista tukea.

        Erilaiset suojatyöpaikat, työkokeilut, työhöntutustumisjaksot jne. voivat olla sellaista "työtä", johon yhteiskunnan tukea saa. Myös esim. kehitysvammaisten tuettuun työllistämiseen saa yhteiskunnan tukea.

        Kun vammainen henkilö on aivan tavallisessa työssä (jonka on saanut hankittuaan koulutuksen ko. työhön ja jonka on löytänyt ns. vapailta työmarkkinoilta), antaa hän työpanoksensa työnantajalleen niin kuin muutkin samassa työpaikassa olevat. Työnantaja maksaa palkan sivukuiluineen aivan samalla tavalla kuin muidenkin.

        On turha levitellä tuollaista tietoa, että firma voisi palkata vammaisen henkilön työhön ja saada hänen palkkansa maksamiseen yhteiskunnallista tukea.

        Ja mistäkö tiedän. Mieheni ja minä elätämme itsemme ja lapsemme työllämme (molemmat liikuntavammaisia). Molemmilla myös kokemusta työnantajatahona olemisesta.


      • ATDT~2 kirjoitti:

        "Nykyjään suomessa ei erikseen tueta vammaisten työllistymistä vaan kaikki vaikeammat tapaukset ovat pitkäaikaistyöttömiä."

        Oletko varma tuosta? Ymmärtääkseni työnantajia nimenomaan tuetaan tässä, eli ne saavat osan vammaisen työntekijän palkasta yhteiskunnalta.

        Tietysti vammainen joka työvoimahallinnon kirjoilla ja ollut työttömänä yli 12 kk, totta kai on samat mahdollisuudet kun muilla pitkäaikais- ja alle 25-vuotiailla työttömillä päästä työllistämistuella tai yhdistelmätuella määräajaksi töihin. Mutta ei vajaakuntoisilla ole enää mitään erityistä väylää työllistyä. Ennenhän joitain erityistyöllistymistukea..


      • samaa mieltä
        työhön kirjoitti:

        Kun vammainen ihminen on ihan tavallisessa työssä tavallisella työnantajalla, ei työnantaja saa yhteiskunnalta minkäänlaista tukea.

        Erilaiset suojatyöpaikat, työkokeilut, työhöntutustumisjaksot jne. voivat olla sellaista "työtä", johon yhteiskunnan tukea saa. Myös esim. kehitysvammaisten tuettuun työllistämiseen saa yhteiskunnan tukea.

        Kun vammainen henkilö on aivan tavallisessa työssä (jonka on saanut hankittuaan koulutuksen ko. työhön ja jonka on löytänyt ns. vapailta työmarkkinoilta), antaa hän työpanoksensa työnantajalleen niin kuin muutkin samassa työpaikassa olevat. Työnantaja maksaa palkan sivukuiluineen aivan samalla tavalla kuin muidenkin.

        On turha levitellä tuollaista tietoa, että firma voisi palkata vammaisen henkilön työhön ja saada hänen palkkansa maksamiseen yhteiskunnallista tukea.

        Ja mistäkö tiedän. Mieheni ja minä elätämme itsemme ja lapsemme työllämme (molemmat liikuntavammaisia). Molemmilla myös kokemusta työnantajatahona olemisesta.

        Olen liikuntarajoitteinen ihminen ja en pysty olemaan kokopäiväisessä työssä vaan minulle sopisi paremmin osa-aikatyö,mutta niitä ei helposti saa,joten olen eläkkeellä sairauden vuoksi.
        Vuosia sitten hain töitä ja keskustelin monien virkailijoiden kanssa onko minulla mahdollisuutta työhön,kävin työnvälitystoimistossa,he tiesivät tilanteeni ja siellä sanottiin minulle,että minulla olisi mahdollisuus osa-aikaiseen työhön jos työnantaja maksaa itse omasta lompakostaan palkkaa niin siten olisi mahdollisuus työhön,niin ettei menetä eläkettä.Kysyin muutamista työpaikoista töitä,mutta työnantajat sanoivat ettei ole työtä,työnantajat eivät lähde maksamaan palkkaa omasta pussistaan ja se on ymmärrettävää.
        Yhteiskunta ei maksa työnantajille rahallista tukea vammaisen työllistämiseen eli työnantajat joutuu maksamaan palkan ja muut kulut päälle omasta kassastaan ja invalidi on samanlainen työntekijä ja antaa samalla tavalla työpanoksen kuten terveet.
        Eli vammainen on väliinputoaja,joten ei ole helppoa työllistää itsensä.
        Kyllä minä haluaisin tehdä jotain työtä ja saada lisä ansioita,nuo eläkkeet on pieniä.


      • Toivossa_Eläjä
        työhön kirjoitti:

        Kun vammainen ihminen on ihan tavallisessa työssä tavallisella työnantajalla, ei työnantaja saa yhteiskunnalta minkäänlaista tukea.

        Erilaiset suojatyöpaikat, työkokeilut, työhöntutustumisjaksot jne. voivat olla sellaista "työtä", johon yhteiskunnan tukea saa. Myös esim. kehitysvammaisten tuettuun työllistämiseen saa yhteiskunnan tukea.

        Kun vammainen henkilö on aivan tavallisessa työssä (jonka on saanut hankittuaan koulutuksen ko. työhön ja jonka on löytänyt ns. vapailta työmarkkinoilta), antaa hän työpanoksensa työnantajalleen niin kuin muutkin samassa työpaikassa olevat. Työnantaja maksaa palkan sivukuiluineen aivan samalla tavalla kuin muidenkin.

        On turha levitellä tuollaista tietoa, että firma voisi palkata vammaisen henkilön työhön ja saada hänen palkkansa maksamiseen yhteiskunnallista tukea.

        Ja mistäkö tiedän. Mieheni ja minä elätämme itsemme ja lapsemme työllämme (molemmat liikuntavammaisia). Molemmilla myös kokemusta työnantajatahona olemisesta.

        Mutta tuon perusteella alkuvaiheessa tukea on mahdollista saada ja nuo löytyivät jo pienellä googlauksella.

        http://www.vates.fi/tyonantajaopas/1-1511.htm
        http://www.vates.fi/tyonantajaopas/1-1512.htm

        Tuossa nimenomaan mainitaan että kyseessä on työsuhteeseen tuleva eli ei mikään kokeilu tai määräaikainen juttu. Tuossa ei mainita että kehitysvammaiset olisivat erityisasemassa. Minä ainakin tulkitsen tuon koskevan kaikkia vammaisia. Eli ehkä on puolestaan turha levittää tietoa ettei mitään tukea yhteiskunnan puolelta ole saatavissa.


      • kiitos
        Toivossa_Eläjä kirjoitti:

        Mutta tuon perusteella alkuvaiheessa tukea on mahdollista saada ja nuo löytyivät jo pienellä googlauksella.

        http://www.vates.fi/tyonantajaopas/1-1511.htm
        http://www.vates.fi/tyonantajaopas/1-1512.htm

        Tuossa nimenomaan mainitaan että kyseessä on työsuhteeseen tuleva eli ei mikään kokeilu tai määräaikainen juttu. Tuossa ei mainita että kehitysvammaiset olisivat erityisasemassa. Minä ainakin tulkitsen tuon koskevan kaikkia vammaisia. Eli ehkä on puolestaan turha levittää tietoa ettei mitään tukea yhteiskunnan puolelta ole saatavissa.

        Kiitos tuosta linkistä,on todella hienoa kun löytyi tietoa tuosta vajaakuntoisten työllistämisestä.Hyvä kun annoit tuon linkin,sitä ei tiedä vammaisten mahdollisuuksista ja työllistymisestä,mutta tuo linkki oli tosi tarpeeseen.

        Hyvää kesää sinulle:)


      • Toivossa_Eläjä kirjoitti:

        Mutta tuon perusteella alkuvaiheessa tukea on mahdollista saada ja nuo löytyivät jo pienellä googlauksella.

        http://www.vates.fi/tyonantajaopas/1-1511.htm
        http://www.vates.fi/tyonantajaopas/1-1512.htm

        Tuossa nimenomaan mainitaan että kyseessä on työsuhteeseen tuleva eli ei mikään kokeilu tai määräaikainen juttu. Tuossa ei mainita että kehitysvammaiset olisivat erityisasemassa. Minä ainakin tulkitsen tuon koskevan kaikkia vammaisia. Eli ehkä on puolestaan turha levittää tietoa ettei mitään tukea yhteiskunnan puolelta ole saatavissa.

        Kuinka hyvin tää VATES juttu toimii, tunteeko kukaan joka olisi saanut edes vähänaikaa maistaa työnteon ihanuutta tämän kautta?
        Selvitäppä vielä eroa vammaisella ja vajaakuntoisella? Liikuntavammaisten on vaikea kilpailla mielenterveyskuntoutujien tai vankilasta vapautuneiden kanssa.
        Itse olen olut n 10-vuotta erilaisissa tukityöllistämispaikoissa koulutukseltaan olen merkonomi ja omaan tietotekniikan ammattitutkinnon. Viimeiset vuodet on ollut hiljaista tukityöllistämis rintamalla, ainakin minun osalta.


      • ATDT-2

        Nimimerkki "työhön" kirjoitti:
        "Kun vammainen ihminen on ihan tavallisessa työssä tavallisella työnantajalla, ei työnantaja saa yhteiskunnalta minkäänlaista tukea. "

        Tuo ei aivan pidä paikkansa. Vammaisen työllistämiseen voi saada palkkatukea. Hae netistä pallkkatuki TE-palvelut

        Ei sitä tukea automaattisesti tyrkytetä. Minäkin olen liikuntavammaisena yksityisessä yrityksessä töissä, nyt jo kolmannessa viimeisen 16 vuoden ajan, eikä työnantajani ole hakenut palkkatukea.


    • määrää...

      Minua ihmetyttää tuossa vuodatuksessa monta asiaa.

      Siis ketkä me ? Oletko nyt aivan varma että kaikki invalidit/vammaiset ovat sinun kanssasi samaa mieltä ?

      "Invalidit ovat fyysisesti vammautuneita mutta ovat henkisesti tasapainoisia ja he ovat älykkäitä ja fiksuja"

      Voiko tuota vertausta mielestäsi käyttää kaikkiin invalideihin tai edes "terveisiin", ei.

      Useimmat invalidit pystyvät asumaan itsenäisesti kotonaan ja hoitamaan omat asiansa niin kyllä sitä sitten pääsee ihan itsenäisesti bilettämäänkin ?!
      Kehitysvammaisilla se on eriasia.

      Invalidien tuetut lomat syrjäisissä paikoissa....niin riippuu kai tuetusta lomasta jos se on "mökkeily" loma sitä on vähän vaikea järjestää helsingin keskustaan ? Kuntouskeskuksetkin on kai aika harvoin missään kaupungin keskustassa ?

      B-luokan kansalainen ? Tuo nyt on kyllä aika pitkälti kiinni omasta päänupista jos siltä tuntuu. Valtaväestö ei niin ajattele.

      Invalidi vai vammainen...mielestäni molemmat tarkoittavat samaa...vammoja on niin erilaisia.


      Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan turha sitä on ketään karehtia. Jos kehitysvammaiset saisivat vähemmän avustuksia niin menisköhän se niin sitten että invalidit saisivat enemmän ?

      No nää on vaan minun ajatuksia :)
      Aurinkoista kesää jokaiselle.

    • Pulle Nah

      Niin... Eihän sillä ole merkitystä käyttääkö samaa invalidi vai vammainen. Kehitysvamma on kuitenkin eri asia mutta kahdella edellämainitulla ei mielestäni ole juurikaan eroa, enkä minä mieti kumpaa mielummin käyttäisin. Aivan sama.

      Onhan meillekin tarjolla jos jonkinlaista lomaa ja ajanvietettä. Kannattaa kysellä eri järjestöistä jos tekemisenpuute on. Niistä löytyy jokaiselle jotakin.

      Se on itsestä kiinni haluaako mennä "metsäleirille" kohtalotovereiden kanssa, pois ihmisten silmistä. Onhan mm. Turussa Down By The Laiturin aikaan tapana, että eri vammaisjärjestöt kokoavat porukan ja lähteävät festareille. Missä se sitten on ellei ihmisten KESKELLÄ?

      Työn saaminen on vammasta huolimatta paljon kiinni myös itsestä. Työtä voi tehdä avustajan kanssa tai itse. Ja vammasta pitää kertoa avoimesti työtä hakiessa. Eihän toki pidä hakea työhön jota ei pysty tekemään.

      Kehitysvammaisista vielä... Heistä monet ymmärtävät työnteon päälle ja se on heille tärkeää. Kunnioittakaamme siis heitäkin!

      =)

      • ....

        Aivan. Ja viellä lisäys tuohon että esim. Ruis-rockiin pääsee pyörätuolilla ilmaiseksi ja avustaja myös.



      • pikku myy

    • _m_

      minusta invalidi ja vammainen, -ovat molemmat vähän huonoja ilmaisuja, itse käyttäisin mielelläni sanaa liikuntarajoitteinen tai näkörajoitteinen. vammaiseksi en itseäni tunne vaikka vammainen olenkin..

      • vaan

        Muutama ilmaisu lisää niin eihän vammaisista uskalla enää edes puhua ettei lausu väärää sanaa ja aiheuta mielipahaa tarkoittamattaan.


      • vaan kirjoitti:

        Muutama ilmaisu lisää niin eihän vammaisista uskalla enää edes puhua ettei lausu väärää sanaa ja aiheuta mielipahaa tarkoittamattaan.

        vammaiseksi sanaa kannattaa varoa, eihän kaikki ole ja varsinkaan halua olla seksejä :D


      • muistaa....
        kanosmn kirjoitti:

        vammaiseksi sanaa kannattaa varoa, eihän kaikki ole ja varsinkaan halua olla seksejä :D

        Aivaaan....minkälaiseksi ihmiseksi minua luulet...mutta hyvä että muistutit niin vältän sanaa ;D


      • muistaa.... kirjoitti:

        Aivaaan....minkälaiseksi ihmiseksi minua luulet...mutta hyvä että muistutit niin vältän sanaa ;D

        En luule mitään. Saat olla ihan oma itsensä :D


      • oma itseni :)
        kanosmn kirjoitti:

        En luule mitään. Saat olla ihan oma itsensä :D

        No kiva ! Piti vaan kysyä kun tänne voi kirjoittaa ihan ilmaiseksi :)


      • para
        oma itseni :) kirjoitti:

        No kiva ! Piti vaan kysyä kun tänne voi kirjoittaa ihan ilmaiseksi :)

        Ei tänne voi kirjoittaa ilmaiseksi ellei käy jonkun toisen koneella tai kirjastoissa.Netti maksut ne on maksettava eikös juu....


      • Vajakuntoinen

        Miten koet termin vajaakuntoinen ?
        Ilmaisu henkilöstä, jolla sairaudet rajoittavat toimintakuntoa jotka eivät kuitenkaan päällepäin näy heti kättelyssä. Esim. erilaiset vaikeat autoimmuunisairauden, parkinson, yms...


    • kempura

      Kun maailmaa on helpompi parantaa kaukaa, omain ongelmien ratkominen on vaikeaa.

      Ajateleppa jotakin ns. ihmisarvoaktiivia, joka koittas osoitaa suvatsevaisuuta omatoimiselle vamaiselle sehän vois vaikka rakastua siihen ja sitten naapuri nauras.

      Toinen asia on sitten ketkä mitäkin apua tarvii, jos invliidi (sanotaan nyt niin) on omatoiminen, käy työssä ja elättää itsensä niin ei kai siihen tarvita sitten muuta yhteiskunnallistatukea kuin mitä esm. muutkin vähätuloiset saa jos omat tulot ei riitä. Siis asumistuki lähinnä tuleee kysymykseen. MOnet liikuntavammaiset ovat saaneet mahdollisuuden hankkia verovapaan auton jne
      On vähän huonon päivän juttu olla kateellien niille ihmisille jotka ei tuletoimeen ilman apua.

      Persettä voi näyttää taas niille suviseville ihmisille jotka sanovat, "invaliidit voi elää täysipainoista elämmää" " jokaista joku rakastaa, eikä itse ole valmis kepilläkään koskemaan" sellasia on paljon ja ne tympii minua.

      NYt meias karata saarnan puolelle, joten lopetan.

      Kauinta ja virikkeelistä kevättä kaikille Vammasille & Invaliideille ;))))

      • pikku myy

        Minä haluaisin tehdä jotain työtä josta saa lisäansioita.Minulla oli kynttilä-ja lahjatavara yritys mutta sillä ei ole pienellä paikkakunnalla menestystä,pitäisi saada enemmän tavaraa kaupaksi ennenkuin siitä alkaa tulemaan voittoa.
        Joten halu olisi tehdä jotain työtä,koko ajan katselen työpaikkailmoituksia jos löytyisi jotain työtä.


    • Toivossa_Eläjä

      Itse en ole koskaan kiinnittänyt huomiota kummallako nimityksellä minua kutsutaan. Enemmän kiinnitän huomiota tapaan, tilanteeseen tai vaikkapa äänen sävyyn. Ne ovat mielestäni tärkeämpiä seikkoja.

      Mielestäni on turha pystyttää lisää esteitä meidän ja "terveiden" välille. Kontaktin luonti voi nytkin vaatia aikamoista uskallusta ja jos nyt vielä tehdään numero siitä miten meitä kutsutaan ollaan hakoteillä.

      Varmasti se on totta että kehitysvammaisia kohdellaan eri tavalla kuin muita vammaisia. Lainsäädännössä löytyy monia kohtia jossa kehitysvammaiset manitaan nimenomaan omana ryhmänään. Mutta se ei anna oikeutta kadehtia heitä tai olla katkera. Nyky-yhteiskunnassa fyysisesti rajoittuneella on silti mahdollisuus täysipainoiseen elämään. Saavuttaa ja tavoitella samoja asioita kuin "terveet". Tähän ei kehitysvammaisella välttämättä ole mahdollisuutta.

      • asiaa

        olen kanssasi hyvin pitkälti samaa mieltä. Minusta kehitysvammaiset, pitääkin ottaa huomioon erilailla kuin muut toimintarajoitteiset. Se on heidän etunsa. He eivät pysty puolustamaan itseään ja oikeuksiaan. Minustakin keskustelu on aika turha, että miten nimitetään, pääasia että on sinut itsensä ja vammansa kanssa. Ja jos ei ole, että saa hyvää kuntoutusta ja sopeutumista vammaansa. Ja aikaa. Katkeruus ei hyödytä ketään.


    • Rämpylä

      Aletaan vaan puhumaan asioista toisilla nimillä, niin mitäköhän se vaikuttaa palstalla kävijöiden määrään ? Minusta vammainen on ainakin kuvaava ja liikuntavammainenhan on ns. normaaleiden puheissa invalidi tai jonkunasteinen potilas pyörätuolilla tai ilman :)

      • kenkku

        Oi Rämpylä, kaikki muut käy mutta potilaaksi mä en suostu!! :) Se on kyllä sana, mikä kalskahtaa ikävästi korvaan....


      • Rämpylä
        kenkku kirjoitti:

        Oi Rämpylä, kaikki muut käy mutta potilaaksi mä en suostu!! :) Se on kyllä sana, mikä kalskahtaa ikävästi korvaan....

        Nykyaikana tämä medikalisoituminen on mennyt niin pitkälle, että kaikki taitavat tavalla tai toisella olla potilaita. Välillä tuntuu, että hyvä kun se näkyy jo päältä niin ei tarvii selitellä ja kyllä meikäläisissä noin keskimäärin taitaa olla vähemmän vainoharhaisia, kun noita nettilääkäripalstoja tavaa ja koittaa olla nauramatta.

        OLEN POTILAS JA YLPEÄ SIITÄ :)


      • yks n
        Rämpylä kirjoitti:

        Nykyaikana tämä medikalisoituminen on mennyt niin pitkälle, että kaikki taitavat tavalla tai toisella olla potilaita. Välillä tuntuu, että hyvä kun se näkyy jo päältä niin ei tarvii selitellä ja kyllä meikäläisissä noin keskimäärin taitaa olla vähemmän vainoharhaisia, kun noita nettilääkäripalstoja tavaa ja koittaa olla nauramatta.

        OLEN POTILAS JA YLPEÄ SIITÄ :)

        Potilas olen silloin jos olen sairaalassa saamassa hoitoa. Mutta vapaa-aikana kotimaisemissa ei sovi potilaaksi nimitellä. Keksikää vain lisää termejä, että syntyy keskustelua tälle palstalle. On niin mukava lukea kirjoituksia ja mielipiteitä.


      • Rämpylä kirjoitti:

        Nykyaikana tämä medikalisoituminen on mennyt niin pitkälle, että kaikki taitavat tavalla tai toisella olla potilaita. Välillä tuntuu, että hyvä kun se näkyy jo päältä niin ei tarvii selitellä ja kyllä meikäläisissä noin keskimäärin taitaa olla vähemmän vainoharhaisia, kun noita nettilääkäripalstoja tavaa ja koittaa olla nauramatta.

        OLEN POTILAS JA YLPEÄ SIITÄ :)

        Kyllähän vammainen on potilas silloin kun sairastuu. Ja eikö potilaalla ole yleensä aikomus parantua tai aikakin periaatteessa, onhan sairauksia jotka vie mukanaan. Moni vammainen on työelämässä, mutta potilaathan ovat sairaslomalla :)


      • Elda
        Rämpylä kirjoitti:

        Nykyaikana tämä medikalisoituminen on mennyt niin pitkälle, että kaikki taitavat tavalla tai toisella olla potilaita. Välillä tuntuu, että hyvä kun se näkyy jo päältä niin ei tarvii selitellä ja kyllä meikäläisissä noin keskimäärin taitaa olla vähemmän vainoharhaisia, kun noita nettilääkäripalstoja tavaa ja koittaa olla nauramatta.

        OLEN POTILAS JA YLPEÄ SIITÄ :)

        Ihan miten vaan, mutta minua et saa itseäsi kutsumaan potilaaksi, jollet ole potilaana jossain osastolla. Terveysalan kentällä kaikki asiaskasryhmät on leimattu "potilaiksi" oppikirjojen mukaan, mutta sosiaalialan puolella kaikki asiakkaita enempää diagnooseja tarkastelematta. Saisin kunnon tukistuksen sekä henkilökunnalta että asiakkailta jos menisin tituleeraamaan potilaiksi julkisesti...

        Medikalisointi ja diagnosointi on muutenkin mielenkiintoinen asia. Itse olen ajatellut, että se on jokaisen kohdalla ensiarvoisen tärkeää jotta saavuttaa yhteiskunnan tarjoamia palveluita ja kuntoutusta, mutta taitaa seurata papereissa koko loppu iän ja olla aina ensimmäisenä jokaisen silmien alla ja kysymyksissä...


    • ATDT~2

      En oikein ymmärtänyt mihin nuo määrittelysi perustuivat. Tietääksemi Suomessa on invalideja tai vammaisia, en ole havainnut, että näille sanoille olisi merkityksiä julkisissa palveluissa.

      Minä pidän itseäni sekä invalidina että vammaisena, ja vammani siis on fyysinen. Asun itsenäisesti, ja käytän lähinnä yhteiskunnan kuljetuspalveluita.

      En koe mielekkääksi lähteä erittelemään näitä sanoja, vaan yhteiskunnan kannalta on vammaisia, joilla on oikeus tarvitsemiinsa palveluihin ja rahallisiin ja/tai sosiaalisiin tukiin. Ei ketään meistä palvele se, että lähdetään kinastelemaan saako joku ryhmä "enemmän kuin me muut".

      Vammaiset ovat vähemmistö, ja parhaiten ajamme asiaamme vetämällä yhteen hiileen.

    • infoo8888888888888888

      Kuules aloittaja

      Vammainen ihminen on ihminen jolla on joko psyykkinen,fyysinen tai psyykkinen ja fyysinen vamma (siitä sana vammainen tulee).

      Esimerkiksi invaliidi voi olla invaliidi johtuen onnettomuudesta, traumasta, kehitysvammasta tai sairaudesta. (vai etkö ole kuullut sanoja CP-vamma, halvaantuminen Amyotrofinen lateraaliskleroosi eli ALS tauti?)

      Sokea voi olla sokea joka johtuu itse aiheutetuista tekijöistä, sairaudesta, kehitysvammasta tai onnettomuudesta, sama koskee kuuroja ja invaliideja.

      Henkisesti epätasapainoinen ei merkitse että henkilö olisi vammainen (vai kuvitteletko, että kaikki ihmiset eivät järkyty kun menettävät rakkaan ihmisen kuten oman äitinsä jne?), sillä tarkoitetaan mielentilaa joka voi olla pysyvä (jolloin kyse on joko traumasta, asennevammasta tai luonteesta) tai hetkellinen (sanooko sana shokki mitään?)

      Invaliidi on vammainen ihminen sillä hänellä on fyysinen vamma joka johtuu joko onnettomuudesta, traumasta, yksinkertaisesta kävelemisen oppimisen puutteesta tai kehityshäiriöstä.

      Sana vamma tarkoitaa fyysistä tai psyykkistä poikkeumaa joka on itse aiheutettua, sairauden oireita tai sivuvaikutksia, geeni virheistä, onnettomuudesta tai elämän aikana koetusta traumasta.

      Vammainen voi olla henkisesti tasapainoinen tai epätasapainoinen, henkinen tasapainoisuus kun on riippuvainen henkilön luonteesta ja/tai mielentilasta.

      Mielisairaista (joita varmaan aloittaja tarkoittaa henkisesti epätasapainoisista) puhutaan, kun henkilö ei kykene ajattelemaan loogisesti ja/tai tuntemaan iloa, surua, suuttumusta, empatiaa, sympatiaa jne.

      Kehitysvammaisilla taas on vikaa kehityksessä joka voi olla fyysistä tai psyykkistä jolla ei ole mitään tekemistä henkisen tasapainon kanssa.

      Ainoa mielisairaus jolla on tekemistä henkisen tasapainon kanssa on PTSD (posttraumaattinen stressihäiriö tai post-traumatic stress disorder) josta monet sotivien maiden lapset, aikuiset ja sotaveteraanit kärsivät (mietippä minkäköhän takia?).

      Monet äidit jotka menettävät lapsen synnytyksessä myös voivat olla henkisesti epätasapainoisia lopun elämäänsä.

      Kannattaisiko siis hieman ottaa selvää aiheesta ja miettiä millaisia ihmisiä menee kutsumaan vammaiseksi ja millaisia ei?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe