Teetkö itse kaiken ruuan

Anonyymi-ap

vai ostatko myös valmisruokia ?

90

967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valmistan osan itse, kokkaaminen on mukavaa puuhaa. Joskus ostan valmisruokin, niistäkin löytyy joitain tosi maukkaita.

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        ❤️ ­­N­­­y­­­m­­­f­­­o­­­m­­a­­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17741306Y

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Sekä että, riippuu kuin kiire

    • Anonyymi

      Kasvatatko ite pottusi ja teurastatko ite sikasi?

      Kai jokainen joskus kokkaa jotain, harvempi jatkuvasti. Hyvä esimerkki on leipä Leipominen helppoa hommaa ja useimiten ite leivottu leipä parempaa ja halvempaa, kuin ostoleipä. Vaan juuri kukaan ei leivo kaikkea syömäänsä leipää ite. Syy selkeä, ostoleipä suht edullista, aika hyvää ja etenkin valmista. Vaikkei leipominen vie valtavasti aikaa, on se tiskauksineen ja uunin vahtimisineen sen verran iso duuni, ei sitä viiti tehdä kovin usein.

      Mä kyllä tykkään kokkailla, enimmäkseen se tarkoittaa mikropuuroa ja voileipiä.

      =DW=

      • Anonyymi

        Joskus 70 luvulla meilläkin oli aina sika jota syötettiin jouluun asti ja sitten tapettiin .
        Perunat ja porkkanat tulivat omasta maasta, ja sipulit ja persiljiat omasta takaa
        ja tomaateille oli iso kasvihuone , josta sitten tehtiin tomaatti sosetta ja vihreät tomaatit säilöttynä jossain liemessä kellarissa. Puolukat noukittiin itse , ja maito haettiin maalaistalosta ja kananmunat , niin että oltiin kovasti niitä oikeita tapoja noudattavia. Pakasteeseen leivottiin ruoka leipä ja kahvi leipä ja hirven lihaakin siellä oli.

        Jälkeen päin ihmetellyt sitä että miten se kaikki jaksettiin kun muksujakin oli muutama kappale.
        Nykyisin ostelen lihat ja kalat kaupasta ja valmistan itse ruuat, vaikka en ole edes mikään erikoisen taitava niissäkään asioissa muuta kun lasten mielestä .
        Valmis ruokaa kun ostaa niin jotenkin ei niinkun sovi makuun, siksi sitä,ostelee hyvin harvoin
        Niin se aika vaan muuttuu , ei edes puolukoita enää viitsi itse noukkia , helpompi ostaa purkki kaupasta


    • Anonyymi

      Ostan mm. keittoja ja salaatteja, lähinnä lounasruuaksi töihin. Muutoin tykkään tehdä itse koska osaan.

    • Anonyymi

      Tänään ostin -30% alennuksella Suomalainen menestysresepti tuotteita 3 280G rasiaa. Yhden söin, jossa oli juustopaloja ja pilkottuja jotain ehkä nauriita tai vast.

      Isona miehenä en todellakaan osta toistakertaa edes maksamallani 3,50€ hinnalla.
      Huomenna syön Spicy Chicken annoksen.

      • Anonyymi

        En ole kuullutkaan Suomalaisesta menestysreseptistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullutkaan Suomalaisesta menestysreseptistä.

        Huomasinkin, että täällä on olemassa oma ketju suomalaiselle menestysreseptille,
        tutkin sitä, en oikein päässyt selville onko se vain joku yksi napostelutuote
        vai onko aterioitakin, mutta ei se mitään, ei taida innostaa lukemani perusteella....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasinkin, että täällä on olemassa oma ketju suomalaiselle menestysreseptille,
        tutkin sitä, en oikein päässyt selville onko se vain joku yksi napostelutuote
        vai onko aterioitakin, mutta ei se mitään, ei taida innostaa lukemani perusteella....

        Vauva-palstalla voit lukea satoja vastauksia, mielipiteitä ko. tuotteista.

        " Vauva, Suomalainen menestysresepti."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullutkaan Suomalaisesta menestysreseptistä.

        Se on sen telkkariohjelman tuotokset eli ruuat tms.


    • Anonyymi

      En tee ruokaa juuri koskaan. Kyllästyin tykkänään ruuanlaittoon.
      Ostan korvikkeita kaupasta. Saksalaisperäisestä kaupasta, joka on lähin,
      osta aina silakoita, kun niitä siellä on ja paistan pariksi päiväksi silakkafileitä.
      Muuten syön "kokkikartanoa" ja hernekeittoa noin 20 purkkia kuukaudessa.

      • Anonyymi

        Jouduin hoitamaan talouspuolta lapsena ja ohessa "isojen ihmisten juttuja".
        Nain änd iisiiii.

        Nyt teen vain välttämättömän.
        Bikoos aimo wöört it. Juu nou.


    • Anonyymi

      Täällä saa kaikkia muita merkkejä mainita, mutta jos kommentissa on Lidl
      tai Kivikylä se poistetaan asiattomana.

    • Anonyymi

      Teen kaiken itse, mutten mitään vaiketa. Eilen ällistyin kun kotimaiset terttutomaatit maksoivat yli 9 e/kg. Otin katsomatta munakennon näköisessä rasiassa enkä viitsinyt kassalla palauttaa kun huomasin. Tosi hyvän makuisia olivat.
      Paistan kerralla kalaa tai lihaa, pusseihin annos pakkaseen. Sieltä otan yhden, siihen keitän perunaa ja kasviksia, Ei mikään curmeemössö, mutta nopea ja asiansa ajaa.
      Grillattuja kanankoipia ostan tarjouksessa, ne on mun curmeeta.

    • Anonyymi

      Sekä että myös.
      Eineksiä, joissa pvm. tosi pitkälle, harvemmin, myös niitä hätävaraksi.
      Lienen väärässä, mutta kun pakkaavat tiskeistä kotitekoisen oloista, jopa makuista ruokaa, tulee ostettua. Salaattia pyrkinyt pilkkoon tuoreista lisukkeeksi.
      Itse tehty on keitto tai uuniruoka. Ei yleensä pakkaseen, pystyy syömään samaa useampana päuvänä.

    • Anonyymi

      Kotioloissa olen tehnyt kaiken perusraaka-aineista lieden/uunin kautta pöytään viimeiset 22 vuotta. Sitä ennen vaimoni hoiti asian samalla periaatteella.
      Ainoan poikkeuksen tekevät hernekeittopurkit joita kierrätän osana kotivaraa mutta käytän niiden sisältöä vain keiton pohjana.

      Aikanaan lomillamme vaimoni ei tarvinnut koskaan tehdä sapuskaa. Ympäristömme oli hoitanut sen.
      Espanjan asunnollamme teen poikkeuksen. Viikolla teen sapuskat kotoiseen malliin mutta sunnuntaisin usein lipsuu. Menemme johonkin läheiseen katukuppilaan lounaalle.

    • Anonyymi

      Aina valmistanut ruokani, jotain pientä saatan ostaa valmiina kuten leivonnaiset.

    • Anonyymi

      En tee joka päivä kotiruokaa,ostan puolivalmiita ja myös punalappuisia valmiita aterioita. Joskus vaan ruoanlaitto kyllästyttää niin vietävästi ja turhaan tässä iässä itseään kiusaa.
      Kaapissa notkuu ainakin yli kymmenen erilaista ruoanlaittokirjaa ja Yhteishyvä ruokamaailma sekä K ruoka lehtistä eri vuosikymmeniltä ohjeineen.

    • Anonyymi

      Kyllä ne tehtaat sekoittavat ne ruoka-ainekset ihan siististi, ei niitä kannata itse ruveta sekoittelemaan. Tulee vain hirmuisesti hävikkiä, jos itse ostaa perunat, porkkanat jne. raakana kotiinsa.

      • Anonyymi

        Hävikki menee biojätteisiin josta tehdään kaukolämpöä, joissakin määrin kukkamultaa tai maanparannusta.


    • Anonyymi

      Valmisruokia en ole juuri ostellut koskaan ja varsinkin sen jälkeen kun jälkeläinen muutti omilleen olen tehnyt kaikki ruokani itse. Keittoja, kastikkeita, laatikoita, patoja, kiusauksia yms. Valmistan isompina erinä ja laitan sitten annoksina pakkaseen niin ei tarvitse joka päivä kokkailla.
      En myöskään välitä niitä kahta perunaa kerrallaan keittää vaan teen pellillisen uunijuureksia/kasviksia (ilman mausteita ja öljyjä) ja juurekset purtavina eikä pehmeinä ylikypsinä löllöinä tai kattilallisen muusia jossa yleensä muutakin kasvista kuin perunaa ja lisänä vain voita........annoksina nekin pakkaseen.
      Sähköäkin säästyy reilusti (viimeisin sähkölasku oli 6.76€ + siirto 7.53€ ) ja kaupassa ei tarvitse käydä kuin pari kertaa kuukaudessa jos ei tule mielitekoja.
      Mausteallergian takia en edes jaksaisi kaikkia valmisruokia alkaa tutkimaan mitä sisältää ja valmistajilta kyselemään jos pakkauksessa ei ole mausteita eritelty, helpompi tehdä itse.
      Joskus käyn ulkona syömässä varsinkin lapsenlasten kanssa tai haen kotipitsasta pitsaa. Ulkolaisten omistamat paikat on pakko sivuuttaa kokonaan, senverran kokemusta että eivät ymmärrä ja ostot jääneet tekemättä.
      Kaupasta ostan valmiina vain maksalaatikkoa silloin tällöin.

      Nyt tietysti joku takertuu siihen että missä tuoretuotteet, no ne jää kauppaan kun en voi käyttää kuin satunnaisesti vähän (salaatit, raasteet yms). Maitotuotteistakaan en voi käyttää kuin laktoosittomat juustot ja silloin tällöin laktoositon tai hyla ruokakerma. Jugurtteja, rahkaa yms vatsani myöskään ei siedä kuin korkeintaan kerran viikossa joten en niitäkään osta. Hedelmistä melkein ainoat on toistaiseksi satsumat joita voin syödä mutta en montaa päivää peräkkäin niitäkään ja silloin tällöin omena tai päärynä.


      vn

    • Anonyymi

      MITÄ ON CURMEE ?
      Vai tarkoittaako kirjoittaja 'gourmet', joka äännetään gurmee ?

      • Anonyymi

        No se ääntöminenkin riippuu missä maassa kulloinkin ollaan, siis Suomessa omalla laillaan muualla toisin.


    • Anonyymi

      Asun yksin,ei motivatiota enää itselle thdä ruokaa.Jos yö vieraita vuokra asunossani.Toki silloin kokaan.Mutoin ostan ateriat K-ketjujen ihanat kokien itsetehdyt ruuat ja heidä oman keittön valmiruuat.Ovat ruokaisia ei heti tule nälkä 2h hoon päästä.Kuten esim atrian tai saroisen halpis ravinot eineksinä.En tupakoi en juo,en kapakoi.Niin mahdolisuus syödä mistä itse tykään.Helsinki 12.2.23.

    • Anonyymi

      en tee enään ruokaa
      ostan valmista

    • Anonyymi

      En minäkään laita ruokaa. Toivoisin, että lähikaupassani olisi tiski,
      jossa myytäisiin muutamia erilaisia lämpimiä ruokia kilohintaan.
      Ennen oli K-supermarketissa ja S-marketissa.
      Ne on nyt uusittu eikä ko. tiskejä enää ole, joten ostan rasioissa ruuan.

      • Anonyymi

        On siellä ravintolaruokaa rasioissa.


      • Anonyymi

        Meillä on kaupassa tiski mistä saa noukkia valmiiksi katettuja ruokia , ja ne sitten punnitaan ja maksu sen mukaan .itse pidän valmiiksi grillatuista kanoista .


    • Anonyymi

      Miten milloinkin.

    • Anonyymi

      Olemme aina syöneet kotona valmistettua perusruokaa.
      Vaimoni allergia ja viimeisten parinkymmenen vuoden rajoitteet on helppo ottaa huomioon safkaamisessa,
      Laktoosi-intoleranssi ja silakka-allergia.
      Viimeiset vuosikymmenet tarkkana että niukasti rautaa ja K-vitamiinia. Totuin tuohon nopeasti ja syömme samat sapuskat. Omiani täydennän harrastukseni tarvitsemalla tavalla.

      • Anonyymi

        Anteeksi Flegu, kun aiheutin sinulle häiriön tuonne 80+ palstalle, jossa aloit jo epäillä näitä omia tuttavisia näistä kirjoituksistani.

        Harmi, että sinne kirjoitti toisetkin minun lisäkseni, että kaikkea en ota syntitaakseni, mutta kun itse lueskelen kaikki 60-80 palstat, niin aina huomaan sinun toistosi näistä sinun erinomaisuudesta, jota korostat.

        Olisiko se jotain kateutta joskus, kun itse olen samanikäinen ja leski ja sinulla jyllää nuo "testot" ja "protskut" kohillaan aina.

        On maasta vetoja ja "päältä panoja", olikohan se keskiviikko joskus?

        Lupaan olla vastaisuudessa kirjoittamatta mitää sinulle/kirjoituksiisi ja tuskin tapaamme koskaan, koska välimatkaa on noin 200 km, joten tuskin kohtaamme. Ei ole väliksikään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi Flegu, kun aiheutin sinulle häiriön tuonne 80 palstalle, jossa aloit jo epäillä näitä omia tuttavisia näistä kirjoituksistani.

        Harmi, että sinne kirjoitti toisetkin minun lisäkseni, että kaikkea en ota syntitaakseni, mutta kun itse lueskelen kaikki 60-80 palstat, niin aina huomaan sinun toistosi näistä sinun erinomaisuudesta, jota korostat.

        Olisiko se jotain kateutta joskus, kun itse olen samanikäinen ja leski ja sinulla jyllää nuo "testot" ja "protskut" kohillaan aina.

        On maasta vetoja ja "päältä panoja", olikohan se keskiviikko joskus?

        Lupaan olla vastaisuudessa kirjoittamatta mitää sinulle/kirjoituksiisi ja tuskin tapaamme koskaan, koska välimatkaa on noin 200 km, joten tuskin kohtaamme. Ei ole väliksikään.

        Jos aiheet toistuvat mitä niihin muuta vastaa kun vastaustoistot? Kirjoita ja anna toisten kirjoittaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi Flegu, kun aiheutin sinulle häiriön tuonne 80 palstalle, jossa aloit jo epäillä näitä omia tuttavisia näistä kirjoituksistani.

        Harmi, että sinne kirjoitti toisetkin minun lisäkseni, että kaikkea en ota syntitaakseni, mutta kun itse lueskelen kaikki 60-80 palstat, niin aina huomaan sinun toistosi näistä sinun erinomaisuudesta, jota korostat.

        Olisiko se jotain kateutta joskus, kun itse olen samanikäinen ja leski ja sinulla jyllää nuo "testot" ja "protskut" kohillaan aina.

        On maasta vetoja ja "päältä panoja", olikohan se keskiviikko joskus?

        Lupaan olla vastaisuudessa kirjoittamatta mitää sinulle/kirjoituksiisi ja tuskin tapaamme koskaan, koska välimatkaa on noin 200 km, joten tuskin kohtaamme. Ei ole väliksikään.

        Oletko aivan näiltä ikäripalstoilta koukannut nuo maasta vedot ja "päältä panot"?
        ET OLE!
        Korjaus. Harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta viikkorutiineihin kuuluu keskiviikkojen lisäksi lauantait.
        Loppuvirkkeesi ei ole uskottava. 200km välimatkana on lyhytaikainen.

        Yleisenä kommenttina kaikille epämääräisyyksien suosijoille. TOSIASIOIDEN toteaminen ei ole kehumista eikä moittimista. Sellaisiksi ne muuttuvat kateellisten kuulijoiden/lukijoiden korvien väleissä!
        Esimerkkejä. Lankoni ilmaisutapoja voisi kutsua kehumiseksi. "On muuten niin pirun paljon rahnaa, etteivät köyhän edes unta näe". Tilillä on tonni ( 1000 € ).
        Haiskahtaa kehumiselle!

        Tuttavani kanssa keskustelu siirtyi pörssikehitykseen ja asiaa SIVUTEN kävi ilmi hänellä olevan yhden kotimaisen yhtiön osakkeita yli miljoonan euron arvosta eikä se ollut ainoa sijoitus. Asia oli uskottava ja esitetty oikeassa yhteydessä ilman painotusta. Ei ollut kehumista.
        Kaveri oli myynyt isältään perimänsä yrityksen pyöritettyään toimintaa muutaman vuoden.

        Epämääräisyyksillä pelaaminen on helposti kehumista. Ilman uskottavia perusteita joku asia on hyvin tai mitä tahansa siihen suuntaan.
        Kun esittää todelliset numerot niin katsoja/kuulija saa itse päättää onko väite samalla tasolla oman asteikon kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko aivan näiltä ikäripalstoilta koukannut nuo maasta vedot ja "päältä panot"?
        ET OLE!
        Korjaus. Harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta viikkorutiineihin kuuluu keskiviikkojen lisäksi lauantait.
        Loppuvirkkeesi ei ole uskottava. 200km välimatkana on lyhytaikainen.

        Yleisenä kommenttina kaikille epämääräisyyksien suosijoille. TOSIASIOIDEN toteaminen ei ole kehumista eikä moittimista. Sellaisiksi ne muuttuvat kateellisten kuulijoiden/lukijoiden korvien väleissä!
        Esimerkkejä. Lankoni ilmaisutapoja voisi kutsua kehumiseksi. "On muuten niin pirun paljon rahnaa, etteivät köyhän edes unta näe". Tilillä on tonni ( 1000 € ).
        Haiskahtaa kehumiselle!

        Tuttavani kanssa keskustelu siirtyi pörssikehitykseen ja asiaa SIVUTEN kävi ilmi hänellä olevan yhden kotimaisen yhtiön osakkeita yli miljoonan euron arvosta eikä se ollut ainoa sijoitus. Asia oli uskottava ja esitetty oikeassa yhteydessä ilman painotusta. Ei ollut kehumista.
        Kaveri oli myynyt isältään perimänsä yrityksen pyöritettyään toimintaa muutaman vuoden.

        Epämääräisyyksillä pelaaminen on helposti kehumista. Ilman uskottavia perusteita joku asia on hyvin tai mitä tahansa siihen suuntaan.
        Kun esittää todelliset numerot niin katsoja/kuulija saa itse päättää onko väite samalla tasolla oman asteikon kanssa.

        Miksi moni asia laitetaan kehumiseksi, jos esim minä olisin tehnyt jotain joka aiheuttaa hyvää mieltä itselleni ja perheelle ja mainitsen sen muille niin heidän mielestä kehun, omasta mielestäni jaan asian iloisuudessani jollekkin muulle.
        Niin että ihmettelen aina kun jotakin syytetään kehumisesta , koska harvoin se on juuri että kehuisi.
        Se on kuuntelijan huono itseluottamus varmaan joka vääntää kaiken kehuiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi moni asia laitetaan kehumiseksi, jos esim minä olisin tehnyt jotain joka aiheuttaa hyvää mieltä itselleni ja perheelle ja mainitsen sen muille niin heidän mielestä kehun, omasta mielestäni jaan asian iloisuudessani jollekkin muulle.
        Niin että ihmettelen aina kun jotakin syytetään kehumisesta , koska harvoin se on juuri että kehuisi.
        Se on kuuntelijan huono itseluottamus varmaan joka vääntää kaiken kehuiksi.

        Hyvin analysoitu!
        Kun mainitsee kanssaihmisestään jotain positiivista niin reaktio on vähättely malliin "eihän tämä nyt mitään" tai voimakas epäily "mitä tuo aikoo"?
        Taas minua haukutaan toistosta mutta minusta sopii hyvin esimerkiksi. Salituttu heitti kookkaan mersun peruuttaen kadun varren ahtaaseen väliin.
        Sattumalta paikalla olleena erehdyin sanomaan, että ilo vanhoille silmille nähdä jonkun hallitsevan auton käsittely.
        Hieman myöhemmin sisällä satuin kuulemaan kulman takana kaverin sanovan muutamalle paikalla olijalle "mitä vi- - tua se nuoleskelee".
        Tuli toistoa mutta kun hauraalle vanhukselle tapahtuu niin vähän.


    • Anonyymi

      Älä turhaan pyytele anteeksi. Ei moni muukaan jaksa noita iänkaikkisen samoja protskujuttuja ym. Onko ihmisellä dementia vai mitä ?

      • Dementia, alkavakin voi näkyä myös ilkeytenä toisia kirjoittajia ja kirjoituksiaan kohtaan. Ettäs kehtaatte# aikuisetvihmiset.


    • Anonyymi

      Valmisruokia kerran viikossa, ravintolassa kerran viikossa.
      Valmisruokien suolan pitää olla alle 1, muuten jää hyllyyn.

      • Anonyymi

        Minäkin kaipaan vähäsuolaisempia valmisruokia, mutta toisaalta kun siinä muussa
        mitä kotona syön ei ole juuri ollenkaan suolaa, yhden valmisruuan suolamäärä
        ei ylitä päivän kokonaissuolansaantisuositusta.


      • Anonyymi

        Joop-

        Muakin tahtoo tympiä liika suola. En nyt tarkoita terveysasioita, mutta ihan maun takia. Siis vaikka pidänkin enenpi suolaisista, kuin makeista, kohtuu pitäis olla. Leipä, leikkeleet, juustot, einekset, niissä rutkasti suolaa. Ok. suola korostaa makuja ja lisää säilyvyyttä. Mutta liika suola tahtoo myös peittää aromeita.

        Ite kokkaillessa käytän rutkasti mausteita, suolaa en niinkään. Mutta toki jotain ruokia, missä pitää olla reippaasti suolaa, vaikka nyt tönkkösuolattu läski ja suutarinlohen silakat pitää olla myös tönkkösuolattuja. Mutta noin keskimäärin, pippureilla, chilillä, valkosipulilla saa sen verran tymäkkää evästä, ei sellainen paljoa suolaa kaipaa. Haha, joskus oli tlanne oli vieraita ja olin tehnyt jotain ruokaa. Yks alkoi kyseleen suolaa ja mä aloin keittiöstä etsiin. Oli suola lopussa, sori vaan.

        Mutyta juu, esim. graavilohi ei mun mielestä saa maistua pelkälle suolalle. Siinä vaan sitten se, kala ei säily pitkiä aikoja, mätää kalaa en välitä syödä. Että jos kaupasta saa tuoretta kalaa ja ite suolaa, se ok. Parashan se ois, jos ite pyytäs ja söis samantien.

        Terveysvaikutukset asia erikseen, en tässä niihin puutu.

        Suolaa, suolaa, vähemmän suolaa. Kitos.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joop-

        Muakin tahtoo tympiä liika suola. En nyt tarkoita terveysasioita, mutta ihan maun takia. Siis vaikka pidänkin enenpi suolaisista, kuin makeista, kohtuu pitäis olla. Leipä, leikkeleet, juustot, einekset, niissä rutkasti suolaa. Ok. suola korostaa makuja ja lisää säilyvyyttä. Mutta liika suola tahtoo myös peittää aromeita.

        Ite kokkaillessa käytän rutkasti mausteita, suolaa en niinkään. Mutta toki jotain ruokia, missä pitää olla reippaasti suolaa, vaikka nyt tönkkösuolattu läski ja suutarinlohen silakat pitää olla myös tönkkösuolattuja. Mutta noin keskimäärin, pippureilla, chilillä, valkosipulilla saa sen verran tymäkkää evästä, ei sellainen paljoa suolaa kaipaa. Haha, joskus oli tlanne oli vieraita ja olin tehnyt jotain ruokaa. Yks alkoi kyseleen suolaa ja mä aloin keittiöstä etsiin. Oli suola lopussa, sori vaan.

        Mutyta juu, esim. graavilohi ei mun mielestä saa maistua pelkälle suolalle. Siinä vaan sitten se, kala ei säily pitkiä aikoja, mätää kalaa en välitä syödä. Että jos kaupasta saa tuoretta kalaa ja ite suolaa, se ok. Parashan se ois, jos ite pyytäs ja söis samantien.

        Terveysvaikutukset asia erikseen, en tässä niihin puutu.

        Suolaa, suolaa, vähemmän suolaa. Kitos.

        =DW=

        Rutkasti mausteita! Kun aikanaan kehitin epäterveellisten elintapojen seurauksena korkean verenpaineen ja ryhdin hieman kiinnostumaan myös ravinnostani niin totesin maistamatta tapahtuvan suolan sirottamisen olevan ehkä harkitsematonta.
        Ryhdyin käyttämään mausteyrttejä sekä tuoreina, että kuivattuina.
        Muutamassa kuukaudessa suolan refleksinomainen sirottaminen loppui ja itse sapuskan valmistuksessa väheni.

        Sain siis kimmokkeen terveyteeni kohdistuvasta huolesta. Yrtit ja mausteet antava monipuolisemman makumaailman kuin suola.
        Lienen turruttanut ainakin osittain makuaistini koska valkosipuli kuluu kohtalaisesti ja toretta chilipaprikaa harkitusti kuten myös kuivattuna. Kuivatun kanssa olen tarkkana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joop-

        Muakin tahtoo tympiä liika suola. En nyt tarkoita terveysasioita, mutta ihan maun takia. Siis vaikka pidänkin enenpi suolaisista, kuin makeista, kohtuu pitäis olla. Leipä, leikkeleet, juustot, einekset, niissä rutkasti suolaa. Ok. suola korostaa makuja ja lisää säilyvyyttä. Mutta liika suola tahtoo myös peittää aromeita.

        Ite kokkaillessa käytän rutkasti mausteita, suolaa en niinkään. Mutta toki jotain ruokia, missä pitää olla reippaasti suolaa, vaikka nyt tönkkösuolattu läski ja suutarinlohen silakat pitää olla myös tönkkösuolattuja. Mutta noin keskimäärin, pippureilla, chilillä, valkosipulilla saa sen verran tymäkkää evästä, ei sellainen paljoa suolaa kaipaa. Haha, joskus oli tlanne oli vieraita ja olin tehnyt jotain ruokaa. Yks alkoi kyseleen suolaa ja mä aloin keittiöstä etsiin. Oli suola lopussa, sori vaan.

        Mutyta juu, esim. graavilohi ei mun mielestä saa maistua pelkälle suolalle. Siinä vaan sitten se, kala ei säily pitkiä aikoja, mätää kalaa en välitä syödä. Että jos kaupasta saa tuoretta kalaa ja ite suolaa, se ok. Parashan se ois, jos ite pyytäs ja söis samantien.

        Terveysvaikutukset asia erikseen, en tässä niihin puutu.

        Suolaa, suolaa, vähemmän suolaa. Kitos.

        =DW=

        Minä taas sitä suolaa käytän liikaakin jopa joskus voileivänkin päällä.
        Joten siinäkin ovat ihmiset erilaisia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rutkasti mausteita! Kun aikanaan kehitin epäterveellisten elintapojen seurauksena korkean verenpaineen ja ryhdin hieman kiinnostumaan myös ravinnostani niin totesin maistamatta tapahtuvan suolan sirottamisen olevan ehkä harkitsematonta.
        Ryhdyin käyttämään mausteyrttejä sekä tuoreina, että kuivattuina.
        Muutamassa kuukaudessa suolan refleksinomainen sirottaminen loppui ja itse sapuskan valmistuksessa väheni.

        Sain siis kimmokkeen terveyteeni kohdistuvasta huolesta. Yrtit ja mausteet antava monipuolisemman makumaailman kuin suola.
        Lienen turruttanut ainakin osittain makuaistini koska valkosipuli kuluu kohtalaisesti ja toretta chilipaprikaa harkitusti kuten myös kuivattuna. Kuivatun kanssa olen tarkkana.

        Kaikille ei yrtit edes sovi, vaan aiheuttavat allergisen reaktion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin kaipaan vähäsuolaisempia valmisruokia, mutta toisaalta kun siinä muussa
        mitä kotona syön ei ole juuri ollenkaan suolaa, yhden valmisruuan suolamäärä
        ei ylitä päivän kokonaissuolansaantisuositusta.

        Lue tarkasti kyllä niitä on 0,7-0,8 väliltä tosi paljon. Yli 1, sitä älä ota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin kaipaan vähäsuolaisempia valmisruokia, mutta toisaalta kun siinä muussa
        mitä kotona syön ei ole juuri ollenkaan suolaa, yhden valmisruuan suolamäärä
        ei ylitä päivän kokonaissuolansaantisuositusta.

        Sydänmerkki ruoat ja kauravälipalat (elovena), niitä löytyy ja paljon.


    • Anonyymi

      Kunioita nitä jotka itse tekevät ruokansa. Minä en tee.Ei maistu ruoka yksin ninkuin maistuu siloin kun on seuraa.Kaupasta ostan valmisateria.

    • Anonyymi

      Kaikkeen kyllästyy aikanaan ? Entinen innokas ruoanlaittaja toteaa nyt:
      "Minua ei huvita enää laittaa ruokaa".
      Mitä järkeä on yrittää yllättää itsensä jollain uudella mausteella
      tai alkaa yrittää jotain uutta reseptiä (niinkuin joskus ennen useinkin tein) ?

      Kumma juttu, kun syömisestä tuli yht'äkkiä vain tapa pysyä hengissä.
      Onko se henkistä taantumista, joka kuuluu vanhuuden etenemiseen ?

      • Anonyymi

        Syöminen on psykologiaakin ainakin omalla kohdallani. Yksin ei maistu eikä vain
        itselleen ole ilo tehdä ruokaa, kun vähemmälläkin pääsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöminen on psykologiaakin ainakin omalla kohdallani. Yksin ei maistu eikä vain
        itselleen ole ilo tehdä ruokaa, kun vähemmälläkin pääsee.

        Yksin ei maistu kuin - - !
        Olemme olleet 3 vuotta hapatissa. Vaimoni vaiva paheni samoihin aikoihin koronarajoituksien kanssa.
        Avioaikana en ole koskaan matkustanut yksin. Yli 10:n vuoden puutteen torjunnan viikot kotoa poissa oli tarpeeksi.
        Viime syksynä vaimoni järjesti asiat siihen malliin, että voi häätää minut kahdeksi viikoksi reisuun. Menin, anteeksi nyt vaan mutta kohde tekee jatkon ymmärrettävämmäksi, Espanjan asunnollemme.
        En tehnyt kertaakaan ruokaa. Jotain pientä ostin muutaman kerran mutta niin vähän, että painoni putosi 2:n viikon aikana 5kg.
        Ei liene vaikea päätellä millä pidin aineenvaihduntani käynnissä.
        Ken yksin makaa hän paastoaa, ryyppää ja laihtuu. Osui ainakin minun kohdalleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksin ei maistu kuin - - !
        Olemme olleet 3 vuotta hapatissa. Vaimoni vaiva paheni samoihin aikoihin koronarajoituksien kanssa.
        Avioaikana en ole koskaan matkustanut yksin. Yli 10:n vuoden puutteen torjunnan viikot kotoa poissa oli tarpeeksi.
        Viime syksynä vaimoni järjesti asiat siihen malliin, että voi häätää minut kahdeksi viikoksi reisuun. Menin, anteeksi nyt vaan mutta kohde tekee jatkon ymmärrettävämmäksi, Espanjan asunnollemme.
        En tehnyt kertaakaan ruokaa. Jotain pientä ostin muutaman kerran mutta niin vähän, että painoni putosi 2:n viikon aikana 5kg.
        Ei liene vaikea päätellä millä pidin aineenvaihduntani käynnissä.
        Ken yksin makaa hän paastoaa, ryyppää ja laihtuu. Osui ainakin minun kohdalleni.

        Pari viikkoa menee huolettoman kevyesti jotain pientä napostellessa silloin tällöin
        sopivasti rennolla tuulella. . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöminen on psykologiaakin ainakin omalla kohdallani. Yksin ei maistu eikä vain
        itselleen ole ilo tehdä ruokaa, kun vähemmälläkin pääsee.

        Minä taas tykkään kun voin tehdä just sellaista kuin haluan ilman kamalaa maustelitaniaa. Sitä kun aikoinaan vuosikymmenet söi viikot enimmikseen toisten tekemää ruokaa niin nyt yksin ollessa maistunut se yksinkertainen itsetehty sapuska.

        ent kyökkipiika


    • Anonyymi

      Pitkässä parisuhteessa kertaakaan ei olla käyty syömässä, leffassa, näyttelyissä, teatterissa.
      Se loppu nyt. Maailman surkeinta.

      • Anonyymi

        Surkeaa on jos ei missään käy, mutta hyvä, että se on loppu nyt.
        Kivoja reissuja teille leffaan, näyttelyihin ynnä ravintoloihin syömään !


    • Anonyymi

      Arkipäivinä itse tehdään sapuskat. Sehän siinä ongelmana tuppaa olemaan että "aina samoja" ja kyllästyminen iskee.

      Noh,,silloin tällöin pitää käydä hampurilaispaikoissa tai pizzeriassa,,kiinalaisessa viimeksi.
      Vaihtelu virkistää.

      (tuli muuten syötyä tässä jokunen aika sitten kohtuullisen kalliit hampurilaiset,,72€ meni,,no parkkisakon osuus siitä 60€)

      😚😁😚

    • Anonyymi

      Aikoinaan katoin pöydän kauniisti ihan itsellenikin vain,
      nyt syön suoraan kaupan rasiasta, joskus kylmänäkin
      ja itsekseni naureskellen kysyn itseltäni:
      "Jaha, näinkö alas sitä on tultu ?"

    • Anonyymi

      Käyn ma-pe lähiravintolassa syömässä, hinta 13,50€

    • Anonyymi

      Käyn palvelutalolla syömässä. Oikein hyvät sapuskat, kympin paikkeilla,
      2 vaihtoehtoa, salaattia ja muuta lisuketta, leipä, maito, kahvi.

    • Anonyymi

      4 pakettia frittimuikkuja kävin hakemassa Liidelistä ja teen Apetit-pikamuusin.
      Niillä pärjään monta päivää. Muikkupaketissa on päivän annos 100g.

    • Anonyymi

      Saarioisten lihaperunalaatikkoa söin. Se tuli terveellisyydessään
      Kuluttaja-lehden testissä ykköseksi. Voisi saada jopa Sydänmerkin.
      Se ei sisällä huonoja rasvoja eikä liikaa rasvaa eikä muutakaan haitallista.
      Ei se tosin paljon sisällä lihaakaan, nimessä on se liha pääasiassa,
      mutta se ihan hyvä lisuke, korvaa perunan tai muussin,
      Kylkeen heitin pari Kivikylän kuoretonta nakkia.

      • Anonyymi

        Maksalaatikkokin sai aika hyvät bointsit Kuluttaja-lehden valmisruokatestissä,
        mutta testi oli suppea, siinä oli vain 10 suomalaisten suosikkivalmisruokaa.


    • Anonyymi

      Valmisruokia, mutta missä vihannespuoli ja muu tuoretuote? Nyt ollaan huolissaan, kun ihmiset eivät syö kasviksia.

      • Anonyymi

        Tuoretuotteista, esim. kurkku, tomaatti, salaatit - ovat pelkkää vettä. Ravintoarvo aika lähellä nollaa, mutta hinta on kova.

        Pakastevihannekset ovat samaa kamaa kuin tuoreetkin - halvempia jopa.
        Sitä paitti onhan valmisruoissakin vihanneksia.


    • Anonyymi

      En aivan kaikkea. Vaimoni muistuttaa minua hääpäivistä.
      40v hääpäivänä menimme päivälliselle parvekkeemme vastapäätä sijaitsevaan, tasokkaaseen ravintolaan. Kävin varaamassa pöydän ja sovimme menusta.
      Mennessämme syömään kävi ilmi, että ravintola halusi tarjota kuohuviinipullon. Varatessani olin maininnut syyn.
      Seuraavan kerran vaimoni nipotti 45 vuotispäivästä. Menimme samaan paikkaan kuin edelliselläkin kerralla.
      50v päivänä kelpasi halpislounas katuravintolassa.
      Sen jälkeen ei ole niuhottanut asiasta. Tuli muuta ja tärkeämpää mietittävää.

      Korona-aikana ja vaimoni terveydellistäkin syistä, emme ole matkustaneet ja valmisruokailut ovat rajoittuneet joulujen kylpyläpöytiin.

      • Anonyymi

        Vanha vaimoni sekoilee. Luulee menneensä naimisiin Roope Ankan kanssa vai haluaako säästää vaivojani?
        2021 joulun pyhät eteläsavolaisen hoitolan täysihoidossa.
        Viime joulu vastaavalla hoidolla kylpylässä.
        Mikään ei riitä tai sitten ei ole tyyväinen sapuskohini koska nyt on varannut hoitoon sisältyvät sapuskat pääsiäiseksi kylpylään.
        Tuleekohan minusta tätä menoa vähätöinen kokki?


    • Anonyymi

      Selvä systeemi. Kaksi kertaa viikossa käyn kaupassa, ma ja pe. Kauppapäivinä syön einesruuan. Tiistaina purkkihernekeitto. Ke, To, La ja Su jokin itse kokkaama.

    • Anonyymi

      Kananmunan paistan joskus ja keitän perunoita ja syön esim. silliä.
      Ehkä jotain muuta pientä teen itse. Muuten valmisruokia. Ehkä pitäisi
      yrittää vähän ryhdistäytyä ja tehdä keittoja. Ne ovat helppotekoisia.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Katson aina valmisruokien suolapitoisuuuden, pitää olla 0.6-0.7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katson aina valmisruokien suolapitoisuuuden, pitää olla 0.6-0.7

        Minulle kelpaa 0,3:kin.


    • Anonyymi

      Hyvin pärjää taas. Hain possun sisäfileen, sen kanssa joutuu tekemään
      pari minuuttia töitä, kun pannulla viipaleita nopsaan paistaa minuutti puolin
      ja toisin. Kilohinta 9.90€. Se on ihan h*vetin halpaa sisäfileeksi. Se on aika jötkäle.
      Lähes 800 g, hinta 7,76 €. siitä riittää neljälle-viidelle aterialle.

      Aamiaiseksi ja iltapalaksi ostin kaksi ahvenkukkoa, 500 g 9.99 € ja pekonipiiraan
      400 g 3,29 €.
      Juustoa 12 € kg. Muutakin, mutten kehtoo kehhuu. Liidlistä.

      • Anonyymi

        Kas, minullakin jääkaapissa pötköttänyt porsaansisäfile, tälle illalle siitä juhla-ateria. Ei kuitenkaan niin iso jötkäle kuin sinulla.
        Siivutan ja paistan voissa. Kastikkeeseen tulee1keltasipuli,3valkosipulinkynttä,1tuore paprika jotka paloittelen ja kuullotan pehmeiksi. Lisäksi lorautan kastikkeeksi ruoanlaittokermaa,creme fraichea,vähän sinappia ja ketsuppia,soijaa,suolaa ja pippuria. Keitän lisäksi riisiä ja lautaselle myös vihersalaattia.
        Juomaksi vettä ja punaviiniä.
        Huomenna leivon vähän leipää ja pullia.


    • Anonyymi

      Kun on yksineläjä, monipuoliset valmisruuat tulevat edullisemmiksi kuin se, että haalisi kaikkia ruoka-aineksia erikseen.

      Ja muutakin puuhaa voi keksiä kuin hellan edessä touhuilu.

      Ostan valmisruokia, joista osan laitan pakastimeen odottamaan vuoroaan, sillä joka päivä en jaksa syödä kovin vahvasti.

      Mulla on vielä yksi joulukinkkupala odottamassa, että vatsa ottaa taas vastaan tällaista tuhdinpaa einestä. (Paistoin 6 kilon kinkun, jonka heti paloittelin ja pakastin).

      • Anonyymi

        Söin äsken HK:n Lindströmin muusia ja lihapullia. Nam. 😋
        Siihen loraus Pirkka-salaattikastiketta päälle. Sinappia.
        Unohdin sillipalat.

        Ei ollut salaattia enää. Ensiviikon tilaukseen laitoin Suvisalaatin (kaali- ja porkkanaraaste sekä ananaspaloja). Vispipuuroa ja mämmiä. Mulle tuodaan ruokatilaus K-verkkokaupasta kerran viikossa.

        Esim. Pirkka- ja Arki-valmisruuat ovat edullisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Söin äsken HK:n Lindströmin muusia ja lihapullia. Nam. 😋
        Siihen loraus Pirkka-salaattikastiketta päälle. Sinappia.
        Unohdin sillipalat.

        Ei ollut salaattia enää. Ensiviikon tilaukseen laitoin Suvisalaatin (kaali- ja porkkanaraaste sekä ananaspaloja). Vispipuuroa ja mämmiä. Mulle tuodaan ruokatilaus K-verkkokaupasta kerran viikossa.

        Esim. Pirkka- ja Arki-valmisruuat ovat edullisia.

        Tosi järkevää kun olet järjestänyt ruoan kotiinkuljetuksen itsellesi.
        Helppoutta ja järkevää rahan -ja ajankäyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi järkevää kun olet järjestänyt ruoan kotiinkuljetuksen itsellesi.
        Helppoutta ja järkevää rahan -ja ajankäyttöä.

        Olen ennalta arvannut tulevaisuuttani ja pyrkinyt järjestämään asioitani siten, etten yksin ollessanikaan joudu pulaan.


    • Anonyymi

      Kokemusalue "laitumelta pöytään - noutopöydästä suuhun" väli.
      Talovelkojen ollessa niskassa muutaman vuoden pahimillaan ja vaimon kotona lasten kanssa oli osa ravinnon hankkimista kirveen varressa.
      Kävin teurastamassa kahden tuttavan lampoloissa syksyisin 10 keväällä syntynyttä päkättiä ennen Karjaportin auton tuloa.
      Elukoiden teurastettu paino oli noin 20 kiloa ja sain ostaa yhden päkätin/lampola hyyyvin halvalla.
      Meillä oli 500 litran pakastin. Pilkkoessani elukat tietenkin suunnittelin mitä kustakin osasta tulen valmistamaan. Kaikkien nisäkkäiden anatomia oli, ja on vaimolleni täysin tuntematonta. Sama koskee myös lintuja ja kaloja.
      Tuossa oli hyvä alku myöhäisemmälle harrastukselleni. Jos halusin itse ja perheeni syövän hyvää ja jarkevästi niin minun oli hankittava ja valmistettava pöperöt.

      Keikkavuosinani vaimo toki teki sapuskat ja ruokki itsensä lisäksi myös lapsemme.
      Tietenkin käyttäen hyväkseen pakastearkun sisältöä vihjeideni mukaisesti.
      Minä valmistin viikonloppujen pöperöt joista riitti jotain viikollekin ja / tai pakasteeseen.

      Keikkavuosina kyllästyin perusteellisesti eri työpaikkojen eineskeittiöistä tulleisiin, suolaisiin, rasvaisiin, epäterveellisiin ja mauttomiin pöperöihin..
      Jäädessäni kokoaikaisesti kotiin 52 vuotisena luopui vaimoni mielihyvin kauhan varresta arkipäivinäkin.
      Muutamaa äärimmäistä poikkeusta lukuun ottamatta olen kotioloissa tehnyt sapuskat perusraaka-aineista.

    • Anonyymi

      Pakkohan se on, kun muutakaan ruuanlaittajaa ei ole. No okei, kahtena päivänä viikossa syön einesruoan. Niitä on tänä päivänä runsaasti tarjolla ja maistuviakin löytyy. Huono puoli vaan, että annoskoko niin pieni.

      entinenmiäs

      • Anonyymi

        Lisukkeeksi voisi keittää aimo annoksen vihanneksia, kun niitä kuulemma
        pitäisi syödä puoli kiloa päivässä.


      • Anonyymi

        Syö kaksi annosta kerralla... Tai vaikka 1,5.


    • Anonyymi

      Pinaattikeitto tai härkäruukku on passeli 2 hengen ruoka. Hernaria joskus. Grillistä (kaupan) smetanalohta ja kaveriksi kermaperunaa tai muusia.

      Itse keittelen kala- tai lihasoppaa lähinnä. Munakasta joskus. Jauhelihakastiketta tein lapsille heidän ollessaan kotosalla niin etten enää viitsi. Kaipaan naudan keittolihaa.

      Reissussa voidaan syödä jossain "ulkona", ei muuten.

    • Molempi parempi

      • Anonyymi

        Mitä sitä syömisiään luettelemaan. Kohan jotain vatsantäytettä hengenpitimiksi. Yhdelle, kun evästä pitää olla, niin ihan fiilispohjalta menee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitä syömisiään luettelemaan. Kohan jotain vatsantäytettä hengenpitimiksi. Yhdelle, kun evästä pitää olla, niin ihan fiilispohjalta menee.

        Kyllä mä voisin lujetella ja miettiä, mikä olis terveellistä just mulle. Mutt laiskuuden piikkiin laitan valmiit, niitä on niin helppo lämmitellä.


    • Anonyymi

      Ostan joskus menestysresepti voittaja-annoksen ja Vappu-Pimiän ohraruoka-aterian.
      Jopa kerran viikossa molempia tulee hankittua.

    • Anonyymi

      Mitä eniten mainostetaan sitä en osta. Eipä tarvitse tuunata eineksiä, kun valmistan kunnon kotiruokaa ja luomuraaka-aineista. Hyvää, helppoa, terveellistä ja edullista. Onneksi kaupoissa on luomua tarjolla. Katsokaas mitä ne valmisruoat todella sisältävät sekä missä olosuhteissa esim. niihin käytetty liha kasvaa. Mainoksilla saadaan kyllä kauniita mielikuvia, sillä sehän niiden tarkoitus on ja rahastus.

    • Anonyymi

      Ei aina jaksa pottista ja kokkailua kun toi repertuaarikin on aika köyhä.
      Silloin tilataan pizza tai kebab. Niistä riittää kahdelle päivälle jos tilaa isot.
      Myös kaupan einekset menee, ja mökillä varsinkin säilykkeet, pata-ainekset,
      pakasteet.

    • Anonyymi

      Arkisin valmisruokia, la-su aina rantaravintolan vakipöytään.

    • Anonyymi

      Yksin asuvana en tee mitään ruokaa. Jos yövieraita vien heidät lounaalle.

    • Anonyymi

      Yksin asuvana teen ruuat itse ja jalostan reseptejä. Nytkin on nakkikeitto tulossa yllätyksineen

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe