Skipperi kokemuksia veneen vuokraajana?

Olen ajatellut, että laittaisin purjeveneen vuokralle ensi kesänä. Viime kesänä käyttökerrat olivat vähissä ja näyttäisi vähän siltä, että myös tänä vuonna on korkeintaan viikko omaa käyttöä.

Onko kellään kokemuksia oman veneen vuokraamisesta Skipperin/jonkun muun palvelun kautta, esim. Helsinki-Turku akselilla? Onko teillä ollut käytössä jokin palvelu joka luovuttaa tai vastaanottaa veneen?

Itseäni tuo luovutus/vastaanotto palveluna kiinnostaisi, kun en varmuudella pääse paikalle "vaihtopäivinä". Samoin olisi hyvä tarkastaa joka kerta, että vene on siinä kunnossa kuin se oli ennen vuokraustakin ja että kaikki on hyvin seuraaville.

5

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole vuokranantajana kokemusta, mutta sanompa silti: riippuu toki veneestä ja sen arvosta, mutta suosittelen vahvasti joko olemaan itse paikalla tai joku osaava luotettu tuuraamaan, joka tietää mitä tarkastaa. Epäilen että suoraan palveluna tällaista löytyy, mutta maksamalla riittävästi saattaa joku venetarkastaja tai kokenut eläkeläisukko kiinnostua.

      Olen vuokrannut Skipperin kautta veneen, ja omalla reissulla kaikki meni hienosti, mutta ainakin matkaveneissä on sen verran katsottavaa (ei hiushalkeamia kölin ympärillä, toimiiko lämppäri vielä jne), että ihan pikkujuttu se ei ole kattavasti tehtynä.

      Jos vene on halpa, tai luottaa 100% vakuutuksiin, niin antaa mennä: varmaan naapurin lukiolainen voi hoitaa tarkistukset ja luovutukset sopivaa korvausta vastaan.

    • Anonyymi

      On syytä olla paikalla itse. Ja ota huomioon, että paikalle menemiseen ja sieltä pois tulemiseen menee aikaa - jonka voi käyttää muutenkin kuin kertomassa veneesi ominaisuuksia tuntemattomalle.

      Toinen juttu on, että Skipperin palkkion ja verojen jälkeen esimerkiksi parin päivän vuokrauksesta jää käteen yllättävän vähän.
      Ja ne verothan menevät sitten jälkikäteen ja ne pitää muistaa ilmoittaa verottajalle itse.

      Sitten kun vene palautetaan, joudut taas käkkimään satamassa epämääräisen ajan.
      Ja mikäänhän ei takaa sitä, ettei veneellä olisi ajettu vuokrauksen aikana kiville, jätetty vaihde vapaalle purjehduksen aikana (=akselitiiviste pian sohjona) tai ehkä muuten vaan "unohdettu" joku veneen pikkuvaruste (suuntimakompassi, pilotin kauko-ohjain, taskulaskin, fikkari tai vaikkapa plotterin muistikortti liivin taskuun.

      Kun sitten myöhemmin tai ehkä vasta syksyllä huomaat kölissä olevan kivillä käymisen jäljet ja sen, että köli on korkannut veneen pohjan laminaatin, todistustaakka on sinulla.

      Veneen vuokraaminen vähintään viikoksi voi olla järkevää, päivävuokralle ehkä joku muutaman tonnin paatti.
      Vähänkään kalliimpaa/hyvin varusteltua/pidettyä/siistiä venettä ei vuokrakäyttöön kannata antaa.

    • Kiitoksia,

      Oikein hyviä pointteja molemmat!

      Joo, vakuutusyhtiöstä jo selvitin ja käytännössä veneen (arvo n. 30k€) kaskovakuutus tuplaantuu vuokrakäytössä, jolloin vuodessa n. 1500 eur. Eli vähintään sen kulut pitäisi vuokraustoiminnan kattaa.

      Kesäloma-aika (käytännössä heinäkuu) vene olisi itsellä hyvin vähäisessä käytössä (mökkiä, ulkomaata, kotimaata) joten todennäköisesti koko heinäkuu olisi vuokrausajalle otollista. Sitten ongelma on se, että mikäli itse hoitaisin vuokrauksen ja tarkastukset/ohjeistukset, niin heinäkuussa joutuisi "käkkimään" satamassa.

      Eli kysyntää tällaiselle olisi, onko palstoilla ketään jota kiinnostaisi tarjota tällaista palvelua (esim. oman yritystoiminnan ohessa)? ;-)

      • Anonyymi

        Ei ole. Ne jotka tänne kirjoittavat eivät ole oikeita veneilijöitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Ne jotka tänne kirjoittavat eivät ole oikeita veneilijöitä.

        Aikanaan näin olikin ja lopetin tämän Suomi24:n käytön sen vuoksi :) Mutta ihan valideja kommentteja tullut viime aikoina pulmiin ja kysymyksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe