Millä kielellä luette uutisenne?

Luen osan uutisista suomeksi koska kaikkia kotimaan uutisia ei voi muuten löytää. Mutta mitä tulee kansainvälisiin uutisiin niin käytän englantia lähes aina.

Näin kahdesta syystä: ulkomaan uutiset tulevat suomeksi käännettynä aina viiveellä. Ja toiseksi, näkökulmia samaan asiaan löytyy enemmän, kuin esimerkiksi tältä palstalta...

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mustilaisten kielellä olevia uutisia lukisin, mutta ei niitä ole missään.

    • Anonyymi

      En ole oppinut kielellä lukemaan kovasta yrittämisestä huolimatta.

      • Ei pelkkä yrittäminen tai kouluttautuminen riitä. Jotta kieltä osaa käyttää niin sujuvasti että ymmärtää vitsitkin nopeasti, on altistettava itsensä sille usein, tuotava itsensä sen luonnolliseen ympäristöön.

        Itse käytän englantia päivittäin.


      • Anonyymi
        Elionrie kirjoitti:

        Ei pelkkä yrittäminen tai kouluttautuminen riitä. Jotta kieltä osaa käyttää niin sujuvasti että ymmärtää vitsitkin nopeasti, on altistettava itsensä sille usein, tuotava itsensä sen luonnolliseen ympäristöön.

        Itse käytän englantia päivittäin.

        Minä en ihan päivittäin joudu käyttämään. Työn puolesta kylläkin turhan usein.


      • Anonyymi
        Elionrie kirjoitti:

        Ei pelkkä yrittäminen tai kouluttautuminen riitä. Jotta kieltä osaa käyttää niin sujuvasti että ymmärtää vitsitkin nopeasti, on altistettava itsensä sille usein, tuotava itsensä sen luonnolliseen ympäristöön.

        Itse käytän englantia päivittäin.

        Mutta jos se vitsi on siinä ihan kielen päällä, niin silloinhan sen voi kielellä pudottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos se vitsi on siinä ihan kielen päällä, niin silloinhan sen voi kielellä pudottaa.

        Oikeastaan se vitsikin tulee sinne kielen päälle aivoista. Ajattelen suoraan englanniksi, en minä mitään hidastavaa käännöstyötä ensin tee.


      • Anonyymi
        Elionrie kirjoitti:

        Oikeastaan se vitsikin tulee sinne kielen päälle aivoista. Ajattelen suoraan englanniksi, en minä mitään hidastavaa käännöstyötä ensin tee.

        Niin toimi Antti Hulkkokin kun maailmalla kävi kitaraa soittamassa, meinasi suomenkieli unohtua. Ajatuksetkin oli vähän ajattelukielestä sekaisin - kuten puhuttu kielikin.

        Kitarankielistä en tiedä miten ne pysyi mukana tuossa kielimongerruksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin toimi Antti Hulkkokin kun maailmalla kävi kitaraa soittamassa, meinasi suomenkieli unohtua. Ajatuksetkin oli vähän ajattelukielestä sekaisin - kuten puhuttu kielikin.

        Kitarankielistä en tiedä miten ne pysyi mukana tuossa kielimongerruksessa.

        Kyllä se minullakin on vähän sellaisessa vaiheessa että englanninkielinen idiomi tms. tulee mieleen ensin ja täytyy käyttää Google Translatea tai Suomisanakirjaa sen suomalaisen vastineen löytämiseen, tai sitten vain totean että ei sellaista vastinetta taida ollakaan.


      • Anonyymi
        Elionrie kirjoitti:

        Kyllä se minullakin on vähän sellaisessa vaiheessa että englanninkielinen idiomi tms. tulee mieleen ensin ja täytyy käyttää Google Translatea tai Suomisanakirjaa sen suomalaisen vastineen löytämiseen, tai sitten vain totean että ei sellaista vastinetta taida ollakaan.

        Niijoo… Antilla ei ollut googlekääntäjää apuna silloin, eli joutui vetämään ihan luomuna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niijoo… Antilla ei ollut googlekääntäjää apuna silloin, eli joutui vetämään ihan luomuna.

        Voi olla että olen täällä vähän senkin vuoksi ettei suomen kieli pääse liikaa unohtumaan.


    • Anonyymi

      Se vähän riippuu mistä maasta haen uutisia. Googlen kääntäjä ohjelma toimii aika hyvin useimmissa valtakielissä. Vaikka ranskalainen uutissivusto ja sitten se teksti siitä käännösohjelman avulla ymmärrettävälle kielelle.

      Mutta ilman kääntäjää englanniksi ja suomeksi.

    • Anonyymi

      Minä luen kaikkein luotettavimmat uutistietoni suoraan Kremlin uutispalvelimelta Moskovasta.
      Sieltä saa todenperäistä tietoa Ukrainan sodan rintamatilanteesta, Turkin maanjäristyksestä ja Bidenin vanhan miehen sairauksista yms.

      Suosittelen kaikille Venäjän kielen opiskelua, se kannattaa varmasti.

      • Anonyymi

        Mä en tiedä
        Miltä 'pehmeiden
        Konsonanttien'
        Pitäisi kuulostaa
        Hävettää
        Hermostuttaa


      • Anonyymi

        Veit kanat puustani,niin venäjäksi luen Bravdaa,joka on todella todenperäinen,hyvä ja ajantasalla oleva aviisi..


    • Anonyymi

      Arabiaksi tietenkin, niinhän vihreätkin tekevät.

    • Anonyymi

      Itse kun luen uutisen, käännän sen ensin mielessäni mandariinikiinaksi ja sitten vasta Suomeksi!

    • Anonyymi

      Kyllä pelkkä Suomen kielinen uutisointi riittää. Mikäli vaikka YLE uutisena uutisoi niin sitten MV-lehdestä tarkistan pitääkö asia paikkaansa. Ja tietysti päinvastoin.

      Jos 2 Mediaa täysin eri mieltä keskenään niin hyvin tietää että kummallakaan ei hajuakaan siittä mikä on totuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      183
      4020
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      200
      1980
    3. 132
      1604
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1273
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      58
      969
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      74
      961
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      922
    8. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      158
      907
    9. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      884
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      75
      875
    Aihe