Korkea ferritiini arvo

Anonyymi-ap

Labrakokeissa veren ferritiiniarvo raja-arvon yläpuolella jonkin verran, eli periaatteessa ei pitäisi olla raudan puutosta veressä.
Ferritiiniarvosta taas sanotaan että vaikka on korkea ferritiiniarvo, voi silti kärsiä raudan puutteesta.
Paleltaa toisinaan, kylmän tunnetta käsissä ja jaloissa, vilttiä pitää vetää päällä myös toisinaan. Pientä "aivosumun oiretta" havaittivissa, tätäkin vain toisinaan.
Kokemusta?

20

4307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

❤️ ­­N­y­­m­­f­o­­­m­­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17737652E

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Korkea ferritiinitaso eli rauta-arvo on yhteydessä metaboliseen oireyhtymään.

Jätä brenkku.

• Anonyymi

siis tulehdukseen
        jos siis on reumaa tms

• Anonyymi

Metabolinen oireyhtymä - keskivartalolihavuus - voi liittyä viinanlatkimiseen.
        Kaljakin on viinaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

siis tulehdukseen
        jos siis on reumaa tms

Tai syöpää.

• Anonyymi

Lääkärisi tietää kokonaistilanteesi, vain hän voi vastata sinulle omasta
      tilanteestasi.

Tässä on lääkäri vastannut lehden palstalla ferritiinistä kysyvälle henkilölle:

Kysymys:

"Olen 71-vuotias perusterve nainen. Matalasta ferritiinistä puhutaan, mutta entäpä korkea? Minulla oli vuosia sitten väsymystä ja voimattomuutta. Hb oli 112 ja ferritiini 325. Lääkärin mukaan niistä ei ole haittaa. Uusia kokeita ei lääkärin mukaan tarvita eikä huolta ole. Nyt Hb on 113, veto poissa ja väsyttää. Imeytymiskokeet on tehty ja paksusuoli tähystetty. Mikä on korkean ferritiinin raja? Voinko syödä rautaa vai kertyykö se vain varastoon?

Vastaus:

Rauta on kummitellut pitkään keskustelussa, minkä vuoksi olen käsitellyt sitä usein. Koska liikkeellä on väärää tietoa, kertaaminen on aiheellista. Ferritiini, raudan ja valkuaisaine apoferritiinin imeytymis- ja varastomuoto, on akuuttifaasin proteiini.

Sen arvo nousee kudostuhossa, jonka syy voi olla esimerkiksi leikkaus, trauma, autoimmuunitulehdus, polymyalgia, sydäninfarkti, akuutti kihti, pahanlaatuinen kasvain tai mikrobitulehdus. Tällainen proteiini on myös hepsidiini, jonka kohoaminen estää raudan imeytymistä. Tämä selittää kroonisten tautien anemiaa. Perinteisesti kudos­tuhoa arvioidaan senkalla (La) ja CRP:llä.

Matalalle ferritiinille ei tunneta muuta syytä kuin rautavaje. Hemoglobiini (Hb) tosin alkaa laskea vasta, kun ferritiiniarvo on alle 15–10 mikrogrammaa litrassa. On vaikea asettaa ehdotonta rajaa, joka sulkee aina pois raudanpuutteen. Aikuisella raudanpuutteen osoittajana pidetään ferritiiniarvoa alle 30.

Ferritiini voi kohota kudostuhon vuoksi jopa lukemiin 200–300, vaikka potilaalla olisi rautavaje. Siksi käytän vanhemmilla ja sairailla testinä transferriinin saturaatiota (Trfesat). Mahdollisia ovat myös seerumin rauta ja transferriini­reseptorit. Pulmatilanteissa on tulkittava useampia testejä. Paras raudanpuutteen osoittaja on luuydinnäytteen rautavärjäys.

Hemokromatoosi on harvinainen perinnöllinen sairaus, jossa raudan imeytymisen tai soluista vapautumisen häiriö kerryttää rautaa elimistöön. Siihen viittaa miehillä Trfesat-arvo yli 60 ja naisilla yli 50 prosenttia. Ferritiini nousee arvoihin 350–500. Tällöin pitää sulkea pois monia sairauksia ja varmistaa, ettei potilas ole saanut ylenmäärin rautaa etenkään suoneen. Tapauksessasi tutkisin Trfesat-­arvon, jota kudostuho ei häiritse. Uskon näin tehdynkin. B-­vitamiinien vaje on varmasti on suljettu pois ja luuydintutkimus tehty. Joillakin Hb on tätä luokkaa, kuten Sinulla jo vuosia. Jos vajetta ei ole, rautaa ei kannata syödä."

• Anonyymi

Tällaiset lässyt eivät auta ketään ideoimaan mikä
        vaivaa
        lehdestä kopsattua varovaista lässytekstiä jolla ei tee mitään

eikä lääkärille voi mennä sanomaan mä voin huonosti

parana mut

• Anonyymi

Tosi hyvä juttu, kiitos, joka kertoo sen, että suomi24:ssä on ihan turha alkaa
        kyselemään terveysneuvoja monimutkaisiin terveyttä koskeviin asioihin.
        Paras alkaa opiskella itse ongelmansa juuria, jos sillä tasolla on, että täältä kysyy.

Ihmiset käyvät lääkärillä ja kokeissa eivätkä tajua kysyä lääkäriltä terveysasioistaan !!!
        Käsittämätöntä.
        Luottaako joku todellakin täältä saatuihin vastauksiin ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

vaivaa

parana mut

"eikä lääkärille voi mennä sanomaan mä voin huonosti

parana mut"

Täälläkö luulet sinut parannettavan ?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

vaivaa

parana mut

Ei sinua yleislääkäri voikaan auttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosi hyvä juttu, kiitos, joka kertoo sen, että suomi24:ssä on ihan turha alkaa
        kyselemään terveysneuvoja monimutkaisiin terveyttä koskeviin asioihin.
        Paras alkaa opiskella itse ongelmansa juuria, jos sillä tasolla on, että täältä kysyy.

Ihmiset käyvät lääkärillä ja kokeissa eivätkä tajua kysyä lääkäriltä terveysasioistaan !!!
        Käsittämätöntä.
        Luottaako joku todellakin täältä saatuihin vastauksiin ?

On se hyvä kun joku vielä uskoo lääkäreihin. Minä en, me kuolemme kuitenkin kun on sen aika. Näin on tapahtunut myös meitä edeltäville sukupolville.

Kukan ei ole ikuinen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se hyvä kun joku vielä uskoo lääkäreihin. Minä en, me kuolemme kuitenkin kun on sen aika. Näin on tapahtunut myös meitä edeltäville sukupolville.

Kukan ei ole ikuinen!

No hyvä on, pakkohan se on uskoa et loppu tulee jonain päivänä. Tuli selväksi nyt.

• Anonyymi

Ehdottomasti ensin kysyn vertaistukea ikäisiltäni juuri nältä palstoilta ennenkuin menen lääkäriin, jos ei ole kyseessä kivulias tai pelottava oire. Oikea diagnoosi perustuu siihen että pystyy kertomaan mahd. kattavasti vaivansa. Ja välttyy turhilta kokeilta. Haluan kokeilla muiden neuvomia konsteja, joilla voin itse kenties välttää koko lääkärinmenon. Esim. monivuotisen jalkakipuni pidän hallinassa liikkeillä, lonkkaleikkaus saa vielä odottaa.
      Työaikana kävin huvikseni ferritiinitestissä. Arvo yli 30 µg/l. Hb on yleensä n. 12.
      Ei ne korkeat ole mutta terveeksi itseni tunnen.
      Olen aina luullut että vilutus johtuu huonosta verenkierrosta. Sekö tosiaan voi johtua myös alhaisesta ferritiini arvosta. Vilua poden jos rauhoitun tv:n tai lukemisen ääreen ilman filttiä, 22 asteen lämmössä.
      Tietenkin kukin menee lääkäriin jos tuntee sen ainoaksi ratkaisuksi. Kerron tähän turhan eläkeläislääkärikäynnin. Hän oli ollut magneettikuvauksessa. Hoitaja oli siellä kertonut tuloksen, joka ei ollut paha. Hän halusi tilata siitä huolimatta lääkäriajan tk:een, että lääkäri selittäisi asian vielä ja oli kovin närkästynyt kun ei ollut saanut aikaa ruuhkan takia. Ei kumma jos on ruuhkaa.

• Anonyymi

NIIN ja se on siinä että lääkäri on vain kiireinen ihminen joka yrittää päästä nopeasti potilaasta eroon kun se sanoo mää olen niin kipiä paranna mut

ja olet aivan oikessa jos olet itse perehtynyt omaan epikriisiisi ja osaat yksiköt
        siis kolesteroli sokeri alaniinijutut alat ... jne

niin pystyt aivan eri tasolla keskustelemaan ja pyytämään lääkäriltä palveluja
        kuin vain sanomalla että mulla on niin huono olo

jos et koskaan ole tarkistuttanut kilpirauhasasioita etkä tiedä asiasta niin pyydä niistä mittaus koska jodin lisäksi rauta jne vaikuttavat
        https://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

NIIN ja se on siinä että lääkäri on vain kiireinen ihminen joka yrittää päästä nopeasti potilaasta eroon kun se sanoo mää olen niin kipiä paranna mut

ja olet aivan oikessa jos olet itse perehtynyt omaan epikriisiisi ja osaat yksiköt
        siis kolesteroli sokeri alaniinijutut alat ... jne

niin pystyt aivan eri tasolla keskustelemaan ja pyytämään lääkäriltä palveluja
        kuin vain sanomalla että mulla on niin huono olo

jos et koskaan ole tarkistuttanut kilpirauhasasioita etkä tiedä asiasta niin pyydä niistä mittaus koska jodin lisäksi rauta jne vaikuttavat
        https://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/

Aika yleinen tuntuu olevan tuo vaiva.

• Anonyymi

Terveyskeskuksen tusinalääkäriin luottaminen on työväenluokan pääharrastus

ja siksi niiden elinikä on lyhyempi kuin eliitillä

Muinoin työläinen meni apteekkiin näyttämään kirjettä jotta farmaseutti
      osasi lukea mitä siinä lukee

Lääkäreissä ei ole mitään vikaa mutta sen tietotasoa ei kukaan asiakas pysty
      arvaamaan ja tietenkin terveyskeskuksessa on kauhea hajonta

• Anonyymi

Vai tusinalääkäreitä ovat? Mikä akateemikko ja konitohtori itse olet?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai tusinalääkäreitä ovat? Mikä akateemikko ja konitohtori itse olet?

Lääkirin koulutus on piiitkä ja erikoistuvan vielä pitempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lääkirin koulutus on piiitkä ja erikoistuvan vielä pitempi.

Siihen kouluun ei monikaan pysty, vaatimukset on monet ja tasokkaat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3078
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      781
    Aihe