Olin 15 vuotias poika ja elin ns, normaalia romanielämää kaikkine tapoineen ja velvollisuuksineen. Elämäni oli jatkuvaa muuttamista milloin Ruotsiin ja takaisin Suomeen. Tiettyjen sääntöjen vuoksi emme saaneet asettua Suomessakaan mihin halusimme ja missä vapaita asuntoja olisi ollut tarjolla. Elämäni täyttyi väkivallasta, taikauskosta, rikoksista joita pääsin seuraamaan sivusta, kuin kärpäsenä katossa.
Jokin minussa kuitenkin käski etenemään haluamaani suuntaan joka oli koulutus ja työelämä. Nuoren pojan haaveissa olin usein kansanedustaja, Poliisi, insinööri, lentokapteeni, lääkäri ja kaikkea muuta. Harjoittelin jopa noiden roolihahmojeni kautta itsekseni puhumaan erilaisella tavalla kuin ympärilläni olevat ihmiset.
Kävin peruskoulun ja lukion ja lopulta pääsin yliopistoon ja sieltä valmistuin valtiotieteiden maisteriksi. Ilman varhaista kodista irtaantumista tuo ei koskaan olisi ollut mahdollista. Siitä elämä on kuljettanut minua kahdessa suomalaisessa virkatehtävässä ja nyt olen päätynyt Ranskaan. Olen täällä Ranskan parlamentin palveluksessa. Nautin suunnattomasti elämäni jokaisesta päivästä.
Ranska on sikälikin mukava maa asua ja työskennellä, että ulkonäköni puolesta hautaudun ihmisjoukkoon mukavasti enkä ole kenenkään silmätikkuna. Kukaan ei tule kysymään ”kenen porukoita sie oot”? Suomessa se merkitsee käsittämättömän paljon, kuka olet. Se saattaa maksaa jopa hengen. Kadulla kävellessäni ajattelen vastaantulevista ihmisistä usein, että tuo voisi hyvin olla vaikka serkkuni ja tuo veljeni.
Vanhempani ovat jo kuolleet. Käyn harvakseltaan Suomessa ja Ruotsissa tapaamassa sukulaisiani ja noilla matkoilla tunnen voimakkaan vastareaktion. Sitä voisi verrata magneettien samanapaisuuteen, siihen kuinka voimakkaasti ne työntävät toisiaan erilleen. Huomaan, että kaikki se, jota nuo ympärillä olevat ihmiset pitävät kulttuuriin kuuluvana ja arvokkaana, on todellisuudessa vain sivistymättömyyttä ja mistään mitään tietämättömyyttä. Aivan samalla periaatteella muslimit nimittävät omaa elämänkatsomustaan kulttuuriksi ja uskonnoksi vaikka kyse on puhtaasti sivistymättömyydestä.
Kyse onkin siitä, että kuinka korkea hinta halutaan maksaa siitä, että vuosikymmenestä ja sadasta toiseen ylläpidetään puhdasta sivistymättömyyttä taikauskoineen kaikkineen, johonkin kulttuurikäsitteen kaapuun kiedottuna? Mikä sen valheen hinta on? Mikä se hintalappu on jonka olette valmiit asettamaan vuosisatoja kestäneen valheen päälle?
Suomen romanit! Nouskaa sieltä ideologisesta ”haudastanne” ja antakaa lapsillenne hyvä lapsuus ja mahdollisuus kouluttautua. Pitäkää heidät erossa väkivallasta ja rikollisuudesta sillä lapsi oppii pitämään tärkeänä ja oikeana juuri sitä, mitä hän näkee lähellään olevien tärkeiden ihmisten tekevän, kuten oman Isän ja Äidin. Pahoinpidelty lapsi pahoinpitelee myös omia lapsiaan ja puolisoaan. Romanikulttuurissa ei ole ainoatakaan elementtiä jota kannattaisi säilyttää. Kun kävelen Pariisin kaduilla ja istun kahvilassa ja vertaan ympärilläni olevia ihmisiä Suomessa ja Ruotsissa asuviin sukulaisiini niin silloin ei itku ole kaukana. Se tekee todella surulliseksi.
Kuinka irtaannuin romanikulttuurista?
14
477
Vastaukset
- Anonyymi
Ja aloitus on sitten 15 v romanipojan kirjoittama.Hyvin on koulua ehtinyt käymään Ruotsissa ja Suomessa muutellessaan.
- Anonyymi
Ossaakko pölijä lukija vai jäikkö jo esikoulusa luokale siekiiii? romaani alakaa siitä ko jeeno oli 15 vuotias, eikä tarkota sitä että hää ois nytten 15 vuotias. Taijat olla tinalo.
- Anonyymi
Sillä lailla. Opettele lukemaan...
- Anonyymi
Etkö sinä ymmärrä lukemaasi, hänhän kertoi olleensa 15 v kun alkoi etsimään muutosta elämäänsä, eli lähtemistä pois kulttuurista joka ei tunnu omalta, tai hyvältä. ja hän onneksi pääsi pois elämään ja hengittämän omilla keuhkoillaan
- Anonyymi
Oletko saanut potkut Ranskan parlamentista, kun olet jo Suomesta paikkakunnalta X asuntoa vuokraamassa, "arvoisa" Anonyymi-ap?
- Anonyymi
Töihin meno ja itsensä elättäminen ahdistaa monia romaaneja.
- Anonyymi
Sepitteellinen tarina kouluttautumisesta ja työssäkäynnistä.
- Anonyymi
Viisaita sanoja!
- Anonyymi
Hyvä, jos joku romani on uskaltautunut erota "maailman parhaasta kulttuurista", joka ei tarjoa minkäänlaista mahdollisuutta ihan "oman näköiseen" elämään. Kulttuuri, jossa toisia pidetään pelon ja väkivallan uhan alla ruodussa, on ihan sairas.
- Anonyymi
Olet todella fiksu kaveri. Arvostan sinua todella paljon. Sinun ei tarvitse varmasti kokea syrjintää.
- Anonyymi
Ymmärrän sua oikein hyvin itse otin pesäeron kaikkiin kaaleisiin 17 vuotta sitten eikä yhtään kaduta. Kaalo jos kuka on kiero ja väärä ja inhojen töidentekiä.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134495Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3073346Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363336Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112489Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk152275- 2562013
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2851590- 871525
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi441296Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81153